Blogiarhiiv

pühapäev, 23. märts 2025

Viljandimaa ÜTK aastaringsel puhkusel?



Eks me tunneme palju Isamaa poliitikuid! Viimasel ajal on nende jutt aina paisunud, aga ÜT teemadel kas aetakse propagandat või hiilitakse teemast kõrvale. Sest nii mõnegi poliitikutega on sel teemal arutelusid olnud, aga oskus hakata rääkima millestki muust, on neil heal tasemel. Olgu siis ÜT, hinnatõusude, apteegireformi vm teemal. Tõsi, enne eelmisi valimisi oldi kõht punnis deklareerimas, et "tagame bussiliikluse vastavalt inimeste tegelikele vajadustele"! See tähendas, et paneme kinni liine nii palju kui võimalik ja kus ka saaksime midagi paremaks muuta, me seda ei tee. Viljandimaa ÜTK tõestab seda juba aastaid. Kuigi mine tea, äkki on eeskujuks üks ÜT vastaseid hr Seeder?

Mis siis Viljandimaal toimub?

Rongide sõiduplaane küll sageli muudetakse, aga tavaliselt on edelasuunal muudatused üsna väikesed ja harvad. Küll aga Viljandimaa ÜTK ei soovigi teha muutusi, mis oleks põhimõtteliselt rongi ja bussi ühendusi soodustavad. Ja seda juba aastaid ehk et just nii määramatutest aegadest peale reisijatel nätakaid antaksegi!
Täna:

Viljandi - Karksi-Nuia:

Rong saabub 9.52, jaamas on võimalik ümber istuda bussile.
Rong saabub 14.07, buss 50A jaama ei sõida, Reinu Tee peatusesse kl 14.15, sellele jõuaks vaid eriti kiire liduja.
Rong s 19.51, jaamas saab istuda ümber bussile.

 Vastupidises suunas saab rongile vaid 2x päevas, Valga - Viljandi bussiga (sõiduplaani lahendus sai tehtud nii nagu peale surusin). Ülejäänud selle suuna bussid on sätitud nii, et sõitmiseks rongiga edasi need kuidagi ei sobi.

Viljandi - Mustla:

Sisuliselt ei olegi võimalik Mustlasse saada, hommikul lähevad Viljandist 2 bussi ära enne esimest rongi, väljudes ühel ajal kahte teed mööda (bussijaamast loomulikult kõik bussid) ja õhtul 2 bussi napilt sealtsamast ajal, kui rong just Viljandisse saabunud või saabumas. Väljuks bussid ca 10 minutit hiljem, saaks neile vabalt ka rongilt tulles istuda, aga vaen inimeste vastu on paraku nii suur, et bussid EI ALUSTA sõitu jaamast.
Viljandis rongile saab mustlalane või sealt suunalt saabuja varahommikul pika ooteajaga (Reinu Tee peatusest jalutades), seega on olemas hädapärane võimalus. 8.37 rongile jõuaks napi ümberistumisega Kesklinna Kooli peatuses linnaliiniga 8. Selle asemel, et maakonnaliin 25A jt sõidaksid läbi jaama Männimäeni ehk Maailma Lõppu?
Kõik teised liinid on paigas nii, et mingilgi juhul ei saaks rongile või jõuaks jaama läbi ebamugavuste tunduvalt varem.

Kilingi- Nõmme (Kanaküla-Kõpu ja Mõisaküla suunad)

Suured probleemid on sealsetes ääremaa peatuste kandis saada üldse liikuma, käigus on sisuliselt ainult kommertsliinid, mis sõidavad, aga ei peatu. Varahommikusele rongile ehk ei olegi lootust bussi planeerida, aga 8.37 väljuvale ehk sisuliselt tööpäeva alguseks Viljandisse jõudmine peaks olema elementaarne? Kanaküla suunal tõesti on peaaegu inimtühi piirkond ja Kilingi-Nõmmelt ei kujuta ette kui palju üldse oleks sõitjaid Viljandisse? Kommertsliinid sõidavad tihti, seega mingi potentsiaal seal oleks, aga ehk oleks mõttekas katsetada Viljandi - Kõpu - Kilingi-Nõmme kiir maakonnaliini, saabumisega 7.00 (buss Pärnusse 7.08) et oleks Viljandist ka võimalik varasem jõudmine Pärnusse? Peale Kõput siis peatuks kõikides peatustes, pakkudes üksikutele maainimestele võimaluse ka Kilingi-Nõmme ja sealt siis omakorda Viljandisse sõidu võimalust? Väljudes Kilingi-Nõmmest 7.10, saaks vabalt ka rongile. Ehk et siit saab aimu, kuidas võiks vahel olla võimalik asju ka muus osas sobitada, aga milleks, autod toovad ju rohkem kütuseaktsiisi sisse, eks?

Mõisakülast liin 49B jõuab Reinu peatusesse 6 min enne rongi väljumist! Absurd? Isamaalaste (erakonna piirkonna juht juhib ka ÜTK-d) arvates normaalne, sest kõik reisijad, kes ka TAHAKSID sõita, tuleb suunata "sõpradele" ehk Viljandi bussijaamast väljuvatele kommertsliinidele?
Mõisakülla sõitmiseks on ainult õhtul jaamast üks võimalus, see on kahtlemata kogemata nii juhtunud ja võiks eeldada, et kui ÜTK-s seda märgatakse, siis see ka muudetakse ära nii, et läbib Reinu tee peatust ja rongilt sellele ei jõua?

Lisaks on palju Viljandile lähemaid liine, mis peaks olema rongidega seotud.
Aga oluline seegi, et kõik Suure-Jaani/Võhma ning ida- ja kagusuunalt tulevad liinid peaks sõitma bussijaamast Männimäeni. Suurest elurajoonist ei peaks keegi otsima võimalusi ja kulutama aega bussijaama jõudmiseks.

Muidugi kehtib siinne jutt tegelikult pea kõigi ÜTK-de kohta Eestis, vaid Ida-Virumaal ja Jõgevamaal on asjalikuma taseme lähedale hakatud jõudma.

Praegu samad probleemid teemaks ka  teistes linnades ja nagu Männimäe puhul on ka neil samad probleemid:
Y. H.

Ma ei sõida küll igapäevaselt, aga Laost ja raudteejaamast läbi sõitvad ja Tartu poole minevad bussid on väga tänuväärsed. Jube tüütu oleks teisest linna otsast millegiga bussijaama sõita, sealt oodata ja veelkord ümber istuda.

****************************

Viljandis ei olegi vaja (nagu pea kõigis linnades) eraldi bussijaama kui sellist nagu ei pea maksumaksja ka nuumama eraettevõtjaid. Ning maakonnaliinid peaks alustama ja lõpetama liine mujal kui kesklinnas!

Kuna linnaliinidega on alati see probleem, et neid liigub harva ja "ümber nurga", siis ei sobi need sisuliselt ka maaliinidele ümber istumiseks. Siiski täpsustan, et Viljandis on kõik liinid maakonnaliinide nime all, aga osa neist on sisuliselt ikka linnaelanike teenindamiseks. Nii peaks nt Suure-Jaani, Mustla jt suundade bussid alustama Maailma Lõpust ja osaliselt ehk ka raudteejaamast, Karksi-Nuia omad Viiratsist, Peetrimõisast vm, mõned isegi Vana-Võidust jne. Seega peaks linna/vallad koostöös otsima sobivaid kohti, kus bussid saaks seista, alustada jm, sh ka bussijuhid omaks elementaarseid puhketingimusi.
https://sakala.postimees.ee/8214363/maaliinibusse-ahvardas-viljandi-bussijaamast-valjaviskamine

***********************************

Nagu ikka, on "toeks" ka reformikad, linnapea näol.

MTÜ Viljandimaa Ühistranspordikeskus liikmete register

  1. Viljandi linn
    Esindaja Johan-Kristjan Konovalov – linnapea@viljandi.ee
  2. Viljandi vald
    Esindaja Alar Karu – alar.karu@viljandivald.ee
  3. Mulgi vald
    Esindaja Dmitri Orav – dmitri@mulgivald.ee
  4. Põhja-Sakala vald
    Esindaja Karel Tölp – karel.tolp@pohja-sakala.ee
  5. Eesti riik (Regionaal- ja Põllumajandusministeerium)
    Esindaja: Heli Leol – heli.leol@agri.ee

 https://transport.viljandimaa.ee/liikmete-register/

Alati tasub otsida, mida mõni poliitik on mings valdkonnas teinud. Googeldades "Konovalov bussid" leiab tõepoolest, et praegune linnapea on nagu uus regionaalministergi, busse näinud!?

 https://sakala.postimees.ee/3051701/viljandi-bussijaamas-maratses-keskealine-mees




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar