Wednesday, April 27, 2016
Vastus teemaplaneeringu „Riisipere-Haapsalu-Rohuküla raudteetrassi koridori asukoha määramine“ II eskiisi kohta esitatud ettepanekutele
Ka on tegelikult äärmiselt mugav ja ka odavam, kui rajatised on ühes kohas KOOS, muudest nüanssidest rääkimata. Ka jaamateede puhul on võimalik, arvestades võimalikku liiklussagedust, teha kaubateed vana jaama poole koos pöörangutega nii, et perroon jääb ÄÄREPLATVORMINA PEATEE äärde. Sellel on muidugi omad miinused, kuid kõik sõltub asjaoludest. Ja kahtlemata saab ühe tee korral ülesõidu juures kõverat õgvendada, rääkimata sellest, et kõveratele tehakse vajadusel perroone. Nii et ekspertide väited ei ole tõesed.
Inimese elukeskkond on natuke rohkemat, kui lihtsalt müra ja vibratsioon. Olgu selleks siis (lemmik)puud KODUõues või midagi muud. "Teistpidi" õgvendus ei lähe OLULISELT kallimaks, seega, kõike on võimalik planeerida, seda enam, et see ei pikeneks vaid Nigula, aga ka Palivere suunal. Mõlemal suunal seda "venitades", saab ka vajaliku pöörderaadiuse lihtsamini kätte.
Teiseks, kõver enne Paliveret tähendab, et selle kiirus võib vabalt olla ka 120 km/h. Reisirongide väiksuse ja hea kiirenduse tõttu ei mõjuta see oluliselt ei sõiduaega ega muud.
Elroni hinnangud on nagu on. Ja nii Ollepa, Mägiste kui teiste sarnaste peatuste puhul on alati võimalik jätta sellistesse kohtadesse minimaalselt vajalik peatuvate rongide arv, ülejäänud seal peatuma ei pea. Nii ka Nigula puhul. Elroni hinnangu ebaadvekaatsust näitab ka võrdlus Ollepaga selles mõttes, et Ollepal pole lootagi suurearvulisi matkagruppe, erinevalt Nigulast. Ka ei ole 4, 3 km sugugi nii väike maa. Näiteks väiksemate lastega rattamatkale minnes.
Muidugi peab arvestama ehitusruumiga, samas ei nõua peatus koos parkla ja busside peatumisevõimalusega hiigelsuurt ala. Rääkimata sellest, et kõik bussid, mis tulevad Noarootsi suunalt, ei pruugi üldsegi suunduda vaid Taebla (jaama), seega ei ole ka Taebla jaama(st) sõita sugugi alati otstarbekas ning mitte kuidagi ei nõudnud ma, et seda peaks EELISTAMA. Pikem teekond nii kilometraazhi, dotatsiooni jm seisukohalt pääseb mõjule alles pikema aja jooksul kui koguneb arvestatav raha, kütuse- jm lisakulu! Korrutagem ligi 8 km 20 tööpäevaga, saame kokku, ise seda uskumata 160 km!!! Bensiinikulu 6-7 l 100-le tähendab seega ca 10 liitrit, ehk 10 eurot iga pere eelarvest. Ja neid võib olla kümneid!
Ning Taebla jaam ei pea ju olema peatuseks näiteks Haapsalu suunalt tuleva bussi puhul, mis peaks edasi liikuma Noarootsi suunale? Kui sellist liini(põiget) ka praegu ei ole, ei tähenda see seda, et tulevikus seda ei võiks tekkida!? Olgu selleks siis Dirhami suvebuss või mõni muu.
Ka ei asu Nigula peatuse läheduses vaid 2 majapidamist, Leedikülas on neid ikkagi mõnevõrra rohkem. Või plaanite näiteks Leedikülas elavaid (gümnaasiumi)õpilasi suunama hakata rongile läbi Taebla? Seega, isegi kui ülesõit suletakse, milleks ma ei näe mingit vajadust, siis pole tegemist mingi tupikteega. Autode arv mingi lõigul võib ju olla loendatud, aga kas see tähendab ka arvestamist näiteks kohalike sõiduga, kui keegi tuuakse rongile ja ise sõidetakse edasi? Jne jne, erinevaid vajadusi inimestel on ääretult palju.
Sama lugu on ka kõrvalteede koormusega. Eestis on vast lausa tuhandeid näiteid, kuidas ollakse rahulolematud oma kodukeskkonnas autode arvu pideva kasvuga. Miks peaks Vana-Taebla olema erinev? Seda enam, et koormus, nagu mainisite, on juba praegugi üsna suur. Kas see õigustab selle suurendamist?
Üks inimlik aspekt (mida meil üldse nii vähe Eestis märgata ja mõista osatakse) on asjal veel. Kas süvenematuse tõttu või muul põhjusel, aga märkamata jäi vastajal kalmistukülastuse palve. Pisiasi? Kuidas võtta. Eestlastel on tavapäraks kalmistuid külastada, sageli teevad seda vanemad inimesed ja sageli just nimelt ühistranspordiga. Miks me armastame suruda inimesi kõigest või kõike inimestest nii kaugele? Nagu mainisin, on seda aspekti üsna palju palutud. Mis ma vastan inimestele, kellele oleks see ehk üks inimlikult kena lisavõimalus? Et riik ei hooli inimestest? Ega ma siis ju ei valetaks ka eriti....
Tore! Siiski, millised lahendused?
Nagu siingi näha, on koostöö ja komisjon vahel siis liig vähe selleks, et erinevaid võimalusi põhjalikult arutada ning üksiti ka protsessi KÄIGUS asjasthuvitatuid kursis hoida. Siia sobiks lisada, et kuigi olen palunud teavitada erinevate ettevõtmiste suhtes Läänemaal, mis puudutab ühistransporti jm sellega seonduvat, siis Kullamaal toimunud ühistranspordi arutelul kohta ei saanud ma mitte mingisugust infot. Ometi, kogu siinne teema ongi ju peaasjalikult ühistranspordialane? Just (juurdeveo)bussiliinide osas eriti. Ja ikka, ei mingit põhjalikku kaasamist!?
Aga tore, et perspektiivis arvestatakse jaamavahel võimaliku peatuskoha vajadusega.
Lõpetuseks üks tänane pilt ja küsimus.
Thursday, April 28, 2016
Miinimumpalk 1000 eurot!
Suurim probleem on aga marketite tohutu üliküllus! Omanikke see ei morjenda, sest nemad saavad kasumi igal juhul kätte. Enamasti ka siis, kui avalikkusele demonstreeritakse kahjumit. On teada ka see, et hämatakse isegi juurdehindlusprotsentidega, püüdes jätta avalikkusele muljet "eriti vaevarikkast töötegemisest, mis kohati lausa heategevuse maiguga"! Tegelikkus on aga hoopis masendavam. Tundub, et juhtide jutt "väikesest juurdehindlusest" on pooleldi tõsi. Küll aga - kas juurdehindlus on tootjate hinnale lisanduv? Või hoopis marketite endi vaheladude hinnale? Ehk siis, teenitakse piltlikult öeldes topelt ja samas võimaldab see näidata marketi enda kasumit marginaalsena? Muidugi on oma roll ka vahendajatel, kes tõenäoliselt päris prisket vaheltkasu röövivad.
Riigil tuleks seadusemuudatus ette võtta ja lubada marketite lahtiolekut vaid kella 20- ni, hilisemal ajal võivad avatud olla vaid väikepoed, millel on n ruutmeetrit põrandapinda. Ning kaaluda tasub ka varianti, kus selle eeltingimuseks on omaniku töölolek, aga see oleks juba natuke komplitseeritum.
Inimesed on küll harjunud hiliste lahtiolekuaegadega, kuid üldjuhul ei tohiks mingit probleemi olla ka ümberharjumisega. Lühem lahtiolekuaeg tähendab, et üldiselt saab hakkama ühe vahetusega ja töötajad saavad varem koju, pere juurde, puhkama ja lõõgastuma. Puhanud töötaja on parim töötaja! Ka tagaks see parema käibe, seega ka parema võimaluse maksta töötajale väärilisemat palka. Kuna meil on töötajate puudus, nagu messidel võib näha, siis see probleem väheneks, väheneks ka kaadri voolavus. Mis ongi marketite üks suuremaid "kõrvalprobleeme" töötajate puuduse kõrval. Kõik, kellel koidab vähegi tulusam ots, jalga ka lasevad.
Tahaks loota, et see samm ei pane omanikke veel rohkem marketeid avama, vaid vastupidi, hoopis osa neist sulgema. Keskenduma peaks vähema, aga kvaliteetsema teenuse suunas. Olen sellest varemgi korduvalt kirjutanud, natuke ka tulisevõitu vaidlusi FB-s pidanud. Aga lootust muutusteks on vähe, ka seda tõestavad need messid. Laagris ilmus Maksimarketi kõrvale Rimi, nüüd plaanitakse veelgi suuremat kaubanduskeskust. Sama ka Ülemistel. Elvas tahab Konsum laieneda. Jne jne. Klientide arv aga ei kasva ja tänu viletsatele palkadele, ka käive mitte. Järelikult on praegugi veel palju "õhku sees"!
Turvafirmadest pole üldse mõtet rääkida. Eeldada, et töötaja praktiliselt sandipalga eest tahaks veel tööd teha, on naiivne. Käiakse tööl, mitte ei tehta tööd. Sageli on marketites ka liiga palju turvatöötajaid, usun, et kohati saaks neid poole võrra vähendada, seega ka poole võrra rohkem palka maksta. Praegu sageli turvatöötajad rabavad teha lisaotsi, et vähegi inimväärsemat sissetulekut omada, aga kui natukenegi vaadata, siis on näha, et nad töötavad piiri peal. Tülpinute ja ükskõiksetena.
Ja mida teeb RE juhitav valitsus? Turism, mis võiks olla meile vägagi oluline tulevikku silmas pidades, tahetakse igati põhja lasta. Kindlalt põhja! Käibemaksuerisused ju võivad kellelgi arvates skeemitamiseks, kuid kas ikka on see kõige olulisem? Ehk mõtleme sellele, et puhastusteenindajad sageli teenivad üliväikest palka, opmeti on nende töö niivõrd oluline! Ja nagu alles äsja RKAS-i tegelane ütles, üle keskea inimesed isegi ei kõlba selleks! Jätame siis käibemaksu tõstmata, suunakem võimaliku tulu tõusu parem palgatõusuks ja inimväärseks elamiseks?
Miks ma siis ei imesta, kui just need kolm valdkonda on esirinnas töömessidel, möödakäijad aga lähevad üks kül ees või virila näoga tööpakkuja lauale lähemale või hiilivad hoopis mööda. maine on madal, aga see on ju ka riigi maine!
Mõtteaineks lisan siia aasta tagasi tehtud postituse Urmas Suklese, ühe (piirkondliku) RE liikme poolt. Mis samuti ju pidanuks panema mõtlema. Kas pani? Ehk pani. Aga millise tulemusega? Tulemus on ümmargune 0! Kuna aasta hiljem surutakse ikka käibemaksutõusu peale. Mõtleme veel? No kaua võib?
Sõbrad, kuidas oleme Reformierakonnas jõudnud punkti, kus oleme asunud Ära Panema. Muul viisil ei saa seda viimaste päevade irooniat ja vastandumist nimetada. Mis mõttes elab hotelliadministraator õpetaja arvelt ? Hea küll, käib koalitsioonisisene positsioonivõitlus hea ja halva maitse piiril. Aga kuskil on ju olemas ka ettevõtja ja tema käest palka saav inimene. Tihti just Tallinnast väljaspool. Miks me tahame talla ära panna ja teda vastandada riigiteenistujaga. Kogu suur ja Eesti jaoks ülioluline majandusharu, mis muuseas ei ole meile sugugi looduse poolt antud, on aetud turismihooaja eel stressi. Inimesed koostavad appikarjeid Toompeale ja kutsuvad saadikuid vaibale. Kohati nagu tundub, et võetakse kuulda, siis võtad lehe lahti ja saad teada, et hotellitöötaja elab õpetaja arvelt. Solvav. See, et Eestit külastab aastas kümmekond miljonit inimest ja iga viies jääb meile ka ööseks on kohaliku ettevõtja kahe aastakümne pingutuste vili. Kui 15 aastat tagasi ei oleks Tallink hakanud tegema oma hullumeelseid investeeringuid, oleks Eesti arengutee olnud teine. Selliseid edulugusid, aga väiksemas mahus on mitmes maakonnas. Valdavalt on tegemist Eesti väikeettevõtja, Reformierakonna toetaja, valija sõbraga. Pole vaja temast loobuda. Tema saab hakkama, aga kas meie ka saame?
Minul on siin sada huvide konflikti. Olen erakonna liige, olen majutusasutuse kaasosanik, takkaotsa olen veel väikese linna linnapea samuti. Väikese linna linnapeana ja oma maakonna patrioodina tean ma päris hästi, miks ja kes meile siia Haapsalllu ja Läänemaale tulevad ja miks osad ei tule.
Vaatasin Fra Mare majandustulemusi 2008 aastast kuni tänaseni. 2009 suurendati käibemaksu majutuses 5 %. Fra Mare käive kukkus seoses masu ja turuvõitlusega 20 %. Palgafond vähenes 20 %. Ärikasum vähenes samapalju kui maksime riigile lisandunud käibemaksu ehk oma kasumi arvelt toitsime riiki ja jätsime investerimata olmesse ja inimestesse.. 2014 aastaks oleme palgafondi suutnud suurendada 2 % ehk 2008 aasta tasemini on veel 18 %. Käive oli 2014 aastal väiksem kui raskel 2009 aastal.
Artiklis oli ka üks hea märkus. Et messil ei olnud näha boksi "kus õpetataks ka miinimumpalgaga toime tulema"!
*************************
Meie valitsus aga "arendab" riiki!
http://majandus24.postimees.ee/3679401/tooandjad-kusivad-valitsuselt-odavat-valistoojoudu
* loomulikult hakkaks sii palgatõus aeglustuma
* Õmblustööstused? Kõik poed on riideid täis, hinnad väga kõrged. On nii palju üldse vaja õmmelda? Ehk peaks rohkem ostma? Vähema tootmise juures?
* Kas me peame tegema vaid seda, mis on piisav AINULT ettevõtjatele?
Ainuke positiivne muudatus oleks võõrtöölise palga võrdsustamine keskmisega. Kui seegi.
********************************
Lisan teema, mida samuti kommenteerida tahtsin, siia. Sest tegelikult seondub see kogu teemaga üks ühele.
http://pluss.postimees.ee/3681611/elva-linnavalitsus-teeb-disainpargist-autoparkla
Tegelikult ülihea artikkel.
* Ametnikud ja ärimehed EI NÄE, nagu artikli lõpuski selgelt öeldud. ja seda olen ma väitnud kogu aeg. Pimestab siis raha või on põhjus pohhuismis, erilist vahet ei ole. Ei nähta, et on alternatiive!
* EI NÄHTA ka seda, mida linnaelanikud piisavalt hästi näevad. Et juurde tuleb vaid madalapalgalisi töökohti
* EI NÄHTA seda, et Elva on roheline linn.
* EI NÄHTA seda, et kaubanduspindade laienemisel saaks teha parkla ehk kahekohaliseks.
* EI NÄHTA seda, kuidas paigutada turuletid jm (disainipargis), eluvõõrad ollakse lihtsalt.
* EI NÄHTA, et lubatud kodanike kaasamist tegelikkuses ei eksisteeri. Detailplaneeringud algatatakse ja kodanikud saavad parimal juhul prigiseda vaid pisiasjade üle.
ET AGA TULEMUSED AMETNIKE POOLT ON SAGELI KOHUTAVAD, SIIS POLEGI IMESTADA, ET KODU MUUTUB AINA VASTUVÕETAMATUKS! Ja antakse jalgadele valu. Aga küllap on pagulased kasu(m)likum investeering. Raha tuleb linna(valitsusele) rohkem.
Eriliselt naljakas kui linnapea tase on selline, et ta suudab vaid öelda, et see ANNAB LINNALE PALJU. Mis on see PALJU? Kõik see, mis eespool kirjas ja mis hoopis suretab nii elu kui konkurentsi? Kas ei karda, et inimesed hakkavad mitte ainult käima Tartus poes, vaid ka kolivad Tartusse? Kui elamisväärne keskkond kaob? Olen ikka püüdnud suunata mõttelaadi sellele, et Elva peab keskenduma (välis)turistidele, et taastada korralik suvituskoha maine. Ja et teenitaks turistide pealt. Kui aga SUHTUMINE on selline, siis ei ole sellest mõttelaadist midagi kasu. Samas ma ei kahtlegi, et Elva (linnapea) on teinud mahuka turismi arengukava. Mis on nagu ikka, linnukese jaoks. Et näidata, kui palju TAHETAKSE justkui ära teha, aga.... Suuga teeb suure LINNA, käega ei kärbsepesagi?
Ainuke hea asi (linnapea jaoks?) on ehk see, et pingil lamav joodik läheb kuhugi kaugemale ja nendega ei pea tegelema!?
Omamoodi naljakas oli muidugi Postimehe poolt artikli juurde lisatud kaart, tähistamaks ära, kus Elva asub. Küllap eestlased ei tea....
*******************************
15. 05. 16.
http://arileht.delfi.ee/news/uudised/suurarimees-ettevote-ei-tosta-kunagi-vabast-tahtest-palka-eestis-peaks-seda-riik-reguleerima?id=74528137
No mis sa kostad! Pärnits oleks nagu minu pealt maha viksinud!? Nali naljaks, ma polegi siis viimane turakas!
**********************
29. 05. 2016
http://www.aripaev.ee/juhtkiri/2016/05/27/palgatous-on-liiga-kiire-jama
Viimasest majanduslangusest saati ilgutakse tihti Andrus Ansipi omaaegse mõtte üle jõuda viie Euroopa rikkama riigi sekka. Seda peetakse juba ette ebareaalseks ja naeruväärseks.
Miks? Kas Eesti ettevõtjatel ja otsuste tegijatel pole selleks piisavalt oskusi ja jõudu? Meil pole mõistust oma potentsiaali ära kasutada, olemegi vananeva ja kahaneva elanikkonnaga ning rahuldume positsiooniga Euroopa viie vaesema riigi hulgas?
Äripäev nii ei arva. Valitsus saab sellele kaasa aidata ise jõuliselt investeerides ja tööjõumakse kombel või teisel vähendades. See on parim poliittehnoloogia järgmiste riigikogu valimiste võitmiseks.
Mina arvan küll. Kuigi jah, valitsus saab kaasa aidata, aga kuni silmad ei avane, see ei õnnestu!
6 comments:
Tänud!
Reply
Kui tööotsimisel küsiti ühe kuulsa keti töövestlusel, et kas HEA töö eest ikkagi rohkem ei saaks teenida, siis vastati: "Muidugi saab! Te võite käia ka meie teistes kauplustes ületunde tegemas....."
Rohkem polegi midagi kommenteerida. Tegelikkuses piisab mõnest tunnist marketis, et näha, kuidas viletsa palga üks olulisemaid põhjusi on vilets töökorraldus ja ka kaubasortimendi puudulikkus. Puudulikkus mitte kauba vähesuse suhtes.....
Valitsus muidugi pankrotis ei oleks. Sest nad pole vaesed. Ole vaene, aga aus... ja kuna ausust pole, siis pole ka vaesed!!!http://arileht.delfi.ee/news/uudised/maxima-omanik-joudis-forbesi-rikaste-nimekirja?id=68152561
ReplyTänud inimestele viitamast väiksele veale, kus 1000 asemel kirjutasin 100 eurot.
Juttu oli ka sellest, et eks kaasnema peaks ka seadusemuudatusi. Näiteks kodus laps ikasvtava üksivanema pensioni suhtes. Seda enam, et (enda jaoks avastasin), et ühe vanema 1000-eurose palga juures saab riik tulumaksugi rohkem, kui kahe vanema 500-eurose palga juures.*****************************************
Thursday, April 28, 2016
Presidendi manifest?
https://www.tarand.ee/wp-content/uploads/2012/12/e_manifest_prn-1.pdf
EUROOPA MANIFEST
(Tõlge eesti keelde. Eesti Maailmavaate Sihtasutus, 2012)
RAHVUSLUSEjärgse Euroopa
moodustamise manifest:
..ALLJÄRGNEVALT ON SIIN MÕNED VÄLJAVÕTTED..
*Pihustage Euroopa-vastaste valelik retoorika. Eilsed
vaenlased on vaenlased ka täna: natsionalism, konservatiivsus ja populism.
*Pidagem meeles, et konservatiivid ja populistid edendavad
üksnes omi fantaasiaid.
*Naeruvääristage neid, kes käsitlevad Euroopat
kui vanade isamaade ühendust. Rebige maskid
konservatiividelt, kelle eesmärgiks on tegelikult
demokraatia likvideerimine. Ja peamine, häbistagem
populiste, kes väidavad, et nemad teavad, mida rahvas
mõtleb.
*Juubeldagem selle üle, et praktiliselt kõik ühiskonnad on
multikulturaalsed.
*Selle asemel, et alistuda oma kartustele ja foobiatele,
peame avama silmad rikkustele, mida multikultuursus
pakub. Me peame tunnustama multikultuursuse
pakutavaid voorusi, näiteks panust ühiskondliku
intelligentsuse arendamisse.
*Kindlasti ei pea olema tolerantne kui
inimõigusi tallatakse jalge alla poliitilise oportunismi
kaalutlustel või mingitel etnilistel /natsionalistlikel või
koguni usuhulluse motiividel.
*Tunnistagem taaskord migratsiooni vajalikkust. Ainult
selle abil suudab Euroopa tulevikus säilitada oma
jõukust.
*Peame meeles pidama, mille eest tuleb Euroopa Liidule
tänulik olla.
*Ei tohi aktsepteerida suurimat valet, mida rahvusriigid
kodanikele jätkuvalt räägivad – valet, et rahvusriigid on
Euroopa Liidu alus.
*Me ei tohi langeda rahvusliku identiteedi lõksu. “Rahvuslik
identiteet” on vana natsionalismi kõige hilisem ilming.
See on natsionalistliku ideoloogia viimane mask, mida on
kasutatud multirahvuslike ja multikultuursete vaenlaste
puhul
*Me peame nõudma endale “Euroopa passi”. Me peame täna
julgema teha isegi veel suurema hüppe, hüppe täieliku
Euroopa rahvuse suunas.
*Seega - viigem lõpule see, mida Euroopa pioneerid kunagi
alustasid. Nende püüdlused olid meeletud. Nende visioon
oli õnnistus. Napilt pool sajandit hiljem saavutatud
tulemused on fenomenaalsed.
*Paneme Euroopa föderalistid tüüri. Need oleksid
poliitikud, kes esindavad ainult Euroopa huve. Meil on
küllalt rahvuslikke ja kohalikke parlamente, kuhu valida
esindajaid, kes kaitsevad rahvuslikke ja kohalikke huve.
Euroopa Parlament peab keskenduma Euroopa huvile,
mitte Liikmesriikide huvidele.
*************
Sallijad? Jah, see ongi nende pale!
Kui aga valetamisest rääkida, siis selge demagoogiline vale on omane ikka liberaalidele.
http://objektiiv.ee/kaljuranna-sonul-valjendab-kooseluseadus-eesti-kodanike-enamuse-seisukohti/
Vähe sellest. Ka väärtustest ei teata mitte midagi. Aga on ülitore, et nii Tarand, Kaljurand ja mõnigi teine ei püüagi teeselda.
************
Kõigile teada, miks RAHVUSringhäälingu alandlik teener Reikop nii ründab. Kuigi ERR kaotab aina rohkem ja rohkem usaldust. Tegelikult, paljudel polegi nende vastu enam ÜLDSE usaldust. Taaskord, "sallijate" tõeline pale paljastub iga päeva ja tunniga.
http://publik.delfi.ee/news/inimesed/kas-koigi-aegade-vihaseim-intervjuu-marko-reikop-mart-helmele-miks-te-nii-vihane-olete-miks-te-armastate-torvikutega-ringi-joosta-miks-te-olete-rassiv?id=74363933#a_emb_146186645336969_4227
1000€ miinimumi on hea mõte, kuid sellest oli riigiisadel juttu ning olevat mõeldamatu! Sel juhul peaksid hinnad meeletult tõusma, et selle raha oleksime ûldse välja teeninud. Öeldi et kogu kupatus,
Replykulutused jne ettevõtjad ei tulevat toime-nad ei soovi praegustki miinimumi tõsta-läbi häda!!
Saan samuti miinimumi ehk alla selle vähemgi kätte- olen ilmselt selles osas alla andnud- enamus kaubandus maksab naistele vähe palka!!
Võtame näitena kuulsa poeketi kes samuti maksab meeletu töökoormuse tõstmisega vaevu 500kätte!!-kuidas on see meie ühiskonnas üldse sobilik töötajate suhtes??
Kallid ettevõtjad soovivad võõrtööjõudu rakendada ja neile tuleb maksta hoopis suuremat palka nagu kirjutasite- vaene valitsus siis päris pankrotis :D