Blogiarhiiv

kolmapäev, 22. oktoober 2025

LIIN 199 ja BALTI JAAM

 


Ülimalt raske! Bussiliinide kokkupanek ja planeerimine seda ongi. 

Varasemalt on sellest ka korduvalt kirjutanud ja hea meel, et lõpuks on midagi ära tehtud. 



Muidugi, inimesi mugavustsoonist välja tirida ehk autost bussi on ka ülimalt raske. Peale mugavuse ja (sageli ületähtsustatud) ajavõidu on ju ka muid aspekte ehk olulisem eist vast võimalus valida sõiduaegu. Loomulikult ei taha kaotada nii bussile minnes kui tulles kümnetes minutites aega, päeva lõikes tähendab see väga palju, eriti kui igapäevaselt sõita.
Minu varasemalt pakutud variandis oligi kaks võimalust - üks kiirliin mööda maanteid ja teine, aeglasem, sissepõigetega asulatesse.

Esimene pilt aga kajastab seda, kuidas tippaegadel sõidavad pea kõik Tallinna suunas ja vastassuunas reisijaid vahel peaaegu polegi. Suuresti on see paratamatus, sest kogu infra on kujundatudki selliselt.



Sauele sõitsin kiirrongiga, sest kuigi hommikune liiklus väga tihe, siis 3 minutit ümberistumiseks tekitas tunde, et sellest ei pruugi piisata. Kuigi seekord kohapeal nägin, et kõik oli nagu kellavärk ja oleks jõudnud.
Et kiirrong aga Padulas peatub, on käkk! Kui üldse Laagri ja Saue vahel peatuda, siis ikka Urdas? Sest Padulas ei ole pea üldse sõitjaid ja veel vähem sõidavad nad siis, kui juba järgmises peatuses peaks ümber istuma, et saada nt Hiiule.


Sauekate jaoks on aga tihe rongiliiklus taeva kingitus ja sõitjaid alati väga palju.


Peatuse juures suured ehitustööd, aga tulemuse kohta raske midagi ennustada. Eelmisel korral vallavalitsus midagi kuulda ei võtnud ja käkke kuhjus. Nüüd ka neid ei huvita, milline saab olema tulemus? Aga eks näis.



Kui tööpäevadel bussiliiklust on, siis puhkepäevadel istu rongi või võta auto.
Olen kuulnud arvamust, et kuna ka Saue siseselt on mõningaid sõitjaid, siis see, et 191 ja 199 sõidavad sisuliselt üksteise sabas, pole see just kõige parem variant. Hea pole seegi, et 191 sõidab vaid kesklinnani, see peaks sõitu jätkama kuhugi edasi. Kas Viimsisse vm, on omaette teema. 
FB-s saab küsida ja ajuti ka sisukat arutelu, aga nagu ikka ilmub sageli tosinate viisi mõttetuid kommenteerijaid, kelle eesmärk ei ole arutelu.
Selle tõestuseks võiks vast sadu näiteid tuua. Vaadake või liiklusteemalisi postitusi. Ka mõnes väikses grupis, kui öelda, et 2milleks peaks maanteel sõitma selga, ehk mitte pikivahet hoidma", ilmub sageli kohe uusi liikmeid. Nende eesmärk pole ka arutleda vaid liiklusviha õigustada. Mind ajas parajalt naerma, kui ühes loodusgrupis oli teemaks kivim, tume ja känkras ning kümnete viisi tuli neid gruppi, kelle arvamus oli, et "see on dinosauruse kivistunud s...junn". Vaat selline ongi sageli kõige sktiivsemate kommenteerijate tase....




Sauel vist on rattaga sõitjaid rohkemgi kui Tallinnas? Vähemalt elanike arvu suhtes.




Aga reisijatest. Vahetult enne 199 peatus tühi 191. See näitab, et endiselt on midagi selle liiniga väga valesti, sest sõitjaid ei ole. Ka 199 on kuuldavasti ikka tühjavõitu olnud, viisakalt öeldes ja nii oli ka täna hommikul. Koos minuga tuli bussi 1 inimene ja kogu liini peale tilkus neid kokku alla 10. Muidugi, sellise liini toimima hakkamise aeg on väga pikk ja iseenesest mõista, ei saa ka ühe sõidu järgi adekvaatset otsust teha. Kuuldused vähestest sõitjatest aga jäävad.
AJAKULU liinil reisijate jaoks ei ole eriti suur. Muide, osaliselt mõjutab seda ka pidev keerutamine ringteede ja ühendusteede puhul, sõit oleks justkui üksainus keerutamine, mille vahel on üksikud sõidulõigud. Aga nii see Tallinna ümbruse teedevõrk on - ükskõik kuhu saamiseks peab kuhugi ära pöörama, mööda rampe viaduktidele ja alla sõitma jne.

Kahtlemata on liini mõte eelkõige selles, et kahe kõrvutiasuva asula puhul oleks sõitjaid rohkem, kui pikematel otstel. Ja mõnevõrra võiks eeldada, et neid olekski Saue - Saku ja Saku - Jüri lõigul eelkõige. Aga ei ole. Miks? Kas ajad ei sobi kuidagi töölkäijatele? Õpilased ei käigi nii väga naaberkoolides ega ka huviringides? Et igas asulas on ka üleliia palju poode, pole ka mingit põhjust mõnesse suuremasse kaubanduskeskusesse sõita?

Piirkonnad asulate vahel ja kõikvõimalike ettevõtete puhul on aga sisuliselt inimtühjad ja nii on mõnedki pikemad lõigu peatusi tegemata täiesti õigustatud.


Mida inimesed liinist arvavad, on ka küsitud (IIL), kuid konkreetset info selle kohta pole. Keegi siiski arvanud, et peaks ka Kiilit läbi või IKEA eest läbi sõitma - ma ei tea! Kindlasti mõni sõitja IKEA-sse oleks, aga miks peaks sinna sõitma massid? Eriti kui Vaelas pole peatust?
Kiilil aga on niigi üsna head ühendused ja pole aimugi, kuivõrd peaks sama olema ka Sakuga? Oskate öelda? Ajaliselt see lisaks üksjagu ning keerutamist ja tiirutamist on niigi küll.

Liini pikendada Keilani? Nagu oleks mõte, aga nagu ei ole ka. Jah, Keilast läbi Tutermaa Saueni ei liigu tõesti busse. Ja kui Keila, siis kuhu? "Lillepõllule" ehk Kullerkupu tänava suunas?

Võib olla peaks kaaluma hoopis Lagedi Jaam peatuse kaudu sõitmist? Seda peatust pole kohalikud võimurid siiani suutnud küll teha. Eriti kui siin suunal rongiliiklus tiheneb, saaks ju ehk ka siin ümber istuda ja Lagedilt (Aegviidu suunalt) Jürisse ka pole siiani bussiliini? Muidugi, kui liin on Sakus juba rongidega seotud, on keeruline sama tagada Lagedil.

Või hoopis Viimsi? Lasnamäel peale esimest peatust suunduda Pärnamäe teed pidi?

Mis võiks neist valikutest olla potentsiaalseim? Seda võin küll öelda, et raha kulutamine erinevatele uuringutele on vast kõige mõttetum. Sest meil ju armastatakse ka mobiilpositsioneeringutest rääkida, aga mida ja kus see siiani on andnud? Kuskilgi? Ainuke, mis aitab, on loogika, asjatundlike bussijuhtide arvamused (sh ka nende töötingimused olulised) ning katse-eksituse meetodid.

Kindlasti mängib rolli ka raha. Reisijate taskust. Väga paljud ei tule ÜT, sest kohati on, just mitmekesi sõites, autoga (näiliselt?) odavam. Seda siis kui auto ju nagunii olemas. Ei jäeta seda ka nii palju kui reaalsuses võiks rongijaamadessegi, ammugi siis bussipeatustesse, kus pole isegi P&S parkimiskohti. Tasuta sõitu suure (poliitiliste) vastaste tõttu õigeks ei peeta, aga pole ka ca 25-eurost kuupiletit kogu Harjumaa ja Tallinna ulatuses olemas, 50 või 80 eurot on aga juba suur väljaminek, veel suurem kui see korrutada pereliikmete arvuga.

Üks oluline nüanss puudutab ka liinikirjeldust Mustakivi - Jüri - Saku - Saue puhul on oluline, et Saku asemel oleks kirjas Saku Jaam, sest see annaks aimu, et tegu võimaliku ümberistumiskohaga ja loogiline oleks, et Saku vallavalitsus saaks selle peatusenime ükskord lühendatud. Nii peaks kahtlemata ka Kohilas, Raplas ja mujalgi olema jaamades info liini 199 kohta, koos selgitusega, et kohati saab seal ümber istuda. Kuidas siiski asjad sobivad, on iseasi. Enamasti siiski on nii, et hommikul sobivad rongiajad Saku jaamast sõitmaks Saue või Järi suunas, õhtul aga vastupidi. Vähemalt see on õigesti lahendatud.



Sageli tuuakse välja, et praegustest suurem osa sõitjatest nagunii sõidavad tasuta. Ehk võiks olla selline kogu piirkonna ÜT või lausa kogu Eesti bussiliikluse jaoks kuupilet pensionäridele tõesti olemas olla? Viskad bussijuhile 25 ja vormistab selle kohe kaardile?


Tallinna lähiümbrus on aga tõesti täis kõikvõimalikke ettevõtteid ja ladusid. Sulaslge, et see on läinud üle igasuguste piiride, sest pooli neid hooneid pole kindlasti vajagi ja omaette kiratsevaid sama valdkonna "putkasid" üksteise kõrval samuti mitte. Siin sõites saab igal juhul aimu, et linnastumine koos mõttetu "kräpiga" on läinud üle võlli!







Eriti suur on kulu maksumaksjale aga siinse teevõrgustiku tõttu, sõlmi ja viadukte on kõik kohad täis.









Jüri on elukeskkonnana ikka väga kirev ja tundub, et ülehinnatud. Nii tööstust ja maanteid täistopitud asula ei kutsu elama. Seda enam, et tegu pole ju isegi mitte linnaga, ammugi mitte maakohaga. Poliitikutele aga sellised vallad meeldivad, seda oli näha ka valimistel ja eriti need elanikud, kes ÜT ei nõuagi. Sest nii on loota korralikku palka ning sooje kohti.





Kerge vastuolu siin igatahes on - maanteed kõikjal on autosid täis, aga buss tühi. Selge, et autod tulevad ka kaugemalt ja "kõrvalt", aga kahtlemata sõidetakse ka nende asulate vahet.



Pole ka karta, et siin võiks loodus oma saada, ehitusi aina lisandub.

















Aga linn juba paistabki! Tõsi, see ringliin siis toob reisijad Tallinna, kuigi tegu on vaid killukesega Lasnamäest. Edasi, kuhu iganes sõitmiseks, peab ümberistuma. Nii et tekibki küsimus, miks lõpp-peatus ikkagi siin on? Ühendused Mustakivi peatusest on muidugi päris kobedad, aga kas lasnamäelane hakkab sedapidi sõitma Jürisse või kaugemale? Paljud neist üldse teavad, et selline liin on?

Bussiliikluse tihedus sel liinil on praegu aga üsna hea. Või arvavad Saku, Jüri jt kohtade elanikud teisiti?




Kas ja kustkaudu liin võiks edasi Viimsi suunas minna, sõltub muidugi ka teedeõrgust. Rauna peatuses nii häid ümberistumisi pole, kui Lasnamäe olulises sõlmes Mustakivis.





Sauele tagasi sõitma ma ei hakanud, vaid valisin otseliini Balti jaama. Tõsi, astusin selleltki maha, et mere äärde minna.....








... aga promenaadil oli külm ja vinge tuul. Nii et kobisin järgmisele bussile, mis ka otse loomulikult mind ilma ümberistumisteta Baltisse viib. Ja see, läbi linna kokkupandud liinid on ikka hea küll.



Tabloo on siin hea, kuigi sõiduplaanid vahelduvad kiiresti. Aga antakse ka infot muudatuste kohta.




Ja nii jõudsingi varakult raamatukokku, sest Süvahavva ikka väga põnev ja III osa vaja käsile võtta....


... ning käisin ka poest läbi.






Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar