Blogiarhiiv

teisipäev, 4. november 2025

Virtsu raudtee vanades postitustes

  

Sunday, September 20, 2015

Märjamaalt Virtsuni rongi otsimas.....

......ja muud vaatamas!


Natuke ühest ja natuke teisest. Nagu ikka, alati vaatan ja mõtlen. Nii polegi sellistes teemades juttu vaid ühest asjast. Kuigi eelkõige on ikkagi siin märksõnaks Virtsu ja rong.


Maanteedel on märgata, et midagi on paremaks tehtud. Kiirendus_ ja aeglustusradasid, bussipeatuseid jpm. Aga ikka on asju, millest ainult räägitakse. Praktiliselt ei ole bussipeatustes ikka kohti parkimiseks. Kus on kauplus vm, pole "lisandväärtusi"! Märjamaa ristis oli näha, et endiselt müüdi sealseid hitt-tooteid - luudasid ja vihtasid, teeveeres. Ei mingeid teeäärseid müügikohti. Vähe sellest, müüdi kahes kohas. väikese vahega (kummalgi pool teed).  Kuid peatuskohad peaks olema nagu multifunktsionaalsed punktid - kõikvõimalikeks peatumisteks sobivad. Luuamüümisest rekkade parklateni. Sealsamas Märjamaa ristis oleks ülikiiresti vaja see ära teha! Eriti oluline - koos bussipeatusega, kus oleks hea peatuda kõikide suundade bussidel. On ju viimasel ajal bussifirmad hirmsasti kisama hakanud, et rongid võtvat reisijad ära. Pärnusse sõidab vaid kaks rongi, on ikka tegijad küll! Aga bussifirmad tegelikkuses iose ei hooligi eriti reiisjatest ega nende arvu kasvust. Eks peapõhjus ole nõmedas arusaamas, et KIRUS, see võidab kõik! Tegelikkuses näitab see teadagi mida. Kuna siin aga juttu rohkem raudteest, siis....ehk ikkagi olekski õige, et kõik oleks riigi käes. Muidugi mitte sellise jutupaunikute valitsusega eesotsas.  Kes ei suuda enamasti kõige elementaarsematestki asjadest aru saada! Nähakse ju mitte Rumbat, vaid Brüsselit ja isegi tundub, et uksele koputamist..... Kas tõesti on RB läbi Nabala parim variant? Või ikkagi tegemist aju kärbumisega? Muide, siinse teemaga seonduvalt mainin järjekordselt, RB asemel tuleb sama rahaga korda teha Haapsalu ja Võru raudteed ning RB ise mingu läbi Tartu või kui siiski läbi Pärnu, siis valik peaks olema vaid kahe variandi vahel - kas olemasoleval trassil või Via Balticaga kõrvuti. Punkt! Mõistus koju!

Kuuldavasti aga lisandub mõnele bussile Pärnu maanteel peatus Kernus. Tore seegi. Kuid.....kas peatus ja siinne taristu selline, et sobib ka kõrvalsuundadest tulevatele bussidele? ja üldse, miks ka Kernus pole näha erilist arengut?




Sõitjaid on ikka küll, ka väiksemates peatustes. Huvitav, kas Osula ja teised temataolised sellid üleüldse reaalsest elust midagi jagavad? Mainin ära, et pühapäevane tagasisõit kohalikuma liiniga tõi kaasa täis bussi. Mis sest, et bussipiletite hinnad ikka päris kõvad!

Taas! On söögikoht ja ei midagi muud! Kas tõesti ei suuda mitte keegi taibata, et koostoimimises peitub jõud? Ja riigiametnikud ei suuda taibata, et selliseid asju on vaja toetada? Ja kus on meie talunikud, kes hädaldavad raskustest? Miks ma ei näe neid oma toodangut müümas ja üksteisega konkureerimas?


Märjamaa teerist. Kuhu teha siin bussipeatus koos korraliku parklaga? Sest suur osa busse Märjamaalt läbi ei sõida. Ometi oleks kasu seegi, kui möödasõitvad bussid suures osas siingi peatuks! Seda enam, et näiteks Rapla suunalt  bussi vastu tulles ei peagi ju autoga Märjamaa asulasse sisse sõitma!? Mõistus, tule koju! Igatahes kirjutasin Maanteeameti lehele.
Bussifirmad ju ise ei saa aru, kuskohast reisijad tulevad. Muide, busside sõiduplaanid on ikka tõega kiireks aetud, kipuvad ikka väga tihti hilinema. On see normaalne?








Märjamaal aga sunniti Maximat tegema poe ühte külge "inimlikuks"! Super!!!



Selle eest, et sain nädalavahetusel hästi puhata ja mis veel olulisem, üle vaadata Märjamaa-Virtsu kitsarööpmelise raudtee jaamad, tänud Priidule ja Kerstile! Mis nii viga Eestimaad tundma õppida! Pealegi, Vigala vald mu jaoks suhteliselt tundmatu, ka üldiselt sain üksjagu targemaks.



Bussifirmad hädaldavad, et rongid võtavad reisijad ära. Bluff! Aga raudteid on meil vaja. Mis oleks, kui tõesti mõtleks Virtsu raudtee taastamise peale? Koos muuseumraudteega, olgu siis Virtsus või mujal. Küsite kohe, kust tuleb raha? RB tuleb maha matta, vähemalt sellisel moel, nagu teda planeeritakse. Ja ehitada see üherajalisena, kiirusega kuni 160 km/h kas olemasolevale trassile või kõrvuti Via Balticuga!. Kohast olenevalt jääb vaid üle mõelda, kas Virtsu raudtee algab Raplast, Riisiperest või Märjamaalt!
Tänapäevaste kitsarööpmeliste rongide jaoks ei ole 100 km/h mingi probleem. On selge, et raudtee annaks selle piirkonna elule palju. Kui palju? Kui see raudtee taastuks (RB normaalsel tegemisel jääks raha üle Haapsalu ja Võru raudtee jaoks, Virtsu "lasteraudteest" rääkimata!), tuleks kogu liini jaamad kaasta "etnoprojekti"! Kasutada ära kõik võimalused, muuseumitest-kunstist kuni looduses puhkamisteni.Iga pisiasi on oluline. Priit rõhutas mitu korda vaadete tähtsust. Raudteel, eriti pooleldi turismiraudteel on vaated äärmiselt olulised.  Kui mõelda välisturistide peale, siis sageli neile meeldibki meie rahulik lauskmaa, rabad-sood jne. Samamoodi on ka olulised metsamassiivid. Ja näiteks võimalus sõita kuhugi, kus pole peatust varem olnud, aga kus saaks tõelise metsapeatuse teha, majutuskohtade ja muuga.



 Miks üldse pakun üheks võimalikuks algjaamaks Riisiperet? Kui RB saaks olema VB-ga kõrvuti, pole tingimata vajalik alustada Virtsu raudtee Raplast. Piisaks ju Märjamaast. Kui aga RB saab olema olemasoleval Pärnu trassil, jääbki küsimuse alla Rapla või Riisipere.
Tõenäoliselt olekski ju tegu turistliku regionaalraudteega. Vaevalt, e ükskõik mis liini pidi, keegi väga sõidaks Märjamaalt Tallinna tööle selle rongiga. Kuigi, mine sa tea! Kohalik töölesõitmine on suhteliselt keeruline, sest....kust kuhu siis sõidetaks? Pigem oleks see elementaarse liiklemisvõimaluse tagamine + turism igatepidi võetuna. Rattamatkajad teiselt rongilt ümberistumisega Saaremaale ja loomulikult ka mandriosas. Võimalik, et selliseid rattamatkajaid oleks väga ja väga palju ning mitte ainult südasuvel.




Rapla-Märjamaa vahel olemas maantee ja bussiühendus. Riisipere suunalt aga õiget ühendust Märjamaa suunaga ei ole. Aga võiks ju?
Pealegi, Virtsu sõitjate potentsiaal oleks Tallinn-Laagri piirkonnast ikka päris kõva!

   
ja





Märjamaa jaam. Igal juhul on selge, et (alg)peatus peab olema Pärnu maanteel. Et ümber saaks istuda ka Pärnu suuna bussidelt ning ..... Rail Balticalt!? Kus peaks raudtee Märjamaal kulgema ja kus on õigem teha Märjamaa peatus, on juba iseasi.



On hea, et kohati on jaamahooneid jm alles ja veelgi parem, et kohati need "elus" ja "hea tervise juures"!


Mõlemal pool on uksekohad kinni müüritud.



















sellistes kohtades on rõõm ja kurbus käsikäes. Rõõm, kui midagi tehakse ja et midagi säilinud, kurbus aga siiski tükib tihti kallale....



Tamm tundub suures osas olema suhteliselt heas seisus, kohati vajaks aga muidugi täielikku taastamist. Ometi pole kahtlustki, et kitsarööpmeline raudtee oleks odavam kui laiarööpmeline. Ning tasemel lahenduste juures oleks muuseumraudtee tõsine turismi tõmbenumber!







Paeküla raudteejaam. Eraomanduses ja loodetavasti tasapisi muutub aina ilusamaks.


Eks siingi ole võimalus muuta soovi korral peatuste asukohti. Lähemale maanteedele ja inimestele. Seda enam, kui raudteejaamad on eraomanduses, alati ju ei soovita rongi päris ukse ees peatuma. Teisest küljest, see annaks nii mõnelegi hoopis võimaluse elatist teenida!
Nii mõnigi hoone/kinnistu sobiks ju turismiks? 

Muuseumraudtee, Lavassaare. Foto: Mehis Helme.
Sõidaks sellisega Virtsu raudteel?










Imelist loodust võib aga igal pool leida.





Ei tohi ka loodust märkamata jätta. Pisiasjades ju ka oma maailm!








Sellised lipuhoidjad ju päris jubedad, aga siiski, ajalugu!
Ja kui isegi need hooned ei jää jaamahooneteks, siis ajaloolise välimuse peavad need säilitama


Mina tahaks küll siin sõita rongiga. Nii beebiporgandiga kui ka muuseumrongidega. Auruvedurist rääkimata.  Olgu siis Saaremaale minekuks või lihtsalt puhkama. Tegelikult on ju sel kandil omad võlud.






Üks võlusid on kindlasti jõed! Konuvere raudteesild on päris võimas. Muide, kindlasti on üks võimalikke turismi sihtgruppe igasuguste ehitiste fännid.. Ja kalameestel poleks siin peatuse vastu midagi!















Igasugused veekogud tõmbavad mind ligi. Eelkõige järved ja ojad, aga kindlasti ka jõgedel omad võlud!













Kuskil võib näha ka hobuseid.....




 ..... või välja-loorkulli!




Vigala jaam. Jaamahoonel juurdeehitused, milles üks pool on armetus seisus ja mõttekas lammutada. Jaamahoones endas aga väga uhke raamatukogu!









Tänud Marele meile kulutatud aja eest!



Endine raudteeait, vahepeal oli seal siis õllekas. Ehk tekib uuesti, kui rong tuleb? Väikse turismirongi peatuse ajal rüüpaks mõnuga kannukese koduõlut!?




Miks ei võiks tekkida siiagi midagi lastele?






Majadki näitavad, et rahvas lahkub. Kas äkki süttiks neis akendes valgus, kui elu muutub paremaks?


Igatahes Lavassaares on TU-4-d ootel!
Foto: Mehis Helme














Muidugi, üldse pole paha sõita rongiga ju seenelegi? Nagu vanas Seenelauluski!?


Tore oli aga näha, et nii mõnedki vanad raudteelaste elamud korda tehtud!








Lõunapausi aeg. Lausa nauding näha vana talu ja imeilusat jõge ja elu selles kõiges.




Emane pruun tondihobu.













Kas peatus peaks olema vana jaama juures või hoopiski silla juures? Padakonn aga vahtis küll väga küsivalt!








Rumba jaam. Omanik nüüd olemas, aga kas saab elu jaamahoonesse tagasi? Odav see lõbu ei ole, aga täiesti võimalik!



Kui ka raudteed ei peaks kunagi taastatama, siis hea jalgrattatee võiks siia ikkagi tulla. Kasvõi Haapsalu raudtee killustikust.....
















Rootsi jaam. Tasapisi asi paraneb ja lootus hoone säilimisele on hea....
Aitäh pererahvale, et meie peale oma aega kulutasite.





















Kõik, mis Kirblas näha, on kelder. Tõenäoliselt muidugi selle peatuse taastamisel mõtet ei ole. Küll aga tasub mõelda, kas kuskil mitte raudteed hoopis maantee lähemale nihutada? Näiteks Kirblas endas?






Lihula.













Siia seekord lõunale ei saanud. Oli teine reserveeritud.....




Tuudi jaam korras ja müügis. Hinda peetakse krõbedaks, aga küllap ka taastamine oli kulukas.














No selline miljonivaade teeniks küll raudtee-ehituse kulud tasa?
Tegelikult, oluline oleks ka see, kus peaks olema muuseumraudtee põhidepoo? Alati pole vaja ju pikki sõite teha, mõttekas onvahel kliente ka lihtsalt Virtsust Lihulasse vedada!?


















Depoo on olemas. Ja eks muuseume ole juba ka kohapeal.....






Tagasiteel põikasime muidugi ka Karuse jaama!


















Üks mõte tekkis veel. Vägagi paljud kuulsad inimesed omavad ka siinkandis (suve)kodu. Kas ja kui paljud neist maale sisse kirjutatud? Kindlasti oleks nendegi maksudest väga palju kasu väikestel omavalitsustel.



Päeva märksõnad olid muidugi ka õunad.... Ja nii see õhtu tasapisi kätte jõudiski! Õhtusööki ma vast eraldi kiitma ei hakkagi.....


Haned ja sookured, soojus ja vaikus, mida ilusamat veel tahta....


 
******************************************************
 

 

Monday, September 21, 2015

Vigalamailt päälinna - kumb on parem?



Mõned pildid Vigalamailt ja siis tagasiteele.

















Ojapere külaplats. selline pisike ja nunnu.










































Ja kuhu siia siis ikkagi teha bussipeatus? Nii, et peatus on üks, mitte ei pea ümberistumiseks marssima ei tea kui kaugele ja ületama suurt maanteed? Nii, et samas oleks ka kioskid, joogivesi, pingid-katusealused- luuamüüjad, maasikapakkujad, rekkade peatuskoht, info?
Pole ju see kõik oluline mitte ainult reisijatele või "Pargi ja Sõida" süsteemi kasutajatele ega bussiliikluse majanduslikule kasulikkusele, vaid oluline ka nendesamadele luuamüüjatele, sest siis on nende läbimüük ju oluliselt suurem!?




Selliseid bussipeatuseid on terve Eestimaa täis. Aga kuhu siin parkida auto? Miks ei ole sobivates peatustes tehtud pikemalt kolmandat rida? Kus on kohad, kus aeglasemad saaks kiirema mööda lasta? Need pole ju niisama pisiasjad, vaid väga olulised! Vaadake või meedias ilmuvaid artikleid liiklusest ja õige pea läheb plärlas andmiseks, et näiteks aeglasemad liiklejad ei lase kiiremaid mööda!  Ja võidki seal küsima jääda, et KUS seda teha, delfitasemel plärajad ei saagi aru, et pigem on suvalises kohas hoo mahavõtmine ja kõrvale (kuhu?) tõmbamine kordi ohtlikum, kui natuke aeglasem kulgemine! Eriti talvel muidugi.
Räägitakse 2+1 maanteedest, miks ei võiks tasapisi hakata tegema mõnekilomeetriseid möödasõiduradu või siis vähemalt mõnesajameetrilisigi!?




Kus on siin, väga olulises ja samas sobivas kohas aeglustus- ja kiirendusrada? Võib hakata küsima, et miks peab eraputkaärimehe jaoks riik midagi tegema, tegelikult on ju NIIKUINII vaja teha, miks siis mitte sinna, kuhu on see sobivaim?



Hea kui sellinegi võimalus peatumiseks on. Aga see pole see.





Siingi on näha, et mingi võimalus peatumiseks/parkimiseks ju on. Aga selline poolpidune! Ja kui turismibuss tahaks teha metsapeatust? Mitte kuskil tanklas peatuda, vaid juts kaunis metsaveeres? Sellised asjad on samuti olulisemad, kui me arvata oskame. Meie oma loodusega suudame mõjutada väga paljusid turiste, bussiaknast vaade pole see, mis üks mõnus peatus ju.






Ei paista ka siin, kõrvalteele pööramise kohas, mingeid lisaradasid.










Kellele need pikivahe ruudukesed tehakse? Autojuhid on pimedad? Või kas on nagu mobiiliga roolis probleemi puhul, et 29% on loogilise mõtlemiseta inimesi? Kes arvavad, et piisav pikivahe on ka 20 sentimeetrit? Äkki peaks politsei hakkama trahvima ka siis, kui ruudukeste piirkonnas selgelt rikutakse eeskirju? Kas ükskord hakatakse mõtlema?


Veel üks oluliselt suur probleem! Miks on meil (lumisel maal) mindud kollasepõhjalistelt märkidelt üle valgetele? Oleks aeg minna tagasi selgelt nähtavamate märkide juurde! Meil pole lihtsalt aimugi, kui palju jääb kahe silma vahele valgepõhjalisi märke, olgu siis ülesõitude eel või ükskõik kus. Aga pimedalegi peaks olema selgem, et kollase põhjaga märgid on igal juhul kordi paremini märgatavad.




Vana-Pääskülas IKKA VEEL ei mahu mitu bussi korralikult ära. Seekord küll kiitus linnaliini juhile, kes pea kõik väljujad-jooksjad ära ootas! 

On liikluses (igikestvad?) probleemid? Või saab midagi muuta? Muuta neid asju, millest ammu räägitud, ka Maanteeameti endi inimeste poolt. On vaid vaja eelkõige tahtmist!



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar