Thursday, October 27, 2016
Eesti (ja) Raudtee.
Eesti on imeline ja iga inimene peab tundma end selles olulisena. Kuid
ka vastutajana. Tundes oma võimeid. Eesti on ilusa loodusega ääremaa.
Looduse koha pealt kadestavad meid paljud ja mida aeg edasi, seda
rohkem. Nii et tark peremees hoiab seda. Ka raudteed planeerides.
Kui aga siiski otsustad midagi teha, siis võta eeskujuks kodu. Täna
Toomas Kümmel taas loopis süüdistusi, soovitades isegi uurida mingit
"meditsiinilist laadi probleemi". Tõsi, ta millegipärast ei mõistnud ka
lühikesi lauseid, nii jäigi mulje, et probleem on milleski muus. Siis
mul tuligi võrdlus koduga. Kui sul on kodu - kaelavajuv maja ja uhke,
äsjaremonditud saun, kus veel üht-teist teha, siis mida sa teed, kui
sulle antakse raha? Loogiline, et tark peremees paneb suurema osa
sellest maja kordategemisse, mitte ei hakka sauna veel uhkemaks ja
suuremaks ehitama! Loll teeb muidugi vastupidi, lubades siiski
pereliikmetele (teistele kodus elavatele inimestele) ka maja jaoks
natukene jätta. Muidugi võib tekkida dilemma, kas jätta alles kahest
üks?
Kodu = Eestimaa.
Saun antud kontekstis = Tartu raudteega, maja Pärnu omaga.
( Niipidi vaatan asju just seepärast, et tänu vastutundetutele
inimesetele on tekkinud patiseis, üks tahab teha midagi suurt ja
rumalat, teine viiks selle lihtsalt teise kohta ja teeks seda seal.
Muidugi võib võtta ka teistpidi, kus saun oleks Pärnu ja maja Tartu,
kuigi RB pole saun vaid pigem midagi muud. Ja Tartu (raudtee) pole teps
mitte kokkuvajuv maja).
Jätta maja unarusse, kuigi seal elab osa pereliikmeid? Või ehitada saun
nii pompöösseks, et kõike saab seal olema liiga palju? Äkki on ikkagi
olemas mõistlik ja normaalne väljapääs?
Küsimus pole hetkel summas, palju antakse ja palju juurde antakse (kui
antakse), vaid selles, mis on kõige vajalikum ja mõttekam.
Alustame teekonda Tallinnast, Balti jaamast. Seegi tuleks korda teha,
kuid nagu enamuses kohtades Eestimaal, ei mõisteta asjade tähtsust ega
soovitagi teha midagi (pereliikmete?) heaks. Kuhu suundume? Millistel
liinidel mida oleks vaja teha? Kas alustada 0-kilomeetrist ehk
Haapsalust või RB-st?
Võtaks siiski RB, sest see on hetkel kõige põletavam teema ja raha tuleb
sellele. 30, 50 või 80% euroliidust, polegi põhimõtteliselt oluline.
Nagunii peame ka ise panustama. Ja just nimelt läbimõeldult, sest
liigselt tehtut (kodus) ei suuda me hiljem üleval pidada ja laguneb ii
maja kui saun. Eriti kui pereliikmed kodust lahkunud ja sissetulekud
vähenevad veelgi....
1. Paratamatult on esimene küsimus raudtee laiuses. RB-d plaanitakse
eurolaiusel, kaks erinevat laiust väikeses riigis on omajagu probleemne,
seda nii rongipargi, eraldi trasside (koguulatuses), tiheasustusalade
(uus trass mõjutab enim just seal) ja väga paljude muude aspektide
kohapealt.
Ja kohe ongi dilemma. Selgeks on saanud, et
KAHETEELINE, ELEKTRIFITSEERITUD JA KIIRUSEGA 240 KM/ RAUDTEE on meile
liig, mis liiga ja ülejõukäiv nii ehituselt kui hilisemas hoolduses.
Kaubavedusid ei ole väga palju loota, sest a) me ei ole enam hansateede
ristumiskoht ja b) fossiilsete kütuste vähenemine paneb peagi piiri
mõttetutele tühisõitudele ja kaubaveole, kus sageli sedasama kaubagruppi
veetakse mõlemas suunas. Turumajandus? Osaliselt küll, kuid mõistus
peakski ka siin võidutsema.
Juhul kui valime EUROLAIUSE, tuleb ehitada täispikkuses raudteetrass,
alates Tallinnast (sadamatest, nii reisi- kui kaubasadamast).
Kindlasti tähendab ka kiirus mitte üle 160 km/h loobumist suures osas
kahetasandilistest viaduktidest, sest ka ühetasandiliste puhul saab
kasutusele võtta äärmiselt ohutud tehnilised lahendused. Kokkuhoitav
raha on üks äärmiselt oluline nüanss, teiseks on igasugune maaelu,
põllumajanduse, matkamise, looduse jms TUNDUVALT väiksem mõjutamine
halvenemise suunas!
2. Tallinn - Pärnu ja Lelle - Viljandi
Seega vajame raudteed üherajalisena ja kiirusel maksimaalselt 160 km/h.
Valides eurolaiuse, on selleks kaks parimat võimalust. Kas ehitada
eurolaiusele ümber Tallinn - Pärnu olemasolev raudtee või leida uus
trass. Olemasoleval raudteel saab just remonditud kiirusele 120 km/h 55
km teed, Tallinnast Raplani, veel ca 85 km on remontimata. Kui ehitada
täiesti uus raudtee, siis jääks Lelle-Viljandi lõik (rohkem ronge ja
reisijaid) "tupikusse", seega tuleks ka see ümber ehitada. Sellel lõigul
on remonditud ca 50 km ja remonti vajab 25 km raudteed.
Eurolaiusele üleminek oleks võimalik, kuid see tekitaks pikaajalisi
rongiliikluse katkestusi ja mõjutaks ka kinnisvara, sest trass kulgeb
valdavalt ikkagi läbi asulate ja linnade. Muidugi saab osaliselt töid
teha muud liiklust mittesegades või vähem häirides (õgvendatavates
lõikudes, kohati jaamades jm), kuid mõju on siiski igal hetkel olemas.
Mida suurem mõju, seda rohkem see (remont) peletab inimesi rongidest
(praegugi see näha) ja teatud määral ka trassile jäävates piirkondades
üldse.
Asjal on siiski ka üks suurem pluss. Üle 100 km remonditud raudteed ei
läheks ju vett vedama, vaid selle saaks täies ulatuses üle viia
RIISIPERE - ROHUKÜLA ja VALGA - KOIDULA trassidele (kogupikkus neil üle
150 km), seega saaks hõlpsasti valmis 2/3 kapremonti või raudtee
taastamist nõudvatest lõikudest. Ülejääv osa on juba sellega võrreldes
köömes.
Valides vene laiuse, on remonditud lõikude kiirus üldjuhul piisav,
vajalik on neil trassidel pigem mõne jaama taasavamine nt Männiku (Saku)
ja Hagudi. Kuna raudtee Pärnuni on mõttekas AINULT selle jätkumisel
Riiani, tuleks kohati mõni jaam veel ehitada või valida selleks pikemad
kaheteelised lõigud rongide möödumiseks üksteisest. Lahendus on paindlik
Milline võiks olla uus trass, kui see oleks eurolaiuse tõttu vaja
valida? Kindlasti mitte planeeritud, sest see ei võimalda kohalikku
liiklust. Et liiklus ei saa kaubavedude ja kaugreisirongide liikluses
olla tihe, on kindlasti vajalik oma riigi arenguid silmas pidades ka
kohalik liiklus. Pole mõtet isegi vaielda kaubavedude üle, sest see saab
igal juhul olema vähene või parimal juhul veidi tihedam. Seda hoolimata
sellest, et a) valitsus väidab vastupidist, b) osa kaupa liiguks (vene
laiusel) Tartu kaudu ning c) tihe raekkade liiklus ei koli suures osas
raudteele üle ja lähitulevikus pigem veod üleüldiselt hakkavad vähenema.
RB UUS TRASS eurolaiusel on igal juhul keeruline valik. Tõenäolisim
oleks kulgemine koos Via Balticuga, kuid eelkõige on küsimuseks
kulgemine algpunktist (D-terminal, Muuga, Balti jaam!?) läbi Tallinna
kuni Haruteeni ehk Ääsmäeni.
Mida peab veel silmas pidama? Helsingi tunnel. Soomes on vene laius kui
tunnelisse jääks see, peame Tallinnas kauba ümber laadima (mõningane töö
ja tulu) või saatma Kaunaseni üle Tartu. Sealgi on vajalik
ümberlaadimine. Kui tunnelis on eurolaius, laetakse Skandinaaviast tulev
kaup ümber Soomes, Eesti ei saa tööd ega tulu. Seega keeruline küsimus
igal juhul.
Peterburist jm tulevad turistid peavad Euroopasse sõitmisel kuskil
tegema ümberistumisi. See on aga alati lahendus, mida tuleb püüda
vältida! Üks võimalus on aga muudetava rattavahega veerem, mis omakorda
toob meile "lähemale" võimaluse valida vene laius.
3. RB (uus) trass vene laiusel (kuni 160 km/h) tähendab aga võimalust
säilitada ühendus Pärnuga ning taastada ühendus Riiaga. Tegelikkuses
lausa OLULISELT parandad ühendusi. Et veidikenegi tõsta kasumlikkust ja
arvestades asjaoludega (Tallinn - Lelle läbilaskevõime jm) on lisaks
olemasoleval raudteel kulgemisel ka OSALISELT uue trassi ehitamine.
Suundudes Pärnu peale Tallinn - Riisipere liini pidi (suures osas
kaheteeline v.a. mõni lõik Pääsküla ja Keila vahel) on läbilaskevõime
parem ning üksiti toob see RB lähemale ka Lääne-Eestile (Haapsalule,
Tõstamaa piirkonnale, Hiiumaale ja Saaremaale). Oluline on siin
turismipotentsiaal, sest tegu merelähedas piirkonnaga väga pikas
ulatuses, põhimõtteliselt Tallinnast Riiani!!!
Lisaväärtuseks on VB, mille laiendamist ja rekonstrueerimist nagunii
planeeritakse ning võimalus jäta kahe Eestit mõjutava/poolitava trassi
asemel alles üks. Kaasaegsemad lahendused võimaldavad muuhulgas kohati
loobuda ka ökoduktidest, rajades raudtee teatud lõikudel postidele, seda
siis nii suuremate kui väiksemate vooluveekogude kui ka ristuvate teede
kohal. Tulemuseks on hukutava mõju vähendamine nii looduses kui
põllumajanduses ja metsanduses. Riisiperest jätkuva trassi puhul jääb
trassile suurem elanikkond kui Lelle-Pärnu lõigul. Turismipotentsiaali
koha pealt on asjad "kõikuvamad", sest kaugemaks jääb Soomaa, "lähemale
tulevad" aga Varbola, Läänemaa, mererannad ja saared.
* Viljandis tuua raudteejaama juurde üle ka bussijaam või vähemalt enamus bussiliinide alg-, vahe- või lõpp-peatus.
* Kaaluda vajadust Aranküla peatuse järele.
* Ühendada bussiliiklusega Kasemetsa ja Laagri, soovitavalt pikema liiniga (Aespani ja Nõmmeni, Keilani või Saueni.
4. Pärnu - Läti piir.
Pärnust Läti piirini on teoreetiliselt ainuvõimalik ja mõttekas
kulgemine kõrvuti VB-ga, igast aspektist. Muidugi peab võimalusel
arvestama trassi viimisel üles maanteed/ristumiste ka sellega, et
peatused oleks võimalikult asulate lähedal, samuti peab silmas pidama
Lottemaad ja Jõulumäed. Alates Häädemeestest võimaldab raudtee tuua
ajaliselt Eesti ääremaa Tallinnale (ja Läti ääremaa Riiale) tunduvalt
lähemale, seda enam, et vana Pärnu maantee on põhiline asustuspiirkond
ning äärmiselt suure turismipotentsiaaliga, vahemaa raudteelt otsejoones
asulateni ei ületa kuskil ühte kilomeetrit). Piirkond võimaldab ka
muuta kohalik bussiliiklus juurdeveoliinideks erinevate peatuste lõikes.
5. Riisipere - Rohuküla.
Vajab väljaehitamist ja kuigi elektrifitseeritud raudtee ehitamine ja
ülalpidamine on kallim, siis siin on see mõneti otstarbekam. Eelkõige
seetõttu, et a) elektrironge on meil tunduvalt rohkem, kui vaja ja b)
siin saab erinevalt Aegviidust tagada, et ühel liinil on
elektrifitseeritud KOGU trass.
RB ehitamine Riisipere kaudu võimaldab omakorda kasumlikumat
raudteetranspordi kasutamist kogu suunal ja suure piirkonna jaoks
tugevat tõuget arengule.
6. Tallinn - Riisipere (Paldiski).
* Ehitada välja kaheteelised lõigud Pääsküla kuni km 89 b/post ning Valingu - Keila.
* Vajadusel pikendada kaheteelist Vasalemmani/Riisipereni (juhul kui RB kulgeb siitkaudu) või ehitada möödasõidulõigud.
* Kaaluda peatuse ehitamise vajadust Järve ja Rahumäe vahel.
7. Tallinna möödasõit.
Väga tõsiselt tuleb mõelda Ülemiste ühendamisele Paldiski suunaga, et
kaubavedude teekonda lühendada ning võimalikult suures ulatuses
Tallinnast välja viia. Sobivaim trass võiks olla Ülemiste - Liiva -
Männiku - Saue (89. km)
8. Tallinn - Tapa.
* Kaaluda vajadust Aegviidu-Tapa lõigu elektrifitseerimise järele.
9. Tapa - Tartu
* Tuua Tartus raudteejaama üle ka bussijaam (kaubateede asemele).
* Tagada 2 ülekäiku Tartu jaamas.
* Kaaluda peatuse ehitamist koos tasuta parklaga (tartlastele) Maaülikooli jaülesõidu vahele.
* Kalevi ja Vorbuse peatuste väljaehitamine.
10. Tapa - Narva
* Sõmeru ja Energia peatuse väljaehitamine.
11. Tartu - Koidula.
* Rongiliikluse tihendamine vähemalt 4 rongini ööpäevas, võimalusel kaugrongiliikluse käivitamine.
12. Tartu - Valga.
* Kaugrongiliikluse käivitamine, minim 4 rongi Tallinnast Riiga ja kaugemalegi.
* Tagada juurdevedu bussidega Elva, Palupera, Puka piirkonnas nii Otepääga kui Tõrvaga.
13. Valga - Koidula.
* Peterburi - Riia liini käivitamine.
* Kohaliku liikluse jaoks 11-12 peatuse väljaehitamine
* Põlvas ühendada jaamaga osa maakondlikust bussivõrgust
14. Tallinn.
*Raudtee (vähemalt osa rongidest) D-terminalini.
* Bussijaam Balti jaama
* Balti jaama uuemas hoones tagada kassas jm vajalikud teenused.
15. Muu.
Vajadusel, lähtudes sellest, milline saab olema RB ja muud arengud ning olenevalt rahaliste vahendite võimalustest
* Leida sobiv trass kitsarööpmelisele raudteele, kasutamiseks mõningase kaasaegse veeremi ja/või muuseumraudtee jaoks.
Võimalusi on palju, nt Kärkna - Raadi - Ülenurme (ringteena isegi
Kärknani tagasi, nt läbi Ilmatsalu) seotuna Tartu raudteega ja
ümberistumistega, Lelle - Pärnu, Märjamaa-Virtsu, Türi - Paide, Sonda -
Avinurme ja muud lõigud.
* Üherajalise raudtee ehitamine Pärnu - Abja - Karksi - Tõrva - Palupera vm.
* Nii palju kui vähegi võimalik, püüda tõsta kiirusi Tartu ja Narva suunal kuni 160 km/h.
********************************************************
Friday, October 28, 2016
Spaa metsas.
Üks võimalus, mida turismiettevõtjad võiks kasutada, oleks nii suuremate
kui väiksemate basseinide, mullivannide jm rajamisel oma alale, mõelda
sellise ehitamisele kohta, kus saaks aknataguse ala puid täis istuda,
veelgi parem, metsa veerde, kus võivad ka metsloomad tulla.
Lisavõimalusi pakuks loomade ja lindude söögikoha rajamine otse akna
taha jne. See on lihtsalt nii eriline võimalus kohati väheste kuludega
pakkuda (välismaisele) puhkajale seda, millest ta unistadagi ei oska.
Ehk vaid mõnda muinasjutufilmi vaadates võiks see võimalus talle pähe
tulla!
Foto Värska Spa FB lehelt.
Aga kas Värska spaa (vm kohas) võiks basseinis mulitades näha akna taga sellist pilti? Ehk püüaks?
Foto: Daisi Reinap-Põllupüü.
*************************************************************************
*************************************************************************
esmaspäev, 24. oktoober 2016
Kas me selliseid turiste tahtsime?
Maire Forsel kirjutas Facebookis:
Tanel
Mägi ei saa aru, et probleem on juba ammu väljunud minu isiklikust
magamistoast. Küsimus ei ole selles, kas Maire magada saab või ei, vaid
probleem on Eesti vastavate seadustega, mis lubavad lindude rände ajal
tapatalguid pea igal pool, ka looduskaitsealadel. Ma ei ole selles
võitluses üksi, inimesed saavad väga hästi aru, mis vahe on normaalsel
jahipidamisel ja lõbujanuliste itaallaste tapatalgutel. Nüüd siis
selgus, et taolisest ebaeetilisest jahiturismist on räägitud juba aastaid, aga mitte midagi pole suudetud muuta.
Need kaks itaallast siin pildil andsid mulle endast ise teada kui märkisid FBs kogemata oma asukohaks Leisi Lapikoja - ju see siis pidi nii minema, et ma saaksin selle probleemiga tegelda. Tegelikult polnud mul veel plaanis seda teemat uuesti üles kütta, aga ajakirjanikud võtsid ise ühendust, kuna Eesti Ornitoloogiaühing Leisi juhtumile viitas ja diskussioon seal oli juba mõnda aega kestnud. Loomulikult olin nõus, et minu väljaütlemisi ajakirjanduses kasutatakse.
Homme tuleb siia TV3 - nad võtsid minuga täna ise ühendust ja esialgu küll kahtlesin, aga olin lõpuks nõus, sest jahiseadust tuleb muuta ja ma ei näe muud võimalust kui rauda edasi taguda. Sellest tuleb mulle ilmselt ebamugavusi, aga kui keegi rääkida ei julge, siis me jäämegi banaanivabariigiks, kus lõunamaalased oma tapakirge rahuldamas käivad. Ma ei taha sellist Eestit, ma tahan eetilist ja elusolenditest lugupidavat Eestit, kus jahipidamine on reguleeritud mõistlikul moel ja Eesti mehed oskaksid ka muuga raha teha kui tapalubasid müües.
Need kaks itaallast siin pildil andsid mulle endast ise teada kui märkisid FBs kogemata oma asukohaks Leisi Lapikoja - ju see siis pidi nii minema, et ma saaksin selle probleemiga tegelda. Tegelikult polnud mul veel plaanis seda teemat uuesti üles kütta, aga ajakirjanikud võtsid ise ühendust, kuna Eesti Ornitoloogiaühing Leisi juhtumile viitas ja diskussioon seal oli juba mõnda aega kestnud. Loomulikult olin nõus, et minu väljaütlemisi ajakirjanduses kasutatakse.
Homme tuleb siia TV3 - nad võtsid minuga täna ise ühendust ja esialgu küll kahtlesin, aga olin lõpuks nõus, sest jahiseadust tuleb muuta ja ma ei näe muud võimalust kui rauda edasi taguda. Sellest tuleb mulle ilmselt ebamugavusi, aga kui keegi rääkida ei julge, siis me jäämegi banaanivabariigiks, kus lõunamaalased oma tapakirge rahuldamas käivad. Ma ei taha sellist Eestit, ma tahan eetilist ja elusolenditest lugupidavat Eestit, kus jahipidamine on reguleeritud mõistlikul moel ja Eesti mehed oskaksid ka muuga raha teha kui tapalubasid müües.
Eesti tahab muutuda turismimaaks? Ja, kuigi ma pole ise jahimees, siis
mõistan või vähemalt püüan mõista ka neid. Kuid mitte mõrtsukaid. Miks
Eesti on kõiges, mis inimestele ja loodusele oluline, nii mahajäänud?
Miks meil ei ole küttimislimiite? Kui palju meil siis tapetakse loomi ja
linde? Seda ma tean, et neid hukkum maanteel ja raudteel kümneid, sadu
ja tuhandeid. Püüdsin omal ajal saada mingit ülevaadet ja palusin tööl,
kolleegidel kirja panna, kui palju oli kokkupõrkeid. Ma ei imesta, et
vaevalt 10% nende kohta märkmeid edastasid. Meil jääb loodusthoidvaid
inimesi aina vähemaks, ELKS hääbub ja me vaatame seda ükskõikselt pealt?
Lugedes Maire kirjutist, mõistan ma iga sõna ja emotsiooni. Ja tahan ka
normaalsed kodu! Maad! Mitte itaallastest jahimõrtsukate paradiisi.
Itaalia on üks neist maadest, kus tapetakse miljoneid linde. Lõbu
pärast! LÕBU pärast, kas te mõistate seda? Või komplekside pärast, sest
(Itaalia) jahiturist ei suuda muudmoodi olla MEES? Nüüd oled?
National Georaphic kirjutas kunagi loo, mis ilmus ka eestikeelsena, aga
lugeda saab seda vaid paberkandjal. Ehk peaks nüüd NG selle artikli
täies mahus avaldama? Äkki siis avanevad kellegi silmad?
Keskkonnaministri silmad? Või pimestab neidki raha sära? Või kardetakse
Euroopas selgitada meie "partneritele" Itaalias, et meil võidaks KA
küttimislimiidid kehtestada? Et me võime muutuda INIMLIKUKS maaks, kuhu
sellistel "partneritel" asja pole!? Kas me olemegi sellised mökud, kes
ei julge kunagi, ühegi teema juures välja öelda, et oleme peremehed oma
maal? Seda ütlesime laulva revolutsiooni ajal, liberaalsed poliitikud on
meis siis suutnud uinutada selle julguse? Või lausa TAPPA? Mis on vahet
päris mõrtsukatel ja oma maa mõrtsukatel, kelle jaoks kõik see, millest
Maire kirjutab, on tühi sõnamulin? Ja tanel Mägil pole siis julgust
ausalt vastata? Lihtne on süüdistada umbmääraselt, et HÄIRIS masstapmine
vaid ühte inimest! Või tõepoolest, saarlased ongi sellised, keda see ei
häiri?
Äkki prooviks selle asemel, et Läti piiril alkoturistide jaoks kaameraid
üles panna, hoopis püüda avastada tõelised väärtused? Mitte KÕIK need
"euroopalikud väärtused", millest meil iga teema juures rääkida
püütakse, lausa jõuga peale sundida, vaid ikka need PÄRIS, eestilikud
väärtused? Kaasa arvatud jahiturismis?
Olen jõudumööda kaasa aidanud EOÜ tegemistele ja aastakümneid vähehaaval linde jälginud.
Haapsalu Tagalahel.
Foto: Arvo Tarmula.
Kas linde on (meil) palju? Liiga palju? Või ikkagi peame mõtlema
sellele, et näha ka tulevikus linde armumängudel ja pesakondadega,
kuulma sookurgede südantlõhestavaid karjeid, mis paneb tundma aukartust
looduse ees!? Või laseme mõrtsukatel tulla ja tappa, valimatult?
Õnn on siiski samal ajal tõdeda, et leidub ka neid, kes tahavad aidata. Loodusel ellu jääda.
Projekti
Flight of the Swans raames lendab inglanna Sacha Dench paraplaaniga
mööda väikeluikede 7500 km pikkust rändeteed nende Venemaa pesitsusalalt
talvituskohta Inglismaale, et juhtida tähelepanu selle kauni linnuliigi
olukorrale ja kaitse vajadusele.
Fotod ja tekst: Arvo Tarmula
**********************************
25. 10.
"Kevadel
2012 nägin Kihnu läänerannas väikesel ebaseaduslikul prügi
ladestuspaigal muu prahi seas suurt hulka linnulaipu. Pooleldi kõdunenud
kehad olid pea määramatud," meenutab Kose, kelle arvates olid laibad
tõenäoliselt toodud varasema aasta jahisessiooni ülejääkidena jahti
korraldava isiku õuest. "Seal oli ilmselt sadu ja sadu linde,
hinnanguliselt umbes kaks kuupmeetrit surnukehi! Aga see on vaid ühe
"turismikorraldaja" üks koht ühel aastal."
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/massiivse-linnutapu-ulatusest-puudub-ulevaade-isegi-jahimeeste-seltsil-valismaalased-sulitavad-eesti-jahiseaduse-peale?id=76040305
***********************************************************
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar