Reede, 1. märts 2019
Täna ei jätnud "Eesti Ekspressi" rongi.
Ärge nüüd arvake, et ma selle reklaami pärast lehe kaasa võtsin!
Kindlasti ei poolda ma Reformierakonda, oma suutmatuse ja tahtmatuse
tõestasid nad pikkade aastate jooksul "kindlal ära"! Keskerakonnal on
mõningad plussid, aga neistki kipub väheks jääma. Olen rahvuslane, aga
veel tänagi ei tea ma, kas annan neile (ja kas lähedased annavad) oma
hääle. Aga tahan natuke arutleda hoopis ühe ülipika loo üle selles
lehes. Tavaliselt jõuan ma selle lehe Pääsküla ja Tallinna vahel läbi
sirvida. Pole ju enamasti sealt mitte midagi asjalikku lugeda,
üliliberaalsusest pakatav sisu jätab külmaks. Või vähemalt püüan külmalt
võtta, sest pole ju mõtet viha- ja vaenuõhutajate lugusid lugeda!
Tänagi oli seal lugu näiteks Ruuben Kaalepist, aga teades kui osavalt liberaalid asju serveerivad, justkui tõena ja aususena, siis kõike ei tohi kunagi uskuda. Kuigi ta ei kuulu mu lemmikpoliitikute hulka, sest nagu looski öeldi, tundub ettearvamatus olema märksõna. Aga see-eest on ta tubli, et viitsib jännata tõrvikutega ja inimestega! Muide, ta ka Tartu linnatranspordist kirjutanud, aga nagu sageli ikka, vastamiseks tal aega pole. Või pole lihtsalt tahtmist.
Üks lõik oli väga huvitav. Kus mainiti, et Kaalep tuli Waldorfi koolist
koos teistega ja teistel oli tavaliselt: "kui nad vaidluses kaitsevad
üht seisukohta ja esile kerkivad paremad argumendid, on nad valmis oma
arvamust kiiresti muutma. Selles osas Ruuben erines - tema hoidis oma
sisukohtadest kinni". Minagi noorena pigem kiiresti uskusin ja usaldasin
ja võisin kiiresti arvamuse muuta. Aga nüüdki suudan muuta, kuid mitte
kiiresti, seda ei tohi! Aga ei tohi ka jäigalt kinni hoida! Nii arvangi,
et lõpulõigus tuleb nõustuda Toomas Jürgensteiniga. Ehk kasvab välja
tõesti!
Edasi oli üks nupuke ühes Valgevene usumehest, kes tahaks Eestisse tuua 20 000 palvelist! Hoidku taevas selle eest!
Aga lugeda ei viitsinud pangast, sest ma ei poolda kommertspanku! Eestis
peaks olema ausal põhjal loodud riiklik kommertspank. Nagu ei tahtnud
lugeda ka kassisõpradest, sest paraku ollakse sellistes seltskondades
sageli üpris äärmuslikud, teisi mitte kuulavad. Ega mõistvad. Asi pole
kassides, asi on osades lemmiklooma omanike arusaamades üldse.
Aga siis tuli see ülipikk ülihea lugu Eero Epner autoriks. "Head aega, Eesti Vabariik".
Praegu pole oluline, kas Epner esindab äärmusvasakpoolset liberalismi
või vastupidi. Oluline on ldausalt kirjutatud lugu, milles nii palju
tõeteri. Esimeste lõikudega samastusin mõttes vägagi Epneriga, mis sest
"et väljunud kuskil bussist" olen igasuguse ilmaga. Ka sombuse puhul
püüan tabada (fotosilmas) midagi ilusat, olulist. Elu ja hinge.
Lugu aga nii hea, et parema samastumise ja ka ülevaate väljendamiseks kopeerin teksti (sinisega) aga mitte täielikult. Lugege kindlasti KOGU LUGU!
Kõigile
Vändra tüdrukutele meeldib osta õhtuti kell 18.46 poest energiajooki.
Kõigile Vändra noortele meeldib pool tundi hiljem istuda bensiinijaamas
ja vaadata televiisorist ehituspoe reklaame. Õhtuvidevikus tõstavad kõik
Vändra isad oma tütred õlgadele ning kõik tütred löövad katustelt lund
alla, kusjuures kõik nad alati naeravad. Kõik Vändra inimesed hüüavad
õhtuti piki tänavat minema lonkivale poisile „Ära võta kõike nii
südamesse!“, ja kõigile on seal kandis tavaks võtta Antoni väimehega
lahti 04 ning avastada, et sidur on katki. Vändra poisid lakuvad
keskpäeva paiku ristkülikukujulisi jääkamakaid ning Vändra naised
naeravad reeglina nii, et nende hambaid on näha. Pooltühja bussi peale
minnes meeldib absoluutselt kõigile Vändra inimestele öelda tervituseks
„Kas bussi peale ka saab?“ ning kuulda alatist vastust „Ei tea,
keeruline on“, mille järel ühiselt naerdakse.
Muidugi on see "üldistamine" suhteline, aga lugeda oli vahva.
KUI ME VÄNDRAST VÄLJA JÕUAME ja
läbi püdela lumelöga Võidula poole hakkame sõitma, oleme jäänud bussi
peaaegu kahekesi, ainult tagaistmel mängib oma telefoniga üks tütarlaps.
Kummardun bussijuhi poole ja proovin alustada sotsioloogilise
välitööga. Ma olen hästi valmistunud. Ma olen rääkinud politoloogide ja
ajakirjanikega, uurimisasutuste juhtide ja suhtekorraldajatega.
Küsimuse peale, miks inimesed ei taha valima minna, saadeti mulle
hulganisti pdf-e ja lisati oma arvamused. Üks inimene näitas hiljuti
valminud raportit, kus oli välja joonistatud mittevalija täpne profiil
(35aastane keskharidusega mees − kui ettearvatav). Ta saadab selle
mulle, kuid ei luba miskipärast kellelegi näidata, nimetades seda
salajaseks. Kogenud poliitikauuringute tegija kirjutab, et ta ei käi ka
ise valimas, sest ta on „skeptiline poliitilise esindatuse osas“ − ta ei
usu, et keegi võiks teda esindada (või tema kedagi teist).
Selleski lõigus on tegelikkuses rohkemat kui paljudele esmapilgul võib
paista. On hea teada, et autor on vaevunud kulutama päevi, teinud
põhjalikku eeltööd. Nagu on hea teada ka seda, et võib ju lahmida
pdf-idega ja arvamusi juurde vorpida, aga kui tõestena neid võtta saab?
Sageli kabinetivaikuses ju sündinud, mitte reaalsest elust. Erinevalt
Epnerist, kes selle loo tarvis on küll ringi liikunud, väga avali
silmadega.
Ent
bussijuhi poole kummardudes ning pimedat teed vaadates, suudab mu suu
vormida alustuseks ainult hädise „Kas teed on siin alati säärased?“.
Jah, on. Ta on graafikust juba maas, sest nad lihtsalt ei tee neid teid
puhtaks. Ta on seda liini sõitnud siin aastakümneid, see on tema
kodukant ja kiire arvutusega teen oletuse, et ta on selle kandi inimesi
vedanud ilmselt üle 10 000 korra. Kas nad on selle aja jooksul muutunud?
Enne kui ma jõuan lause lõpetada − ja ma ei looda vastust, üldistuse
määr näib olevat võimatu −, vastab bussijuht: „Närvilisemaks.“ Inimesed
ei tule bussi peale mitte tervituste, vaid muredega. Neil ei ole enam
tööd, või kui on tööd, siis võib see iga hetk kaduda − tasub tõsta pead
vaid kuulujutukesel, et tehasest pannakse pool kinni, kui juba ei näe
külade naised endal enam tulevikku, kõik mattub ühtlasesse halli
hämusse, sest kust sa siis veel...
„Ebakindlus,“
ütleb bussijuht, ja ma tunnen ennast hetkeks nagu Mount Everesti poole
turniv eksootiline tola, keda kohalik šerpa rahuliku ja kindla käega
läbi ohtlike kuristike juhatab. Ebakindlus on see, mida inimesed
tunnevad. Kadjaste küla on tühjaks jooksnud, ütleb ta, ja mulle meenub,
et mõne päeva pärast on mul seal kokku lepitud kohtumine külaaktiiviga.
„Võidulas nad veel üritavad,“ ütleb ta, kui me külasildi alt sisse
sõidame ja kahel pool teed asuvatest mustavate akendega majadest
möödume.
Siis ta peatub, tagurdab, ning hakkab tagasi
sõitma, kuid peatub vaikse nõksatusega ühe maja ees ja hüüab taha:
„Tüdruk, kas see pole mitte sinu kodu?“ Oma telefoni sukeldunud tüdruk
tõstab pea, tunneb ära kodu ja kenasti tänades lahkub bussist. Mõni päev
hiljem saab sellest hetkest minu politoloogiliste järelduste nurgakivi,
kuid tol hetkel ma seda veel ei tea.
See muuhulgas paneb ka mõtisklema, miks tasub rääkida bussijuhtidega ja
üldse inimestega? Kogu kirjutaja tekst annab vägagi aimu, kui suured
muutused ja seosed võivad peituda kaugelt vaadates "väikeste ja
tähtsusetute" uudiste taga.
Bussijuht
katkestab mind. Ta hakkab rääkima, et aastakümneid tagasi oli tal
46kohaline suur buss ja see oli peaaegu alati pilgeni täis, inimesed
tulid ja läksid, oli toimetamist, asjaajamist, kümned inimesed vaja viia
kord siia, kord sinna. Kümned! Kuid nüüd enam mitte. Istume kõigi poolt
hüljatuna kahekesi tema minibussis, mis vapralt läbi maale laskunud
pimeduse rühib, ning selle pimeduse sees hõõguvad veel vaid leplikult
krokodilli silmad.
Asjad ja elu, maailm üldse, on palju muutunud! Lihtne oleks öelda, et
need ajad ei tule enam tagasi. Muidugi, mõni liberaal, kes tooks siia
miljon "uuseestlast" ehk arvab vastupidi. Kuid tegelikkuses, ka meil
oleks see siiski mõeldav, kasvõi unistusena!? Piisaks ju vaid
suurematest ja väiksematest muutustest, alustades "pealinna" Tallinnast
äratoomisega ja lõpetades suurusehullustusest vabanemisega. Vaja on vaid
tulla välja oma mullidest, ulmemaailmast ja minna sõitma bussiga
mitmeks päevaks sombusesse Vändrasse. Või hoopis Litsmetsa. Või kuhu
iganes keskustest kaugele jäävatesse maakondadesse! Need, kes arvavad,
et muuhulgas tuleb ka Pärnumaa ilma jätta raudtee ÜHENDUSTEST, just
nimelt ühendustest, mitte tupikühendusest ühes suunas, peaks
kohustuslikus korras Tartu kiirrongist ümber kupatama Vändra - Kadjaste
bussi!
NELJA PÄEVA JOOKSUL kohtun
kaheksateist inimesega ja saan kirjalikud vastused kaheksalt. Ma kõnnin
51 567 sammu ning sõidan kaheksa korda bussiga (tähelepanek: levinuimad
dekoratiivelemendid on bussides riidest valmistatud kergelt tuhmunud
lilled (eriti roosid) ning väikesed sinimustvalged lindid). Ma külastan
raamatukogusid, külaseltse ning poode (tähelepanek: Grossi poes müüakse
raamatuid Eesti modernistliku maalikunsti kohta, järelikult on tekkinud
maapiirkondades huvi kubismi vastu). Ma loen läbi valla ajalehe kaks
viimast aastakäiku, kuulan pitsakohvikus salaja pealt kaht vestlust,
kuulen nelja päeva jooksul üks kord vene keelt ning kohtun kolme
hobusega, kes tekkide all lumeväljal seisavad − kui erinev on see rauge
vaatepilt närvilisest poliitmaastikust, mõtlen ma heldimusega uhkeid
loomi vaadates (ettepanek: loomi tuleks sagedamini kasutada
poliitilistel välikoosolekutel, neis on alles veel jumalik algupära ja
seetõttu võivad nende instinktid paremini tajuda õhus olevaid
meeleoluvõnkeid).
Statistikaametist laadin ma alla
omavalitsuste võrdlustabelid, valla lehelt valla arengukava ning
valimiskomisjonist nipet-näpet. Ma magan kolm ööd üksinda ühes sealses
hiiglaslikus puhkemajas ja elan läbi 12tunnise elektrikatkestuse....
Tähelepanekud jätkuvad ja põhinevad pikale ajale (kosmilises mõttes
muidugi pisitillukesele). Millest saab teada ka seda, et kolkas
(vabandan) pole puhkajaid ja see, et neid seal oleks, peaks olema üks
meie põhieesmärk.
See ei ole ebatavaline paik, temas ei ole
midagi ebanormaalset, vastupidi − ümbritsevaid lummemattunud maju ning
nende hoolikalt korrastatud aknaraame vaadates, kohalike inimestega
kõneledes või poes käibeviisakusi vahetades on minu parim järeldus, et
see koht siin on tüüpiline.
Jah, kuigi ma esimese päeva õhtul arvutan paar korda peas kellaaega
ümber, arvates miskipärast, et olen jõudnud teise ajavööndisse, on 5.
jaoskond tegelikult tavaline Eesti.
Välja arvatud üks asi.
Nad on aktiivsed. Üheski kogukonnas, kus mina
või mu lähisugulased on elanud ja mille energiat arvan end lähemalt
tundvat (neid paiku ei ole palju, neli-viis), pole säärast elurõõmsat
lähenemist maailmale.......
.....Ma
tean, et see ei kõla loogiliselt. Üks enimlevinud selgitusi väikesele
valimisaktiivsusele on see, et kodanikud ongi passiivsed. Nad ei taha
osaleda maailmas. Nad lõikavad end ära (või lõigatakse nemad ära). Nad
keeravad selja, langevad ahastusse või ükskõiksusse või mõlemasse. Kuid
mitte siin. Ei, siin tuntakse maailma vastu rohkem huvi kui üheski
teises paigas, kus ma pikemalt viibinud olen. Neid huvitab maailm. Nad
tahavad olla osa sellest. Lihtsalt mitte valimiste kaudu.
Aga lugege ise, sisu on aina põnevam! Huvitavad on muidugi ka tsitaadid,
kas siis Metsoja, Kivimägi või kellegi teise poolt. Seda huvitavam, et
mõnedki neist on Vändrale "käru keeranud", aga nad ise ju seda ei
mõista! Olgu või siin sündinud, ikka püritakse mäe otsa ja unustatakse,
mis moodustab ilusa elu maal! Ja kui autor teeb järelduse, et inimesed
tahavad olla siin, mitte valimisjaoskonnas, sest riigiga ei seo neid
miski sama füüsiliselt kui seob siin, siis on see loomulik järeldus.
sest metsojad jt siia ju ei planeeri suuri muutusi, neile meenub see
kant vai enne valimisi?
Ja nii koorubki vaikselt, Maroko palmide ning
Kadjaste küla raugete lumeväljade vahel minu läbikukkunud retke
väheseid järeldusi − need inimesed siin ei kohtu enam oma riigiga.
POSTILJONID, POEMÜÜJAD, ÕPETAJAD − NAD OLID
KÕIK ÜHTLASI RIIGI AGENDID, TAHTSID NAD SEDA VÕI MITTE, NENDE FÜÜSILINE
OLEMASOLU JA EMOTSIONAALNE SEOTUS KOGUKONNAGA SIDUS INIMESI OMAVAHEL JA
SIDUS KA RIIGIGA, SEST RIIK OLI NAD SIIA TOONUD − JA NÜÜD VÕTTIS TA NAD
ÄRA.
Iga postkontori, töökoja, poe sulgemine ei ole olnud mitte teenuse või töökoha kaotus, vaid üks samm eemale riigist. Iga suletud raudteeliin, kinnilöödud ustega koolimaja − kõik need ei ole mitte ainult regionaalpoliitika läbikukkumised (ja ma tean, et paljugi sellest on paratamatu), vaid poliitika läbikukkumine. Inimestel ei kao nüüd mitte ainult ratsionaalselt põhjendatavad mugavused, vaid neil kaob midagi palju amorfsemat, raskesti sõnastatavamat, kuid ometi vähemalt sama olulist − neil kaob füüsiline ja emotsionaalne side poliitikaga, side riigiga.
Nii see on. Millegipärast tuli võrdluseks pähe üks ammune lugu, kui
kirjutasin sellest, et ühes jaamas võinuks ühe perrooni tegemata jätta,
selle raha eest hoopis vana veetorni korda teha ja ülejääva vaba raja
samuti millekski tarvilikuks kulutada. Aga leidus vastuarvamus, et "mis
see üks torn ikka ees või taga". Nii nagu maal on iga asja kadumisel
mõju, tähendab ka iga ajaloolise hoone (neist kirjutatakse ka loos)
kadumine ühte vähemat põhjust kuhugi midagi vaatama tulla. Ja Metsoja
pessimism ei aita, kui mõelda, et ta tahab ise ära minna veel kaugemale.
Kahtlen väga, kas sooviga Kadjaste või Võidula jaoks midagi teha. ta
ju Isamaast, sealt, kus ollakse vastu ühistranspordi edendamisele maal.
Miks peaks uskuma, et siis muud edendaks?
Vaadates pilti ilusast "käsitöö" lambist laes ja mõeldes
proua-agitaatori jutule - ehk peaks meil valimised kestma vähemalt kaks
kuud? Kohustusega, et nagu nõuka ajal, peaks "valimispidustused" kestma
terve päeva ja iga kandidaat on kohustatud kõik need laupäeva-pühapäevad
veetma täies ulatuses neil pidudel? Alates peosaalist lõpetades
(kadunud) poe, postkontori jm trepil istumisega ning suhtlemisega? Ja
edaspidi, nii võimu juures kui opositsioonis olles, vähemalt kord
kvartalis ka kuskile sõitma (bussiga) ja olema, suhtlema, arulema ja
teada andma, mida ära teinud?
Küll aga jääb küsimata, kas ehk üheks põhjuseks, miks valima ei minda,
on see, et kandideerivad endised? Metsojad-kivimäed või hoopis halva
kuulsusega tarandid jt? Usku ei ole, sest usku on petetud ja korduvalt?
Nagu tänaseks paljudes pettumuse valmistanud Veerpalud jt? Usk on ju
tähtis! Mitte tingimata kirik, vaid lihtsalt usk?
Aga lõpuks jätan ikka lehe rongi. Et teisedki saaks lugeda. Balti jaama reisiraamatukogu ju ikka veel pole...
Pühapäev, 3. märts 2019
Pooltõed "Eesti Päevalehes" bussiliiklusest
Uue ÜTseaduse mõte polnud otseselt vale, aga asjad pidanuks tõepoolest
veidi teisiti paika panema. Samas ei pruugi ka pakutud lahendused -
eelistada liinilubade andmisel Põltsamaal ja Mäos, mitte Puhu Ristis ja
Mäekülas peatuvaid busse, samuti pikemaid liine või eraldi anda lube
kiir-, ekspress- ja lihtkaugliinidele - olukorda muuta. Viga on siiski
kommertsvedajate mõtlemises ja nende soovimatuses hoolida reisijatest ka
väiksemates kohtades. Nii et raske on leida toimivaid lahendusi.
Üheks võimaluseks võiks olla kas avaliku liinina või osaliselt
doteeritava kommertsliinina või loodava riikliku bussifirma poolt
käikupandavatena muuta liinide kujundamist. Põltsamaad ja ka teisi kohti
läbivad liinid ei meeldi paraku paljudele reisijatele. Ja kui võtta
näiteks Põltsamaa, siis eelkõige on ju siin küsimuseks sealt sõit
Tallinna ja Tartusse? Seega oleks vaja piisavalt tiheda liiklusega
alternatiivseid liine muud teed pidi, andes võimalused ka teistele
kohtadele. 10-15 peatusega liin, seotuna Paluperas praegu käigusolevate
kõigi 4 rongiga Otepää -Palupera Jaam - Rõngu - Väike-Rakke -
Kolga-Jaani - Põltsamaa - Tallinn? Tartut silmas pidades aga pikendada
Viljandi - Põltsamaa liine Tartuni ja/või Rapla - Türi - Põltsamaa -
Puurmani - Tartu liinide käivitamisega. Pole ju seegi normaalne, et
Viljandi - Põltsamaa bussid ei sõida isegi Puhu Ristini? Võimalusel
tasuks siingi siduda bussid Tartu jaamas nii Valga kui Koidula
rongidega.
Igatahes Fred Püss eksib, kui väidab, et uue seaduse tõttu on kannatanud
Põltsamaa, Mäo ja Võru. Pigem ikkagi Mäo läbimõtlemata asukoht ning
kommertsvedajate soovimatus nendega arvestada. Ning kuigi puuduv
rongiliiklus Võrus on ikka kõigi valitsuste viga, siis kindlasti oleks
üpris palju reisijaid ka sel juhul kui oleks, piisava tihedusega
jällegi, kõikide rongidega seotud bussiliinid Võrust Põlva - ja/või
Palupera jaamani. Ka mainitud Antsla jaoks olnuks veelgi parem kui kahe
uue Tartu liini bussid sõitnukd raudteejaamani ning lisaks oleks käigus
Võru - Antsla - Mägiste Jaam - Tõrva - Pärnu (või Viljandi Jaam)
bussiliinid.
Milles siis viga? Meie ekspertides? Kindlasti Pole siis ime, et ka ARB,
vildaka ja kallutatud argumentatsiooniga ühendus, kiidab seda artiklit.
Ekspertide asemel tundub olulisem olema populistlik lähenemine ja edu
nägemine AINULT kiiruste tõstmises.
Raudtee potentsiaal on kasutamata.
Juba mõnda aega sõidavad Eesti raudteedel
„Partsi porgandid” ehk tänapäevased diisel- ja elektrirongid. Eesti
raudteed ei võimalda ligilähedaseltki ära kasutada nende 160
kilomeetrini tunnis ulatuvat maksimaalset kiirust, mistõttu pole rongist
siiani autole vastast.
Peaaegu kõik erakonnad lubavad raha kolme-
kuni neljarajalisi maanteid. Selle asemel oleks Eestis algusest peale
pidanud eelisjärjekorras arendama raudteeühendust. Suurendama
maksimaalse kiiruse 160 kilomeetrini tunnis ja minema kogu Eestis üle
elektrirongidele, sest raudteel on kiirust suurendada oluliselt lihtsam
ja turvalisem kui maanteel. See omakorda lühendanuks nii Tallinnast
Tartusse kui ka Tallinnast Narva sõitmiseks kuluvat aega ja ühtlasi
vähendanuks Lõuna- ja Kirde-Eesti mahajäämust.
Piisavalt kiire rongiühendus oleks
tõenäoliselt viinud ka selleni, et kiirtee mõõtu maanteid oleks Eestis
vaja märksa vähem. Kui inimesed jõuaksid sihtkohta kiiremini rongiga,
liiguks maanteedel vähem autosid.
On see tõde? Pooltõde jällegi. Ainuüksi väga kulukas kiiruste tõstmine
ei anna seda efekti, mida autor loodab. Ajavõit pole pealegi nii suur,
kuid autoril õigus selles, et algusest peale pidanuks rõhku panema
raudtee arendamisele! Just see, et seda tehtud väga aeglaselt, on
sundinud inimesi muutuma "autousku". Ja mitte ainult see! Ka doteeritava
bussiliikluse puhul ei ole keskendutud maksimaalsete
ümberistumisvõimaluste kasutamisele ega liinivõrgu kardinaalsele
muutmisele. Kõik toimib endiselt eelmise sajandi arusaamadele veel
tänagi.
Mainitud Lõuna-Eesti puhul on aga "mahajäämus" mitte kiirustest
tulenevalt vaid just pea olematu rongiliiklus Koidulani ja puuduv
rongiliiklus Valga - Koidula suunal. Asi pole ju ainult Võrus ja
paljudes teisteski kohtades. Nii et mitte piisavalt kiire ainuüksi,
vaid ka piisavalt TIHE ja seotud rongiliiklus viiks selleni, et suuri
maanteid oleks vähem vaja.
Mõttetuid kaubatühivedusid siin praegu aga puudutama ei hakka, ka nende
vähendamine pidanuks olema prioriteet ja seegi muutnuks kardinaalselt
autode arvu teedel.
Üllatav on aga Konkurentsiameti jutt, et Puhu Rist on üle teenindatud!
Kui ei olegi peatust Põltsamaal, annavad vahepeatused siiski mingigi
võimaluse, ka "külgedel" võimalikult lühima teekonnaga Tallinna või
Tartusse saamisel. Probleem on hoopis selles, et juurdevedu on tagamata
ja see on küll Maanteeameti süü. Kui ka ÜTK-des asju ei mõisteta, siis
peaks Maanteeamet asja enda kätte võtma. Aga ka seal ei mõisteta, misa
ja kuidas?
Kui aga senise jutu järgi võiks lihtsalt mõelda, et kirjutaja pole asjadega väga kursis, siis see kirjatükk näitab midagi muud.
Mis mõttes polnud nõudlust? Vastpidi, tegu on väga vajaliku OSAGA
ühistranspordi paremaks muutmiseks. Piisab vaid istuda Riisiperes
rongilt Turba bussile, maksta 2 eurot ja saab kohe selgeks, miks bussi
ei tulda! LISAKULU rongisõidu kõrval on juba nii suur, et asi kaotab
mõtte!
Aga tõsi küll, asi on tõesti tehtud poolikult. Oleks Maanteeameti tase
kõrgem, võiks ehk tõesti soovida, et ÜTK-d jäänuks ajalukku ja asja
korraldamine oleks ühe keskse ameti käes. Muidugi hakkavad paljud taas
rääkima, et sealsetes kabinettides ei teata vajadustest midagi, aga
palju siis kohtadel rohkem teatakse?
Naljakas ka muidugi see, et autor vist ei tea või ei taha rääkida tõest.
Asi pole selles ju, mis on Simsoni valimisringkond vaid selles, kes
ÜTK-d loonud, ja kelle "vari" otsuste taga on. Isamaa ja RE on valdavas
enamuses süüdlased viletsas liinivõrgus ja ka selles, et ISE midagi
kohtadel aastate jooksul paremaks pole muutnud. Oma osa aga siin ka KE-l
siiski. Ja praegu olnuks võimalus tõepoolest ühe raksuga muuta ära kõik
need takistused, mis segavad eeltasutud süsteemi kõrval asja
kvaliteetseks muutumist. RAS loomine või õigemini bussipargi
moodustamine võtnuks küll rohkem aega.
Seega, alustama pidanuks eeltasutud süsteemist KOOS sõiduplaanide
muutmisega! Toodud Antsla näide on piisavalt sobiv. Õhtusel ajal piisaks
kahest bussist, üks väljuks Kose - Võru (19.20) - Antsla - Sangaste -
Mägiste Jaam - Tõrva, seisuajaga Mägiste Jaamas, teine aga vastupidiselt
Tõrva - Tsirguliina Jaam - Antsla - Võru - Kose. Nii tekkinuks lisaks
veel õhtul hilisem võimalus Tartust Tõrvasse, Antslasse ja Võrru
sõitmiseks. Sisuliselt Tõrvasse vaid veidi kauem kui bussiga, Antslasse
aga isegi vaat et kiiremini!
Kas meil aga saab üldse asju paremaks muuta kui ei eksperdid, ametnikud, poliitikud ega ajakirjanikud suuda asju näha?
See kaart aga sobi siia mõtteaineks väga hästi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar