Blogiarhiiv

pühapäev, 24. oktoober 2021

Riik ei tohi mökutada. Juuli 2013.

 

Saturday, July 27, 2013

Riik ei tohi mökutada!

Nagu armastatakse öelda: TURG PANEB ASJAD PAIKA!



Bussifirmade soovimatus osaleda asjade parandamises, üksteise torpedeerimine, üleolek jpm ongi viinud olukorra selleni:


Muidugi on teatud osa artiklist bussifirmade halamine, nagu kombeks.
Ometi, riik peaks nüüd ja kohe mugavast tugitoolist end üles ajama ja tööle hakkama! Ükskord peavad asjad ka toimima hakkama.

Bussiliiklus koos suurema osa muu transpordiga (trammid, trollid, parvlaevad, rongid jm) peaksid kuuluma riigi omandusse ja seda ühe ja ühtse riigifirma all. See võimaldaks kaotada pahatihti üksteist dubleeriva ühistranspordi. Ka linnadevaheline bussiliiklus oleks tunduvalt kasumlikum, kui sõiduplaane koostataks ühtselt. Praegune olukord juba väga pikka aega olnud ikka selline, kus püütakse lisada ikka ja jälle busse vaid suuremate linnade vahele ja eelkõige muidugi vahetult enne konkurenti. Võib olla üsna kindel, et praegune variant ei soodusta kasumlikkust ja bussid on kohati tühjad.
Muidugi eeldab ühtne ühistransport ka mõistlikku lähenemist hinnapoliitikale. Täistunni ekspressid võivad olla mugavad firmaomanikule, kuid sõita kohati mööda potentsiaalsetest reisijatest, see pole jätkusuutlik. Ja seda ongi nüüd näha...

Tallinnast Tartusse, Narva, Pärnusse, Viljandisse ja Haapsallu, samuti ka Võrru ja Valka sõitvad bussid peaks sõitma sobides rongiliiklusega. Ma ei arva, et sellepärast vajalikel aegadel sõitvad bussid nendesse kohtadesse ära peaks kaduma, kui samal ajal ka rong minemas. Vastupidi, rongid ja bussid peavad üksteist toetama, tagama piisava võimaluse sõitmaks tipptundidel ning ka vastupidi, vähem populaarsel ajal peab olema võimalus ka bussiga sõita. Ning otse loomulikult, PILETISÜSTEEM PEAB OLEMA ÜHTNE, KUHUGI EDASI-TAGASI SÕITMISEL PEAKS OLEMA VÕIMALUS MINNA RONGIGA JA TAGASI TULLA BUSSIGA!  Ühtsed peavad olema ka soodustused.

Variante on väga erinevaid. Näiteks võib mõnigi Võru - Valga - Pärnu buss sõita hoopiski Põlva -Otepää - Palupera - Pärnu liini, tagades sobivuse korral ümberistumise Paluperas mõlemat pidi. Selliseid võimalusi äärmiselt palju. Loomulikult peavad ümberistumised olema endiselt printsiibil: Võimalikult vähe, kuid samas maksimaalselt läbi mõeldud.

Kiire rongiliiklus tähendaks seda, et näiteks Haapsalu - Tartu bussidele mineku asemel (mõni peaks muidugi olema, et tagada sõiduvõimalus otseliinile jäävates kohtades) oleks isegi mõttekas istuda Haapsalus rongi ning  Tallinnas koheselt edasi suunduda kiirrongiga Tartusse. Kogusõiduaeg kuni 4 tundi ei ole nii palju, et seda ei kasutataks..

Kui riik jääb ka edaspidi mugavustsooni, tuues totraid põhjendusi (riik on halb peremees jm), siis tuleb kogu asjaosaliste kontingent välja vahetada. Sest mökutamiseks ei ole aega. Ükskord peab jõudma selleni, et riik teeb seda, mis tema kohus: tagada parimad tingimused oma elanikele ning toomaks turiste siia, Eestimaale!

Teema vajaks kiiret ja laia ringiga arutelusid. Ja tegutsema peab kohe. Hea on ka see, et osaliselt on bussid olemas. Saastekvootide eest saadud.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar