Aegviidu matkarada 2
Aastal 2012 Aegviidu "matkarajast".
Aegviidu
Vallavalitsus on esitanud taotluse Ühtekuuluvusfondist toetuse
saamiseks projektile „Aegviidu raudteepeatuse integreerimine erinevate
liikumisviisidega“.16 detsembril 2015, saabus taotluse rahuldamise
otsus!
2016 aastal saab uue katte Piibe mnt.
alevisisene osa, ühendatakse kergliiklustee kooli staadionist
perroonideni, laiendatakse parklat bussipeatuse vastas 14 parklakoha
võrra, remonditakse A ja O kaupluse juures asuv vallale kuuluv 8
kohaline parkla, rajatakse 20 kohaline jalgrattaparkla sauna ja
perroonide vahele, paigaldatakse jalgrattaparkla turvasüsteem,
paigaldatakse 2 rongiliikluse reaalaja infotahvlit, paigaldatakse 198 m
ja 94 m pikkused võrkpiirded raudtee äärde, renoveeritakse olemasolevaid
(13 tk) ning rajatakse ka uusi (7 tk) tänavavalgustuspunkte. Projekti
maksumus 430 084€.
Nüüdseks teada, et Aegviidu jaam sai eurorahastuse. Väga tore! Seda
enam, et sellega saab muuta mitte ainult otseselt raudteeobjekte, vaid
ka valla asju.
Mida aga sellest napist vallavalitsuse teates saab välja lugeda? Püüan veidi ridade vahelt leida.
Ülemisel pildil on siis see nurk, kuhu peaks tulema rattaparkla. Ma ei
tea, miks see koht välja valiti, kuid kõrvaltvaatajana jääb mulje, et
endiselt püütakse "matkarada" täiustada!? Rattaparkla ja turvasüsteem.
Tore, turvalisus on oluline. Miks mitte aga see kõik viia ikkagi parkla
ja ülekäigu vahele?
Parkla, mida algul üldse ei tahetud teha, on nüüd tihti pilgeni täis.
Ruumi laienduseks on mõlemale poole. Kuid, rattaparkla jaoks on ka siin
pool ruumi? Ka siis ülekäigust parkla suunal või siiapoole?
Üksiti:
* turvasüsteem, kui see sisaldab ka kaameraid, valvaks ka autoparklat?
* Midagi pole siin mainitud sellest, kas nihutatakse ka bussipeatust?
Kohe tuleb aga meelde seesama ühtse info küsimus. MKM-i sõnutsi saab
reaalaja infosüsteem kuvada infot ka bussiliikluse kohta. Vähemalt
tulevikus. Et plaanitakse kaks ekraani paigaldada, siis ma eeldan, et
need kavatsetakse suunata taas perroonidele? Miks? Kas bussireisija peab
sel juhul binokli muretsema? Rattaparklat tehes saab aga ehk kasutada
ka rajatisi muuks otstarbeks? Näiteks ÜHE ekraani paigaldamiseks?
* Milline tuleb rattaparkla? Kas selline nagu Urdas?
Kui tõesti midagi sellelaadset, siis saaks ju katusealusega veel ühe
kärbse tabada? Eesti Raudtee ei ole hoolinud reisijast, ootekodasid ei
tehtud väidetavalt vandalismi vältimiseks. Aga kui nüüd teeks? Teeks ühe
lahendusena parkla ja ülekäigu vahele? Nii rongi- kui bussiootajale?
(Ehk poleks siis vaja ka olemasolevat bussiootekoda säilitada?).Nii, et
siin oleks ka seesama infotabloo? Et reisija või ka autoga tulija saaks
näha infot?Oleks veidike istepinke, nagu Urdas, nii lageda taeva, kui
katuse all? (Viimase all veidike laiemad). Tekiks halva ilma puhul
varjumisvõimalus nii bussi kui rongiootajal, matkajast rääkimata?
Ja ei maksa unustada, et iga reisija võib soovida infot nii busside kui
rongide kohta. "Matkaraja" variant, kus tal tuleb jõlkuda nii
bussiootekotta, kui perroonile, ei ole ju ometi normaalne?
* Järgmine "kärbes", mida saaks ühe hoobiga tabada:
Info ON vaja ühte koondada. Kas valla info on A&O kaupluse ees või
ka kuskil mujal, polegi praegu oluline. Küll aga peaks ka see olema siin
olemas. Nagu ka inimestel võimalik oma infot üles panna. Ja tulijal
ühes kohas kõigega tutvuda. Kas sellistena või muul kujul, see on juba
omaette küsimus. Igatahes, kui see võimalik katuse alla panna, siis on
ka vihma ja lume eest kaitstud!?
Ja pole ju paha, kui ka selline info võimalikult paljudeni jõuab?
* "Kärbseid" on veel.
Üks reaalaja infotabloo on odavam kui kaks. Muidugi, võib ju teise
paigalda kuhugi, perroonide teise otsa vm, aga kas on vaja? Äkki saab
teise paigaldada hoopis Jänedale? Või Nelijärvele? Kus ei ole ÜLDSE
mingit infovõimalust liiklushäirete korral!?
* Ja nagu juba öeldud, siis rattaparkla katusealune (kui see ikka
plaanis, ega rattaid ei tahakski ju lageda taeva all hoida) saaks
mitmeotstarbeline, kaitstes nii rattaid kui infot ja pakkudes võimalust
reisijatele ootetingimusi parandada.
* Praegused Eesti Raudtee stendid perroonidel on ebaõnnestunud ega
mahuta piisavalt infot. Ja ka neid on kaks, kuigi piisab ühest.
Siinsamas parkla juures.
Lisaküsimused:
* Kas tekib ka elektrirataste ja -rollerite laadimisvõimalus?
* Lihtsalt voolusaamise võimalus kasvõi telefoni laadimiseks?
* Joogivee võimalus?
See on vajadus, mida paljud mõista ei taha, kuid tegelikkuses elementaarne!).
Loodame, et matkarajad jäävad ikka matkaradadeks ja me unustame selle,
kus ABSOLUUTSELT KÕIK ON VAJA TEHA UUDE KOHTA JA ÜKSTEISEST ERALDI!?
Küll aga loodan, et uued "valgustuspunktid" ei tule sedalaadi. Mida nüüd
kangesti armastama on hakatud. 21. sajand, sajandeid õppimisvõimalust,
peaks olema juba selgeks teinud, et nurga all paigutatud valgustid
segavad juhte. Nii auto- kui rongijuhte. Vähe sellest, need võivad
segada ka signaalide ehk valgusfooride nähtavust! Kes ei usu, siis minge
vaadake pimedal ajal Tapa jaama paariskõrikus. Tule taevas appi.....
***************************************************************
Vembu-Tembumaa.
Vembu-Tembumaal sai veelnooruseski lapsega käidu. Tore, et see kogupere
park kasvab ja areneb. Täna, mööda sõites, tahtsin ka mõned pildid
teha.Üllatav oli see,et boss,kellele helistasin, soovitas kodulehelt
pilte võtta! Miks meil küll tasuta reklaami nii pika vinnaga vastu
võetakse?
Lubati,kui "saatja" kaasas ja tänud noorhärrale,kes viitsis kaasa tulla.
Meenusid algaastad, kui siiski oldi Eestis pea esimesed ja kohati oli
rahvast ikka tõsiselt palju! Eks nüüd võimalused suuremaks läinud ja
seepärast ka külastajate arv üldiselt mõnevõrra kesisem.Aga ilmaasjata,
vaeva on nähtud kõvasti! See, et olemas mitu söögikohta, on juba
iseenesest vägev. Nüüd lisaks veel näiteks ka kämping ja karavanikohad!
Kui juba teha, siis tõesti maksimaalselt!
Ja nagu näha, siis tulla hea ka rattaga (ja rongiga?).
Eestis igal pool omad rongid ja seetõttu mul isegi natuke kurb meel vaadata!
Hea on muidugi asja juures ka see, et vanad põllumajandushooned suudeti uuele elule äratada!
Väga hästi on mõeldud kogu perele. Nii mitmed grillimiskohad, kui ka
saunad annavad võimaluse ka lastevanematel (koos sõpradega) lõõgastuda
ja puhata! Ja see omn hea näide,sellest, kuidas asju osatakse läbi
mõelda.
Muidugi, juba Edela ajal sai tehtud mõned ettepanekud. Üllatav aga, et
siiani ei kasutata ära raudtee lähedust. Ja seda, et hommikused maasuuna
rongid kohati suht tühjad! Miks küll ei park ega Elron sellest kinni ei
võta? Rongipiletiga pilet kogu pere parki 10% soodsam? Kõlab hästi.
Hea on muidugi see, et paljulapselisedpered saavad soodsamalt! Kuigi, võiks veidi ehk veel soodsamalt?
Male on vanema aja sport pigem, ometi, hea tunne oli,et sedagi viitsitud pakkuda? Igati vahva!
Siin, peale muude võimaluste, kerge einestamise koht. Kuigi seegi võiks
maanteel olla tähistatud, ma küll tähele ei pannud, et oleks!?
Sest nagu näha, möödasõitjaid ja matkajaid on siinkandiski!
Olemas naabruses ka Kurtna Puhkekeskus, Mootorattamuuseum ja hobusetallid! Veelgi rohkem võimalusi peredel puhata ja näha asju!
******************************************************************
Kurtna tee remont, käpalised ja nulumets.
Harjumaal, sõites Kurtnast Viljandi mnt suunas, on suur osa teest
plaanitud remontida. Liiklustihedus on suur, tee ei võimalda turvalist
liiklemist muuhulgas ka ratturitel. Seega, vaja on lõigule ka
kergliiklusteed. Kuidas seda tehakse?
Kurtna suunalt parem teeveer on suures osas käpaliste kasvukeskkond. Kuidas neid kaitsta ja kasvukohad säilitada?
Kas kasuks võib tulla teeveere puhastamine laias osas metsast, tagades
käpalisele levikuvõimalused? Kas kaasa võib aidata pealmise kihi
kandmine sellele lagedale teeveerele?
Kindlasti võib seal leiduda teisigi kaitsealuseid taimeliike. Nii nagu neid on ka tee teisel küljele jääval heinamaal.
On ka teine, nii teemaga seonduv kui ka omaette probleem. Nulud ja ka täiseas lehised.
Küsimused RMK-le.
Harjumaal, Kurtna lähedal (suunal Viljandi mnnt poole) on metsatukkasid, kus valdavuses kasvab nulg.
1. Kas RMK omab ülevaadet, kui suurel alal nulgu kasvab?
2. Kui suur on nulu puidutagavara antud metsatükkidel?
3. Kui palju neist jääb RMK ja kui palju eravaldiusesse?
4. Millised on RMK plaanid nendega?
5. Kas Eestis on (looduseuurimise seisukohalt) olulisi nulumetsi või istandusi?
6. Kas antud piirkonna nulud jäetakse kasvama, jälgimaks nulu potentsiaali Eestis?
Palun konkreetset ja põhjalikku analüüs-vastust!
Siin-seal on läbi aegade võõrliike istutatud, nägemaks nende kohandumist
keskkonnaga. Ja kindlasti pole iga võõrliik kahjulik. Kas nulg on? Või
tegemist potentsiaalselt sobiva liigiga meie metsade/istanduste jaoks?
Selgust saab vaid täiskasvanud puude järgi. Aga kas me teame, kui
kiiresti kasvavad nulud meil? Ning kui suureks nad võivad kasvada?
Kuidas seda teada saada, kui võtame puud (antud juhul nulud) maha enne
täisküpsust ehk tulemuste selgumist? Või kas me vähemalt soovime neist
osakese säilikpuudena kasvama jätta? Seda enam, et raiesmikud on juba
siin tekkinud.
Kas Eestis suudetakse vastuseid anda ja looduskaitset taaselustada? Mida me peame siin tähtsaks pidama?
1 comment: