Pühapäev, 26. august 2018
Jõgevamaal elu otsimas 1
Jõgevamaa bussiliikluse kohta on hiljuti öeldud, et siin eeltasutud
transport oluliselt reisijate arvu ei kasvatanud. Võimalik! Aga miks
mõju on väike? Ka üks bussijuht ja üks reisija ütlesid, et nende arvates
ei ole olulist kasvu. Mõnede inimestega sai ka sõitudel räägitud.
Meeldiv oli muuhulgas kogeda, et eeltasutud süsteemiga oldi absoluutses
enamuses väga rahul. Murekohaks olidki vaid sõiduplaanid. Needsamad,
mille optimeerimise vajadusest rääkisid enne 1. juulid kõik süsteemi
(loe: Simsoni/KE) vastased. Kuid millega needsamad vastased kuidagi oma
palgatöö käigus hakkama ei saa!
Usun siiski, et põhjused on teada. Liinivõrk on segane ja ei soodusta
sõitmist. Kohati mõjub ka bussiliikluse hõredus. Nagu seegi, et
Põltsamaalt ei saa (eriti nv) Puhu Risti bussidele ega sobi bussid ka
sageli rongidele tulekuks Jõgeval jm. Selge see, et vaid eeltasutud
süsteem ei ole võluvits, vaja on rohkemat! Eriti halb on olukord
nädalavahetustel. Kui vahepealsetel aastatel ehk tõesti oli neil päevil
vähem põhjust kuhugi sõita, siis nüüdseks on olukord paljuski muutunud!
Kõivõimalikke üritusi on tublisti lisandunud ning rongisõit oluliselt
kiiremaks ja mugavamaks muutunud. Muuhulgas populaarseks just lastega
sõitmisel.
Ja kui Jõgevamaal soovitavad poliitikud otsida oma nägu ja identiteeti,
siis mida sa otsid, kui isegi maakonnas (piirkonnas) olevad väga
olulised turismiobjektid on juurdepääsuta või on see väga halb! Mõelgem
või sellistele kohtadele, nagu Palamuse, Mustvee, Avinurme, Elistvere
Loomapark, Vudila, Jääaja Keskus, Kalatalu Härjanurmes, Endla raba,
paljud järved jpm. Kui paljud teist on käinud sellises kohas nagu Kääpa?
Kalevipoja Kojas? Paljud need kohtadest on sellised, kuhu saaks edukalt
ühistranspordiga ja hea organiseerimise korral lausa mitmesse kohta ühe
päeva jooksul. Isegi Tallinnast tulles! Kuid mis on reaalsus? Endine
Elroni juht Ossip ja mitmed "eksperdid" räägivad sellest, kuidas Tartu
kiirongidest jookseks reisijad ära kui mõni neist Tabiveres peatuks!
Tule taevas appi! Asjatundjale peaks olema une pealt selge, et hea
ühistranspordi liinivõrk tooks hoopis reisijaid juurde ja see ongi
eesmärk. Nagu seegi, et turismiobjektide "nägemine" ÜT puhul tähendaks
ju ka hoopis paremaid sõiduvõimalusi kohalikele!?
Kaua veel tegeletakse mittemidagitegemisega? Ja mis on piirkonniti
muredeks veel? Sellest ma enam ei räägi, et "asjatundjad" Jõgeval
perrooni valesse asukohta tegid. Kuigi see on üks põhjus sõiduplaanide
mittesobimise kõrval, miks inimesed sageli ülekäigu juures peatust
soovivad...
Läheks Rakvere bussile? Ei, seal reisijaid on ja pealegi selles peab
hetkel maksma. Minu eesmärk on aga eelkõige eeltasutud bussid.
Küll võib siiski mainida, et vähemalt hetkel on liinilt 318 võimalik
Jõgeval ümber istuda Tallinna rongile, mis väljub 8.05. Ja rongilt 014,
mis saabub Tallinnast 14.44, istuda ümber Rakvere suuna bussile nr
283. Tore! Küll aga on vaid 1 minut aega hommikul, et Rakvere poolt
tulles saaks ümber istuda Tallinna rongile, välj 9.11!? Küll aga saab
taas Tallinnast tulles istuda rongilt 012 bussile 318 kl 11.40. Aga see
kõik on köömes, Jõgeva(maa) vajab palju rohkemat!
Nüüdseks on teada, et 1. septembrist taastub
Tartu jaamapõlengu eelne sõiduplaan ja arvatavasti ei teki suuri muutusi
ka 9. detsembrist kehtima hakkava talvise põhisõiduplaani puhul.
Enne kui asuda pilte vaadata, võib välja tuua kaks olulisimat muutust,
mis vaja ette võtta. Esiteks, maksimaalne arv busse siduda rongidega
Jõgeval ja Tabiveres, ka Vägeval mõnigi liin. Teiseks, bussiliin etuleb
ühildada ehk pikendada, kus vähegi võimalik. Näiteks käivitama liini
isegi sellisena: Põltsamaa - Siimusti - Jõgeva Jaam - Mustvee - Avinurme
- Jõhvi Jaam. Ja loomulikult ka siin võimalusel arvestada rongidega nii
Jõgeval kui Jõhvis. Lisaks siis eelnevates linkides jutuks olnud
ringliinid Jõgeva Jaam - Tabivere Jaam.
Lisaks veel väiksemad nüansid, nagu Mustveest tulevate busside otsesõit
Jõgevale, mitte läbi Sadala vm, kui tegu rongide sidumisega. Sadala jm
kohtade puhul aga omakorda lähtuda suhtumisest, et bussid ei pea
alustama ega lõpetama ALATI Jõgeval, vaid võimalusel püüda pikendada
liine ka kohapeal, nagu Jõune - Jõgeva Jaam - Sadala vm. Sest olulist
rolli mängib sõit ka uksest ukseni, ehk siis pole kahtlustki, et reisija
jaoks on meeldivam, kui ta saab Mustveest vm tulles otse Kooli või Uku
peatusesse?
Kohapeal asju vaadates märkab aga nii mõndagi. Kui perroon on
bussijaamast kaugel, siis sageli istutaksegi varem jõudes seal. Kuigi
ilmastiku suhtes on see ebamugav. Ja kohvi ostetakse siis bussijaamast
(tanklast) ju ka vähem...
Bussidega Eestimaal on aga mõnus vaadata kõike ümberringi. Nii palju kui märgata jõuab muidugi.
Kui sisu oleks parem, siis oleks selline koda hea hädajuhul ka matkajatele?
Väga nauditav vaade.
Kuremaa järv.
Palamuse.
Jõgevalt on Palamuse ühendused (nädalavahetusel äärmiselt viletsad),
Tartuga aga praktiliselt olematud. Ja kuigi busside ühendamine Tabivere
Jaamaga ei ole just kõige otsem variant, siis ometi on see parem kui
mitte midagi! Seda enam, et sealtkaudu saaks lisaühendused Tartu ja
Tallinnaga, lisaks võimalustele teistele kellaaegdel teha seda Jõgeva
kaudu. Taas on küsimus inimeste harjumuste ümberkujunemisel, kuni aga
"asjatundjad" seda ei mõista, aeg aina läheb!
Maaelu ja liikumisvõimalused - need on ajas muutunud, aga halvemuse poole minemiseks oleme me ise kaasa aidanud.
Aga nagu näeme, siis siin on täiesti loogilised võimalused bussiliinide
käivitamiseks, raamidest välja. Nendest raamidest, milles istuvad
ametnikud tänase päevani. Eestis ringi sõites võib ka bussijuhtidelt
kuulda isegi krõbedaid sõnu bussiliinide muutmise teemal, tasemega ei
olda rahul ja bussijuhtide arvamustega ei arvestata. kas ka Jõgevamaal?
Kaiavere järv.
Vudila tundus juba olema suletud. Ega jah, algab kooliasjade ostmise
ralli ja viimaseid päevi sel kuul püütakse kasulikumalt ära kasutada.
Kuid suvi oli ilus ja ehk ka Vudila jaoks. Kes muide pani käiku ka oma
bussi Tartust! Kuid nagu mainisin, oleks 4 x päevas sõitvast bussist abi
ka Vudilal, seda enam, et siis saab siia ka teistest suundadest,
lähemalt ja kauugemalt!
Maarja-Magdaleena.
Siin näha ka müügiletti. Sellist, millelaadseid peaks Eestimaa täis
olema. Täpsemalt, bussipeatustes võimaluse korral sümbioosis ootekojaga.
See buss jõudis suure tee ääres oleva Pataste peatuseni ja siin võimalus
mõneti ka ümber istuda. Ning vahel seda ka kasutatakse. Küll aga puudub
siin ühendus Tabiverega!? Kas Alatskivi - Pataste - Tabivere
bussiliinil oleks mõte? Rongidega seotult ja võimalusel Patastes ka
bussidega? Mõtteainet siin jagub ja tean küll, et ümberistumised pole
parim lahendus, kuid see annaks sageli mingitele piirkondadele
võimalused, mida neil pole. Kuid just nimelt, vaja on teha nii, et
sihtgruppe, kes kasu saavad, oleks rohkem kui üks. Vaid siis on liinidel
mõte ja need jäävad püsima.
Pataste liini lõpp-punkt, kuid milla Maanteeamet ehitab siin välja bussi
ringipööramise koha? Sellise nähtavusega kohas ja pole kuulnud, et
siinne ohutusprobleem kellelegi muret teeks?
Ja seda tehes muidugi siis ka parkimiskohti (ka rekadele) ning
müügivõimalusi ses parklas. Joogivee kaevust rääkimata! Ehk lõpuks ometi
alustada ka meie maanteedel komplekssete lahenduste tekitamisega.
Vau! Tee äärest aga leidsin õunapuu! Just see, mida paljudes peatustes vaja oleks. Nii varjuks, iluks kui mõnuks!
Lapsed teel, selle jaoks on ka märk olemas. Seda silti turistid ei mõista. Ja osa kohalikkegi...
Ka Palamusel müüakse mett koduõuel? Huvitav, kui palju siinse kandi
külalisi ikkagi seda ostma tuleb? Ja ei tasu müüa mingil viisil poe
juures? Või muuseumi väravas?
Kui muidu ei jätku busse, siis teine buss (Laiuselt) hakkab meid Jõgevani jälitama??
Ilm natuke palav. Aga joogivett saab ainult ostes ja keskkonda reostades?
Riiete müük omaette teema, aga miks kiratseb üpris suures linnas turg?
Hinnad? Tahtmatus tulla müüma? Klientide vähesus? Ka külaliste, sest
Jõgeva pole atraktiivne? Aga ehk on ikkagi raudteejaama juures
katusealune parem? Kui jääb ka rongilt tulles veidi aega millegi
ostmiseks? Seda muidugi juhul, kui asjad toimivad!
Siin ju katusealunegi olemas turu jaoks? Ja laadapäevadel saab ehk ka muudele müüjatele tingimused tekitada?
Muide, Jõgeval oli märgata, et väljumiste ootel bussid seisid päikese
käes. Miks? Kas ametnikud ei mõtle haljastuse tekitamisele ja
bussifirmade bosse juhtide töötingimused ei huvita?
Kus näete siin poolkõrg- või kõrghaljastust parklate juures?
Nagu näha, ongi sõitjaid ka linna seest olevatest peatustest.
Maal leiab nii lagunevaid maju kui ka uusehitisi. Elu kestab edasi, aga seda enam peab riik siia panustama!
Paistab olema puupõld, võimalik, et (hübriid)haavad!?
Aga Hrustshov plaksutaks praegu! Maisi kasvatataksegi siin ka.
Kalatalu Härjanurmes, rohkem pilte siin:
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar