Blogiarhiiv

esmaspäev, 12. juuni 2023

PEÜTK järjekordne käkk!

 


Peatuste kasutamise kord alates 19.06

 


  • Liinid 102 (Narva mnt liin)

Ussimäe tee, Priisle, Rauna, Kiviku, Mustakivi, Taevakivi, Laagna, Kotka kauplus, Liikuri, Lasnamägi, J.Poska, F.R.Kreutswaldi, Pronksi, Hobujaama, Linnahall, Balti jaam

  • Liin 103 (Suur-Sõjamäe tee)

Sõjamäe, Raudbetooni, Ruunaoja, Suur-Sõjamäe, Tubaka, Orto, Kesk-Sõjamäe, Ülemiste jaam, Sossimägi, Bussijaam

  • Liinid 172 (Narva mnt liin)

Ussimäe tee, Priisle, Mustakivi, taevakivi, Laagna, Kotka kauplus, paesilla, Mehaanikakool, Kumu, Vesivärava, Laulupeo, Tornimäe, A.Laikmaa

Sisenemiseks jäävad peatused Käära, Ristaia, Iru

  • Liinid 173 (Pärnamäe tee liin)

Laiaküla, Pärnamäe tee, Teletorni, Kloostrimetsa, Metsakalmistu, Kalmuse tee, Pirita, Lillepi, Maarjamägi, Lillepaviljon, Lauluväljak, J.Poska, Hobujaama, Linnahall, Mere puiestee, Balti jaam

Sisenemiseks jäävad peatused Käära, Ristaia


PEÜTK leheküljel puudub igasugune viide põhjustele ja analüüsidele. Kas tegu taas põhjapaneva rumalusega, tahtliku ÜT populaarsuse ja kasutatavuse vähendamisega või erakondlikest liinidest tuleva käsuahelaga? Selge on see, et selline lahendus vähendab busside kasutamist, kuna palju rohkematel sõitjatel tuleks istuda ümber linnaliinidele ja osta selleks eraldi pilet. Või on see algus ühtse piletisüsteemi loomisele, mis on vastuolus riigi eesmärkidega suunata rohkem reisijaid autodest ühistransporti ja vastuolus ka keskerakondliku linnavõimu lubadustele tagada linnas kõigile tasuta sõit, olenemata elukohast?

Otse loomulikult peaks ka Harjumaal olema bussisõit tasuta (taas erakondlik vastuseis?) ja seda kõigile. Kui tõsta näiteks tulumaksu määra, saaks selle arvelt suunata enim raha KOV-idele ja sealt omakorda ka doteerimiseks ühistranspordile nagu täna mitmel pool rongide puhul tehakse.

 Arvestama peab veelgi olulisema, tulevikustrateegia muutustega. Maakonnaliinid peaks valdavalt mitte alustama ja lõpetama kuskil kesklinnas vaid LÄBIMA linna ja sel juhul oleks Laagna või millisest peatusest tahes vaja võimalust sõita otse Saue, Tabasalu, Saku jt suundadesse jäävatesse peatustesse. Millistes peatustes maakonnaliinid peatuks, saaks välja arvestada maakonnaliinide peatuste kasutajate arvu erinevatel suundadel kesklinnast eemal. Praeguse kohatise alatäituvuse asemel muudaks see süsteem bussi täituvuse paremaks, sest nt Hobujaamast alates on Balti jaama sõitjaid enamasti ükskuid (sisuliselt sadu kilomeetreid tühisõitu päevas) ja ei tohi unustada sedagi, et Balti jaama peatuse ala väheneb. Ka saaks osa liine suunata Hobujaama - Pärnu maantee suunal OTSE sõitma ehk et kõik ei peagi sõitma Balti jaama, see muudaks väga paljude jaoks ka maakonnaliinid oluliselt kiiremaks.

Kes vastutab rumaluse eest PEÜTK-s? Või on siiski tegu teadliku vastutegutsemisega ÜT arengutele?

 ******************

 

Esitatakse vastuväiteid, et väljumiseks jäävad peatused alles?

Liin 106. Sõidad Mustakivi peatusesse (iga peatus on vaid näide variandist), käid ära, kus sul vaja ja soovid edasi sõita Vabaduse Väljak, Hotell Tallinn või Balti jaama peatusesse? Või teine variant, soovid Mustakivi peatusest OTSE sõita neisse peatustesse, pole vahet kas oled Tallinna elanik või hoopis "immigrant"? Vaid liin 66 viib Balti jaama, teistesse peatustesse ei vii ükski linnaliin.
Liin 104, väljudes Gaasi vm peatuses, kuidas edasi sõita neisse samadesse peatustesse? Ikka otse? Ei saa, tuleb mingis peatuses ümber istuda linnatranspordile. Mõne naljavenna ütlused a la "mugavad ja kiired ümberistumised" ei ole kuidagi veenvad.


Niliski jutt, et sisenejaid nagunii polnud ja sõit läheb kiiremaks, korrutavad nii mõnedki. Tegelikult pole see ajavõit 1-3 minutit mitte kellegi jaoks oluline ja muutev, küll aga on kahtlemata neist peatustest ka peale tuldud.


Aga kõige OLULISEM KÜSIMUS: Kui neist vähe sisenejaid, siis miks Nilisk ei küsi endalt MIKS? Selle asemel, et suunata bussid nagu kilpkonnad troppis Balti jaama, võiks need peatuda Vineeri, Kalevi, Zoo jt peatustes? Ehk et suunatagi need teistesse Harjumaa asulatesse? Kas ka siis ei oleks sisenejaid Mustakivi, Väo, Laagna Kauplus, Bussijaam, Kumu vm peatustes? Ja kohalejõudmine muutuks KÜMNEID MINUTEID KIIREMAKS? Busside täituvus paraneks? Miks ÜTK seda ei soovi, kuigi see ju peaeesmärk koos riigi seatud eesmärgiga?


Riik on võtnud kohustuseks:

Arenguprogramm lähtub tegevuste kavandamisel sihist nihutada vähemalt 10% praegustest (2019)
autoga tehtavatest liikumistest ühistransporti ja suurendada ühistranspordi osakaalu
motoriseeritud liikumistest 19%-lt 27%-le. Peamine täiendavate ühistranspordi liikumiste arvu kasvu
potentsiaal on linnapiirkondades elavate, töötavate või õppivate inimeste igapäevaste liikumiste
hulgas (nii linnasiseste liinide kui ka maakonnaliinide ja rongireisijate arvu kasvus) kui ka ratta, auto
ning ühistranspordi sujuvas kombineerimises. (vt tabel 1).

  Eesti ühistranspordi arendamise tegevuskava 2021-2025

***************************************

Värskeid uudiseid!

Reformierakonna vastuseisu tasuta transpordile ja üldse arengutele teavad kõik. Kes on aga kulutuste kasvu ja ÜT populaarsuse langetamise plaani taga? Regionaalminister on varasemalt tegutsenud nõudepõhise transpordi, täpsemalt sellega tegelevate ettevõtetega Saaremaal. Millise erakonna liige seda seal vedas? Mida tähendavad aga tehnilised ettevalmistused? Piletiaparaadid, süsteemi uuendamine ja rakendamine. See omakorda tähendab aga mida? Maksumaksjatele uusi ja kõrgemaid makse. Selleks, et keegi teeniks? "Praegu julgen öelda, et oleme plaaniga graafikus ja suhtleme aktiivselt ühistranspordi korraldajatega," kinnitas ta. "Plaani järgi võiks pilet maakondlikes bussides rakenduda kõige varem 2024. aasta alguses, sest üleminek tasulisele sõidule nõuab ühistranspordi korraldajatelt tehnilisi ettevalmistusi."

Maksutõusude ja perehüvitiste kärpimise taustal tuleb meelde tuletada tõsiasja, et Reformierakonna valitsus on võtnud selge sihi kaotada tasuta maakondlik ühistransport, mille Keskerakond 2018. aastal lõi. Nüüd, viis aastat hiljem, kriiside ja maksutõusude taustal, mis inimeste toimetulekut veelgi halvendavad, leiab valitsus, et just see on kokkuhoiu koht. Keskerakond sellega kindlasti ei nõustu ja loomulikult võitleme selle eest, et selline plaan ei jõustuks. Tasuta ühistransport on keskkonnasõbralik transpordiviis, aga selgelt ka väga oluline sotsiaalne meede, mis aitab inimesi liikuma ning aitab väga paljudel rahaliselt toime tulla, käia kaugemal tööl jm. Ka arvud näitavad selgelt seda, et tasuta ühistransport on vajalik. Transpordiameti andmetel on reisijate arv tänavu esimeses kvartalis kasvanud 21 protsenti ehk 4,9 miljonilt reisijalt möödunud aasta esimesel kolmel kuul 5,9 miljoni reisijani tänavu samal perioodil. Kokku oli mullu 22,2 miljonit ühistranspordiga reisijat. Maksutõusude, sh tulevase automaksu valguses võib päris kindel olla, et see number kasvab veelgi. Mida mõtleb valitsus... on arusaamatu.

Raske uskuda! Sest a) peale Simsonit te seda edasi arendanud ja b) Tallinnas on te erakonna lubadus siiani täitmata???
Millal saavad Tallinnas tasuta KÕIK eestlased sõita? Korduvalt on olnud tänaseni võimalus see liigutus ära teha, aga koos Kõlvartiga ainult räägite, tegusid pole!? Tahaksin loota, et eksin ja lähipäevil teete linnavalitsuses selle otsuse ära, likvideerite ühtlasi validaatorid ja saadate mupo tegema muud tööd tegema, mida vaja?
Vaid teod näitavad, kas Keskerakond erineb sellest kolmikliidust.







2 kommentaari:

  1. Mina olen selle lolluse üks pooldajatest. Ma olen bussijuht. Maakonna bussid on tasulised ja reisijad ostavad piletid. Linnabussid on tasuta ja nad tulevad bussi - ning on väga vihased "miks peab maksma!". Samas peab buss KÕIK Tallinna peatused läbi kolistama ning jälle oleme juba aastaid selle portsu otsas, et reisijad ise ei taha maakonna bussidega sõita. Mitmed ei teagi - et see on neile tasuta, kui nad on vanurid või lapsed. Lõpuks lõpeb see närvide mäng ja see kes maksab - maa inimene, saab nüüd lõpuks ruttu linna, sest linnainimesel voolab iga minuti tagant tasuta roheline buss ja viib ta sihtkohta.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tänud! Hea on selgitusi lugeda ja teada.
      Kindlasti pole aga kellegi viha siin mingiks põhjenduseks. Et linnaliinid kellelegi tasuta on - aga palun küsigu oma vallajuhtide käest? Või mingu Jüri Ratase propagandaüritusele ja uurigu, miks pole need KÕIKIDELE tasuta?? See on ÜTK jt asi, teha selgeks inimestele, mis ja kuidas. Kui vaadata isegi eri kohtades piletiinfot, siis on tekst nii segane. Nt, kas kuupiletiga sõitja saab linnaliinile ümber istudes ka mingi aja jooksul sama piletiga tasuta või kehtib see vaid teisele maakonnaliinile ümber istudes? Üksikpilet maakonnabussides - kas see võimaldab ka linnas tasuta edasi sõita?
      Teiseks, millised maakonnaliinid Tallinnas kõikides peatustes peatuvad? Kui palju bussijuhid ise on ÜTK-le ettepanekuid teinud vaadata peatuste statistika üle?
      Kui palju nüüd maainimene rutem linna saab? Maardust 2 minutit? Kui sedagi, sest nagu Nilisk ütles, NEIST peatustest ju keegi nagunii ei sisenenud? Või valetas?

      Kogu süsteem peaks olema tasuta, lisaks kõigele saaks SIIS maainimene kiiremalt linna, muu Eesti on seda juba näidanud.

      Kustuta