Olen nüüd juba mõnda aega iga kuu esimese postitusena loonud selle kuu "kroonika". Täpsemalt, kuu algul muidugi alustan, sest ma pole prohvet Maltsvet ja kuu jooksul täiendan millegagi, mis pakub midagi head hingele, aga ka kriibib. Ja kui tegelikult on kuu jooksul mitte tuhat, aga musttuhat pisiasja ja suuremat juhtunut, siis kirja saab ikka sest vaid osa. Aga pärast endalgi huvitav...
Küll aga vaatan üle ka vanu postitusi. Nimelt, omal ajal sai blogi "maht" täis ja pidin tegema 2. ning 3. osa. Hiljem otsustasin need vanad postitused siia kokku panna ja alates 2021 oktoobrikuust neid näha saabki, sh paljudest reisidest üle Eestimaa, eriti aga Rohuküla raudteega ja üldse Läänemaaga seotud postitused. Soovides midagi leida, on lihtsaim kasutada SILDID, mis on arvutiversioonis reas, kohanimede, teemade jm järgi. Klikake nt Viljandi, ja enter - näete esimest postitust, selle lõpus iri VANEMAD POSTITUSED jne.
Ometi on nendegi hulgas lugusid, mille aktuaalsus ja ajalooline väärtus kadunud ning neid kustutasin, osa aga olen toonud tänavu juulist uuel moel nähtavale.
Aasta 10238 hakkab lõpule jõudma, juba on käes eelviimane kuu. Tegu siis maausuliste kalendriga ja igas Eesti kalendris võiks ju ka see aasta kirjas olla?
Kliima soojenemine on tõsiasi, mitte et inimesne üksi selles süüdi oleks. Paraku on nii palju vaidlusi sel teemal, vähe on aga kainet mõistust. Vähemalt loodan, et neid loodust mittetundvaid inimesi on vähe, aga väga lärmakas ja lausa sõimlev kommentaator üksi suudab jätta mulje, et tegemist tuhandetega me kõrval.
Valimised on möödas ja linnavõim ei saa enam ülesannetega hakkama - sageli on kõnniteed ülilibedad. Kuigi nagu Tallinn ise postitab, kuldne linn! Jah, ilus. Aga töö tegemist see ei välista ju?
Päris eheda saia, käntsaka tõelise suitsusingi ja naturaalse juustuga sööks selle hinna eest küll.
Kliima soojenemine on muidugi tõsiasi, aga unustada ei tohiks kolme asja:
* Seda ei põhjusta ainult inimmõju.
* muutusi planeedil ei põhjusta ainult kliimasoojenemine
* Rohepööranepööre ainult kahjustab kõike.
Käisin mündipoes ja üle pika aja külastasin Kompressorit. Endiselt meeletult maitsev toit ja ka räiget hinnatõusu pole. Väga tähelepanuväärne on see, et seal käib ka väga palju turiste ja kindlasti on kuulsus sellest kohast levinud suust-suhu, sest muul moel nii populaarseks ei saa. Peab olema ise ka väärt!
Üks ilus maja saab ka jälle värske kuue. Loodetavasti saab kord jagu ka opakate grähvitist.
Kella 19 aegu. Massid? Ei, kl 20 on viimane aeg, millal veel peaks marketisse pääsema ja pühapäeviti peaks olema suletud. Kahjuks meil kõik kõige vajalikumad muutused jäetakse tähelepanuta, vaid üksikud hoolivad ja aktiivsed inimesed võivad neid esile tuua. Marketite avamisaegade teema on olnud vahel üleval, aga enamasti millegi propageerimiseks või ... häälte saamiseks. Aga isegi seda viimast peaaegu ei tehta, sest kardetakse, et kaotus on suurem kui võit. Isiklikus egoistlikus plaanis, mitte keskkonna poole pealt. Nii need teemad ikka ja jälle hääbuvadki.
Järjekordne arusaam - vaid kilplased võivad valgustada magistraale, samal ajal kui väikeste postide otsas olevad lambikesed võiks kõnniteed valgustada ja säästaksime loodust ning raha? Pildi valgusolud ei anna päris adekvaatset muljet, tegelikult kõnnitee lausa pime.
Üksiti saaks postid paigaldada nii, et need puhastust ja hooldust ei sega?
Räägu tänaval asus juba nõuka ajal Tallinna Pedagoogiline kool. On meelde jäänud, aadressiga Räägu 49. Nüüdki tegutseb see omal moel vist Tallinna ülikooli all? Ma siiski pikka käiku seekord ette ei võtnud. Ja selle kooli juurde kunagi ammu ma ei jõudnudki. Kuigi oleks nagu olnud põhjustki...
Natuke tõstan taas blogis postitusi ümber.
SUUREM OSA ROHUKÜLA RAUDTEE, LÄÄNEMAA ja HIIUMAAGA SEOTUD POSTITUSi LEIAB IKKA 2012 AASTAST ALATES, OSA ON AGA 2021 oktoober - detsember POSTITUSTE SEAS. Muud üldised teemad nagu transport, Elron jt on mõnevõrra kokku koondatud, aga püüan igas kuus neid võimalikult vähe esile tuua, et värsked asjad nende alla ei mattuks.
Arvutiversioonis on paremal ka SILDID, nt Rohuküla raudtee jm.
Läksin täna välja tavaliste suvepasteldega, aga selles paksemas lehekihis (alumised lehed väga lagunenud), on ikka kurradima libe! Tagasi tulles võtsin reha (luuda polnud) ja ühe pakseima lehekattega asfaldilõigu lükkasin natuke puhtamaks. Jõudsin tuppa ja... kuulsin kui traktor tee üle käis...
Kus ta enne oli? Naerma ajas küll.
Ja eks naer on terviseks. Parim on vaadata arvutist või eelkõige telekas ikka midagi, mis naerma ajab. Praegu vaatasin Joanna Lumley Doonaul ja mitmedki lõigud tekitavad hoopis erilise tunde. Kui näed midagi head või armast ja iseenesest naeratad, sii see ongi imeline.
Võõrliigid ronivad ukse ette - karvane võõrkakar.
Pole
ammu Kompressoris käinud, nüüd juba teist korda lõunatamas. Imeliselt
hea hapukapsasupp ja pannkook singi-juustuga. Ja hinnad väga talutavad, nagu juba kirjutasin.
Olen harjunud väga kiiresti toidud ära sööma, kuigi peaks pikemalt närima ja muidugi nautima. Nüüd hommikusöökide ajal püüan seda ikka teha. Seda enam, kui laual on parimad. Ja ega Eestis enam palju neid parimaid polegi, suurem osa toiduainetest on "euroopaliku väärtusega". Ja siin ka üks võõrliik, mitte see, mis ülal pildil ja ukse taga, vaid värskelt võileivale vaat et parim kala - ümarmudil. Magustoiduks üks viiluke röstsaia marmelaadiga, hommikusöök inglise moodi. Tegelikult küll dzhemmiga.
Väga põnev on jälgida Tõrva Astronoomiaklubi lehte, lisaks oma tegemistele kajastatakse seal ka värskeid "leide" maailma astronoomia põllult. Tegin sellest väikese kokkuvõtte.
https://vabaajaleht.blogspot.com/2025/11/torva-astronoomiaklubi-neeme-sihv.html
Nüüd aga Matthew Costello "taskukrimkade" juurde. Olen neid mõne päevaga lugenud 5 tk, lühikesed, aga üksjagu põnev vaheldus Agatha Christile jt.
Pidev kaklus autoomanike ja muu liikumisviisi pooldajate vahel hakkab ära tüütama. Asjalikke ettepanekuid oskavad vähesed teha, suurem osa on viha ja vaen ning sageli sõimgi. Aga mina läksin trammi ja sõitsin!
Muidugi sõidan ka rongiga. Või vaatan vahel hoopis pilvi.
Õhtud on muidugi sageli miski, mida tahaks jäädvustada.
Siin aga ei kujuta ma ettegi, kuidas leida midagi, mida minna vaatama või kus kultuuri nautima. Kuigi... ega ma nii suur kultuurifänn ka just pole.
Kuskil võib aga Tallinnas avastada midagi sellist, mida enne märganud pole. Või mida polnudki varem olemas.
Kui nende majade fassaad kord korda tehakse, võib see kõik olla ikka uhke küll! Arsena(a)li keskuse ümbruses muidugi ka kolemaju, pean silmas korterelamuid.
Mõni asi jääb alati pikemalt kripeldama. Mingi panganalüütik Mihkel Nestor kirjutas majandusest, aga lugu taas tasuline, mõnekümneks aastaks. Et aga olen alati öelnud, kuna maksan kinni meedialood läbi nende "müüdava" reklaami, siis teist korda maksta on sama ebaaus nagu laadal piletit osta. Igatahes Tiit Maran kommenteeris muus seas: ...vildakas. Seda selle poolest, et puidutööstusest rääkides jääb täielikult välja vajaliku toorme kättesaadavuse järsk vähemus,
nagu toore oleks alati lõputult saadaval. Ei sõnagi sellest, et
Venemaalt ja Valgevenest ei tule enam odavat tooret peale ning meie omad
metsad on sedavõrd läbiraiutud, et arvestades ekspordi mahtu pole
lihtsalt suutelised tööstuse välisturu vajadusi rahuldama. Tööstus on
elanud juba mõnda aega oma tuleviku arvelt.... Jälle seesama dilemma - kas meie analüütikud jm tegelased ei saa asjadest aru või lihtsalt mängivad lolli? Kui ikka pangaanalüütik sellist asja ei mõista, siis... mis tasemel meil üldse need nn "tegijad" on? Mida aeg edasi, seda enam tundub, et tõepoolest ei ole paljudel neist mingit aimu elust, asjade toimimisest jne.
Üle oma võimete elamisest rääkides paistab ju ka, et ülivähe on neid, kes asjale pihta saavad ja tundub, et maailm suundub vägisi räige kiirusega kollapsi poole.
Äripäev on samasugune näide, tõde nad tihti varjavad ja kui midagi ka avaldatakse, siis seegi on pullikaka. “Toidu hinnad on sellel aastal tõusnud üsna palju, aga positiivne on
see, et viimasel kahel kuul on hinnad vähenenud üle 2%,” sõnas Elmik
Äripäeva raadio hommikuprogrammis. “Keskmine tarbija seda ilmselt nii
palju ei psühholoogiliselt tunneta. Me tavaliselt näeme hinnatõuse
rohkem kui hindade langust.” Kui ridamisi uute marketite avamine toob kaasa hinnalanguse, siis on ju miski päris sassis? Muidugi, statitstikat uskuda ei saagi. Ahjaa, Elmik on vist mingi .... panga analüütik?
Ott Tänak teeb pausi. Õige kah, niigi on kahju, et ta sellesse autosse kolis ja kodu on oluline! Robert Virvesele tahaks ikka head tulevikku ja autot, aga õppimiseks sobiks ju ka see? Oleks äge küll, kui keegi eestlastest saaks jätkata?
Kui tööd ei naudi, et maksagi sellist tööd teha. Ja kui tööd teha, siis ainult korralikult - mõeldes keskkonnale, firmale, kolleegidele. Ei ole mina pedant, aga tean vägagi hästi, kui hea on autosse aluseid laadida nii, et ei pea ükshaaval aluseid virnas heebliga otseks nügima. Nagu ikka naljaga ütlen, et sirgjoonest kõrvalekalle võib olla 0,8 sentimeetrit... Nali naljaks, aga hea on ka ise oma töötulemust näha.
Kümne aastaga on õnnestunud ka efektiivsust tõsta. Mitte mingit 0,8, või 1,7% vaid ikka üldises mõttes 30-40%. Mitte mul endal vaid ikka firmas. Nii et mõne töö saab 16 tunni asemel parimal juhul ära tehtud 3-4 tunniga. See sõltub muidugi kogu töökorraldusest ja tiimist, stahhaanovlus ei puutu asjasse. Ülioluline seegi, kui komplekteerimine muutub kiiremaks ja otstarbekamaks.
https://majandus.postimees.ee/8362031/eesti-raudtee-juht-lubab-inimesed-rongile-meelitada?
Rong üldiselt sõidab, mitte ei käi, lp ajakirjanik!
Aga natuke Zimmermann eksib. Kiirus üksi ei too suurt juurde reisijaid, seda teeb tihedam sõiduplaan ja kindlasti mõjutab ka hind. Veelgi rohkem aitaks kaasa vajalike peatuste ehitamine, nt Tiksoja ning Tartu rongide puhul suurema osale peatuse lisamine Tabiveres. Aga nagu ka artiklist aru saab, siis oleks 1.47 sõiduaeg midagi täiesti lubamatut, 1.45 aga.....
Suur mõju oleks ka juurdevedude toimimapanemisel, nt ainuüksi Tartus maakonnaliinide toomine vaksali juurde võiks päevas sadu reisijaid juurde tuua! Jõgeval see juba enam-vähem toimib.
Vaatasin ka peatus.ee otsingut. Kuidas sõita ministrike Terrase arvates Balti jaamast Mustveesse? Võib minna täna õhtul Narva rongile, sõita Tapani ja oodata 646 minutit, et hommikul sõita sealt Rakveresse, oodata veel veidi (2 tundi+) ja oletegi 11.20 Mustvees. Võib valida ka teisi variante, nt sõita rongiga homme Narva ja siis bussiga Mustveesse, sest peatus.ee ei paku Jõhvis ümber istumise võimalust. Ja ammugi ei paku ta Balti jaamast rongiga Jõgevale ja sealt bussiga Mustveesse sõitu mitte mingil ajahetkel. Ehk et jätab näitamata kõige otsema ja kiirema ning pakub ridamisi s....!?

Tõsi, Terras plaanib vist sellegi teha toimivaks aastaks 2035? Sest siiani pole ta essugi liigutanud?Tegin Postimehe artikli kohta ka eraldi postituse, aga peatus.ee teemal jõudis "ekspert nr 1" juba kommenteerida:
Mine lehele tpilet.ee, kirjuta ühte lahtrisse Tallinn ja teise Mustvee ning saad sekundiga päeva ainsa otsebussi sõiduplaani vaadata, samas ka kohe pileti osta. https://www.tpilet.ee/timetable/search... Kui see aeg ei meeldi, vali lähtepunktiks Tartu, vali sealt sobiv aeg ja tõsta pilet ostukorvi. Siis võta 3 tundi varasem Tallinn-Tartu buss, vali istekoht ja tõsta ostukorvi. Miks peab jälle veiderdama ja mida need ministrid siia puutuvad?
Ma sisendan endale, et jään tasakaalukaks ja vastan sellisele kommile vaid 1 korra....
Otsides telekast aina midagi vaadata (kõik head sarjad on nähtud ja järgmisel nädalal läheb edasi), sattusin sarjale Clarksoni talu. Tuntud "autohull" Jeremy Clarkson on hakanud talu pidama vanuigi. Alul tundus see shõu värk olema, aga edasi läks aina paremaks. Põllumajanduses ole ma mingilgi moel asjatundja, aga see veel huvitavamaks asja tegigi. Keskkonnast tean aga rohkem kui Madison, kes mõnda aega tagasi "koomi pani".
Väga huvitavad on aga droonivõtted, mis näitavad inglise põllumajandusmaastikku ja seda eelkõige "allesjäänud" looduse osas. Kohati igatahes tundub lema paremgi kui meil, aga kohati siiski on tunda, et liiga palju looduslikku rohumaad ja metsatukkasid on väheseks jäänud, liiga väheseks.
Siiski on näha kohati ka suuremaid põõsaste j akeskmiste puudega alasid. Kahjuks ei saa väga aimu teeäärsetest aladest. Vihm, liigvee äravool ja muud sellega seonduvat näeb ka, kuigi saate 1. osas tegu äärmusliku olukorra saja aasta jooksul. Igal juhul selge, et vee äravoolu kiirus nii neil kui meil ülioluline, samal ajal ei tohi see kõik sattuda kiiresti vooluveekogudesse.
Aga nalja saab mujalgi, kuigi asi ehk hoopis kurb? Liikuvuse teemadel keegi ekspert kommenteeris nii:
Teeme
nüüd nii et liberasttid hoiavad nüüd mokk maas sest Normaalsed
inimesed on vaiikides aastaid seda värdsõidukite , puude ja "elurikkuse"
propagantat kuulama pidanud . Nüüd on Meie tarkkade inimeste ja autode
võim . Punkt ! ! !
Mul oli aeg-ajalt grammatika hinne 3, aga .....
Ei saa ma aga postitamata jätta häid maitseelamusi. Ümarmudil on kerge sibulaga vaat et paremgi kui siig! Mahe ja hõrk, suussulav!
Täna pidin taas mett viima Kopli poole ja tänu sellele sain ka natuke jalutada.
Lõunaks see, ehk hautatud jänesekoib oli aga võrratu! Juurde veel vaid natuke kõrvitsat ja.... oi, shõin vist liiga palju....
"Cuando tu no estas" - Debía tener 14 años cuando vi esta película en el cine del pueblo y se convirtió en mi favorita. Afortunadamente, también se vendieron algunos discos de Raphael en Estonia y todavía los conservo. Estoy muy feliz con todas las experiencias musicales, ¡gracias Raphael!
https://www.facebook.com/raphaelartista/videos/1263842015504441
Olin vist 14-aastane, kui nägin külakinos seda filmi ja see sai mu lemmikuks. Õnneks müüdi Eestis ka mõnda Raphaeli plaati ja need mul siiani alles. Olen väga õnnelik kõikide muusikaliste elamuste üle, aitäh, Raphael!
Võtsin ka paar apelsini turult, ikka sellest nurgatagusest Itaalia letist. Aga vitamiine ja mineraale vajavad ka teised.
Küüliku hautamise valge soust põhjaks, oli parimast kartulist tehtud puder vorstikastmega puhas jumalate roog! Nii lihtne, aga nii hea!
Mul on hea meel, et tänasel eelarvekomisjoni hääletusel toetati EPP seisukohti kõigis peamistes punktides. Meie sõnum on lihtne: Euroopa raha peab käima koos õigusriigi põhimõtetega.
Tingimuslikkuse reeglid peavad olema selged ja ühtsed. Õigusriigi mehhanism ei tohi sõltuda kauplemisest või tagatubade kokkulepetest. Peame sulgema „tagauksed“, mis võimaldavad ELi raha vääriti kasutada ja lasevad vahenditel jõuda autokraatide, oligarhide või korruptantideni, mitte inimesteni, kellele see mõeldud on.
See on oluline ka Eestile, sest tugevad Euroopa-ülesed reeglid kaitsevad ka meid ebavõrdse kohtlemise eest.
Kui meie europoliitikud ajavad sellist juttu, on asjad ikka väga pahasti. Mis on RB? Eurorahade tagasikantimine Euroopa hiidude kätte ning hilisem äärmiselt suur maksukoormus, et pidada mittevajalkku ehk valesti tehtud rajatist ülal. On see üksikjuhtum? Ei, järgmise päeva sõnavõtt annab aimu, et Eesti ongi vaja tulevikus tühjaks kaevata ja mahamüüdavad hinged selles suunas ka astuvad!?
Viimased
päevad on möödunud ettevalmistuse tähe all järgmisel nädalal
Strasbourgis toimuva plenaaristungite nädala jaoks. Üheks keskseks
aruteluks tuleval töönädalal
on Hiina haruldaste muldmetallide ekspordipiirangud. Need materjalid on
vajalikud tehnoloogia arenguks, mistõttu on nende kättesaadavus
otseselt seotud Euroopa strateegilise kindlusega.....
Kojamehed kui sellised ongi päriselt kadunud? Ehk ikka peaks kõnniteedel aeg-ajalt keegi luua ja kühvliga pilgu peale viskama?
Aga tervis! Eks tervisehädade põhjuseid ole erinevaid, kuid mingil hetkel tuli teemaks suhkur. Kui huvi pärast uurima hakkasin, siis suu limonaadide joomine jm asjad tähendasid, et olen suhkrut tõepoolest väga ja väga ülemäära tarbinud. Tegin kardinaalse pöörde, kuigi vaevalt, et see nüüd väsimuse jm seonduva kohemaid korda teeb. Aga natuke ehk on hea mõjuga?
Sisuliselt võib öelda, et majanduslik mittetasuvus on valejutt, nagu selle erakonna poliitikutel kombeks. Eriti vähese kuluga oleks see siis, kui oleks selge vaade tulevikku ja teaks, et ööpäevane rongide arv üle 15 ei küüni - sel juhul oleks
elektrifitseerimine tõesti see, mis majanduslikult kasu alla tõmbaks.
***************
Mõned teemad on olnud siiski sellised, mis on seotud riigipoliitikaga, näiteks lõppematu arutelu Haapsalu raudtee teemal.
See on tõepoolest siiamaani lahenduseta. Enamik kandidaate, kellega mina olen suhelnud, on seda meelt, et see raudtee peaks tulema. Kindlasti on ka vastaseid, kes küsivad selle ratsionaalsuse kohta, kuna meil ju bussid liiguvad.
Ka Reformierakonnas olnud pigem vastuseis?
Reformierakonnas on olnud hästi pragmaatiline lähenemine: kui vaadata majandusnumbreid, elanike arvu ja sõitjate hulka, siis see majanduslikult ära ei tasu. Aga on ka sotsiaalmajanduslik vaade, mis võtab arvesse mitte ainult finantsnumbreid, vaid ka inimeste üldist liikuvust ja seda, kui kaugel on Läänemaa võrreldes teiste maakondadega keskusest, kui me võtame rongiliikluse. See on ainuke Mandri-Eesti maakond, kus rongiliiklust ei ole. Siis tal on kaalukamad argumendid. Aga loomulikult suurt projekti ilma riigi abita ei tee, see on ka meie ühine siht siin kohapeal, et riigivõimuga koostöös seda projekti edasi ajada. See on kindlasti üks meie pika perspektiivi plaane.
Mismoodi see nüüd välja peaks nägema? Luik teeb Riigikogus erakonna koosoleku või?
Isamaa poolt Haapsalu volikogu esimeheks esitatud reformierakondlane Lauri Luik ütles intervjuus ERR-ile, et kavatseb töötada muu hulgas ka selle nimel, et Haapsalu raudtee projekt tulevikus võimalikuks saaks.
Sellist juttu on ajanud mõnigi teine reformierakondlane, seega uskuda neid ei saa. Tegi Luik tõesti kunagi toetusrühma ja ka raudtee toetuseks FB lehe, mis kiratses, kuni mina sellele hoogu andsin. Kuigi teadsin, et tegu pole 100% tõelise tegevusega. Toetusgrupi tegevusest edaspidi ei kuuln ud keegi ja Luik oma lehel mitte kunagi inimestele ei vastanudki.
Täna öösel nägin unes, kuis olin Haapsalus, kaasa elamas rongiliikluse käivitamisele. Siinkohal kahjuks on nii, et hommikuti ma unenägu ei mäleta, ainult fragmendid. Aga need olid ilusad - rongiviled, palju rahvast, palju tuttavaid ja kolleege. Plaanisin viimase rongiga ära tulla, aga siiski tekkis tunne, et jään ka ööseks....
Ärgata on kurb! Sellises riigis, kus vaid sõnavahtu suust välja aetakse ja raha põletatakse martäänahjude kiirudel. Kui aga tahate uskuda, mida ja kuidas ühistranspordis vaja teha, siis siiani pole ükski mu pakutud lahendus, kus iganes, osutunud valeks. Vastupidi, see on käima läinud ja toimib. Omal ajal Kalev "Aatomik" Kallemets spekuleeris mõttega raudtee üldse likvideerida, see viks aga riigi kaosesse, sest autod ei mhuks teele ära ja busside sõit oleks igapäevastele sõitjatele nii nüri, et inimesed hakkaksid kõikjal elukohti vahetama. Rohuküla raudtee vastupidi, aitaks paljudel linnaelanikel Tallinnast ära kolida ja ääremaa saaks jõudu juurde.
Laskesuusk läks käima! Ilus kuldne pilt, aga paari päeva järel on selge, et meie omade jälgimine pole eriti oluline....
Meil oli aga punane "kuld"....
Head 1. talvepüha!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar