Thursday, April 7, 2016
7. 04 nõnna paks Maaleht.
Eesti valitsus on siiani lükanud oma põllumeeste abistamise, nii palju
kui see on võimalik olnud, Euroopa Liidu fondide kaela. Nüüd kui sealt
enam raha ei tule, kisub olukord kriitiliseks. Tekib küsimus, kuidas
peaks Eesti põllumees kriisis ellu jääma. Millised võimalused selleks
üldse on? Mitte just eriti lootustandvad.
Elu Eestimaal. Maalehe pilgu läbi. Eesti inimeste, Lii Sammleri ja
teiste pilgu läbi. Lii kirjutab välja järjekordse valusa tõe. Senised
valitsejad pole olnud päevagi huvitatud Eesti põllumajandusest. Jah, EL
andis raha, midagi peab seega ka põllumeestele andma. Et aga
põllumajandus oleks võimalikult võimekas mitte ainult parematel
päevadel, vaid ka kriisimomentidel, oleks vaja riigipoolset tuge ja
(asjade) mõistmist. Seda pole aga suurt kuskil näha. Muidu oleks ju
riigieelarves ka märku antud, et meil põllumehed on olemas!
Viimasel ajal on probleemideks olnud piimakarja vähenemine, seakatk jpm
asjad. Suurte probleemide kõrval palju väikseid ning kõikvõimalike
toetuste vähendamine ei paranda kindlasti kuidagi olukorda, vastupidi,
halvendab ju. Üks pisiasi on ükspisiasi, sada pisiasja on aga juba
suur-suur asi.
Olukord, mis praegu on kujunenud – piimahinna langus 27,8 protsenti,
piimalehmade vähenemine 9 protsenti, piimafarmide vähenemine 17
protsenti, põhikarja emiste vähenemine 25 protsenti –, näitab, et see
pole niisama nutulaul, vaid põllumeeste jaoks on see kriis, mis ei möödu
ühe aastaga.
Kuidas meil ikkagi asjad nii segased on ja neid lahti ei suudeta
rääkida? Siin tuleb mul kohe meelde ausus. Panama toob välja omad
"aususe faktorid". Meie aga oleme ausad omamoodi. Müüme nüüd ausat
piima, põllumehele makstakse selle eest liitrist 10 senti rohkem, piim
kallineb aga kuni 30 senti. Kuidas nii? Küsisin FB-s selle kohta Farmi
ja Coopi käest, mitte kumbki ei suvatse isegi vastata. Nagu valitsuse
väike mudel! Ometi, tahaks ju toetada oma põllumehi!? Ja kus on Rimi,
Prisma ning Selveri aus piim?
(8. 04. Coop vastas - hinnavahe tuleneb tetrapakendist, mis pea 20 senti kallim. Kas ka mitu korda keskkonnavaenulikum?).
Maaleht ütleb ka, et homses lehes intervjuu peaministriga. Paberlehes on
homme juba käes. Aga kui te seda intervjuud ei loe, ega midagi ei kaota
ka. Rõivas räägib pikalt, aga mitte midagi sisukat seal pole. Paar
huvitavat kohta siiski. Rõivas ütleb, et IRL vääriks praegu märksa
kõrgemat reitingut. Ettevaatust, isamaaliitlased, te peate tegelema pea
täieliku kannapöörde. Sest kui juba reformikad teid kiidavad, on midagi
väga mädasti! Teises kohas räägib ta kriitikast RE aadressil ja leiab,
et kuna RE on eri aegadel olnud Eesti juhtimise juures, siis
kritiseerimine näitaks, et midagi on Eestis väga põhimõtteliselt
valesti. Aga ongi ju!!! Pea kõiges! Ja kuni ei tunnistata tõde (nagu
anonüümsed alkohoolikudki), siis ei saa ka muutumine alata!
Lii Sammlerilt ka pikemalt.
Maaleht ilmub kord nädalas, seepärast ei ilmunud neil ka 1. aprillil
lehte. Selle vea püüab Maaleht parandada külavaheküsitlusega.
Kaks inimest teevad nalja, üks justkui natuke tõsisem, aga Siim Kallase
pakkumine on ju tegelikult ka nali. Nii et päris lõbus lugemine, kui
poleks tegelikult nii kurb. Maire Aunastet pakkuda ei saaks ju ükski
tõsiseltvõetav inimene!? Marju Lauristin ei sobi samuti mitte kuidagi,
liiga palju kirunud ja halvustanud viimasel ajal oma rahvast. Muidugi,
kas see rahvas on ikkagi oma? Ootaks siis kirumisega praeguse
eeskujul kuni presidendiks saamiseni? Tark pidi õppima teiste, loll oma
vigadest. Mõni ei õpi üldse. Uskumatu? Tõepoolest. Kes vähegi mõtlev,
peaks nüüd juba olema aru saanud, et liberaalsus = ükskõiksus. Oma maa
ja rahva vastu eelkõige. Sellest saabki kõik alguse.
Väga selge pildi peaks juba ainuüksi üks lugu andma, tegelikult on õppimisvõimalusi tuhandeid.
Ma usu, et keegi ei vaidle vastu mõttele pakkuda ka ingliskeelset
kõrgharidust. Nii rahateenimise võimalust silmas pidades, kui ka seda,
et mõnigi tõsine talent võibki Eestisse elama jääda. Kuid kindlasti
peame kartma. Hoolimata sellest, kui keegi ütleb, et karta pole midagi.
Sest viimased paarkümmend aastat on tõestanud, et neid "rahustamisi" ei
saa uskuda. Tõnis Lukas ütleb ka oma arvamuse ja vabandab, et tarvitab kibedaid sõnu.
Tegelikult on tema sõnad vägagi pehmed, lausa paitavad. Võiks hoopis
põrutada, südamest! Aga ega siin suurt midagi kommenteerida pole,
põhitõed on Rein Raudvere kirjutatud loos välja öeldud.
Tegelikult on "aprillinalju" selles Maalehes rohkemgi. Täiesti uskumatu!
Kuidas saab üldse olla võimalik, et pank võtab kaks kuud raha vastu ja
ei teavita klienti? Mis siis, et endist! Ikkagi klient, kelle pealt
südamerahuga teeninud ehk lausa koorinud! Ja kahe kuu möödudes ei näe
isegi teller enam, mis sellel kontol on! No see ei ole lihtsalt
võimalik! Või on? Vaid Eestis?
Maaleht kirjutab ka linnakonnadest ja nende raskest elust. Ja surmast.
Kuid ei sõnagi sellest, kas uutel tänavatel, mis "konnateedel", tehakse
remondi puhul ka mõni konnatunnel? Muide, selle jaoks anti omal ajal
rahagi EL-st, tõsi küll, vaid riigiteede jaoks. Vallateed maal aga seda
kasutada ei saanud. Vaesed konnad, keegi ju neid ei informeeri, et nad
kakerdavad vallateel!.....
Lugu on ka meie kalakasvandustest. Kus väidetavalt on vesi puhtam ja
suurt reostust ei teki, võrreldes Norra, Vietnami jt kalakasvandustega.
Täiesti võimalik. Ometi, kas me ikka kõik (ka kalakasvatajda) mõistame
looduse seoseid? Oskame näha? Ei tea. Tuleb meelde värske lugu
Valgamaalsest, kus juttu sellest, kuidas õpilased tegid hulga pesakaste,
linnahoolduse mehed aga kruvisid need linnaparki puude külge. Kas
tõesti kruvisid? Ega ma ei imesta. Kuigi juba ammu räägitud, et
pesakastide õige kinnitusviis on traadiga, ometi, seegi ülihea näide, et
me ei oska õppida. Me ei huvitu uuematest lahendustest. Me ei püüagi
targemaks saada!?
Kirjanik Ats Miller tegelikult tõestab seda sellessamas lehes, RB, üks
minu "lemmikteemasid", on ju nii läbi leierdatud, aga ometi näeb austet
kirjanik ikka asju läbi rehvormiliku kõverpeegli ning siis polegi midagi
imestada, et kõik punktid ta kirjas nii "kõverad" on.
Ei imestaks, kui tulevikus nimetatakse XXI
sajandit häma, trollide ja kasulike idiootide ajastuks. Eestis lisandub
patoloogiline virisemine ja hirm midagigi korda saata.
Hämmastav, kuidas peaaegu kunagi ei küsita
õigeid küsimusi – näiteks kellele on üks või teine asi kasulik? Kelle
strateegiline huvi on, et Balti riike ei seotaks Euroopa
infrastruktuuriga? Venemaa. Kelle kasumite kallale tuleb Rail Baltic (RB)? Läänemere laevnike ja piirkonnas tegutsevate veoautojuhtide.
Väga
raske on iga konkreetse inimese puhul öelda, kas ta tõesti on kellegi
palgal, kuid tundub loomulik, et kusagilt peab tulema surve teema
ülevalhoidmiseks – kuidas muidu käiab suur hulk esmapilgul mõistusega
inimesi nii lootusetult alamõõdulisi pseudoargumente.Alustagem Nabalast
Kaitseala
moodustamise lugu ilmestab vast kõige markantsemalt maailma pikim ja
sealjuures ülesmäge voolav (vastassuunas maa peal voolava ojaga)
maa-alune jõgi. Keegi nägi mingit lindu ja kaitse alla tuleb võtta
sammal. Ühe eksperthinnangu kohaselt pole kaitstav must-toonekurg seal
90ndate algusest pesitsenud.
Masendav on vaadata-kuulata etendust, kus pole ühtki tõsiselt võetavat argumenti.
Võrgus leidub Nabala paranähtuse loomise kohta
kommentaar: “Jah, aga mõtle, kui sinu akna alla tuleks raudtee või
kaevandus?” Tõepoolest, siis on ju lausvaletamine ja kõik alatu
susserdamine lubatud, eks ole? Eestlased...
Millal tuleb kellelegi
pähe kaitsta hoopis inimest – äärealadel on see ju üks kiiremini
hääbuvaid liike. Selle asemel aga tõrjutakse ta välja tema liikumis- ja
tegutsemisvabadust piirates. Sammal ja kured on ilmselt tähtsamad – RB
trass läheb kaitseala tõttu üle inimeste kodude.Seda juttu, et seal oleks midagi veega pistmist, ei saa aus inimene tõsise näoga rääkida. Eksperthinnangud ütlevad, et rangemad meetmed on õigustatud vast 133 ha-l (4628st) ja Tuhala nõiakaevu ei mõjutaks kaevandamine (NB! – kaevandamine; RB ei mõjutaks üldse), kõik ülejäänu on “ülespuhutud soovide väljendus majandustegevuse takistamiseks nimetatud piirkonnas” (“Seletuskiri TA juhatuse koosolekule 19.05.2014 “Eesti loodusvarade ja nende ressursside ratsionaalne ja majanduslikult efektiivne kasutamine ning alalhoidlik säilitamine”; Nabala juhtumi analüüs ja järeldused”).
Loomulikult pole selgitatud, mida raudtee endaga kaasa toob. Võtame näiteks Inglismaa, USA ja India, kus allikad väidavad ühemõtteliselt, et raudtee ühendas nende riigi ja tegi selleks, mis see praegu on, ja et isegi kuni 200 km kaasaegsest raudteetrassist on märgata majanduse elavnemist; et maailmas pole ühtki näidet, kus raudtee oleks mõne koha välja suretanud või kuidagi vaesemaks teinud... Aga mis nemad teavad!
Vaadelgem punkthaaval.
“1. Meil on Tallinna ja Pärnu vahel kaks peaaegu paralleelset (ühildumatut) raudteed...” Helgematel hetkedel tundub, et kõik said juba aru, miks sajandivanuste nõuete järgsete kurviraadiustega trass ei ole tänapäevaste kiirustega kasutatav, ja ikka leidub veel üks... Loomulikult ei tegele Euroopa infrastruktuuri TEN-T projekt kohalike mahasõitudega, midagi võiks ikka ise kah teha. Loomulikult on mõistlik aja jooksul vanast trassist loobuda.
“2. Meil on kogu muu raudteevõrguga ühildumatu Rail Baltic, millele on vaja omaette veeremit, vaguneid, vedureid ning vastavat remondivõimekust. Ka see tuleb meil kinni maksta.” Ei noh, praegust raudteed me ju ei remondi... Nii et mis sellest Euroopast, jääme ikka parem Venemaa külge?
“3. Uue raudtee ja kaasneva taristu rajamine on kulukas...” Ja vana ajakohastamine ei oleks? Ühesõnaga, kasutame veneaegset pärandit, kuni see ise ära laguneb, küll järgmine põlvkond vaatab ise, meie ei suuda midagi ehitada... Tundub see liiga õel? Aga palju me ehitame oma raha eest? Suurem osa tee-ehituse rahast on ka Euroopa tõukefondide raha. TEN-T raha on konkreetselt RB-le, ja kui me neid petta ei kavatse, on see kasutatav ainult selleks, võta või jäta.
“4. Meil on keset oma maad tohutu kunstlik vall ... lõhestab Eesti lääne- ja idaosaks.” Kõik arenenud riigid on täis raudtee- ja maanteeühendusi, millest niisama üle ei jaluta. Kas pole natuke hale eeldada, et eestlase hing saab RBst korvamatu trauma?
Punkt 5 on samasisuline emotsionaalne liialdus põtrade ja siilide teemal.
Punkt 6 kordab kaht eelmist.
“7. Raudtee ehituseks ... pidime ohverdama oma kruusased oosid, mõhnad ja liivaseljakud ning karstirohked paealad ning need kõikjalt Eestist lihtsalt kokku vedama seks hiiglaslikuks valliks.” Kuulge, nalja tuleb ka mõõdukalt teha – algkoolimatemaatika tasemel peastarvutused näitavad siin miljonikordset liialdamist.
Punkt 8 on sama viaduktide, ümbersõitude ja sildade teema.
“9. Lõpuks on raudtee nõudnud enneolematul määral maade kokkuostu, teemaa on laienenud põllu- ja metsamaade arvelt.” Jah, me ei saa siiamaale üle Tallinna–Moskva ja Tallinna–Peterburi raudteede ehitamisega Eestile tehtud kahjudest, ilmasõjad ja revolutsioonid on sellega võrreldes lapsemäng...
“10. Rääkimata eraomanike muredest. Ja mitte ainult omanike – elukvaliteet on kõikjal trassiäärsetel kruntidel vähenemas, ning kinnisvara, kui seda ka raudtee tarbeks ei võõrandata, on lihtsalt oma väärtust kaotamas, kui raudtee on otse majaukse ees.”
Võtaks asja kokku
Murphy seaduse üks derivaate ütleb, et seal, kus pole teid, ei liigu autod ja inimesed, seal ei liigu ka raha.
Mulle
meeldis esimesel korral ka kulutulena leviv lameda Maa fanaatikute
liikumine. Lõpuks läks tüütuks. Masendav on vaadata-kuulata etendust,
kus pole ühtki tõsiselt võetavat argumenti. Head RB-vastased, pingutage
natukegi! Kuidagi säratuks on läinud.
Kuna need punktid on nii kompaktsed, siis toon need seekord välja. Ja lühidalt kommin.
Jah, tõepoolest, me kardame midagigi korda saata. Selle asemel teeme arengukavasid, räägime, mida tahaksime teha jne. Aga see ongi see suuga suure linna tegemine.
Austet kirjanik ei taipa, kuidas maa all võib vesi voolata, peale seda,
kui see lihtsalt läheb kurisust maa all. Küllap arvab ta, et vesi
haihtub! Kaob olematusesse, nagu ulmeromaanis, teises dimensioonis.
Ometi, loodus(aja)kirjandus meil olnud aastakümneid väga heal tasemel,
looduseuurimine sealhulgas. Seega võimalus ennast loodusega kurssi viia
täiesti olemas.
Ühe lausega saab aga täiesti nõustuda!
......kuidas muidu käiab suur hulk esmapilgul mõistusega
inimesi nii lootusetult alamõõdulisi pseudoargumente.
Miks siis Ats Miller laotab ajalehe veergudele neid alamõõdulisi
pseudoargumente? Sest ta arvab, et tema pole "sellel poolel", ise
mõistmata, et pseudopool see just ongi.
Ärme unusta, et kured ja samblikud ongi tähtsad, nii banaalset tõde ei
hakka ma enam selgitamagi. Olen juba mõistnud tõsiasja, et kes mõistab,
see mõistab, kes mitte, siis on päris raske, et midagi hakatakse mõistma
ka peale pikki ja põhjalikke selgitusi. Natuke ikka mõjutab, nagu tilk
tilga järele mõjutab kivigi. Aga aega selleks ju olnud! Kaua võib?
Me ju tegelikult teame, milliseid eksperte meil on. Nii neid, kes ausalt
räägivad kui neid, kes teevad seda kellegi tellimisel. Vee olemasolust
ei ole mõtet tõsise näoga rääkida? Jaa, küllap meil maakeral ei olegi
vett! Jaa, tegelikult pole ka hapnikku, aga seda salamüürlased jt
varjavad väga osavalt! Seega, ei kaevandamine, raudtee ega miski muu ei
saagi mõjutada. Asju, mida pole! Nii võiks ironiseerida. Kuigi
meie suundumus tundub olema täielik mõistmatus. Ka sellest, et vesi on
kuldaväärt ja seda parandamatult rikkuda on lihtne. Igasuguste
kaevandamiste ja ehitamiste mõju põhjaveele on väga ulatuslik.
Kui siit edasi mõelda, siis saabki aru, et tegu on kirjanikuhärra väljamõeldud maailmaga.
1. Kahte pole vaja. Kas üks, uus, läbimõeldud trassil (ja mööndustega
teine, vana siis, kitsarööpmelise muuseum/kaasaegse liiklusega) või siis
ikkagi vanal trassil. Mingisugused terminid nagu "tänapäevased
kiirused" on demagoogia. Tänapäevane on isegi 120, oleneb, kus, mille
jaoks ja kuidas. 160-st rääkimata. Olen sellest, nagu paljud teisedki,
pikalt-laialt kirjutanud, korrata pole mõtet.
2. Enne kui pole selgeks teinud praeguse raudtee seisukorda, remondi
olukorda, kiirraudtee kordi suuremaid (remondi)kulusid jm, ei tasu ka
ironiseerida.
3. ja 4. Jah, kiirraudtee on suurem "vall", olemasolev või uus, pole
vahet. Mida suurem kiirus, seda koormavam. Loodusele ja
kogukonnale.Mingid arenenud riikide näited on demagoogia, sest keegi ei
taha mõelda sellele, milleni see "kõver" areng viinud on ja kui
looduslikud olema meie võrreldes nendega. Meie trump, meie tulevik.
Tööstuslikku maastikku üle maailma soovida võivad vaid
fantaasiakirjanikud, looduslähedased talupojamõistusega inimesed teavad,
mida tähendab elu kooskõlas loodusega.
5. ja 6. Tehke omale selgeks loomade liikumisteedest olenevad looduse
arengud ja muutused ning meie (looduse) tulevik. Liigilise mitmekesisuse
olulisus. Lugege, õppige, mõelge.
7. Peale raudtee ja viaduktide ja ökoduktide on veel maanteed jpm. Kõik
need kulutavad meie oose ja vooresid. Üks karjäär on üks karjäär, sada
on hoopis midagi muud, tuhandest rääkimata. Kus on piir, kusmaalt
jookseb "mõistlik" loodusvarade kasutamine?
9. ja 10. oleks võinud jätta lisamata. Liigne ironiseerimine ja
irvitamine ja mittemõistmine au ei tee, ilma nendeta oleks ehk jäänud
veidi parem mulje.
Ats Miller, kus on teie kirjutises mõni argument? Argumendid on siin
blogis, paljudes FB aruteludes jm. Tuleb osata need lihtsalt leida ja
seejärel püüda mõista. Kõige olulisem - raudtee peab olema inimese
jaoks, mitte mööduma inimesest. Peatumata.
Mis on piltidel valesti? Päris mitmed asjad, tuleb vaid näha! Ja siis
mitte niisama jutustada vaid just nimelt tegeleda reaalsete muutuste
elluviimisega.
Kristjan Piirimäe kirjutab päris hästi. Mõned mõtted jäävad ehk
lünklikuks, aga mõte on hästi välja toodud. See muide võib mööndustega
käia ka fosforiidi, kruusa, metsa, turba ja kõige muu kohta. Midagi
teha, raha nimel, vaid selleks, et kulutada - lollus kuubis. Aeg on
hakata mõtlema säästmisele igal tasandil ja igas valdkonnas. Eelpool
jutuks olnud põllumajanduseni välja. Ma ei jõua küll põhjalikult seda
lugu lahata, aga eriti otsustajad peavad olema need, kes mõistavad ja
hoiavad ära lollused. Sh neljarealised maanteed Eestis,
peatumisvõimalusteta. Kõrvalteede lagunemise ja maaelu hääbumise. Jpm.
Miks kõrvalteid vaja? Kasvõi selleks:
Kurat küll, kui palju on räägitud sellest, et vaja on vähem bürokraatiat
ja rohkem müügivõimalusi. Olen ise juba mitu aastat otsast otsani
lahanud teeäärsete müügikohtade teemat, euroraha kulutatakse Eestis
sadades miljonites, aga samas jäetakse kolmandik ühispeatusi välja
ehitamata. Kuhu ja millele valitsev klikk siis selle raha kulutab, mida
saaks kasutada? Miks tõepoolest midagi ei tehta? Kui ei saa aru, mida
vaja teha, kerige võimu juurest minema!
Paku juustu!
Sind polegi veel pokri pandud?.....
Tuttav värk?
Aus juust?
Samas ütles Prits, et ligi 81 tonni juustu tähendab enam kui 800 tonni
Eesti piima maha müümist. Juustukilost saadavat kolmeeurost hinda pidas
ta praeguses olukorras väga heaks. „Sellise hinnaga müüks praegu hea
meelega,“ lisas ta kahetsedes, et teist sellist müügikanalit, nagu oli
Venemaal, pole kahjuks olemas.
Kas meenub poekettide alatine jutt, et nende juurdehindlus on 20%? Kui
juustu väljamüügihind on 3 eurot kilo, siis kui palju peaks juust poes
maksma? Mis hinnaga siis müüakse välja tootja poolt? Kahe euroga? Ja
pood müüb seitsmega? Jah, ma tean, et väikeste kogustena on kallim
toimetada. Mõistan ka palju muud. Aga tean ka seda, et marketid on taas
paisuma hakanud, hoolimata klientide arvu ühel tasemel püsimisest
tahetakse ikka "konkurentsi" nimel teistelt kliente ära meelitada.
Kellelt teistelt? Teised sinult?
Muide, Eesti juustud ei ole enam kaugeltki nii head. Ma ei tea, kas
mingi kiirmeetodi pärast või vähenenud soolasisalduse tõttu, kuid kohati
see maitsetu ja meenutab kummit.
Ja nii on Maalehes veel palju lugusid. Keegi tahab oma maad tagasi ja
pole seda tänase päevani saanud. Võimatu? Ei, see on Eesti! Kuigi Ivari
Padar ütleb, et tema omakasu pole siin mõtet otsida. Panamast äkki? Kas
usaldame endiselt kõiki "prillikive"? Kas prillikivi on maavara? Kas see
on otsas?
Aprillikuu toob pensionäridele pensionitõusu. Keskmiselt 5,7%. Kui palju
teenis Sandor Liive siis, kui töösuhe oli lõppenud ja ta töölgi enam ei
käinud? Kas see pension on selline, millele mõeldes eestlane tolmutab
oma jalgu ja pöörab otsa ringi ning tahab tulla tagasi? Et siin, oma
kodus elada? Nüüd, tööd tehes ja tulevikus pensionärina? Või peaksime
mõtlema kõikide inimeste valimisele Riigikokku? Et saada head palka,
elamisväärset palka. Ja pensioni?
Üksjagu kirjutatakse ka Aafrikast. Need artiklid mul veel lugemata, aga
loen kindlasti. Meenutades, kuidas Maahärra ütles: Zimbabves on ka
rohkem Euroopat kui Sillamäel.....
Ivar Soopan kirjutab külameestest ja presidendivalimistest. Tundub, et
maalt poe tagant võib ikka leida talupojatarkust, aga mitte eestubadest
mäe otsas. Tagatoad ju nagunii tahavad vaid võimu ja raha....
Kirjutatakse ka Taavi Madiberkist. Kes see on? Lugege.
Kellel on Venemaal hea elada? Kirjutab Margus Mikomägi ja kindlasti loen seda. Sest tema ju teab ja mõistab ja näeb....
Uku Masingu ja Linnart Mälli kirjavahetus: esimest korda avalikult lugemiseks. Kindlasti põnev!
Dopingust.
Gunnar Aarma.
Miljonidollari küsimus: KUIDAS KÜLL DELFI-KONGLOMERAAT SELLIST LEHTE VÄLJA ANNAB?
Ehk kommin midagi veel, kui lood loetud. Seda kõike ühe päevaga läbi ei loe, eriti kui palju aega kulub veel kirjutamisele.....
Head lugemist!
******************************************************
Monday, April 18, 2016
Maaelu - Postimehe lisa.
Postimees juba üksjagu aega välja andnud lisa Maaelu. Et olen siin juba
paari lhe kohta ülevaadet teinud, teen lühidalt ka selle kohta. Peab
ütlema, et Maaelu on päris heal tasemel, sisukat ja põhjalikud lood
erinevatest asjadest. Võtan ette 14. aprilli numbri.
Tegelikult on päris hea tunne selliseid lugusid lugeda! Lisaks kõigele
torkas aga silma üks väike nüanss. Üks ettevõte toodab aastas 4
töötajaga toodangut üle 1300 tonni! Võimas ju? Kusjuures selline number
tekitab tunde, et palk peab neil sellise töö eest olema ikka ülikõrge!
Puhas tehnikarevolutsioon! Pole ime, et peagi peabki hakkama
kodanikupalgale mõtlema, sest töö teevadki ära masinad!
Muidugi, mine sa tea, kui suured on kulud. Kui mõtled praegustele
piimahindadele, siis poes võid ju ehmatusest p.... kukkuda! Sest misi,
milles polegi muud kui H2O, võib maksta 2x rohkem. Kuidas see saab olla
võimalik?
Peeter Raidla kutsub Maamessile ja arvab, et pole vahet, kes tüüri juures.
Päris huvitav ja põnev artikkel aga vanade autode teemal. Tõepoolest,
miks on esirinnas vanametallihaid, mitte taaskasutus? Ometi saab ju
sageli tohutult tagavaraosasid? Äsja FB-s Rainer Vakra näiteks tõstatas
teema (luks)autode maksudest. Polnudki väga üllatav, kui üks arutelu
kaldus sellele, et vanadele autodele ei tohiks lubada mingit
koefitsienti, 0,7 vist. Sest need justkui saastavad rohkem. Küllap see
nii ongi. Samas ei saa kuidagi nõustuda seal väljaöeldud soovitustega,
et kõik peaks justkui uued autod ostma. Miks? Nende tootmine pole sugugi
kahjutu keskkonnale, tohutult kulutatakse ju ressursse!? Ja kui see
vaesem inimene teeb oma vana autoga mõned korrad kuus hädavajalikud
sõidud, kas see on siis saastavam, kui nende mõnede sõitude jaoks osta
kallis uus auto?
Igatahes mõtteainet jätkub sageli, kui meediast vähegi põhjalikumaid
lugusid lugeda. Nii ka järgmises loos. Pätte leidub meil igal alal. Ja
mitte lihtsalt pätte. Enamasti ongi just nemad need hoolimatud, vaid
endale mõtlevad tegelased. Mis nendega teha? Nöör ümber ja põhja?
Kalavarud, nagu kogu loodus, ei ole ju lõputu varuga! Ja kui harrastajad
hoolivad, siis kus on kutselistest kaluritest valvurid?
Kas.....tegelevad salapüügiga? Ostsin täna haugifilee tomatikastmes,
Peipsi Kalatööstuse oma. Ei ole see odav lõbu. Aga hea on ju! Kui aga
ükskord muutub see kõik hoopis defitsiidiks
Põllumehed korjavad allkirju ja kutsuvad meid kõiki abikätt ulatama. Aga
mis sest kasu on? Nagu Peeter Raidla pakkus, polnud kasu ka
meeleavaldusest. Kas aga tõesti pole kasu ka valimistel teistest
valikutest? me ie saa seda enne teada, kui me loobume praegusest ülbest
valitsusliidust.
Kutsekoolidest ja maapoisist.
Taas mõtteainet. Huvitav on üldse see, et väga paljudest asjadest
kirjutatakse ja räägitakse, tehakse ettepanekuid, vaieldakse. Aga ....
välja kukub nagu alati? Ometi, meil ju on kuldseid käsi ja
pealehakkamist!?
Kui FB-s
üks teema kaldus kõrvale ja jõudsin tulumaksu, teede ning muu
seonduvani, siis pole tavaliselt ei Jürgen Ligil, Marko Pomerantsil ega
paljudel teistel enam midagi öelda. Tõsiste, eekõige peensusteni
laskuvate arutelude puhul vaikitakse. Eluvõõrus? Arusaama puuudmine?
Jah, Haapsalu raudtee teema ja Marko Pomerants tõestasid seda, tõestavad
ka teised. Kui aga on vaja ennast esile tõstes tõestada, mida kõike ära
ei teeks ja kuidas võideldakse parema tuleviku eest, siis tuleb küll
häid mõtteid! Vahel nagu varrukast!
Sellest
kirjutas Kajar Lember, pealkirjaga "Nüüd siis on Riigikogu kord",
paraku, seda lugu ei leia kuidagi. Kas äkki ei sobinud kellelegi?
Taas loed ja mõtled, millega see valitsus siin õigupoolest tegeleb?
Ometi, tean seda, et väga tihti on võimalus ka lihtsate vahenditega ja
väikeste rahadega paljus kaasa aidata. tase on selline? Valitsusparteid
muidugi aina kiidavad iseennast, aga sellest pole rohkem kas kui
jänesele tripperist! Muide, Kajar Lember kirjutab ka sellest, et ka
kohalikud teed vajavad ressursside suurendamist, sest need lagunevad
kiiremini, kui remontida jõutakse. Kas me siis ikka jõuame KINDLALT
EDASI tulevikus või jääme mudaauku?
Kuide, just praegu näidati ühte juppi ja probleeme saates "Kaua võib"!
Sama mure muide ka meie kodukandis. Mitmetel aastatel sai ikka ja jälle
vaieldud vallaga tee üle. Mitte midagi ei muutu! Me oleme eriti halvas
seisus tänu sellele, et olulisim lõik kuulub teise maakonda. Aga ega
Kohila vald ka ise võta midagi tõsist ette. Mõni koorem freesasfalti
toodud siseteedele, selle eest kiitus. Kuid kuna selle piirkonna teid ei
saagi remontida kapitaalselt muidu, kui vaid lühikeste lõikude kaupa,
siis tulekski seda IGAL AASTAL TEHA! Paraku läheb aga 10 aastat, siis
teine 10......
Aga lugeda Maaelu tasub. ma ei tea, kas just koalitsioonipoliitikutel,
sest nagu näha, sellest eriti kasu pole. Olen kirjutanud ka aastaid,
kõik aga nagu hane selga vesi. Seda näeb järgmisestki postitusest. Ikka
selgub, et pole tahtmist, oskust, arusaama, raha. Kuigi nagu öeldud,
valitsejad ise väidavad sageli vastupidist, riik areneb ja läheneb
õitsengule!.....
2 comments:
Tänud!
Igati nõus!
Wednesday, April 13, 2016
Postimees - Rahvuspopulistidest pensionifondideni.
Üks tipp-poliitik täna FB-s kutsub üles maksimaalselt paljut erastama.
Ega muu jutt sinna juurdekuuluvalt polnud vale, kuid see
erastamisüleskutse siiski on. Mitte et ma oleks erastamise vastu. Ma
olen hoopis valimatu ja mõttetu erastamise vastu! Kas mõni Mõis peaks
ikka erastatud olema? Ehk peaks ja võiks. Sest riigil pole ju piisavalt
raha, et kõike korras hoida, parem olgu siis erakätes. Kuigi tõsi,
maksumaksja oma ajaloost saab sellevõrra vähem "osa"!
Aga raudtee? Mitte mingil juhul. Nagu ka parve- ja bussiliiklus, maanteede ehitus ja veel mitmed asjad.
Aga raudtee? Mitte mingil juhul. Nagu ka parve- ja bussiliiklus, maanteede ehitus ja veel mitmed asjad.
Ma pole mingi majandusspets, selle tõestuseks võin öelda, et mul pole ka
raha Panamas ja muid "tunnusmärke". Mõnel ärimehel ja poliitikul
kindlasti on. Ma ei pea siin silmas hetkel mitte kedagi konkreetset.
Priit Alamäe on kirjutanud minu arvates hea loo. Neli lõiku tunduvad
minu jaoks tähtsaimana.
"Oleme teiste kasutada andnud kapitali, mille
puhul oleme rõõmsad, kui see kasvab 2-3 % aastas. Samal ajal on meie
enda majandusele kättesaadav enamasti ainult kapital, mis nõuab 20-30 %
tootlust aastas".
"Eestis teeb olukorra veelgi kentsakamaks
fakt, et osa meie pensionirahast tuleb lisaks omapanusena riigilt. Ehk
sisuliselt kantakse igal aastal riigist välja suurel hulgal maksumaksja
raha, mile edasise kasutamise üle pole riigil mingit kontrolli, ent mis
võiks minna meie majanduse arendamiseks ja ühiskonna üldise heaolu
suurendamiseks".
"Igal aastal voolab Eesti majandusest pensionifondide kaudu välja ca 400 miljonit eurot..."
(Üle miljoni euro päevas!!! Lisaks veel erinevaid teid pidi sadu miljoneid, kui mitte rohkem - minu märkus)
" Riigiti peab see osakaal (riigi ja kodanike
raha pensionifondides) erinev, aga rusikareeglina on üle poole
pensionifondide mahust investeeritud kohalikku majandusse. Eestis on see
protsent alla kümne".
Ega rohkem polegi midagi öelda! Kui ehk vaid seda, et siit tulenevalt peab pensionifond (vähemalt ühe võimalusena) olema riigipanga pärusmaa! Mitte erapankade/fondide oma.
****
Päris uhke uus väljend - rahvuspopulistid! Taas üks selline
artikkel, mis võiks naerma ajada, kui ei teeks kurvaks. Ja ega asi
polegi vast Tuuli Kochis, pigem ikka artikli tellijas ja/või kapo
peadirektori silmaringis. Tegu on taas kremlimeelsusega hirmutamisega,
kuigi pole sellel brüsseli- või washingtonimeelsusega ju erilist vahet.
Rohkem tegu propagandaterminitega. Ja miks mitte "toetada" Kremlit, kui
sealt näiteks tuleb homoäärmusluse vastu kainestav tegevus? Tegelikult
pole siin muidugi mingit kremlimeelsust, pigem on tegu lobjaka-tüüpi
populismiga. Üldse tundub populism olema praegu väga populaarne
teema. Värskelt Vabaerakond tõstatanud teema krediitkaartide kasutamise
kohta riigiametnike poolt. Taas FB-s tipp-poliitikud lausa hulgi asunud
ründama, süüdistades neid loomulikult populismis. Kas tõesti kardetakse
"rekordite ületamist", mida koalitsioonierakonnad seni populismis enda
käes hoiavad? Ei tasu karta, sellist taset on üliraske ületada, kardan,
et isegi geenidoping seda teha ei aita!
Hirmutav on aga see, kui kapo peadirektor ütleb: "Kasulikke idioote on
alati olnud ja mõned inimesed lasevad end kahjuks ära kasutada"! Aga mis
siis, kui see käib hoopis brüsseli-meelsete kohta? Või lausa nende
kohta, kelle kohta pole (avalikkusel) teada, kelle meelt nad on ja kelle
nõuete järgi liberaalid/inimkaubitsejad toimetavad? Ehk peaks hoopis
nendele tähelepanu pöörama? Kas kapo ikka kaitseb oma rahvast?
IRL on praegu madalseisus ja mul on sellest natuke kahju. Õigemini, oli. Sellesama loo lugemiseni.
Margus Tsahkna: "EKRE võiks olla tore
erakond, kui nad ei kraabiks nii hoolega Putini kintsu. Savisaarel on
vaja isolatsioonist pääsemiseks partnerit, kes uluks temaga koos....".
Kas Tsahkna peab loomulikuks, et kellegi kintsu tulebki kaapida?
Mõtlesin, et miks Lobjakat selle artikli autorite hulgas pole? Aga
ennäe, tal oma lugu, "EKRE ühekõne". Loomulikult seda musta mudalaviini,
mida Lobjakas lükkab, teades, ei teki mingit tahtmist lausidiootsusi
lugeda. Lihtsalt.
****
Märgiline lugu. Ei ole nii lihtne "kaasata võõraid majandust edendama"!
Probleemiks on keeleoskus, assimileerumine, kohandumine kohalike (antud
juhul meditsiini valdkonna) töökommete ja - tavadega, töökaaslastega).
Kui ei õnnestu, ei ole ka (head) tulemust. Küsimus pole üldiselt tulija
rahvuses ega kohalike meelsus, küsimus on faktis kui sellises. Ja
mõtteainet võib üks teema pakkuda hoopis laiemas spektris.
Küll aga paneb mõnevõrra imestama, et kaunile Hiiumaale ei taha keegi tööle minna!?
****
Just praegu oli sellest juttu ka uudistes. Jah, igasugune liikluse
takistamine pole normaalne. Küll aga nõustun rattatreeneriga, kes ütleb,
et võistlejate puhul on kahes reas sõitmine see, mis teeb rivi kaks
korda lühemaks ja seega ka möödasõidu lihtsamaks. Arvestades aga
maasturit ja meie autojuhtide liikluskombeid (taset), siis võib uskuda
küll, et leidub neid, kes otsustavad nõrgemale "koha kätte näidata".
Ühekorra põrkasin ka ise kokku sellise tüübiga. Kes mingi arusaamatuse
peale järgi kihutas ja sõimama tuli, et ma näidanud talle keskmist
sõrme. Selline tegu pole mulle kunagi kombeks, näitasin hoopis suunda,
et mine mööda. No mis sa lollidest räägid!
Omaette teema on muidugi ratturite jt trennivõimalused, aastas mõnesaja
meetri rattateede ehitamine jpm, mida meie ametkonnad kuidagi paremaks
tehtud ei saa.
****
Postimees kirjutab ka sellest, et "Tere" sattus raskustesse uljaste
tehingute tõttu ja et ettevõtte ostjaks võib olla Raul Jeets või AS
Maag. Viimane ei tundu hea varinadina, pigem ehk Jeets tekitab lootust.
Kuna selgemalt tal erinevalt Maagist olemas tootjapoolne taust. Otse
loomulikult on parem, kui ühe firma all on nii tootja kui töötleja.
Aga kirjutab ka sellest, et eestlased on kaotanud usu.
Miks? See on ju teada, miks. Ainult, et valitsus ei saa sellest aru. Ja
mitmest põhjusest ongi siin eespool juttu. Kes toob usu tagasi? Andrus
Karnau värskelt tümitab EKRE-t, kes "toovat" tagasi toreda ja rahuliku
elukeskkonna. Aga äkki toobki?
Praegune valitsus tahab raha korjata aga liiklustrahvide tõstmise abil.
Kui palju saab trahvi ratturite õnnetuse põhjustanud maasturi juht? Või
vastassuunavööndisse kaldunud ja ratturi surmanud juht?
****
Ärilause.
Majandusminister Kristen Michal:
"Kaubavoogude vähenemisel tuleb raudteele raha eraldada. Eelmisel aastal oli see summa näiteks viis miljonit eurot".
Kui palju tuleks sama väikese kaubaveo puhul eraldada igal aastal kiirraudteele, hr Michal?
****
Puitmajad (üldse majad) on üks meie Nokkijatest. Ja muide, teatud
sihtkohtadesse saab neid vedada ka raudteetsi. Ma ei teagi, kas on väga
olulist vahet, kui nende ostjad on Rootsis või Süürias?....
****
Ei taha lugeda. Seda enam, et kindlasti tegu jälle mõne
"vihaõhutajaga"!? Kes parastab nagu rahvuspopulistid. Ja keda ei maksa
üldse kuulata. Ütlevad liberaaldemagoogid.......
Aga lugeda ei taha selle pärast, et ei taha mõeldagi halbade aegade peale. Normaalsete aegade (tagasi)tulekut tahaks!
****
Huvitavat lugemist oli rohkemgi.
Kahjuks ka sellest, et Kaia kanepi tasapisi taandub tippspodist. Aga tänud talle ikkagi! Ja edu!
*******************************************************
Tuesday, April 19, 2016
MKM - küsimused ja vastused.
Küsimused ja vastused. Ehk on osa küsimusi veidike arusaamatud, kuni pole taust teada. Püüan seda kommenteerida punkthaaval.
Esitasite Majandus- ja
Kommunikatsiooniministeeriumile 30 raudteealast küsimust. Ministeeriumi
vastused esitatud küsimustele on alljärgnevad:
1.Millal pikeneb Rakvere rong Kiviõlini?
KOV-il on ju sellekohane soov olemas.
Rakvere rong on mõeldud igapäevaselt Tallinnas tööl käijate
teenindamiseks Rakvere ja Tapa suunalt. Rakvere on Tallinnast ca 1 tunni ja 20
minuti kaugusel. Me ei näe, et igapäevaseks töölkäimiseks oleks nõudlust veel
kaugemalt kui Rakvere sellises mahus, mis eeldaks rongi pikendamist Kiviõlini.
Pigem on vajadus täiendava Tallinn-Narva rongipaari järele. Mõlemal juhul on
vajalik täiendav riigieelarveline toetus, milleks hetkel võimalused puuduvad.
Miks Kiviõlini? Sest Kiviõlist on üksjagu palju sõitjaid. Ning seda probleemi vaadates tuleb aru saada, et Kiviõlist võidakse käia tööl ka Rakveres ja Tapal, mitte ainult Tallinnas. Järgmine rong jõuab nendesse kohtadesse aga liiga hilja. Võib arvata, et praegune rong jõuaks liiga vara, aga kes on uurinud, palju oleks sõitjaid? Seda enam, et vahel on vaja ka hommikul vara Tallinnas olla. Muidugi võib selle vabalt ka Narvast käima panna. Tagades peatused näiteks Jõhvis, Püssis, Kiviõlis ja Sõmerul (vt küsimust nr 3.).
Miks Kiviõlini? Sest Kiviõlist on üksjagu palju sõitjaid. Ning seda probleemi vaadates tuleb aru saada, et Kiviõlist võidakse käia tööl ka Rakveres ja Tapal, mitte ainult Tallinnas. Järgmine rong jõuab nendesse kohtadesse aga liiga hilja. Võib arvata, et praegune rong jõuaks liiga vara, aga kes on uurinud, palju oleks sõitjaid? Seda enam, et vahel on vaja ka hommikul vara Tallinnas olla. Muidugi võib selle vabalt ka Narvast käima panna. Tagades peatused näiteks Jõhvis, Püssis, Kiviõlis ja Sõmerul (vt küsimust nr 3.).
2. Kes peaks riigi ja turismisektori arengu huvides seisma selle
eest, et Rakvere peatus saaks
taastatud Peterburi rongil ning lisatud
Kiviõli peatus? KOV on, nagu ka Kiviõli Seikuspark, seda soovi avaldanud.
Rahvusvahelistele
rongide osas ei ole riik avaliku teenindamise lepingut sõlminud, samuti ei
maksta avaliku liiniveo toetust. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumil
puudub õiguslik alus nõuda Peterburi rongile peatuste lisamist. Kõnealuse rongi
lisapeatus sõltub selle rongiliini operaatori
kommertshuvist.
Puudub õigus? Aga mis siis teha, kui Kiviõli seda peatust soovib`? Ja kuidas teha operaatorile selgeks elementaarne? Et rongi reisijate arv sõltub eelkõige sõiduvõimalustest. Nii Kiviõli Seikluspargi, Rakvere spaa kui paljude teiste jaoks on oluline tagada turistidel võimalus tulla.
Puudub õigus? Aga mis siis teha, kui Kiviõli seda peatust soovib`? Ja kuidas teha operaatorile selgeks elementaarne? Et rongi reisijate arv sõltub eelkõige sõiduvõimalustest. Nii Kiviõli Seikluspargi, Rakvere spaa kui paljude teiste jaoks on oluline tagada turistidel võimalus tulla.
3. Millal saab valmis Sõmeru peatus? KOV on
selle vajaduse ammu selgelt välja öelnud, millise analüüsi või uuringu järgi
peetakse õigeks peatust mitte välja ehitada?
Oleme
seisukohal, et pikemas perspektiivis võiks Sõmeru raudteepeatuse välja ehitada,
kuna Sõmeru keskuses elab 2012. aasta andmetel üle 1 200 elaniku, kuid praegu
puuduvad selleks vahendid nii ASil Eesti Raudtee kui ka riigil.
Sõmeru elanike arv küünib 200-ni- ümbruskaudu on aga elanikke veelgi rohkem. Kindlasti pole siin mingit küsimust rahas, leida mingi 30 000 eurot kasvõi hädapärase "piimapuki" ehitamiseks ei saa olla probleem Selle leidnuks ka KIK-i rahastusest, kui vähegi oleks olnud tahtmist. Pigem on asi selles, et endiselt NÄHAKSE asju läbi kõverpeegli. Nii nagu EVR ametimees, kes Sõmerul ringi vaatas ja küsis vallavanemalt - "Te arvate, et siit inimesed sõidaks Rakverre?" Hea oli näha vallavanema nägu, kes ütles vastu: "Ei, meie inimesed sõidaks ikka Tallinna ka"...
Sõmeru elanike arv küünib 200-ni- ümbruskaudu on aga elanikke veelgi rohkem. Kindlasti pole siin mingit küsimust rahas, leida mingi 30 000 eurot kasvõi hädapärase "piimapuki" ehitamiseks ei saa olla probleem Selle leidnuks ka KIK-i rahastusest, kui vähegi oleks olnud tahtmist. Pigem on asi selles, et endiselt NÄHAKSE asju läbi kõverpeegli. Nii nagu EVR ametimees, kes Sõmerul ringi vaatas ja küsis vallavanemalt - "Te arvate, et siit inimesed sõidaks Rakverre?" Hea oli näha vallavanema nägu, kes ütles vastu: "Ei, meie inimesed sõidaks ikka Tallinna ka"...
4. Millal taastatakse Vorbuse peatus? KOV jt
on selle soovi ammu välja öelnud. Millise analüüsi või uuringu järgi peetakse
õigeks peatust mitte taastada?
KOVi
soovist raudteepeatuse väljaehitamiseks ei piisa, see peab olema ka sotsiaalmajanduslikult
põhjendatud. Vorbuse külas elas 2011. a rahvaloenduse andmetel 258 inimest.
Tänaseks päevaks peaks juba olema tekkinud arusaam, et mitte ühtegi peatust ei kasuta ainult kohalikud. Neid kasutavad muuhulgas ka puhkajad. Nii need, kes tahavad minna (Jänese) matkarajale või hoopis Emajõele kalale. Rääkimata kohalikest datshnikutest. Mis siis, et nad sõidaks vaid ühe peatuse. Küsimus on elukvaliteedis. Ja see ongi sotsiaalmajanduslik põhjendus.
Tänaseks päevaks peaks juba olema tekkinud arusaam, et mitte ühtegi peatust ei kasuta ainult kohalikud. Neid kasutavad muuhulgas ka puhkajad. Nii need, kes tahavad minna (Jänese) matkarajale või hoopis Emajõele kalale. Rääkimata kohalikest datshnikutest. Mis siis, et nad sõidaks vaid ühe peatuse. Küsimus on elukvaliteedis. Ja see ongi sotsiaalmajanduslik põhjendus.
5. Millal taastatakse Kalevi/Kassinurme
peatus? Huvi selle vastu on, eelkõige turismi ja puhkamisvõimaluste koha pealt.
Ministeerium
ei ole täheldanud massilist huvi Kalevi/Kassinurme raudteepeatuse
väljaehitamiseks. Kassinurme külas elas 2011. a rahvaloenduse andmetel 127 inimest.
Massilist huvi ei tähelda ka mina. Küll aga võiks ministeerium täheldada Kassinurme linnuse olemasolu ja sealkäijaid, samuti võib Kassinurme olla magnet ka talvel. Kas oleks mõtet hakata kuskil tegema suusradu, kui ligipääs rongiga puudub?
Sõmeru, Kassinurme ja Vorbuse peatuste väljaehitamine tähendaks maksimaalselt 100 000 eurost kulu. Kulu, mis muudab kolme koha elukvaliteeti. On see palju?
Massilist huvi ei tähelda ka mina. Küll aga võiks ministeerium täheldada Kassinurme linnuse olemasolu ja sealkäijaid, samuti võib Kassinurme olla magnet ka talvel. Kas oleks mõtet hakata kuskil tegema suusradu, kui ligipääs rongiga puudub?
Sõmeru, Kassinurme ja Vorbuse peatuste väljaehitamine tähendaks maksimaalselt 100 000 eurost kulu. Kulu, mis muudab kolme koha elukvaliteeti. On see palju?
6. Millised edusammud on Tallinn - Tartu -
Riia kiirrongide käivitumisel? Milliseid läbirääkimis on peetud teiste, sh Läti
rongifirmadega?
Tallinn-Tartu-Riia
rongi käivitamist on arutatud Eesti ja Läti piiriülese koostöö komisjoni
raames, kuid edusamme pole selles osas tehtud, kuna kumbki osapool ei ole
valmis hetkel katma ühenduse loomisega tekkivaid täiendavaid kulusid.
Eesti
riigil puuduvad võimalused riigieelarvelise toetuse maksmiseks, arvestades
asjaolu, et igal aastal tuleb riigil hakata ASi Eesti Raudtee
raudteeinfrastruktuuri majandmiseks maksma toetust suurusjärgus 15 miljonit
eurot, tagamaks AS Eesti Raudtee tulude ja kulude tasakaal.
Siis tuleb osapoolteks panna need, kes on valmis tasuma kulud, saades vastu tulud. Kui Tartu kaudu Riiga sõita ei taheta, siis kes selgitab, miks RB-ga sõidetaks? Kuni meil ei hakata mõistma võimalusi ja seoseid ei ei hakata NÄGEMA, polegi lootust asjade paranemiseks. Ehk oleks aeg ikkagi muuta riik "tulemuslikumaks"? Muidugi on hea teada, et riik maksab igal aastal peale nii suuri summasid. Kas ehk ei maanda riske see, kui RB teha normaalsel moel, mitte sellisena, et maksame tulevikus peale 2 või rohkemgi kordi enam? Kui praegu tunnistatakse üles, et ei saada riigi toimimisega hakkama, siis mis saab tulevikus? Riia rongi tasuvuse analüüs näitas, et see polevat tasuv. Muidugi, kui sisse ei arvestatud mõnda väiksemat peatust ja endiselt nähakse ainukest trumpi kiiruses. Mis üksinda on mõttetu "trump"!
Siis tuleb osapoolteks panna need, kes on valmis tasuma kulud, saades vastu tulud. Kui Tartu kaudu Riiga sõita ei taheta, siis kes selgitab, miks RB-ga sõidetaks? Kuni meil ei hakata mõistma võimalusi ja seoseid ei ei hakata NÄGEMA, polegi lootust asjade paranemiseks. Ehk oleks aeg ikkagi muuta riik "tulemuslikumaks"? Muidugi on hea teada, et riik maksab igal aastal peale nii suuri summasid. Kas ehk ei maanda riske see, kui RB teha normaalsel moel, mitte sellisena, et maksame tulevikus peale 2 või rohkemgi kordi enam? Kui praegu tunnistatakse üles, et ei saada riigi toimimisega hakkama, siis mis saab tulevikus? Riia rongi tasuvuse analüüs näitas, et see polevat tasuv. Muidugi, kui sisse ei arvestatud mõnda väiksemat peatust ja endiselt nähakse ainukest trumpi kiiruses. Mis üksinda on mõttetu "trump"!
7. Suvise raudteeremondiga seoses ei olevat
võimalik tagada tavapäraseid ümberistumisi Tallinna suunaga Koidula suunalt.
Milline takistus on näiteks rongi 387 varasemal väljumisel Koidulast, et tagada
Tartus ümberistumine asendusbussile? Möödunud aasta Elroni prohmakatest peaks
olema ju võimalik õppust võtta?
Tavapäraseid ümberistumisi on võimalik tagada, kui:
a)
konkreetne rong oleks
samuti E, K, R, P ühe graafikuga ja T, N, L teise graafikuga või
b)
päevadel, kus bussidega
asendust ei toimu, oleks Tartus ebamõistlikult pikk ümberistumisaeg (vähemalt
25 min).
Kumbki ei ole mõistlik variant, kuna ümberistujaid on
vähe ja enamus sõidab Tartusse. Eesmärk on tagada võimalikult sujuv ühendus
päevadel, kus bussiga asendusi ei ole (ümberistumine 10 min), sest neid päevi
on rohkem ning nendel päevadel on ka oluliselt rohkem reisijaid (s.h pühapäev,
reede ja esmaspäev).
Kas 25 min on ikka "ebamõistlikult pikk? Arvestades sellega, et ümberistumine olulisem, kui siin arvatakse. Pealegi, mille järgi MKM ja Elron otsustavad ümberistujate arvu üle? Kui Koidulast tulles ei saa isegi otsepiletit osta!? Kas keegi loeb ümberistujaid? Ja kui palju neid siis on? Eriti suvel?
Kas 25 min on ikka "ebamõistlikult pikk? Arvestades sellega, et ümberistumine olulisem, kui siin arvatakse. Pealegi, mille järgi MKM ja Elron otsustavad ümberistujate arvu üle? Kui Koidulast tulles ei saa isegi otsepiletit osta!? Kas keegi loeb ümberistujaid? Ja kui palju neid siis on? Eriti suvel?
8. Millal lisandub sõiduvõimalus Tallinnast
Vasalemma ja Riisiperesse, näiteks hilisõhtuse Riisipere rongi
tagasipöördumisel Keilasse ja ümberistumiste tagamisel?
Plaanis on võimalusi arvestades vähehaaval rongiliiklust
tihendada, s.h ka Riisiperre väljub viimane rong alates detsembrikuust senisest
hiljem. Ümberistumisega ühendused ei ole reisijatele piisavalt atraktiivsed ja
seda eriti lühikeste vahemaade puhu. Kui midagi lisada, siis on mõistlikum
Riisipere liini tihendada selliselt, et ka Tallinna ja Keila vahele tekiks
täiendav ühendus.
Nii ja naa. Kuna riigieelarves on vahendeid vähe (see selgub igast teisest vastusest), siis ei ole väljaspool tipptundi iga kord mõttekas eraldi rongi panna käiku. Seega on ümberistumine täiesti loomulik, sest nii hoitakse rahalisi vahendeid kokku ning kui ümberistumine tagatud minimaalselt lühikese aja jooksul pole selle vastu vast kellelgi midagi. Küllap mõistetakse. Ümberistumised on ikkagi erinevate eesmärkidega, sõltuvalt iga hetke konkreetsetest seostest.
Nii ja naa. Kuna riigieelarves on vahendeid vähe (see selgub igast teisest vastusest), siis ei ole väljaspool tipptundi iga kord mõttekas eraldi rongi panna käiku. Seega on ümberistumine täiesti loomulik, sest nii hoitakse rahalisi vahendeid kokku ning kui ümberistumine tagatud minimaalselt lühikese aja jooksul pole selle vastu vast kellelgi midagi. Küllap mõistetakse. Ümberistumised on ikkagi erinevate eesmärkidega, sõltuvalt iga hetke konkreetsetest seostest.
9. Mis on põhjuseks, et reisirongide
reaalaja infosüsteemide olemasolek pole veel saavutatud mitme aasta jooksul?
Palun võimalikult põhjalikku selgitust, millisena süsteemi plaanitakse käiku
panna ja kas see hakkab toimima ühispeatustes ka bussiinfot tagavalt? Kas
süsteem tagab ühtse info igas peatuses üle Eesti?
Reaalaja infosüsteemide
paigaldamine on seni jäänud prioriteetsemate tegevuste varju, kuid meil on hea
meel tõdeda, et peatselt olukord muutub.
Reisirongide reaalaja infotablood
paigutatakse esimeses järjekorras meetme „Raudteepeatuste ühendamine erinevate
liikumisviisidega“ raames investeeringuid saanud peatustesse. Nimetatud
infotablood on orienteeruvalt 2m kõrgused ja 1,5m laiused, koosnedes LCD
või LED tehnoloogial ekraanist, sellega ühendatud sidemooduliga juhtarvutist
ning elektroonilisi seadmeid ümbritsevast ilmastiku- ja vandaalikindlast
korpusest. Sarnased tablood on plaanis paigaldada ka Balti jaama teede
otstesse. Infot neisse tabloodesse hakkab edastama Maanteeameti ÜTRIS
(ühistranspordi reaalaja infosüsteem). Rongi- ning bussiinfot on võimalik
edastada korraga ühte ja samasse tabloosse.
Seoses Maanteeameti poolt
hallatava ÜTRISe arendusega on plaanis teises järgus asuda paigaldama reaalaja
infotabloosid kõigisse suurematesse sõlmpunktidesse. Need tablood saavad olema
erinevad eelpool mainitud ekraanidega variantidest ning nende kontseptsioon on
praegu MKMis väljatöötamisel.
Olemasolevad infotablood Balti jaamas ei ole kõige otstarbekamad, sest nende nähtavus on väga vilets (vaadakem neid Keilas). Kahjuks jäi küsimata, kas nende asukohtade suhtes ollakse nüüd ettenägelikumad ja neid ei paigaldata enam peroonidele. On karta, et selles osas muutusi ei tule ja seega ka nende otstarbekus saab olema seega kahtlase väärtusega. Aga hea, kui vähemalt nendega tegeleb üks asutus.
Olemasolevad infotablood Balti jaamas ei ole kõige otstarbekamad, sest nende nähtavus on väga vilets (vaadakem neid Keilas). Kahjuks jäi küsimata, kas nende asukohtade suhtes ollakse nüüd ettenägelikumad ja neid ei paigaldata enam peroonidele. On karta, et selles osas muutusi ei tule ja seega ka nende otstarbekus saab olema seega kahtlase väärtusega. Aga hea, kui vähemalt nendega tegeleb üks asutus.
10. Milline on MKM-i seisukoht Valga -
Koidula reisirongiliikluse avamise suhtes, eriti peale Urve Palo nõuet see
punkt Kagu-Eesti arengukavast välja võtta?
Viimane
reisirong sõitis Valga-Piusa liinil 2001. aastal. Rongireisijate arv
Valga-Piusa rongides ei olnud eriti suur (reedeti kasutas ühte rongi ca 100
reisijat, teistel tööpäevadel ca 50 reisijat), mistõttu ei ole ka
reisirongiliiklust sellel liinil taastatud. Arvestades demograafilise
situatsiooni muutumist (nii Võru kui ka Valga maakonnas on elanike arv alates
2001. aastast vähenenud ca 15%) ja pidevat autostustumise suurenemist, on
eeldatavalt võimalike reisijate arv veelgi vähenenud.
Põhimõtteliselt
oleks võimalik taastada reisirongiliiklus liinil Valga-Koidula, pannes nt kaks
kahevagunilist koosseisu ringlema kolmnurgal Tartu-Valga-Koidula-Tartu, kuid
see eeldab diiselrongide koosseisude vähendamist suurema reisijate arvuga
liinidel (põhjustades ületäituvust) ning raudtee ja ooteplatvormide remonti
Valga-Koidula liinil suurusjärgus 25 miljonit eurot (kestvusega 3 aastat). Täna
vastavad vahendid puuduvad nii ASil Eesti Raudtee kui ka riigil.
Eeldamine võib olla tänuväärt tegevus, kuid ka sel juhul tuleb mängu jälle NÄGEMINE. Kindlasti elanike arv väheneb, kuid rongiliikluse puudumine on üks neist kümnetest põhjustest, mis seda soodustab. Kindlasti oleks reisijate arv tunduvalt parem, kui süsteem oleks hoolega läbi mõeldud - peatuste arv, kellaajad, bussiliiklusega ühildamine, kooliõpilaste sõit jne jne. Diiselrongide arvu vähenemist mujal pole karta, kui muretsetakse juurde kol-neli kaugkoosseisu, mis siis osaliselt asenaks Tallinn-Tartu-Valga ronge. Vahendeid riigile aga ei saagi juurde tulla, kui selleks vaeva ei nähta. Ka on liin oluline korraliku Riia-Peterburi liini käivitamiseks.
Eeldamine võib olla tänuväärt tegevus, kuid ka sel juhul tuleb mängu jälle NÄGEMINE. Kindlasti elanike arv väheneb, kuid rongiliikluse puudumine on üks neist kümnetest põhjustest, mis seda soodustab. Kindlasti oleks reisijate arv tunduvalt parem, kui süsteem oleks hoolega läbi mõeldud - peatuste arv, kellaajad, bussiliiklusega ühildamine, kooliõpilaste sõit jne jne. Diiselrongide arvu vähenemist mujal pole karta, kui muretsetakse juurde kol-neli kaugkoosseisu, mis siis osaliselt asenaks Tallinn-Tartu-Valga ronge. Vahendeid riigile aga ei saagi juurde tulla, kui selleks vaeva ei nähta. Ka on liin oluline korraliku Riia-Peterburi liini käivitamiseks.
11. Mil moel ja millal tagatakse
euroarahastusest ilma jäänud ühispeatuste planeeringute käikuminek? Miks
rahastatakse näiteks Tartus kahte rattateemalist lahendust, sild+tunnel ja
antakse Tartule peaaegu veerand kogu rahastusest, kui samal ajal Rakvere,
Kiviõli jt peatuste
rahastamisest loobuti üldse?
Meetme tegevuse „Investeeringud
raudteepeatuste ühendamiseks erinevate liikumisviisidega“ eelarve on 12,75
miljonit eurot. Toetuse taotlusi esitati oluliselt suuremas mahus (küsitud
toetus ligi 17 miljonit), kui on meetme eelarvelised vahendid. Tegemist oli
avatud taotlusvooruga, mis tähendab seda, et kõiki esitatud taotlusi hinnati vastavalt
määrusega kehtestatud valikukriteeriumitele ning saadud hindepunktidest
moodustus pingerida, mille alusel taotlusi ka rahuldati. Tartu on väga suure
kasutajate arvuga peatus, mille tõttu on ka Tartu investeeringu vajadus ja mõju
suurem. Samuti panustab Tartu projekti suurima omafinantseeringu määraga.
Projekte hinnates pidime tuginema faktilistele asjaoludele.
Hetkel on investeeringuid saanud
projektide hanked alles käimas ning ei ole teada, kas need lähevad odavamaks
või kallimaks, kui oli planeeritud. Seega ei ole teada, kas meetme eelarvesse
raha tagasi tuleb või mitte ning seetõttu on keeruline kommenteerida kas ja
millal täiendavaid peatusi finantseeritakse.
Siin pole muud öelda, kui et osalistele tuleb teada anda vajadusest suurendada omaosalust, et tagada võimalused ka seni kõrvalejäänutele. Töötunde ja raha on väga tugevalt kulutatud. On teada, et paljud osalejad mõistavad suurema omaosaluse vajadust.
Muidugi on siin ka muidki nüansse. Näiteks Viljandis nähakse ette linnabusside peatuskoht, aga mitte kohalike maakonnaliinide oma. Kuidas nii saama?
Siin pole muud öelda, kui et osalistele tuleb teada anda vajadusest suurendada omaosalust, et tagada võimalused ka seni kõrvalejäänutele. Töötunde ja raha on väga tugevalt kulutatud. On teada, et paljud osalejad mõistavad suurema omaosaluse vajadust.
Muidugi on siin ka muidki nüansse. Näiteks Viljandis nähakse ette linnabusside peatuskoht, aga mitte kohalike maakonnaliinide oma. Kuidas nii saama?
12. Kuidas edeneb plaan Tapa raudteejaama
hoone taastoimimisel? Millised Eesti Raudtee funktsioonid selles hoones peaks
taastuma?
Täna
puudub Tapa raudteejaama hoone taastoimimise plaan. Meie hinnangul on Tapa
raudteejaama hoone kordategemine siiski vajalik tegevus, kuid on jäänud seni
rahastuse taha. Eesti Raudtee funktsioone me selles hoones väga ei näe, pigem
võiksid ruumid olla ühiskondlikus kasutuses ootesaalina ja ülejäänud osas äride
või nt mittetulundusühingute käes.
Kõik asjad venivad.....
Kõik asjad venivad.....
13. Millise tehnilise lahendusega saavad
olema jalakäijate ülekäigud Kiviõli ja Püssi vahel?
Jalakäijate
ülekäikude tehnilised lahendused selguvad projekteerimisel. Üldine lähenemine
on see, et ülekäik peab olema ohutu, mistõttu on ka tehnilised lahendused
erinevad. Projekteerimisel peab vaatama suuremat ala, s.h asjaolu, kuidas
toimub lähenemine ülekäigule. Miinimumnõuded ülekäikudele on toodud teede- ja
sideministri 09.07.1999. a määruse nr 39 „Raudtee tehnokasutuseeskirja
kinnitamine“ lisas 4.
Just "lähenemine ülekäigule" ongi siin võtmeküsimuseks. Senised variandid on ikka tase omaette. Näiteks Kivimäel....
Just "lähenemine ülekäigule" ongi siin võtmeküsimuseks. Senised variandid on ikka tase omaette. Näiteks Kivimäel....
14. Miks on siiani Balti jaam ilma vajalike
asjadeta, nagu Turismiinfopunkt, politseipunkt jms? Ning miks ei tegelta
asotsiaalide ja joodikute pideva kohaloleku ja tekitatud probleemidega?
Balti
jaamas ei kuulu ükski reisijate teenindamiseks mõeldud hoone Majandus- ja
Kommunikatsiooniministeeriumile ega riigi äriühingule. Politseipunkti avamine
ja heakorra tagamine ei ole samuti Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi
pädevuses.
Balti jaama "õhustik" pole seega kellegi asi. Küsimus, et ükski hoone pole riigi oma, ei tohiks olla takistus. Küllap oleks omanik nõus ka koostööd tegema, pole ju vahet, kes maksab pindade üürimise eest.
Balti jaama "õhustik" pole seega kellegi asi. Küsimus, et ükski hoone pole riigi oma, ei tohiks olla takistus. Küllap oleks omanik nõus ka koostööd tegema, pole ju vahet, kes maksab pindade üürimise eest.
15. Millise skeemi järgi ja millal
alustatakse lisaperroonide ja -teede ehitusega Balti jaamas?
Hetkel
ei plaanita Balti jaama ehitada täiendavaid sissesõiduteid ja ooteplatvorme,
kuna vastava projekti maksumus on umbes 10 miljonit eurot ja selleks puuduvad
vahendid. Lääne-Harju suuna projekti raames toimub mõningane Balti jaama
läbilaskevõime suurenemine, kuna projekti raames vaadatakse üle ka
liikluskorraldus Balti jaamas ja vajadusel muudetakse siirdeid.
16. Millal alustatakse perrooniehitust
Aegviidu ja Rapla suunale Lillekülas? Millised lahendused plaanitakse
lisapöörangute jm näol selles piirkonnas, parema läbilaskevõime tagamiseks?
Reisijate
ooteplatvorme ei ole plaanis lähitulevikus Aegviidu ja Rapla suunale Lillekülas
ehitada.
Siit tuleneb ka üks põhjus, miks "rahalisi vahendeid" sageli ei jätku. Kui asju tehtaks kompleksselt, oleks ka kulud väiksemad. Balti jaama süsteem vajab nagunii uuendamist, seega pidanuks seda kõike tegema perroonide renoveerimise käigus, mitte lükkama määramatusse tulevikku. Lilleküla küsimus näitab ka seda, kui mõttetu on IRL-i ja RE jaoks valimislubadus.
Hea on muidugi see, et mingidki pöörangud mingil hetkel juurde tulevad. Muide, need tähendavad ka jaama piiride muutmist, seega.....Lilleküla tuleb nagunii plaani võtta ja ehk lausa ühendada Tallinna ja T-Väikse jaamade juhtimine ühtsesse süsteemi.
Siit tuleneb ka üks põhjus, miks "rahalisi vahendeid" sageli ei jätku. Kui asju tehtaks kompleksselt, oleks ka kulud väiksemad. Balti jaama süsteem vajab nagunii uuendamist, seega pidanuks seda kõike tegema perroonide renoveerimise käigus, mitte lükkama määramatusse tulevikku. Lilleküla küsimus näitab ka seda, kui mõttetu on IRL-i ja RE jaoks valimislubadus.
Hea on muidugi see, et mingidki pöörangud mingil hetkel juurde tulevad. Muide, need tähendavad ka jaama piiride muutmist, seega.....Lilleküla tuleb nagunii plaani võtta ja ehk lausa ühendada Tallinna ja T-Väikse jaamade juhtimine ühtsesse süsteemi.
17. Kas tänavuse raudteeremondi käigus
saavad kodeeringu ka Edelaraudtee jaamateed Tallinn-Väike - Rapla lõigul?
Konkreetse
projekti raames ei ole Edelaraudtee jaamateede kodeeringut Tallinn-Väike-Rapla
lõigul planeeritud. Samas on Edelaraudtee Infrastruktuuri ASil kohustus 2018.
aastaks kõik jaamateed kodeerida ja tänase info kohaselt on ettevõte võimeline
seda eesmärki täitma.
Viivitamine on ohtlik, sest punasest läbisõidud on kõige ohtlikumad asjad raudteel. See selgub ka järgmisest küsimusest. Hea, et tarkus tasapisigi koguneb.
Viivitamine on ohtlik, sest punasest läbisõidud on kõige ohtlikumad asjad raudteel. See selgub ka järgmisest küsimusest. Hea, et tarkus tasapisigi koguneb.
18. Miks endiselt puudub Elroni rongidel
veoblokeering sõitmisel või liikumahakkamisel vastu keelavat valgusfoori näitu?
Esialgselt
ei peetud veoblokeeringut Elroni rongidel vajalikuks, kuid tänaseks on
seisukoht muutunud ja Elron tegeleb aktiivselt vastava lahendusega.
Veoblokeeringu lisamine eeldab ka Stadleri kui rongitootja kooskõlastust ja
seetõttu on tegevuse elluviimine viibinud.
19. Miks ei peeta vajalikuks suuremate
kõverate õgvendamist Liiva - Kiisa ja Kohila - Rapla jaamavahedes teeremondi
käigus?
Projekti
eelarve ei võimalda nii suuremahulisi töid ette võtta. Tegemist oleks sellisel
juhul täiesti uue pealisehitusega alates muldkehast. Lisaks tuleks soetada ka
vastav raudteealune maa. Samas tuleb ka arvestada asjaoluga, et kõikidel Elroni
rongidel on sõiduplaanis Saku peatus, mistõttu Saku-Kasemetsa raudteelõigul
kõvera õgvendamine ei anna rongide sõiduplaanis olulist ajalist võitu.
Taas "osaline nägemisvõime". Esiteks ei välista keegi ekspresside käikupanekut ja teiseks oli küsimusel väike tagamõte. RB võiks vabalt ehitada olemasolevale trassile, siis oleks kiirus kuni 160 km/ piisav.
Taas "osaline nägemisvõime". Esiteks ei välista keegi ekspresside käikupanekut ja teiseks oli küsimusel väike tagamõte. RB võiks vabalt ehitada olemasolevale trassile, siis oleks kiirus kuni 160 km/ piisav.
20. Millal saab teatavaks seisukoht
hübriidrongide võimalikkuse suhtes?
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium on saatnud
Euroopa Komisjonile järelepärimise elektrirongide ümberehitamise võimalikkuse
kohta, kuna elektrirongid on soetatud Ühtekuuluvusfondi vahendeid kasutades.
Teisalt jälgivad erinevad osapooled transporditurul toimuvat ja lõplikku seisukohta ei ole kujundatud.
Näis! Viivitamine aga väga halb, kuna lisavagunite tellimine või süsteemide ümbertegemine pikk protsess. Samas saaks Haapsalu raudtee ehitada sel juhu pea kaks korda odavamalt ja odavam oleks ka riigipoolen infratasu AS Lääne Raudteele.
Näis! Viivitamine aga väga halb, kuna lisavagunite tellimine või süsteemide ümbertegemine pikk protsess. Samas saaks Haapsalu raudtee ehitada sel juhu pea kaks korda odavamalt ja odavam oleks ka riigipoolen infratasu AS Lääne Raudteele.
21. Miks siiani pole tagatud
ümberistumisvõimalust Keilas rongilt 510 rongile 501?
Ümberistumisvõimalus on olemas, aga ümberistumiseks
ettenähtud aeg on 1 minut ja seetõttu ei saa Elron seda klientidele pakkuda kui
tagatud ümberistumist.
Ehk ikkagi MKM-i ametnik enne uuriks, miks enamasti Paldiski rong paneb jugama enne 501 saabumist? Või on Elronis kommunikatsiooniga endiselt probleeme? Sõiduaega on Kulnast piisavalt, ehk peaks ikkagi vedurijuht olema kursis, et tal tuleb teine rong ära oodata!? Kasvõi paariminutilise hilinemise puhul? Reisijale on kindlustunne oluline.
Ehk ikkagi MKM-i ametnik enne uuriks, miks enamasti Paldiski rong paneb jugama enne 501 saabumist? Või on Elronis kommunikatsiooniga endiselt probleeme? Sõiduaega on Kulnast piisavalt, ehk peaks ikkagi vedurijuht olema kursis, et tal tuleb teine rong ära oodata!? Kasvõi paariminutilise hilinemise puhul? Reisijale on kindlustunne oluline.
22. Millal kehtestatakse rongides perepilet
50% soodustusega?
Elron plaanib kasutusele võtta uue piletisüsteemi, mille
raames vaadatakse kindlasti üle ka piletiliigid, mis aga ei tähenda, et Elron
kindlasti perepileti kehtestab. Neil on olemas ka mitmeid muid soodustusi.
Millal siis hakatakse ikkagi olulist mõistma?
Millal siis hakatakse ikkagi olulist mõistma?
23. Miks enne väljumist (Tallinnas) endiselt
rongides ei anta häälteavitust elektrirongidel (üksikutes rongides on see
siiski toiminud)?
Enne väljumist peab igas rongis andma häälteavituse.
Kui häälteavitust ei ole, siis on tegemist tõrkega, millest palub Elron
võimaluse korral teavitada.
See "tõrge" on Elronil ammu teada, juba mitu aastat.
See "tõrge" on Elronil ammu teada, juba mitu aastat.
24. Millal tagatakse ingliskeelne info Balti
jaamas?
Elroni kassas on olemas klienditeenindajad, kes on alati
nõus vastama küsimustele. Muus osas on võimalused info edastamiseks üsna
piiratud, kuna ei ole piisavalt ruumi, et kogu infot mõistlikul viisil kolmes
keeles esitada.
Ruumi Balti jaama ooteruumis on piisavalt. Stende saab alati suurendada. Sama ka teistes peatustes, kus nagunii tuleb uutele stendidele leida uus koht ja tagada info mitte ainult rongide vaid ka muu olulise kohta - kohalik- turismi-, bussi- jm info.
Ruumi Balti jaama ooteruumis on piisavalt. Stende saab alati suurendada. Sama ka teistes peatustes, kus nagunii tuleb uutele stendidele leida uus koht ja tagada info mitte ainult rongide vaid ka muu olulise kohta - kohalik- turismi-, bussi- jm info.
25. Millal tagatakse asnedusbusside skeem ja
peatuskohad edela-, kagu- ja idasuunal, sarnaselt läänesuunale?
. Asendusveo
kohta on olemas info näiteks Elroni kodulehel: http://elron.ee/asendusvedu/.
Soovitaks lingi lisajal ise sellele lehele vaadata. Viljandi suuna info on täiesti segane. Kas Türi rongi asendusbuss peatub vaid Raplas? Jne. Miski ei tohiks koostada korrektne info sarnaselt läänesuuna omale. Ning lisada see ka peatustesse.
Soovitaks lingi lisajal ise sellele lehele vaadata. Viljandi suuna info on täiesti segane. Kas Türi rongi asendusbuss peatub vaid Raplas? Jne. Miski ei tohiks koostada korrektne info sarnaselt läänesuuna omale. Ning lisada see ka peatustesse.
26. Õhtustes Paldiski rongides on pidevalt
probleemid alkoholijoobes ja piletiteta sõitjatega. Miks see probleem pole
lahendust leidnud, näit turvafirmade ja politseireidide korraldamise jm
kaasabil?
Elronil on leping
turvafirmaga, kes klienditeenindaja väljakutse peale reageerib.
Vastus ebaadekvaatne. Kõik on jäetud teenindajate õlule ning joodikute käitumine rikub sageli nii nende kui paljude reisijate päeva
Vastus ebaadekvaatne. Kõik on jäetud teenindajate õlule ning joodikute käitumine rikub sageli nii nende kui paljude reisijate päeva
27. Kas läbirääkimistel Lääne Raudteega
arutatakse ka võimalust esime etapina teha raudtee
valmis mitte Turbani vaid Ellamaa
ülesõiduni, tagamaks ümberistumistega seonduva (parkla, bussipeatus jm) tekkeks
ülesõidu juures?
Ei
sellist versiooni ei ole arutatud.
Milles siis küsimus?
Milles siis küsimus?
28. Milline on MKM-i seisukoht Haapsalu
raudtee suhtes, eriti hübriddrongide võimalikkuse valguses, liini
elektrifitseerimise vajaduse osas?
Haapsalu raudtee ehitust ei ole hetkel
perioodi 2014-2020 riigi transpordiobjektide investeeringuplaanides. Oleme
varasemalt väljendanud seisukohta, et raudteel uute liinide ehitamise või
kiiruste suurendamisega seotud investeeringute vajadus vaadatakse üle 2017.
aasta lõpuks, kui algab uue arengukava 2020+ ette valmistamine. Haapsalu
raudtee ehitamisega seonduv eeldab esmajärjekorras poliitilist otsustust.
Selge. See koalitsioon vajalikke poliitilisi otsuseid ei tee.
Selge. See koalitsioon vajalikke poliitilisi otsuseid ei tee.
29. Milline on MKM-i seisukoht Valdeku
rongipeatuse osas, nimelt, kas see peaks tulema ülesõidule või liinide 5 ja
teised busside algpeatuse juurde?
Oleme lähtunud Elroni eelistusest, et peatus tuleks Valdeku
tänava ülesõidu juurde.
Ehk lähtuks reisijate vajadusest ja asukoha optimaalsusest?
Ehk lähtuks reisijate vajadusest ja asukoha optimaalsusest?
30. Kas ja millal plaanitakse Lelle-Pärnu
raudtee remonti? Kas on arvestatud ka võimalike alternatiividega selle lõigu
osas?
Lelle-Pärnu
raudteelõigu võimaliku remondi osas on plaanis seisukoht kujundada käesoleva
aasta sügiseks. Hetketeadmistes ei
plaanita vastava lõigu kapitaalremonti täiesti uute materjalidega, vaid
kaalumisel on võimalus teha seal remont, mis kestaks kiirusega 120 km/h ca 10
aastat kuni Rail Baltic valmimiseni.
Ja kui RB rahad lähevad tuulde ning uus uuring näitab, et sellist raudteed ei tule, siis....?
Ja kui RB rahad lähevad tuulde ning uus uuring näitab, et sellist raudteed ei tule, siis....?
Lugupidamisega
.....
**********************************************
Kui kommenteerite, siis märkige kindlasti punkt ära, on asi selgem.
.....
**********************************************
Kui kommenteerite, siis märkige kindlasti punkt ära, on asi selgem.
Suu jääb ammuli, eriti kui vaadata praegust valitsuse suhtumist oma kodumaa suhtes!!!
ReplyEnnem loobitakse nutsu laiali väljamaale ja kodumaa hävingus-kus on siin õiglus?
Kodumaine toit peab säilima jääma kindlasti!!!