Blogiarhiiv

reede, 3. detsember 2021

Eidaperes rongbussile ja ehitaks 4-realisi targalt? Okt 2018.

 

Reede, 5. oktoober 2018

Maaelu. Eidaperes rongbussile.


Eidapere. Tegelikult ei ole Eidapere lihtsalt üks koht vaid ikkagi üks kohtadest Eestimaal. Ja ma ei kirjuta siin täna vaid Eidaperest, aga hoopis rohkemast. Alustan Sauelt, kuskohast algas seekordne sõit Eidaperesse. Saue on Eidaperega võrreldes (jõukas) linn, kuid on siiski ka ühiseid jooni. Näiteks mõlemas sõidab rong. Ühes edaspidigi, teises aga peagi mitte. Kuid erinevusi on hoopis rohkem. On pood ja ei ole. On veel palju asju, mida teises ei ole.


Kas on veel midagi ühist? On ikka. Mõlemas püütakse midagi paremaks muuta, aga mõlemas on ka läbimõtlematust ja rahade kulutamist mõttetutele asjadele või valedele lahendustele. Muidugi, Eidaperes on neid asju vähem, lihtsalt seepärast, et väikeses kohas ei anna niipalju laristada ja ka mitte valesti teha!


Sauel kulutatud palju (euro)raha. Rongide ühildamine muude transpordiliikidega, parklad jm. Aga rattaparkla vales kohas, infoekraan samuti (hoolimata korduvast eelnevast selgitamisest). Et ehk kui ka teha valesti, siis mitte mingil juhul ei hakata asju enam muutma!? Ja ka siis, kui ENNE korduvalt selgitatud KUIDAS teha! Sama asi nüüd ka Eidaperes, busside sõiduplaaniga seoses ja "koostöös" Kehtna valla ja Pärnumaa ÜTK vahel. Õigemini, pole piisavalt koostööd ja Pärnu ÜTK ei taju vist elementaarseid asju? Või lausa tahtlikult torpedeeritakse arenguid?



Sauel näeme euroraha kulutamise reklaami, aga ei näe vallategelasi koos teistega, Eesti Raudteelt ja mujalt, kes süüdi laristamises!?



Küll aga Sauel tekitas huvi see kiosk! Kas tõesti tekib rongipeatusesse mingi huvitav müügikoht?


Muide, Saue peatuse kõrval on hiiglaslik tühi väli. Ja ei ole paista, et siia tuleks uus gümnaasium, teenusekeskus (küsite mis see on? Valimislubadus on!) või vallamaja? Või hoopis IKEA? Teeme asjad sinna, kuhu sõidetaks vaid autoga?



Ometi on siin ruumi ka selleks, et reisijate ootetingimusi parandada. Muide, ka Eidaperes tuli jutuks uue bussipeatuse ehitamine ja piirkonna uute ootekodade paigaldamine. Üks klaasist kärakas maksab koos aluse jm veidi alla 3000 euro! Sellise, mis ei kaitse ei vihma ega päikese eest ja ka tuult ei pea. Samal ajal toodavad meil paljud ettevõtted poole väiksema summa eest vahvaid väikeseid puidust majakesi!? Sauel oleks vaja suuremat ja kompleksset, Eidapere lähiümbruses piisaks piisama lihtsamatest? Asulast väljas siis sellisest, kus ka matkaja saaks puhata.




Tore, et tänatakse peatuse loojaid, sest ilma rongita ei pruugiks Saue olla paljuski see, mis on. Mis saab aga Eidaperest ilma rongita? Ja kes kivi paigaldab ja kas paigaldab? Või hoopis visatakse kivi kapsaaeda? Muidugi, meil kapsaaias sageli ei hoolita kividest, ollakse piisavalt kapseldunud! Kuid nii ei tohi asjadesse suhtuda, tuleb püüda anda endast parim!





Siin sõidavad rongid ja väga tihti. Kuigi on ka siin muresid. Vahel on tühiajad, vahel hoopiski bussid liinil 191 on tühjavõitu. Harju ÜTK aga ei suuda midagi paremaks muuta! Kuid tegelema peaks, näiteks suunates 191 Keilani, Vabaõhukeskuse teed pidi läbi Tutermaa? Hetkel neil oli küll palju tegemist, sest AS Samat ütles Harjumaal liinidest ära, vaja leida uus. Ja leitigi, Go Bus. Kas midagi muutub? Harju ÜTK ehk muidu tulnuks ka Eidaperesse koosolekule, aga muidugi, ei kedagi! Polnud kedagi ka Pärnu ÜTK-st.


Kas aga olnuks sest ka tolku, kui nad tulnuks? Kahtlen. Selgitan selle artikli raames juba ette ära. Pärnu ÜTK juht Kärpuk räägib ses loos mõnestki asjast õige nurga alt. Näiteks, et buss, erinevalt rongist, läbib Eidapere - Pärnu lõigul asulaid. Ja mõndagi õiget veel. Võttis sõnad ja mõtted minu suust? Ega mul kahju pole, on hoopis hea meel, et ka teised õigeid vaatenurki välja toovad. Kuid nende poolt koostatud asendusbussi sõiduplaan ei näita, et ise ollakse piisavalt mõelnud. Juba seetõttugi, et kuskil ei avalikustata, mis saab teistest liinides samadel lõikudel ja piirkondades. Pannakse mõni kinni? Ma ei imestaks! Jäetakse sõitma, isegi, kui need on dubleerivad? Ma jälle ei imestaks!

Olen varem ka teemast pikemalt kirjutanud, aga lisan hoopis värskema postituse, kus PÜTK-i pakutud sõiduplaan (edusamm seegi, et esialgse ÜHE bussi asemel kolm).


Mis on põhiline point asja juures? Artiklis ütleb Kärpuk muuhulgas kaks olulist asja. Et nende asi ei ole tegeleda Raplamaa transpordiprobleemidega. Sellise arusaama eest ei tohiks isegi palgapäeval automaadi juurde minna!!! Kärpuki asi on isegi Tallinn ja Harjumaa, Harju ÜTK juhi Jõgisoo asi aga Pärnumaa. Ehk Eesti! Eelkõige siis liinide optimeerimine ja selle kaudu maksumaksja raha läbimõeldud ja maksimaalse kasumlikkusega  kasutamine. Teine asi on hetkel meelest läinud. Andsin ju paberlehe teistele lugemiseks edasi, aga asjadega kursis olemiseks tuleb maksta, sh lehe lugemiseks! Ehk tuleb meelde, siis saan ka kirja panna. 

Enne rongiga (ja bussiga ja autoga) Eidaperesse jõudmist võtangi teema käsile. Pärnu ÜTK plaani juures on paar olulist viga. Esiteks, tehakse plaan, aga ei sõnagi sellest, mis saab Pärnu - Rakvere bussist või ka kohalikest liinidest. Nagu mainisin, igasugused mõttetud otsused mõjutavad asju vaid halvemuse poole, sh ka riigi rahakotis. Ja kui meenutada, siis ka Pärnu ÜTK oli ses paadis, kus karjuti, et "vaja on liine tihendada, optimeerida ja tagada liikumisvõimalused".... Aga tulemused? Kahe (suvel kolme) rongi kadumise korral muutuvad asjad maakate jaoks (ka teiste) paremaks vaid siis, kui nende asemele tuleb vähemalt kaks korda rohkem busse! Praegune variant on bürokraadi näide sellest, kuidas ta JUSTKUI püüab midagi teha inimeste jaoks. Muide, ka Pärnu rongiliikluse halva seisu üheks põhjuseks oli see, et ronge vähe ja mitte parimatel aegadel. Teeme samasuguse sõiduplaani? Aga äkki hoopis õpiks teiste ja ka endi vigadest? Hea tulemuse saame vaid siis, kui teeme liikluse tihedamaks. Ning väga oluline seegi, et nädalavahetusel oleks head sõiduvõimalused! Siin liinil eriti. Muidugi võib juhtuda, et bussidega ei sõidagi keegi (Pärnu ÜTK panustab sellele kõvasti). Aga võib ka olla, et sõitjaid nii palju, et buss peab venima 60-ga, sest bussis seisjad!? Igal juhul on vaja KOHE tihedamat liiklust! Et muuhulgas hajutada reisijaid ja vältida olukorda, kus inimesed bussi ei mahu. Sest sellised asjad on kõige halvemad! Aga kõige olulisem muidugi, et tööle-kooli jm sõiduks oleks valikuid. Mitte ainult Eidaperest, sest me ei tea sedagi, millal jälle mõni kool uksed kinni paneb! Algavad ja lõpevad kõik asutused ju erinevatel aegadel! Ja SOBIMA peavad  inimesele mõlema suuna sõidud!?

Tegelikult peaks Kärpuk ja ÜTK olema lausa õnnelikud, sest rongi kadumine võimaldaks näidata oma taset! Ning tõestada, et jutt tihedamast liinivõrgust jm oli tõsiselt mõeldud. Ja muuhulgas lisaks rongi asendusbussidele saaks tekitada kaasaegseid lahendusi - arendades liinivõrku tänapäevaselt, lisades busse sinna, kus neid vähe. Sisuliselt ju sama raha eest, mis kulub Kaansoo liinidele! Kui Pärnu - Vändra mõned kohalikud liinid (pikendus Kaansoo suunale) satuvad sarnastele aegadele, siis ehk peaks need suunama mujalegi MAALE? Näiteks Vändrast Kaansoo kaudu Olustvere Jaama ja lausa Viljandisse? Veel parem, püüdes neid rongidega siduda! Pärnu ÜTK vaade peab ulatuma maakonna piiridest kaugemalegi! Eriti peale seda kui Pärnumaa rehvide ja Metsoja tegude tõttu rong kaob ja kohalik turism jääb ilma paljudest rattaturistidest, siis ehk peakski pöörduma Olustvere ja porgandite poole pilgud? Soomaa ei ole mingi solgiauk, vaid PÄRL!

Arvestama peab ka lühiliinide kogu piirkonnas. Rapla - Eidapere, Eidapere - Vändra tuleks ühendada, kus võimalik ja samuti muuta liiniks 333. Näiteks hommikul sõidab üks buss Vändrast Ridaperesse, teine sealt Raplasse. Mitu korda teha ümberistumisi? Ikka VÕIMALIKULT VÄHE, on ju? Ning iga bussi juures tuleb mõelda kõigile. Näiteks ka Keava inimestele. Tõsi, Elron ei poolda selliseid teivasjaamu ja kõik rongid seal ei peatu. See aga ei tähenda, et bussi sõiduplaane tehes sellega ei arvestataks! Võib olla peakski mõnel kellaajal mõne bussi ka Keavast läbi suunama? Sest suur osa reisijaid ju siiski vahetub Lelles, seega ei ole Lelle ja Rapla jaamade vahelise maa läbimine ajaliselt nii oluline! Samamoodi tuleb vaadata Järvakandi poole. Eidaperes oli varasemalt tihe ühendus Järvakandiga, nüüd sisuliselt olematu! Kui aga suunatagi üks buss Järvakandi kaudu (nagu minu sõiduplaanis sees), siis põhimõtteliselt ei kaota ühegi peatuse inimesed midagi, küll aga võidavad. Nii võimalusega Eidaperest Järvakanti sõita kui ka Järvakandi endi inimestele tekib võimalus rongiga saada peatustesse Raplast Tallinnani!

Aga Tori, Sindi, Paikuse, Vändra? Paljudes neist kohtadest puudub siiani ühendus Tallinnaga või on see äärmiselt vilets! Nüüd tekib just neile inimestele mingidki võimalused. Sain lõpuks vastuse (korduvatele kirjadele) ka Tori vallast. Teatati rõõmuga, et "probleemid on nüüd koostöös PÜTK-iga lahendatud"! Millised probleemid? Kas Tori vallas küsitleti inimesi? Kas nad ka teavad tegelikkuses, millised on probleemid oma inimeste jaoks? Või kui paljud kohalikest üldse teavad, et alates 9. detsembrist on käigus uued bussiliinid? Mis läbivad Sindit, Tori ja Seljat? Kas leidus ka keegi küsitluste raames, kes teatas, et "temale uuest sõiduplaanist piisab"?

Minu pakutud sõiduplaanis on küll üks vastuseta küsimus. Kas bussidest piisab R ja P õhtuti? Mis siis, kui õpilasi jt sõitjaid on tõepoolest palju?

Lisan eraldi siia ka eelnevas postituses sel teemal minu poolt koostatud sõiduplaani variandi!
Erinevate alg- ja lõpp-peatustega liine saab kasutada, sest bussijuhid baseeruvad ka Vändras, Eidaperes jm. Tõsi, siin on murekohaks maakondade piirid ja erinevad bussifirmad ehk hanked. Seda enam peaks kiiremas korras süsteemi reorganiseerima hakkama ja minema üle RAS-ile üle kogu Eesti!?

Aga vaatame ka hommikust rongi 361, mis väljub Tallinnast 6.38 ja saabub Raplasse 7.37. Kui kellelgi alates T-Väiksest kuni Raplani on vajalik Pärnu jõudmine varem kui minu poolt pakutud 10.37, siis peaks ehk ka siin bussiga ühendama? Vähemalt E-R? Vaatame edasi. Buss väljuks sel juhul Rapla Jaam peatusest ca 7.40 ja jõuaks Vändrasse u 8.30. Kui vaatame aga olemasolevaid busse Vändrast Pärnusse, siis ... just sel ajal väljub liin 91! Ja teeb seda lausa E-P! Miks EI PEAKS mõtlema ka selle bussi ühendamisele? Või hoopiski suunama sel ajal ühe bussi OTSE Vändrast Pärnusse, sõiduajaga 45 min? Nii et buss jõuaks Pärnusse juba 9.15? Või mõni minut hiljem, kui teeks ka paar peatust vahepeal, nagu Selja, Kuiaru ja ... Urge tee? Pole ju Seljal ning Kuiarul teist nii head võimalust Pärnusse sõita, kusjuures Kuiarult ongi ainult ÜKS buss päevas!? 91 liin Vändrast õnnestuks aga veidi hilisemaks nihutada, katmaks pikka pausi Vändrast?
VAJADUSEL VÕIB AGA VARAHOMMIKUNE BUSS PEATUSEST RAPLA JAAM SÕITAGI PÄRNUSSE, LÄBI JÄRVAKANDI, SAABUMISEGA ENNE KL 9? Tehes peatused vaid Raikkülas, Järvakandis, Viluveres, Seljal ja Kuiarus?
Et buss sõidaks ühes suunas, peaks see sõitma ka teises suunas? Õhtune lisabuss väljuks kiirliinina Pärnust peale kl 20 ja sõidaks (läbi Vändra või Järvakandi?)  Rapla Jaamani? Seda juhul muidugi kui TÜHI rong 270 Rapla - Tallinn jääb ka edaspidi käiku. Saaks mingidki reisijad juurde ja eriti oluline see P, kui sõitjaid rohkem!? Ning annaks ka hilisõhtuse ühenduse Pärnust Tallinna, rääkimata tühja rongi täituvuse väiksestki kasvust?

Muide, hommikul on Raplamaal ka bussiliin 11 Rapla - Lelle - Kädva - Käru (nv Vahastu teeni), mis suure tõenäosusega Raplast sõites tühjavõitu on. Ja kas Kädva-Vahastu suunal üleüldse peavad kõik bussid Raplast alustama ja seal lõpetama? Ehk on mõttekam hoopis, et osa neist kurseerivadki peatuseni Lelle Jaam? Nii et pakutud varahommikune Rapla - Pärnu 333 saaks selle rolli üle võtta ja pakkuda paljudele hoopis lisavõimalusi?







Rapla muide üks väheseid peatusi, kus ekraan on peaaegu õiges kohas.



Kuid kui kohalikud ametnikud arvavad, et bussijaama kadumisel peab  see ilmtingimata linna keskel olema, siis on miski mäda! ÜHISpeatus on märksõna ja kõik maakonnaliinid peavad siia ka sõitma. Muidugi sõidaks need endiselt ka Mahlamäele ja keskusesse.


Ei ole busside jaoks ruumi? Minge kohale ja vaadake, on kitsas, aga lahendused on olemas. Alustades taskutest MÕLEMAL teepoolel ja....



....siinse platsi kasutuselevõtmisest. Kas pean tõesti kohapeal näpuga näitama?





Peatus, mille nimi praegu Rapla Jaam ja mis tekitab segadust. Aga ei ole ikka veel kuulda, et KOV tegeleks ümberinimetamisega!? Nagu ei tegeleta ka sõiduplaanide kättesaadavusega? Rongilt aga sellele bussile jõudmiseks aega 7 min, sest buss ÜHISpeatusesse sisse ei pööra. Ei suutnud MV aastate jooksul asju teha nagu vaja! Aga kui on libe, või tegemist vanuri või väikelastega? Suure pagasiga? Väikese hilinemisega?




Mina siiski jõudsin. Buss.... oli täis, oli seisjaid!






Tore on see, et kuigi vaevaliselt, aga siiski lisandub kergliiklusteid.





Kehtna. Suur asula ja kutsekool. Kuid vald ei suru piisavalt ühistranspordi teemadel peale! Lisaks rongbussi teemale peaks keskenduma sellele, et kõik bussid sõidaks ka Rapla raudteejaama. Ning mõnedki bussid liinil Kehtna - Alu?



Aga et auto oli vastas (aitäh!), põikasime ka Keavasse.





Taaskord koht, mille parkla ja bussipeatuse ning muu rajamise teemal sai korduvalt ja just eelnevalt selgitatud, mida ja miks kuhugi teha. Ei midagi! Nagu vastu seina jooksmine! Parkla tehti erakinnistu külje alla!? Milleks? On olemas lage plats, kuhu saanuks teha nii parkla kui bussipeatuse, aga asi ametnike peadesse ei jõudnud! Kas nüüd SIIN hakatakse vigade parandust tegema ja tuuakse bussid parkla ja rongide perrooni juurde? Kindlasti mitte, see oleks USKUMATU uudis!











Lelle. Bussipeatus asus pinkide juurde, nüüd nihutati veidi kaugemale. Jällegi, ei mingit mõtlemist!








Bussipeatus pidanuks olema siin. Visuaalne vaade, perrooni lähedus, mõlema "poole" poolt infoekraani nähtavus jm. Mis on siin keerulist?









Rongbuss läbiks ka Lokutat. Kuigi väike koht, siin ikkagi oluline. Nii reisijate arvu kui maakate võimaluste parandamise koha pealt!






Eidapere Jaam. Õnneks (!) ei jõutudki siia teha lubatud suurt parklat jm





Aga koosolekul toodi ka õunu! Nii kena!


Mida siis aga räägiti? Valal esindajatele kurdeti mitmeid muresid, kui üllatusega tõden, et mitte väga palju! Kuid olulisi. Näiteks vee- ja kanalisatsioonitrassid. Uskumatu, sel ajal kui paljud meist tahaks 4-realisi maanteid ja viadukte, ei jätku tuhandes väikeses kohas raha piisavalt selleks, et jõuaks kiiresti need kõigile välja ehitada! Minge sõitke Eidaperes, kus kaks suuremat autot maanteele ära ei mahu ja lapsed ohus on! Kas siis ka trambiks jalgu ja nõuaks võimalusi kihutamiseks? Muidugi pole tegu odavate asjadega, kuid kurvaks teeb küll. Sest inimesed kardavad, 21-l sajandil kaasaegses vabariigis!
Muide, ka siin ei ole tuldud selle peale, et valmivate veetrassi lõikude puhul mõelda avalikele joogivee kohtadele! Aga võiks, sest nagu ikka, selline koht ei ole ühe-kahe sihtrühma jaoks, see võib MIDAGIGI ka teiste jaoks paremaks muuta. Seniks kuni raha leitakse kõigi heaks!

Kuid oli veel üks oluline probleem. Kaupluse puudumine! Väga mitmetahuline teema. Kohalik kogukond on valmis ise panustama, aga ma ei näe sellel tulevikku. Kauplus pole lihtne asi ja kui see isegi tehakse, siis väikese sortimendi puhul nagunii sõidetakse sageli poodi hoopis kaugemale. Seega võiks raha sellele kulutamata jätta. On vaid üks variant, mis puhul võiks asjal jumet olla. Kui mõni kett, näiteks MEIE võtaks kätte ja teeks läbiva maantee äärde kaupluse koos tanklaga. Vaid siis võiks kauplus olla mingilgi määral kasumlik, sest osalt saaks keskenduda möödasõitjatele. Aga ka sel juhul peaks olema lisaks kohalikku toodangut, olgu siis toit või hoopis käsitöö, puidutooted vm.

Parim lahendus võib aga ikkagi olla see, et ametnikud tagavad hea bussiliikluse. Nii Lokutale (toetades kohalikku poodi), Järvakanti kui Vändrasse. Ja sellest peakski Kärpuk&Ko aru saama. Et bussiliinid ei ole lihtsalt mingite lihakehade transportimine, vaid väga erinevate võimaluste pakkumine INIMESTELE! Sest siin tulebki välja see, mida kahjuks (päris ausalt) meie ametnikud autoroolis näha ega mõista ei oska. Ka kabinetis olemine ei aita kaasa! Seega peab IGA bussiliini juures arvestama kõigiga, kes piirkonnas ja isegi kaugemal! Kui ise ei näe, siis küsige!

Muide, artiklis just küsiti Kärpuki käest, kas "antud lahendus toob inimesi ühistransporti" ja Kärpuk vastas diplomaatiliselt, et kõik sõltub (Simsoni) rahastusest. Tegelikult sõltub paljugi ÜTK-de tasemest! On üpris selge, et Pärnu jaoks sellest bussist suurt midagi kasu ei ole. Kuid on Paikuse, Sindi, Tori, Selja ja Vändra jaoks! Kui hästi teha, siis ka Järvakandi jaoks. Ideaalilähedase olukorra puhul ... isegi Eidapere jaoks! Aga mainitud kantide jaoks ei oluline ainult see, et NEIST saab kuhugi sõita vaid sõita saab ka nendesse kohtadesse! Muide, ka Kehtnasse! Tallinnast, Sakust, Kiisalt, Kohilast, Raplast! Sest kui PÜTK teeb sõiduplaani nii, et ei saa isegi Kehtna kooli sõita, siis .... kas tegu on ikka Raplamaa transpordi eest seismisega? Ehk ikka saavad sõita Kehtna kooli Pärnu õpilastele lisaks ka Viljandi piirkonna õpilased? Ning veelgi rohkem, et Eidapere kooli saaks sõita sealsed õpilased ka Tallinna suunalt?



Aga muidu kiskus hämaraks ja lõpuks pimedaks. Tänavavalgustus oli ka mureks ja see, et maantee valgustus ei valgusta kõnniteid. Eidapere majade paigutus ei soodusta minu ideid, kuid see, et KÕIK lambid kustuvad kl 00.00, on probleemiks. Tänapäeval saab küll paljugi teha, nagu ka ehitusspetsialist Hans-Jürgen Schumann mainis, et ka selleni välja, kuis keegi võtab mobiili ja klõpsab! Kuid üldjuhul on parim variant, kus LED-valgustus põleb ja mingist kellast POOLED tuled jääks põlema. Kokkuhoid igal juhul, aga samas ei kukuks keegi ninasid puruks!

Kuidas aga saaks õhtul Tallinna? Autoga vaid?


Krt, kõht tühi! Rapla jaama kohvik kinni, bensukas aga ülikallis! Aga mis sa vaene hing näljaga teed!? Sõin ja istusin külmas rongis! Ning vaatasin, et kas koosseisude vähesuse juures peab ikka miski porgand mitu tundi Raplas seisma ja siis 5 inimesega Tallinna sõitma?


Aga hea oli lugeda lehest, et Võru üks suurimaid puudusi on.....

 

 

Neljapäev, 4. oktoober 2018

Teeks uued teed uutmoodi?


Mis juhtuks kui lõiguti loobuks ideest ehitada 2+2 või 2+1 täiesti uute maanteedena?

Näiteks, Pärnu maantee olemasoleva lõigu Päärdu ristist Enge Jõeni (Jädivere) jätaks Pärnu suunaliseks (või just Tallinna suuna?) kaherealiseks liikluseks? Ning läbi Manni kulgeva  maantee siis vastassuuna jaoks? Vaja oleks vaid siin-seal parandada teed ning praeguselt maanteelt teha ka pööre ja tee Manni peale?

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar