Et üldse kuhugi jõuda, isegi kui osa teed saab autoga, tuleb jõuda "stardipaika". Üsna varase rongiga muidugi ja üksiti sain sinna jätta mõned raamatud reisiraamatukogu jaoks.
Ennäe, trammitee kõrval oli tänu vihmadele prisked seeneposid nina välja pistnud. Vist keegi shampinjonidest.
Kotis oli ka sõiduplaan, aga ajad ei klappinud kuidagi Elroni infoga. Siis vaatasin, et oeh, ma ise vigane. !972 a. sõiduplaani vahtisin...
Kohilas valisin väikest viisi aja parajaks tegemiseks jalutuskäigu Tohisoo poole. Peale suuri punnitamisi minu poolt rohkem kui 10 aastat, on Kohilas mõningal määral bussid rongidega seotud. Aga ... Kuigi siinnegi postitus näitab, et väga palju paremaks ja ilusamaks muutunud/muudetud, siis ülipalju on ka muutumata. Hoolimata sellest, et suur osa neist asjust ei nõuaks väga palju raha ja tööd. Ja ma jäängi neid asju aina uuesti ja uuesti mainima. Kui poliitikud ja ametnikud on laisad, lohakad ja ükskõiksed, saavad nad täie mõõduga!
Ma saan aru, et nii pisikesed asjad ei huvita vallavalitsust, sest ei ole rahasummad, mida liigutada suured. Ei saa ennast piisavalt lindilõikamisega esile upitada. Ei ole oluline bussitransport, millest tahaks üldse lahti saada...
Alevi keskuses on bussipeatus ühel suunal. Tore, kena, mugav.
Alevi keskuses on bussipeatus ühel suunal. Tore, kena, mugav.
Ja kuigi teisel suunal saaks selle ehk kuidagiviisi siia sobitada ....
... või hoopis siia, siis mittetegmiseks kõlbavad igasugused põhjendused. Ja kuigi praegu mingi teejupp remondis (tore on), siis otse loomulikult ei muutu ka siin midagi! Kindlates kätes isamaa eest jms....
Muide, kuigi Kohilas on haljastust (puid) üsna palju, siis nii siin kui mujal saaks kergteede äärde istutada küll ja veel! Ja ei pea ju ostma 5000 euro eest ühte puud, nagu aferistid päälinnas teevad. Oleks aeg vaadata hoopis kraaviservade, liinialuste jm poole, kasvõi talgute korras kaevata sealt välja puid, mis nagunii pilbasteks purustatakse?
Ahjaa, KOHILAS EI OLE MINU TEADA ÜHTEGI AVALIKKU JOOGIVEEKRAANI! kA VALLAMAJA SEINAST EI TULE ÜHTEGI VEETORU VÄLJA! Miks küll? Pole palavust ehk kuumust? Pole rohelist mõtlemist ja loodushoidu südames?
Kas majas sees juuakse kraanivett või hoopis plastpudelitest?
Kas majas sees juuakse kraanivett või hoopis plastpudelitest?
Nagu ikka pildistan ma silmatorkavaid maju ja ka detaile. Ilus on ilu näha!
Hiilisin edasi mööda varjulisemaid kohti, kuigi väga hull see palavus ei olnud.
Mõnigi pin siin-seal olemas, selle eest peab küll tänama. Aga kunagi pole neid liiga palju.
ISTUTAKS PUID JUURDE? Kas segavad kaablid, traadid või miski muu? Varjutaks vaated majade akendest ja õuedest? Või ikkagi saaks, aga ei viitsi?
Majade jm juures meeldib mulle alati ka varjude mäng, see lisab piltidele elulisust.
Siiski, vaadete varjamist siiski väga ei kardeta?
Lage, ei mingit varju.
Vau, kus on alles palju vaadata ühel pildil!
Kohila peatänava ääres on nõukaajast ka üsna mitmeid nelja korteriga elamuid. Tüüpprojektid, umbes 60-ndatest.
Pöörasin Tohisoo parki.
Üks konn tuli ka vastu.
Pargiski mõni puu istutatud või kasvama hakanud.
Edasi jalutades võib hoolsal vaatamisel näha üksjagu paemüüride jäänuseid. Koos võsa, puude ja angervaksa vm taiempadrikutega on siin kindlasti elurikkust.
Tohisoo Viinaköök Keila jõe kaldal on muidugi ilus.
Väga ilus kujundus! Pidin juba uurima, mis hinnaks, aga siis tuli meelde, et ei tahagi ju osta ega tarvitada! Kui, siis ehk külalistele pakkuda. On ju toodetud ja vaeva nähtud!
sain natuke vaid ringi vaadata (aitäh, jõudsin enne avamist ju) kui juba helises telefon ja aeg tee äärde kobida.
Muide, üsna ebatavaline vaade! Enamasti paigaldatakse valgustuspostid (ssuremad ja raskemad) sõiduteede valgustamiseks, siin on kaine mõistus võitnud. Kuigi võiks ka madalamad olla, et hoolduseks ei peaks kallist teenust tõstukitega tellima.
Bussipeatusedki siin teel olemas, aga mõnes mõttes tekib küsimus - milleks? Kui rongide jaoks pole Tohisoo pool uut peatust tehtud, miks siis bussidki peaks peatuma? Eriti kui busse peaaegu polegi?
Nii on näite Pirgu kandi inimeste jaoks bussiliiklus üsna olematu. Vaja oleks hädapärast esialgu kasvõi kahte lisabussi päevas. Rapla Jaam - Purila - Härgla - Pirgu - Seli - Tohisoo - Kohila Jaam.
Nii on näite Pirgu kandi inimeste jaoks bussiliiklus üsna olematu. Vaja oleks hädapärast esialgu kasvõi kahte lisabussi päevas. Rapla Jaam - Purila - Härgla - Pirgu - Seli - Tohisoo - Kohila Jaam.
E - L saabumisega Kohila Jaama (vald pole suutnud ikka veel nime ära muuta) praeguste rongiaegade järgi 7. 50 ja väljumisega 8. 20. Õhtu poole E - P saabumisega 17. 55 ja väljumisega 18.10. See oleks abiks mitme piirkonna inimestele, sha ka Kohila osas, alates Lohust kuni keskuseni. Neile, kel ehk raske minna rongile jala vm põhjusel.
Raplamaal on paraku asjalood aga nii, et iga muudatus nõuab pidevat ora p... hoidmist, siis võib aastakümnete jooksul juhtuda, et mingeid muudatusi isegi tehakse. Aga eks ongi raske midagi loota, kui otsustajad sõidavad maksumaksjate kulul autodega ja parema meelega "edendaks majandustki", muutes tasuta sõidu tasuliseks. Piletiteenuseid pakkuvad jm firmad tahavad ju maksumaksjate kulul liugu lasta ja rasva koguda!
Kohila ja Lohu vahel on maantee ja raudtee vahel endine heinamaa, kus oli vist ka mingi väike saekaater. Iseenesest ei tohiks ju põllukülasid kiita, aga samas on siinne ideaalne võimalus eramajade rajamiseks, ehk isegi n.ö. aedlinnana. Üheks plussiks on see, et üsna palju puid on siin kasvama hakanud, seega hea planeerimise korral saakski neist suur osa kasvama jääda. Muidugi ei tohiks kohati krundid väga väikesed olla. On ka paar kohta, kus on sellega alustatud, aga põhjust, miks need vinduvad, ma ei tea. Sarnane elamurajoon on ju tegelikult siinpoolses Kohila servas olemas. Ka ÜT koha pealt on head võimalused, piisaks ühe rongipeatuse lisamisest Kohila ja Lohu vahel, kus siis tavarongid peatuks. Muidugi oleks vajadus siin ka ühe väiksema marketi järele ja muu vajaliku. Väga olulised oleks siin mingid ettevõtted, mis kohalikele tööd pakuks, aga raske öelda, millega võiks olla tegu.
Lohu endine pood on aga muutunud elumajaks ja ega siin kliente tänapäeval suurt ei olekski.
Hagudi ja Rapla vahel, uskuge või mitte, pole siiani kergteed. Maantee remondiks kulutati suured rahad, kergteed vajalikuks ei peetud. Eks see näita ka mõistuse taset, sest kui ka kergtee on, peetakse oluliseks valgustada maanteed. Kulukate lahendustega ja maksumaksja arvelt asi, mida pole vaja. Omavalitsuste poliitikud on aga könnid, ei julge seda selge häälega välja öelda. Las teevad, peaasi, et soe koht ei kaoks!
Minnes me Raplat ei läbinud, põikasime vaid tanklasse. Aga ometi sain paar pilti.
Aga enne vabandan, selliste sõitude ajal teen palju pilte. vahel kiirustamisegi tõttu osa pilte taskaalust väljas, mõned neist siiski hoian alles. Ja palju on peegeldustega, udused, kaadrist väljas, sest mõnikord vaid sekundi murdosa otsustamiseks, suumi muutmiseks.
Uue Prisma parkla ja kõrvalolev näitab, kui vähe siin keskkonnast hoolivad ärikad ja vallajuhid. Parkla on ilma igasuguste puudeta, kuigi need mitte võinuks vaid pidanuks olema, iga paari parkimisrea kõrval. Muidugi pole ei siin, tanklates ega mujal ühtegi avalikku joogiveekraani.
Küll on aga kõrval Suur Haljastusprojekt täide viidud. Vitsad on, needki kuivamas. Aga ennast rinnale taguda saab küll, sest väga oluline market ehk elu edendamine tehtud. Mis sest, et Selver siinsamas olema, küll ostjad kinni maksavad need aina tõusvad hinnad. Hinnatõus, milles süüdi marketite ärimehed.
Teele jäi ka üks söögikoht, kus üsna palju ära tehtud. Vist on nüüd ka majutus?
Eestis on palju hajatalusid ja neid näha ning pildistada üks suur rõõm. Väga erinevad, sageli ka põlispuudega ja üsnagi puhta looduse keskel. On põllumajanduses küll mürgitamist ja muud kahjulikku, aga siiski.
Kõik pole aga siiski nii roosiline. Ainuke pluss siin ehk see, et säilikpuid on üsna palju alles jäetud. Osa neist murdub küll tormiga, aga nii kased kui männid saavad seemnetega uut elu anda. Kui käidav see "mets" on, on iseasi. Või kui palju siin seeni ning üldse elu jm on.
Kesk-Eesti võib olla aga ka väga pajude pooleli jäänud või hoopis lagunevate majade maa.
Märjamaa ristis on siiani normaalne bussipeatuste lahendus puudu, on mingi hädine koht ja vähe peatuvaid busse, isegi ohutut teeületamis võimalust pole. Peatuma peaks siin palju busse, Märjamaa vald võiks aga kaaluda ka toetatud Tallinna bussiliinide muutmist. Mõne Tallinna südalinna sõitva liini asemel võiks ehk olla kaks korda rohkem busse, mis sõidaks nt Saue Jaamani? Hetkel kui kirjutan, on vist peatus.ee maas ja midagi ei näe, aga mäletan, et mingil ajal ei saanud nt hommikuti isegi tallinnast Märjamaale? Igal juhul ei ole siinsed bussilahendused head.
Ja asi pole vaid peatees. Haapsalu - Kullamaa - Märjamaa bussiliinid peaks olema kokku pandud Raplasse suunduvate liinidega, sama lugu on Vigala, Sipa jt bussidega ja kõik need bussid peaks suunduma Rapla uude bussijaama ehk siis raudteejaama, kus on vaja busside ala laiendada. Bussijaam peaks muutuma lihtsalt bussipeatuseks peteel ja kuskil ümberpööramiskohaks.. Lahendused on olemas, mis annaks võimaluse ja mõtte ka bussidega sõita, aga KOV-idele ja Transpordiametile see ükskõik. Nüüd küll süsteem regionaalministri all, aga ei tule sealtki targemat.
Eestimaa on talud, põllud, niidud, karjamaad, rabad, metsad. Viimasel ajal on küll ilmastik muutunud ka põllumeest väga nörritavaks ja palju loomatoitu jääb saamata. Muide, selle taustal on imelik, et keegi tahab heinatööstust luua, suruda hein maksimaalselt kokku, toppida konteineritesse ja vedada seda tuhandete km kaugusele. Ajakl kui meid ennast kummitab sööda nappus!?
Aga hea oli näha, et mitmesko kohas peetakse veiseid karjamaadel.
On ju imeilus? Mis sest, et meie uus "loodusteatduste imelaps-emeriitprofessor" Jaam Madison tahaks kõik hävitada, sest iga puu ja põõsas võtab ju põllumehelt tulu ära. tema arusaamist mmöda. No umbes nagu Anto raukas ülistas tuumajaamu. Rumalus on piiritu ja hullem on kui sellised mõtlemisvõimetud trügivad teisi õpetama, kuidas elada.
Puud-põõsad, kivivared ja põlluservad on looduslik oleks ja põllumeestelegi vaid kasuks.
Pöörasime ka Lauknale sisse. Tegelikkus on ääretult kurb. Kummardus neile, kes siin elu püüavad alles hoida. Vaadates aga vanu ajaloolisi hooneid piirkonnas, oleks ehk lootust siia midagi ligitõmbavat teha?
Ümbrus aga näitab hääbumise märke rohkem kui ühe korra või kohas.
Ei tea, mis seisus see maja on, aga igal juhul on ülimalt kahju, kui sellised enam rakendust ei leia. Olgu pealegi nõukaaegne paneelikas, aga kui on tugev, saab ka renoveerida ning säästlikuks muuta. Mida aga on elanikel siin teha? Sõita tööle Märjamaale, Haapsallu vm? Kus isegi töökohtadega mure, sest ääremaa tuleb ju viia Tallinna elama?
Napsasime mõned vaarikad.
Sigurikohvi siinne kohvik ei müü. Kohvik, mida polegi.
aga siiski, sümboolselt tänapäeval elu märk, päikesepaneelidki siin olemas.
Mõni töökoht siiski siin ka.
Tshehhid lähevad vist Saaremaad vallutama? Või midagi muud. Hea, et meil on midagigi puhakajte jaoks tehtud, nt RMK lõkkekohad. Aga kas siingi on olemas ükskainuski joogiveekraan või pumpkaev? Bussipeatuste ootekoda, kus varju leida või hetkeks lavatsile pikali visata ja selga sirutada? Oh ei, meie ametnikud ega poliitikud isegi ei suuda mõista neid asju!
Väga sageli vailedaks autosõitude teemal. Varasemalt meediaartiklite kommentaariumis ja nüüd FB-s. Üldsielt ei tohi uskuda neid, kes igasugust jama suust välja ajavad, põhjendades väga vigaselt ohutuse või 4-realiste vajadust. Sealhulgas ka käib pidev ving (Herbert mitte) möödasõitude teemal, sest suurimad süüdlased olevat ikka need, kes takistavad aeglase sõiduga liiklust. No eriti need, kes sõidavad 83-87 km/h näiteks. Peeglisse peavad aga vaatama hoopis 99% möödasõitajatest. Sõitsime korrektselt, kiirusmõõtja järgi ca 93 km/h kogu tee, Waze järgi siis nõks alla 90. Möödasõiet oli toobiga, kuigi oli ka korrektselt suurema pikivahega ja kilomeetrite viisi möödasõitu sooritamata autosid sabas. Ise vist sõitsimegi vaid ühest autost mööda. Kuhu on nii kiire?
Ahjaa, päris segaseid nägime vaid korra ja taas suutis bemmar kinnistada oma kuvandit... Ülejäänud möödasõitjad olid siiski korrektsed ja rohkem või vähem valisid kohta ja hetke. Küll oleks hea, kui oleks maanteed laiemad ja sõidusuunad valdavalt eraldatud või lausa 1+1 eraldusalaga lõike. Aga just neid on meil näpuotsaga, kuigi tõstaks ohutus ja 4-realistest sadades kordades säästlikumad.
Ahjaa, päris segaseid nägime vaid korra ja taas suutis bemmar kinnistada oma kuvandit... Ülejäänud möödasõitjad olid siiski korrektsed ja rohkem või vähem valisid kohta ja hetke. Küll oleks hea, kui oleks maanteed laiemad ja sõidusuunad valdavalt eraldatud või lausa 1+1 eraldusalaga lõike. Aga just neid on meil näpuotsaga, kuigi tõstaks ohutus ja 4-realistest sadades kordades säästlikumad.
Ikka pean mina pildistama, meist siin pilti teha ei soovitud. Krt, kus on võrdsus? Mõni saab kuus palju pilte?
Trahter Birgit. Söögikoht, kus loodetavasti saab endiselt toidu kõrvale pärispiima.
Kahjuks ei panustata meil ka eriliselt ajaloo hoidmise peale. Kui ei taastata kirikut, andku võimalust siis millekski muuks muuta?
Peaks vist keegi mailastest olema.
Kes küll panustaks siia raha ja tööd? Ehk saaks mõne põneva turismikoha?
Muidu hääbub seegi?
Aga meie oleme jõudnud sihtpunkti.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar