Blogiarhiiv

esmaspäev, 1. detsember 2025

2018 - Jõgevalt Järva-Jaani jm, ikka suure ringiga

 

Neljapäev, 15. november 2018

Mida tehakse kui lähiajal suletakse bussiliin?



Suletakse bussiliin 519. Omamoodi on selle liiniga seotu nagu lakmuspaber, nägemaks, kas lastakse asjadel hääbuda või püütakse hoopis midagi paremaks muuta!?

1. Kas kaaluti liini 519 muutmist? Näiteks Võrust, Valga asemel sobival ajal Sangaste (Tsirguliina Jaam) läbimist? Mõlemal suunal tagades ristümberistumise väikese seisuajaga? Näiteks Antsla inimesed saavad Tsirguliinas (või reisijad Võru suunalt Mägiste Jaamas) istuda Tallinna rongile ja Valgast rongiga tulijad bussile? Ma ei usu, et Valga suurim reisijate arvu andja? Ajaliselt see täiesti sobitatav, kui Võrus piisab puhkeajast aga võimalik ka teiste rongidega arvestada.(muidugi võib proovida hoopis vastupidist varianti)
2. Kas buss peab tingimata sõitma Kuressaareni? Miks mitte Virtsuni? R sõidab eeltasutud liin 5215 Kuivastust Kuressaarde. Miks ei võiks see liin olla igapäevaselt nagu ka 519? Praegu sõidab sel ajal parvele KOLM bussi, võttes ära suure osa ruumist, miks? Kui hästi läbimõeldult teha võiks väiksemate kuludega sõita 2 korda päevas seda liini?
3. Liin võiks olla Võru - Tsirguliina Jaam - Antsla - Pärnu - Virtsu? Või ka Võru - Mägiste Jaam - Pärnu - Virtsu? Ja võimalusel tagades ümberistumise Lihulas Haapsalu - Rohuküla bussile?

Millised küsimused veel? Ehk on siingi koht eeltasutud maakonnaliinile? Kui eravedaja jaoks ei ole tulu piisav ja ka edasisi lahendusi ei proovitagi, siis sõiduvõimalus ju reisijate jaoks igal juhul kaob? On see täna see, millest räägitakse, et vaja on muuta liinivõrgu tihedamaks, optimeerida jms?

Millised saavad olema kirjavastused? Lubatud kuu aega ooteaega ja siis sisutühi vastus? Või selgub, et tublisti on tegutsetud ja veel vara välja öelda tulemust? Kas sel juhul tulemus tasemel? Või taas selline, mis peagi visatakse nurka?

Muutused? Senised liinid ei sõida õhtul Laimjala ja Sakla kaudu, 5215 aga küll. Ehk on seegi oluline? Kuigi mitte palju, aga ehk on reisijaid samal ajal ka Tallinnast tulevatelt bussidelt Laimjalasse? Võiksid ka nemad reisijaid veidi juurde saada!? Armastatakse küll sageli öelda, et eeltasutud bussid kaotavad kommertsliine. Kui palju siin selle mõju, on muidugi teadmata. Simsoni vastased kohe süüdistaks 100%, pooldajad aga vaidleks vastu. Mina tahaks olla erapooletu ja lähtuda vaid riigi ja inimeste huvidest.

Mida aga tähendab bussi kadumine lõiguti liini ulatuses või hoopiski selle paremaks muutmine kommertsliini asemel?

Antsla. Võruga mingid ühendused on, Tartuga halb, Elva suunal pole üldse.
Tõrva. Võru suunaga pole rohkem kui üks buss E-L läbi Valga, Karksi-Nuiaga üpris talutav.
Karksi-Nuia, Abja-Paluoja ja Kilingi-Mõmme on enam-vähem ühendustega, aga vaid kohalikud saaks öelda, kuidas neile sobiks üks buss sellistel aegadel nagu see kaduv liin. Mõisakülal pole üldse õhtul bussi Pärnu suunas, kui loodav liin seda läbiks...?
Lihula suuna liiklus talutav, kuid ühe nende kohtade jaoks kiirbussi kadumine võib olla üsna tuntav? Ja mitmegi lõigu puhul võib see buss olla just väga olulisel ajal käigus, selle kadumine on veelgi tuntavam?

Kui selle liini asemele tuleks eeltasutud maakonnaliin (pärnakad, ärge protesteerige!) millel lisanduks Tsirguliinast Virtsuni praegusele 8 peatusele ehk veel 5-6, ei lisaks see oluliselt sõiduaega, kuid tekitaks rohkem võimalusi ka väiksemates kohtades ja tekiks ka rongidele ümberistumisvõimalus, oleks sel liinil minu arust vägagi jumet!? Muidugi peaks kaduma ka pikk seisuaeg Pärnus. Sooru, Hummuli, Ala, Taagepera, Ainja, Mõisaküla, Audru ja ehk mõne peatuse lisandumine võiks olla oluline? Vähe sellest, kui ei peeta oluliseks Lihula läbimiseks, võiks buss sõita selle asemel hoopis tee lühendamiseks Nurmsi ja Karuse kaudu, et jõuda kiiremini Virtsu!
 
 
 

Reede, 16. november 2018

Kinnitatud rongi asendusbussi sõiduplaan.



KEHTIV ALATES 09.12.2018






LIINI TEENINDAB HANSA BUSSILIINID AS



LIIKLUS TOIMUB IGA PÄEV





5:3512:5016:150 -PÄRNU12210:4317:4320:33
5:4012:5516:2033PAPINIIDU11910:3817:3820:28
5:4312:5816:2352RAEKÜLA11710:3517:3520:25
5:4713:0216:2794PAIKUSE ALEV11310:3117:3120:21
5:5213:0716:32145SINDI10810:2617:2620:16
6:0013:1516:40239TAALI9910:1817:1820:08
6:0513:2016:45285TORI9410:1317:1320:03
6:0813:2316:48313NUUDI9110:1017:1020:00
6:1013:2516:50332SELJA8910:0817:0819:58
6:1313:2816:53363MANNARE8610:0517:0519:55
6:1913:3416:59426TOOTSI809:5916:5919:49
6:2513:4017:05486MANNARE749:5316:5319:43
6:3413:4917:145810ALUSTE649:4416:4419:34
6:4113:5617:20657ALLIKÕNNU579:3716:3719:27
6:4313:5817:22661VÄNDRA569:3516:3519:25
6:4514:0017:24671ALLIKÕNNU559:3316:3319:23
7:0014:1517:408215EIDAPERE409:1816:1819:08
7:0314:1817:43853SAARE379:1516:1519:05
7:0514:2017:45872LOKUTA359:1316:1319:03
7:16

9811LELLE249:0216:0218:52

14:2917:54

LELLE TEE



7:2814:3918:0411113KEHTNA118:5015:5018:40
7:2914:4018:051121KEAVA TEE108:4915:4918:39
7:3314:4418:091164VALTU68:4515:4518:35
7:3714:4818:131193RAPLA RAUDTEEJAAM38:4115:4118:31
7:4014:5118:161201VESIROOSI28:3815:3818:28
7:4314:5418:191222RAPLA BUSSIJAAM08:3515:3518:25



RONGI SÕIDUAJAD
7:29                 LELLE 8:52 15:51 18:42
7:45 15:00 18:30 RAPLA 8:36 15:35 18:26
8:35 15:59 19:31 TALLINN       7:38 14:43 17:34


SELLINE ON SIIS UUS SÕIDUPLAAN PÄRNU RONGI ASENDUSBUSSIL.

Muutub ka kohalike bussiliinide 12 ja 40 sõiduplaan ning need keskenduvad Eidapere asemel Koogistele. Seega täitusid nende ennustused, kes ütlesid, et Eidapere jaoks muudetakse asjad osaliselt halvemaks ja liinid kaovad. Nii et hoiatada selliste muudatuste eest ametnikke ei tasu, nad nagunii keeravad asja kihva. Näiteks liiniga 12 jõuti Raplast Eidaperesse 18.27, nüüd uue liiniga 19.08. Olnuks IDEAALNE kui säilinuks ka vana liin, seega saanuks Eidapere elanik ühe võimaluse JUURDE, kuid nüüd pigem rikuti ära nende sõit, kellele vana aeg sobiv oli. Seega ei meelitata inimesi mitte autodest ühistransporti, vaid vastupidi.
Samuti kaob väljumine Lellest 12.30 (tõsi, sõidab kaua Raplani) ja asemel tuleb hilisem väljumine. See ehk isegi VÕIB olla kellelegi kasulikum (näit õpilastele?), kuid sisu jääb samaks - liiklemisvõimalusi EI PARANDATA! Hullem veel, lõunane 333 hakkab liikuma pea samal ajal kui praegune liin 16. Kes küll teeb nii sõiduplaane? Vähe sellest, tekiks siis Eidaperes võimalus 333-lt ümber istuda sellele liinile 16, et sõita Järvakanti! Kas tekib? Ma ei tea.

Kõige halvem asja juures on see, et hoolimata KORDUVATEST märkustest, et Lelles on vajalik ristümberistumine, PÜTK seda ei rakendanud! Sisuliselt näitab see, et kas "asjatundjad" ei saa tõepoolest aru sellest, misasi on ühistransport (seda tunnet kinnitab ka kirjavahetus) või lihtsalt tahetaksegi asjad teha võimalikult halvad, et hiljem ajada ebaõnnestumised majandusministri kraesse!

Halb on ka see, et kaks bussi kolmest Pärnust ei sõida Lelle Jaama ja neid pole rongidega seotud, vaid saadetaks Rapla jaama, mis siis muudab asendusbussi veelgi ebamugavamaks ja MÕTTETUMAKS. Ikkagi ongi see eesmärk?

Kas peaks üllatuma? Ei peaks. Teadsin ette, et pujäänlus ühistranspordiga kokku ei sobi ja teadsin, et see pole kuhugi kadunud. Vaid ruulib endiselt.

Miks aga valiti just sellised kellaajad? Väidetavalt oli eesmärgiks pakkuda võimalikult samu aegu, mis kaduvatel rongidel!? Ometi on hommikune Pärnu - Rapla muudetud pea tund varasemaks ja sel ajal ei saa Pärnus sellele bussile vist MITTE ÜHEGI LINNALIINIGA!!! Ning PÜTK ju EI NÄE ka vajadust sellele bussile linna sees rohkem peatusi ette näha. Muuhulgas Terviseparadiisi, Mai linnaosas ega muud, nagu nad selgitasid. Seega IKKAGI ei soovita, et neis bussides oleks reisijaid?

Õhtuse bussi ajal sõidab aga vähemalt hetke andmetel liin 91-3 sisuliselt samadel aegadel, põigates ka Tootsi. Kaks bussi ühel ajal? Kas nii jääbki?

Raplas on lisatud Vesiroosi peatus, kuid Mahlamäed mitte.

Selline on siis meie elu edendamisega lood!
 
 

Pühapäev, 18. november 2018

Kas viletsuse põhjused peituvad KOV-ide ametnike reaalsustaju puudumises?


Ma ei teagi, millest alustada!? Tegu väga mitmetahulise teemaga. Võtsin plaani minna vaatama Järva-Jaani alevit. Üldse, kesk-Eesti on jäänud minu jaoks kuidagi tundmatuks piirkonnaks, nagu valgeks laiguks. Ei viinud sinnakanti rattamatkadki, sai enamasti sõidetud "tuntumates" turismipiirkondades. Et aga sinna minna, tahtsin seda teha muidugi ühistranspordiga. Istusin Jõgeval rongi ja lugesin värsket "Maalehe" lisa, "Meil on hea elada"! Selles tutvustasid 12 (maa)omavalitsust ennast ja pakutavaid võimalusi. ENAMUS neist, sh ka Väike-Maarja ja Järva vald, andsid teada, et ühistranspordivõimalused on pigem head! Kas ehk see ongi näide sellest, kuidas külakantide ametnikud ei saa aru, mida tähendab HEA!? Kas sellele järeldusele jõudmine tähendab, et ka muu neis lugudes ei vasta 100% tõele ja on sellest rohkem või vähem kaugel? Olgu siis vaba aja veetmise võimalusi, töökohti vm silmas pidades.

Vaadake esimest pilti, see on tehtud infotabloolt varahommikul Tapal. Kas rongid ja bussid on seotud? Osaliselt jah! Kolmelt rongilt saab mõistliku ooteajaga ümber istuda bussidele 53 Tapa - Tamsalu - Türje ja 16 Tapa - Rakvere. Samas ei saa esimesele aga istuda Tallinn - Tartu rongilt, sest buss läheb mõni minut enne rongi minema! Kui minna aga "sügavamale" maale, siis selgub, et olukord on veelgi hullem! 

Kui vaadata bussiliine, siis ikka veel ei ole ega ka ei paistagi veel seda, et maakonnapiiride ületamine saab tavapäraseks bussiliikluse korraldamisel! Liinid Paide - Ervita ja Paide - Järva-Jaani on head näited "tupikliinidest". Selliseid on tegelikult kogu Eesti täis! Varahommikune Paidest või kus iganes mujal, startimine tähendab seda, et üldjuhul ei pruugi sel ajal ja ses suunas ehk "maa poole" sõitmisel olla reisijaid. Või on neid vähe. Muidugi, kõikide liinidega ei ole ma kaugeltki sõitnud ja nii on raske üksikasjadeni kõike teada, kuid üldpildis on see reegel. Sama siis õhtuti vastupidi! Sõidetakse näit Koeru? On tore. Aga samal ajal teiselt poolt tulevad teised bussiliinid, Väike-Maarjast Kiltsi või Jõgevalt Vägevale. Peab kiitma siiski siinkohal, et näiteks Kiltsi sõitev varahommikune liin on paika pandud nii, et saab istuda mõlema suuna rongile ja ka vastupidi, kuna buss seisab Kiltsis mõnda aega! Seda juhtub muide ka mõne bussi puhul Tamsalus, nii et taas kiidukoht sellele, kes asju planeerinud! Kuid selliseid näiteid ei ole palju. Pigem peaks keskenduma täna liinide pikendamisele. Nii et tekiks liinid seisuajaga jaamades, tagamaks võimalusel MÕLEMASUUNALISI ümberistumisi! 
Näiteks siis 
Paide - Koeru - Ervita - Vägeva Jaam - Jõgeva Jaam, 
Paide - Järva-Jaani - Kiltsi Jaam - Väike-Maarja, 
Aegviidu - Aravete - Järva-Jaani - Peetri - Põltsamaa 
(ka hommikupoole Aegviidust kindlasti) jne. 
Loomulikult siis samamoodi sõidaks teine buss vastupidises suunas. Tulemuseks oleks busside parem täituvus just nimelt praeguste tühjemate otste puhul!

Peab mainima, et siiani pole suudetud isegi Aegviidu - Ahula bussiliine elektrirongidega siduda! Täielik müstika, et ikka ja jälle sõidavad bussid MÕNI minut enne rongi saabumist minema! Praegu küll õnneks vaid üks kolmest bussist, kuid ka Aegviitu saabudes üks buss saabub just rongi väljumise ajal. Saan veel aru, et kommertsvedajat see ei huvita, aga avalikud liinid?

Muide, tagasi tulingi Tamsalu kaudu. Kuid ajad sidumata ja seega tuli üksjagu oodata. Halvim seal aga see, et kl 16 ajal on rongide vahetus Nõmmkülas ja seega on kahe rongi vahe 9 min. See segab ka bussi sobitamast, sest mõne minuti asemel peaks buss seisma ligi veerand tundi! Õnneks on aga Tamsalus bussijaam soe ja puhas, saab vabalt lugeda ja oodata. Olemas nüüd ka kohviautomaat! (Tänud tegijale!). Muide, ka pistikud olemas, mis on igasuguste laadimiste jaoks oluline asi!

Mina seekord siis sõitsin Jõgevalt mõnekümne km kaugusel olevasse Järva-Jaani jõudmiseks läbi paarsada km ja selleks kulus 5 tundi! Ahjaa, Järva vald oma tutvustusloos rääkis ka sellest, et neil on ainuüksi Järva-Jaanis 8 muuseumi! Kuigi ma leidsin neid ca 3. Ca seepärast, et mine sa tea, mitu muuseumit seal ühel platsil siis on. Aga .... tulema peab vaid autoga? Kui tahaks tulla Tartust, Tallinnast, Jõgevalt vm? Ja see tuleks oleks ju loomulik? Sest mis kasu on muuseumitest, kui neisse tulla ei saa? Muide, Järva-Jaani vanatehnika varjupaika tulevad fanaatikud ka oma panust andma. Kas ka vaid autoga? Omal ajal käisime meie nii Lavassaares, sest ega häid variante ei olnud. Aga võiks ja peaks olema!

Aga vaatasin ka muid variante, kuidas saaks nädalavahetusel kohale. Ega väga ei saa ka muumoodi. Tartust võib ju sõita mingite variantidega Paidesse või Mäosse, aga neid variante on väga vähe ja needki ei toimi. Taas sobimatud ajad, pikad ooteajad jm. Naiivsus oli katsetada variante Roosna-Alliku, Koeru vm teid pidi, sest ka need ei toimi. Tallinnast võiks tulla ka rongiga Aegviitu, kuid ajad ei klapi bussidega (kommerts). Ning hommikul ei lähe üldse ükski buss sealt Järva-Jaanini, kommerts on võtnud tippajad, kohalikud liinid piirduvad Ahulani sõitmisega. Ja sedagi siis lõunast alates.

Aga miks mitte ikkagi kitsarööpmelise taastamine, esimese lõiguna Tamsalu - Järva-Jaani? Tehnikaga seotuna ju eriti mõttekas!? Depoo siis Tamsalus, Järva-Jaanis või hoopis vahepeal? Ekspositsioon oleks muidugi Järva-Jaanis, sest võimalikult kompaktsena oleks igas mõttes tulemused paremad! Tamsalus palju ronge peatumas ja tekivad parimad võimalused, muuseumid saaks kindla kontingendi külastajaid ning (pileti)raha kulub neile ju marjaks ära?Ja piisavalt hea tasemega tehtud raudtee puhul saaks tagada piisava kiiruse, et ka kohalikud saaks tavasõite teha, nii et aega kuluks võimalikult vähe.

Omaette teema on muuseumite kooseksisteerimine. Selge, et Tallinn vm koht tahab oma muuseume, aga kas ikka peab alati olema nii? Et Filmimuuseum Tallinnas ja Järva-Jaanis? Kuigi on selge, et Tallinn tähendab rohkem külastajaid, siis ometi, maaelu ei saa arendada ja edendada põlve otsas ja virelevate muuseumitega? Tramm seal olemas, oleks ju äge, kui oleks kogu trammimuuseumgi seal? Pole ju oluline, et trammi "kodu" on Tallinnas!
Kusjuures ütlen ausalt, kuigi lehes kutsutakse julgesti ka siiakanti elama, siis minu jaoks olid erinevas seisus majad ja kogu muust tekkiv mulje pigem kurvastav. Kogu päeva jooksul. Ma isegi ei oska öelda, miks just nii, kuid head tunnet ei tekkinud! Ehk oli ka sombusem sügisilm ja aeg selline? Jah, vanatehnika varjupaik tekitas küll väga tugeva soovi toetada ja lootuse parematele arengutele tulevikus, aga kardan, et ka siia kaevad võimaliku kodukoha otsijad pööravad paljuski otsa ümber....
Ehk tekitavad pildid (lisan neid homne) teis mingeid emotsioone ja teistsuguseid? Või kommenteerivad kohalikud seda lugu oma vaatenurgast?


Esimene etapp: RONGIGA JÕGEVA - TAPA. Sõiduaeg 49 min. 
Kiltsini kulunuks aega vaid 31 ja sealtkaudu Järva-Jaani 29 min. Nii et ooteajaga veidi üle tunni, mida võiks pidada üpris normaalseks! Kuid unustada ei tohi veel ühte asja - väiksemates peatustes nagu Vägeva, Kiltsi, Tabivere jt ei ole normaalset rongiliiklust! Seepärast peabki eelkõige arvestama suuremate peatustega. Nii et Kiltsi, Vägeva jt puhul saab MÕNE bussiliini küll ühildada, kuid nii Tartust kui Tallinnast tulles oleks ümberistumiskohtadeks üldjuhul ikkagi KOGU PÄEVA LÕIKES Tamsalu ja Jõgeva. Ja otsebussiga Jõgevalt  (või Tartust rongilt Vägeval ja/või Jõgeval siis ümber istudes) oleks lausa naljaasi tulla!  Vajadusel raudteeliinil olevatest peatustest kasvõi Paidesse välja! Ning Paide inimestelgi ja vahepealsetes kohtades tekiks võimalus Jõgevale ja kaugemale saada! Seda enam, et pole see lihtne mitte mingeid muid variantegi kasutades. Näiteks Mäo ja Puhu Rist ei anna pea üldse võimalusi. Mäo terminal, mille alla hunnik raha maeti, ei toimi!




Tapa bussijaamas on üpris hea pitsakohvik, aga kahjuks ei anna see võimalust ühelgi hommikul alates ca kl 7 midagi osta, sest avatakse väga hilja. Ometi on sellisedki kohad osa elukvaliteedist ühistranspordi kasutamisel! Nii et söögi probleem on sellistel rännakutel samuti täiesti olemas, mitmel kujul.Ja kogu päeva ulatuses oligi üksjagu ses asjas ebaõnne. Tapal kohvik kinni, Paide bussijaamas kinni, Järva-Jaani söögituba kinni, Tamsalu uus söögikoht remondis.... Heakene küll, saab ka poest, aga no ei ole see päris normaalne. Samas pole kahtlustki, et kui kohaletulek oleks mugav, siis oleks rohkem ka külastajaid ja tekiks ka lootust ning põhjendatud ootust, et kasvõi Järva-Jaani söögikohtki rohkem avatud?



Rakvere bussile läksid mõned reisijad. Eks laupäeva hommikul nii vara ei saagi neid palju olla. Eriti kui arvestada, et siingi on liinid halvasti paika pandud.


Tapa bussijaam.Tore on näha, et siin on ootesaali ära kasutatud ka pakiautomaadi jaoks. Tõsi, õhtul hiljem sisse ei saagi? Ekraan aga ikka veel ei tööta ja rongide sõiduplaani siin pole. Nagu pole ka muide Tamsalu bussijaamas (kuigi seal imekombel on ekraanil nii bussi- kui rongiajad!) ega Jõgeval.






Üpris ilus plats muidugi oma valgustusega.

Paide bussile aga olin mina ainuke mineja. Ooteaeg kohapeal optimaalsuse piirimail - 20 minutit! Jätab varuaega, võimalusel jõuaks kohvigi osta jms. Aga siingi sai kinnitust fakt, et selle piirkonna bussid peaks liikuma tänapäevasemat varianti mööda. Kui mõelda kõikidele neile lõikudele, siis pole kahtlustki, et võimalused mitmel puhul on halvad. Nimelt, pea kõik bussid peaks siin sõitma mitte jupiti, vaid näit Rakvere (Jaam) - Tapa jaam  - Mäo - Paide - Türi Jaam (-Särevere?). Siis oleks ka lootust, et reisijaid juurde tuleks. Eriti juhul muidugi kui õnnestub busse maksimaalselt rongidega siduda.

BUSSIGA TAPALT PAIDESSE 1 H 23 MIN.




Tee peal siiski tuli reisijaid juurde, nii et laupäeva varahommiku kohta pea 10 inimeste Paidesse on päris hea tulemus!?













Siingi vist olnud vana allee? Igal juhul viimasedki puud välja minemas, ehk oleks viimane aeg vähemalt tühjad kohad uutega täita?





Roosna-Alliku on taas üks koht, kus tahaks ära käia. Pärnu jõe algusekant, see üksi juba huvitav.






Ajalehest:
"Peagi ootavad Koerus ja Imaveres ees krundi, kuhu oma perele unelmate maja püsti panna. Kommunikatsioonidega liitumise ja teede pärast pole vaja murteseda, sest vald on need juba ära korraldanud"! Tublid! Aga kui piirkonnas ringi vaatad, siis näeb paljusid vanu "unelmate kodusid", kust on  lahkutud, mida müüakse vm. Kas siin ikka on kõik nii HEA, nagu vallad püüavad lehes kirjutades välja paista?










Ja kuigi ka töökohti olevat, siis ... kui palju tõde selleski?




Nojah, riigi ehk siis maksumaksja toel elavate bussifirmade omanikel võib olla lihtne maja püsti panna ja sellega toime tulla. Eriti kui ise ühistransporti ei kasuta!? Samas pidi ju ATKO bussijuhtidel olema Eestis pea viletsaimad palgad? Ehk ikkagi peaks mööda Eestit sõitma RAS Elbusi bussid?



Paar puud istutada, et varjus saaks istuda?


Mäo. Röögatu rahakulu ja ebamugavad ümbersõidud ja pööramised? Kulukas reisiterminal ja mõttetud tulemused? Söögikohtade käibe langus? Ja nii on miinuseid üksjagu?





Võib olla peaks Eesti ministeeriumid ja ametkonnad siin asuma?




Tiiruta nii et pea käib ringi, aga kunagi plaanitud Kesk-Eesti taluturgu siin ei olegi?









Paide. Ooteaeg teise bussini pea 1,5 tundi.



Elanikke on, trenni kutsutakse ja palju muud sellist, mis peakski tähendama ka paremat ühistransporti. Aga Paide kandi transport on kindlasti mingis ulatuses hea, ometi, nagu juba kirjutasin,. ajast väga ja väga maha jäänud! Isegi Türi - Paide bussid ei sõida ju Mäoni!




Õnneks toimus just sel päeval Järvamaa Mess ja nii sai veidi aega viita ja kõhtu täita. Kotti samuti. Peab aga ütlema, et nii uhke nime järgi otsustades võinuks olla tegu võimsama asjaga. Riidelette ma ei vaadanud, liha-, kala- jm lette siiski oli. Ei ütlekski, et vähe oli, kuid meil on ju häid tootjaid ja kaupu kordades rohkem!?




Tore, et kesklinna peatuses ka söögikoht olemas.




Kadakas.














Pildista kuidas tahad, et inimesed pildile ei jääks, aga peeglitesse jäävad ikka! Aga ägedad peeglid!















Kas sama firma, kuskohast tulevad kivivilla peal kasvanud tomatid? Siis ei julgeks küll osta? Aga tegelikult siiski hoopis teine firma ja kiidetakse. Liha jäi mul siiski ostmata, keskendusin kalale.







 


Ei sõnagi tootja kohta?



Siit tasub kaugemale hoida. ja nagu kuulsin kõrvalt, polnud ma ainuke....



Ristemäe taas kohal.






Peipsi Kalatööstuse koha tomatikastmes oli üllatavalt odav!

  

Väga meelivad aga alati paekivist hooned!





Tipa-tapa bussijaama poole, sest raha otsustasin jätta just bussijaama kohvikusse! Tapal küll süüa ei saanud, paarist pirukast, mis messilt ostsin jääb aga ju väheks! Oih, juba ongi bussijaam või? Ei, siiski linnaliini peatus.


Paide bussijaam, endine kitsarööpmelise raudteejaam.



Siit tulidki rongid!
 

Raudteehõngu on aga siiani.


Paides ühelt bussilt teisele ooteaeg siis ligi 1,5 tundi. Aga .... kohvik hoopis siingi kinni ja see polnud halb üllatus mitte üksnes mulle!

 


Aga et varahommikul süüa ei tahtnud, siis oli paar võileibagi igaks juhuks varuks! Üpris sageli peab (ühistranspordiga) rännates moonakott ühes olema!


Aga bussiplaane vaadates saab aimu, et Järva-Jaani või Rammu ongi "piir" ja ühistranspordi korraldajate silmapiir kaugemale ei ulatu!Ometi, kui asju natukenegi uurida, siis selgub küll, et pikemaid liine on vaja. Paide ja Järva-Jaani puhul rohkem näiteks Tamsalu - Rakvere ja Jõgeva - Tartu suunal.





Aga lõpuks jõudis aeg kätte ja istusin bussi. Vähemalt maksma ei pidanud!


Tundub, et siiski tekib tasapisi ka tanklaid, kus rekameestele mõeldud! Ehk peaks sellistes olema veel midagi? Mõned toad ööbimiseks?



Konkurents? Või tanklate üleküllus ja kallid hinnad?


Mäos keegi ikka "elab" ja vahel tullakse ka bussile. Aga nagu bussijuhtide jutust aru saanud, siis heaks lahenduseks ei pea seda ka nende hulgas vist mitte keegi!


Vahva lugu, kuis härra tuli "linnast" ja talle tulid peatuses vastu kutsu ja mitu kassi!


Aga piim tuleb ju laudast?



Ümbritsevat aga alati huvitav jälgida ning palju on lihtsat ilu!




Esna. Bussipeatus oli tühi. Filmi ei tehtagi?




Kuskil miski laguneb, aga kuskil keegi ka suudab midagi teha ja seda on tore näha!



Spa? Konverentsikeskus?





Kui oleks sellises puudesalus ka paremad ootekojad, oleks äge!





Ja nii ma kohale jõudsin! Ca paarsada km ja 5 tundi ning nagu ütlesin, nagu maksti kohal! Tahate ka proovida?


 

Kolmapäev, 28. november 2018

Sõiduaeg on ühistranspordis tähtsaim kriteerium?


Võib olla kindel, et "kiireimad" vastavadki kooris: "JAH"!

Aga see on õige vaid osaliselt! Sõitjate arvu saab (oluliselt) mõjutada vaid suur aja kokkuhoid, mitte tilluke. Viimase mõju on tegelikult pea olematu. Kuigi väga paljud vaidlevad siin vastu vaidlemise pärast. Vaatame või Elroni edelasuuna uut sõiduplaani.

Algatuseks võib korra kaeda ka idasuunda. Elron on hurraaentusiasmiga korduvalt kiitnud reisijate arvu suurt kasvu, isegi vist kuni 300 % ja põhjendab seda rongide lisandumisega ning eriti kiirete rongide lisandumisega. Jällegi on siin õigus vaid osaliselt. Reisijate arvu kasvu suurimaks põhjuseks oli just rongide lisandumine. Kui kunagi oli vaid üks (+ Rakvere), siis nüüd 4 rongi päevas + Rakvere. Viimane peaks küll Kiviõlini sõitma, aga see teine teema. Nüüd on aga kohati hoopis mure selles, et nv rongid puupüsti täis....
Tartu. Aina lisatakse ronge ja see on igati kiiduväärt! Kuigi neid oleks veel rohkemgi vaja, sest jällegi kohati puupüsti täis ja töölttulijad peavad 2 tundi püsti seisma! Mugav?

Nn ekspress Tallinnast Tartusse sõidab paar minutit alla kahe tunni. Kui lisada (mõmele) Tabivere peatus, ei peaks isegi sisuliselt sõiduaega lisama. Kui ka (mõnele) Aegviidu, siis ehk oleks sõiduaeg kokku mõlema peatuse puhul 2 h ja 5 min.
Kiirrong sõidab veidi üle 2.20. Seda siis juhul kui on 10 peatust rohkem.

Kui peatuks kõikides peatustes, oleks sõiduaeg 2.30 - 2.35 maksimum.

Kuidas need vahed tunduvad? Ei ole suured, eriti võrreldes vanade aegadega, kui sõideti tunduvalt kauem. Kui võrrelda ekspressi ja piimarongi, on vahe üle poole tunni ja SEE on tõesti juba tuntav. Just nimeliselt ajaliseltki. Visuaalne tunnetus on aga kordades olulisem! Nii et kui ka 1-2 peatust oleks ekspressil juures, ei märkaks seda keegi. Jutt (mida ka Elroni juhid jt rääkinid), etsiis inimesed ei tuleks rongidesse, on sisuliselt nljanumber. On lihtsalt neid, kes ei kannata pidevat sebimist või mutikesi suvilast peale trühimas jms. Need on peamised põhjused.

Edelasuund.

Äsja avaldas Elron ühe postituse ja seal oli kaks erinevat kommentaari. Keegi rõõmustas, et "lõpuks ometi on vahelt ära võetud (paaril Viljandi rongil) kohaliku tähtsusega suvilapeatused". Teine oli õnnetu, et Kasemetsas ei peatu enam hommikune üks rong ja nüüd ei sobi ajaliselt töölesõitmiseks. Kummal õigus? Ikka sellele Kasemetsa inimesel.

Mis muutus? Viljandi rongid peatuvad nüüd (peale ühe ekspressi) kõikides peatustes Rapla ja Viljandi vahel kõikides peatuste, kuid Rapla ja Tallinna vahel 12 asemel 5 peatuses. Vahemärkusena: SEE ON SUURIM KIITUSTVÄÄRIV TEGU ELRONI POOLT!  Sest minimaalne rongide sagedus Türi ja Viljandi vahelistes väiksemates peatustes ongi just see - 4 rongi päevas! 
 Mure polegi siin päevases osas, kui väikestes peatustes nüüd vahed 2 - 2,5 tundi. Vaid hommikusel töölesõitmisel linna ja kogu õhtusel ajal linnast tagasi on nüüdne sõiduplaan veelgi halvem kui enne väiksemate peatuste inimeste jaoks. Just varahommikuses osas. Tunnine vahe rongidel tähendab paljude jaoks mitukümmend minutit "kaotatud" aega. Ja seda Kasemetsa inimenegi kurtis. Märkuseks  "rõõmustajale" - vahepeatused pole enam ammu "kohaliku tähtsusega suvilapeatused", vaid väljakujunevate elamurajoonidega ja arengutõukeid vajavate väikeasulatega!

Õhtusel ajal maasuunas oli üks veidi üle tunnine vahe, nüüd on kaks tunnist vahet! Jälle halvemuse poole! Siinkohal tuleb eriti meeles pidada, et ajad ei pruugi vahel sobida ka tööpäeva algusest või lõpust sõltuvalt, nii et keegi võib nii isegi kaotada ROHKEM KUI 2 TUNDI ühe sõidu pealt. Ehk siis kaotus 1 - 3 tundi PÄEVAS on ikka päris karm! Mida tehakse? Otsitakse muid võimalusi. Mida kaugemale Tallinnast, seda vähem neid on, ühistranspordis. Võrrelge Sakut, Kasemetsat, Hagudit ja eriti Viliveret! Viimases ei olegi muid võimalusi.

Palju aga võidavad siis need, kes saavad kiirrongiga võita? 10 minutit sõiduajas! Nii et kui peaks valima ühe või teise rongi, siis tegelikult vahet ju polegi! Autot ei hakka eelistama pea keegi, kuid "kohaliku tähtsusega suvilapeatustes võivad teha seda kümned, sajad ja isegi tuhanded sõitjad!

Riigi eesmärk on aga milline? Pidavat olema "suurendada ühistranspordi kasutajate arvu"! Jah, rongide lisamine seda teeks, 10 minuti "säästmine" aga kindlasti mitte.

Nii et vastus on:

ÜLDISES MÕTTES EI OLE SÕIDUAEG PEAMINE KRITEERIUM!

See selgitus ühistranspordi toimimise põhimõtete kohta on PUHTALT PRAGMAATILINE! Sest ma pole kuidagi kiiremate rongide vastu, vaid tean, et need on väga vajalikud ja mõttekad! See on lihtsalt teadmiste laiendamiseks. Kui Elronis oleks aga sellega kõik korras (ja muide ka bussi kommertsfirmades), siis ei oleks meil rongipeatusi, kus PEATUVATE rongide vahe on isegi kuni 8 TUNDI!.

Märkusena lisan, et ka tiheda sõiduplaani puhul õnnestuks isegi edelasuunal kiirronge päeva lõikes käigus hoida. Eriti kui Männiku (Saku) ja Hagudi jaam taastataks ja veelgi rohkem kui kunagi muutuks raudtee Raplani kaheteeliseks!! Kuid takistuseks on kahjuks hetkel hoopis veerevkoosseisu vähesus! Ja pikad seisuajad lõppjaamades.

Nii et põhitõed on need, et väikseimates peatustes peaks olema igal suunal peatuvaid ronge päeva jooksul neli! Ning mida lähemale Tallinnale, seda väiksemad peavad olema peatuvate rongide intervallid! Ca 50 km kauguseni siis 20-40 min, mitte rohkem!

2 kommentaari:

Kas päeva viimane Tallinn Viljandi rong peab ikka olema ekspress? Antud väljumisele oleks siiski vaja ka peatust Olustveres.

Vasta
Vastused

Tänud!

Et seda üldse loota, peaks olema taotlus Suure-Jaanilt ja üksiti ka buss jaamas ootamas reisijate edasiveoks.

Minul siiski natuke raske kommenteerida, sest pole kindel, et sel juhul oleks rohkem kui mõni reisja juures? Suure-Jaani peab siin selgelt initsiatiivi võtma, et "seda vajatakse". Kooli kui asula jaoks jne.

 

Pühapäev, 24. veebruar 2019

Jõgevalt Põltsamaale - mida muuta Jõgevamaa bussiliikluses?


Jõgevale sõiduks on paljude jaoks ainus võimalus rong!




Nagu kõikjal Eestis, vajab ka Jõgevamaa ühistransport täielikku ümberkorraldamist.. Alates uute peatuste tegemisest, nagu näha ka siin pildil. Ühte peatust Jõgeval vaja siis siin, teist teisel pool viadukti, Aleviku Tee vm nime all.
Teiseks on vaja Palamuse ja Mustvee suunalt tulevad bussid suunata läbi linna, kas siis peale bussijaama või enne.
Kolmandaks, vaja on pikendada ja ühildada liine, võimalusel ei tohiks need katkeda võsa vahel vaid peavad suunduma järgmisse keskusesse.
Vaja on liine:
Võhma Jaam - Põltsamaa - Jõgeva Jaam - Mustvee - Avinurme (- Jõhvi),
Jõgeva Jaam - Vägeva Jaam - Järva-Jaani - Aravete - Aegviidu Jaam, 
Jõgeva Jaam - Kuremaa - Palamuse - Luua - Elistvere Mõis - Äksi (praegune Keskus) - Tabivere Jaam,
Põltsamaa - Viljandi peaks sõitma ehk Alatskivi - Kallaste - Kääpa - Jõgeva Jaam - Põltsamaa ja edasi?
ju
Neljandaks, parem rongidega sidumine.
Viiendaks, rongipeatused Tooma ja Kalevi (Kassinurme mäed) ning Tabivere Jaam bussipeatus.
Kuuendaks, Rõstla ja Kamari suuna bussid peaks alustama ja lõpetama Puhu Ristis, samuti peaks hoolega analüüsima, kas on vaja bussi Põltsamaa - Rõstla Maja - Põltsamaa või leida võimalusi käivitamaks liine Võhma Jaam - Kõo - Põltsamaa - Puhu Rist. Sest vaevalt, et Põltsamaalt hommikul vara sõidetakse Rõstlasse, küll aga võidakse sõita Kõost Põltsamaale või Eskust Võhmasse Põltsamaa ja Võhma vahelistest sõitudest rääkimata. Eriti kui saab Võhmas rongile. Mitte tingimata Tallinna sõiduks vaid ehk hoopis Türile, Raplasse, sakku...? Eriti tuleb muidugi pidada silmas ka uute töökohtade teket Võhmas jm.

Jõgevamaa pidavat otsima oma identiteeti? Miks siis Jõgevalt ei saa Kääpale rongilt tulles? Miks bussid peavad taas vaid ringliiklusena sõitma? Ehk peaks sõitma hoopis Jõgeva Jaam - Varbevere - Kääpa - Pala - Kallaste - Alatskivi? Miks on maakonnapiirid takistuseks ja sageli sõidavad bussid hommikuti ning õhtuti ühe otsa tühjalt? Või on tegemist mingi "hirmu faktoriga", et bussijuht paneb enne maakonna piiri kannaka ja tulistvalu tagasi?
Oleme ju küllalt kuulnud kuidas erinevates kohtades kaovad bussiliinid, miks siis ei arvestata, et Kallastele, Alatskivile jm on ka Tallinnast üks otsemaid võimalusi rongilt bussidele ümber istudes? Ning kas ikka Tartust Kallastele-Kolkjasse sõitvad bussid peaks seal lõpetama või võiks suunduda Kaareperesse, Tabiveresse või ka Jõgevale?

Või miks Patastest väljub buss Jõgevale 1 min enne Tartust bussi saabumist?
Kuid arvestama selliste asjade puhul peab muidugi sellega, et sellised liinid peaks päevas olema käigus minimaalselt 3 korda, et sõita saaks nii lühemat aega kuskil vajav inimene, kui ka need, kellel vaja kuskil veeta suurem osa päeva jooksul.

Elistvere suuna busside sõiduplaan siin:

https://eestimaablogi3.blogspot.com/2019/01/sudamega-asja-juures-rk-kandidaadid_15.html

Igal juhul on asju, mis vajavad muutmist, väga palju! Üksiti tänan ametnikke, reisijaid, bussijuhte jt, kes oma arvamustega aidanud kaasa paremate ideede tekkimisele!










Meeldiv oli näha, et reisiraamatukogu taas täiendatud!




Suund Põltsamaale. Huvitav, mis põhjusel väljub buss 10. 15? Rong saabub 9.41, oleks loogiline, et buss ei väljuks. 9. 50 või mitte hiljem kui 10. 00? Plaanisin algul tulla siitkaudu ka tagasi, aga buss saabub Jõgevale 14. 05 ja rong väljub ... 10 min varem! No milles küll asi?
Mõne bussi puhul ümberistumised võimalikud. Aga on ka naeruväärseid asju. Buss Põltsamaalt 9.15,  12. 45, 14. 05. Rongid väljuvad vastavalt 9. 07, 12. 44, 13. 55.
Rong Tallinnast 11. 33, 14. 33, 19. 12, buss Põlltsamaale vastavalt 11. 30, 14. 25,  19. 00. Normaalne? Või on see tahtlik? Isamaa ja Reform on ju need, kes kõige rohkem seoses eeltasutud bussiliikluse kriitikaga rääkinud, et vaja hoopis liinivõrku parandada. Aga kuigi nad kohapeal võimul sageli, siis miks nad ei paranda?
Ometi on ju lihtne võtta sõiduplaanid ette, võrrelda ja analüüsida? Jah, on ka muid seoseid ja kõiki busse vast ei õnnetugi sobitada, kui aga ei püütagi? Järelikult tulebki käiku panna otseliine (ülal kirjas) sellistel aegadel. Ja igapäevaselt, kuna just nädalavahetusel on Jõgevamaal busse ääretult vähe! 

Näiteks hommikul Põltsamaa suunalt buss Jõgevale saabumisega 8. 00, mis võimaldaks siis mõlema suuna rongidele istuda. Peale seisuaega edasi 8. 10 Mustvee suunale? Seista saaks sellised bussid perrooni ülekäigule lähemal.


Valitud bussiliin Põltsamaale polnud just kõige otsem, aga lustisõiduks pole sõiduaeg kõige olulisem.








Bussi esiaken (soojenduse muster?) ei võimaldanud alati õigeaegselt teravustada, kuid näitab olulise ära siiski. Päikesepatarei on hea lahendus, aga ootekojad peavad olema inimlikud, õigesti paigaldatud ja valgustus olema selle katuse all. Valgustamaks (liikumisanduriga)  ehk siis tegema reisijad bussijuhi jaoks nähtavaks. Seni selliseid ma Eestis kohanud ei ole. Miks Jõgevamaal õppust ei võeta?


Keskkonna huvides peab põldude ja tee vahel olema metsikute taimede riba. Ehk tuleks ikkagi kasuks, kui sel oleks ka poolkõrge kasvuga puid-põõsaid?










Siin siis küll uduselt, aga näha ootekoda, mis paigutatud 90 kraadise nurga alla. Kas hea 90 või 45 kraadi? Valgustus aga samamoodi "lihtsalt kuhugi suunatud"?



Kas Maanteeamet juba tegeleb võimalusega, et väiksematel teedel saaks bussid peatuda seal, kus vaja? Või arvatakse, et inimese soovide järgi talitamine pole sama mis "sõitjate vajadusele vastav ühistransport"?



Pisisaares uus spordihoone.



Kas aga Pisisaarest saab Järvamaa Kutsehariduskesusesse ka ühistranspordiga? Jah, kord päevas, 3 tunniks kooli jõudes! Ka Põltsamaalt saab Paidesse vaid 1 kord päevas bussiga! Kas seda nimetatakse arenenud ühistranspordiks? Mäost, tõsi küll, saab Põltsamaale lausa 4 korda ööpäevas! Üks kord päeval ja 3 korda öösel....
Asi on ikka kaugelt hullem, kui esmapilgul paistab! Kes olid need poliitikud kes sellise Mäo terminaliga hakkama said? Ametnikud? Kas nad on lahti lastud ja kas nad kuidagi peavad ka ümbertegemise kinni maksma?


Pajusis on aga väga mitmeid väga ilusa väljanägemisega ajaloolisi hooneid!



Lähedal siis ka ratsatalu. Paraku, kodulehte netist ei leia. Hea, et FB lehtki olemas. Kuidagi nadivõitu reklaam?










Ja jõudsingi Põltsamaale. Tee peal tuli bussi juurde nii mõnigi reisija, kokku ehk siis sel sõidul, laupäeval üle 10 inimese veidi. Väikese bussi kohta normaalne.


Kahjuks polnud ilm pildistamiseks just kõige parem. Aga jalutada oli küll mõnus.


Ohoo, siin linnas isegi olemas üks kaev, vähemalt!






Põltsamaa jõgi. Turismi koha pealt suur pluss. Kui hästi seda "ära kasutada" osatakse? Mida üldse Põltsamaal pakutakse?


Kanuumatkad ja midagi veel. Näpuotsaga. Vana saun-ujula vist ka. Kohalikele vist Kuremaale ujula-spaasse sõitmine kaugevõitu, eriti kui bussidki väga hästi ei klapi. Et ikka ja jälle sõitke vaid autoga?
Aga vähe tundub siin pakkumisi olema?





Kalatrepp.





















Ohoo, roosiaed? Kas saab ka majutust ja roosiaias kõndida? Tundub, et vist mitte!? Ometi, selline asi võiks olla ju ääretult menukas? Roosiõievannid?
http://www.eestiroos.ee/avaleht/


Aga mis siis ikka.  Elu on jõudnud selleni, et Põltsamaalt bussiliiklus Tallinna on sisuliselt olematu. Seda nii tänu kommertsvedajatele, keda reisija asemel huvitab vaid rahanumber kui ka avalikule võimule. Mis siis ikka. Jääb üle kõmpida jala või minna Puhu Risti ühistranspordiga. Aga nagu kirjutasin, nv, eriti P need võimalused pea olematud! Ja ega ajadki klapi. Jääb üle vaid takso!



Puhu Rist kui näide kompleksist, mis sellises piirkonnas loomulik nähtus. On bensukad ja on ka pood ning söögikoht. Hea, et nii paljugi! Näksida saab muidugi ka bensukates.















Kui hästi siin aga mõeldud riigi poolt inimestele? Heakene küll, kütusefirmad ei näe vaeva parklate rajamisega. Teatud määral see ehk ka mõistetav. Aga miks seda ei tee siis riik? Ruumi on ju küll? Teisel pool teed küll mingi park olemas, aga kus peab seadusi järgiv rekamees peatuma? Kus on joogivesi ja pesemisvõimalused? Kus on lahendused turu tekkeks?







Buss tuligi. Aga ei olnud see sõit nauditav. Võisin ju pisikeselt ekraanilt filmi vahtida, aga aknast välja vaadata küll ei saanud. Sõit siiski läheb suht märkamatult, vahepeal siiski märkad, kuidas bussijuht ohtlikult sõidab ja pikivahest midagi kuulnud ei ole! 4-realine maantee päästab? Ei, meie liiklejatest paljud ei oska ju liigelda? Kui palju siis hakatakse kiirust ületama? 20, 30, 40 km/h. Kui me aga praegugi ei suuda MUUD vajalikku taristus ära teha, kas siis peaks lootma, et asjad lähevad paremaks? Ei, hoopis muude asjade jaoks jääb raha veelgi vähem...




Kasutasin aga head võimalust ja istusin bussilt juba lennujaamas trammile. Omaette pull on aga vaadata, kuidas buss sõidab ja sõidab, vaid peatumine pole oluline! Mõigus küll oli peatus, aga on uskumatu, et Tartu maanteelt Jürisse üldse bussiga ei saa? Vaidast mingi hõre liiklus on, aga on see normaalne? Kuidas saab Jüri piirkonnast sõita Tartusse? Läbi keeruliste ümberistumiste? Pildiküla ei ole atraktiivne peatus kommertsile?  DSaan aru, et mõne firma jaoks mitte, aga kas targemaid pole siis üheski firmas? Või on seda proovitud ja pole tulemusi? Ohjah....




 
 

Pühapäev, 24. veebruar 2019

Jõgevalt Põltsamaale - mida muuta Jõgevamaa bussiliikluses?


Jõgevale sõiduks on paljude jaoks ainus võimalus rong!




Nagu kõikjal Eestis, vajab ka Jõgevamaa ühistransport täielikku ümberkorraldamist.. Alates uute peatuste tegemisest, nagu näha ka siin pildil. Ühte peatust Jõgeval vaja siis siin, teist teisel pool viadukti, Aleviku Tee vm nime all.
Teiseks on vaja Palamuse ja Mustvee suunalt tulevad bussid suunata läbi linna, kas siis peale bussijaama või enne.
Kolmandaks, vaja on pikendada ja ühildada liine, võimalusel ei tohiks need katkeda võsa vahel vaid peavad suunduma järgmisse keskusesse.
Vaja on liine:
Võhma Jaam - Põltsamaa - Jõgeva Jaam - Mustvee - Avinurme (- Jõhvi),
Jõgeva Jaam - Vägeva Jaam - Järva-Jaani - Aravete - Aegviidu Jaam, 
Jõgeva Jaam - Kuremaa - Palamuse - Luua - Elistvere Mõis - Äksi (praegune Keskus) - Tabivere Jaam,
Põltsamaa - Viljandi peaks sõitma ehk Alatskivi - Kallaste - Kääpa - Jõgeva Jaam - Põltsamaa ja edasi?
ju
Neljandaks, parem rongidega sidumine.
Viiendaks, rongipeatused Tooma ja Kalevi (Kassinurme mäed) ning Tabivere Jaam bussipeatus.
Kuuendaks, Rõstla ja Kamari suuna bussid peaks alustama ja lõpetama Puhu Ristis, samuti peaks hoolega analüüsima, kas on vaja bussi Põltsamaa - Rõstla Maja - Põltsamaa või leida võimalusi käivitamaks liine Võhma Jaam - Kõo - Põltsamaa - Puhu Rist. Sest vaevalt, et Põltsamaalt hommikul vara sõidetakse Rõstlasse, küll aga võidakse sõita Kõost Põltsamaale või Eskust Võhmasse Põltsamaa ja Võhma vahelistest sõitudest rääkimata. Eriti kui saab Võhmas rongile. Mitte tingimata Tallinna sõiduks vaid ehk hoopis Türile, Raplasse, sakku...? Eriti tuleb muidugi pidada silmas ka uute töökohtade teket Võhmas jm.

Jõgevamaa pidavat otsima oma identiteeti? Miks siis Jõgevalt ei saa Kääpale rongilt tulles? Miks bussid peavad taas vaid ringliiklusena sõitma? Ehk peaks sõitma hoopis Jõgeva Jaam - Varbevere - Kääpa - Pala - Kallaste - Alatskivi? Miks on maakonnapiirid takistuseks ja sageli sõidavad bussid hommikuti ning õhtuti ühe otsa tühjalt? Või on tegemist mingi "hirmu faktoriga", et bussijuht paneb enne maakonna piiri kannaka ja tulistvalu tagasi?
Oleme ju küllalt kuulnud kuidas erinevates kohtades kaovad bussiliinid, miks siis ei arvestata, et Kallastele, Alatskivile jm on ka Tallinnast üks otsemaid võimalusi rongilt bussidele ümber istudes? Ning kas ikka Tartust Kallastele-Kolkjasse sõitvad bussid peaks seal lõpetama või võiks suunduda Kaareperesse, Tabiveresse või ka Jõgevale?

Või miks Patastest väljub buss Jõgevale 1 min enne Tartust bussi saabumist?
Kuid arvestama selliste asjade puhul peab muidugi sellega, et sellised liinid peaks päevas olema käigus minimaalselt 3 korda, et sõita saaks nii lühemat aega kuskil vajav inimene, kui ka need, kellel vaja kuskil veeta suurem osa päeva jooksul.

Elistvere suuna busside sõiduplaan siin:

https://eestimaablogi3.blogspot.com/2019/01/sudamega-asja-juures-rk-kandidaadid_15.html

Igal juhul on asju, mis vajavad muutmist, väga palju! Üksiti tänan ametnikke, reisijaid, bussijuhte jt, kes oma arvamustega aidanud kaasa paremate ideede tekkimisele!










Meeldiv oli näha, et reisiraamatukogu taas täiendatud!




Suund Põltsamaale. Huvitav, mis põhjusel väljub buss 10. 15? Rong saabub 9.41, oleks loogiline, et buss ei väljuks. 9. 50 või mitte hiljem kui 10. 00? Plaanisin algul tulla siitkaudu ka tagasi, aga buss saabub Jõgevale 14. 05 ja rong väljub ... 10 min varem! No milles küll asi?
Mõne bussi puhul ümberistumised võimalikud. Aga on ka naeruväärseid asju. Buss Põltsamaalt 9.15,  12. 45, 14. 05. Rongid väljuvad vastavalt 9. 07, 12. 44, 13. 55.
Rong Tallinnast 11. 33, 14. 33, 19. 12, buss Põlltsamaale vastavalt 11. 30, 14. 25,  19. 00. Normaalne? Või on see tahtlik? Isamaa ja Reform on ju need, kes kõige rohkem seoses eeltasutud bussiliikluse kriitikaga rääkinud, et vaja hoopis liinivõrku parandada. Aga kuigi nad kohapeal võimul sageli, siis miks nad ei paranda?
Ometi on ju lihtne võtta sõiduplaanid ette, võrrelda ja analüüsida? Jah, on ka muid seoseid ja kõiki busse vast ei õnnetugi sobitada, kui aga ei püütagi? Järelikult tulebki käiku panna otseliine (ülal kirjas) sellistel aegadel. Ja igapäevaselt, kuna just nädalavahetusel on Jõgevamaal busse ääretult vähe! 

Näiteks hommikul Põltsamaa suunalt buss Jõgevale saabumisega 8. 00, mis võimaldaks siis mõlema suuna rongidele istuda. Peale seisuaega edasi 8. 10 Mustvee suunale? Seista saaks sellised bussid perrooni ülekäigule lähemal.


Valitud bussiliin Põltsamaale polnud just kõige otsem, aga lustisõiduks pole sõiduaeg kõige olulisem.








Bussi esiaken (soojenduse muster?) ei võimaldanud alati õigeaegselt teravustada, kuid näitab olulise ära siiski. Päikesepatarei on hea lahendus, aga ootekojad peavad olema inimlikud, õigesti paigaldatud ja valgustus olema selle katuse all. Valgustamaks (liikumisanduriga)  ehk siis tegema reisijad bussijuhi jaoks nähtavaks. Seni selliseid ma Eestis kohanud ei ole. Miks Jõgevamaal õppust ei võeta?


Keskkonna huvides peab põldude ja tee vahel olema metsikute taimede riba. Ehk tuleks ikkagi kasuks, kui sel oleks ka poolkõrge kasvuga puid-põõsaid?










Siin siis küll uduselt, aga näha ootekoda, mis paigutatud 90 kraadise nurga alla. Kas hea 90 või 45 kraadi? Valgustus aga samamoodi "lihtsalt kuhugi suunatud"?



Kas Maanteeamet juba tegeleb võimalusega, et väiksematel teedel saaks bussid peatuda seal, kus vaja? Või arvatakse, et inimese soovide järgi talitamine pole sama mis "sõitjate vajadusele vastav ühistransport"?



Pisisaares uus spordihoone.



Kas aga Pisisaarest saab Järvamaa Kutsehariduskesusesse ka ühistranspordiga? Jah, kord päevas, 3 tunniks kooli jõudes! Ka Põltsamaalt saab Paidesse vaid 1 kord päevas bussiga! Kas seda nimetatakse arenenud ühistranspordiks? Mäost, tõsi küll, saab Põltsamaale lausa 4 korda ööpäevas! Üks kord päeval ja 3 korda öösel....
Asi on ikka kaugelt hullem, kui esmapilgul paistab! Kes olid need poliitikud kes sellise Mäo terminaliga hakkama said? Ametnikud? Kas nad on lahti lastud ja kas nad kuidagi peavad ka ümbertegemise kinni maksma?


Pajusis on aga väga mitmeid väga ilusa väljanägemisega ajaloolisi hooneid!



Lähedal siis ka ratsatalu. Paraku, kodulehte netist ei leia. Hea, et FB lehtki olemas. Kuidagi nadivõitu reklaam?










Ja jõudsingi Põltsamaale. Tee peal tuli bussi juurde nii mõnigi reisija, kokku ehk siis sel sõidul, laupäeval üle 10 inimese veidi. Väikese bussi kohta normaalne.


Kahjuks polnud ilm pildistamiseks just kõige parem. Aga jalutada oli küll mõnus.


Ohoo, siin linnas isegi olemas üks kaev, vähemalt!






Põltsamaa jõgi. Turismi koha pealt suur pluss. Kui hästi seda "ära kasutada" osatakse? Mida üldse Põltsamaal pakutakse?


Kanuumatkad ja midagi veel. Näpuotsaga. Vana saun-ujula vist ka. Kohalikele vist Kuremaale ujula-spaasse sõitmine kaugevõitu, eriti kui bussidki väga hästi ei klapi. Et ikka ja jälle sõitke vaid autoga?
Aga vähe tundub siin pakkumisi olema?





Kalatrepp.





















Ohoo, roosiaed? Kas saab ka majutust ja roosiaias kõndida? Tundub, et vist mitte!? Ometi, selline asi võiks olla ju ääretult menukas? Roosiõievannid?
http://www.eestiroos.ee/avaleht/


Aga mis siis ikka.  Elu on jõudnud selleni, et Põltsamaalt bussiliiklus Tallinna on sisuliselt olematu. Seda nii tänu kommertsvedajatele, keda reisija asemel huvitab vaid rahanumber kui ka avalikule võimule. Mis siis ikka. Jääb üle kõmpida jala või minna Puhu Risti ühistranspordiga. Aga nagu kirjutasin, nv, eriti P need võimalused pea olematud! Ja ega ajadki klapi. Jääb üle vaid takso!



Puhu Rist kui näide kompleksist, mis sellises piirkonnas loomulik nähtus. On bensukad ja on ka pood ning söögikoht. Hea, et nii paljugi! Näksida saab muidugi ka bensukates.















Kui hästi siin aga mõeldud riigi poolt inimestele? Heakene küll, kütusefirmad ei näe vaeva parklate rajamisega. Teatud määral see ehk ka mõistetav. Aga miks seda ei tee siis riik? Ruumi on ju küll? Teisel pool teed küll mingi park olemas, aga kus peab seadusi järgiv rekamees peatuma? Kus on joogivesi ja pesemisvõimalused? Kus on lahendused turu tekkeks?







Buss tuligi. Aga ei olnud see sõit nauditav. Võisin ju pisikeselt ekraanilt filmi vahtida, aga aknast välja vaadata küll ei saanud. Sõit siiski läheb suht märkamatult, vahepeal siiski märkad, kuidas bussijuht ohtlikult sõidab ja pikivahest midagi kuulnud ei ole! 4-realine maantee päästab? Ei, meie liiklejatest paljud ei oska ju liigelda? Kui palju siis hakatakse kiirust ületama? 20, 30, 40 km/h. Kui me aga praegugi ei suuda MUUD vajalikku taristus ära teha, kas siis peaks lootma, et asjad lähevad paremaks? Ei, hoopis muude asjade jaoks jääb raha veelgi vähem...




Kasutasin aga head võimalust ja istusin bussilt juba lennujaamas trammile. Omaette pull on aga vaadata, kuidas buss sõidab ja sõidab, vaid peatumine pole oluline! Mõigus küll oli peatus, aga on uskumatu, et Tartu maanteelt Jürisse üldse bussiga ei saa? Vaidast mingi hõre liiklus on, aga on see normaalne? Kuidas saab Jüri piirkonnast sõita Tartusse? Läbi keeruliste ümberistumiste? Pildiküla ei ole atraktiivne peatus kommertsile?  DSaan aru, et mõne firma jaoks mitte, aga kas targemaid pole siis üheski firmas? Või on seda proovitud ja pole tulemusi? Ohjah....




 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar