Blogiarhiiv

esmaspäev, 28. august 2023

Hea koer ei saada selle ilmaga peremeestki välja - rattad ja Liikuri uus rattatee.

 

 
Autopeded ei taltu!
 
Kasutan harva seda väljendit, sest see ei võrdu ei sõnade autojuhtid ega autoomanikud tähendusega. See on midagi ju rullnokkade taolisega pigem võrdeline. Aga kõlab naljakalt (meenutage või tuntud anekdooti) ja sobib nende kohta, kes mitte kuidagi ei saa üle sellest, kui linnaruumi paremaks ja rohesäästlikumaks muudetakse, sh siis rattureid "pingerivis" ettepoole nihutades. Või siis olgu see sõna egoistide tähistamiseks.
 
Nõndaviisi, mul oli küll koer, aga pikka aega hea sõbra ja kaaslasena kulgenud aeg on ammu möödas ja uut ei tahtnud võtta. Nii et pean ise otsustama, millal välja minna. Täna läksin, sest kolm olulist asja sattusid kokku - uudis uuest teelõikust Liikuri kandis, vihm, kohati tugevnev ja kõva tuulega ja ilkumine suhtlusmeedias teemal, et miks küll täna ratturid ei sõida. Isegi küsitlus tehti, nägin seda vahetult enne väljaminekut.
 
 
Pean paljusid kurvastama (anekdoodi järgi rohkemat kui 7% elanikkonnast), rattureid oli. Mõnegi jaoks, kes hommikul ehk tööle tuli võib päevane karmim ilm veidi üllatuseks olla. Aga küllap on ratturid harjunud, hea riietuse teemagi ju ammune ning ma ei taha uskuda, et rattad näiteks turu väravas jäetakse ööseks seisma ja koju minnakse bussi või taksoga?

 
Üksiti talletasin muudki, sest enam-vähem kõik ju seotud. FB-s visati nalja, et kuna pole ka jalakäijaid eriti väljas, pole ka kõnniteidki vaja jne. Tõepoolest, miks need kurradi jalakäijad, kellele ka laiu kõnniteid tehakse, ei taha täna jala liikuda?
Sest koera nimi oli Riks! (mitte minu koera). Isegi ühistranspordiga täna ehk keegi välistab liikumise, sest kui Tallinn on liikuvusruumi parandamisele asunud, siis seismisruumist ei tea poliitikud-ametnikud küll essugi! Nad ju oma kabinettide ei seisa, ammugi vihma või päikese käes? Kui ka kõikjal ei mahugi suuremaid ootekodasid rajama, vabandust, õige nimetusega reklaamkomplekse, siis mõnel pool mahuks. Suuremad, kolm seina kinnised, kaitse nii päikese kui (tõmbe)tuule ja vihma eest - see on ootekoja ülesanne! Ja suurema puhul saaks ju rohklem reklaamegi paigutada ja näidata?

 
Ei pidanudki kaua ootama, esimene ilmus peagi nähtavale.

 
Selle loen 1/2 ratturi eest.

 
Muide, teisel pool teed, kus mingi parklanurk oli, võinuks luua nõude- ja tellimusbusside seisukohad, praegu on vaid see. Aga hoolimata korduvast teavitamisest seegi linnavalitsust ei huvita. Bussifirmasid vist ka mitte ega tellimusreiside korraldajaid (nagu Looduse Omnibuss, Germalo, Tiit Reisid jt), sest kui klient on juba raha maksnud, siis kõmpigu sinna, kust buss väljub, mitte ei pea ometi hakkama bussi suunama esimeseks peatuseks Balti jaama? Mis sest, et paljud kliendid tulevad reisile ehk bussile saamiseks kohale rongiga.

 
Vabandan, et pildid vilets, ma ei teinud mingit pettust, ausõna! Lihtsalt olgu pilt nii vilets kui tahes, neid tegin ainult ratturitest ja paar korda seisvast rattast. Kokku lugeda võite ise, aga selge see, et nagu jalakäijaid oli kordades vähem tavapärasest nii ka rattureid. Seda enam et tegu lõunase ajaga, kui paljud ratturid juba tööl. Seega on vingujate kisa seda imelikum, sest ei saagi ju kergteede vm olemasolu hinnata halvimate ilmastikuolude järgi. Võib olla peaks ka Ahtri jm tänavad üldse täis ehitama, sest seal ju vahel uputab ja autodki katuseni vees? Mh, ah?


 
Töövahendina kasutavad ratast kullerid ja ka Reidi teel nt haljastustöötajad.


 
Ahjaa, kuskil ületas kaugel ees tänava ka vihmakeepides ratturite grupp. Küllap turistid.

 
Taamal ongi töötajate kastirattad, ausõna. Aga kahtlemata peaks ka Reidi tee promenaadi lammutama, uhked teed, pingid, mänguväljakud jm tehtud ju ilmaasjata, täna polnud mere ääres üldse inimesi näha! 

 
Nonii, selline on see siis uue teelõigu algus. Pikkust pidi vist olema 1,1 km.
Veel üks asi, mida vingujad ei mõista. Selliste teede puhul pole ainukasutajateks ratturid ja jalgsi linnasliikujad, vaid ka puhkajad, sportlased, ja lapsedki. ja loomulikult peaks kõik, mida tehakse, olema tehtud võimalikult laia kasutajaskonna jaoks. Mitte nagu RB, mis vaid kaubavedude jaoks. Või suured maanteed, mida sõiduautode juhid tahaks kasutada nii, et rekadel oleks oma tee ja põllumehed üldse istugu oma põllusiilul...
Või nagu keegi tahab kangesti linnalähi porganditesse restorani, kuigi iga söögikiosk jm omaks peatustes kordades rohkem kliente.

Aga püüdsin nii palju näha ja "avastada" kui suutsin, kuigi ega see ilm väga mõnus polnud. Siiski oli mul hea tunne olla ja näha ja vaadata. Autoomanike rõõmuks ütlen, et sel uuel lõigul polnud rattakribalatki, nii et siin võiks tõesti autotee olla, kolmetasandilisena postidel muidugi...


 
Haljastust on siin ka üksjagu lisandunud, nii madalana kui ka puudena. Seda, miks enne heinamadd sellise peenrana, mina öelda ei oska. Ehk selleks, et mitte teeäärt niita?

 
Omaette pluss muidugi see, et ratta- ja kõnnitee eraldi. Ei saa ka ratturid (osa neist) kiunuda lapsevankrit vm pärast. Mõelge, kuidas tujule mõjub see, kui jalutada ja kuskilt kostab pidevalt mingi kiun, eks ole? Haha.

 
Hm, aga kus on spordiväljakud autojuhtidele? Täielik diskrimineerimine ju? Selliste torurägastike raha eest saaks ju ehk 10 sm teist rida kuskile tänavale juurde teha? Kümme spordiplatsi, juba meeter!?

 
Puid oli istutatud erinevaid liike, esiplaanil mingi tammesort, enamus aga tundusid olevat siiski pihlakate mingid sordid. Nii et ka siin ei oska linnavalitsus aru saada, et kohati on kõige olulisem varjupakkuvaid puid istutada. Kuid siiski kiidan siin tehtut suuresti, sest vaeva on nähtud kõvasti. Kiidan linna(osa)valitsust aga muidugi ka töömehi!

 
On ka vanu õunapuid alles jäänud. Paistavad sügisõunad olema, aga maitsema ei hakanud. Kuna neid nii palju alles, siis äkki metsikud? kuigi need nii hästi ei kannaks. Aga siin võiks neid süüa muidu kindlasti,s est linnaõhk ju täna tunduvalt puhtam. Ja ... mida vähem autosid, seda puhtamaks saab?

Kes Eestis müüb poolkinniseid ehk kattega rattaid? Kus on nende jaoks tehtud parkimismaju? Võib olla ongi tulevik osalt selliste päralt, elektririkshad jm, ah, mh? Akus peaks vägevad olema, aga kes teab, kes teab... Igatahes elektrit läheks vähem kui autode puhul ja elektriautode rohelisusest ma selles võrdluses üldse ei räägi! Saaks ehk tuumajaamstki loobuda, mida vägisi peale surutakse?



 
Pea ainukesed jalakäijad peale minu, keda nägin. Kohutavalt lai (rohe)ala nende jaoks jäetud?


 
Üks asi, mida ametnikud siiani pole selgeks saanud - pinkide ja puude kooskõla. Mitte ühegi pingi juurde polnud istutatud laiavõralist puud, mis tulevikus varju pakuks. Üldse mitte ühte puud!

Ja küll ma olen ikka pime!!! Sa kurradi ra.sk! Pealinn kirjutas, et siia ka kaks joogiveekraani tehtud. Ja kujutate ette, vihmavarju alt piiludes nägin igal pool siniseid jm torulahendusi, aga et üks kraan SIIN, näen nüüd alles pildilt! Oot-oot, ma korra vaatan suurendades pilti! Ja ongi! Teise etteheite ametnikele tahtsin rattatee lõpupoole teha. Nimelt, joogiveekraanid vajavad TÄHISTUST! Kahel moel ja ikka selleks, et neid märgataks ja et nende olemasolu teaks rohkemad inimesed. See kehtib kraanide kohta kõikjal linnas. Kraanide kohal võiks olla mingi "suur sinine veetilk" vm, mis selgelt teeks selle kaugelt märagatavaks. Tuleb meelde ikka ja jälle üks vana kogemus Haapsalus, kus ilge kuumaga Vasikholmil kogu kaasavõetud vesi otsa sai ja äraminne avastasin ranna servas joogiveekraani... Oli teine na elektrikapi moodi. Siin ja linnas üldse on aga sinised kõik - torurajatised spordiplatsil, jalgratta tööriistapostid ja veekraanid. Aga kraanid peaks TEISTMOODI silma torkama.
Ning mõlemale poole või lausa mitmes suunas mõnesaja meetri kaugusel, kus mänguväljak, teede ristumiskoht vm, peaks olema VIIDAD, kirjaga Joogivesi! Nagu arenenud linnades on. Mine või Haapsallu vaatama, sealgi mõni olemas ja vist ka Pärnus. Tallinnas aga ongi see teine asi, millest ametnikud kuidagi aru ei saa, ka saja aastaga mitte!

 
Uusi puid oli tõesti üksjagu, kuigi nagu ütlesin, enamus pigem vitsalaadsed. Mis sest et neilgi oma koht ja mõte, juba ainuüksi ilu pärast.
 

 
Otsi või oma puude-põõsaste määraja välja, kuigi kardan, et see ajast maha jäänud.


 
Ja ehk võiks mõnigi istekoht olla priske katusealusena? Kui nii väga tahetakse, olgu või murukatusega? Isegi kui rattaga mure ja ilm kehva, siis ka ju hea katusealuses ruumis tegutseda?
 
Kuidas aga senised rattaremondi kohad püsivad? Loodetavasti ei ole seda varastamiskommet enam nii palju? 


 
Kuna keskerakonnas valimised ees, siis tiheda graafiku tõttu lükkub avamine edasi? Kõlvart kuskil piirkonna üritusel jõudis käia ja plangulaudu purustada, igale poole ju ei jõua? Kiik aga vaevalt, et Lasnamäele tuleb, näiteks näitlikult süstlaid murdma?


 
Igal juhul väga kena allee! 

 
Omamoodi lahedad taburetid, kas kosmonaudiks soovijad saavad neil ennast keerutada? Üldse jätavad tänapäevased rajatised ilusa mulje enamasti.

 
Ja õnneks on veel ruumi, saab puid hiljemgi istutada. Ja mine tea, kui KE oma shansid ka pealinnas maha mängib (nagu Ratase juhtimisel riigis), siis tuleb võimule RE ja nende "see-kuuse-istutaja-poliitik" platsi?



 
Kus on katus?


 
Paari inimest siiski nägin - üks töömees - lapsevankriga jalutaja ja veel vist keegi. Igatahes vähem kui eemaolevatel teedel autosid...



 
Ka Lasnamäe maju ikka vist suuremas osas kenaks tehtud.

 
Rattateed on siin erinevates uundades ja nii peabki. Kuid siingi veel valgustusposte, suuri ja kolakaid, millest saaks ühest postist kolm teha!

 
Ja jälle, "on vaid üks tänav, pink ja puu..."! Nali naljaks, aga mitte mingil juhul ei tohi lubada, et keegi saaks päikese käest varju istuda?


 
Väga uhke värk!

 
Varess karjatas aga kajakaid. Needki ei viitsinud merel olla ja mõelda, kohutavalt suur muruväljak nende jaoks tehtud? Linna poolt ju! Öudne!


 
No kasvõi selliseid "planetaariume" teha linnas siia-sinna? Ka reidi teele, mere äärde. Asja mõte - varjulisus, eelkõige päikese eest. Aga ehk ka selliseid, kus saaks mere ääres ka vihmaga istuda ja suurema tuulega? Sellised asjad on ju ZEN ehk olulised?


 
Ja oluline tegelikult sellinegi asi. Kui juhtub olema abi vaja või isegi niisama tuttavale teada anda, kus kohtuda, siis info ehk nimetus tähtis. Proovi sa kiirabile seletada, kus krt sa Lasnamäel asud, too võib ju pool Lasnamäed enne läbi sõita!?

 
"Äää, me siin joonistasime plaani ... ja siis Fedja ütles, et pinke võiks rohkem olla ... me boss panigi siis sõrme skeemile... ja nii sündis selle pingi asukoht. Äh, mida? Ah, haljastuse-Marti polnud sel päeval tööl... Mida, mingi puu istutada vä? .... Mida hekki, eemal on ju puid ääää?..."
 
Plusspunktid aga selle eest, et prügikastid mitmeosalised, aga eks näis, kui palju keegi sorteerib!
 


 
Oh sa poiss!  Tõepoolest, kaks kraani 1,1 km kohta on rohepealinna jaoks just see saavutus, mida ongi vaja. Ehk sisuliselt peakski olema linn kaetud, kraanid kilomeetriste vahedega! Pragu vist umbes 38 kraani vaid kogu linna kohta, mullu ei jäksand ametnikud tööd teha, koroonaväsimus jm takistasid...



 
Pildil vasakul on näha kaks rida valgustusposte, vasak rida peaks kiiresti olema likvideeritud!


 
Aga on ka Lasnamäel varjulisi teelõike.



 
Siit vist ei sõida ühtegi kokkuliidetud bussiliini, et otse Balti jaama saaks? Krt, küll on need head liinid, mis liidetud! Krt, küll on mul ikka ajast ees mõtted, möödunud aastakümnendil ja ülemöödunud...!


 
Ah, tühja sest vihmast, lõunat ju nagunii vaja süüa! Seega võib





 
Turistid. Rõõmsameelsed sakslased.



 
Ilus. Värvid. ka vihmaga.



 
Lõhn nagu vanaema kodu aiateel!




 
See mees ei virise ega vingu! Küllap sõitnuks ka rattaga.


 
Kadriorus ja küllap mujalgi - tee piirdeks olevatel raudlattidel peaks olema "hambad" sees, et vihmavesi saaks ära valguda.

 






 
Kiiruga fotokat põuest välja võttes mõni pilt aga udune või kiivas. Vihm, mis parata.




















 
Aeg lõunatada. Kadriorus rattureid ei näinud.



 
Hea koht, maitsvad kodused toidud ja väga priske kilu-munavõileib. Hinnad muidugi üksjagu tõusnud ja kui ka nüüd võiks tasapisi langeda, siis ... nagu bensukates tõusevad kiiresti, langetada aga maailmaturu tõttu ei saa...


 
Pilaff ka väga hästi ja maitsvalt tehtud, mulle aga meeldib plov üldiselt rohkem. Lisasingi veidi ketshupit...



 
Siingi jalg- ja rattatee eraldi.

 
Tallinna poliitikud ja ametnikud võiks suvepäevi või tarkuseseminari Suure-Jaanis pidada. Sealses bussijaamas on ülihea näide suurest ootekojast, millesarnast saaks kasutada ehk ka mõnes  kohas Kadriorus, Reidi teel mere ääres jm. Ikka selleks, et hästi planeeritud selline hoone sobiks vaadete nautimiseks ka vihmaga või tuulega, eriti kui kolm külge maast laeni kinnised, seinad ja katus sellised, et ka päike ei kuumaks jne.
 



 
Kuidas aga hr Svet jt siin istuks trammile ümber Mähelt tulles? Rääkimata sellest, et sadama trammi lolluse ja raiskamise asemel võinuks trammiteega panna jutiga edasi mööda Reidi teed. Kilomeeter kordades odavam ja kordades mõttekam Linnaliinide bussid saanuks siit sisuliselt kõrvaldada ja kasutada mujal liinidel, maakonnaliinid teeks vähem peatusi ja tramm võtaks reisijatemassist suure osa endale.


 
Suunata palju busse Reidi teele, kas see tähendab ka suurt reisijate arvu kasvu sealsetes peatustes? Suuremat kui kesklinnas? Ikka mõistusega, seltsimehed!


 
Kuid veel kord, liinide KOKKULIITMINE, milles MINA aastaid rääkinud (ajast ees olles nagu ikka) on väga hea tegu! Milline lust oli sõita OTSE, ilma ümberistumisteta Balti jaama!

Rattureid ka siin sel kellaajal ei näinud. jalakäijaid mere ääres samuti. Vaid autod tossutasid ja mõned bussiootajad istusid või seisid, sest ootekojad tillukesed nagu linnavalitsuse kempsud!




 
Paljude busside lõpp-peatuse toomine Balta semel D-terminali juurde oleks ka igati mõttekas ja bussid teenindanuks piirkonda KORDADES paremini. Sisuliselt kogu linna, mitte nagu tramm, mis kellegi märja unenäo järgi veab miljoneid soomlasi jt sadamast bussi- ja lennujaama.....



 
Hei, virisejad, võtke ratas ja minge osteke seeni, tehke üks mõnus seenesoust endale! Kusjuures kukekad maksavad vaid 7. 50 kilu.


 Polnud paha päev. Linnavalitsus mulle palka ei maksa...

 

 

 

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar