Neljapäev, 13. detsember 2018
"Eesti Päevaleht" Pärnu raudteest.
Viluvere.
Küsite, miks reisijaid liinil vähe? Kas juurdeveobussi näete?
Joosep Tiks kirjutanud päris huvitava artikli. Pole küll väga tõsine
uurimistöö, rohkem nagu klikipüüdja, aga sisus leiab üht-teist
huvitavat.
Lugu algab Pulli peatuse kandist ja Sindist. Tori vallavanem Lauri Luur
arvab, et peatuse nihkumine on asjad paremaks teinud. Osaliselt võib
sellega nõustuda. Kuid kas ta ikka teab täpselt, et nii on? Ta ARVAB,
kuid kas ka teab? Kui palju vallaametnikud üldse teavad, mis ja kuidas?
Igal juhul arvas ta ka seda, et "napilt kilomeeter on vahet, mille Pulli
poolt tulija peab maha käima."! Aga kuna Joosep Tiks märgib, et hiljem
mõõtes selgus, et vahe on ligi 3 kilomeetrit, siis kuidas teadmisi
mõõta? Et teab "kolm korda vähem tegelikku elu"? Muidugi ei ole siin
vist mõtet imestada.
Ajakirjanik sõitis ka Sindis ringi, püüdes peatust leida. Küsides selle
kohta ka mitmelt inimeselt, aga neist ei teadnud seda keegi. Õigesse
peatusesse sattununa põrkas ta kokku vanapaariga, kes sõiduplaani uuris.
Ja pange nüüd tähele, mida nad ütlesid: "Lehes oli küll kirjas, mis
aegadel see väljub, aga kust, seda ei olnud"! See tõestab seda, millest
olen ikka ja jälle rääkinud - info on vilets ning mittetäielik! Eksin?
Et arvate, et Sindis on igas peatuses olemas info selle kohta, kus buss
peatub? No ei usu, ei usu ja kõik! On ju küll olemas peatus "Sindi", aga
loomulik oleks, et nii kardinaalse muudatuse puhul antakse
maksimaalselt hästi infot, kõikjal, kus võimalik. Või peaks arvama, et
Urge vm bussipeatustes on info olemas?
Järgmiseks tuleb juttu Koogistest. Kas ametnikud püüdsid ses suhteliselt
inimtühjas paigas pakkuda rongikaotajatele midagi asemele? Sisuliselt
mitte! Nimelt, hetkel on sõiduplaanis vaid üks nõudebuss. Soovite
Koogistelt poodi minna? Tagasi saate juba järgmisel päeval! Soovite
Tallinnast rongiga tulles bussile istuda? Ei, buss ei läbi Raplas
raudteejaama, kuigi jõuaks. Linnaliiniga aga ei jõua. Soovite Tallinna
sõita? Jällegi, jaama ei läbi, kuid linnaliiniga siiski jõuab. Alles 2.
jaanuarist pidavat 2 korda päevas buss sõitma hakkama, ettetellimisega
siis. Kas see ongi ühistranspordiühenduste parandamine, mille eest
Isamaa Erakond jt enne valimisi lubavad seista? Ja lubasid ka enne
eeltasutud bussiliikluse tekkimist! Või ei olnud hoopiski aega midagi
paremat välja mõelda?
Nüüd mõnigi lugeja siin mühatab: "Jälle vingub"! Tahab öelda, et kõige
targem ja ametnikud on.... Aga äkki ütlengi? Aga natuke oodake....
Kehtna vallavanema sõnul anti raudteeliikluse asendamise kohustus koos R
A H A G A (millise rahaga?) PÜTK-ile Nemad aga keeldusid Koogiste jaama
teenindamast. Et "ei saa graafikuid paika ja üleüldse seal vähe
inimesi". Jällegi, osalt ju õige. Liini 333 suunamisel siia kindlasti
mõtet ei ole. Edasi kirjutab Tiks, et PÜTK ja Põhja-Eesti ÜTK proovisid
koos olukorda lahendada. Kuid need kaks tulevikubussi Koogistest liinile
333 ettevedu ei paku. Ning vallavanem kritiseerib, et "inimesed oleks
oodanud võimalust saada sõita liiniga 333". Huvitav, kas Kehtna
vallavanem teab asjadest rohkem kui Tori vallavanem? Mina ei oska öelda.
Küll tuleb mulle vahemärkusena meelde, kuis ta meedia väitel luiskas,
et "Eidapere rahvakoosolekul ei tehtud ühtegi konkreetset ettepanekut".
Luiskab, sest mida muud mu paberil esitatud parem sõiduplaan oli!? Aga
see selleks. Kehtna vallal tulevat nüüd leida raha tellimusveoks...
Aga vaatame veel natuke edasi. Järgmiseks juttu Viluverest.
Põhja-Pärnumaa vallavanem Jane Mets ütleb, et Viluvere jaoks oli ainuke
ühendus Pärnuga rong. Nüüd peab marssima Alustesse 4,5 km (vist teab
täpsemalt kui mõni teine oma kodus?). Ja nüüd tuleb peamine, hästi kõlav
tsitaat:
"OTSIME KOOS PÄRNU ÜTK-GA VARIANTI, ET PANNA BUSS MINGIT PIDI LIIKUMA"!
"OTSIME KOOS PÄRNU ÜTK-GA VARIANTI, ET PANNA BUSS MINGIT PIDI LIIKUMA"!
Siinkohal ma küsikski, et mis segas varem seda varianti otsimast ja
leidmast? Peab olema ikkagi äärmiselt nõrk oma töös, kui nii lihtsaid
asju ei suudeta LEIDA!? Aga ärge te jummala eest bussi lihtsalt MINGIT
pidi sõitma pange! Konsulteerige asjatundjatega, kelle jaoks MITMEGI
võimaliku variandi leidmine pole keeruline! Või arvate nagu
Maanteeametis, et "küll kohalikud asjatundjad teavad, mida teevad"? No
näete, ei tea ju!?
Hea küll ,ütlen võimalikud variandid välja. TASUTA!
Koogiste.
Kas on ikka mõttekas panna buss teostama ettevedu liinile 333? Kui isegi
tahaks siis jõuda Raplasse või Tallinna, tuleks ümber istuda rohkem kui
kord! Ebamugav ja aeganõudev. Koogiste lähedal on üpris hea liiklusega
Käru asula ja rongipeatus. Esiteks, Koogiste vallakeskus on Kehtnas?
Kumb on olulisem, kas vallakeskuse (või osavallakeskuse) külastamise
võimalus või ühendus Tallinnaga ja veel ehk mingi suunaga? Võib ju
keskenduda päevase suunaga (iga päev muidugi) Järvakandi ja Kehtna peale
ning sealt tagasi? Kuid kindlasti siis KÄRU Jaama poolt! Seega Türi -
Käru - Koogiste - Järvakandi - Kehtna - Rapla Jaam ja tunnikese pärast
Raplast tagasi? Näiteks Kärus Tallinnast tuleva rongi ajal 11. 33 ja
see buss peaks jõudma küll Rapla Jaama kl 12.36 Tallinna väljuva rongi
ajaks? Saavad rongiühenduse ka Järvakandi ja Kehtna (mõne olemasoleva
liini raames?)!?
Edasi, olenevalt sellest jällegi, mis olulisem - kas Järvakandis poes käia või vallakeskusees saada? Kui Järvakandis poes, siis on lihtne - järgmine võin seesama buss väljub Rapla Jaamast kohe (oodanud ära siis rongi, mis Tallinnast samal ajal saabub) ja väljub 12. 40 ning peaks ajaliselt küll jõudma Kärusse just 13. 35 väljuva Tallinna rongi ajaks?
Türi teises maakonnas? Või muu probleem? Siis alustagu buss Raplast, läbi Juuru, Vahastu ja Kädva Kärusse. Nagunii seal pea olematu liiklus ja veel nädalavahetuseti eriti. Saaks sealtki mingigi võimaluse elamisväärsemaks eluks?
Edasi, olenevalt sellest jällegi, mis olulisem - kas Järvakandis poes käia või vallakeskusees saada? Kui Järvakandis poes, siis on lihtne - järgmine võin seesama buss väljub Rapla Jaamast kohe (oodanud ära siis rongi, mis Tallinnast samal ajal saabub) ja väljub 12. 40 ning peaks ajaliselt küll jõudma Kärusse just 13. 35 väljuva Tallinna rongi ajaks?
Türi teises maakonnas? Või muu probleem? Siis alustagu buss Raplast, läbi Juuru, Vahastu ja Kädva Kärusse. Nagunii seal pea olematu liiklus ja veel nädalavahetuseti eriti. Saaks sealtki mingigi võimaluse elamisväärsemaks eluks?
Loomulikult leiab ka teisi variante, aga kui see toimib, oleks ju üpris
talutav, sest annab võimalusi väga paljudele teistele inimestele
mujalt!?
Pulli.
Aga palun! 2-3 bussi Pärnust võimalikult väheste peatustega läbi otse
Kuiaru peale Järvakandini ja edasi (kas läbi Kehtna või Raikküla) Rapla
Jaama, seotuna rongidega. Otsustada tuleb vaid, kas peatub Urge Teel,
mis sisuliselt Urgest sama kaugel kui oli Pulli peatus või põikab ka
Urgele sisse. Ning kas kohe suurele teele tagasi või läbi Suureoja.
Pigem siiski otse, sest liin 333 on aeganõudev, siitkaudu saaks aga
tunduvalt kiiremini rongile ja see võib oluline olla just pärnakate
jaoks. Ning kui ajad erinevad liinist 333, tekivad väga olulised
lisavalikuvõimalused rongi kasutamiseks. Mis siis tähendab reisijate
arvu kasvu isegi liinil 333. Ning ühenduse rongiliiklusega saavad ka
Kergu, Kaisma ja Järvakandi.
Viluvere.
Vt. eelmist punkti Pulli kohta. Ei sobi? Siis pikendada igapäevaselt Pärnu - Pärnu-Jaagupi - Leiu bussi läbi Viluvere - Vändrani, vähemalt 2 korda päevas. Jällegi, mitme kandi inimesed võidavad. Ja soovitavalt muidugi liini 333 aegadel Vändras. Veelgi parem, PIKENDADA Mäoni. Läbi Türi Jaama ja Paide. Saab Vändra ka ühenduse selle piirkonnaga paremaks ning tekib ka lisabuss "ilmamaa suurde ühistransporditerminali"!? Tõsi, Vändral Tartuga ühenduseks tervenisti üks buss päevas, aga ehk võiks "natukene lisada"? Seda enam, et neid lühikesi "tilgutavaid" liine tehti vanasti, 21. sajandil peaks juba olema midagi kaasaegsemat!
Aga lõppjäreldus: MIS MURED ON SIIS IKKAGI AMETNIKEL, ET NAD EI SUUDA HIIGLAMA PIKA AJA JOOKSUL KUIDAGIMOODI MIDAGI LEIDA?
Võinuks ju kirjutada mulle juba kuid varem, mitte higistada, tulemusteta?
Viluvere.
Vt. eelmist punkti Pulli kohta. Ei sobi? Siis pikendada igapäevaselt Pärnu - Pärnu-Jaagupi - Leiu bussi läbi Viluvere - Vändrani, vähemalt 2 korda päevas. Jällegi, mitme kandi inimesed võidavad. Ja soovitavalt muidugi liini 333 aegadel Vändras. Veelgi parem, PIKENDADA Mäoni. Läbi Türi Jaama ja Paide. Saab Vändra ka ühenduse selle piirkonnaga paremaks ning tekib ka lisabuss "ilmamaa suurde ühistransporditerminali"!? Tõsi, Vändral Tartuga ühenduseks tervenisti üks buss päevas, aga ehk võiks "natukene lisada"? Seda enam, et neid lühikesi "tilgutavaid" liine tehti vanasti, 21. sajandil peaks juba olema midagi kaasaegsemat!
Aga lõppjäreldus: MIS MURED ON SIIS IKKAGI AMETNIKEL, ET NAD EI SUUDA HIIGLAMA PIKA AJA JOOKSUL KUIDAGIMOODI MIDAGI LEIDA?
Võinuks ju kirjutada mulle juba kuid varem, mitte higistada, tulemusteta?
Neljapäev, 13. detsember 2018
"Eesti Päevaleht" Pärnu raudtee tulevikust.
Ann-Marii Nergi kirjutab sellst, mis mure on tulevikuga.
Ega siin pikalt heietada midagi polegi. Pildist peaks piisama? Selle
mõttetu suurusega ja trassiga RB jaoks materjali vedamisel ja raudtee
kõpitsemisel pole mõtet! RB suurim mõttekus oleks kulgemine koos VB-ga,
seega, materjali vedagu ikka Pärnu maanteed ja kõrvalteid pidi. Ja
raudtee läänesuunda pidi ka, sest algama peaks uus raudtee Riisiperest!
Ning korraga ehitatagu lõigu kaupa KOOS nii raudteed kui kaasajastagu
Via Balticat!
Muidugi, üks võimalus oleks veel, remontida ikkagi Pärnu raudtee ajutiselt. Selleks, et oleks ajutine ühendus Riiaga, kui Riia - Pärnu (mõistlikul trassil) raudtee valmis esmajärjekorras tehakse. Seniks, kuni valmib ka Pärnu - Riisipere lõik.
Aga kui ehitamine kärme, siis olgu pealegi! Lelle - Pärnu lõigul tuleb ära kasutada olemasolevad rööpad, tellida UUED (BETOON)LIIPRID ja naelutada see lõik ümber kitsarööpmeliseks. See võimaldab vajadusel ka mõne kaasaegse koosseisu liinilelaskmist reisirongide regulaarliikluseks kui ka, mis kõige olulisem, tuua meie Lavassaare kitsarööpmeline muuseum maailmakaardile! Igal juhul oleks see kõvem sõna kui Pärnu lennujaam!
******************************
Neljapäev, 13. detsember 2018
"Maa Elu" külapoodidest.
Jõhvi talupood.
Maarius Suviste kirjutab Nõuni poe Otepää vallas ja Annikoru ja
Hellenurme poodide (Elva vallas) sulgemisest. Kõiki neid iseloomustab
muuhulgas see, et need asuvad väiksemat sorti maanteede ääres, kuid
üpriski turistiderohkes piirkonnas. See, et tarbijate ühistute või
kellegi teise väitel olla kahjumid suured, on omaette teema! Eks asju
võib olla ka näidatakse hullemana kui tegelikkuses on!? Ja muidugi,
ühine on ka see, et ärimeestelt enamasti ei saa oodata missioonitunnet!
Nii maaleu säilitamise kui ka väiketootjate toetamise poole pealt.
Olukord meenutab mõnevõrra üldises plaanis äsja suletud Lelle - Pärnu
rongiliiklust - mõlemal juhul ei ole aastaid vaeva nähtud "süsteemi
täiustamisega". Kui raudtee sulgemise üks peapõhjuseid on suutmatus
ja/või tahtmatus maapiirkondadest ja üldse juurdevedu tekitada, siis
toetamiseks ei nähta põhjust ka siin.
Samas on Elva TÜ juhi Handi Ivaski sõnad karm aga tõsi. Kui kohalikud on
sageli mugavad ja ostavad viimse kui asja mujalt, ei ole ka piisavalt
käivet. Iga ost võiks olla abiks! Tõsi, Ruusal ostsid poest näiteks ka
laagrilapsed. Kui kaovad poed, kaovad ka laagrid jm?
Oluline osa aga saab olla turistidel. Ja siinkohal tulevad mängud
talukaubad ja väiketootjad. Kui ka nende puhul on valikuteks näiteks oma
toodangu müümine (erinevatel põhjustel?) laatadel või soovimatus
koostööd teha, siis ... kas keegi teine peaks maapiirkondade elu eest
seisma? Ükskõik kes peale meie endi? Muidugi ei näita siinkohal ka
tarbijate ühistud vist erilist koostöövalmidust? Ja omajagu naljakas on
ka see, kui vallategelaste arvates on vallal vaid "toetav ja nõustav
funktsioon"! Tegelikult peaks toetus olema võimalusel ka materiaalne,
mitte niisama sõnamulin!
Kuid igal juhul on oluline just väiketootjate kaasalöömine! Selle nimel,
et selliste väiksemate kantide puhul jõutaks väga heade kaubavalikuteni
ja "kuuldustega ning infotahvlitega" tee ääres välisturistideni välja!
Ei piisa sellest, kui poe juures oleks mingi sildike, vaja on TALUKAUBA
märki igale teeotsale suurematel teedel, mis näitab suuna kätte!
Muidugi eeldab see ka seda, et mitte ainult kohalikud ei tee sisseoste
vaid sedagi, et iga Eestimaal puhkav eestlane peaks elliste märkide
puhul mõtlema - kas keerata viida järgi või võtta suund Läti piirile?
Vahetevahelgi mõtlemisainet!
Ning otse loomulikult peaks arenema sellised asjad. Riigi konkreetsel ja
selgel toetusel. KODUSEID pirukaid jm peab saama eelkõige just
sellistes kohtades! Võimalusi on teisigi. Tagagem avalikud
joogiveepunktid matkajatele jt koos viitadega ja kaartidel märgistusega
sellistelgi puhkudel Jne jne.
Kuido Saarpuu kirjutanud teise loo.
https://maaelu.postimees.ee/6476172/kulapoodide-pidaja-maaelu-valjasuretamisotsus-on-meie-endi-kates
Tegelikult
ei piirdu Marek Balderi ja Aili Tammlehe Tanksemäe Safferi tegevus vaid
Kaalepi ja Albu külapoodide pidamisega. Asjaosalised majandavad ka Albu
toiduaidas. See tähendab Albu kooli- ja lasteaialaste toitlustamist,
kuid mitte ainult. Toiduaita võib lõunatunnil sisse astuda igaüks, ka ei
puudu toitlustusärist toiduringid kohalikesse ettevõtetesse.
Seegi annab aimu, mida vaja silmas pidada ja samas ka seda, et asi on
üpris keeruline ja raske. Kuid mulle meenus muide siin ka Iisaku tubli
poerahvas, samuti tasub tutvuda Sangaste Rukki Maja tegemistega.
„Valdava
osa kaupade puhul pole hinnavahe selline, et tasuks kaugemale sõita,ˮ
lisas ta. „Tegelikkus on selline, et mida rohkem inimesi poes käib, seda
rohkem on toidukaupa ning seda soodsamaks läheb hind. Vaadakem nüüd
kõik peeglisse: mis me selleks teinud oleme, et kodukohast ei kaoks
pood, postkontor, kool? Kui me teenust ei tarbi, siis järelikult pole
seda ka vaja.ˮ
Aga lugu on selline, et peaks mõtlema panema. Jätad oma raha Lätti,
ostad salasuitsu või poodled keskustes, aga ... nõuad oma kodukandis, et
sulle kõik ette ja taha ära tehtaks? Meist igast ühest sõltuvad asjad!
Kui külastad Tartu suunalt näiteks Valgehobusemäge, siis ... kas
mõtleksid ehk ka Albu peale? Ehk paneks vahel oma prioriteedi paika ja
VAATAKS, kustkaudu sõidad? Muidugi, meil on palju neid 4-realiste
ihalejate mõttelaadiga inimesi, kes ümbritsevat ei märka ega tahagi
näha! Nende mõttelaadi on väga raske muuta!
„Albus
on neljapäev välja kujunenud kalapäevana. Kalaauto tuleb umbes kell 13,
kuid ostjad tulevad kohale varem. Saadakse kokku, jutustatakse,
ostetakse ka poest. Meile kasulik, neile kasulik, sest poest meil
värsket kala ei saa.ˮ
Nagu näha, on ka külapoodide pidajatele mõtteainet. Meelita enda juurde
kalamüüjaid, püüa korraldada väikseidki laadapäevi kui võimalik, paku
poe kõrval paar väikest letti kohaliku kauba, ka seente- ja marjade
müüjatele jne. Riigi asi oleks muidugi mitte saata maksuametit neid
pitsitama ja muuta seadusi ning toetada väikepoode parkimiskohtade
väljaehitamise jm. Iga pisiasi võib olla oluline!
Ning viimasel ajal on populaarsed ka kohvikute päevad. kas maapiirkondades neid toimub?
Hoidkem ja toetagem üksteist. Ning andkem oma panus selliste tegijate heaks, mitte ainult ärge nuumake ketipoode!
Hoidkem ja toetagem üksteist. Ning andkem oma panus selliste tegijate heaks, mitte ainult ärge nuumake ketipoode!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar