Laupäev, 1. september 2018
Negatiive skannides
Kahjuks ei ole skanner vast kõige parem, kuid igal juhul on see ajalugu.
Pildistasin loodust ja inimesi, tuttavaid ja võõraid. Püüdsin saada
häid pilte ja samas ka inimestele rõõmu valmistada. Kui keegi ennast
siit avastab, andke teada, kui Teie arvates pilti siia vaja pole. Aegade
hämarusest need aga on 10 kuni 30 aastat tagasi.
Peaks olema Varbola. Pildid "Horisondi" bussireisidelt.
Soontagana.
Lihula.
2004, Auvere.
Vaated tuhamäe otsast, Kiviõli.
T-Väike depoo
***************
Pühapäev, 9. september 2018
Jõgevat tundma õppides.
Seekord oli üheks eesmärgiks Ants Paju mälestuspingi avamispäev Jõgeval.
Aga sellest järgmises teemas. Küll aga koondan siia mitmeid mõtteid
Jõgeva(maa) teemal, mis sest, et osa varemgi välja öelnud. Seda enam, et
lubasin neist informeerida ka vallavolikogu esimeest, kellega Jõgeval
lühidalt sai juttu aetud.
Jõgeva on aga üpris hea koht baasiks, kust ümbritsevaid pakku "rünnata".
Lähedal nii Põltsamaa, Mustvee kui paljud teised kohad ning ka majutust
saab soodsa hinnaga.
Jõgevale sõitmiseks parim muidugi rong. Tegelikult ega Tallinnast sinna vist bussiga saagi.
Balti jaam. Telliskivi alal (vanad Kalinini tehased) tasapisi muudkui
ehitatakse. Alati aga loodan salamisi, et selline sein alles jääb!
Rongis lugesin aga väga head lugu "Eesti Looduse" värskest numbrist,
Tiit Kändler autoriks.Tõepoolest, meist paljud siplevad
suurusehullustuse küüsis! Tahame tunnelit Soome lahe alla, mõttetult
suuri raudteid, jms? Milleks, kui me oleme ääremaa? Mitte kõige
rahvarohkem ja rikkam ääremaa, kus igat eurot tuleb kasutada
mõistlikult! Kuidas elavad aga sel ajal meie väikelinnad ja maainimesed?
On siin tulevikku, kui muuhulgas ühistransport on pigem vilets ja
lisarongide puhul tahetaks neist mööda (üle) sõita? Et siis ametnikud
õpivad natuke nüüd tundma Virumaad, teadmata sellest suurt midagi? Kas
üldse eestist suurt midagi teatakse? ja kui vähe teatakse tulevikus kui
rong kihutab nii kiiresti, et enam üldse OMA MAAD ei näe?
Kogu Tiit Kändleri lugu peaks panema mõtlema. Suurusehullustuses seda muidugi ei märka....
Tapa.
Osa päästerongist.
Isegi metsa ei oska me hoida ja parimal moel kasutada!
Jõgeva. Kaubaliiklust veel on.
Sellele bussile jõuti rongilt kindlasti. Kui oli minejaid. Nii et kohati
ümberistumisvõimalused siin toimivad. Aga vaid kohati, oluliselt rohkem
on seega vaja sellega tegeleda. Muide, Torma ja Palamuse suundadelt
peaks bussid sõitma Jõgevale saabudes ja sealt väljudes alates Uku
peatusest. Selles oli ka juttu ja volikogu esimees pakkus, et tasub
mõelda ning ehk ühe võimalusena võiks hoopis need bussid bussijaamast
väljudes sõita linnast välja Uku peatuse kaudu! Tõepoolest, ka see on
võimalus, lisandub ju vaid paar km, küll aga saaks inimesed maalt linna
ukse ette rohkem ja ka linnainimesed ise bussile. Kumb on aga parem
variant, seda peab alles kaaluma, esmalt ei oska ühte teisele eelistada.
Kui aga bussid sõidaks praegust teed pidi, siis oleks vaja linna piiril
veel ühte peatust. Sellest allpool vastavate piltide juures.
Endiselt on aga ühed olulisemad teemad ringliin bussidele Palamuse - Tabivere suunal ja kiirrongide peatumine Tabiveres.
Uku peatusest oli veelgi juttu. Kuna seda plaanitakse nihutada, siis on
uue asukoha puhul võimalik koheselt planeerida Uku peatus sellisena nagu
vajalik? Ootekoda, osaline haljastus (poolkõrgete puudega?) ja
veevõrgust ka avalik veevõtukoht!? Koos tähistusega ja eemalt ka
viidaga!
Üldse oleks aeg üks märk välja mõelda ja seda ka üle Eesti kasutama
hakata. Sellisena, mida saab siis suveperioodi lõppedes "kinni katta"!?
Juttu tegin ka maal asuvatest bussipeatuste ootekodadest, laiast (ca 80
sm) istmetest neis jm. Ja jällegi, haljastus, päikesepatareil põhinev
valgus (ootekoja sisesena, liikumisanduriga, mis võimaldab ka
sõiduplaani näha jne). Loodetavasti kunagi hakatakse meil seda kõike
elementaarseks pidama.
Küll aga saab Jõgeval ringi liikudes aru, et tegu päris rahvarohke
linnaga, hoolimata sellest, et paljud korterid tühjad. Ning tore oli
näha, et kohati suudetud päris hästi taristut rajada ja üleval pidada,
on üpris puhas ja korras. Üksjagu paistis olevat ka mänguväljakuid,
mõnigi mõne maja hoovis.
Suuruse koha pealt veel nii palju, et kui olen olnud kahevahel, kas
kaugrongid, (Riia ja kaugemale) peaks Jõgeval peatuma, siis siin olles
olen hakanud veidi rohkem pooldama peatumist. Peipsile ju ka lähim kant,
kuhu edasi (bussidega) liikuda.
Siin ongi koht, kus peaks olema maakonnaliinide lisapeatus. Kuna väga
sageli pargivad siin ka rekad, siis peatus peaks kujutama endast
kompleksi. Parklaga, veevõtukohaga (oleks oluline ka möödasõitvatele
rattamatkajatele) ja bussipeatusega. Seda enam, et kuigi siin linna
"järsult ära lõpeb", siis pole välistatud, et tulevikus laienema hakkab?
Ja juba praegu on siinkohal väga palju suuri paneelmaj, seega reisijaid
oleks kindlasti.
Autokeskse maailma muutmiseks ongi vaja oluliselt paremat ühistransporti.
Selliste vaatepiltide puhul aga tuleb alati pähe seesama idee - haljastust, rohkem haljastust! Peatustesse, parklatesse jm.
Raudtee on muidugi Jõgeva jaoks kõva pluss. Hoolimata kaubarongidest ja ajutisest mürast.
Kui aga ohutusest rääkida, siis pani imestama, et Eesti Raudtee (OLE) ei
olegi siia pannud plakateid "Raudteel käimine keelatud"!? Ülekäikusid
ju elementaarseks ei peeta, kuigi neid peaks Jõgeva jaama lähipiirkonnas
olema päris mitu! Miks ei ole? Või pildil olev ongi ohutu ülekäik? Kus
saab siis ka lapsevankriga mugavalt liigelda? On ometi selge, et ühes
linnas ei saa pidada normaalseks seda, et ongi sisuliselt vaid üks
ülekäik!?
See viadukt on aga minu silmis heaks näiteks, millised peaks olema
"ökoduktide asendused". Ehk siis, kus üle jõgede (ja kohati ka
maanteede)viadukte ja sildu tehakse, peaks olema ka piisavalt ruumi
loomade liikumiseks. Eriti huvitav saab vaadata olema, kas Jänese
(Vorbuse) uue raudteesilla puhul arvestatakse sellega? Aga rakendada
saab seda ka väiksemate jõgede puhul
Osa Eesti Taimekasvatuse Instituudi põldudest.
Millega siin tegu, ei teagi. Summide müdinat siin oli, liblikate masse siiski mitte.
Tänavu hoolimata kuumast suvest, ei ole keerukoi jälgi kastanitel massiliselt.
Ilmad aga jälle väga soojad ja liblikaid näha.
Ega ometi mitte lõke?
Omamoodi vahva maja, aga kahjuks oma aja ära elanud.
Rongiga mööda sõites torkab see koht alati silma. Muidugi tasuks natuke
rohkem puid-põõsaid raudtee kõrvalt maha võtta, et veel paremini
reisijad näeks. Seegi on ju üks võimalus oma kanti "reklaamida". Mulle
meeldisid alati need pajud siin jõe ääres, nagu pügatud iludused! Olemas
siin siis jalgpalliväljak...
...ja ka ujumiskoht. Tõsi, mitte väga "uhke", eriti kui nägin praegust
ülimadalat veeseisu. Tundub, et tammi omanik kõvasti vett alla lasknud.
Ujuda aga siiski saab, hädapärast seegi. Kindlasti võiks aga siin olla
oma väike "anne kanal"!? Või välibassein?
Aga jõe kaldal ilma ja looduse nautimiseks puhkamine siin mõnus. Ja ka
lõket siin tehtud. Vaja oleks ehk tuua siia 26 telliskivi ja üks lihtne
lõkkekoht teha. Kui seda muidugi jälle segi ei peksta, nagu kohati
kombeks....
Mõned pingid võiks muidugi lisaks olla, ka paju all "peidus".
Välitualett oli olemas. Mingit katusealust siiski vist raske loota,
kuigi puidufirmasid peaks meil ikka jaguma, mõnigi võiks ka heast
tahtest midagi ära tegema!?
Veeseis aga tõsiselt madal!
Kalad tulid tervitama...
Palju taimestikku ja mingid vesikirbud või keegi sätendasid.
Jõekarbidki rühkisid sügavamale, ühe kuivale jäänu aitasin vette.
Istutaks siia ka allee? Või siis kergliiklustee ühele küljele?
Ülekäik?
No näete, kui saab tee alt lisaks raudteele teha, siis saab ka loodusele mõeldes kallasradasid teha.
Siin siis uue bussipeatuse koht näha teise nurga alt. Ja kui teha, siis
tänapäevaselt, parkla haljastatud ribadega päikese eest varjumiseks
jne. Ja kergliiklusteedega loomulikult. Koht hea ka seepärast, et
kauplus pole kaugel, just rekamehi silmas pidades.
Aga mis siis ikka! Aeg linna peale minna.
8. sept 2018 avati Ants Paju mälestuspink.
Ants Pajust jääb mulje, kui tõelisest suurest tegijast! Mees, kes teinud
ja jõudnud teha palju ja kindlasti teinuks veelgi. Vähemalt tundub
kõrvaltseisjana, et eeskuju on temast võtta kõvasti!
PILTE MÄLESTUSPINGI AVAMISEST JÄRGMISES TEEMAS!
Kuulsin, et siinse raudtee ääres oleva katusealuse, kuhu sobiks ehk
hästi turg, on isegi keegi soovinud kasutusele võtta. Eesti Raudtee aga
viitab ohutusele ja selleks luba ei anna. Kahju muidugi. Jah, on ju
mõistetav, et siin seisavad vahel kaubarongidki, aga ehk oleks see
siiski mõeldav? Mingil moel "tagaseina" kinni ehitades? Katus on ju turu
jaoks väga oluline, siinsamas on aga ruumi ka väiksemate laatade
korraldamiseks või ka väljaspoole lisamüügilettide paigaldamiseks!?
Muidugi on siinne koht natuke keskusest eemal, aga mitte palju. Või ei
tuldaks siia piisavalt palju ostma?
Muidugi oleks võimalus ehk müügiletid-katusealused teisele poole teed paigaldada? Või hoopis teha midagi Selveri juurde?
Siia võib ju jätta riiete müügikohad, aga ...?
Kurb oli muidugi näha, et laupäeva pärastlõunal keegi midagi ei müü!
Keskväljaku juures siiski üht-teist müüdi! Lühikest aega.
Avalikku joogiveepunkti Jõgeva veel aga pole. Küllap võisid purskkaevud
kuumal suvel janutama ajada ja soovima, et sellised punktid oleks. Siin
ja kõikjal! Loodetavasti ka need tulevad!
Kuid väga meeldiv oli näha, et siin keskväljakul nii muru kui ka puid!
Loodetavasti ei minda siin selle peale, et miljonite eest vaid kive
laotatakse!?
Betti Alveri luuleridu oli aga nii postidel mitmel pool linnas. Vahva!
Ning pinkegi üksjagu palju, millele nüüd lisandus siis Ants Paju mälestuspink.
Omaette murekohaks on Jõgeval aga varesed-hakid. Ega siin vist head
lahendust polegi!? Kui just kuhugi linna lähedal mõnest metsatukast ei
looda "hõredamat parki" pesitsemise jaoks sobivalt ja seal siis linde ka
toitma ei hakata! Ja kas see aitakski? Kui linnas leiutada mõni toimiv
peletussüsteem, kas siis oleks selle süsteemiga mingit lootust?
Seekord plaanisin natuke linna vaadata ja seetõttu sõitma ei läinud.
Kuid laupäevasel päeval sõitjaid jagus. Väike buss läks pilgeni täis,
hilisem Põltsamaa suur buss, aga oli üpris tühi.
Tore, et bussijaamas tankla ja seetõttu ka võimalus midagi teele kaasa osta.
Proovisin ka burksi, väga polnud vigagi, aga "kommunikatsioonihäire"
tõttu jäeti ka sibul panemata. Igatahes järgmisel korral ma küsin
sibulat topelt, mingi kapsa asemel!
Küll aga peaks tõsiselt kaaluma saabuvate (Jõgeva lõpp-peatusena)
busside peatumisele hoopis siin, mitte bussijaama juures. Sest üpris
sageli soovitakse rongile minna ja on küllaga olukordi, kus sellega
läheb ikka väga kiireks! Mis teha, kui perroonid tehti valesse kohta.
Või hoopis bussijaam?
Igatahes on vahetult ülekäigu juures võimalused peatumiseks olemas ja
suundud saab siit nii bussijaama teistele bussidele kui ka rongidele.
Kuid paganama kahju on igakord siinkohal olles näha, kuidas meil tehakse
asju mõtlemata! Korduvalt sai kõikidele osapooltele näiteks perrooni
planeerimisel asju selgitatud, aga nagu ametniku selga vesi....
Ligi 30 aastaks või rohkemakski aga asjad pekki keerata tänu sellele?
Igal juhul asendusbusside peatuskoht siin juba on!
Katusealune vajaks muidugi renoveerimist. Aga huvitav, kas selle estakaadi ette saaks uue ehitada? Oleks siin piisavalt ruumi?
Põltsamaa buss ja reisijad.
Küll oli aga hea näha, et mõni õunapuu siin olemas, kust mööduja saab maitsva õuna võtta! Otse raudtee ülekäigu kõrvalgi üks.
Betti Alveri muuseum.
Küüditamise mälestusmärk.
Üllataval kombel pole stendi ingliskeelse infoga?
Jõgeva jaamahoones oli kauplus, aga enam pole.
Kenasti mõnda aega peale Tallinn - Tartu rongi tuli ette Jõgeva Pärnu
buss. Väljumine samal ajal Tartu - Jõgeva - Rakvere bussiga. Kuid
Rakvere bussi ära ei oodanud! Miks küll? Ehk peaks panema väljuma siis 5
min hiljem?
Eesti raudtee (ega ka Elron) pole ikka veel aru saanud, et
elektroonilise tabloo koht ei pea olema perroonil! Jõgeval peaks neid
olema kolm, mõlemas perrooni otsas (kas neid tõepoolest ei saa tööle
panna kahepoolselt?) , trepi ja ülekäigu vahel, nii, et infot saaks ka
mööduja. Näiteks planeeritavate remontide, muudatuste jm kohta. Muidugi
ka perroonil olijale oleks piisavalt lähedal. Et saaks näiteks infot
hilinemiste kohta!? Tõsi, siiani ongi see ekraan rohkem linnukese jaoks
ja mõttetu rahakulutus, sest mingit infot need sisuliselt ei anna! On
siiski olemas info, kuhu rong Tartust edasi sõidab, aga see ka kõik.
Ning ka kogupäeva sõiduplaan peaks olemas ülekäigu juures, mitte perroonil!Kolmas peaks siis olema bussijaamas, selle teise, mõttetu ja mittenähtava ekraani asemel. Kas näete mu kõhu taustal ekraanilt infot? Infot Jõgeval peaks see ekraan andma siis nii lähimate rongide kui busside kohta. Lisainfo (hilinemised jm) peaks ekraanile tulema vaheldumisi põhisväljumiste infoga. Seda ei oleks nii keeruline teha, sest muudatuste jm info võib vabalt koosta kõikidel ekraanidel üle Eesti, olenemata suunast! Hetkel on igatahes tegu uskumatute kulutustega, mille puhul on tegu mahavisatud rahaga. Ka ses suhtes, et kasutatakse erinevaid süsteeme!
Rakvere buss hilines paar minutit ja nagu mainisin, siis Pärnu oma läkski minema!
Maal pidavat olema politseid vähe ja kolgastes kihutatakse ning sõidetakse purjuspäi!?? Kas politsei nädalavahetusel puhkab?
Hmm, mis nostalgia? Lähen ja kaen....
Nagu aru sain, siis on ka uusi söögikohti avatud! Järgmisel korral ehk proovin ka ära, burksi asemel.
Laupäevane turg tippajal, sügisel???
Vau, kaevuluuk nagu "rahvusromantiline" stiil?
Siitki näha haljastus keskväljakul. Läheb aega, kuni puud suureks kasvavad, aga kunagi ikka!
Laat tööpäeval??
Noor suur-kirjurähn.
Hiili kuspoolt tahes, ikka põrkad rongidega kokku! Väljavedu, lühike
kaubarong (s.t, et kaubarong, mis korjab väiksematest jaamadest vagunid
kokku).
Pinke on. Puid nende juures ei ole.
Õhtu oli soe. Ühekordse grilliga jalutuskäigule?
Sellised pajud on ilusad!
Sõidutee valgustatud, kergliiklustee mitte?
Aga aeg magama minna...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar