Reede, 1. märts 2019
Täna ei jätnud "Eesti Ekspressi" rongi.
Ärge nüüd arvake, et ma selle reklaami pärast lehe kaasa võtsin! 
Kindlasti ei poolda ma Reformierakonda, oma suutmatuse ja tahtmatuse 
tõestasid nad pikkade aastate jooksul "kindlal ära"! Keskerakonnal on 
mõningad plussid, aga neistki kipub väheks jääma. Olen rahvuslane, aga 
veel tänagi ei tea ma, kas annan neile (ja kas lähedased annavad) oma 
hääle. Aga tahan natuke arutleda hoopis ühe ülipika loo üle selles 
lehes. Tavaliselt jõuan ma selle lehe Pääsküla ja Tallinna vahel läbi 
sirvida. Pole ju enamasti sealt mitte midagi asjalikku lugeda, 
üliliberaalsusest pakatav sisu jätab külmaks. Või vähemalt püüan külmalt
 võtta, sest pole ju mõtet viha- ja vaenuõhutajate lugusid lugeda!
Tänagi oli seal lugu näiteks Ruuben Kaalepist, aga teades kui osavalt liberaalid asju serveerivad, justkui tõena ja aususena, siis kõike ei tohi kunagi uskuda. Kuigi ta ei kuulu mu lemmikpoliitikute hulka, sest nagu looski öeldi, tundub ettearvamatus olema märksõna. Aga see-eest on ta tubli, et viitsib jännata tõrvikutega ja inimestega! Muide, ta ka Tartu linnatranspordist kirjutanud, aga nagu sageli ikka, vastamiseks tal aega pole. Või pole lihtsalt tahtmist.
Üks lõik oli väga huvitav. Kus mainiti, et Kaalep tuli Waldorfi koolist 
koos teistega ja teistel oli tavaliselt: "kui nad vaidluses kaitsevad 
üht seisukohta ja esile kerkivad paremad argumendid, on nad valmis oma 
arvamust kiiresti muutma. Selles osas  Ruuben erines - tema hoidis oma 
sisukohtadest kinni". Minagi noorena pigem kiiresti uskusin ja usaldasin
 ja võisin kiiresti arvamuse muuta. Aga nüüdki suudan muuta, kuid mitte 
kiiresti, seda ei tohi! Aga ei tohi ka jäigalt kinni hoida! Nii arvangi,
 et  lõpulõigus tuleb nõustuda Toomas Jürgensteiniga. Ehk kasvab välja 
tõesti! 
Edasi oli üks nupuke ühes Valgevene usumehest, kes tahaks Eestisse tuua 20 000 palvelist! Hoidku taevas selle eest!
Aga lugeda ei viitsinud pangast, sest ma ei poolda kommertspanku! Eestis
 peaks olema ausal põhjal loodud riiklik kommertspank. Nagu ei tahtnud 
lugeda ka kassisõpradest, sest paraku ollakse sellistes seltskondades 
sageli üpris äärmuslikud, teisi mitte kuulavad. Ega mõistvad. Asi pole 
kassides, asi on osades lemmiklooma omanike arusaamades üldse.
Aga siis tuli see ülipikk ülihea lugu Eero Epner autoriks. "Head aega, Eesti Vabariik".
Praegu pole oluline, kas Epner esindab äärmusvasakpoolset liberalismi 
või vastupidi. Oluline on ldausalt kirjutatud lugu, milles nii palju 
tõeteri. Esimeste lõikudega samastusin mõttes vägagi Epneriga, mis sest 
"et väljunud kuskil bussist" olen igasuguse ilmaga. Ka sombuse puhul 
püüan tabada (fotosilmas) midagi ilusat, olulist. Elu ja hinge.
Lugu aga nii hea, et parema samastumise ja ka ülevaate väljendamiseks kopeerin teksti (sinisega) aga mitte täielikult. Lugege kindlasti KOGU LUGU!
Kõigile
 Vändra tüdrukutele meeldib osta õhtuti kell 18.46 poest energiajooki. 
Kõigile Vändra noortele meeldib pool tundi hiljem istuda bensiinijaamas 
ja vaadata televiisorist ehituspoe reklaame. Õhtuvidevikus tõstavad kõik
 Vändra isad oma tütred õlgadele ning kõik tütred löövad katustelt lund 
alla, kusjuures kõik nad alati naeravad. Kõik Vändra inimesed hüüavad 
õhtuti piki tänavat minema lonkivale poisile „Ära võta kõike nii 
südamesse!“, ja kõigile on seal kandis tavaks võtta Antoni väimehega 
lahti 04 ning avastada, et sidur on katki. Vändra poisid lakuvad 
keskpäeva paiku ristkülikukujulisi jääkamakaid ning Vändra naised 
naeravad reeglina nii, et nende hambaid on näha. Pooltühja bussi peale 
minnes meeldib absoluutselt kõigile Vändra inimestele öelda tervituseks 
„Kas bussi peale ka saab?“ ning kuulda alatist vastust „Ei tea, 
keeruline on“, mille järel ühiselt naerdakse.
Muidugi on see "üldistamine" suhteline, aga lugeda oli vahva. 
KUI ME VÄNDRAST VÄLJA JÕUAME ja
 läbi püdela lumelöga Võidula poole hakkame sõitma, oleme jäänud bussi 
peaaegu kahekesi, ainult tagaistmel mängib oma telefoniga üks tütarlaps.
 Kummardun bussijuhi poole ja proovin alustada sotsioloogilise 
välitööga. Ma olen hästi valmistunud. Ma olen rääkinud politoloogide ja 
ajakirjanikega, uurimisasutuste juhtide ja suhtekorraldajatega. 
Küsimuse peale, miks inimesed ei taha valima minna, saadeti mulle 
hulganisti pdf-e ja lisati oma arvamused. Üks inimene näitas hiljuti 
valminud raportit, kus oli välja joonistatud mittevalija täpne profiil 
(35aastane keskharidusega mees − kui ettearvatav). Ta saadab selle 
mulle, kuid ei luba miskipärast kellelegi näidata, nimetades seda 
salajaseks. Kogenud poliitikauuringute tegija kirjutab, et ta ei käi ka 
ise valimas, sest ta on „skeptiline poliitilise esindatuse osas“ − ta ei
 usu, et keegi võiks teda esindada (või tema kedagi teist).
Selleski lõigus on tegelikkuses rohkemat kui paljudele esmapilgul võib 
paista. On hea teada, et autor on vaevunud kulutama päevi, teinud 
põhjalikku eeltööd. Nagu on hea teada ka seda, et võib ju lahmida 
pdf-idega ja arvamusi juurde vorpida, aga kui tõestena neid võtta saab? 
Sageli kabinetivaikuses ju sündinud, mitte reaalsest elust. Erinevalt 
Epnerist, kes selle loo tarvis on küll ringi liikunud, väga avali 
silmadega.
Ent
 bussijuhi poole kummardudes ning pimedat teed vaadates, suudab mu suu 
vormida alustuseks ainult hädise „Kas teed on siin alati säärased?“. 
Jah, on. Ta on graafikust juba maas, sest nad lihtsalt ei tee neid teid 
puhtaks. Ta on seda liini sõitnud siin aastakümneid, see on tema 
kodukant ja kiire arvutusega teen oletuse, et ta on selle kandi inimesi 
vedanud ilmselt üle 10 000 korra. Kas nad on selle aja jooksul muutunud?
 Enne kui ma jõuan lause lõpetada − ja ma ei looda vastust, üldistuse 
määr näib olevat võimatu −, vastab bussijuht: „Närvilisemaks.“ Inimesed 
ei tule bussi peale mitte tervituste, vaid muredega. Neil ei ole enam 
tööd, või kui on tööd, siis võib see iga hetk kaduda − tasub tõsta pead 
vaid kuulujutukesel, et tehasest pannakse pool kinni, kui juba ei näe 
külade naised endal enam tulevikku, kõik mattub ühtlasesse halli 
hämusse, sest kust sa siis veel...
„Ebakindlus,“
 ütleb bussijuht, ja ma tunnen ennast hetkeks nagu Mount Everesti poole 
turniv eksootiline tola, keda kohalik šerpa rahuliku ja kindla käega 
läbi ohtlike kuristike juhatab. Ebakindlus on see, mida inimesed 
tunnevad. Kadjaste küla on tühjaks jooksnud, ütleb ta, ja mulle meenub, 
et mõne päeva pärast on mul seal kokku lepitud kohtumine külaaktiiviga. 
„Võidulas nad veel üritavad,“ ütleb ta, kui me külasildi alt sisse 
sõidame ja kahel pool teed asuvatest mustavate akendega majadest 
möödume.
Siis ta peatub, tagurdab, ning hakkab tagasi 
sõitma, kuid peatub vaikse nõksatusega ühe maja ees ja hüüab taha: 
„Tüdruk, kas see pole mitte sinu kodu?“ Oma telefoni sukeldunud tüdruk 
tõstab pea, tunneb ära kodu ja kenasti tänades lahkub bussist. Mõni päev
 hiljem saab sellest hetkest minu politoloogiliste järelduste nurgakivi,
 kuid tol hetkel ma seda veel ei tea.
See muuhulgas paneb ka mõtisklema, miks tasub rääkida bussijuhtidega ja 
üldse inimestega? Kogu kirjutaja tekst annab vägagi aimu, kui suured 
muutused ja seosed võivad peituda kaugelt vaadates "väikeste ja 
tähtsusetute" uudiste taga.
Bussijuht
 katkestab mind. Ta hakkab rääkima, et aastakümneid tagasi oli tal 
46kohaline suur buss ja see oli peaaegu alati pilgeni täis, inimesed 
tulid ja läksid, oli toimetamist, asjaajamist, kümned inimesed vaja viia
 kord siia, kord sinna. Kümned! Kuid nüüd enam mitte. Istume kõigi poolt
 hüljatuna kahekesi tema minibussis, mis vapralt läbi maale laskunud 
pimeduse rühib, ning selle pimeduse sees hõõguvad veel vaid leplikult 
krokodilli silmad.
Asjad ja elu, maailm üldse, on palju muutunud! Lihtne oleks öelda, et 
need ajad ei tule enam tagasi. Muidugi, mõni liberaal, kes tooks siia 
miljon "uuseestlast" ehk arvab vastupidi. Kuid tegelikkuses, ka meil 
oleks see siiski mõeldav, kasvõi unistusena!? Piisaks ju vaid 
suurematest ja väiksematest muutustest, alustades "pealinna" Tallinnast 
äratoomisega ja lõpetades suurusehullustusest vabanemisega. Vaja on vaid
 tulla välja oma mullidest, ulmemaailmast ja minna sõitma bussiga 
mitmeks päevaks sombusesse Vändrasse. Või hoopis Litsmetsa. Või kuhu 
iganes keskustest kaugele jäävatesse maakondadesse! Need, kes arvavad, 
et muuhulgas tuleb ka Pärnumaa ilma jätta raudtee ÜHENDUSTEST, just 
nimelt ühendustest, mitte tupikühendusest ühes suunas, peaks 
kohustuslikus korras Tartu kiirrongist ümber kupatama Vändra - Kadjaste 
bussi!
NELJA PÄEVA JOOKSUL kohtun
 kaheksateist inimesega ja saan kirjalikud vastused kaheksalt. Ma kõnnin
 51 567 sammu ning sõidan kaheksa korda bussiga (tähelepanek: levinuimad
 dekoratiivelemendid on bussides riidest valmistatud kergelt tuhmunud 
lilled (eriti roosid) ning väikesed sinimustvalged lindid). Ma külastan 
raamatukogusid, külaseltse ning poode (tähelepanek: Grossi poes müüakse 
raamatuid Eesti modernistliku maalikunsti kohta, järelikult on tekkinud 
maapiirkondades huvi kubismi vastu). Ma loen läbi valla ajalehe kaks 
viimast aastakäiku, kuulan pitsakohvikus salaja pealt kaht vestlust, 
kuulen nelja päeva jooksul üks kord vene keelt ning kohtun kolme 
hobusega, kes tekkide all lumeväljal seisavad − kui erinev on see rauge 
vaatepilt närvilisest poliitmaastikust, mõtlen ma heldimusega uhkeid 
loomi vaadates (ettepanek: loomi tuleks sagedamini kasutada 
poliitilistel välikoosolekutel, neis on alles veel jumalik algupära ja 
seetõttu võivad nende instinktid paremini tajuda õhus olevaid 
meeleoluvõnkeid).
Statistikaametist laadin ma alla 
omavalitsuste võrdlustabelid, valla lehelt valla arengukava ning 
valimiskomisjonist nipet-näpet. Ma magan kolm ööd üksinda ühes sealses 
hiiglaslikus puhkemajas ja elan läbi 12tunnise elektrikatkestuse....
Tähelepanekud jätkuvad ja põhinevad pikale ajale (kosmilises mõttes 
muidugi pisitillukesele). Millest saab teada ka seda, et kolkas 
(vabandan) pole puhkajaid ja see, et neid seal oleks, peaks olema üks 
meie põhieesmärk.
See ei ole ebatavaline paik, temas ei ole 
midagi ebanormaalset, vastupidi − ümbritsevaid lummemattunud maju ning 
nende hoolikalt korrastatud aknaraame vaadates, kohalike inimestega 
kõneledes või poes käibeviisakusi vahetades on minu parim järeldus, et 
see koht siin on tüüpiline.
 Jah, kuigi ma esimese päeva õhtul arvutan paar korda peas kellaaega 
ümber, arvates miskipärast, et olen jõudnud teise ajavööndisse, on 5. 
jaoskond tegelikult tavaline Eesti.
Välja arvatud üks asi.
Nad on aktiivsed. Üheski kogukonnas, kus mina
 või mu lähisugulased on elanud ja mille energiat arvan end lähemalt 
tundvat (neid paiku ei ole palju, neli-viis), pole säärast elurõõmsat 
lähenemist maailmale.......
.....Ma 
tean, et see ei kõla loogiliselt. Üks enimlevinud selgitusi väikesele 
valimisaktiivsusele on see, et kodanikud ongi passiivsed. Nad ei taha 
osaleda maailmas. Nad lõikavad end ära (või lõigatakse nemad ära). Nad 
keeravad selja, langevad ahastusse või ükskõiksusse või mõlemasse. Kuid 
mitte siin. Ei, siin tuntakse maailma vastu rohkem huvi kui üheski 
teises paigas, kus ma pikemalt viibinud olen. Neid huvitab maailm. Nad 
tahavad olla osa sellest. Lihtsalt mitte valimiste kaudu.
Aga lugege ise, sisu on aina põnevam! Huvitavad on muidugi ka tsitaadid,
 kas siis Metsoja, Kivimägi või kellegi teise poolt. Seda huvitavam, et 
mõnedki neist on Vändrale "käru keeranud", aga nad ise ju seda ei 
mõista! Olgu või siin sündinud, ikka püritakse mäe otsa ja unustatakse, 
mis moodustab ilusa elu maal! Ja kui autor teeb järelduse, et inimesed 
tahavad olla siin, mitte valimisjaoskonnas, sest riigiga ei seo neid 
miski sama füüsiliselt kui seob siin, siis on see loomulik järeldus. 
sest metsojad jt siia ju ei planeeri suuri muutusi, neile meenub see 
kant vai enne valimisi?
Ja nii koorubki vaikselt, Maroko palmide ning
 Kadjaste küla raugete lumeväljade vahel minu läbikukkunud retke 
väheseid järeldusi − need inimesed siin ei kohtu enam oma riigiga.
POSTILJONID, POEMÜÜJAD, ÕPETAJAD − NAD OLID 
KÕIK ÜHTLASI RIIGI AGENDID, TAHTSID NAD SEDA VÕI MITTE, NENDE FÜÜSILINE 
OLEMASOLU JA EMOTSIONAALNE SEOTUS KOGUKONNAGA SIDUS INIMESI OMAVAHEL JA 
SIDUS KA RIIGIGA, SEST RIIK OLI NAD SIIA TOONUD − JA NÜÜD VÕTTIS TA NAD 
ÄRA.
Iga postkontori, töökoja, poe sulgemine ei ole olnud mitte teenuse või töökoha kaotus, vaid üks samm eemale riigist. Iga suletud raudteeliin, kinnilöödud ustega koolimaja − kõik need ei ole mitte ainult regionaalpoliitika läbikukkumised (ja ma tean, et paljugi sellest on paratamatu), vaid poliitika läbikukkumine. Inimestel ei kao nüüd mitte ainult ratsionaalselt põhjendatavad mugavused, vaid neil kaob midagi palju amorfsemat, raskesti sõnastatavamat, kuid ometi vähemalt sama olulist − neil kaob füüsiline ja emotsionaalne side poliitikaga, side riigiga.
 Nii see on. Millegipärast tuli võrdluseks pähe üks ammune lugu, kui 
kirjutasin sellest, et ühes jaamas võinuks ühe perrooni tegemata jätta, 
selle raha eest hoopis vana veetorni korda teha ja ülejääva vaba raja 
samuti millekski tarvilikuks kulutada. Aga leidus vastuarvamus, et "mis 
see üks torn ikka ees või taga". Nii nagu maal on iga asja kadumisel 
mõju, tähendab ka iga ajaloolise hoone (neist kirjutatakse ka loos) 
kadumine ühte vähemat põhjust kuhugi midagi vaatama tulla. Ja Metsoja 
pessimism ei aita, kui mõelda, et ta tahab ise ära minna veel kaugemale.
 Kahtlen väga, kas sooviga Kadjaste  või Võidula jaoks midagi teha. ta 
ju Isamaast, sealt, kus ollakse vastu ühistranspordi edendamisele maal. 
Miks peaks uskuma, et siis muud edendaks?
Vaadates pilti ilusast "käsitöö" lambist laes ja mõeldes 
proua-agitaatori jutule - ehk peaks meil valimised kestma vähemalt kaks 
kuud? Kohustusega, et nagu nõuka ajal, peaks "valimispidustused" kestma 
terve päeva ja iga kandidaat on kohustatud kõik need laupäeva-pühapäevad
 veetma täies ulatuses neil pidudel? Alates peosaalist lõpetades 
(kadunud) poe, postkontori jm trepil istumisega ning suhtlemisega? Ja 
edaspidi, nii võimu juures kui opositsioonis olles, vähemalt kord 
kvartalis ka kuskile sõitma (bussiga) ja olema, suhtlema, arulema ja 
teada andma, mida ära teinud?
Küll aga jääb küsimata, kas ehk üheks põhjuseks, miks valima ei minda, 
on see, et kandideerivad endised? Metsojad-kivimäed või hoopis halva 
kuulsusega tarandid jt? Usku ei ole, sest usku on petetud ja korduvalt? 
Nagu tänaseks paljudes pettumuse valmistanud Veerpalud jt? Usk on ju 
tähtis! Mitte tingimata kirik, vaid lihtsalt usk?
Aga lõpuks jätan ikka lehe rongi. Et teisedki saaks lugeda. Balti jaama reisiraamatukogu ju ikka veel pole...
Pühapäev, 3. märts 2019
Pooltõed "Eesti Päevalehes" bussiliiklusest
Uue ÜTseaduse mõte polnud otseselt vale, aga asjad pidanuks tõepoolest 
veidi teisiti paika panema. Samas ei pruugi ka pakutud lahendused - 
eelistada liinilubade andmisel Põltsamaal ja Mäos, mitte Puhu Ristis ja 
Mäekülas peatuvaid busse, samuti pikemaid liine või eraldi anda lube 
kiir-, ekspress- ja lihtkaugliinidele - olukorda muuta. Viga on siiski 
kommertsvedajate mõtlemises ja nende soovimatuses hoolida reisijatest ka
 väiksemates kohtades. Nii et raske on leida toimivaid lahendusi. 
Üheks võimaluseks võiks olla kas avaliku liinina või osaliselt 
doteeritava kommertsliinina või loodava riikliku bussifirma poolt 
käikupandavatena muuta liinide kujundamist. Põltsamaad ja ka teisi kohti
 läbivad liinid ei meeldi paraku paljudele reisijatele. Ja kui võtta 
näiteks Põltsamaa, siis eelkõige on ju siin küsimuseks sealt sõit 
Tallinna ja Tartusse? Seega oleks vaja piisavalt tiheda liiklusega 
alternatiivseid liine muud teed pidi, andes võimalused ka teistele 
kohtadele. 10-15 peatusega liin, seotuna Paluperas praegu käigusolevate 
kõigi 4 rongiga Otepää -Palupera Jaam - Rõngu - Väike-Rakke - 
Kolga-Jaani - Põltsamaa - Tallinn? Tartut silmas pidades aga pikendada 
Viljandi - Põltsamaa liine Tartuni ja/või Rapla - Türi - Põltsamaa - 
Puurmani - Tartu liinide käivitamisega. Pole ju seegi normaalne, et 
Viljandi - Põltsamaa bussid ei sõida isegi Puhu Ristini? Võimalusel 
tasuks siingi siduda bussid Tartu jaamas nii Valga kui Koidula 
rongidega.
Igatahes Fred Püss eksib, kui väidab, et uue seaduse tõttu on kannatanud
 Põltsamaa, Mäo ja Võru. Pigem ikkagi Mäo läbimõtlemata asukoht ning 
kommertsvedajate soovimatus nendega arvestada. Ning kuigi puuduv 
rongiliiklus Võrus on ikka kõigi valitsuste viga, siis kindlasti oleks 
üpris palju reisijaid ka sel juhul kui oleks, piisava tihedusega 
jällegi, kõikide rongidega seotud bussiliinid Võrust Põlva - ja/või 
Palupera jaamani. Ka mainitud Antsla jaoks olnuks veelgi parem kui kahe 
uue Tartu liini bussid sõitnukd raudteejaamani ning lisaks oleks käigus 
Võru - Antsla - Mägiste Jaam - Tõrva - Pärnu (või Viljandi Jaam) 
bussiliinid. 
Milles siis viga? Meie ekspertides? Kindlasti Pole siis ime, et ka ARB, 
vildaka ja kallutatud argumentatsiooniga ühendus, kiidab seda artiklit. 
Ekspertide asemel tundub olulisem olema populistlik lähenemine ja edu 
nägemine AINULT kiiruste tõstmises.
Raudtee potentsiaal on kasutamata.
Juba mõnda aega sõidavad Eesti raudteedel 
„Partsi porgandid” ehk tänapäevased diisel- ja elektrirongid. Eesti 
raudteed ei võimalda ligilähedaseltki ära kasutada nende 160 
kilomeetrini tunnis ulatuvat maksimaalset kiirust, mistõttu pole rongist
 siiani autole vastast.
Peaaegu kõik erakonnad lubavad raha kolme- 
kuni neljarajalisi maanteid. Selle asemel oleks Eestis algusest peale 
pidanud eelisjärjekorras arendama raudteeühendust. Suurendama 
maksimaalse kiiruse 160 kilomeetrini tunnis ja minema kogu Eestis üle 
elektrirongidele, sest raudteel on kiirust suurendada oluliselt lihtsam 
ja turvalisem kui maanteel. See omakorda lühendanuks nii Tallinnast 
Tartusse kui ka Tallinnast Narva sõitmiseks kuluvat aega ja ühtlasi 
vähendanuks Lõuna- ja Kirde-Eesti mahajäämust.
Piisavalt kiire rongiühendus oleks 
tõenäoliselt viinud ka selleni, et kiirtee mõõtu maanteid oleks Eestis 
vaja märksa vähem. Kui inimesed jõuaksid sihtkohta kiiremini rongiga, 
liiguks maanteedel vähem autosid.
On see tõde? Pooltõde jällegi. Ainuüksi väga kulukas kiiruste tõstmine 
ei anna seda efekti, mida autor loodab. Ajavõit pole pealegi nii suur, 
kuid autoril õigus selles, et algusest peale pidanuks rõhku panema 
raudtee arendamisele! Just see, et seda tehtud väga aeglaselt, on 
sundinud inimesi muutuma "autousku". Ja mitte ainult see! Ka doteeritava
 bussiliikluse puhul ei ole keskendutud maksimaalsete 
ümberistumisvõimaluste kasutamisele ega liinivõrgu kardinaalsele 
muutmisele. Kõik toimib endiselt eelmise sajandi arusaamadele veel 
tänagi.
Mainitud Lõuna-Eesti puhul on aga "mahajäämus" mitte kiirustest 
tulenevalt vaid just pea olematu rongiliiklus Koidulani ja puuduv 
rongiliiklus Valga - Koidula suunal. Asi pole ju ainult Võrus ja 
paljudes teisteski kohtades.  Nii et mitte piisavalt kiire ainuüksi, 
vaid ka piisavalt TIHE ja seotud rongiliiklus viiks selleni, et suuri 
maanteid oleks vähem vaja.
Mõttetuid kaubatühivedusid siin praegu aga puudutama ei hakka, ka nende 
vähendamine pidanuks olema prioriteet ja seegi muutnuks kardinaalselt 
autode arvu teedel.
Üllatav on aga Konkurentsiameti jutt, et Puhu Rist on üle teenindatud! 
Kui ei olegi peatust Põltsamaal, annavad vahepeatused siiski mingigi 
võimaluse, ka "külgedel" võimalikult lühima teekonnaga Tallinna või 
Tartusse saamisel. Probleem on hoopis selles, et juurdevedu on tagamata 
ja see on küll Maanteeameti süü. Kui ka ÜTK-des asju ei mõisteta, siis 
peaks Maanteeamet asja enda kätte võtma. Aga ka seal ei mõisteta, misa 
ja kuidas?
Kui aga senise jutu järgi võiks lihtsalt mõelda, et kirjutaja pole asjadega väga kursis, siis see kirjatükk näitab midagi muud.
Mis mõttes polnud nõudlust? Vastpidi, tegu on väga vajaliku OSAGA 
ühistranspordi paremaks muutmiseks. Piisab vaid istuda Riisiperes 
rongilt Turba bussile, maksta 2 eurot ja saab kohe selgeks, miks bussi 
ei tulda! LISAKULU rongisõidu kõrval on juba nii suur, et asi kaotab 
mõtte!
Aga tõsi küll, asi on tõesti tehtud poolikult. Oleks Maanteeameti tase 
kõrgem, võiks ehk tõesti soovida, et ÜTK-d jäänuks ajalukku ja asja 
korraldamine oleks ühe keskse ameti käes. Muidugi hakkavad paljud taas 
rääkima, et sealsetes kabinettides ei teata vajadustest midagi, aga 
palju siis kohtadel rohkem teatakse?
Naljakas ka muidugi see, et autor vist ei tea või ei taha rääkida tõest.
 Asi pole selles ju, mis on Simsoni valimisringkond vaid selles, kes 
ÜTK-d loonud, ja kelle "vari" otsuste taga on. Isamaa ja RE on valdavas 
enamuses süüdlased viletsas liinivõrgus ja ka selles, et ISE midagi 
kohtadel aastate jooksul paremaks pole muutnud. Oma osa aga siin ka KE-l
 siiski. Ja praegu olnuks võimalus tõepoolest ühe raksuga muuta ära kõik
 need takistused, mis segavad eeltasutud süsteemi kõrval asja 
kvaliteetseks muutumist. RAS loomine või õigemini bussipargi 
moodustamine võtnuks küll rohkem aega.
Seega, alustama pidanuks eeltasutud süsteemist KOOS sõiduplaanide 
muutmisega! Toodud Antsla näide on piisavalt sobiv. Õhtusel ajal piisaks
 kahest bussist, üks väljuks Kose - Võru (19.20) - Antsla - Sangaste - 
Mägiste Jaam - Tõrva, seisuajaga Mägiste Jaamas, teine aga vastupidiselt
 Tõrva - Tsirguliina Jaam - Antsla - Võru - Kose. Nii tekkinuks lisaks 
veel õhtul hilisem võimalus Tartust Tõrvasse, Antslasse ja Võrru 
sõitmiseks. Sisuliselt Tõrvasse vaid veidi kauem kui bussiga, Antslasse 
aga isegi vaat et kiiremini! 
Kas meil aga saab üldse asju paremaks muuta kui ei eksperdid, ametnikud, poliitikud ega ajakirjanikud suuda asju näha?
See kaart aga sobi siia mõtteaineks väga hästi.
  
 
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar