http://www.postimees.ee/2658092/raudteejaamad-saavad-15-miljonit-eurot
Kas alustame rannajoone ümberkujundamisest?
Foto: Gloria Endriks.
Foto: Riho Tammekand.
Või teeme midagi nii tillukest või nii suurt?
Mis siis saab? Vägagi naeruväärne on lugeda juttu mingist 20 peatusest.
Summa pole ju väike ja kulutada see mõne parteiliselt sobiva linna
tarbeks, on lühinägelik. Paremaid tingimusi vajame me kõik ja kuigi
kõikjal ei saa teha maksimaalset, siis läbi tuleks küll asjad mõelda.
Esimene asi:
Kõik ühispeatused peavad saama ühtse stendide süsteemi. Mis võimaldab
paigaldada nii rongide (kõikide suundade ja liinide) sõiduplaanid, kui
kohalikud bussiplaanid. Näiteks Raplas jm peaks olema mõlemad
sõiduplaanid nii bussijaamas kui rongijaamas. See muidugi teine teema,
aga ikkagi. Lisaks peaks süsteem olema läbi mõeldud ka selles osas, et
oleks nii a3, a4, kui a5 formaadis kuulutuste lisamise võimalus nii
ürituste korraldajatel kui eraisikutel, korrektne, vastavate alustega
jne, et ei oleks lipendavaid pabereid jms. Rääkimata turismiinfost,
kohalikust turismikaardist ja vallainfost.
Teine asi. Ootekojad on vajalikud igal pool, nende paigaldamisega (ka
tulevikus) peaks tagama võimalusel kasutamisvõimaluse ühiselt nii rongi-
kui bussiootajatele, samuti peatuskohaks matkajatele, samuti tuleb
kaaluda võimalusi teha neid koos käimlaga jne. Kindlasti tasuks kulude
kokkuhoiu mõttes kaasata kohalikke ja ka kohalikke firmasid. Ehk on
mõnigi nõus tegema seda oma kulude-kirjadega, kui saavad õiguse oma
tehtut reklaamida, seda nii ootekodade, müügilettide ja-kioskite kui
pinkide-laudade-katusealuste puhul.
Kolmandaks: Kõikjale, kus võimalik, tuleks rajada ka pingid-lauad koos
katusealustega, eelkõige matkajate tarbeks. Puhatakse ju alati,
põhjuseid küllaga, vaja oleks ka võimalust vihma eest varjuda.
Neljandaks. Joogivee-pumpkaevud, tualetid, pakendikonteinerid,
rattahoidlad, elektrivõrride laadimiskohad. Vajalikud oleks isegi
tavalised 220 v pistikud matkajatele seadmete laadimiseks. jne vastavalt
igale peatusele.
Viiendaks. Kus võimalik, tuleb tekitada seoseid külaplatside, kiigede,
lõkkeplatside, teenusbusside peatumistega, autokaravanidele
peatuskohtade pakkumisega jpm. Mida rohkem on erinevaid rakendusi, seda
paremini asju hoitakse.
Kuuendaks. Müügikohtade jm loomine peaks olema eelkõige KOV-i ülesanne
ja ka HUVI! Sest väikemüüjatel endil ei olegi võimalik suurt kohta teha,
vaja on tingimuste loomist kohaliku kaubanduse edendamiseks.
Seitsmendaks. Kõikides peatustes tuleb arvestada elektroonilise infotabloo paigaldamise vajadusega tulevikus.
Balti jaamale ei kulutaks ma sentigi. Kui senini pole ükski osapool
viitsinud midagi paremaks muuta, siis jäägu see endiselt nende kanda
kulude osas. Ka ei too ma hetkel välja peatusi kuni Laagrini. Ka
Ülemiste puhul on asjad segased.
Aga edasi?
1. Liiva.
Oleks vajalik tagada ootekoda, võimalusel koos mingi müügipunktiga vms.
Ka tasub mõelda võimalikule (osaliselt) linnaliinide sõitmisele jaama.
2. Männiku.
Kindlasti korralik ootekoda koos busside peatustaskuga. Linnaliini nr 5
pikendamine Männikuni vähemalt rongidega seonduvalt, olgu siis või 5a
vms. Tasub arvetsda ka perspektiivis peatuskohtadele-parklale teisel
pool teed koos võimalike müügikohtadega. Vajalik see ka kergliiklustee
kasutajatele, sest tihti pargitakse auto ning seatakse end spordivalmis,
sellegi jaoks on vaja pinke ja katusealuseid.
3. Saku
Bussiliiklus pea olematu jaama juures. Parkla on, seega midagi erilist pole juurde vaja.
4. Kasemetsa.
Tähtis koht!
Bussipeatuse rajamine perrooni kõrvale. Parkla laiendamine. Müügikohad,
kioskid jm. Tegelikult võiks saku valal asjamehed väga kõvasti mõelda
laadaplatsi loomisele. Maaküsimused muidugi eraldi teema. Näiteks toimub
Tagadil iga-aastane vanavara laat. Hoopis parem oleks selliseid asju
teha Kasemetsas, kuhu ligipääs parem. Keegi küll kaotab, kui koht peaks
muutuma, aaga keegi ka võidab. Kasemetsa aga hea koht ka erinevatele
talulaatadele jm. Seega perspektiivis lahendused seda arvestades?
Sellised asjad õigetes kohtades avardavad ja arendavad laadakultuuri,
võimaluse müüa koduseid tooteid jne. Üks korralik, järjest laiendatav
plats oleks piirkonnale ja inimestele väga hea väljund. Koht nii hea, et
osa kioskeid võivad olla lausa pidevas kasutuses.
5. Kiisa.
Parkla koos bussipeatusega ülesõidu juurde. Infostendide paigalduse
kohta peab hoolega läbi mõtlema, parim oleks kui identsed stendid oleks
jaamas kui parklas.
6. Roobuka.
Senini pole teada, millised saavad olema juurdepääsud, bussiliikluse toomist vaevalt et planeeritakse
7. Vilivere.
Parkla. Teenusbusside peatuskoht.
8. Kohila. Bussipeatus olemas, vajalik ühtne info, soovitavalt
jaamahoone otsaseinal, mitte kaherl küljel. Olemas kioskid,
korraldatakse laatasid, vajalik nende jaoks tingimuste parandamine.
8. Lohu.
Peatusesse bussid ei sõida.
9. Hagudi.
Võimalik, et tuleb planeerida ka bussipeatus, hetkel bussid peatuvad suurel teel.
10. Rapla.
Parkimiskohtade puudus.
Tagada rohkemate busside läbisõit raudteejaamast, üksiti ka Alu-Rapla-Raudteejaam otsebussi käivitamine.
11. Keava.
Olemas suur plats külaürituste tarbeks. Bussipeatus tuua ringteena otse
perrooni kõrvale, rajada parklad, ühine ootekoda jm. Võimalusel kaaluda
olemasoleva kivihoone muutmist ootekojaks koos "lisanditega".
12. Lelle.
Bussid peatuvad jaama juures, ooteruum olemas. Ühine info. vajalik.
13. Koogiste.
Bussiliiklus puudub.
14. Eidapere.
Bussipeatus teha otse perrooni juurde, ringteena, koos parklaga. Külaplatsi võimalus.
15. Kõnnu.
Taastada rongipeatus. Kaaluda koos RMK-ga läheduses lõkkekohtade ja telkimisplatsi tekitamist.
16. Viluvere.
Bussipeatus teha korralikult perrooni juurde koos parklaga. Võimalusel ka kohaliku toodangu müügitingimuste loomisega.
Männikul on busside peatus täiesti raudteepeatuse juures. Milleks parkla ja müügikohad teisele poole teed? Vahepeal suvel sai igapäevaselt sealt läbi sõidetud ja ma ei näinud kordagi ühtegi autot Männiku raudteepeatuses seismas. Paari(kümne) inimese pärast pole küll mingeid müügikohti vaja. Samuti kergliiklusteel liikujate pärast, kes harrastavad sporti seal, mitte ei otsi kohta, kus tiheda liiklusega magistraali ääres ostelda. Igast peatusest pole ka mõtet laadaplatsi teha. Ehk nende ideedega ei tasu üle ka pingutada ja peaks ikka kahe jalaga maa peale jääma.
ReplyMa tahaks tõsiselt näha, kuidas seda ideedes kavandatud inventari hakataks korras hoidma. Meil on probleemiks see, et suudetakse kõikvõimalike projektirahadega asjad valmis teha aga hiljem hooldamiseks raha ei leidu. Eriti paljudes väiksemates omavalitsustes. Näiteks kes selle 220V pistikute eest maksma hakkab? Matkajad? Kuidas? Selle lahenduse väljamõtlemine ei pruugi odav olla/tulla, kui igasse kohta mingi selline lahendus on vaja välja mõelda. Kui praegu ei suudeta turvata ronge lõppjaamades (graffiti) ja juba olemasolevat raudteeinventari (mida soditakse ja lõhutakse), siis miks peaks see muu inventar säilima?