Blogiarhiiv

teisipäev, 4. november 2025

Läänemaa vanades postitustes.

 


Monday, May 4, 2015

Rong Haapsalu - Pürksi.

Kes keelab mul unistada? Meil kõigil?

Leedu kitsarööpmelise raudtee 100-nda aastapäeva rong sõitmas liinil Panevezhys - Rubikiai.


See juhtus juba aastaid tagasi, aga sõit oli imetore. Eks osalt tänu sellelegi, et rongi vedas endine Eesti vedur TU2-076. Praegu selliseid vedureid veel on, töökorras ja võimelised pikki aastaid inimesi teenindama. Ka vagunitega saab hakkama. Praegu asub muuseum Lavassaares, rabade ja metsade vahel, raudtee aga aina aheneb seal. Tänu fanaatikutele on muuseum arenenud ja toimib. Kuid paremini toimiks mõnes muus piirkonnas. On püütud seda tuua Pärnusse (Pärnu-Mõisaküla tammile), nüüd ka Türile. Mõeldud on ka Sonda, Tamsalu jt endiste liinide peale. Tulemus oleks kindlasti hea, küsimuseks on aga raha ja riigi toetus. Tahame riiki arendada või mitte? Turismi arendada? Miks siis üldse tegutsed väikselt? Mõelgem suurelt.!


Dresiiniga Lavassaares. Juhiks vedurijuht Raimo.


Osa eksponaate ka vanarauda läinud, kuid park on tegelikult väga muljetavaldav - lähinaabruses sellist juba ei leia!



Lätis. Gulbene - Aluksne liinil. Meie auruvedur on korda tehtud ja oli seal rendil. Nüüd saaks sellega ise turiste vedada.




Läti, TU2-273.


Nii peaksid meie liidrid seisma Eesti arengu eest, mitte selle vastu. Näiteks hävitada Nabala ja Nõiakaev - see tundub olema palju mõnusam! Muide, pilt väga sobilik, sest kui Juhan mõistaks seda, mida Juku teab, siis poleks vaja kulutada mõttetutele asjadele sadu miljoneid eurosid. Vaid osakese sellest kulutada hoopis millegi väga vajaliku peale!


Lavassaare, pildid ajaloost.



Oru. Peale turbatööstuse mahaparseldamist riigi poolt saadeti kõik vanarauda, midagi õnnestus sealt aga muuseumi jaoks ära päästa. Mitte riigi poolt, vaid ikka ja jälle vaid kodanikuühiskonna poolt, suurimad teened selles sellistel meestel nagu Mehis Helme, Andrus Roosma, Aldo Siig, Peeter Klaus jpt, kes on andnud selleks väga kõva panuse! Nüüd on rooliratas riigi käes, sest tegu just riigilaevukese pinnal püsimisega...


Teeme ära?

Depoo saab teha raudteejaama, osa eksponaate aga viia Noarootsi. Kitsa raudtee algaks Haapsalu raudteejaamast suunduks paralleelselt laia raudteega Uuemõisa suunas ja suunduks siis üle suure maantee sinna, kust algab ka tammiehitus!? Noarootsi jõudes suundub raudtee .... sinna, kuhu on kõige mõttekam viia osa muuseumieksponaate. Väga oluline on Noarootsi elanike soov - millega siduda kohapeal raudtee tegevus? Mingi talumuuseumi või muuseumikompleksiga? Kohaliku kogukonna üritustega? Suplemiskohaga?  Vaatetornidega? Muude turismiatraktsioonidega? Tuua sinna üle ka Koela talumuuseumi hoone, nii nagu on hooneid viidud Vabaõhumuuseumisse!? Geoloogiamuuseum ja puursüdamike hoiukoht? Klaverimuuseum mädanevast hoonest Helmes?Fantaasiaks peaks siin küll ruumi olema!? Kasvõi juba kahtlustusteks, et jälle nii palju tegemist Helmetega!?
Kindlasti pole aga need need helmed, mille eest ammustel aegadel pärismaalased oma maa ja inimesed maha müüsid......

Üks suur võit oleks juba see, et kohale saaks nii autoga, bussiga kui rongiga! Ükskõik, mis seal siis oleks! Ning unustada ei tohi, et kõik sellised ettevõtmised võimaldavad teha üritusi mitte ainult meie inimestele, vaid väga erinevate elualade spetsialistidele ja niisama puhkajatele välismaalt! Mida tähendab see turismi koha pealt Haapsalule ja Noarootsile, kogu Eestile - seda targad inimesed mõistaksid....

Muidugi võib kaaluda muidki variante - viia raudtee Valgeväljale või Rohukülla või hoopis Ristilt Virtsu? Ka Sondast Mustveesse, Tamsalust Järva-Jaani vm. Ma tean küll, et poliitikuid selline perspektiiv ei ahvatle, aga riiki arendada lubatakse ju iga päev!? Miks siis mitte kätte võtta ja midagi ära teha?


****************************************************************************************





Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar