Teisipäev, 25. detsember 2018
Ametnikud Mägiste peatuse kallal.
Venemaal küsitakse ametnikult:
"Kuidas endale nii uhke villa oled ehitanud?"
Ametnik näitab pilti:
"Eraldati raha silla ehitamiseks. Kas silda näete?"
"Ei näe!"
"Vot tak...."
Meil on muidugi asjad lihtsamad. Pealkirja panin aga nagu klikimeedia.
Et intrigeeriks! Tegelikult ärge muretsege, Mägiste peatuse kallal pole
kedagi! Aga selles just ongi probleem! Meil võetakse seinast raha ka
siis, kui oma tööga hakkama ei saa või lausa meelega jätad vajalikud
asjad tegemata!
Miks mulle see üldse meelde tuli? Vist mõtlesin kadunud bussile, mille
kohta pole juhtunud kippu ega kõppu lugema! Ja ka kirjale sain vastuse
vaid saarlastelt. Mis puutuvad siia, Lõuna-Eestisse saarlased? Nii palju
puutuvad, et tegu ikkagi Kuressaare - Valga liiniga.
Saatsin mingi aega tagasi kirja Valgamaale, Antsla vallale ja ka Otepääle. Mõte oli selline, mis siin ju nähtud:
Aeg vastamiseks ammu möödas ja isegi vastata ei suvatseta! Miks siis ei
ole sõnagi kuulda tegevusest kadunud liini asendamisel? Pole vaja? Või
ametnikud leiavad, et tööd pole vaja teha, piisab "mulistamisest"?
Tegelikult on see uskumatu ja ääretult kurb! Juba aastaid tagasi, kui
oli teemaks uute perroonide ehitamine, õnnestus Mägiste peatus säilitada
ja sajad erinevad ametnikud said ka kirja, kuidas selle juurde
bussipeatust teha! Ka ametnikud ja poliitikud ISE on aastaid mikrofonide
ja kaamerate ees rääkinud busside ja rongide sidumise olulisusest!
Nende aastate jooksul ei ole Mägistes aga MITTE MIDAGI TEHTUD! Ei ole ma
ju kuri mingi mõne kuu möödumisel, jutt on AASTATEST! Ajast, mil iga
ametnik saab palka ja mitte vähe. Piisavalt et teha oma tööd?
Nüüd siis ollakse kurdid ja pimedad bussiliini kadumise puhul? Selle,
mis võiks sõita perrooni juurde nagu paljud teisedki, lasta inimestel
minna rongile ja neid sealt ka peale võtta! Südametunnistus lubab siis
nii käituda, maksumaksja raha eest? Muidugi, bussiliini saaks ka ilma
selleta teha, las marsivad kaugemale, onju? Aga siis kaob pool liini
mõttest ju ära? Või on ikkagi nii, et tõesti ei saada asjadest üldse
aru? Aga miks siis üldse poliitikas kandideerida või ametkondadesse
tööle minna, kui mõistust ei ole?
See kõik on muidugi tavapärane üle Eesti! Nagu näiteks Põlvamaal
eksmaavanem ei taha ühistranspordi arendamisest aru saada ja ehk lausa
rõõmustab, et katseliselt (valel moel!) käiku pandud Põlva - Tartu
bussiliin ei hakanud toimima? Ning ÜTK kaitseb ennast vastusega, et
"meie tegeleme ainult KOV-idelt tulnud ettepanekutega" ja KOV-id
vastavad, et "nemad muudatusteks vajadust ei näe"!? Või mõni vallavanem
valetab meediale, et "konkreetseid ettepanekuid pole tehtudki"? Või
enamus omavalitsusi oma FB lehtedel reklaamivad ennast, kuid kunagi ei
vasta? Ka kirjadele mitte? Kuid näitena on see siin ikka väga selge ja
konkreetne, siilile selge! Ärge unustage kohapeal siis küsida selle
kohta ka jälle valimistel kandideerijatelt!?
Reede, 21. detsember 2018
Saue jaama Donna
Donna ei ole Sauel ei keegi jaamas jalutav inimene ega ka mitte üks
paljudest pakirobotitest. Vaid väga vajalik ja kauaoodatud kohvik!
Tõsi, inimeste hirmutamine läheduses ei ole oodatud ja nii klientide arvu vähendada on pahategu!
Äsja avatu, lihtne, aga ruumikas kohvik. Avatud juba kl 7 ja see on hea asi. kas püsima jääb, sõltub eelkõige rongisõitjatest...
Nii vähe pirukaid? Kas tehakse vähe või .... juba otsa saamas? Usun viimast ja see on hea näitaja!
Midagi head hea toidu kõrvale? Näiteks ketshupi asemel törts tikritshatnit? Küll aeg asjad paika paneb!?
Aega leida uusi võimalusi on küllaga. Suveterass (pidi olema plaanis),
maasikamüüjad vm, kõik see tuleb vaid kasuks. kas saue vald võinuks
siingi tagada paremaid parkimisvõimalusi? Kindlasti, sest siin kõrval
peaks olema ruumi ja muudki vajalikku! Kas ka tehakse? Ei tea. Sest
siiani ei osata sageli enne näha, mida vaja ja hiljem... loodame ikka!?
Kliente ju on? Kas ka rahul?
Kõrval, asjaliku ühispeatuse taristu asemel on aga mingi põllul asuv
mõttetu tabloo! Miks Saue vald ega linn ei tahtnud kuulda võtta olulisi
asju?
Muide, Balti jaama jõudes tajusin äkki midagi olulist! Elus tuli on
lahke perenaise kõrval midagi väga olulist. Ehk pidanuks ka siin väikses
vajalikus kohvikus mõtlema erilise hubasuse peale!? Mingid naljakad
jutud, nagu elus tuli tuleb Eestis keelata, paneb hoopis mõtlema
rohkemale! Miks meil tehakse midagi, aga ei tehta kellelegi?
Neljapäev, 27. detsember 2018
"Maa Elu" 27. dets. 2018.
Lugesin värsket lehte ja üks esimesi lugusid oli ÖÜ Pärnamäed tulekust Eestisse. Loos öeldakse, et ." Kui
sõita mööda Via Balticat Lätist Pärnu suunas, siis pisut enne Lottemaad
ahvatleb juba aasta aega peatust tegema lätlastele kuuluv
pagarikoda-kohvik Pärnamäed." Veel veidi varem on tee
ääres mingi parkla moodi asi. Sellest küll "Maa Elu" ei kirjuta, aga
seal pole Maanteeamet loonud autojuhtide jaoks mitte mingeid tingimusi!
Metsaalune täis "kollase vedelikuga pudeleid jm sodi", nagu olen
kuulnud.
Tegelikult võiks seda lugu lugedes mõelda, et see pole võimalik, aga kes
on juba natukenegi kursis, mis tasemel meil Maanteeamet ja üldse riik
on, seda ei pane siin miski imestama! Kuigi tegelikult peaks sellise loo
peale hoopis masendunult käed rüppe laskma. Kes ei oska, õppige seda
Maanteeametist. Ehk teevad nad isegi koolituse? Käte rüpes hoidmiseks.
No ei ole ju lihtsalt võimalik ja/või normaalne, et sellise saaga juures
kestavad "jagelemised" 7 aastat? Ja seda tõesti, veel hullem ju,
teades, et maantee tulevikus viiakse taas elust-olust eemale? Miks
lastakse mõttetult raha kulutada? Teiste raha! Sest ei osata ise ka oma
raha kulutamist jälgida? Mis tegelikult ka teiste ehk maksumaksjate
raha.
Maanteeamet (riik) pidanuks siin hoopis teist moodi asjale lähenema!
Pakkuma abi ja koostööd, omalt poolt ehitama välja kommunikatsioonid,
jõuda kokkuleppele, et firma saaks pakkuda sealsamas lisateenuseid.
Neid, mille eest peaks Maanteeamet hea seisma! Rekaparkla,
pesemisvõimalused jpm vajalikku!? Ka aeglustusrajad, mis nagunii on
vajalikud! Miks mitte siis mõelda isegi pikemale rajale, mis võimaldaks
maanteel ka kiiremaid mööda lasta? Eelkõige aga püüdlema selle poole, et
nende poolse abi eest oleks ettevõtja valmis tulevikus pakkuma
vajalikke teenuseid, sest Maanteeamet ei soovi ju enda kalea peale neid
asju? Nüüdseks ju teada ka see, et on vaja tagada puhkevõimalused
48-tunniseks "autost väljas ööbimiseks"!? Kus hakkavad autojuhid seda
tegema ja kes tagab nende vedude puutumatuse? Või arvavad meie
bürokraadid, et ei pood-kohvik ega rekad pole osa meie majanduse
edendamisest?
Omajagu huvitav oli lugeda ka rubriiki ""Maa Elu" küsib".
Maaeluministeeriumi kantsler Illar Lemetti - pealiskaudne jutt ning
"arengukava" mängu tulles selge, et raha kulub ka neil linnukeste
kirjasaamiseks. Ja mitte sõnagi maaelu jätkuvast hääbumisest.
PRIA juhatuse esimees Jaan Kallas - meid käis kontrollimas palju
auditeid Euroopast. Suur rahakuku? Ei suuda ilma kontrollita olla ausad?
Et aga põua tõttu alustati otsetoetuste väljamaksmist vara, on tore.
Kahjuks ei tunne ma valdkonda piisavalt ega tea, kas talunikud ikka ka
rõõmsad on abi üle? Ometi mainib ka Roomet Sõrmus (Põllumajandus-
Kaubanduskoja juhatuse esimees), et loodeti "Euroopa Komisjoni abile
põuakahjude leevendamisel, aga probleem olla vist nii suur, et vahendeid
ei jätkunud". Aga pidevaks kontrollimiseks ja bürokraatiamasina
toitmiseks jätkub?
Omamoodi huvitav oli lugeda ka et "Oleme
valimisteks ka põllumajanduskojas põhjalikult valmistunud – oleme välja
töötanud ettepanekud erakondadele põllumajanduse ja biomajandusega
laiemalt seotud valdkondade arendamiseks ning kohtunud kõikide suuremate
parlamendierakondade esindajatega." -
kas see tähendab, et vaid osade erakondadega? Millistega ja miks mitte
kõigiga? Kui jutuks ka mahemajandus, siis kas ka rohelistega?
Kui hakkasin aga lugema, mida räägib Maaülikooli rektor Mait Klaassen, siis jõudes sinnani, kus " Halvema
poole pealt peab märkima Eesti ilmselget üleminekut teadmiste- ja
tõenduspõhistelt otsustelt emotsioonidel põhinevatele otsustele.
Silmanähtavalt on nihkutud selles suunas – kellel kõvem hääl, sellel
õigus! Oli see nii tselluloositehase, Väimela kanala, metsaraie, Rail
Balticu trassi, Saaremaa silla, Hiiumaa tuulepargi, rändeleppe,
põlevkivienergeetika, maavarade uurimise, haiglate reformi,
kliimamuutuste jne küsimuses. Faktid ja teadmised ei huvita enam kedagi,
tähtis on usk, et nii asjad on, sest keegi kuskil justkui rääkis.
"oli ka selge, et rääkida asja sisust ta ei soovi ja langeb pigem
demagoogiasse. Kahju muidugi kui rektor ei suuda eristada vastuseisu
argumenteeritud kriitikast!
Toiduliidu tegevjuht Sirje Potisepp - kas lehe ilmudes lugesite läbi ka
loo käsitööõllede tootmise raskustest? Olete kursis, miks meie hotellid
jm turismiasutused ei aita just edukalt kaasa väiketootjate toodete
levitamisele? Marketitest rääkimata! Miks ei ole meil siiani plaanitud
Kesk-Eesti taluturgu ega külapoodide juures teeäärseid müügikohti? Miks
te ei tõstata täie tõsidusega maksumaeti poolt korilusega tegelejate
maksuvabastuse teemat? Ning mil moel plasttoodete vähendamise direktiiv
seab ettevõtjatele uusi raskusi? Kas peate silmas võimalust minna
valdavas enamuses tagasi korduvkasutatava klaastaara juurde? Või peab
igal ettevõttel olema just oma "pudeli kuju"? Ehk hoiaks ikka keskkonda
ka?
Krista Habakukk, Eesti Külaliikumise Kodukant juhatuse liige - "Tasuta
ühistransport ja postkontorite sulgemine seadsid teravalt fookusesse
teenuste kättesaadavuse tõmbekeskustest väljaspool. Külaliikumine on
võrgustikus korraldatud küsitluste abil toonud avalikkuse ette
külaelanike seisukohti. Seda kavatseme uuel aastal jätkata, ikka
selleks, et kohalike inimeste vajadused jõuaksid ka nendeni, kes meid
kõiki puudutavaid otsuseid teevad."
Huvitaval kombel ei ole ma juhtunud nägema ühtegi küsitlust, analüüsi
ega ka mitte nende inimeste vastuseid, kes "otsuseid teevad"!? Kuhu need
siis kaovad ja kas ettepanekute tegemist ilma vastusteta saab
asjalikuks pidada? On`s ikka Kodukandil nii üldse mõte?
"Eesti külade 2017.
aasta maapäeva manifestis on kirjas,
et tuleb tagada kogukondade esinduste kaasamine elukeskkonda mõjutavate
otsuste ettevalmistamisse ja parima lahenduse otsimisse."
Keda ja milleks see üldse kohustab? Kas on ka näiteid, kus kedagi on
tegelikkuses kaasatud ja nende ettepanekud ka arvesse läinud?
Raul Rosenberg - Maaelu Edendamise Sihtasutuse juhatuse esimees:
Ühiskonnas
on ebaproportsionaalselt suurt tähelepanu saanud emotsioonidel ja
paljuski isiklikel tõekspidamistel (mitte teadusel) põhinevad
väikesearvulised liikumised, mille soov on eelnevatel aastakümnetel
väljatöötatud aluspõhimõtteid eirata. Rohelised näiteks võiksid saada
valimistel ühiskonnalt mandaadi ja parlamendis oma esinduse, et
keskkonnateemadel seadusandja tasemel kaasa rääkida.Et
mida siis täpsemalt? Milliseid aluspõhimõtteid? Kui on keegi, kes eirab,
siis need ongi teiste hulgas ka rohelised ehk siis väikesearvuline
liikumine!? Keskkonnateemadel nad aga sageli satuvad äärmuste piirimaile
ning nende asemel tunduvad olema neile hoopis olulisemad n.ö. vähese
väärtusega ja mõttekusega teemad? Kui muuhulgas toetatakse isegi
4-realiste ehitamist, siis millest me räägime?
Küll oli aga huvitav jutt Maaettevõtlusfondist ja läbirääkimised
pensionifondidega! Muidugi, siin peaks eeldama, et pensionifondi,
millest jutt, kuuluvad loodavale riiklikule kommertspangale? No ikka
selleks, et vahendajatele minev raha hoopiski ka fondi jõuaks?
Aga natuke ka mainitud õllepruulijate teemal - kui Sirje Potisepp kustub
üles ikka omi tooteid ostma,. siis mina kutsuks üles kõiki ettevõtjaid,
kel võimalik, panustama nii õllepruulijate kui teiste väiketootjate
toodangu turustamisse!
"Maa Elu" aga tasub lugeda!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar