Blogiarhiiv

reede, 8. august 2025

Jõgevamaa visioon läbi Tartu.

 


Jõgevamaa visioon - miski, milel poliitikud kunagi esile tõid. Nii popp oli pläägutada mingist edumeelselt kõlavast ideest, aga kui selle sisse minna, siis komistati ninuli ja ei saadudki aru, millest jutt?Visioon on aga miski, mis sisaldab meeletult tööd ja mis saab alguse väga kaugelt.
Pildil on uued Shkodad Pääskülas. Riigi aeglus ja kohmakus on pannud need seisma. Õnneks nende käikuminek venib vähe, võrreldes vahel palju lihtsamate asjadega, mis ometi palju rohkem aastaid aega võtab. 


Visioon on alati kogu teel, alates viljapõldude taustal olevast kodust kuni ajalooni. Püüdsin siin mõtteid kirja panna, aga eks veel hommegi pean täiendama. Visioonivõimalus on võimas!



Ajalugu on isegi see kosu siin teeveerel. Foorid, mis ammu ei vastanud nõuetele ja seadsid ohtu sajad inimelus. Eesti Raudtee ei regeerinud sellele 15 aastat ja lasi loha, õnneks ei juhtunudki midagi, aga suhtumine jääb.





Aeg-ajalt tehakse suuri töid ja kulutatakse palju raha, aga ikka jääb midagi tegemata. Miks? Kiltsis ei tehta tunnelit raudtee alt läbi? Nojah, nüüd on ka küsimus, kas peakski? Kaareperes tehti ja tegu on jaamaga, kus enamus ronge läbi kihutavad, peagi 160-ga. Kuigi minul tekib küsimus, kas ikka peaks? Kiltsis, Jõgeval jm. Tehke ülekäik (kaubaronge on väheks jäänud), looge füüsiline tõke koos signalisatsiooniga ja jätke raha mõne olulisema asja jaoks? Olgu siis tõelised OOTEkojad vm.







Palju raha pole vaja ka selleks, et siin ajutiselt bussipeatused teha. On mingi silt tee ääres, maakonnaliinide peatuse jaoks, enamus inimesi sellest aga ei teagi ja veelgi hullem, peaaegu keegi siit maakonnaliinidele ei saa. 10+ aastat sellest räägitud, aga heade mõtete linn on mandunud? Mis seal ikka, minu eesmärk oli solberdada vees ja natukenegi lasta lihastel lõõgastuda. Tööpäevad selleks nädalaks mööda, kohati hirmkõva töö ära tehtud (viisaastak kolme aastaga) ja võiks ju vedeleda. Aura basseinid taas avatud, tore.





Muide, rohelinnadest rääkides. Siin on puud paremal pool juba päris suured ja mõnus neid vaadata, aga miks neid ei võiks ka vasakul olla? Asfalt üles kakkuda (kuhugi maale teekatteks) ja olekski ilus?


Ja vees oli tõesti hea! Praegu tuli aga meelde, et Hiiumaal pandi mitu tonni uuringu alla, kas Kärdlasse oleks vaja ujulat. Käinas ju olemas. Täiesti mõttetu raha raiskamine nagu ärksamad hiidlased leidsid ja tõesti - märgati sedagi, et ehitamine üks asi, aga vaja on ka ülal pidada!
Tahaks muidugi rohkem positiivset kirjeldada, aga linn ja asfalt alati pärsivad. Jõgevalgi ju vist Aivar Kokk vahepeal plaanis uut keskväljakut. Arvatavasti ikka asfalt ja kivi eesmärgiks, kunagi ju toodi põhjuseks igas linnas, et vaja mõnikord paraade korraldada. Miks ei võiks keskväljak olla hoopis puudetukk, kus all hea olla? Lagedate ja kõledate väljakute aeg võiks möödas olla?



Küll aga tundub, et kala kui populaarne toiduartikkel levib Tartus laiemalt?






Rongi asemel võinuks ka bussile minna. Isegi siis kui buss sõitnuks läbi Mustvee Jõgevale, aga siiani ei ole neid liine liidetud ja ei liideta niipeagi. Sest pühad hanked ja erasektor on need, mis ei muutu. Olen küll püüdnud linnaisadele selgeks teha, et bussijaam peaks olema vaksali kõrval ja siin bussid peatuks vaid läbisõidul. Tean, et ruumi selle jaoks napib, aga eks peakski peatusealad olema mitmel kohal. Keeruliseks natuke asja teeb, aga saaks hakkama.




Kolasin ka kaubamajades. Inimesi on, aga valdavalt on tühjus. Uhke linnakeskus, kus autod kipuvad tänavaid ummistama ja Säkukesega tahetakse neid juurdegi. Kaubandus aga hääbub, sest tõepoolest, kaubanduspindu on ajuvabalt palju! Kas oleksin ka midagi ostnud? Ei, kõik on olemas, tagasihoidlikud vajadused säästavad ka raha. Nii et tehkem head valikud, mitte ainult poest välja marssides, vaid ka linnaruumis. Eluruumis.



Korralikku katusealust pole siin veel ikka.






Bussijaama ala aga võsastub.





Tiksoja peatust ka ei paista siiani, millal ikkagi ehitusega alustatakse?






Aknast sõidu ajal välja vaadates avastasin, et siingi raudtee aiaga juba piiratud, Ja nagu karta oli, ei ole väravaid iga kilomeetri tagant. Kuigi alati on neid vaja, kunagi ei tea, miks peab keegi millalgi raudteed ületama ka metsa vahel. Tundub, et looduses liikudes peab tulevikus olema ka näpitstangid matkavarustuses, et saaks aedu läbi lõigata? Päästjatel need on vast varustuses olemas?











Jõgeval aga on veel rohelust. Kuid arenguid väga ei ole.


Pigem on siin tegu ilusa väljakuga, aga ehk võikski selle hoopis pargina kujundada? Me teame ju kui oluline on vähendada asfalti, et hoida normaalset temperatuuri linnakeskkonnas. Miks peaks pidama olulisemaks mingeid paraade? Või üldse, paraadi asemel looduses olemine oleks ju hoopis inimlikum?








Vahepeal oli aga üks kohtumine plaanis. Vooremaa ja Lõunaleht on kaks meeldivat ajalehte ja kui aus olla, siis ka ausamat. Ses mõttes, et nende lood muutuvad 14 päeva järel kõigile loetavaks, suurlehed seda ei tee ja ka mitmed väiksemad mitte. Miks? Seda enam, et reklaami maksab ju ka lugeja kinni? Lõunalehte saan ka Balti jaama R-Kioskist osta, Vooremaad paraku aga siiani mitte. 





Mõneti jäid aga teatud asjad ära. On hea meel tõdeda, et mitmeaastane "vingumine" on vilja kandnud ja ega Eestis vist teisiti ei saakski. Mõned poliitikud on siis puudutanud seda Jõgevamaa visiooni teemat, aga tehtud pole suurt midagi. Ometi on Jõgevamaal meeletult potentsiaali. Põltsamaalgi midagi tehakse, aga ikka veel on see sisepuhkaja jaoks kolgas. Peipsi poolne kant on populaarne, aga vahepealne ala on endiselt "tühi". Ahjaa, kas Jõgevamaa visiooni "kandjad" on pöördunud ka Läti ja Leedu poole? Peatub siin nüüd ju Tallinn - Vilniuse rong?  Õigemini, Vilnius - Tallinn ehk et aeg on tõmmata baltikumi turistid rongilt maha. Kuidas?
Üks tee on pakkuda neile ühistranspordiga liikumist, nagu ka meie enda puhkajale. Isegi Elron on siin osaline, sest uute rongide lisandumisega tuleb siin vaadata mitte taktsõiduplaani vaid võimalusel tagada, et rongid oma teel kohtuks Jõgeval, mitte Vägeval vm. Ja muidugi, valdav enamus peaks ka Tabiveres peatuma. Nõukaaegne ajuvabadus ruulib ka täna, ehk et nii väga tahetakse peagi keksida sellega, et Tartust saab Ülemistele ajaga 1 h 29 min. Mis aga on olulisem, kas see totakas keksimine või võimalus sõita? Ja puhkajaid vastu võtta?
Lätlasele ja leedukalegi peab selgeks tegema, et nad saavad nii Jõgeval kui Tabiveres istuda bussile ning sõita Äksi, kus on Jääaja Keskus. Luuale, kus on mõisakompleks ja ka rohekeskus, kui tahta seda arendada. Palamusele, kus saaks taastada midagi minevikust. Kuremaale, kus on järv, mõis ja palju hooneid, mille kordategemisega saaks luua ülivinge puhkekeskuse.  Elistveres on mõis ja loomapark. Ja kõik need saaks ühendada bussiliinidega, millega omavalitsejad üldse tegeleda ei taha! See ongi visioon!

Õnneks vähemalt kohaliku jaoks peaks aasta lõpuks bussiliiklus veidi inimlikumaks muutuma.





Muide, hea on näha, et kohalikud püüavad ka reisiraamatukogu täita. Kas ka Jõgevamaa turismiarendajad leidnud selle? Tuhkagi. Siin isegi lett olemas, kus võiks ka midagi pakkuda ja samal ajal tuhandetele puhkajatele infot jagada? Aga pole ju puhkajaid?


Jõgeva jaamas peaks ehk mõtlema ka tunneli ehitamisele, aga ehk ei peaks? Hoiaks selle raha millegi muu jaoks? Igatahes, praeguste remontide käigus on näha, et Eesti Raudtee ei muutu. Ei too perroone jaamahoone ette, ei taga siin ülekäiku otse bussijaama vaid tambib isegi kontaktvõrgu poste maasse praeguse teedeplaneeringu järgi. Huvitav, Kaareperes ehitati teedevahe laiemaks ja perroon ka, sest kiirused suurenevad. Siin aga ühte mittevajalikku teed ei likvideerita ja ei tehta ka mitte midagi muud. Miks? Sest visiooni arendajad tahavad pigem ringi lennata, oma valimistelke paigaldada ja inimesi hullutada. Sh ka Aivar Kokk ronib mõttetule arvamusfestivalile, mitte ei tegutse kodukandis?



Uute bussipeatuste lisandumisega on aga kõik täpselt sama kui varemgi ja kõikjal. Sain kogemata jaole, et aleviku bussipeatus ongi plaanis, aga mitte siin, jõe ja ringtee vahel, vaid kuskil pärapõrgus. Kuhu busside liiklemine on keeruline ehk et häid võimalusi aleviku inimestele ei pakuta. Lõpuks asi ei toimi ja hoiatasin juba vallavalitsust selle eest. Tulemus? Ikka veel ei julge need äpud ühendust võtta, et maha istuda ja plaanid läbi arutada. Aga ärgu muretsegu, kui muu eest neid ehk kiidangi, nagu ka Aia ja Pae bussipeatuste eest (mida ka aastaid taga ajasin), siis jään neid siinse peatuse eest igapäevaselt tümitama ka tulevikus!

Krt, kui te arvate, et õigus on teil ja teie plaanid on targemad, siis põhjendage seda!? Ka jõgevalaste ees, sest te kasutate nende raha! Ühistransporti aga saab arendada ainult läbimõeldult tegutsedes, muidu on ja jäävad bussid tühjaks. Siimustiga ühendused on väga ja liigagi sagedased, ning Jõgeva - Siimusti bussid sageli tühjad, samas te oma külje all alevikku ei märkagi? Üks võimalus on peatus siin jõe ees, teine aga koos ümberpööramis platsiga tee kõrval. Siimusti ja Põltsamaa bussidki peaks ehk hoopis siin alustama?







Palamusest tuleks aga teha teatud mõttes retroküla ehk et äratama igal võimalikul moel ellu meie ajaloo. Ühel korral aastas laat ei tee sellest tuiksoont ja muuseumist üksi jääb väheks. Vaja oleks keskkonda, kuhu satudki kui ajapöörisesse. Isegi need valgustuspostid on saatanast, need tuleb maha võtta ja tagada väikesed hubased valgustid aedadel, väravatel ja majadel. Võimalikult retrostiilis.








Tore oli ka vanu tuttavaid trehvata. Kuremaale seekord ei jõudnud, aga ikka igatsen siin pikalt jalutada ja kõik üksipulgi üle vaadata. Ehk siis kui bussiliinid saavad paika nii nagu vaja ja kui saavad? Tuled rongilt, istud bussile ja sõidad kõik need kohad läbi. Teoreetiliselt saad valida, kas väljud Kuremaal ja sõidad järgmise bussiga edasi või seekord hoopis Palamusel, seejärel kas Vudilasse või loomaparki jne jne. Ning vahepeal ööbid ja järgmisel päeval jätkad samamoodi? Siu rahakott mõjutab kõiki neid riigeelarvelisi jt turismikohti.  Ehk et annad oma panuse! Meil aga on Terras ja teised jopskid, kes midagi Eestimaast ei jaga!






Üliolulised on ka bussipeatused. Rattamatkajana (üksiku hundina?) mõtleksin vägagi võimalusele ootekojas madrats pingile panna ja ööbima, aga lisaks on vaja ka autoga puhkajale peatuskohta pakkuda? Nagu ka P&S inimestele? Aina räägime, aga midagi ei tee. Muidugi, meie kiratsev puitmajade tööstus saaks ka pakkuda uhkeid aiamaju jm, et peatused oleks maamärk! Mõelda, mida ja kuidas me saaks teisiti teha, et välisturist ahhetaks, näeks midagi, mida pole kuskil Euroopas? Ehk ainult Hiiumaal...




Isegi maal olevad kortermajad saaks olla majutuse, kui neis ka kohalikke ei ole elamas. Osa õigest Eesti Rahva Muuseumist, mis võiks erineval moel jaguneda laiali mööda Jõgevamaad?




Vaated võivad ju siingi ahhetama panna?


Ja kui tullaksegi mitte bussidega sõitma vaid autode või ratastega, siis teeäärsed müügikohad naturaalsete kaupadega peaks olem nii täist tipitud kõikjal, et neid oleks rohkem kui marketeid (K. Michal). Sööd heast ja paremast ennast kurguni täis ja ostad kaasagi?



Ei vaadanudki, kustkaudu see buss tagasi tuli, võinuksin aga Ilmajaama peatuses väljuda. Ja ehk oleks siin olnud Ain Kallis või ilmahuvilised, kes viinuks mind rännakule? Või oleksin lihtsalt nautinud elu Pedja jõel?


Eesti Raudtee ei ole aga ikka veel siia loomas ülekäiku ja Isamaa vt pole siia ka oma valimistelki püsti pannud. Et näidata, et seistakse oma inimese ja normaalsuse eest?




Tühi. Ja tühjaks sisuliselt jäigi. Uhab kilomeetreid Siimustini ja tagasi.




Siin tekitas uus alajaam aga kurva tunde. Sest Haapsalu raudteel pole neid ikka veel koos rongiliiklusega.





Rohelust aga nautisin küll. Koos tundmatute seente ja seltsiva tindikuga. Jõgeval korrastatakse haljasalasid ja mõnedki puud võetakse maha, aga eks see paratamatu.








Jõgeva on muide heas mõttes ju maakolgas, aga tomateid ega muud siin osta ei saa. Heal juhul vaid Küüslaugufestivalil vm laadal. Müüakse rämpsu.....






Visioon? Eks pean isegi siin kirjutatu üle vaatama ja veel ehk midagi lisama. Igatahes midagi siin on ja saabki tulevikus olema, aga ... külastajaid on vähe, eks!?




Ja endiselt, infoga on igal pool endiselt lood s...d. Elroni mageda taseme ja ka palgataseme tõttu ei jätku vedurijuhte, aga suurepalgalise juhi jaoks on mõistetamatu, et siingi peaks olema info nt asendusbusside kohta Koidula suunal? Me ei vedele oma mätta otsas, vaid sõidame ikka kaugemale kui mingi "tõmbekeskus", kuid kabinetis seda ei mõisteta.









Seda oli aga hea näha! Tõesti renoveeritakse? Ja kas siin saab olema muuseum? Või/ja sardell/kapsas puhvet?


Siin ehk on asjal mõte, kuid igal juhul ja igal ajal mõelge enne ehitamist, kas ja kui palju peame loodusvarasid kulutama? Enamus inimesi ei näe seda, mis ümberringi muutub ja lisandub, aga see kõik on meie taskust ja meie elude arvelt. Ma ei pea silmas seda, et Tervisekassa siin suvepäevi peaks, aga üldiselt...











Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar