* 06. 00 - 07. 30 KIIR
* 07. 05 - 08. 10 EKSP Rohukülast
* 07. 20 - 08. 50 KIIR
* 08. 15 - 09. 45 KIIR
* 09. 40 - 11. 10 KIIR Rohukülast
* 10. 45 - 11. 50 EKSP
* 12. 40 - 14. 10 KIIR
* 14. 00 - 15. 30 KIIR Rohukülast
* 15. 30 - 17. 00 KIIR
* 16. 40 - 17. 45 EKSP
* 17. 20 - 18. 50 KIIR
* 18. 30 - 20. 00 KIIR Rohukülast
* 19. 50 - 20. 55 EKSP
* 21. 20 - 22. 50 KIIR
* 07. 05 - 07. 45
* 08. 50 - 09. 30
* 07. 10 - 08. 40 KIIR Rohukülla
* 10. 00 - 11. 05 EKSP
* 12. 20 - 13. 50 KIIR Rohukülla
* 14. 00 - 15. 30 KIIR
* 15. 20 - 16. 25 EKSP
* 15. 50 - 17. 20 KIIR Rohukülla
* 17. 00 - 18. 30 KIIR
* 17. 50 - 18. 55 EKSP Rohukülla
* 18. 20 - 19. 50 KIIR
* 19. 10 - 20. 40 KIIR
* 20. 30 - 21. 05 EKSP
* 22. 10 - 23. 40 KIIR
Ajad on väga umbkaudsed, ehk sisuliselt skemaatilised, mis näitavad ,
mille poole peame püüdlema jaamade asukohtadega (rongide möödumiseks),
Heltermaa - Rohuküla praamide sõidugraafikus jm.
Riisiperes kõik KIIRrongid ei pea peatuma. Ka Vasalemmas mitte? Turbas
või Riisiperes ümberistumised aeglastele rongidele, nii palju kui
läbilaskevõime võimaldab. Vajadusel saab mõnel puhul teha ümberistumine
Keilas või Vasalemmas, see võib kaasa tuua selle, et mõni Haapsalu rong
peaks tegema peatuse ka Laitses).
Väga palju sõltub jaamade asukohtadest. Hetkel ollakse valdavalt
seisukohal, et peale Riisiperet on jaamad Risti, Palivere, Taebla. Ometi
tundub, et Riisipere - Risti ja Vasalemma - Riisipere jaamavahed on
liiga pikad? Siinkohal on probleemiks lähenemine, mis meil kombeks. Enne
Riisipere jaama ümberehitamist tasunuks mõelda, kas Riisipere asemel ei
võinuks jaam olla Turbas ja teine siis Jaanikal? Iseenesest pole ka
nüüd hilja, see oleks lihtsalt keerulisem.
Kuidas on rongikoosseisudega, kas neid jätkub? Kindlasti peaks väga
täpsed arvutused tegema ja juba hommepäev koos uute rongidega vajadusel
juurde tellima ka 1-2 elektrirongi. Samas on kosseise praegu rohkem kui
vaja, seega väga suurt puudust karta ei ole. Pealegi, viies depoo
asukoha Pääskülast üle Koplisse (Balti jaama juurde) või Keilasse, saab
vähendada Tallinn - Pääsküla vahel sõitvate rongide arvu ning üksiti
tihendada liiklust Keila suunal! Teatud määral võikski "osadepoo"
elektrirongidele olla Keilas, põhidepoo Koplis. Üksiti annaks see
boonusena diiselrongide puhul selle, et neil kaob vajadus Pääskülla
sõiduks ja seega tekib neid muudele suundadele "rohkem" aja kokkuhoiu
arvel!?
Oluline see teema on, sest sõiduplaanidega ehk üldse tuleviku
vajadustega Eestis tuleb arvestada uute rongide tellimisel,
tee-ehitustel jpm juhtudel ning samamoodi on siin arvestatud nii teiste
suundade probleemidega ja kogemustega, ürituste lõpuaegadega ja
reisijate soovidega, ekspresside lisamisel sellega, et teiste rongide
intervall ei muutuks kasutaja jaoks ebamugavaks jne jne.
Rohuküla - Tallinn sõiduplaan.
Muidugi oleks säästvam mitte ehitada ülikulukat ja loodust hävitavat Ellamaa viadukti ega elektrifitseerida lõiku Turbast Rohukülani. Efektiivne on kontaktvõrk siis, kui selleks on piisavalt rongipaare ööpäevas. kas Eesti Raudtee, MKM jt julgevad seda tunnistada? Ja ehk tõesti on meil tulevikus ka vesinikrongid?
Raudtee
taastumine on üks asi, edukas saab tulemus siis kui liiklus on hea. See
sõltub omakorda paljudest asjadest, sh sellest, mitu jaama raudteele
ehitatakse, kas Riisipereni või kui kaugele rajatakse
automaatblokeering, praamide sõiduplaanist jms.
Haapsalut
võib siinkohal võrrelda Paldiski või (elektrifitseeritud) Tapaga
vahemaa poolest, seega ei tohi sõiduplaan olla neist hõredam. Et aga
sõidupõhjusi ja huvitatud inimesi (Läänemaa turism) on kordades
rohkem.....
Kuna
nagunii on juba täna vajadus (tulevikus veel enam, tagamaks võimalikult
sujuvat ja tihedat sõiduplaani) lisapeatuse järele, siis tasub
analüüsida vajadust selle järgi. Nimelt Laitse ja Jaanika vahele,
tingliku nimega LAITSE 2. Esiteks on Laitse elamupiirkond pikaks veninud
ning vajab seega lisapeatust ja teiseks võiks olla see oluline peatus
just JAAMANA, sest siis ei pea kõik praegused Tallinn - Turba/Riisipere
rongid sõitma kaugemale (mõni Laitse 2 jaamani, jättes ära ka Jaanika)
ning tekib lisanduv möödasõidu- ja ümberistumisvõimalus. See, kas mõni
rong sõidab Riisipereni või Turbani, on oluliselt pikem vahemaa kui
Laitse 2 ja üksiti Jaanika peatuses nagunii kõik rongid päevas peatuma
ei peaks. Üksiti aitab see hoida tavarongide sagedust Keila ja Vasalemma
vahel tänases mahus, vähendades seega ka vajadusel läbisõitu ja
sõiduaega ning võimaldab nt Haapsalu - Tallinna ekspressi järel lühema
ooteajaga väljuda Riisipere jaamast tavarongil. Praeguses seisus ei
saaks too rong väljuda enne kui ekspress on jõudnud Vasalemma jaama
piiridesse.
Laitse 2 on mõttekas ka seetõttu, et kui
kiirrongid Riisiperes peatuvad, siis Laitse 2-st edasi pole enamusel
juhtudel tavarongidel mingit mõtet sõita. Aastas jääb vähemaks tuhandeid
kilomeetreid sõitu, rääkimata koosseisude kasutamise ajalisest võidust.
Ka pole Elronilgi ju aimugi reisijate statistikast, seega võib mõelda
ka variandile, kus Riisiperes kõik rongid peatuma ei peakski?
Kuna
Elronil on elektrirongidel varu, siis seda kas ja kui palju ronge
juurde vaja, saabki teada alles siis, kui läbi on analüüsitud sellise
sõiduplaani juures rongikoosseisude vajadus või veelgi enam, vaadates
tulevikku ja võimalikke vajadusi muudel liinidel. Ei tohi unustada, et
ka Tapa suunal elektrirongide sõidumaa pikeneb esmalt just Tapani. Nii
saab ka varakult selgeks, kas ja kui palju juurde on vaja ronge tellida. Mitte vastupidi, nagu seni on tehtud, kus vajadusest räägitakse aastaid, aga tellimine aina venib.
Ajad,
mille lauale löön, on muidugi umbkaudsed ja neile rongidele peavad
lisanduma kõigi peatustega rongid Tallinna Riisiperest, Vasalemmast,
Keilast, Laitse 2-st vm, mis siis kiir- ja ekspressrongide ees või taga
sõidavad ja tagavad lühikese ümberistumisaja. Kiirrongidel Haapsalu -
Tallinn sõiduaeg umbes 1,5, ekspressil 1 tund. Sõiduaeg sõltub peatuste
arvust, seega kaasneb siin ka küsimus rongikoosseisude arvust. Ja
omakorda, mida vähem peatusi on kiir/ekspressrongidel, seda rohkem ja
Tallinnast kaugemale sõitvaid tavaronge on vaja päeva lõikes
Kui
jaamad lisaks saavad olema Ristil ja Taeblas või ehk veel kuskil, siis
võib olla peaks kaaluma Taebla asemel jaama hoopis Nigulas? Ühtlustub
vahemaa Risti järgmise jaamani ja lisajaama olemasiolul on vahe
optimaalsem just Nigula, mitte Taebla puhul?.
KIIRRONGIDEL
peatused Kastani, Uuemõisa, Taebla, Nigula (osadel), Palivere, Risti,
Ellamaa (osadel), Turba, Riisipere, Laitse 2 (osadel), Laitse (osadel),
Vasalemma, Keila, Saue, Laagri, (Pääsküla?), Nõmme, Tondi, Lilleküla.
EKSPRESS - Kastani, Uuemõisa, Risti, (Turba), Keila, Nõmme, Tondi, Lilleküla.
Osadel
kiirrongidel tuleb ehk peatuda ka Laitses, seda juhul kui tavarong
(kõikide peatustega) sõidab vaid Keila või Vasalemmani. Hetkel on ka
Turba (neist 2 Riisipereni Elroni nõrkuse tõttu) ronge 14, Haapsalu
liikluse käivitamisel enam kõik tavarongid Riisipereni või Turbani
sõitma ei pea. Palju sõltub ka reisijate arvust Kulnas. Oluline ongi
vaadata, et Laitses, Kibunas ja Kulnas ei halveneks sõiduvõimalused
olulistel aegadel. Selle jaoks eespool toodud välja ka lisajaama ehitamise variant.
Postitasin Eesti Raudtee lehele. Esimene lõik nende lehelt:
Eesti
Raudtee visiooniks on saada regiooni kõige kaasaegsemaks raudteetaristu
ettevõtteks. Seda eesmärki toetavad ka ettevõtte väärtused: koostöö,
ausus, uuendusmeelsus ja professionaalsus.
Ehk
oleks lõpuks aeg vabaneda kinnisideedest? Parimate tulemuste
saavutamiseks on vaja avalikku arutelu. Perroonide planeerimisel teil
seda ei olnud nagu paljudel muudelgi juhtudel. Isegi koolipoiss sai sest
aru, nagu näitas tema diplomitöö. Kas on Balti jaamas uute teede juurde planeerimisel mõttekas teha
6-9 tee lahendus ümber, et hiljem mitte taas leida, et eksitud? Vigadest ju
õpitakse?
Sama lugu on
Rohuküla raudteega. Vaikida plaanidest, mitu jaama teha jms, tähendab
tulevikus jälle, et peate vigu tunnistama?
Teadmiseks, et see raudtee
toimiks, on vaja vältida vigu!
Haapsalu - Tallinn KIIR 6.20 - 7.50
Haapsalu - Tallinn KIIR 7.10 - 8.40
Rohuküla - Tallinn EKSPRESS 8.00 - 9.15 (v.a. P)
Haapsalu -Tallinn KIIR 8.30 -10.00
Rohuküla - Tallinn KIIR 10.00 - 11.45
Rohuküla - Tallinn - EKSPRESS 11.30 - 12.45
Rohuküla - Tallinn KIIR13.00 - 14.45
Haapsalu - Tallinn KIIR 15.00 - 16.30
Rohuküla - Tallinn EKSPRESS 16.00 - 17.15
Haapsalu - Tallinn KIIR 17.20 - 18.50
Haapsalu - Tallinn KIIR 18.20 - 19.50
Rohuküla - Tallinn KIIR 18.55 - 20.40
Haapsalu - Tallinn EKSPRESS 20.10 - 21.10
Haapsalu - Tallinn KIIR 21.30 - 23.00
Tallinn - Rohuküla KIIR 6.00 - 7.45 (v.a. P)
Tallinn - Haapsalu KIIR 6.40 - 8.10
Tallinn - Rohuküla KIIR 8.00 - 9.45
Tallinn - Rohuküla EKSPRESS 10.00 - 11.15
Tallinn - Rohuküla KIIR 10.55 - 12.40
Tallinn - Rohuküla EKSPRESS 12.05 - 13.20
Tallinn - Rohuküla KIIR 14.00 - 15.45
Tallinn - Haapsalu KIIR15.30 - 17.00
Tallinn - Haapsalu KIIR 16.30 - 18.00
Tallinn - Rohuküla EKSPRESS 17.30 - 18.45
Tallinn - Haapsalu KIIR 18.10 - 19.40
Tallinn - Haapsalu KIIR 19.20 - 20.50
Tallinn - Rohuküla EKSPRESS 20.30 - 21.45
Tallinn - Haapsalu KIIR 22.10 - 23.40
Tegelikkuses
sõidab Rohuküla - Tallinna rong vast 5 min kiireminigi, aga seoses
praamiliiklusega tuleb jätta sõiduplaani ka kümmekonna minuti jagu varu,
et vajadusel saaks hilinemisi tasa teha (täpselt välja arvestades jääb
praamilt rongile istumiseks nt 10 minutit ja lisaks on esimeste
jaamavahedeni tagatud veel kuni 10 min järgisõitu. Vabalt võib iga kord
rong paberite järgi neist 5 min Haapsalus seista, aga hilinemise puhul
on seegi ju puhas varuaeg. Hetkel lühendasin mustandis siiski Rohuküla
sõiduaegu, et rongi ja praami vahele jääks 15 min.
Muidugi, kui tahta, et oleks valikuid ja kuna asju mõjutab ka võimalikud praamide sõiduplaanide muudatused jm, peab
HAAPSALU JAAMAS OLEMA 2. PERROONIL TEED KAHEL POOL, ET VAHETUDA SAAKS
KA ROHUKÜLA RONGID! Ehk siis Haapsalu jaamas kokku vajalik minimaalselt 3 teed
tavaliikluseks.
On
muidugi ka võimalus, et vana perrooni äärde jäävale teele tehakse
lisaperroon Tallinna poole, et saaks Rohukülasse pöörata, kuid
pöörangute puhul võib see osutuda probleemiks. Muuhulgas nihkuks perroon
jaamaesisest veelgi kaugemale. Üldjuhul aga toimib süsteem, kus pooled
või enamus rongidest peatub olemasoleva perrooni juures ja ainult
Rohuküla rongid uue perrooni juures. Nii jääb vaksalile igal juhul oma
funktsioon. Bussijaama funktsioon teatud määral väheneb, kui liinid
hakkavad linna LÄBIMA, mitte ei ole tegu alg- ja lõppjaamana 100%
Päevased
rongid on piisavalt olulised, et oleks valikuid ning seda kõikide
peatuste lõikes, seda enam, et osa ronge peaaegu ei peatu (Tartu suund
tänapäeval näitab ilmekalt, mida tähendab kuni 7-tunnine vahe
väiksemates peatustes). Rohukülas peab arvestama, et üldjuhul ooteaeg ei
ületaks ümberistumisel 15-20 minutit.
Kokku
3 teed reisirongide jaoks Haapsalus on aga vajalikud nii kohe kui
tulevikku silmas pidades. Peaasi, et ei juhtuks sama, kui Eesti Raudtee
ei osanud Balti jaamas perroone tehes tulevikku ette näha - ne znaju, ne
znaju! Et tulevikus nii palju ronge käigus. Muidu tekib ka siin
olukord, kus laiutatakse käsi ja korrutatakse sama!
Rongide
tihedus võib tunduda ebamõistlikult suur, aga tegelikult peab siin
arvestama erinevate kohalike sõitudega, töö- jm aegadega kogu liini
ulatuses, palju töökohti erinevate peatuste läheduses, praeguse
liiklussagedusega jm. Loomulikult ka sellega, et kui eesmärgiks on ÜT
kasutavate inimeste osakaalu suur tõus, peab nii tiheda reisijate
liikumisega piirkonnas tipptunnil olema sagedus võimalusel ALLA 1 TUNNI!
Mitte mingil juhul ei tohi lähtuda variandist, kus teeme algul raudtee
mingi 6 rongipaari jaoks päevas ja siis analüüsime-vaatame! Sest aeg on
korduvalt näidanud, et muutusteks kulub aastaid ja see on kasutajate
arvule ülitugeva mõjuga. Minu pakutud sõiduplaani tihedus tagab, et
sisuliselt on rahuldatud üle 90% piirkonnas ja läheduses elavate
inimeste vajadused iga sõidueesmärgi koha pealt ja seda isegi mõjuga
Kohilani, Tartuni ja Rakvereni välja!
Olulisim
ongi ka see, et Rohukülani sõidaks põhipraamide ajal põhirongid, muudel
puhkudel saab rakendada erinevaid võimalusi - kohalik rööbasbuss, buss
Uemõisani või hoopiski "kõrvalekalletega" (Linnamäe jm) sõitvad
kohalikud liinid, nt Rohuküla - Riisipere (Rapla) vm.
NB!
Kohendasin sõiduplaani vastavalt kommentaarides antud PRAAMIDE
põhiaegadele. Vormsi praami aegadega veel ei arvestanud, sest reisijate
arvust pole aimugi! Jääb võimalus Rohukülast 11.30 väljumine lükata
hilisemaks, 12.10, peale Svibyst praami saabumist. Vajadusel õnnestub
kindlasti sobitada ka õhtusele praamile Rohukülas jõuda. Ka peab TS
Laevad tegema pingutusi, tagamaks Heltermaa ja Sviby parvlaevade aegade
ühtlustamist Rohukülas.
KORDAN: KÕIK NEED LAHENDUSED ON VÕIMALIKUD AINULT SIIS KUI RAUDTEE PLANEERIMISEL JA EHITUSEL VAJADUSTEGA ARVESTATAKSE!
Tallinnast
19.30 koosseis seisab Haapsalus ja tagasi pakkusin 21.30. Arvestus
eelkõige õhtul ürituste lõppemise aegadega. Kui peaks olema vajadus
oodata ära viimane praam, peaks see väljuma Rohukülast hiljemalt 21.55,
seega jõuaks Tallinna alles 23.40.
Kuna
Turbat jaamana ei ehitatud, on mure, et seal rongiliiklus võib
hõreneda. Lahenduseks on Turba peatuse lisamine ka ekspressidele
(väiksematest peatustest sinna nendega saab siis lühikese
ümberistumisajaga Keilas).
************************
Eesti Raudtee:
Turba ja Haapsalu vahele rajatakse kaks jaama – Risti ja Taebla. Automaatblokeering rajatakse kogu planeeritava trassi ulatuses.
*******************************************
Automaatblokeering
tervel trassil on üpris suur üllatus. Eeldasin, et isegi Riisipereni
selle rajamist ei toimu! Süsteem annab võimaluse sõita rongidel üksteise
"sabas" mõneminutiliste vahedega. Kuid ei lase muidugi kuidagi
vastassuunas "lõigata". Kaks jaama võib olla piisav, aga võib ka mitte.
Kes teeb analüüsi? Jonnakas Eesti Raudtee selleks ei sobi, Lääne Raudtee arusaamad võivad nõrgaks jääda.
Kui
Risti - Taebla sõiduaeg peatustega võib olla 10 minuti ringis, siis
tähendab see, et järgmine rong samas suunas võib sõita parimal juhul
kuni 20-25 min pärast. Nagu ütlesin, see võib olla piisav, aga annab
vähe paindlikkust.
*************************
Hiiumaa BUSSILIINE tuleb veel muidugi korrastada ja sobitada ning alustada sellega juba täna. Sest maanteed on valmis.
SINISEGA TEISTE KOMMENTAARID:
Tallinn-Rohuküla kiir (13:30-15:15) võiks olla hilisem, kuna normaalajal väljub Hiiumaa praam 16:00
VastaVõimalik, et Tallinn-Haapsalu kiir (16:30-18:00) vaja pikendada Rohukülani, praam Vormisle 18:15 Rohukülast iga päev
Rohuküla-Tallinn ekspress (16:45-18:00) oleks mõistlik tuua varaseaks, praam 14:30 Heltermaalt jõuab Rohukülla 15:45
Sellised tähelepanekud.