Wednesday, December 7, 2016
Tasuta transport on varastamine teiste tagant?
Just äsja kirjutas üks inimene facebookis, et "tasuta ühistransport on
varastamine teiste tagant"! Tasuta oli küll jutumärkides, aga küllap see
oligi vihje sellele, et tasuta lõunaid pole olemas. Ehk ei olegi, kuid
kas tasuta ühistransport on ikka vargus? Võib olla hoopis ratsionaalne
lähenemine?
Kirjutan, kõrvaklapid peas ja kuulan taustaks David Gilmouri imelisi
helisid, mis voogavad ning tekitavad imelise emotsiooni! Kuidas tekitada
aga Eestis imelisi emotsioone? Et siin tahetaks elada, mitte
(transpordiga) ühe otsa piletit ostes lahkuda? Et elu oleks imelisem ja
inimene tunneks, et temast hoolitakse? Üks seos tekibki sellest, sest
ega ju ka auto omamine pole odav lõbu. Seda saavad lubada endale
jõukamad, mida jõukamad, seda paremate autode võimalus!? Aga kui keegi
ei saa endale seda lubada? Või kas ikka peab peres olema mitu autot?
See, et liikuma saab nii hästi kui võimalik, ka ühistranspordi abiga,
ongi üks ühistranspordi eesmärke. Kuid eesmärkide hulgas on ka
keskkonnahoid, liiklusohutus ja palju muud. Hea ühistransport
tähendabki hoolivamat ühiskonda, läbi selle, et linnukese pärast tehtu
ei ole sageli hea. Kui aga muuhulgas on ühistransport hea, on see märk
hoolimisest. Riigi hoolimisest. Oma maksumaksja vastu.
Olen natuke kõhklevalt kirjutanud tasuta transpordist varemgi. Kindlama
teadmise saaks, kui teaks täpsemalt süsteemi kulusid. Kuid ega keegi
soovi nii väga täpseid kulusid välja tuua, nii tuleb sageli asju eeldada
ja see tekitabki kindlustunde, et piletisüsteem kui tulus äri (ka
dotatsioonirahade pumpamisel) on üks põhilisemaid põhjusi, miks siiani
pole tasuta transpordi teemal väga räägitud. Pealegi tegi sellega ju
algust endine opositsioonierakond. Seda ju lihtsalt ei saanud kuidagi
tunnustada, seda enam, et RE kui valitsuse vedaja näol on tegemist
ettevõtjatele, mitte rahvale/inimesele suunatud "vedajaga"! Uue
valitsuse üks plaan on eraldada lisaraha tasuta maakondliku
bussiliikluse tarbeks. Sellega seoses küsiti Päevalehest minu
lühiarvamust sel teemal. Seda saaks ka ühe sõnaga edasi öelda: poolt! Päevalehes ütlesin natuke pikemalt.
Tegelikult pole Kadri Koreinik, antud juhul kui minu oponent, muidugi
tõeline tasuta ühistranspordi vastane. Vähemalt tema arvamusest seda
välja ei loe. Pigem viitab arvamus teemale, et see tasuta osa pole
peamine. Ei olegi! See on üks osa mõtestatud toimimisest.
Ühistranspordis tasub tasuta muutusi ette võtta vaid siis, kui sellega
kaasnevad muud seosed ja tegemised, mis üksteist toetavad Kui
toetusfaktorite mõju on nõrk, tasub muudatused tegemata jätta. Meedia
püüab muidugi lokku lüüa kohe teemal, kes sellest kasu saab. Leitakse
Arvo Sarapuu, letti lüüakse KE kaart jne. Kas aga mõeldakse sellele, kas
riik ja reisijad asjast kasu saaks? Mainisin, et RE jaoks pole
need olulised, kuid kas see ikka on õige suhtumine? On ju rahvas riigi
maksumaksja ehk ülalpidaja? Vahu ülespeksmine on ju peamine? Muidugi, ma
küsiks omakorda vastu, kes saab või saanud siiani siis kasu piletitega
ühistranspordist? Kindlasti võtavad just neist osa aktiivselt sõna
tasuta võimaluse vastu, vürtsitades seda demagoogiaga. Seda tõestanud
juba ainuüksi aktiivne Tartu-lobistide rünnak RB teemal või bussifirmade
vastuseis Haapsalu raudteele ja rongiliiklusele üldse, muude elualade
näidetest rääkimata (ERM-i toitlustus jm). See on omaette tase, aga
mitte see tase, mida Eesti paremaks muutumiseks vajab! Sest sõna peaks
võtma ikka ideede nimel, mitte omakasu eesmärgil.
Muide, Päevalehes mainitule võiks veel näiteks tuua Viljandi-
Kõpu-Tipu-Tori- Pärnu liini. Mõlemalt poolt sõidab sinnakanti busse,
kuid ühildumist ei ole. Ometi, ühendades need liinid, sidudes rongidega
mõlemal pool ja tagades tasuta sõidu võib nii mõnigi hakata loodusesse
sõiduks eelistama ühistransporti!
Tallinna linn tegi ära selle tasuta ühistranspordi. Tõsi, poolikult ja
mingit "kasu" silmas pidades. Nimelt, maksumaksjate juurdesaamise ning
poliitilise profiidi lõikamise nimel! Ja see läks läbi, südamest ikka.
Kasvõi selleks, et tõestada nagu hooliks k-kohuke tõepoolest! Heakene
küll, tehti kaval lüke ja saadi oma kasu, tänu neile igal juhul! Kuid
tarkus toonuks kaasa selle, et mõnda aega peale algust võinuks teha
selle, mis vaja. Kõigile tasuta transport Tallinnas! Ilma
korruptsioonita muidugi! Nii et tõepoolest poleks see varastamine.
Praegu on, kellegi arvelt ja see keegi on maksumaksja maalt. Seesama,
kes käib Tallinnas tööl või toob Tallinnale läbi ettevõtluse tulu.
Tallinn kulutab raha validaatoritele, mis väidetavalt andvat vajalikku
statistikat. Ei anna, piisavalt väärtuslikku vähemalt mitte! Lisaks
tähendab see tööd mupole, kuigi palju olulisem oleks, kui muponaudid,
kaelad kõveras jälgiks jääpurikaid või siis "jälitaks" kinnistuomanikke,
kellel kõnnitee hooldamata! Jääks ära igasugune roheliste kaartide
trükkimine, süsteemi arendamine, kallid it-lahendused jm. Ning lisaks
oleks see mugav ka välisturistile! Mis kindlasti ei jääks tähelepanuta
ja oleks muuhulgas hea maine kujundaja Eesti suhtes!
Siit siis tulenebki olulisim, millest rääkisin - kulude kokkuhoid!
Nagunii tähendab doteerimine kulu riigile ja (enamasti) kasu
eraettevõtjatele. Bussifirmadele, väinakuningale, edelasuuna
taristuomanikele, piletisüsteemide pidajatele-arendajatele. On see
vajalik? Kui riik maksab näiteks ühe piirkonna jaoks dotatsiooni miljon
eurot, siis kui suur osa sellest läheb kasumiks eraettevõtjatele? 10%?
Otseselt polegi vahet, kas 3, 10 või 30. Kuid kasum on mängus olemas.
Samas, Eestis on ühistranspordi väga palju puudujääke ja probleeme ja
üks suurim neist on bussiliinide "katkendlikkus" ehk siis sagedane
võimetus otse kuhugi sõita.. Omad takistused seab
ühistranspordikorraldajate tase nagu ka maakonnapiirid. Põhjuseid on
muidki. Kogu bussivõrk ja transpordivõrk üldse tuleb üle vaadata, koos
(räägin praegu doteeritavast transpordist) muude kaasnevate
võimalustega. Doteeritavatel liinidel peaks sõitma üldjuhul vaid RAS
transpordivahendid, nii maal kui linnas, õhus kui merel. Nii nagu
raudteel porgandid ja saartele peagi uued parved. Osaliselt on bussid
juba olemas, saastekvootide eest muretsetud, seega on hõlpus sellega
alustada. Ja trammid-trollidki ju sisuliselt riigi omanduses. Ning nagu
mainisin, siis rõhk tuleb panna liinide ümbertegemisele, olulisemad
asjad seejuures on transpordi omavaheline sidumine ja maakonnapiiride
senine "unustamine". Selleks on vaja raha ja seda saabki ..... tasuta
ühistranspordist! Sellesama piletisüsteemide kaotamise arvelt saadavast
3, 10 või 30%-st! Muidugi, dotatsioon jääb, see peab ka suurenema, aga
miljonilise dotatsiooni arvelt saab juba võita 30 000, 100 000 või
rohkemgi eurot. Eraettevõtja kasumi arvelt! Ja sealhulgas muidugi
piletisüsteemi arvelt. Kui piletisüsteem oleks ettevõtja jaoks tüütu lisategevus, kuuleksime me sellest meedias pidevalt!
Asi aga vastupidine, see võimaldab manööverdada. Bussifirma (või laeva-
või rongifirma) võib alati näidata, et ta tuleb vaevu ots-otsaga kokku,
aga on teada, et eraettevõtja toimetamised toimuvad raha ehk kasumi
nimel ja selles on suureks abiks tütarettevõtted ning muu
"skeemitamine". Mitte et mul oleks midagi (asjaliku ja hooliva)
eraettevõtja vastu, kuid riigi normaalseks toimiseks vajalikud asjad
peavadki olema riigi käes, osaliselt just tänu sellistele
skeemitamistele. Riigiametnikult saab nõuda raha otstarbekat kasutamist,
eraettevõtjalt mitte. Kui kasutada see raha lisaks muule liinide
pikendamiseks, sõiduplaanide kohatiseks tihendamiseks ja muuks, muutub
bussiliiklus mõttekamaks. Just nüüd, kui ühistranspordi kadumisest ja
viletsast seisust tulenevad probleemid aina rohkem puudutavad inimesi ja
regionaalpoliitikat, elukvaliteeti laiemalt. Siiani halvemuse suunas
muidugi, sealhulgas muutuvad paljud liinid aina mõttetumaks tänu
reisijate arvu langemisele, sellised liinid on aga eriliselt suur
koormus riigile. Kui tühjad liinid! Selle suurimaks põhjustajaks on
seniste valitsuste lühinägelikkus ja hoolimatus. Ühistranspordi visioon
pidanuks olema juba üle aastakümne tagasi paika pandud, aga see puudub
siiani, kui midagi tehakse, siis ikka ainult oma mätta otsast vaadatuna!
Aga edu see ei too, see mõtlevale inimesele ammu selge.
Lisaks tuleb meeles pidada, et dotatsioon on osalt raha ühest taskust
teise tõstmine. Riik doteerib Elronit, see omakorda maksab infratasu
tagasi riigile ehk siis riigiettevõttele Eesti Raudtee. Aga ka
eraettevõttele muuhulgas, edelainfra on ju AS Edelaraudtee Infra käes.
Seegi on koht mõttetegevuseks! Iga liigutus ka rahaarveldustes tähendab
samuti kulusid tööjõule jne.
Muidugi võiks ka mõnest teisest valdkonnast võrdlusi tuua. Ajab naerma,
aga mul tulevad meelde tasulised WC-d! Lähed bussijaama, ostad limonaadi
R-kioskist, too aga maksab renti bussijaama omanikule. Vee
väljalaskmine on aga eritasu all? Bussijaam ju eelkõige bussile
istumiseks mõeldud, ostad pileti, aga maksad ikka WC-s käimise eest!?
Nii et maksa mitut pidi tahes, ikka maksad ka WC- eest! Mis selle mõte
on? Elementaarsed asjad peaks olema juba "hinna sees"!
Mõeldes kõikidele nüanssidele, tulebki välja, et tasuta ühistransport on
vajalikja mõttekas. Seda enam, et kasu ei tulene ainult
piletisüsteemide kaotamise pealt. Kui Elronis muutuksid
elektrirongiliinid tasuta transpordiks, siis tähendaks see küll paljude
teenindajate koondamist, kuid samas vähenevad lisaks töötasu kokkuhoiule
drastiliselt muud kulutused. Näiteks ööbimisele-majutusele, riietusele,
aparaatidele ja paljule muule! Vähe sellest, kuna kaob ka vajadus
teenindajate järele Tallinn-Pääsküla liinil (töö alguse ja lõpukohaks
ehk kodudepooks on Pääsküla), vähenevad ka töötunnid ehk kasvab
effektiivsus Elroni jaoks. "Kodudepooks" saab Balti jaam, mis omakorda
tähendab teenindajate endi töötingimuste üliolulist paranemist. Ärgem
unustagem, et teenindajate tööletulek toimub sageli kaugelt väljaspool
Tallinna ja Balti jaama on oluliselt mugavam ning aegasäästvam, kui
Pääskülla. Seega on asjaga seotud ka erinevate töölkäijate mugavus,
ajavõit ning sääst. Lähenedes veelgi radikaalsemalt, saab teenindajate
"kodudepoodeks" lisaks Balti jaamale kujundada Tartu, Türi, Viljandi jpt
kohad, vastavalt sellele, kui palju on neist paigust teenindajaid tööl.
Mis omakorda vähendab ööbimiskulude osakaalu ehk siis jällegi kulusid
ning teisest küljest tõstab veelgi effektiivsust. Näiteks saab
Viljandi-Tallinn rongides üks teenindaja alustada töötuuri Viljandist,
reisijate lisandumisel saab teine tulla rongi vastavalt reisijate arvu
kasvule vajadusel Türil või Raplas. Elektrirongide tasuta muutumisel
saab vabanevaid teenindajaid aga osaliselt ära kasutada "pendeldamises",
mis tähendaks, et vastavalt vajadusele sõidetakse tipptundidel lõiguti
kaasa teise või ka kolmanda teenindajana Tallinnast Keilani, Tapani,
Kohilani, Raplani vm ning seega pole ka vaja sõita lõppjaamani, mis
omakorda vähendab töötunde. See kõik omakorda toob kaasa praeguse siiani
suure osakaaluga "jäneste" arvu vähenemise ehk piletitulu suurenemise
diiselrongides. On ju teada, et n.ö. "tiheasustusalal" ei jõuta pileteid
müüa ja päris suur on nende reisijate osakaal, kes saavad juba praegu
"tasuta sõiduõiguse". Ja kui teha tagasivaade, siis omakorda
pendelteenindajad ei ööbi lõpp-punktides, mis omakorda vähendab
majutuskulusid. Nii ongi ühistranspordis väga palju faktoreid, mis
kulutustes rolli mängivad, kõigi nendega arvestamine annab juba tõesema
pildi.
Kas effektiivsem transport on siis varastamine kellegi tagant? Muidugi
mitte, riigi haldusalas olev ühistransport ei eelda automaatselt ka
kasumi eesmärki. Kas praegusest rahastusest piisab? Võimalik et mitte.
See küsimus vajabki sõltumatut analüüsi. Kui on aga raha juurde vaja või
siis üldse katteallikaid, siis sellekski on mitu võimalust. Iga reisija
saab ja ehk peakski läbi maksude veidi rohkem panustama oma sõitu
ühistranspordis. Üksikisiku tulumaksu tõusuga taas 25 %-le saakski seda
osaliselt tagada. Ja see pole sugugi lisanduv kulu, võrreldes igasuguste
muude eralditoimivate maksudega, pigem on see läbipaistvam ning ausam
maksmine teenuse eest! Vähe sellest, see on ka kaudne automaks, sest ka
autoomanike maksud tõusevad ja seega nad rahastavadki ühistransporti
vastukaaluks saastavama ja "egoistlikuma" transpordiviisi kasutamise
eest! Kas siis see on teiste tagant varastamine? Jällegi ei ole! See on
nende maks suures osas nende jaoks ehitatavate teede eest või teisest
küljest nende lähedaste jaoks võimaluse eest kasutada paremat
ühistransporti.
Kadri Koreiniku jutuski on väga õigeid tähelepanekuid. Muidugi ei pruugi
olla võimalik tagada ääremaal bussiliine suhteliselt üksikutele
vahetustega tööl käijatele ning igas piirkonnas, kuid tipptundide bussid
peavadki olema prioriteet. Koos kooliliinide ühildamisega muidugi ning
teiseks sihiks peab olema püüd tagada veidi tihedamaid
liiklemisvõimalusi, nii et inimene ääremaal ei peaks veetma
tõmbekeskuses tervet päeva. Tihedam sõiduplaan ongi üks võimalus tagada
paremad võimalused ja teine aspekt,. mis tooks rohkem inimesi
ühistransporti, on puhtinimlik võimalus tasuta sõita. Säästa raha, see
on meie elatustaseme juures juba väga oluline. Ei maksa unustada, et
eriti maakohtades püütakse sageli kasutada naabrimehe "teenust", isegi
siis, kui bussid olemas. Lihtsalt ollakse sellega harjunud! Muide, kas
olete kursis, kui palju on reaalsuses "sõidujagamise teenust"? Mina ka
ei ole, aga tean, et see on päris oluline ning põhjuseid sellele on
mitu. Nii viletsad sõiduplaanid kui ühistranspordi kohatine kõrge hind.
Seega on potentsiaali reisijate arvu kasvatamiseks küllaga. Isegi
kaugliine haldavad eraettevõtjad peaks võitma, sest nii võib paraneda ka
ümberistumisvõimalused nende bussidele. Muidugi, see eeldab soovi teha
koostööd.
Kuigi igal asjal võivad olla ka negatiivsed küljed, näiteks mõnegi
maakonna(ülese) liini lisandumine võib kaotada mõne kommertsliini. Minu
hinnangul aga selle mõju ei ole suur, pigem võib see kaasa tuua
nendesamade tasuta liinide sõitjate arvu kasvu, see omakorda aga
liinivõrgu tihenemise. Loodus tühja kohta ei salli!
Nii et kas ma olen varas? Ei, ma soovin hoopis paremaid tulemusi,
säästvamat ühistransporti, jõukamat riiki ning hoolimist oma inimestest!
Nii lihtne see ongi! Seda enam, et nüansse, mis sellega kaasneb, on
veelgi. Tasuta ühistranspordi effektiivsust kasvatab veelgi
riigiasutuste ja -ettevõtete parem koostöö. Nii peaks HM tihedalt
lävima Elroni jt ühistranspordiettevõtetega (sh siis ka loodav RAS Eesti
Transport, mis oleks busside jm haldaja), tagades õpilaseksursioonide
puhul ühistranspordi kasutamise maksimaalselt võimalikul määral nagu ka
õuesõppe raames. Eriti oluline on see suurima linna, Tallina lõikes,
sest sellega kaasneks reisijate arvu oluline kasv just tühjemal
sõidusuunal ehk hommikusel ajal linnast välja ning hiljem tagasi, mis
tähendab taas effektiivsuse kasvu. Olgu siis rongiga Aegviitu ja
Paldiskisse sõites või bussiga Vääna-Jõesuusse suundudes. Seegi on
oluline sääst paljudele peredele, arvestades tõsiasja, et meil
räägitakse väga palju perede toetamisest, kuid ei soovita isegi 50%
soodustusega perepileti loomist! Ja muidugi ei ole oluline vaid
siseturismi kasv, vaid kogu mõju maaleu arengule. Maapiirkonnad on niigi
saanud ülitugevaid lööke. Omakorda peavad turismiettevõtjad ja ürituste
( laadad, kontserdid, loodusretked jm) korraldajad igal võimalikul
juhul infot andes rõhuma ka ühistranspordiga kohalesaamise
võimalustele!
Kas mõistus tuleb koju ning hakatakse mõtlema? Oh ei, Elron teeb otsa
lahti ja Tallinn aitab kaasa! Üks teeb piletisüsteemi veel kallimaks
mitme nipiga (puutetundlikud ekraanid jm), teine piirdub esialgu
QR-piletite lisamisega!
******************************************************
Huvitav, millest järsku nii edumeelsed mõtted?
Ta rõhutas, et enne uute rongide soetamist on vaja kindlasti lahendada Balti jaama läbilaskevõime küsimus.
«Vastasel juhul on meie investeering tehtud valesse kohta, kui ronge füüsiliselt juurde ei mahu,» selgitas ta.
Elroni juhi sõnul on Balti jaam praegu n-ö pudelikael, mis ei lase koostada sellist sõiduplaani, mida soovivad firma ja reisijad.
Ossipi sõnul on ettevõte huvitatud, et uued rongid oleksid võimalikult sarnased praegustega, sest siis on hoolduskulud väiksemad. Ühe uue rongi hind oleks umbes kümme miljonit eurot ja rongide hankeaeg vähemalt kaks aastat.
Uued tellitavad rongid oleksid Ossipi sõnul senistest mugavamad. Piltlikult öeldes hakkaksid tavaklassis olema praeguse esimese klassi istmed. Uute rongide esimeses klassis aga oleksid senisest veelgi mugavamad istmed. Pakkuma hakatakse ka teed ja kohvi ning väikest snäkki.
Kolm aastat ootamist
«Täna kõik Eesti rongid väljuvad ja lõpetavad Balti jaamas ning selle tõttu on füüsilise ruumi piirang nii tähtis,» rääkis Eesti Raudtee arendusdirektor Anvar Salomets.
Et kitsikust lahendada, on Balti jaama vaja rajada täiendavaid teid, et võtta vastu täiendavaid väljumisi. «Kõige kitsama pudelikaela ehk väljumise läbi linna laiendame ühe tee võrra,» rääkis Salomets. See suurendaks rongide vastuvõtmise võimekust jaamas 20-30 protsenti. Lisatee ehitamine maksaks umbes kolm-neli miljonit.
Elroni juht Andrus Ossip lisas, et Balti jaama uuendustööd tähendavad ka täiendava ooteplatvormi rajamist ning kõikide teede elektrifitseerimist. «Nii tekivad kõikidelt teedelt paremad võimalused sõida ida- ja läänesuunda. See suurendab läbilaskevõimet,» lisas ta.
Uuendustööde kõige keerulisem osa on Tehnika tänava viadukti ümberehitamine ja see nõuab Tallinna linnalt mitut kooskõlastust. «Selle rahaline pool, arvestades kõiki teisi Eesti Raudtee investeeringuid, ei olegi nii mahukas, kui see projekti kooskõlastamine,» arvas Ossip. Ka Salomets tunnistas, et viadukti uuendamine pole tehniliselt keeruline.
Uus raudteelõik Keila suunal
Balti jaama laiendamine annab Salometsa sõnul võimaluse lisada läänesuunale uusi väljumisi tipptundidel. Läänesuunaliste väljumiste tihendamisele loob soodsa võimaluse ka kogu Tallinna-Keila liini ehitamine kahe rööpapaari laiuseks. Praegu on see seitsme kilomeetri ulatuses ühe rööpapaariga.
«Ettevalmistused käivad, aga kõige varem kahe-kolme aasta pärast peaks olema muudatused näha Balti jaamas,» rääkis Salomets.
Tasub kohe mitu korda lugeda!
Seda, et diiselronge on vaja 23-24, ütlesin juba ammu enne porgandite
tulekut. Jään selliseid asju rõhutama ka edaspidi. Muide, sõiduplaani,
rattakohtade jm tasemel tegemiseks sai ka juba ammu enne ettepanekuid
tehtud. Ka logistikuks püritud, aga nagu isegi aru sain, siis liiga
aktiivset inimest ei vajata. Sest siis peab ka ise rohkem tööd tegema.
Või nagu kunagi üks ülemus ütles, et "tema küll ei viitsi tegeleda
seaduste jm ümbertegemisega....". Eks ta õige ole, minuga poleks kerge
olnud! Paraku, kannatajaks viletsal tasemel töötegemise puhul on riik ja
reisija.
Enne uute rongide tulekut (aega läheb 2-3 aastat tellimuse ajast) oleks
vaja kohe, tegelikult juba ammu pidanukski olema, mõned vanad rongid
käima panna. Mitte tipptunni ronge kallimaks tegema muidugi. Kahjuks ei
ole ka selles küsimuses aastaid kuulda võetud ega soovitudki
rahvusvahelist ühendust parandada!
Need paar vana koosseisu saanuks Peterburi liinilt võtta ja veel
mugavamaks teha. Aga eestlase jonn on ju üldtuntud, nagu ka hoolimatus!
Ja isegi kui uued rongid tuleks, siis ka edaspidi saaks veel vanu
kasutada, nii kaugliinidel, kui varuvariantidena, rääkimata turismi
jaoks olulistest võimalustest nagu nostalgiarongid ja erirongid. Samas
on muidugi Ossipi juttu lugedes tuttav tunne, jutt on osalt sama, mida
mina ja mitmed teised juba ammu ja pidevalt rääkinud. Ainult et tol ajal
ei tahetud arugi saada! Või siis tõepoolest oligi probleemiks, et
arusaamisega lähebki aastaid? Seda,. et Balti jaam vajab lisateid, sai
ka ammu kirja teel ettepankutena lauale löödud. Ministeeriumist vastati
küll, et "nende arvates on teede arv piisav". Eks sellised asjad olegi
tõestuseks. Kui on ikka viletsad nõuandjad, siis venitatakse vajalike
asjadega. Muide, Balti jaama läbilaskevõimet parandanuks ka
lisapöörangute paigaldamine Lillekülla, mille saanuks ära teha
perroonide renoveerimisel.
Tere,
Täname Teid kirja eest.
Elektriraudtee
AS on ooteplatvormide rajajale teinud omapoolsed ettepanekud peatuste
uute asukohtade asjus, mida EVR Infra AS on võimalusel arvesse võtnud.
Hetkel on ehitustööd ja neile eelnenud hanked sealmaal, et täiendavaid
ettepanekuid teha on hilja. Samas kinnitame veelkord, et Elektriraudtee
reisijatelt ja kohalikelt omavalitsustelt laekunud soove on uute
peatuskohtade valikul võimalusel kaalutud.
Lugupidamisega
Tere!
Tänud!
Küll aga Facebook`is saab teha ettepanekuid Lilleküla-Laagri. Sellega seoses on vajalikeim Lilleküla kahe platvormi ehitus nii, et väljuva suuna platvorm jätta umbkaudu samale kohale, saabuva suuna platvorm aga nihutada 200 m Tallinna poole raudtee asemele. Parim oleks kui seda platvormilt saaks kasutada nii saabuva suuna, Rapla suuna kui Aegviidu suuna reisijad. Nõuab küll pöörangute ümberpaigutusi, kuid et Lilleküla reisiterminal nagunii IRL valimislubadustes kirjas, siis eeldused selleks piisavalt head.
Terminal peaks tagama ka lühima ümberistumisvõimaluse bussidele-trollidele.
Ka Vesse peatuse protsess alles kooskõlastamise järgus? Sellega seoses jääb veidi arusaamatuks, miks on väikese vahega (alla kilomeetri) kaks peatust (Vesse ja Ülemiste) parem kui Vesse asukoht Smuuli tee viadukti juures?
Parimate soovidega.....
Tere,
Tänan Teid täiendava kirja eest.
Kuna
Elektriraudtee AS otseselt ei projekteeri ega ehita ooteplatvorme,
soovitame edasised ettepanekud edastada EVR Infra AS-i e-posti
aadressile: infra@evr.ee.
Lugupidamisega
Tere!
Tänan vastuse eest!
Infra poolt ammu informeeritud ja Teile teadmiseks, et IRL isegi valimisprogrammis lubas Lilleküla reisiterminali est seista.
Küll aga on huvitav, et Teie ei esita isegi Elektriraudtee seisukohta? Ometi on ju isegi Teil ronge, millede puhul Lilleküla ja Aegviidu suuna ümberistumiste vahel vaid üks minut!?
Küll aga on huvitav, et Teie ei esita isegi Elektriraudtee seisukohta? Ometi on ju isegi Teil ronge, millede puhul Lilleküla ja Aegviidu suuna ümberistumiste vahel vaid üks minut!?
Eeldaks ikkagi süvitsi minevaid vastuseid. Tegemist on ju Teie puhul
reisijaid teenindava ettevõttega ja kena oleks kursis olla ka
klientidel, sealhulgas minul, kui palju on lootust paremusele asjades,
millised puudutavad väga suurt arvu reisijaid ja on oluline reisijate
arvu kasvu juures.
Lugupidamisega
Tere,
Palun
võtke ühendust meie avalike suhete juhi Norbert Kaareste'ga telefonil
67....., kellega saate pikemalt Teid huvitavatel teemadel vestelda ning
kes loodetavasti oskab Teile anda ammendavad vastused.
Kõike head soovides
Nojah, ammendavate vastuste koha pealt.......
Aastal 2011. Elroni vastused (tollal Elektriraudtee) on muidugi väga
"kõnekad". Ossip küll nüüd räägib, et pudelikael ei lase teha
sõiduplaani, mida vajavad firma ja reisijad. Samas aga kümned
sõiduplaani vajalikud muudatused lükatakse tagasi aastast-aastasse! Mis
sest, et reisijad neid vajavad!? Ja vajab ka firma ehk Elron ehk riik.
Muidugi sai sadu kirju saadetud ka MKM-i ja Eesti Raudteele
(Edelaraudteel sai asju ajada inimese moodi ja küsiti ise nõu), aga
vastused olid tihti samasugused. Ega nüüdki parem ole. Ehk paneb uus
valitsus lõpuks inimesed tööle? RE ükskõiksus ju ka teada-tuntud....
Aga tellitavad rongid peaks siiski olema "kolmeklassilised". Et ehk ka
praegune 2. klass peaks jääma, tegu ju ikkagi suurema mahutavusega.
Salometsa jutt on natuke konkreetsem. Muide, Lillekülas tuleks siis
tehagi perroonid igale suunale (ega mina pole süüdi, et Kitseküla vale
koha peal), koos lisateega. Lisatee tähendab aga lõiku Lillekülast
Paldiski mnt viaduktini ehk siis selle laiendamist üh tee võrra, mitte
ainult pöörangust viaduktini. Nii oleks ka Lillekülla tehtav kõrvaltee
kasvõi seisuteeks. Mis aga ka omal ajal läbi arutamata jäi, oli depoo
asukoht, see võinuks Pääsküla asemel olla Keilas või Kopli kaubajaamas
või mujal. Üldse oli nii paljude asjadega.
Muidugi sai ka Keila suuna puhul ammu räägitud kaheteelise vajadusest,
ometi läheb see nüüd mõnevõrra kallimaks. Vähemalt Topi sõlmes pidanuks
kohe mõlema tee viadukti välja ehitama. Ümber on vaja ehitada ka perroon
Laagris. Aga ega siis meie "tegijate" jaoks pole raha mingi probleem!
PAAR VÄGA TÄHTSAT MÄRKUST TEISTE HETKE OLULISTE ASJADE KOHTA!
Eesti Raudteel ja Edelaraudtee infral on hakatud
poolautomaatblokeeringuga jaamades lõpuks ometi teid kodeerima. Kuid
kahjuks tehakse sedagi viletsal tasemel. Nii kodeeritakse küll
sissesõidu- ja väljasõidufooride eelsed lõigud, hoiatusfoori eest aga
mitte. Väga hea näide on Viljandi, kus sissesõidus hakkavad koodid tööle
alles PEALE hoiatusfoorist möödumisel, selline süsteem on aga
endistviisi üliohtlik! Viljandi jaama eelne lang on väga järsk, udus vm
halbade ilmastikutingimuste puhul on hoiatusfoori juures juba hilja
midagi ette võtta, juhuks kui sisseõidufoor on keelav vm juhul. Seega on
praegune lahendus küll hea linnukese kirjasaamiseks, kuid ohutuse
seisukohalt poolik lahendus. Ma loodan, et MKM ikka mõtleb asjad veel
kord läbi ja kehtestab vastavad nõuded!? Või pean jälle kümneid kirju
aastate jooksul kirjutama?
Ja loodetavasti jõuab Elron eesotsas Ossipiga ka nii kaugele, et
rongides vastavad blokeeringuseadmed lõpuks tööle pannakse? Arutatakse
ikka ja jälle, aga tegudega jääb venima! Palk vilets?
Teine asi on praeguste porgandite ääretult viletsad kaugtuled! Nende
valgusjõud on niivõrd vilets, et jäävad vanade rongide omadele
mitmekordselt alla. Nagu võileib, mille tuhm valgus valgustab teed vaid
PAARISAJA meetri kaugusele. Kuigi siingi sai ammu kiri tehtud, et uutel
rongidel peaks olema LISAtuled, millega saab valgustada teed (teelt
kõrvale jääval alal, just metsloomade pärast) ka suurema nurga alt,
vastus oli tüüpiline: "tellitavate rongid süsteemid vastavad nõuetele"!
Seda oligi arvata, aga nüüd saan siiski öelda taas, et AGA MA JU
HOIATASIN!
Väga keeruline on öelda, millal miski veel aidanuks. OLEKS on paha
poiss. Samas, kui aga teel olevad inimesed saavad hädiselt nähtavaks
vaid paarisaja meetri kauguselt, siis ei aita ka head pidurid ega
reaktsioon. Ehk oleks mõnigi inimene siiski pääsenud? Kui mitu
surmajuhtumit on juba toimunud pimedal ajal? Metsloomadest rääkimata!
Millal siis paigaldatakse lisatuled? Praegu lubatud mokaotsast PIRNIDE
LÄBIPÕLEMISEL PAIGALDADA TUGEVAMA VALGUSJÕUGA! MIKS MITTE KOHE? Mängime
ohutusega? Tegelikult tuleb tõepoolest leppida Stadleriga kokku ka
lisatulede paigutamises!
Aga mis siis veel põnevat? Küsiks Elronilt/Ossipilt tasuta
elektrirongide kohta? Aga ega neilt ju süvenemist ega asjalikke
vastuseid saa! Nagu teisest loost saab lugeda, siis pigem pannakse veel
rohkem maksumaksja pappi piletisüsteemidesse! Kallid ekraanid ka
elektrirongidesse. Miks küll?
Hea on muidugi see, et kiirused kohati kasvavad. Nagu seegi, et lõunane
paus lüheneb. Kas aga ka Jänedal? Põlvas? Pärnus? Oh ei! Seda vist
reisijad ei vaja? Võtad aga hommikul leivakoti kaasa ja sõidad Tartusse,
Tallinna vm arsti juurde, tagasi saad alles õhtul hilja? Tore-tore!
Muidugi, ega Ossipil pole vahet, ta istub ka Tallinnast hoopis bussi!
Aga sõiduplaanid vajavad endiselt suuri muutmisi! Millal Ossip seda
mõistab? Uus artikkel viie aasta pärast, milles räägitakse taas neist
muudatustest, mida olen ammu nõudnud?
Niipea vist mitte?
Mõistlik lugu tegelikult! Tõepoolest, riiki ei huvita rahvas. ja ei
huvita ka lätlane Jõgeval või Peipsi ääres või eestlane Siguldas. Ju
siis on lihtsam suruda neid maanteele või loota, et üldse sõidavadki
vähem!
Rail
Baltic jääb alati kahjumit tootva hiigelasjandusena eelarvele koormaks
aastakümneteks. Küsimus on selles, kes maksumaksjatest peab seda koormat
kandma? Kas suurem osa Eestist, kes sellest vaid kaotavad, muu hulgas
ka ajaloolise sideme kaotamisega? Ja kellest Rail Baltic ei sõida ainult
üle, vaid ka mööda.
Jääb siis kui seda ei ehitata normaalsena, inimeste jaoks! Nii, et
koostöö laabuks ja nii, et hakatakse mõistma - raudtee on ka osa turismi
infrastruktuurist. Nii, et turist saab vajadusel sõita ümberistumistega
ka väiksematesse kohtadesse.
Kui kaua veel loksuvad asjad?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar