Sunday, September 20, 2015
Märjamaalt Virtsuni rongi otsimas.....
Kuuldavasti aga lisandub mõnele bussile Pärnu maanteel peatus Kernus. Tore seegi. Kuid.....kas peatus ja siinne taristu selline, et sobib ka kõrvalsuundadest tulevatele bussidele? ja üldse, miks ka Kernus pole näha erilist arengut?
Taas! On söögikoht ja ei midagi muud! Kas tõesti ei suuda mitte keegi taibata, et koostoimimises peitub jõud? Ja riigiametnikud ei suuda taibata, et selliseid asju on vaja toetada? Ja kus on meie talunikud, kes hädaldavad raskustest? Miks ma ei näe neid oma toodangut müümas ja üksteisega konkureerimas?
Märjamaa teerist. Kuhu teha siin bussipeatus koos korraliku parklaga?
Sest suur osa busse Märjamaalt läbi ei sõida. Ometi oleks kasu seegi,
kui möödasõitvad bussid suures osas siingi peatuks! Seda enam, et
näiteks Rapla suunalt bussi vastu tulles ei peagi ju autoga Märjamaa
asulasse sisse sõitma!? Mõistus, tule koju! Igatahes kirjutasin
Maanteeameti lehele.
Bussifirmad ju ise ei saa aru, kuskohast reisijad tulevad. Muide,
busside sõiduplaanid on ikka tõega kiireks aetud, kipuvad ikka väga
tihti hilinema. On see normaalne?
Märjamaal aga sunniti Maximat tegema poe ühte külge "inimlikuks"! Super!!!
Selle eest, et sain nädalavahetusel hästi puhata ja mis veel olulisem,
üle vaadata Märjamaa-Virtsu kitsarööpmelise raudtee jaamad, tänud
Priidule ja Kerstile! Mis nii viga Eestimaad tundma õppida! Pealegi,
Vigala vald mu jaoks suhteliselt tundmatu, ka üldiselt sain üksjagu
targemaks.
Bussifirmad hädaldavad, et rongid võtavad reisijad ära. Bluff! Aga
raudteid on meil vaja. Mis oleks, kui tõesti mõtleks Virtsu raudtee
taastamise peale? Koos muuseumraudteega, olgu siis Virtsus või mujal.
Küsite kohe, kust tuleb raha? RB tuleb maha matta, vähemalt sellisel
moel, nagu teda planeeritakse. Ja ehitada see üherajalisena, kiirusega
kuni 160 km/h kas olemasolevale trassile või kõrvuti Via Balticuga!.
Kohast olenevalt jääb vaid üle mõelda, kas Virtsu raudtee algab Raplast,
Riisiperest või Märjamaalt!
Tänapäevaste kitsarööpmeliste rongide jaoks ei ole 100 km/h mingi
probleem. On selge, et raudtee annaks selle piirkonna elule palju. Kui
palju? Kui see raudtee taastuks (RB normaalsel tegemisel jääks raha üle
Haapsalu ja Võru raudtee jaoks, Virtsu "lasteraudteest" rääkimata!),
tuleks kogu liini jaamad kaasta "etnoprojekti"! Kasutada ära kõik
võimalused, muuseumitest-kunstist kuni looduses puhkamisteni.Iga pisiasi
on oluline. Priit rõhutas mitu korda vaadete tähtsust. Raudteel, eriti
pooleldi turismiraudteel on vaated äärmiselt olulised. Kui mõelda
välisturistide peale, siis sageli neile meeldibki meie rahulik lauskmaa,
rabad-sood jne. Samamoodi on ka olulised metsamassiivid. Ja näiteks
võimalus sõita kuhugi, kus pole peatust varem olnud, aga kus saaks
tõelise metsapeatuse teha, majutuskohtade ja muuga.
Miks üldse pakun üheks võimalikuks algjaamaks Riisiperet? Kui RB saaks
olema VB-ga kõrvuti, pole tingimata vajalik alustada Virtsu raudtee
Raplast. Piisaks ju Märjamaast. Kui aga RB saab olema olemasoleval Pärnu
trassil, jääbki küsimuse alla Rapla või Riisipere.
Tõenäoliselt olekski ju tegu turistliku regionaalraudteega. Vaevalt, e
ükskõik mis liini pidi, keegi väga sõidaks Märjamaalt Tallinna tööle
selle rongiga. Kuigi, mine sa tea! Kohalik töölesõitmine on suhteliselt
keeruline, sest....kust kuhu siis sõidetaks? Pigem oleks see
elementaarse liiklemisvõimaluse tagamine + turism igatepidi võetuna.
Rattamatkajad teiselt rongilt ümberistumisega Saaremaale ja loomulikult
ka mandriosas. Võimalik, et selliseid rattamatkajaid oleks väga ja väga
palju ning mitte ainult südasuvel.
Rapla-Märjamaa vahel olemas maantee ja bussiühendus. Riisipere suunalt aga õiget ühendust Märjamaa suunaga ei ole. Aga võiks ju?
Pealegi, Virtsu sõitjate potentsiaal oleks Tallinn-Laagri piirkonnast ikka päris kõva!
ja
Märjamaa jaam. Igal juhul on selge, et (alg)peatus peab olema Pärnu
maanteel. Et ümber saaks istuda ka Pärnu suuna bussidelt ning ..... Rail
Balticalt!? Kus peaks raudtee Märjamaal kulgema ja kus on õigem teha
Märjamaa peatus, on juba iseasi.
On hea, et kohati on jaamahooneid jm alles ja veelgi parem, et kohati need "elus" ja "hea tervise juures"!
Mõlemal pool on uksekohad kinni müüritud.
sellistes kohtades on rõõm ja kurbus käsikäes. Rõõm, kui midagi tehakse
ja et midagi säilinud, kurbus aga siiski tükib tihti kallale....
Tamm tundub suures osas olema suhteliselt heas seisus, kohati vajaks aga
muidugi täielikku taastamist. Ometi pole kahtlustki, et kitsarööpmeline
raudtee oleks odavam kui laiarööpmeline. Ning tasemel lahenduste juures
oleks muuseumraudtee tõsine turismi tõmbenumber!
Paeküla raudteejaam. Eraomanduses ja loodetavasti tasapisi muutub aina ilusamaks.
Eks siingi ole võimalus muuta soovi korral peatuste asukohti. Lähemale
maanteedele ja inimestele. Seda enam, kui raudteejaamad on eraomanduses,
alati ju ei soovita rongi päris ukse ees peatuma. Teisest küljest, see
annaks nii mõnelegi hoopis võimaluse elatist teenida!
Nii mõnigi hoone/kinnistu sobiks ju turismiks?
Sõidaks sellisega Virtsu raudteel?
Imelist loodust võib aga igal pool leida.
Ei tohi ka loodust märkamata jätta. Pisiasjades ju ka oma maailm!
Sellised lipuhoidjad ju päris jubedad, aga siiski, ajalugu!
Ja kui isegi need hooned ei jää jaamahooneteks, siis ajaloolise välimuse peavad need säilitama
Mina tahaks küll siin sõita rongiga. Nii beebiporgandiga kui ka
muuseumrongidega. Auruvedurist rääkimata. Olgu siis Saaremaale minekuks
või lihtsalt puhkama. Tegelikult on ju sel kandil omad võlud.
Üks võlusid on kindlasti jõed! Konuvere raudteesild on päris võimas.
Muide, kindlasti on üks võimalikke turismi sihtgruppe igasuguste
ehitiste fännid.. Ja kalameestel poleks siin peatuse vastu midagi!
Igasugused veekogud tõmbavad mind ligi. Eelkõige järved ja ojad, aga kindlasti ka jõgedel omad võlud!
..... või välja-loorkulli!
Vigala jaam. Jaamahoonel juurdeehitused, milles üks pool on armetus
seisus ja mõttekas lammutada. Jaamahoones endas aga väga uhke
raamatukogu!
Tänud Marele meile kulutatud aja eest!
Endine raudteeait, vahepeal oli seal siis õllekas. Ehk tekib uuesti, kui
rong tuleb? Väikse turismirongi peatuse ajal rüüpaks mõnuga kannukese
koduõlut!?
Miks ei võiks tekkida siiagi midagi lastele?
Majadki näitavad, et rahvas lahkub. Kas äkki süttiks neis akendes valgus, kui elu muutub paremaks?
Igatahes Lavassaares on TU-4-d ootel!
Foto: Mehis Helme
Muidugi, üldse pole paha sõita rongiga ju seenelegi? Nagu vanas Seenelauluski!?
Tore oli aga näha, et nii mõnedki vanad raudteelaste elamud korda tehtud!
Lõunapausi aeg. Lausa nauding näha vana talu ja imeilusat jõge ja elu selles kõiges.
Emane pruun tondihobu.
Kas peatus peaks olema vana jaama juures või hoopiski silla juures? Padakonn aga vahtis küll väga küsivalt!
Rumba jaam. Omanik nüüd olemas, aga kas saab elu jaamahoonesse tagasi? Odav see lõbu ei ole, aga täiesti võimalik!
Kui ka raudteed ei peaks kunagi taastatama, siis hea jalgrattatee võiks
siia ikkagi tulla. Kasvõi Haapsalu raudtee killustikust.....
Rootsi jaam. Tasapisi asi paraneb ja lootus hoone säilimisele on hea....
Aitäh pererahvale, et meie peale oma aega kulutasite.
Kõik, mis Kirblas näha, on kelder. Tõenäoliselt muidugi selle peatuse
taastamisel mõtet ei ole. Küll aga tasub mõelda, kas kuskil mitte
raudteed hoopis maantee lähemale nihutada? Näiteks Kirblas endas?
Lihula.
Siia seekord lõunale ei saanud. Oli teine reserveeritud.....
Tuudi jaam korras ja müügis. Hinda peetakse krõbedaks, aga küllap ka taastamine oli kulukas.
No selline miljonivaade teeniks küll raudtee-ehituse kulud tasa?
Tegelikult, oluline oleks ka see, kus peaks olema muuseumraudtee
põhidepoo? Alati pole vaja ju pikki sõite teha, mõttekas onvahel kliente
ka lihtsalt Virtsust Lihulasse vedada!?
Depoo on olemas. Ja eks muuseume ole juba ka kohapeal.....
Tagasiteel põikasime muidugi ka Karuse jaama!
Üks mõte tekkis veel. Vägagi paljud kuulsad inimesed omavad ka
siinkandis (suve)kodu. Kas ja kui paljud neist maale sisse kirjutatud?
Kindlasti oleks nendegi maksudest väga palju kasu väikestel
omavalitsustel.
Päeva märksõnad olid muidugi ka õunad.... Ja nii see õhtu tasapisi kätte
jõudiski! Õhtusööki ma vast eraldi kiitma ei hakkagi.....
Haned ja sookured, soojus ja vaikus, mida ilusamat veel tahta....
******************************************************
Tuesday, September 22, 2015
Rongi ootamine 20 aastat pole naljaasi!
Rongiga saab kuhugi. Miks vaid nii? Sest kui lagi on madal, siis on ka
tase madal. Lootma peab, et lagi päris alla ei prantsata, sest see
poleks selle taseme juures mingi ime. Ime oleks see, kui tänavu läheks
hääletusele Haapsalu raudtee saatus ja see saaks otsuse: NÜÜD JA KOHE!
Eks siis tuleb minna bussile. Ehk peaks otsima vikerkaare alt rahapada? Raha muidugi on niigi!
Nagu on oht liigelda ka maanteel - üks kamikadze osutub hullemaks kui teine!
Ja mõni kord läheb niiiiii napilt......
Kuigi vaadates vasakule ja paremale, võib ikka olla nii, et rongi pole. Aga......
Aga nagu alati tiir linnale peale. Mitte valget laeva ootama, vaid olemist nautima.
Haapsalus paljutki paremaks läinud. Ja tasapisi avastavad eestlased taas
Haapsalu. Ehk lausa paljuski uuena. Ja aina ilusam on selle linna
romantika! Kohvikud aga ootavad, et tasapisi asenduks kiirete
muutustega! Selle jaoks on üks võlurohi: RONG!
Ehk aitab müstika? Mingi müstiline võluamulett?
Taas maavanema ametis olev Neeme Suur andis natukene lootust. Olgu või kohalolekuga.
Kohal olid hoolivad inimesed. ja neid oli tublisti üle saja! Muidugi,
tõenäoliselt on Haapsalus palju rohkem hoolivaid inimesi. Oma toetust
aga võinuks nemadki välja näidata.
Ära ootasin!
Aga tühi teine. Sest....... ei alustanud sõitu Haapsalust!
http://online.le.ee/2015/09/23/galerii-raudteesobrad-ootasid-haapsalu-raudteejaamas-rongi/
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar