Neljapäev, 15. november 2018
Mida tehakse kui lähiajal suletakse bussiliin?
Suletakse bussiliin 519. Omamoodi on selle liiniga seotu nagu
lakmuspaber, nägemaks, kas lastakse asjadel hääbuda või püütakse hoopis
midagi paremaks muuta!?
1.
Kas kaaluti liini 519 muutmist? Näiteks Võrust, Valga asemel sobival
ajal Sangaste (Tsirguliina Jaam) läbimist? Mõlemal suunal tagades
ristümberistumise väikese seisuajaga? Näiteks Antsla inimesed saavad
Tsirguliinas (või reisijad Võru suunalt Mägiste Jaamas)
istuda Tallinna rongile ja Valgast rongiga tulijad bussile? Ma ei usu,
et Valga suurim reisijate arvu andja? Ajaliselt see täiesti sobitatav,
kui Võrus piisab puhkeajast aga võimalik ka teiste rongidega
arvestada.(muidugi võib proovida hoopis vastupidist varianti)
2. Kas buss peab tingimata sõitma Kuressaareni? Miks mitte Virtsuni? R sõidab eeltasutud liin 5215 Kuivastust Kuressaarde. Miks ei võiks see liin olla igapäevaselt nagu ka 519? Praegu sõidab sel ajal parvele KOLM bussi, võttes ära suure osa ruumist, miks? Kui hästi läbimõeldult teha võiks väiksemate kuludega sõita 2 korda päevas seda liini?
3. Liin võiks olla Võru - Tsirguliina Jaam - Antsla - Pärnu - Virtsu? Või ka Võru - Mägiste Jaam - Pärnu - Virtsu? Ja võimalusel tagades ümberistumise Lihulas Haapsalu - Rohuküla bussile?
2. Kas buss peab tingimata sõitma Kuressaareni? Miks mitte Virtsuni? R sõidab eeltasutud liin 5215 Kuivastust Kuressaarde. Miks ei võiks see liin olla igapäevaselt nagu ka 519? Praegu sõidab sel ajal parvele KOLM bussi, võttes ära suure osa ruumist, miks? Kui hästi läbimõeldult teha võiks väiksemate kuludega sõita 2 korda päevas seda liini?
3. Liin võiks olla Võru - Tsirguliina Jaam - Antsla - Pärnu - Virtsu? Või ka Võru - Mägiste Jaam - Pärnu - Virtsu? Ja võimalusel tagades ümberistumise Lihulas Haapsalu - Rohuküla bussile?
Millised küsimused veel? Ehk on siingi koht
eeltasutud maakonnaliinile? Kui eravedaja jaoks ei ole tulu piisav ja ka
edasisi lahendusi ei proovitagi, siis sõiduvõimalus ju reisijate jaoks
igal juhul kaob? On see täna see, millest räägitakse, et vaja on muuta
liinivõrgu tihedamaks, optimeerida jms?
Millised saavad olema kirjavastused? Lubatud kuu aega ooteaega ja siis
sisutühi vastus? Või selgub, et tublisti on tegutsetud ja veel vara
välja öelda tulemust? Kas sel juhul tulemus tasemel? Või taas selline,
mis peagi visatakse nurka?
Muutused? Senised liinid ei sõida õhtul Laimjala ja Sakla kaudu, 5215
aga küll. Ehk on seegi oluline? Kuigi mitte palju, aga ehk on reisijaid
samal ajal ka Tallinnast tulevatelt bussidelt Laimjalasse? Võiksid ka
nemad reisijaid veidi juurde saada!? Armastatakse küll sageli öelda, et
eeltasutud bussid kaotavad kommertsliine. Kui palju siin selle mõju, on
muidugi teadmata. Simsoni vastased kohe süüdistaks 100%, pooldajad aga
vaidleks vastu. Mina tahaks olla erapooletu ja lähtuda vaid riigi ja
inimeste huvidest.
Mida aga tähendab bussi kadumine lõiguti liini ulatuses või hoopiski selle paremaks muutmine kommertsliini asemel?
Antsla. Võruga mingid ühendused on, Tartuga halb, Elva suunal pole üldse.
Tõrva. Võru suunaga pole rohkem kui üks buss E-L läbi Valga, Karksi-Nuiaga üpris talutav.
Karksi-Nuia, Abja-Paluoja ja Kilingi-Mõmme on enam-vähem ühendustega, aga vaid kohalikud saaks öelda, kuidas neile sobiks üks buss sellistel aegadel nagu see kaduv liin. Mõisakülal pole üldse õhtul bussi Pärnu suunas, kui loodav liin seda läbiks...?
Lihula suuna liiklus talutav, kuid ühe nende kohtade jaoks kiirbussi kadumine võib olla üsna tuntav? Ja mitmegi lõigu puhul võib see buss olla just väga olulisel ajal käigus, selle kadumine on veelgi tuntavam?
Kui selle liini asemele tuleks eeltasutud maakonnaliin (pärnakad, ärge protesteerige!) millel lisanduks Tsirguliinast Virtsuni praegusele 8 peatusele ehk veel 5-6, ei lisaks see oluliselt sõiduaega, kuid tekitaks rohkem võimalusi ka väiksemates kohtades ja tekiks ka rongidele ümberistumisvõimalus, oleks sel liinil minu arust vägagi jumet!? Muidugi peaks kaduma ka pikk seisuaeg Pärnus. Sooru, Hummuli, Ala, Taagepera, Ainja, Mõisaküla, Audru ja ehk mõne peatuse lisandumine võiks olla oluline? Vähe sellest, kui ei peeta oluliseks Lihula läbimiseks, võiks buss sõita selle asemel hoopis tee lühendamiseks Nurmsi ja Karuse kaudu, et jõuda kiiremini Virtsu!
Mida aga tähendab bussi kadumine lõiguti liini ulatuses või hoopiski selle paremaks muutmine kommertsliini asemel?
Antsla. Võruga mingid ühendused on, Tartuga halb, Elva suunal pole üldse.
Tõrva. Võru suunaga pole rohkem kui üks buss E-L läbi Valga, Karksi-Nuiaga üpris talutav.
Karksi-Nuia, Abja-Paluoja ja Kilingi-Mõmme on enam-vähem ühendustega, aga vaid kohalikud saaks öelda, kuidas neile sobiks üks buss sellistel aegadel nagu see kaduv liin. Mõisakülal pole üldse õhtul bussi Pärnu suunas, kui loodav liin seda läbiks...?
Lihula suuna liiklus talutav, kuid ühe nende kohtade jaoks kiirbussi kadumine võib olla üsna tuntav? Ja mitmegi lõigu puhul võib see buss olla just väga olulisel ajal käigus, selle kadumine on veelgi tuntavam?
Kui selle liini asemele tuleks eeltasutud maakonnaliin (pärnakad, ärge protesteerige!) millel lisanduks Tsirguliinast Virtsuni praegusele 8 peatusele ehk veel 5-6, ei lisaks see oluliselt sõiduaega, kuid tekitaks rohkem võimalusi ka väiksemates kohtades ja tekiks ka rongidele ümberistumisvõimalus, oleks sel liinil minu arust vägagi jumet!? Muidugi peaks kaduma ka pikk seisuaeg Pärnus. Sooru, Hummuli, Ala, Taagepera, Ainja, Mõisaküla, Audru ja ehk mõne peatuse lisandumine võiks olla oluline? Vähe sellest, kui ei peeta oluliseks Lihula läbimiseks, võiks buss sõita selle asemel hoopis tee lühendamiseks Nurmsi ja Karuse kaudu, et jõuda kiiremini Virtsu!
Reede, 16. november 2018
Kinnitatud rongi asendusbussi sõiduplaan.
KEHTIV ALATES 09.12.2018 |
|||||||||
LIINI TEENINDAB HANSA BUSSILIINID AS | |||||||||
LIIKLUS TOIMUB IGA PÄEV | |||||||||
5:35 | 12:50 | 16:15 | 0 | - | PÄRNU | 122 | 10:43 | 17:43 | 20:33 |
5:40 | 12:55 | 16:20 | 3 | 3 | PAPINIIDU | 119 | 10:38 | 17:38 | 20:28 |
5:43 | 12:58 | 16:23 | 5 | 2 | RAEKÜLA | 117 | 10:35 | 17:35 | 20:25 |
5:47 | 13:02 | 16:27 | 9 | 4 | PAIKUSE ALEV | 113 | 10:31 | 17:31 | 20:21 |
5:52 | 13:07 | 16:32 | 14 | 5 | SINDI | 108 | 10:26 | 17:26 | 20:16 |
6:00 | 13:15 | 16:40 | 23 | 9 | TAALI | 99 | 10:18 | 17:18 | 20:08 |
6:05 | 13:20 | 16:45 | 28 | 5 | TORI | 94 | 10:13 | 17:13 | 20:03 |
6:08 | 13:23 | 16:48 | 31 | 3 | NUUDI | 91 | 10:10 | 17:10 | 20:00 |
6:10 | 13:25 | 16:50 | 33 | 2 | SELJA | 89 | 10:08 | 17:08 | 19:58 |
6:13 | 13:28 | 16:53 | 36 | 3 | MANNARE | 86 | 10:05 | 17:05 | 19:55 |
6:19 | 13:34 | 16:59 | 42 | 6 | TOOTSI | 80 | 9:59 | 16:59 | 19:49 |
6:25 | 13:40 | 17:05 | 48 | 6 | MANNARE | 74 | 9:53 | 16:53 | 19:43 |
6:34 | 13:49 | 17:14 | 58 | 10 | ALUSTE | 64 | 9:44 | 16:44 | 19:34 |
6:41 | 13:56 | 17:20 | 65 | 7 | ALLIKÕNNU | 57 | 9:37 | 16:37 | 19:27 |
6:43 | 13:58 | 17:22 | 66 | 1 | VÄNDRA | 56 | 9:35 | 16:35 | 19:25 |
6:45 | 14:00 | 17:24 | 67 | 1 | ALLIKÕNNU | 55 | 9:33 | 16:33 | 19:23 |
7:00 | 14:15 | 17:40 | 82 | 15 | EIDAPERE | 40 | 9:18 | 16:18 | 19:08 |
7:03 | 14:18 | 17:43 | 85 | 3 | SAARE | 37 | 9:15 | 16:15 | 19:05 |
7:05 | 14:20 | 17:45 | 87 | 2 | LOKUTA | 35 | 9:13 | 16:13 | 19:03 |
7:16 | 98 | 11 | LELLE | 24 | 9:02 | 16:02 | 18:52 | ||
14:29 | 17:54 | LELLE TEE | |||||||
7:28 | 14:39 | 18:04 | 111 | 13 | KEHTNA | 11 | 8:50 | 15:50 | 18:40 |
7:29 | 14:40 | 18:05 | 112 | 1 | KEAVA TEE | 10 | 8:49 | 15:49 | 18:39 |
7:33 | 14:44 | 18:09 | 116 | 4 | VALTU | 6 | 8:45 | 15:45 | 18:35 |
7:37 | 14:48 | 18:13 | 119 | 3 | RAPLA RAUDTEEJAAM | 3 | 8:41 | 15:41 | 18:31 |
7:40 | 14:51 | 18:16 | 120 | 1 | VESIROOSI | 2 | 8:38 | 15:38 | 18:28 |
7:43 | 14:54 | 18:19 | 122 | 2 | RAPLA BUSSIJAAM | 0 | 8:35 | 15:35 | 18:25 |
RONGI SÕIDUAJAD
7:29 LELLE 8:52 15:51 18:42
7:45 15:00 18:30 RAPLA 8:36 15:35 18:26
8:35 15:59 19:31 TALLINN 7:38 14:43 17:34
SELLINE ON SIIS UUS SÕIDUPLAAN PÄRNU RONGI ASENDUSBUSSIL.
Muutub ka kohalike bussiliinide 12 ja 40 sõiduplaan ning need
keskenduvad Eidapere asemel Koogistele. Seega täitusid nende ennustused,
kes ütlesid, et Eidapere jaoks muudetakse asjad osaliselt halvemaks ja
liinid kaovad. Nii et hoiatada selliste muudatuste eest ametnikke ei
tasu, nad nagunii keeravad asja kihva. Näiteks liiniga 12 jõuti Raplast
Eidaperesse 18.27, nüüd uue liiniga 19.08. Olnuks IDEAALNE kui säilinuks
ka vana liin, seega saanuks Eidapere elanik ühe võimaluse JUURDE, kuid
nüüd pigem rikuti ära nende sõit, kellele vana aeg sobiv oli. Seega ei
meelitata inimesi mitte autodest ühistransporti, vaid vastupidi.
Samuti kaob väljumine Lellest 12.30 (tõsi, sõidab kaua Raplani) ja asemel tuleb hilisem väljumine. See ehk isegi VÕIB olla kellelegi kasulikum (näit õpilastele?), kuid sisu jääb samaks - liiklemisvõimalusi EI PARANDATA! Hullem veel, lõunane 333 hakkab liikuma pea samal ajal kui praegune liin 16. Kes küll teeb nii sõiduplaane? Vähe sellest, tekiks siis Eidaperes võimalus 333-lt ümber istuda sellele liinile 16, et sõita Järvakanti! Kas tekib? Ma ei tea.
Samuti kaob väljumine Lellest 12.30 (tõsi, sõidab kaua Raplani) ja asemel tuleb hilisem väljumine. See ehk isegi VÕIB olla kellelegi kasulikum (näit õpilastele?), kuid sisu jääb samaks - liiklemisvõimalusi EI PARANDATA! Hullem veel, lõunane 333 hakkab liikuma pea samal ajal kui praegune liin 16. Kes küll teeb nii sõiduplaane? Vähe sellest, tekiks siis Eidaperes võimalus 333-lt ümber istuda sellele liinile 16, et sõita Järvakanti! Kas tekib? Ma ei tea.
Kõige halvem asja juures on see, et hoolimata KORDUVATEST märkustest, et
Lelles on vajalik ristümberistumine, PÜTK seda ei rakendanud!
Sisuliselt näitab see, et kas "asjatundjad" ei saa tõepoolest aru
sellest, misasi on ühistransport (seda tunnet kinnitab ka kirjavahetus)
või lihtsalt tahetaksegi asjad teha võimalikult halvad, et hiljem ajada
ebaõnnestumised majandusministri kraesse!
Halb on ka see, et kaks bussi kolmest Pärnust ei sõida Lelle Jaama ja neid pole rongidega seotud, vaid saadetaks Rapla jaama, mis siis muudab asendusbussi veelgi ebamugavamaks ja MÕTTETUMAKS. Ikkagi ongi see eesmärk?
Kas peaks üllatuma? Ei peaks. Teadsin ette, et pujäänlus ühistranspordiga kokku ei sobi ja teadsin, et see pole kuhugi kadunud. Vaid ruulib endiselt.
Miks aga valiti just sellised kellaajad? Väidetavalt oli eesmärgiks pakkuda võimalikult samu aegu, mis kaduvatel rongidel!? Ometi on hommikune Pärnu - Rapla muudetud pea tund varasemaks ja sel ajal ei saa Pärnus sellele bussile vist MITTE ÜHEGI LINNALIINIGA!!! Ning PÜTK ju EI NÄE ka vajadust sellele bussile linna sees rohkem peatusi ette näha. Muuhulgas Terviseparadiisi, Mai linnaosas ega muud, nagu nad selgitasid. Seega IKKAGI ei soovita, et neis bussides oleks reisijaid?
Õhtuse bussi ajal sõidab aga vähemalt hetke andmetel liin 91-3 sisuliselt samadel aegadel, põigates ka Tootsi. Kaks bussi ühel ajal? Kas nii jääbki?
Raplas on lisatud Vesiroosi peatus, kuid Mahlamäed mitte.
Selline on siis meie elu edendamisega lood!
Halb on ka see, et kaks bussi kolmest Pärnust ei sõida Lelle Jaama ja neid pole rongidega seotud, vaid saadetaks Rapla jaama, mis siis muudab asendusbussi veelgi ebamugavamaks ja MÕTTETUMAKS. Ikkagi ongi see eesmärk?
Kas peaks üllatuma? Ei peaks. Teadsin ette, et pujäänlus ühistranspordiga kokku ei sobi ja teadsin, et see pole kuhugi kadunud. Vaid ruulib endiselt.
Miks aga valiti just sellised kellaajad? Väidetavalt oli eesmärgiks pakkuda võimalikult samu aegu, mis kaduvatel rongidel!? Ometi on hommikune Pärnu - Rapla muudetud pea tund varasemaks ja sel ajal ei saa Pärnus sellele bussile vist MITTE ÜHEGI LINNALIINIGA!!! Ning PÜTK ju EI NÄE ka vajadust sellele bussile linna sees rohkem peatusi ette näha. Muuhulgas Terviseparadiisi, Mai linnaosas ega muud, nagu nad selgitasid. Seega IKKAGI ei soovita, et neis bussides oleks reisijaid?
Õhtuse bussi ajal sõidab aga vähemalt hetke andmetel liin 91-3 sisuliselt samadel aegadel, põigates ka Tootsi. Kaks bussi ühel ajal? Kas nii jääbki?
Raplas on lisatud Vesiroosi peatus, kuid Mahlamäed mitte.
Selline on siis meie elu edendamisega lood!
Pühapäev, 18. november 2018
Kas viletsuse põhjused peituvad KOV-ide ametnike reaalsustaju puudumises?
Ma ei teagi, millest alustada!? Tegu väga mitmetahulise teemaga. Võtsin
plaani minna vaatama Järva-Jaani alevit. Üldse, kesk-Eesti on jäänud
minu jaoks kuidagi tundmatuks piirkonnaks, nagu valgeks laiguks. Ei
viinud sinnakanti rattamatkadki, sai enamasti sõidetud "tuntumates"
turismipiirkondades. Et aga sinna minna, tahtsin seda teha muidugi
ühistranspordiga. Istusin Jõgeval rongi ja lugesin värsket "Maalehe"
lisa, "Meil on hea elada"! Selles tutvustasid 12 (maa)omavalitsust
ennast ja pakutavaid võimalusi. ENAMUS neist, sh ka Väike-Maarja ja
Järva vald, andsid teada, et ühistranspordivõimalused on pigem head! Kas
ehk see ongi näide sellest, kuidas külakantide ametnikud ei saa aru,
mida tähendab HEA!? Kas sellele järeldusele jõudmine tähendab, et ka muu
neis lugudes ei vasta 100% tõele ja on sellest rohkem või vähem kaugel?
Olgu siis vaba aja veetmise võimalusi, töökohti vm silmas pidades.
Vaadake esimest pilti, see on tehtud infotabloolt varahommikul Tapal.
Kas rongid ja bussid on seotud? Osaliselt jah! Kolmelt rongilt saab
mõistliku ooteajaga ümber istuda bussidele 53 Tapa - Tamsalu - Türje ja
16 Tapa - Rakvere. Samas ei saa esimesele aga istuda Tallinn - Tartu
rongilt, sest buss läheb mõni minut enne rongi minema! Kui minna aga
"sügavamale" maale, siis selgub, et olukord on veelgi hullem!
Kui vaadata bussiliine, siis ikka veel ei ole ega ka ei paistagi veel
seda, et maakonnapiiride ületamine saab tavapäraseks bussiliikluse
korraldamisel! Liinid Paide - Ervita ja Paide - Järva-Jaani on head
näited "tupikliinidest". Selliseid on tegelikult kogu Eesti täis!
Varahommikune Paidest või kus iganes mujal, startimine tähendab seda, et
üldjuhul ei pruugi sel ajal ja ses suunas ehk "maa poole" sõitmisel
olla reisijaid. Või on neid vähe. Muidugi, kõikide liinidega ei ole ma
kaugeltki sõitnud ja nii on raske üksikasjadeni kõike teada, kuid
üldpildis on see reegel. Sama siis õhtuti vastupidi! Sõidetakse näit
Koeru? On tore. Aga samal ajal teiselt poolt tulevad teised bussiliinid,
Väike-Maarjast Kiltsi või Jõgevalt Vägevale. Peab kiitma siiski
siinkohal, et näiteks Kiltsi sõitev varahommikune liin on paika pandud
nii, et saab istuda mõlema suuna rongile ja ka vastupidi, kuna buss
seisab Kiltsis mõnda aega! Seda juhtub muide ka mõne bussi puhul
Tamsalus, nii et taas kiidukoht sellele, kes asju planeerinud! Kuid
selliseid näiteid ei ole palju. Pigem peaks keskenduma täna liinide
pikendamisele. Nii et tekiks liinid seisuajaga jaamades, tagamaks
võimalusel MÕLEMASUUNALISI ümberistumisi!
Näiteks siis
Paide - Koeru - Ervita - Vägeva Jaam - Jõgeva Jaam,
Paide - Järva-Jaani - Kiltsi Jaam - Väike-Maarja,
Aegviidu - Aravete - Järva-Jaani - Peetri - Põltsamaa
(ka hommikupoole Aegviidust kindlasti) jne.
Loomulikult siis samamoodi sõidaks teine buss vastupidises suunas.
Tulemuseks oleks busside parem täituvus just nimelt praeguste tühjemate
otste puhul!
Muide, tagasi tulingi Tamsalu kaudu. Kuid ajad sidumata ja seega tuli
üksjagu oodata. Halvim seal aga see, et kl 16 ajal on rongide vahetus
Nõmmkülas ja seega on kahe rongi vahe 9 min. See segab ka bussi
sobitamast, sest mõne minuti asemel peaks buss seisma ligi veerand
tundi! Õnneks on aga Tamsalus bussijaam soe ja puhas, saab vabalt lugeda
ja oodata. Olemas nüüd ka kohviautomaat! (Tänud tegijale!). Muide, ka
pistikud olemas, mis on igasuguste laadimiste jaoks oluline asi!
Mina seekord siis sõitsin Jõgevalt mõnekümne km kaugusel olevasse
Järva-Jaani jõudmiseks läbi paarsada km ja selleks kulus 5 tundi! Ahjaa,
Järva vald oma tutvustusloos rääkis ka sellest, et neil on ainuüksi
Järva-Jaanis 8 muuseumi! Kuigi ma leidsin neid ca 3. Ca seepärast, et
mine sa tea, mitu muuseumit seal ühel platsil siis on. Aga .... tulema
peab vaid autoga? Kui tahaks tulla Tartust, Tallinnast, Jõgevalt vm? Ja
see tuleks oleks ju loomulik? Sest mis kasu on muuseumitest, kui neisse
tulla ei saa? Muide, Järva-Jaani vanatehnika varjupaika tulevad
fanaatikud ka oma panust andma. Kas ka vaid autoga? Omal ajal käisime
meie nii Lavassaares, sest ega häid variante ei olnud. Aga võiks ja
peaks olema!
Aga vaatasin ka muid variante, kuidas saaks nädalavahetusel kohale. Ega
väga ei saa ka muumoodi. Tartust võib ju sõita mingite variantidega
Paidesse või Mäosse, aga neid variante on väga vähe ja needki ei toimi.
Taas sobimatud ajad, pikad ooteajad jm. Naiivsus oli katsetada variante
Roosna-Alliku, Koeru vm teid pidi, sest ka need ei toimi. Tallinnast
võiks tulla ka rongiga Aegviitu, kuid ajad ei klapi bussidega
(kommerts). Ning hommikul ei lähe üldse ükski buss sealt Järva-Jaanini,
kommerts on võtnud tippajad, kohalikud liinid piirduvad Ahulani
sõitmisega. Ja sedagi siis lõunast alates.
Aga miks mitte ikkagi kitsarööpmelise taastamine, esimese lõiguna
Tamsalu - Järva-Jaani? Tehnikaga seotuna ju eriti mõttekas!? Depoo siis
Tamsalus, Järva-Jaanis või hoopis vahepeal? Ekspositsioon oleks muidugi
Järva-Jaanis, sest võimalikult kompaktsena oleks igas mõttes tulemused
paremad! Tamsalus palju ronge peatumas ja tekivad parimad võimalused,
muuseumid saaks kindla kontingendi külastajaid ning (pileti)raha kulub
neile ju marjaks ära?Ja piisavalt hea tasemega tehtud raudtee puhul
saaks tagada piisava kiiruse, et ka kohalikud saaks tavasõite teha, nii
et aega kuluks võimalikult vähe.
Omaette teema on muuseumite kooseksisteerimine. Selge, et Tallinn vm
koht tahab oma muuseume, aga kas ikka peab alati olema nii? Et
Filmimuuseum Tallinnas ja Järva-Jaanis? Kuigi on selge, et Tallinn
tähendab rohkem külastajaid, siis ometi, maaelu ei saa arendada ja
edendada põlve otsas ja virelevate muuseumitega? Tramm seal olemas,
oleks ju äge, kui oleks kogu trammimuuseumgi seal? Pole ju oluline, et
trammi "kodu" on Tallinnas!
Kusjuures ütlen ausalt, kuigi lehes kutsutakse julgesti ka siiakanti elama, siis minu jaoks olid erinevas seisus majad ja kogu muust tekkiv mulje pigem kurvastav. Kogu päeva jooksul. Ma isegi ei oska öelda, miks just nii, kuid head tunnet ei tekkinud! Ehk oli ka sombusem sügisilm ja aeg selline? Jah, vanatehnika varjupaik tekitas küll väga tugeva soovi toetada ja lootuse parematele arengutele tulevikus, aga kardan, et ka siia kaevad võimaliku kodukoha otsijad pööravad paljuski otsa ümber....
Kusjuures ütlen ausalt, kuigi lehes kutsutakse julgesti ka siiakanti elama, siis minu jaoks olid erinevas seisus majad ja kogu muust tekkiv mulje pigem kurvastav. Kogu päeva jooksul. Ma isegi ei oska öelda, miks just nii, kuid head tunnet ei tekkinud! Ehk oli ka sombusem sügisilm ja aeg selline? Jah, vanatehnika varjupaik tekitas küll väga tugeva soovi toetada ja lootuse parematele arengutele tulevikus, aga kardan, et ka siia kaevad võimaliku kodukoha otsijad pööravad paljuski otsa ümber....
Ehk tekitavad pildid (lisan neid homne) teis mingeid emotsioone ja
teistsuguseid? Või kommenteerivad kohalikud seda lugu oma vaatenurgast?
Esimene etapp: RONGIGA JÕGEVA - TAPA. Sõiduaeg 49 min.
Kiltsini kulunuks aega vaid 31 ja sealtkaudu Järva-Jaani 29 min. Nii et
ooteajaga veidi üle tunni, mida võiks pidada üpris normaalseks! Kuid
unustada ei tohi veel ühte asja - väiksemates peatustes nagu Vägeva,
Kiltsi, Tabivere jt ei ole normaalset rongiliiklust! Seepärast peabki
eelkõige arvestama suuremate peatustega. Nii et Kiltsi, Vägeva jt puhul
saab MÕNE bussiliini küll ühildada, kuid nii Tartust kui Tallinnast
tulles oleks ümberistumiskohtadeks üldjuhul ikkagi KOGU PÄEVA LÕIKES
Tamsalu ja Jõgeva. Ja otsebussiga Jõgevalt (või Tartust rongilt Vägeval
ja/või Jõgeval siis ümber istudes) oleks lausa naljaasi tulla!
Vajadusel raudteeliinil olevatest peatustest kasvõi Paidesse välja! Ning
Paide inimestelgi ja vahepealsetes kohtades tekiks võimalus Jõgevale ja
kaugemale saada! Seda enam, et pole see lihtne mitte mingeid muid
variantegi kasutades. Näiteks Mäo ja Puhu Rist ei anna pea üldse
võimalusi. Mäo terminal, mille alla hunnik raha maeti, ei toimi!
Tapa bussijaamas on üpris hea pitsakohvik, aga kahjuks ei anna see
võimalust ühelgi hommikul alates ca kl 7 midagi osta, sest avatakse väga
hilja. Ometi on sellisedki kohad osa elukvaliteedist ühistranspordi
kasutamisel! Nii et söögi probleem on sellistel rännakutel samuti
täiesti olemas, mitmel kujul.Ja kogu päeva ulatuses oligi üksjagu ses
asjas ebaõnne. Tapal kohvik kinni, Paide bussijaamas kinni, Järva-Jaani
söögituba kinni, Tamsalu uus söögikoht remondis.... Heakene küll, saab
ka poest, aga no ei ole see päris normaalne. Samas pole kahtlustki, et
kui kohaletulek oleks mugav, siis oleks rohkem ka külastajaid ja tekiks
ka lootust ning põhjendatud ootust, et kasvõi Järva-Jaani söögikohtki
rohkem avatud?
Rakvere bussile läksid mõned reisijad. Eks laupäeva hommikul nii vara ei
saagi neid palju olla. Eriti kui arvestada, et siingi on liinid
halvasti paika pandud.
Tapa bussijaam.Tore on näha, et siin on ootesaali ära kasutatud ka
pakiautomaadi jaoks. Tõsi, õhtul hiljem sisse ei saagi? Ekraan aga ikka
veel ei tööta ja rongide sõiduplaani siin pole. Nagu pole ka muide
Tamsalu bussijaamas (kuigi seal imekombel on ekraanil nii bussi- kui
rongiajad!) ega Jõgeval.
Üpris ilus plats muidugi oma valgustusega.
Paide bussile aga olin mina ainuke mineja. Ooteaeg kohapeal optimaalsuse
piirimail - 20 minutit! Jätab varuaega, võimalusel jõuaks kohvigi osta
jms. Aga siingi sai kinnitust fakt, et selle piirkonna bussid peaks
liikuma tänapäevasemat varianti mööda. Kui mõelda kõikidele neile
lõikudele, siis pole kahtlustki, et võimalused mitmel puhul on halvad.
Nimelt, pea kõik bussid peaks siin sõitma mitte jupiti, vaid näit
Rakvere (Jaam) - Tapa jaam - Mäo - Paide - Türi Jaam (-Särevere?). Siis
oleks ka lootust, et reisijaid juurde tuleks. Eriti juhul muidugi kui
õnnestub busse maksimaalselt rongidega siduda.
BUSSIGA TAPALT PAIDESSE 1 H 23 MIN.
Tee peal siiski tuli reisijaid juurde, nii et laupäeva varahommiku kohta pea 10 inimeste Paidesse on päris hea tulemus!?
Siingi vist olnud vana allee? Igal juhul viimasedki puud välja minemas,
ehk oleks viimane aeg vähemalt tühjad kohad uutega täita?
Roosna-Alliku on taas üks koht, kus tahaks ära käia. Pärnu jõe algusekant, see üksi juba huvitav.
Ajalehest:
"Peagi ootavad Koerus ja Imaveres ees krundi, kuhu oma perele unelmate
maja püsti panna. Kommunikatsioonidega liitumise ja teede pärast pole
vaja murteseda, sest vald on need juba ära korraldanud"! Tublid! Aga kui
piirkonnas ringi vaatad, siis näeb paljusid vanu "unelmate kodusid",
kust on lahkutud, mida müüakse vm. Kas siin ikka on kõik nii HEA, nagu
vallad püüavad lehes kirjutades välja paista?
Ja kuigi ka töökohti olevat, siis ... kui palju tõde selleski?
Nojah, riigi ehk siis maksumaksja toel elavate bussifirmade omanikel
võib olla lihtne maja püsti panna ja sellega toime tulla. Eriti kui ise
ühistransporti ei kasuta!? Samas pidi ju ATKO bussijuhtidel olema Eestis
pea viletsaimad palgad? Ehk ikkagi peaks mööda Eestit sõitma RAS Elbusi
bussid?
Paar puud istutada, et varjus saaks istuda?
Mäo. Röögatu rahakulu ja ebamugavad ümbersõidud ja pööramised? Kulukas
reisiterminal ja mõttetud tulemused? Söögikohtade käibe langus? Ja nii
on miinuseid üksjagu?
Võib olla peaks Eesti ministeeriumid ja ametkonnad siin asuma?
Tiiruta nii et pea käib ringi, aga kunagi plaanitud Kesk-Eesti taluturgu siin ei olegi?
Paide. Ooteaeg teise bussini pea 1,5 tundi.
Elanikke on, trenni kutsutakse ja palju muud sellist, mis peakski
tähendama ka paremat ühistransporti. Aga Paide kandi transport on
kindlasti mingis ulatuses hea, ometi, nagu juba kirjutasin,. ajast väga
ja väga maha jäänud! Isegi Türi - Paide bussid ei sõida ju Mäoni!
Õnneks toimus just sel päeval Järvamaa Mess ja nii sai veidi aega viita
ja kõhtu täita. Kotti samuti. Peab aga ütlema, et nii uhke nime järgi
otsustades võinuks olla tegu võimsama asjaga. Riidelette ma ei vaadanud,
liha-, kala- jm lette siiski oli. Ei ütlekski, et vähe oli, kuid meil
on ju häid tootjaid ja kaupu kordades rohkem!?
Tore, et kesklinna peatuses ka söögikoht olemas.
Kadakas.
Pildista kuidas tahad, et inimesed pildile ei jääks, aga peeglitesse jäävad ikka! Aga ägedad peeglid!
Kas sama firma, kuskohast tulevad kivivilla peal kasvanud tomatid? Siis
ei julgeks küll osta? Aga tegelikult siiski hoopis teine firma ja
kiidetakse. Liha jäi mul siiski ostmata, keskendusin kalale.
Ei sõnagi tootja kohta?
Siit tasub kaugemale hoida. ja nagu kuulsin kõrvalt, polnud ma ainuke....
Ristemäe taas kohal.
Peipsi Kalatööstuse koha tomatikastmes oli üllatavalt odav!
Väga meelivad aga alati paekivist hooned!
Tipa-tapa bussijaama poole, sest raha otsustasin jätta just bussijaama
kohvikusse! Tapal küll süüa ei saanud, paarist pirukast, mis messilt
ostsin jääb aga ju väheks! Oih, juba ongi bussijaam või? Ei, siiski
linnaliini peatus.
Paide bussijaam, endine kitsarööpmelise raudteejaam.
Siit tulidki rongid!
Raudteehõngu on aga siiani.
Paides ühelt bussilt teisele ooteaeg siis ligi 1,5 tundi. Aga ....
kohvik hoopis siingi kinni ja see polnud halb üllatus mitte üksnes
mulle!
Aga et varahommikul süüa ei tahtnud, siis oli paar võileibagi igaks
juhuks varuks! Üpris sageli peab (ühistranspordiga) rännates moonakott
ühes olema!
Aga bussiplaane vaadates saab aimu, et Järva-Jaani või Rammu ongi "piir"
ja ühistranspordi korraldajate silmapiir kaugemale ei ulatu!Ometi, kui
asju natukenegi uurida, siis selgub küll, et pikemaid liine on vaja.
Paide ja Järva-Jaani puhul rohkem näiteks Tamsalu - Rakvere ja Jõgeva -
Tartu suunal.
Aga lõpuks jõudis aeg kätte ja istusin bussi. Vähemalt maksma ei pidanud!
Tundub, et siiski tekib tasapisi ka tanklaid, kus rekameestele mõeldud!
Ehk peaks sellistes olema veel midagi? Mõned toad ööbimiseks?
Konkurents? Või tanklate üleküllus ja kallid hinnad?
Mäos keegi ikka "elab" ja vahel tullakse ka bussile. Aga nagu
bussijuhtide jutust aru saanud, siis heaks lahenduseks ei pea seda ka
nende hulgas vist mitte keegi!
Vahva lugu, kuis härra tuli "linnast" ja talle tulid peatuses vastu kutsu ja mitu kassi!
Aga piim tuleb ju laudast?
Ümbritsevat aga alati huvitav jälgida ning palju on lihtsat ilu!
Esna. Bussipeatus oli tühi. Filmi ei tehtagi?
Kuskil miski laguneb, aga kuskil keegi ka suudab midagi teha ja seda on tore näha!
Spa? Konverentsikeskus?
Kui oleks sellises puudesalus ka paremad ootekojad, oleks äge!
Ja nii ma kohale jõudsin! Ca paarsada km ja 5 tundi ning nagu ütlesin, nagu maksti kohal! Tahate ka proovida?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar