Blogiarhiiv

reede, 2. september 2022

Põige Viljandist Sultsi ja uue liiniga tagasi raudteejaama, mille bussipeatuse nime linn ära muuta ei suuda..

 

 
Kuidas siis toimib uus, Valga - Tõrva - Viljandi Jaam - Viljandi bussiliin? Vara veel otsustada ja ega ma selle ühe sõiduga ka kõike väita saagi. Puhkasin Viljandis ja otsustasin paar sõitu kaasa teha. Viljandi bussijaam üsna rahvarohke, maakonnaliinid aga endiselt halvasti korraldatud. Busse sõitis palju, ka reisijaid üsna palju, aga .... ei ole kõigil niisama lihtne bussile saada. Näiteks Viljandi Männimäe linnaosa, kõige elanikerohkem, jääb bussijaamast üsna kaugele. Linnaliine on, aga ikkagi ei ole igale bussile sobivaid aegu.
Teine suur probleem on, et RE ja Isamaa koostöös kõikjal püüavad tasuta bussiliiklust torpedeerida ja mitte suunata, iga hinna eest, maakonnaliine raudteejaama. Isegi peatuse nime ei suudeta muuta Viljandi Jaam ja seda nime pole ka liininimetuses. Nii ei imestakski kui paljud veel ei teagi, et asendusliini jätkuna saab sõita ka Tallinna, Türile jpm kohtadesse.

Ka kommertsvedajad, kes tihti riiki kiruvad (kohati õigustatult), ei vaevu tulema inimestele vastu, lähemale? Kohalikud teavad sellist peatust nagu Maailma Lõpp? Igati vahva nimetus, kellegi naljavenna poolt, aga sisuliselt peakski olema bussiliinid Maailma Lõpp - Tallinn ja ka Tartusse, kohalikest idasuuna liinidest rääkimata.. See nimi võiks isegi väljaspool Eestit uudisekünnise ületada. Ehk et reisijaid võetakse bussile ka Männimäel ja kui nood väsinuna (lastegagi) Tallinnast vm tagasi tulevad, saavad oma kodu ukseläve lähedal bussist maha astuda?
 
 
Imelik, Anttila-bussijaama platvormide kohal on ka varikatus, aga millegipärast vihma ei pea kinni? Kas Viljandi linnal on peremees?



 
Viljandi maakonna bussid üsna kena kujundusega. Ja nagu ütlesin, neid sõitis tõesti palju ringi. Aga liinid peaks olema kokku liidetud, valdava enamuse jaoks kulgeks sõit LÄBI LINNA ja bussijaam oleks hoopis teise funktsiooni - suuresti tavaline vahepeatus. Sest  kahtlemata vajavad ka Viiratsi ja Vana-Võidu otseliine Karksi-Nuia ja Abja-Paluojaga, Männimäe ja Puiatu Suure-Jaani või Tänassilmaga.

Siinkohal peab avaldama tänu Taisto asendusliini tegijatele kahe asja eest - reisijate vedu rongile ning liinile lisatud peatused. Mõlemad on need, mis reisijate arvu kahtlemata kasvatavad ja sisuliselt on ka tegu Eestimaa esimese pika liiniga, mis teostab juurdevedu. See on tulevikumudel. Ärgem unustage, et n.ö. sama raha eest saab vajadusel käiku panna kaks korda rohkem liine.



 
Umbes nii kiivas ongi Viljandimaa ja kogu Eesti avalik liinivõrk! Mitte väga, nagu näete, aga üksjagu. Mõne millimeetri võrra on seda juba õnnestunud loodi ajada, olgu Alu - Rapla Jaam bussiliin, busside ja rongide parim ühendaja Ida-Virumaa ÜTK, Räpina bussiliinide pikendused, peatus Võhma Jaam loomine ja mitmete liinide sidumine seal rongidega, aga teha on veel oi kui palju! Miks Timpson, Seeder jt ei aita tungrauda pumbata koos ÜTK-ga?




 

 Allesjäänud Go Busi liin on populaarne, sest väljub sisuliselt tipptunnil, seega see liin võib toimidagi kogu trassil Tallinna ja Valga vahel. Igal teisel ajahetkel ei ole aga otstarbekas kihutada bussiga Viljandist kaugemale, eriti kui peatusi vaid üksikuid ning buss seega pigem kütust raiskab sadade km läbimiseks, tuhandetele km kuus.
Muidugi pidanuks asendusliin olema tasuta, ilma igasuguse vaidluseta. Aga las ta siis praegu olla tasuline, et mitte tasulist kommertsliini torpedeerida?


 
See lühike aeg, mis ma Sultsis teist bussi ootasin, näitas, et bussiliiklus tõesti tihe. Kas ka bussid hea täituvusega?



 
Muidugi olin tänulik, et sain ka Sultsis ilusaid pilte teha, kena maakohakene.





 
Ootakoda, nagu meil tavaks, on aga tüüpkäkerdis, mis ei kaitse ei vihma eest ega rõõmusta ka silma. Muidugi pole ka siin ühtegi parkimiskohtagi.




 
Bussipeatuste silte pole aga Transpordiamet siiamaani muutma suutnud hakata. Nii ohutuse mõttes kui üldse peaks rakendama teist tüüpi silte, nii et ka pimedal ajal bussijuhid näeks paremini nende ees seisvaid ootajaid.
 

 Näidis.

Muide, Viljandimaa bussijuhid palusid mingi ajal lubada ka busside paari-kolmeminutilist väljumist väikestes peatustyes ja see oleks väga oluline, eriti teeremontide ja ümberistumiste puhul Bürokraatlik Transpordiamet seda aga ei luba.










 


 
Hommikuti sõidab vist ka väike buss, aga igatahes on jaamas väljuvaid reisijaid olnud mitu. Seega võib üsna kindlalt öelda, et liin toimib. Ehk peaks nüüd Go Bus, kes kaalub võimalust liine lisadagi, teha seda eelkõige Karksi-Nuia - Tõrva - Mägiste jaam suunal? Ehk isegi algusega Viljandist?
Mägiste Jaam ühendustest kirjutasibn varasemalt ja see üsna lihtne ja SÄÄSTLIK lahendus, kuid ülioluline. Kuni Otepääni välja.
Tõrva Raehärradelt aga ei saa sellise ettepaneku kohta kippu ega kõppugi infot, vaikivad nagu haud!

Õhtul Viljandi poole on kindlasti vähem, seegi kord oli vaid üks reisija, aga temagi soovis kaugemale sõita. Ja seda ta ka sai! Ning loodan, et kust Karksi -Nuia ja Tõrva inimeste jaoks annab see liin igati hea võimaluse sõita paljudesse kohtadesse, kerge ebamugavusega ehk, kuid mitte aeglasemalt kui varem. Ning nii mina kui ka teised saavad ju nii Tõrva Veemõnulasse vm puhkama tulla?

Plaanisin ka ise seda, aga soodsa hinnaga majutust (Veemõnula 99 eurot?) Tõrvas seekord polnud, Karksi-Nuias pole üldse (TÕSISELT?). Ja kuna tahtsin ka Viljandist rohkem pilte saada, siis heameelega jäin siia.












 
Tablood pildistades hakkaks kiri justkui vanas telekas üles-alla jooksma, aga siiski, buss tõesti sõidab raudteejaama, ümberistumisaeg on üsna paras, nii et kannatab ka väikest hilinemist ära. Paras suitsupaus! Tõsi, jaamas bussipeatuses puudub bussijuhil igasugune info rongi võimaliku hilinemise kohta. Kogu asjaosaliste punt võiks ükskord hoopis selle süsteemiga tegelema hakata.

 
Kuigi õhtuse rongi ajal põikab jaama rohkemgi busse, oli N õhtu vaikne ja seepärast ma oma jalgade tervise huvides ootama ei jäänud vaid sõitsin linnaliiniga kesklinna. Mõni sõitja oli veel, aga sageli tullakse siia pigem autoga vastu. Seega, potentsiaali bussiliinidel on, kahtlemata.







 







 
Head reisi, head inimesed! Nii bussiga, kui rongiga!

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar