ESTONIAN BLOG

Soovi korral võite kirjutada ka meilile

loodusemees@gmail.com

Kui avaldate arvamust blogis, tuleb raport postkasti Teie külastusest, nii et saan esimesel võimalusel Teile siinsamas vastata.

Olen tänulik nii toetavate kui kriitiliste arvamuste eest. Ka sarnastest teemadest välismaal. Tähtsaim on see, et arvamused olulised mulle kui ka neile, kellest sõltuvad paljud otsused.
Kommenteerige julgelt, see oodatud!

Päikest!

Vaadake ka EESTIMAA BLOGI 2
http://eestimaablogi2.blogspot.com/
ja Looduse Blogi
http://llooduseblogi.blogspot.com/
FACEBOOK
https://www.facebook.com/groups/685489471517376/?fref=ts

esmaspäev, 4. juuni 2012

Piusa - ekspertide proovikivi?


Kui on võimalused, tulevad ka sõitjad. Ei ole loogiline oodata rahvamasse Koidulasse, kui sealt ei saa bussiga Obinitsa või Petserisse, töölisi aga veetakse kohale taksoga või eribussiga. Aniksciais tuli rahvas rongi vaatama, kui oli tegemist turismiüritusega. Ja turist tuleb sinna, kus tal midagi on - olgu või sood ja rabad. Enne kui needki hävitatakse.


Esimesed rongisõidud Piusale on juba üht-teist näidanud. Sõitjaid on, isegi grupid, sealhulgas ka õige väiksed mudilased! Kui enne eksperdid valitsusest ja Riigikogust arvasid, et vaevalt see Piusani sõitmine mingi salarelv oleks, mis oluliselt sõitjate arvu tõstaks, siis mina ja mõnedki tuttavad (just sellised ühistranspordist huvitatud ja asja jagavad) olid üsna kindlad vastupidises. Kui enne hr Parts muretses, et keskmiselt sõitis Piusale 2 inimest päevas (oli vist nii, kuskil mul siin ülevaade arupärimisest), ja seega oli dotatsiooni osakaal ikka väga suur. Loomulikult peab minister muretsema! Aga minister peaks hea seisma ka selle eest, et vajalikke asju tehtaks kiirelt ja mis veelgi olulisem - asju ei tohi teha ilma teiste osapoolte arvamust arvestamata: Oskust tunnistada oma vigu või teha ümber valesti tehtud asjad... See selleks.

http://www.reporter.ee/2012/05/28/piusa-koopaid-saab-kulastada-taas-rongiga/

Siin sellest arupärimisest lõik



Teine küsimus: "Koidula raudteepiirijaama arendamine on kestnud aastaid. Seetõttu tundub kummaline, et Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium ei osanud ette näha vajalikke vahendeid reisirongiliikluse käivitamiseks juba sellel aastal. Millistel põhjendustel ei soovita kohalikele elanikele vajalikku reisirongiliiklust seal piirkonnas käivitada? Kas Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi poolt on tehtud analüüsid, mis näitaksid, et tegemist on ebaotstarbeka rongiliini pikendamisega?" Nagu ma eelnevalt ütlesin, alates 1. septembrist on võimalik iga päev sõita reisirongiga Koidulani ja tagasi. Teie küsimuses toodud hinnang oli mõneti ennatlik. Küll on aga lugupeetud Riigikogu liikmetel kasulik teada, et kui me vaatame septembrikuu statistikat reisijate arvu kohta, kes on ostnud pileti Tartust Koidulani, ja võrdleme seda lisatoetusega, mida me riigieelarvest maksame, siis selgub, et üks reisija, kes on astunud rongi peale Tartust või teistest peatustest ja sõitnud Koidulani või Koidulast tagasi Tartusse, saab riigieelarvest toetust suurusjärgus 34 eurot. Kordan: üks reisija, kes on astunud rongi Tartust ja tulnud maha Koidulas või vastupidi, on saanud riigieelarvest toetust 34 eurot.
Kolmas küsimus: "Kagu-Eesti on looduskaunis paik koos mitmete turismiobjektidega (nt Piusa koopad). Kui oluliseks peate reisirongiliikluse käivitamist Kagu-Eestis turismi seisukohast?" Transpordiühendused iseenesest turismi ei loo. Kui on nõudlus, siis transpordiühendused tulevad sellele järele. Ma usun, et parem rongi kasutamise võimalus võib Kagu-Eestis mingis osas turismi arendada, aga seda näitab tulevik. Ärgem unustagem neid arve, mida ma teile eelmisele küsimusele vastates ütlesin. Mis puudutab ühendust Piusaga, siis seal oleks võimalik liini pikendada, kui on turismihooaeg, aga esmajärjekorras tuleks Piusa ooteplatvormid rekonstrueerida. Praegu kaalub majandusministeerium koos AS-iga Eesti Raudtee erinevaid võimalusi, et see investeering saaks 2012. aasta jooksul tehtud. Sellisel juhul on võimalik, kuidas tahate, katsena või eksperimendina kaaluda liini pikendamist, hinnates lõpuks ka selle maksumust.


Esiteks peaks üpris paljud endale tuhka pähe raputama, sest vahendite puudumine ammuseks liini pikendamiseks oli ikka suur prohmakas. Võib-olla tuli Koidula jaama valmimine ikkagi ootamatult? Aga vigadest õpitakse, vähemalt peaks õpitama. Ometi ei suudetud eelmisel aastal liiklust Piusani käivitada! Kas nüüd õpiti midagi? Kahtlane! Sest dotatsiooni osakaal väheneks veelgi, kui inimestel oleks rohkem võimalusi sõitmiseks. Isegi ilma liini pikendamata!  Sellele tasub mõelda kui lugeda lauset, mille punaseks tegin. Ja assi ei puuduta muidugi mitte ainult turismi. Kuigi jah, kui ühendust ei ole, kiratseb ka turism. Vorbusele oleks ka ju rongiga hea minna isegi tartlastel, et ühte pidi lääbi sõita Jänese matkarada. Kui see muidugi taas korda saab. Kohalikel elanikel on aga nõudlus praegugi. Nagu on nõudlus ka Kalevi ehk Kassinurme peatuse järgi. Rääkimata Energia peatusest. Või Sõmeru. Ometi renoveeritakse platvorme ja ei leita vahendeid teha eelkõige platvormid sinna, kus need ÜLDSE puuduvad!?

Tegelikult muidugi tänud MKM-le ja EVR-le. Tänulikke inimesi kindlasti rohkemgi. Kuid alati võib inimestele midagi vajalikku teha palju kiiremini! Sest eks Pusale tahaks sõita ka Vorbuse inimesed... Iga reisija on oluline ja selle nimel tuleb vaeva näha!

Ilumetsa inimesed on ise teinud palju ära turistide meelitamiseks. Kasvõi värsked voldikud rongides! Nii võib lähiajal reisijate arv aina kasvada! Kindlasti oleks väga hea selle koha pealt kolmnurgal reisirongide taas käikulaskmine! Nii võib peagi iga inimese kohta riik peale maksta vaid 3,4 eurot...

Tahaks ka hr Partsi kuidagi inspireerida! Äkki aitaks turismiplahvatusele mõni muu asi kaasa?

Ei saa välistada seda, mida mulle Kagu-Eesti inimesed on lubanud (vähemalt on nad mind inspireerinud ja sellepärast ma selle teemaga tegelengi), et kui rong hakkab käima Koidulast Piusasse, siis toimub enneolematu turismiplahvatus. Ma ei taha seda lubada Riigikogu toolist, sest palju sõltub ka teist, teie ju lõpuks võtate eelarve vastu. Aga kui meil õnnestub see platvorm seal korda teha, siis me proovime kevadel seda liini, ja kui me tuleme sügisel uuesti kokku, siis ma ootan jällegi arupärimist ja vaatame, mis Piusal juhtus, kas turismiplahvatus 2012 toimus või ei.

Näiteks kui (kasvõi eurorahade toel) tekitada projekt, mis käivitaks ikkagi ühispeatuste konkreetse loomise kõikides rongipeatustes? Äkki oleks turistidel palju meeldivam sõita mööda Eestimaad kui peatustes oleks mõnus olemine!? Alates elementaarsest tualti olemasolust, et ei peaks Eestimaad täis...khm... laskma? Ja muidugi palju muudki, millest ma ennegi aina olen kirjutanud! Muidugi võiks ju ka korraldada koolituse, et teha mõnele selgeks, et rongijaama tuleku aeg 2-3 minutit enne rongi on naljakas!? Ja kui käiakse välismaal õppimas, kas seal ei ole tekkinud arusaamu, et vaja on teha palju rohkem?

Muidugi peavad jätkuvalt pingutama ka KOV-id. Kui paljudes kohtades kaubandus kipub välja surema, siis on seda olulisem, et peatustes oleks võimalik vähemalt joogivett saada. Ning nii mõneski kohas tagada võimalusi kohalikuks kaubanduseks. Üldsegi paha poleks ka RMK poolt natuke panustada. Mõne mõnusa metsaonni näol näiteks ja seda ka Piusa kandis. Rääkimata Kalevist või Kõnnust. Muide, praegu Pärnu rongiga on eriti teravalt tunda, et Kõnnu peatuse kaotamine pole toonud juurde ühtki reisijat. See paljukiidetud ajavõit tähendab vaid pikka loksumist Eidaperest Viluveresse. Selle asemel, et teha üks kähkukas peatus...ja minna puhkama metsaonni. Sest kant on eriliselt vaikne ja seal hea omaette olemist nautida...

Aga reisijate arv kasvab aina, täna hommikulgi oli Tartu kiirrong puupüsti täis! Tõsi küll, rong täna Piusani ei jõudnudki, plahvatus jäi ära....
Nii et õppida või kohapealgi. Eriti just siis kui tahetakse õppida. Kahjuks tihti ei taheta lihtsalt midagi kuulda, sest nii võib töö üle pea kasvada. Aga minul on soovitus: Kui töö kipub liig väsitavaks, siis tasub puhkama minna! Miks mitte Piusale? Ja miks mitte rongiga? Lugupeetud ametnikud, sõiduplaani leiate Edelaraudtee koduleheküljelt! Ja seda võib juba plahvatuseks pidada küll kui ametnikud sõidaksid aina rongiga, nii muidu asjaajamiseks kui puhkama Eestimaale! Muidugi võiks pilgu peale visata möödasõites ka Kärkna peatusele. Sest siis saaks aru kui oluline on peatus õiges kohas ja saaks Kadrina jaoks shnitti võtta!

Aga homme siis suur RB reklaamimiseks mõeldud sõit! Kuigi---kas pole imelik kui reklaamitakse midagi, mida olemaski põhimõtteliselt pole? Kui toimuks regulaaarne rongiühendus Riiagagi vähemalt kaks korda päevas, siis saaks veel aru! Nõudlus ju on, kuid lahendused ei tule järele! Kuigi erafirma sai Peterburi nõudluse täitmisega üpris kiirest hakkama!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar