Asjatundjad peaks pakkuma lahendusi.
Tasuta
maakondlik bussiliiklus on nüüd kehtinud juba ligi kaks kuud.
Esialgsetest viperustest on üle saadud ning projekt oleks justkui
edukalt käivitunud. Ometi seisame silmitsi kentsaka küsimusega – kas me
saame üldse hinnata, kui edukas on see projekt näiteks aasta möödudes?
Ilmselt nõustuvad kõik asjaosalised sellega, et maakondlik bussiliiklus
peab parimal võimalikult moel tagama maaelanikkonna liikumisvõimalused.
Minister pole
aga välja pakkunud mitte ühtki mõõdetavat eesmärki. Kadri Simson rääkis
vaid maaelanikkonna liikumisvõimaluste parandamisest, kuid see on liiga
ebamäärane. Kas kord päevas sõitev tasuta buss lahendab maainimese
jaoks midagi, kui sõiduvajadus on hoopis mingil muul ajal või teise
kohta? Uuringuid ju tehtud pole – me kobame endist viisi pimeduses. Või
ehk polnudki see oluline?
Isegi kui
ministril on ühistranspordi tegelikest eemärkidest ükskõik, siis reisija
jaoks see kindlasti nii pole. Niisiis, vaadakem tulevikku ning püüdkem
ennustada, mis edaspidi saama hakkab.
Muidugi ei ole projekt edukalt
käivitunud. Suurim takistus on see, et neljas maakonnas otsustasid
teatud poliitilised jõud teha kõik, et selle vastu võidelda. Veelgi
halvem, mitmetes maakondades võib tõdeda, et "keegi" lausa tahtlikult ei
tegele piisavalt eeltasutud süsteemiga kaasnevaga - liinivõrgu olulise
parandamisega! Kuid edu siiski on. Sest reisijate arv ON kasvanud,
enamuses maakondades. Ning hinnata saame aasta möödudes kindlasti, tõsi,
tulemused ei ole ka siis nii head kui võiks. Seda juhul, kui ÜTK-d ja
KOV-id jäävad asjasse samamoodi suhtuma. Nii et kas kõik asjaosalised
ikka tegutsevad selle nimel, et "maakondlik bussiliiklus peab parimal
võimalikul moel tagama maaelanikkonna liikumisvõimalused"!? Muide, mitte
ainult, tagama võimalusi ka linnainimestel maale sõita, olgu siis
vanematekoju, suvilasse, puhkama!
Ebamäärast pole siin aga midagi. ja
kindlasti ei pidanud Simson silmas olukorra jätkumist, kus liigub vaid
üks buss. Sellepärast ongi raha antud juurde ka muudatusteks, kuid nende
tekkimine sõltub ikkagi eelkõige ÜTK-dest ja KOV-idest. Nii et koo
teravik on suunatud valesse kohta. Simson näiteks Pärnu - Lelle Jaam
(-Rapla) bussi puhul viitabki sellele, et sellega tegelevad kohalikud,
mitte tema! Ja nii ongi. paraku on ÜTK asunud ringkaitsesse, ühtegi
asjalikku ettepanekut kuulata ei soovita jategeletakse suuresti vaid
kosmeetiliste muudatustega! Peatus.ee andmetel Hiiumaal isegi ei ole
näha lisanduvaid bussiliine Heltermaa suunal, vastupidi, 31. augustist
suletakse mitmed veel käigusolevad!
Uuringuid, planeeringuid ja arengukavu
tehakse aga PIDEVALT, ka praegu! Kuid need on pigem näitamiseks ja enese
upitamiseks. sest teha neid ei osata, kohalikega piisavalt ei suhelda,
arusaam puudub ja tulemused ei kohusta mitte millekski!
Nii et, Hannes Luts, ehk uuriksid parem, miks kohalikel ametnikel on ÜKSKÕIK?
Kõigepealt on
oluline ära märkida need muutused, mis toimuvad pea vältimatult.
Peamine neist on kulude kasv – surve nii bussijuhtide palkadele kui ka
kütusehinna kasvule on pidev ning puudub igasugune alus arvata, et
lähiaastatel maakondliku ühistranspordi korraldamine odavamaks muutuks,
ikka vastupidi. Seega on ilmne, et riigieelarvelised eraldised tasuta
bussiliikluse ülalpidamiseks peavad lähiaastatel kasvama. Vastasel juhul
tuleb projekt lõpetada.
Kulusid
kasvatab ka Elroni reisijate arvu langus mõningatel liinidel, mis on
tasuta bussiliiklusega otseselt konkurentsis. Suurim on mõju ilmselt
Lõuna-Eestis Tartu–Elva ja Tartu–Põlva suundadel. Mõlemal juhul liigub
tasuta buss rongiga sarnastel kellaaegadel. Tõsi, rong on siiski palju
kiirem.
Suhteliselt
kindel on bussireisijate arvu kasv. Kuigi seni kohati lausa müstiliselt
suureks paisunud reisijate hulk ei ole pikas perspektiivis kindlasti
püsiv, võib eeldada, et peamistel liikumissuundadel (nt
Narva–Narva-Jõesuu või Tartu–Elva) tuleb lisaväljumisi ja -busse siiski
liinile panna. Hoopis teistsugune on olukord perifeersetes piirkondades,
kus ei pruugi nõudluse kasvu üldse esineda. Iseenesest pole arengud
seal praegu toimivatel liinidel ka kuigi olulised, sest isegi reisijate
arvu mitmekordistumine ei too ilmselt endaga kaasa ülerahvastatust.
Samas sõltub
reisijate arv just seal suurel määral liinivõrgu tulevikust. Kulutades
selleks eraldatud raha ära lihtsalt peamistel liikumissuundadel
lisabusside tellimisele, kaugeneme isegi sellest ainukesest ebamäärasest
eesmärgist, mille minister seadis. On üsna ilmne, et Elva või
Narva-Jõesuu pole need piirkonnad, kus liikumisvõimalustega suuri
probleeme esineks – muret tunnevad ikka hoopis väiksemate ja kaugemate
asulate elanikud. Ometi kulub valdav osa riigi eraldatud lisarahast just
linnalähedaste piirkondade suure nõudluse katmisele, ilma et see
liikumisvõimalusi palju parandaks. See puudus on tasuta ühistransporti
kui kontseptsiooni paraku sisse kodeeritud – enamik rahast kulub
kaasnevate mõjudega tegelemisele, mitte tegelike eesmärkide
saavutamisele.
Kindlasti
ei saa loota kulude üldisele vähendamisele, kuigi mõnevõrra on ka selle
nimel võimalik tegutseda. Lihtsam süsteem piletisüsteemide asemel,
mõttetute liinide ümberkujundamine, ka kohatine lühendamine jm
võimalused on olemas. Ning eesmärk ei saagi olla kulude kokkuhoid. Nii
et rahaeraldiste kasv ongi normaalne, ilma selleta head ühistransporti
ei saa! ja raha selleks on küllaga. Näiteks neljarealiste ja
kahetasandiliste ristumiste asemel tunduvalt soodsamaid lahendusi
kasutades. Ei saa ju arenda ühistransporti, samal ajal mattes raha
suurprojektidesse!?
Mainitud suundades on mõju rongiliiklusele
siiski erinev ja seegi sõltub ÜTK tasemest. Küll aga näitas tänavune
suvi ära ühe väga olulise asja - inimesed on valmis puhkepiirkondadesse
küllaga bussidega sõitma ja see on hea arusaam. Elva suuna puhul aga
tulebki bussiliiklust rongiliiklusega kohandada, ehk siis teineteist
toetavalt sõitama panna. Nii näiteks tekib kindlasti küsimusi, miks buss
313 Tõrva - Tartu ei suundu Elvast või õigemini Paluperast hoopis Tõrva
peale, vaid sõidab paralleelselt maksumaksja raha eest rongiga? Kes
siin aga peaks tuhka pähe raputama? Liin 518, mis väljub peale hommikust
rongi, ei ole aga konkurent, sest sõidab pika ringiga.
Põlva puhul
on aga Kagu ÜTK näidanud üles piisavat arrogantsi juba sellega, et ei
VÕTA ÜHTEGI KODANIKE ARVAMUSI KÄSITLEDA! Simson süüdi? Mõnevõrra
kindlasti. Kui ÜTK-d jätkavad samal tasemel ja viisil, tuleb MKM-il see
ala enda haldusesse võtta! Põlva (ja ka Võru) suund on selleks heaks
näiteks. Huvitav oleks aga teada, kuskohast Hannes Luts teab, kus ja
millised bussid ning kui palju rongidest sõitjaid ära võtavad? kas on
tehtud analüüse, mida avalikkusele ei tutvustata? Aga kas need analüüsid
näitavad ka seda, kui palju reisijaid jääb autodest ÜT-sse tulemata,
kuna seal keeldutakse järjekindlalt taastamast bussi Tartusse Põlva
Jaamast 6.45 paiku, läbi Saverna või Ihamaru, mis üksiti võtaks ka
Põlvas rongilt reisijaid ning tooks neid rongile, kui alustaks juba
Räpinast? Või kui paljud jäävad nüüd bussi tulemata, kuna L,P
katseliselt käigus olnud Põlva - Tartu bussi ei soovitud panna käiku nii
nagu olnuks vaja!?
Ja
kui isegi tuleb Elva suunal või ka mujal lisabusse liinile panna, siis
kas see omakorda, muutes sõitmise paremaks, ei tähenda, et tagasisõit
võidakse teha rongiga? Piletihind 1.40 Elvast ei ole midagi müstilist!
Hannes Luts peaks juba teadma, et heade sõiduplaanide korral erinevad
ühistranspordiviisid toidavad üksteist!?
Väga huvitav on aga lähenemine, et "Hoopis teistsugune
on olukord perifeersetes piirkondades, kus ei pruugi nõudluse kasvu
üldse esineda. Iseenesest pole arengud seal praegu toimivatel liinidel
ka kuigi olulised, sest isegi reisijate arvu mitmekordistumine ei too
ilmselt endaga kaasa ülerahvastatust." Kuidas ei ole seal arengud
olulised? Ning kas tõesti on eesmärgiks ülerahvastatus? Heakene küll,
kulude kasvu koha pealt on sel roll, aga kas olulisim ei ole siiski just
nimelt perifeeriaski ARENG?
Õige
on muidugi see, et lisaraha ei saa ära kulutada vaid PEAMISTEL
suundadel lisabusside jaoks, aga siin ongi pall kohalike ÜTK-de käes.
Liinivõrk tuleb kardinaalselt ümber korraldada! Õppida kuulama
asjatundkaid ja nende pakutut analüüsima ning argumenteeritult vastata.
Mitte vastama, et "võtame arvesse vaid KOV-ide ettepanekuid", seda enam,
et KOV-id näevad üldjuhul vaid enda vajadusi, mitte suurt pilti!
Ning
KAASNEVAD MÕJUD on väga erinevad. Mis on halba selles, kui Narvas saaks
rongidelt või kaugbussidelt lühikese ooteaja järel Narva-Jõesuusse
sõita? Või Põlvast kaugemale ja Paluperast Otepääle ja Tõrvasse? Just
sellised lisavõimalused viivadki meid eesmärgile lähemale!
Neli tulevikuvisiooni
Vastupidist rolli täidab nõudmispõhine
transport, mis poliitilisest ladvikust sõltumata küllap üha tavalisemaks
muutub. See on ainuke meede, mis ühistranspordi kättesaadavust
maapiirkondades märgatavalt parandada suudab, ja seda piletihinnast
sõltumata. Samas sõltub meetme tulemuslikkus lahenduse
reisijasõbralikkusest. Kui kord päevas liikuv bussiliin asendatakse kord
päevas pakutava nõudebussiteenusega, tehakse reisija elu vaid
keerulisemaks. Seega peab nõudmispõhine transport pakkuma palju laiemaid
liikumisvõimalusi kui seni.
Ühest küljest me kindlasti langetame nõnda
ühe reisija vedamise hinda, kuid teisest küljest kasvatame kvaliteetset
ja paremini kättesaadavat teenust pakkudes ka reisijate arvu. Seega ei
too lahendus vähegi reisijasõbraliku töörežiimi korral kaasa automaatset
kulude kokkuhoidu, kuna nõudluspõhisusest tekkinud sääst kulub
lisaväljumiste teenindamisele. Senist riigi üsna reisijakauget
ühistranspordipoliitikat vaadates pole muidugi välistatud, et
ülalmainitud haltuurastsenaarium teostub ja teenuse kättesaadavus hoopis
halveneb. Nii jõuamegi arvukate (poliitiliste) muutujateni, mida on
tulevikus väga raske prognoosida. Seetõttu toon välja mõned
stsenaariumid võimalikest arengutest tulevikus.
Nõudepõhise transpordiga on tõesti omaette lood! Kindlasti paneb Luts
siin täielikult puusse, väites, et see on ainus meede, mis maal midagi
paremaks muudab. Sellise lähenemisega võib tõesti prognoosida
maatranspordi kadu! Seda enam, et see sõltub vägagi poliitikutest, nagu
Taro ja Eesti 200 või Tanel Talve ja märksõna "asjatundmatus".
Nõustuma peab aga sellega, et halb korraldus muudab siingi asja
reisijale halvemaks. Ja ka sellega, et selline kallis viis nagu
nõudetransport on, toobki see kaasa rahaliste kulude kasvu ja vahendite
suundumise nõudetranspordi korraldajate kätte. Ka mainitud
lisaväljumiste puhul. Kindlasti võib aga (kuid mitte niivõrd
"riigipoolse" kuivõrd kohalike demagoogide tegevuse tagajärjel) teenuste
kättesaadavus ja ka mõttekus halveneda. Hea näide on siin aastatetagune
nõudepõhise transpordi uuring Põlvamaal, milleks küll raha kulutati,
aga midagi paremaks ei muutunud.
Stsenaarium A –
Keskerakond jääb uuest valitsusest välja, mistõttu kaob senine toetus
minister Simsoni plaanile. Kulude kasvades hakatakse puudujäägi
katmiseks järk-järgult bussiliinidel taas (madalaid) piletihindu
kehtestama. Otsuse võib langetada iga ühistranspordikeskus iseseisvalt,
mistõttu hakkab tasuta bussiliiklus rahalise surve tõttu aeglaselt, kuid
stabiilselt välja surema.
Stsenaarium B –
Keskerakond jääb uuest valitsusest välja, mistõttu kaob senine toetus
minister Simsoni plaanile. Uus valitsus lõpetab tasuta bussiliikluse,
lubades suunata suure osa vabanevast rahast liinivõrgu arendamisele ning
teenuse kvaliteedi tõstmisele. Võimalik, et dotatsiooni osakaal
kogukulude katmises saab olema piletitasuta sõidule eelnenud ajaga
võrreldes kõrgem.
Järelikult tuleb teha nii, et võimule jääks Keskerakond ja sealt lahkuks
suurim pidur - Isamaa!? Ning KE-ga liituks EKRE (kuigi sealgi
asjatundmatuid poliitikuid jätkub) ja mõni uus erakond? VE-st ei paista
küll midagi lähiajal asjalikku, sama lugu Eesti 200-ga, seda võib ehk
loota vaid Talviku uue pundi poolt, kui sellega liituvad demagoogide ja
aferistide asemel hoolivad inimesed! Sest ka RE ja SDE on ennast juba
piisavalt "tõestanud"!
Stsenaarium C –
Keskerakond jääb võimule ning plaani hoitakse põhimõttekindlalt elus.
Kulude kasvades ning riigieelarve vahendite nappuses kaetakse puudujääk
kvaliteedi arvelt – hea teenus pole ministeeriumi jaoks eesmärk, kuna
suurem nõudlus ainult kasvatab kulusid. Puudub seega motivatsioon
kvaliteeti tõsta ning hoida. Vilets teenus ja ülerahvastatus aga
seevastu aitab reisijaid eemale peletada ning see ongi eesmärk – busse
on vähem tarvis ning liinile saab suure bussi asemel väiksema panna.
Tasuta bussiliiklusest saab puhtakujuline vaestetransport – sõidab vaid
see, kes kohe kuidagi teisiti ei saa.
Stsenaarium D –
Keskerakond jääb võimule ning plaani hoitakse põhimõttekindlalt elus.
Kulude kasvades kaetakse puudujääk riigieelarvest teiste
transpordivaldkondade arvelt – rongiliiklus, praamiliiklus, raudteed,
maanteed. Arvestades Rail Balticu ja neljarealiste maanteede ehitamise
lubadust, on suurim kaotaja tõenäoliselt kohalike teede hooldus,
raudteede remont ning rongiliiklus. Kevaditi läbimatute teede hulk
kasvab, suletakse rongiliine ning langeb rongide kiirus. Lisarongidest
võib Elron vaid und näha.
Jah, alati võib karta, et hea teenus pole eesmärk, sest tähendab rohkem
kulusid ja tööd. Aga kas peamegi eeldama alati halvimat suhtumist? Mina
tahaks uskuda hoopis sellesse, et eesmärk on parem majandus, parem riik
ja riiklik bussifirma Elbus!?
Teiste transpordiliikide arvelt saab aga raha lisada küll. Näiteks kui
RB asemel tuleks NRB, üle jääks sadu miljoneid! Kuid paraku seda on
raske loota, nagu ka totra unistuse uimast kainestumist - neljarealiste
vähendamist. Raudteede remonti ja rongiliiklust aga ei saa vähendada,
sest kui bussiliiklust planeeritaks, nagu vaja, siis on vaja hoopis
vedada rohkem tuhandeid rahulolevaid reisijaid!?
Lisarongidest ei pea aga Elron und nägema, vaid Eesti riik.
Rahvusvahelisi ühendusi on vaja parandada ja ka olemasolevaid
elektrironge optimaalsemalt kasutada. Sh Turba - Rohuküla lõigul.
Prognoos: Lõigul, mida ei tule, kui KE võimult kaob!
Aga kuhu siis ikka ja jälle jäävad ettepanekud liinivõrgu parandamiseks, Hannes Luts?
***************************************************************
Balti jaamast Paljassaarde
Balti jaama juures kitsukeses kohas seisavad tellimusbussid. Mina ei
mõista, miks nad ei võiks seista seal parklas, tuvide taga? On ju lisaks
neile bussidele väga sageli ka muid tellimussõite (Looduse Omnibuss
jm), mis alustavad enamasti Rahvusraamatukogu juurest, vahel ka mujalt.
Aga on ju teada, et....
...vahel on palju tulijaid ka rongidega, miks siis ei võiks alustada siit?
Kahjuks aga näeb ka sellist vaatepilti! Ei mallata ei ühes ega teises
suunas oodata rohelist! Ema eeskuju lastele? Või muidu mõtlematu
inimene?
Õnneks on lapsi, kes vist kõrvad kikkis vanemaid kuulanud!
Ja 59 Pikakarile sõiduks tuligi!
Aga iga kord kui siit sõidan, mõtlen ikka ja jälle: Miks peab küll sellistel tänavatel maksma 10 x rohkem tänavavalgustuse eest?
Pikakari ehk Paljassaare poolsaar ehk Katariina kai.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar