Teisipäev, 20. november 2018
Mõtlematu tegutsemine bussipeatuste kaasajastamisel?
Äge ootekoda! Paraku ühes asjas ei sobi. Seda siis juhul kui tahaks
sinna paigaldada ka sellise valgustuse. Sellisel juhul peaks ootekoja
"tagumine" külgsein olema pikem, nii et ka katusealusel "terassil"
istuja oleks valgustatud. Et bussijuht näeks! Praegusi variante vaadates
tundub küll, et nähtavus eriti ei parane?
Tore, et siin-seal midagi tehakse. Mõistetamatu aga, miks tehakse asju jupikaupa ja mõtlematult? Uued valgustid veel nii mõistetavad seal, kus pole ootekoda, aga seal, kus see olemas või plaanis, peaks KÕIGEPEALT uue ja sobiva ootekoja (õiges asendis?) paigaldama ja seejärel siis ka valgustuse nii, et bussijuht näeks ka ootekojas olevaid inimesi. Või peaks siiski reisija ootama bussi vihmas ja tuules lambi, mitte katuse all?
FB postitus samast asjast Võrumaal. Räägi või ära räägi, ametnikele ei jõua miski kohale?
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1034107696760936&id=163162500522131
Mõtteainet:
https://eestimaablogi.blogspot.com/2021/12/ootetingimused-kui-riigi-arengu-lakmus.html
Mõtteainet:
https://eestimaablogi.blogspot.com/2021/12/ootetingimused-kui-riigi-arengu-lakmus.html
**************************
Kolmapäev, 28. november 2018
Sõiduaeg on ühistranspordis tähtsaim kriteerium?
Võib olla kindel, et "kiireimad" vastavadki kooris: "JAH"!
Aga see on õige vaid osaliselt! Sõitjate arvu saab (oluliselt) mõjutada
vaid suur aja kokkuhoid, mitte tilluke. Viimase mõju on tegelikult pea
olematu. Kuigi väga paljud vaidlevad siin vastu vaidlemise pärast.
Vaatame või Elroni edelasuuna uut sõiduplaani.
Algatuseks võib korra kaeda ka idasuunda. Elron on hurraaentusiasmiga
korduvalt kiitnud reisijate arvu suurt kasvu, isegi vist kuni 300 % ja
põhjendab seda rongide lisandumisega ning eriti kiirete rongide
lisandumisega. Jällegi on siin õigus vaid osaliselt. Reisijate arvu
kasvu suurimaks põhjuseks oli just rongide lisandumine. Kui kunagi oli
vaid üks (+ Rakvere), siis nüüd 4 rongi päevas + Rakvere. Viimane peaks
küll Kiviõlini sõitma, aga see teine teema. Nüüd on aga kohati hoopis
mure selles, et nv rongid puupüsti täis....
Tartu. Aina lisatakse ronge ja see on igati kiiduväärt! Kuigi neid oleks
veel rohkemgi vaja, sest jällegi kohati puupüsti täis ja töölttulijad
peavad 2 tundi püsti seisma! Mugav?
Nn ekspress Tallinnast Tartusse sõidab paar minutit alla kahe tunni. Kui
lisada (mõmele) Tabivere peatus, ei peaks isegi sisuliselt sõiduaega
lisama. Kui ka (mõnele) Aegviidu, siis ehk oleks sõiduaeg kokku mõlema
peatuse puhul 2 h ja 5 min.
Kiirrong sõidab veidi üle 2.20. Seda siis juhul kui on 10 peatust rohkem.
Kui peatuks kõikides peatustes, oleks sõiduaeg 2.30 - 2.35 maksimum.
Kuidas need vahed tunduvad? Ei ole suured, eriti võrreldes vanade
aegadega, kui sõideti tunduvalt kauem. Kui võrrelda ekspressi ja
piimarongi, on vahe üle poole tunni ja SEE on tõesti juba tuntav. Just
nimeliselt ajaliseltki. Visuaalne tunnetus on aga kordades olulisem! Nii
et kui ka 1-2 peatust oleks ekspressil juures, ei märkaks seda keegi.
Jutt (mida ka Elroni juhid jt rääkinid), etsiis inimesed ei tuleks
rongidesse, on sisuliselt nljanumber. On lihtsalt neid, kes ei kannata
pidevat sebimist või mutikesi suvilast peale trühimas jms. Need on
peamised põhjused.
Edelasuund.
Äsja avaldas Elron ühe postituse ja seal oli kaks erinevat kommentaari.
Keegi rõõmustas, et "lõpuks ometi on vahelt ära võetud (paaril Viljandi
rongil) kohaliku tähtsusega suvilapeatused". Teine oli õnnetu, et
Kasemetsas ei peatu enam hommikune üks rong ja nüüd ei sobi ajaliselt
töölesõitmiseks. Kummal õigus? Ikka sellele Kasemetsa inimesel.
Mis muutus? Viljandi rongid peatuvad nüüd (peale ühe ekspressi) kõikides
peatustes Rapla ja Viljandi vahel kõikides peatuste, kuid Rapla ja
Tallinna vahel 12 asemel 5 peatuses. Vahemärkusena: SEE ON SUURIM
KIITUSTVÄÄRIV TEGU ELRONI POOLT! Sest minimaalne rongide sagedus Türi
ja Viljandi vahelistes väiksemates peatustes ongi just see - 4 rongi
päevas!
Mure polegi siin päevases osas, kui väikestes peatustes nüüd vahed 2 -
2,5 tundi. Vaid hommikusel töölesõitmisel linna ja kogu õhtusel ajal
linnast tagasi on nüüdne sõiduplaan veelgi halvem kui enne väiksemate
peatuste inimeste jaoks. Just varahommikuses osas. Tunnine vahe rongidel
tähendab paljude jaoks mitukümmend minutit "kaotatud" aega. Ja seda
Kasemetsa inimenegi kurtis. Märkuseks "rõõmustajale" - vahepeatused
pole enam ammu "kohaliku tähtsusega suvilapeatused", vaid
väljakujunevate elamurajoonidega ja arengutõukeid vajavate
väikeasulatega!
Õhtusel ajal maasuunas oli üks veidi üle tunnine vahe, nüüd on kaks tunnist vahet! Jälle halvemuse poole! Siinkohal tuleb eriti meeles pidada, et ajad ei pruugi vahel sobida ka tööpäeva algusest või lõpust sõltuvalt, nii et keegi võib nii isegi kaotada ROHKEM KUI 2 TUNDI ühe sõidu pealt. Ehk siis kaotus 1 - 3 tundi PÄEVAS on ikka päris karm! Mida tehakse? Otsitakse muid võimalusi. Mida kaugemale Tallinnast, seda vähem neid on, ühistranspordis. Võrrelge Sakut, Kasemetsat, Hagudit ja eriti Viliveret! Viimases ei olegi muid võimalusi.
Palju aga võidavad siis need, kes saavad kiirrongiga võita? 10 minutit
sõiduajas! Nii et kui peaks valima ühe või teise rongi, siis tegelikult
vahet ju polegi! Autot ei hakka eelistama pea keegi, kuid "kohaliku
tähtsusega suvilapeatustes võivad teha seda kümned, sajad ja isegi
tuhanded sõitjad!
Riigi eesmärk on aga milline? Pidavat olema "suurendada ühistranspordi
kasutajate arvu"! Jah, rongide lisamine seda teeks, 10 minuti
"säästmine" aga kindlasti mitte.
Nii et vastus on:
ÜLDISES MÕTTES EI OLE SÕIDUAEG PEAMINE KRITEERIUM!
See selgitus ühistranspordi toimimise põhimõtete kohta on PUHTALT
PRAGMAATILINE! Sest ma pole kuidagi kiiremate rongide vastu, vaid tean,
et need on väga vajalikud ja mõttekad! See on lihtsalt teadmiste
laiendamiseks. Kui Elronis oleks aga sellega kõik korras (ja muide ka
bussi kommertsfirmades), siis ei oleks meil rongipeatusi, kus PEATUVATE
rongide vahe on isegi kuni 8 TUNDI!.
Märkusena lisan, et ka tiheda sõiduplaani puhul õnnestuks isegi
edelasuunal kiirronge päeva lõikes käigus hoida. Eriti kui Männiku
(Saku) ja Hagudi jaam taastataks ja veelgi rohkem kui kunagi muutuks
raudtee Raplani kaheteeliseks!! Kuid takistuseks on kahjuks hetkel
hoopis veerevkoosseisu vähesus! Ja pikad seisuajad lõppjaamades.
Nii et põhitõed on need, et väikseimates peatustes peaks olema igal
suunal peatuvaid ronge päeva jooksul neli! Ning mida lähemale
Tallinnale, seda väiksemad peavad olema peatuvate rongide intervallid!
Ca 50 km kauguseni siis 20-40 min, mitte rohkem!
2 kommentaari:
Tänud!
Et seda üldse loota, peaks olema taotlus Suure-Jaanilt ja üksiti ka buss jaamas ootamas reisijate edasiveoks.
Minul
siiski natuke raske kommenteerida, sest pole kindel, et sel juhul oleks
rohkem kui mõni reisja juures? Suure-Jaani peab siin selgelt
initsiatiivi võtma, et "seda vajatakse". Kooli kui asula jaoks jne.
Kas päeva viimane Tallinn Viljandi rong peab ikka olema ekspress? Antud väljumisele oleks siiski vaja ka peatust Olustveres.
Vasta