Blogiarhiiv

laupäev, 23. oktoober 2021

Peale tunde jätta! (Õppetükid Haapsalu raudtee teemal). 03.2013

 

Saturday, March 9, 2013

Peale tunde jätta!

Õppetükid (Haapsalu) raudtee teemal.

Esimene tund.

http://online.le.ee/2013/03/05/aleksander-kaasik-iga-asi-omal-ajal-ehk-uhendustee-nostalgiasse/

  See on üks päris hea näide olukorrast, kus süüdistatakse teisi selles, et nad ei saa asjadest aru ja ei oska piisavaid argumente tuua. Kirjutades asjadest nii, et
1. arusaamine puudub
2. argumendid puuduvad
3. ümbritsevatest seostest arusaam puudub
4...ja veel paljud asjad puuduvad...

 Kui küsida, miks vurab inimene Haapsalust, Martnast või mis tahes Läänemaa osast Tallinna, on vastus ühene — leivapalukese pärast.

Kui asjale sellise mõtlemisega läheneda, siis peaksid tõepoolest Haapsalu ja Läänemaa külalised tulevikus parem Haapsallu sõitmata jätma. Sest kui seal pole töökohti ega investeeringuid, seega pole seal ka midagi teha. Kahjuks ei mõista Aleksander seda, et investeeringuid teha saab vaid siis kui on lootust klientidele ehk tarbijatele. Kuna aga Aleksandri arvates sõidavad rongid vaid ühtepidi, tuleb kindlasti teha hoopis uhkem raudtee - ringraudtee ümber Eesti!!! Tallinna - Haapsalu - Pärnu - Viljandi - Valga - Põlva - Narva - Tallinn. Isegi jaamasid pole vaja, sest rongid ei pea üksteisest möödagi sõitma....
Siis ongi hea pühapäeva pärastlõunal sõitma hakata, küllap hommikuks ikka töökohta jõuad! Ja reede õhtu tagasiteel juba sõit hoopis lühem! Oleneb muidugi sellest, kus su elukoht ja töökoht...



Tänud Aleksander Kaasikule. Hea lugu. Hakka või uskuma, et Läänemaale on jäänud veel reaalselt mõtlevaid inimesi.

Olaf peaks muidugi ka peale tunde jääma...

Vaatame korraks ka vastukirja.


Mis iin ikka kosta, Kaspar Ojasoo võib peale tunde rahulikult koju minna!

Istu, Aleksander Kaasik - kaks!


Tänan kriitika eest. Mõned mõtted teema laienduseks.
Teemal, kas üldse oleks inimesi, kes sõidaksid, soovitan lugeda seda Lääne Elu artiklit: http://online.le.ee/2013/01/29/laanlased-kaivad-koige-rohkem-valismaal-tool/. Lisaks faktidele, et Tallinnaga ühendust vajavate inimeste hulk on suur, annab artikkel hästi edasi ka inimeste suhtumise sõidu ajalise kestuse olulisusesse.
Tasuvuse teemal ei saa piirduda vaid otseste tuludega reisipiletite müügist ja kaubavedudest. On mitmeid olulisi kaudseid tulusid, mis annavad oma regionaalpoliitilise efekti ja mingil määral ka üle Eesti tulu toova efekti.
Nagu oma arvamuses kirjutasin, pean neist oluliseimaks ajavõitu Tallinnasse reisimisel. Just see saab olla katalüsaator elanike jäämisel või kolimisel Läänemaale. Kui igapäevane Tallinnas tööl käimine ei võtaks meilt rongiga oluliselt kauem aega, kui Tallinna lähivaldadest autoga ummikus istudes, oleks see oluline argument elukoha valikul. Sealjuures just elanike arv on kriitiline selleks, et a) laekuks maksutulu kohaliku elu arendamiseks ja b) oleks tarbijaid kohalikele kaupadele ja teenustele, mis üldse looks mõtte arendada siin ettevõtlust ja luua töökohti.
Viimasega kaasnev efekt tuleneb tööjõuressursi efektiivsemast paiknemisest. Läbi igaühe individuaalse suhtelise eelise, on tänu kiirele transpordivõimalusele oluliselt lihtsam leida individuaalselt sobivaim võimalus töötada või tegeleda ettevõtlusega. Tulemuseks on tööpuuduse vähenemine, tootlikkuse ja seeläbi ka palkade kasv, majanduskasv. Seda nüüd eelkõige Läänemaal, aga läbi efektiivse jaotuse ka suuremas pildis.
Täiendavalt võib veel välja tuua keskkonnasäästu ja maanteede liiklusohutuse paranemise eeldusel, et enam inimesi valib ühistranspordi Tallinnasse sõitmiseks auto asemel.
Seega, kes kinni peaks maksma? Jah – maksumaksja. Läänemaa maksumaksjad, Eesti maksumaksjad ja ehk mingis ulatuses ka Euroopa maksumaksjad. Sealjuures on oluline mõista, et need maksumaksjad – ja eelkõige läänlased – peaksid selle üle veel õnnelikud olema. Just tänu nendele kaudsetele efektidele peaksid õnnelikud olema ka need maksumaksjad, kes ise rongiga ei sõidaks. Elanike arvu kasv Läänemaal, maksutulude kasv, tööpuuduse vähenemine, ettevõtluse areng ja palkade kasv on tulemused, millest võidaksid kõik Läänemaal – ka need, kes ise rongiga ei sõida.

Natuke siis ka täiendust ja mis selle juures eriti tore, autor tutvunud ka pläralaga! Austamisväärt!

1 comment:

  1. Vastupidises suunas liikujaid on ka palju. Ega seda raudteed ainult läänemaalastele vaja pole, teistele ka on.

    ReplyDelete

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar