Pühapäev, 2. detsember 2018
Kaduva bussiga Imaverre.
Mis siis ikka, trammile ja bussijaama! Imaverest aeg-ajalt räägitakse ja
et 1. dets käivitus bussiliin ka sealtkandist Paidesse, siis oli
huvitavamgi minna vaatama. Üldse (sellest pikemalt järgmistes teemades)
oli plaani kokkupanek huvitav. Mitme bussiliini kadumine, millegi
tekkimine jm seonduv oli piisavaks põhjuseks. Ja kui peatus.ee näitas
Tallinnast Imaverre 3 bussi päevas, siis alates 10. dets neist kahte
enam pole!
Bussijaamas mitmeid võimalusi nii einestamiseks kui tõsisemaks söömiseks. Tore!
Tore oli näha ka reisiraamatukogu. Ja kel võimalus raamatuid viia, siis võite olla kindlad, et reisijad on teile tänulikud!
Busse väljus kl 10 ajal ridamisi! Ükski neist ei alustanud Balti jaamast!
Kurb muidugi ka see, et kaugbussid ei peatu kuskil Tallinna äärel,
näiteks Peetris. On ju selge, et kui siitkandist keegi tahakski bussile
tulla, siis ei hakka neist ükski, kui vähegi võimalik, sõitma "tagasi"
bussijaama. Ehk siis, siingi on sisuliselt vaja oma "Vana_Pääsküla"
peatust.
Siia tahaks küll ühistranspordiga millalgi minna. Vaadata seda ja ka Saula allikaid.
Paljuräägitud "kassidukt"! Huvitav, miks seda hoopis metsade vahele ei tehtud?
Vaatasin seda 4-realist ja mõtisklesin. Ja vaata, millise nurga alt
tahes, ei ole sellel plusse! Heakene küll, siin, tallinna lähedal on ehk
asjal mõtegi. Kuid mida kaugemale, seda vähem mõtet on. Ma isegi ei
hakka kordama juttu sellest, et me peaks keskenduma vedude ja sõitude
vähendamisele ega ka mitte sellest, kuidas peaks loodusvarasid, sh
paekivi ja kütust kokku hoidma! Vaid sellest, et selliste magistraalide
kõrval kaob elu! Asulad küll jäävad, aga tee on vaid kulgejatele
"unessõudjatele". Söögikohad jm, mis asuvad kuskil eemal, kuhu keeruline
sõita, ei meelita ja kuigi neid jm vaja, siis ära nad ennast ei tasu!
Nii aga ei teki mingit head "teenindavat sektorit" maanteede äärde!
Muide, enamasti pole siin ka teeületusvõimalusi. Ja vist pole ka vaja,
sest pea kogu trassi ulatuses polnud ka asustust sisuliselt!
Või on mõne viadukti puhul tehtud trepid üles ja teiselt poolt alla? Kas siin üldse on arvestatud, et ka jalakäijad võivad liikuda?
Või on mõne viadukti puhul tehtud trepid üles ja teiselt poolt alla? Kas siin üldse on arvestatud, et ka jalakäijad võivad liikuda?
Jõudes tavamaanteele, muutus kogu pilt! Loodus lähedal, teeninduskohad
olemas jpm olulist. Möödasõidud? Esiteks hakake ükskord mõistusega
liiklema. Teiseks, teedel on küllaga lõike, kus sobiks (mahasõitude,
bensukate, vasakpöörete, söögikohtade, parklate, bussipeatuste jm
tarbeks) teha pikk lisarida kõrvale. Ning kui siin lähtuda sellest,
millest rääkisin, siis mõistus tähendab ka seda, et 80 ja alla selle
km/h sõitjad võtakski kõrvale ja laseks kolonni mööda!
Unustada ei saa ka seda, et 4-realisel jääb teeveeres olev taristu
kättesaadavaks enamuses vaid ühe suuna sõitjatele. Seega väheneb ka
efektiivsus ja käive. See käib ka bensukate kohta, kus siis "konkurents"
viinud asja selleni, et kliente ühe bensuka kohta vähe. Ja see omakorda
tähendab suuremaid kulutusi ja kõrgemaid hindu.
Olemasolevates kohtades muidugi raskem teha lisaridu, sest olud kitsad, kuid kindlasti võib leida mingi variandi.
See parkimiskoht näitab ära, kui loogiline on teha kõik vajalik
võimalikult tee kõrvale ja käeulatusse. Siis ka peatutakse. Vähemalt
visuaalselt peab olema asjad tajutavad.
Muide, mingisugused reklaamid ja viidad tee ääres, kui need pole ka välismaalastele selgelt mõistetavad, siis ei peatu ka nemad....
Kohati näeb isegi veel kuusehekke!
Kaugel ees liikuv pirukas tõmbas vahepeal kiirust maha. Kas ei jõudnud
mootor seda kasti vedada või tegeles naisterahvas roolis kõrvaliste
asjadega, ei tea. Aga kohe olid käes ka ohusituatsioonid. Pikivahe
mittehoidmine, närvilisus, tõmblemine. Ah et peaks kiiremad mööda
laskma? Jah, miks mitte. Aga kes on see loll, kes hakkaks mingis
bussitaskus kogu kolonni maha pidurdama ja ohtlikult libedasse taskusse
sõitma? Sellele ei oska tavaliselt need kärkijad kunagi vastata, kelle
arvates 87 km/h on mõrv kaasliiklejate vastu! Ei ole, no ei ole meie
teedel seda võimalust.
Parkla! Jällegi tore. Kas aga on siin 4-realine lõik? Või peaks
parklasse pööraja tegema 90-ne pealt kannaka? See siin peaks iga
projekteerija-planeerija mõtlema panema!
Kõvera taga bussipeatus. Miks ei ole siin 3-ndat rida? Nii 2 km pikkust? Ilma torutõketeta jm jamata muidugi.
Aeglasem peaks siis siia pidurdama?
Kükita. Lisarajad puuduvad. Selge oht nagu paljudes teisteski kohtades, aga midagi ei tehta.
Siia, enne Imaveret, kuhugi metsa vahele teha suurfarmid kanadele? Asustus pea puudub, töökohti teisigi?
Ja jõudsingi Imaveresse.
Pühapäev, 2. detsember 2018
Imavere ja Piimandusmuuseum.
Ja jõudsingi siis kohale.
Kõigepealt bussiliinidest. Tõepoolest, reisi planeerides üllatusin, et
kaks kolmest Tallinnast Imaverre sõitvast bussist kaovad. Ei olnud
peatus.ee ka infot, et 10. detsembrist oleks uus plaan. Hiljem vaadates
leidsin, et Tallinn - Viljandi needsamad bussid jäävad küll alles, kuid
hakkavad sõitma Türi ja Paide kaudu. Huvitav, rongid pidid ju sõitjad
ära võtma? Nii siis jäävad sõiduvõimalustest sisuliselt ilma inimesed
Koigist Võhma Ristini. Imaveres jääb üks buss, Koigis näiteks 4, aga
sisuliselt vaid 2, sest ülejäänud on sisuliselt öised, mitte päevased
bussid. Et ka Mäo terminal on surnuna sündinud, siis ei toimi ka see
efektiivse võimalusena.
Mis saab siis edasi? Pakkusin kiirkorras ühe mõtte välja, aga oleks ju loogiline kui vallal ja ÜTK-l oleks juba lahendus laual!?
Lisaks
siia juurde, et asendusvariandina võiks olla parimad võimalused
praeguste Paide - Imavere bussiliinide pikendamisega peatuseni Võhma
Jaam ja siduda rongidega igapäevaselt. Vähemalt 3 korda päevas.
Näiteks hommikune liin 33 panna väljuma varem ja jõuaks Võhmasse 6.40. Võimalusel ootaks ära ka rongi ja suunduks Imavere kaudu tagasi Paidesse (sobiks ehk ka Võhmast Imaveresse töölesõiduks?)
Peamine oleks, et vähemalt 3 x päevas saaks istuda Tallinna rongile ja ka vastupidi, Tallinnast tulevalt rongilt uuesti bussile.
Näiteks hommikune liin 33 panna väljuma varem ja jõuaks Võhmasse 6.40. Võimalusel ootaks ära ka rongi ja suunduks Imavere kaudu tagasi Paidesse (sobiks ehk ka Võhmast Imaveresse töölesõiduks?)
Peamine oleks, et vähemalt 3 x päevas saaks istuda Tallinna rongile ja ka vastupidi, Tallinnast tulevalt rongilt uuesti bussile.
Muidugi on ka võimalus, et liin jätkab praeguse liini 60 asemel
Pilistvere - Võhma - Viljandi? Ja samal ajal siis teine liin tuleks
näiteks Suure-Jaani - Olustvere Jaam (sidumine rongiga?) - Võhma -
Pilistvere - Imavere - Paide? Või hoopiski Türi - Paide - Imavere -
Võhma - Kabala - Türi? Rongidega seotult?
Ja mure pole ju ainult Imaveres, vaid selliseid jamasid on üle Eesti,
kus ametnike tegevus on loid! Pakutud variandid tähendaks aga muuhulgas
ka seda, et tühjalt sõitev varahommikune Paide - Imavere kaoks ära, kuid
sõiduvõimalus Imaverest paidesse jääks alles! See ongi põhimõtteline
variant, mida tuleb proovida kõikjal üle Eesti rakendada!! On ju teada,
et enamast varahommikul keskusest väljuvad bussid on tühjad ja hakkavad
reisijaid koguma alles "tagasiteel". Õhtul aga vastupidi! Ja sageli on
see nii, et kahe naaberkeskuse puhul lähenevad mõlema liini bussid
teineteisele üpris lähedale!
Aga Imavere mulle üldiselt meeldis! Väga hea kant ka teeäärse kaubanduse
jaoks. Tõsi, kahte kauplust siin kohe kindlasti vaja ei ole! Muidu need
suhtelised vähesed inimesed kaovad üldse suure põrandapinna peale
riiulite vahele ära! Oleks mul vaid võimu see A&O maja endale saada,
see sobiks talukaubanduseks väga hästi. Koos muude "lisadega".
Muidu siis Imavere aga selline väikene kohakene. Olemas isegi põhikool!
See-eest aga tuntud oma saekaatri jm poolest ning sellestki, et siia
plaanitakse üürimaju ehitama hakata. Ning tundub see hea ideena. Sest
tööle kuuldavasti tullakse kaugemalt ja ehk ongi vaja ajutiselt majutust
saada.
Kui kunagi plaaniti Mäosse Kesk-Eesti taluturgu, siis siia, Imavere
Risti lähedale võiks see tulla küll. Aga ainult siis kui on teada, et
siia 4-realist ei tehta! Lisaks sellele veel ühte-teist vajalikku ja
saaks efektiivse süsteemi.
Sõiduplaan oli värskelt üles pandud ja uus bussiliingi kirjas. Aga mida
ei panda üles ja seda üle Eestimaa, on info sõiduplaanide EESOLEVATE
muudatuste kohta. Kasvõi siinsamas Imaveres, kas tõesti arvatakse, et
KÕIK elanikud saavad õigeaegselt teada bussiliini kadumisest? Muide,
õhtul Põltsamaalt Jõrevale sõites sõitsin samuti liiniga, mis L enam ei
sõida. Õigemini sõidab, aga tuuakse tunduvalt varasemaks. Infot aga ei
olnud ei Jõgeval ega Põltsamaal, väiksematest peatustest pole vist üldse
vaja rääkida...
Ei olnud suurem asi toit kahjuks. Ja ühekordsed nõud. Jahe tuba. Aga olid ajakirjad ja lastetoolid, see juba tore.
Imaveres ka kõrts, aga see oli kahjuks reserveeritud. Aga noh, linnupetteks käis kah!
Oleks siin parem bussiliiklus, oleks ma ehk ka Pilistveres
kihelkonnapäevadel ära käinud. Seda enam, et isa mul siitkandist pärit.
Ka tädi Pilistveres maetud, kuigi nendega läbikäimist väga ei olnud.
Ometi, sideme tunnetus iseenese sees olemas.
Tore, et siingi tanklas rekadele seisukohti. Kuid ei ole mingeid
pesemisvõimalusi! Ketserlik mõte - kui vallamaja nüüd pooltühi, siis
äkki hakatakse võimu poolt midagi ka tööinimestele pakkuma?
Puhkevõimalusi näiteks? Puhkeruum, pesemisvõimalused? Pole riigi ega
valla asi? No eks muidugi...
Puitu saab päriselt väärindada! Ja puitoodetel on tulevikku, tselluloos, mõttetu pakendite raiskamine jm ei ole tuleviku teema!
Muide, vilets efektiivsus paljudes kaubaettevõtetes tähendab muuhulgas
üht "pisikest" asja, millele me sageli ei mõtle. Näiteks,
kaubatellimisel, kui ei tellita täiskaste, siis enamasti nende kastide
tühiosa topitakse täis (mulli)kilet või paberit. Ja see kohus, mis
selleks kulub isegi ühes päevas Eestis, Euroopas või maailmas, on
kindlasti hoomamatu! On ladusid, kus nn jõupaber on suures rullis ja
sealt muudkui aga lapatakse ja lapatakse! Nii et võimalusi kokku hoida
on tohutult ja samal aja muidugi ka efektiivsust tõsta! Nii et reaalse
protsessiga mitte kursisolemine mõjutab rohkemaid asju kui me esmapilgul
märkame!
Pilet ja annetus.
On mida vaadata ja ka meenutada. Muidugi, pildid üksi ei anna kõike
ajastust edasi neile, kes nooremad ja neist aegadest suurt ei tea.
Istusin direktori toolile, ha-haa!
Just minu lahkudes jõudis kohale grupp! Head muuseumikülastust!
Kohvi saanuks ka "Kaie Juures", aga võtsin siiski MEIE poest.
Ja kobisingi bussi peale! Ilm oli üpris kõle ja niiskelt külm, hea, kui on kuskil soojas olla.
Kuhu edasi? Sellest laupäevast oli siis esimest korda lõunane buss
käigus. Seni vaid tööpäeviti. Paidesse sellega saab. Tallinna bussi
tuleb seal aga tund aega oodata, mis ei ole kindlasti normaalne! Kas aga
sel laupäevasel bussil tulevikku? On ju seni nädalavahetuse liinide
olukord üle Eesti ääretult halb ja paremuse poole minekut ei paista.
Siin siis võimalus, mis võib midagi muuta. Laupäeval saab vähemalt
Imaverest ka hommikul Paidesse ja sellega siis tagasi. Paides ooteaeg 3
tundi. Vähe, paras või palju? Pühapäeval puuduvad aga igasugused
võimalused. Oleks siis vähemalt bussiliinid Põltsamaa kaudu Puhu Risti
ja Jõgevalegi!
Mida aga siis polnud ka Imavere bussipestuses, oli info bussiliinide kadumise kohta. Seda pole tavaliselt ka kuskil mujal.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar