Blogiarhiiv

teisipäev, 1. märts 2022

Aegviidu matkarada IV. Juuli 2020.

 

Pühapäev, 12. juuli 2020

Aegviidu matkarada 4


Natukene oli plaan jalutada. Aegviidu tundus sobivat, seda enam, et raudteejaama "matkarajal" käisin esimest korda 2012. aastal.


2016. aastaks oli muidugi muutusi, aga paraku positiivset  kõiges muus välja arvatud info! Kuid toimunud muutused olid muidugi toredad ja meeldivad. Samas, kui oleks muutused toimunud, oleks ju üks matkarada  vähem? Oleks see siis nüüd hea või halb? Tegelikult oleks see muidugi hea, sest teised matkarajad ongi päris rajad, see, millest olen korduvalt kirjutanud, on pigem erinevate ametkondade käkerdis.



Enne aga mõned eelnevad pildid. Maasikad, eestimaised maasikad, on nüüdseks hea hinnaga ka Tallinnas saadaval. Ja kuigi müüdi maasikaid ka Aegviidus, ei hakanud ma vaatamagi, kas eestimaised või mitte. Kogu see ülespuhutud riigivastasus on maasikaisu ära ajanud! Pealegi, nagu teame, siis pidavat väga sageli maasikaid segatama ja ausust seega ka vähe! Miks siis osta?
Kuigi nii tahaks loota, et iga müüja ja vahendaja saab aru, mida tema pettused tähendavad! Nagu tahaks, et ka kasvatajad saaks aru, et iga sissetoodud tööjõud jätab tööta meie inimesi ja meil tuleb see kulu töötu abiraha näol ka kinni maksta.
Aegviidus tahtnuks aga loota, et kui kukeseened nii mühinal tänavu kasvavad, saaks neidki osta! Kuid ei näinud! Sellisedki võimalused oleks igati positiivsed, seda enam, et niivõrd hea seene- ja marjametsadega tegu! Muidugi oleks selle jaoks vaja Aegviidus ka häid müügikohti, mida vald saaks parklasse ka teha! Kui aga seni Aegviidu vald millelegi ei reageerinud (siinse kriitika osas), siis ei reageeri kindlasti ka Anija vald!

Muide, Anija vald omal ajal ei vaevunud sellelegi mõtlema, et Mustjõe peatus võinuks Kõrtsi talule ligemal olla!
Rong on ju imehea võimalus puhkama sõita, eriti kui sellega ka bussid hästi seotud või on rataste rendivõimalusi jm?


Ei ole alati enesetunne kõige parem, et pikemalt reisida, aga puhkus tulemas ja tahaks ikkagi proovida kuhugi minna. Üks hiljutine uudis aga pani väga tõsiselt mõtlema, et peab hakkama vaatama, kas plaanitaval ajal ikka võimalik sõita sinna kuhu tahaks! Õnneks ei ole mu puhkus MM-ralli ajal! Sest kuidas saaksingi siis kuhugi minna? Vähemalt Lõuna-Eestis. Meediast sain juba teada, et majutused broneeritud, ka kallid. Alles jäänud mingid müstiliste hindadega kohad! Nii siis antakse oma panud Eesti maine kujundamisse? Vaatasin huvi pärast majutust kolmeks ööks, et veenduda uudise paikapidavuses!  
Mis toimub??????

Vahel on juba kümme või rohkem eurot otsustav. Meil on püütud näidata, et paljud ei valigi majutust, hoopis leiavad tuttavaid, võtavad telgi või .... jätavad puhkama minemata! Ehk et iga majutuskoha puhul on omanikel väga oluline mõelda hinnakujunduse üle. Ja nüüd pannakse Eesti maine selline pauk välismaalaste silmis!



Oli siiski ka normaalseid, mis karvu turri ei aja! Aga mõne tegelase ahnus on ikka uskumatu!


Vaataks parem vahelduseks midagi ilusamat!?




Sinine on üldse ju ilus värv? Ja kuigi pildilt on näha, et Vana-Pääskülas olnuks ruumi täiesti kobeda, tualetiga ootekoja jaoks, ei hooli riik oma inimestest piisavalt! Aga vähemalt buss sobib mõnedel päevadel taeva taustale imeliselt? Halva ilmaga oleks ju tuju bussi oodates hoopis kurvem...




Tore on siiski see, et vanad puud siin alles jäänud ja pakuvad päikese eest varju!


Rohelise taustaga aga sobib roheline buss?


Inimestest hoolimist või õigemini mittehoolimist näeb isegi Balti jaamas! Pealinna visiitkaart ehk erineva ühistranspordi ootekoht - vaksali hoone!




Tänavu on aga pärnad eriliselt õierohked ja seda ilu jätkub tükiks ajaks!


Üsna äkitsi aga tekkis tunne, et toas vedelemine liiga pikalt ei ole talutav! Seekord, kuigi käis peast läbi ka mõte Turbasse minna, siis otsustasin Aegviidu kasuks. Ikkagi vaksalis restoran avatud! Lisaks tahtsin näha, mis vanast depoost saanud, kuuldavasti seegi elule ärganud! Ja mis saab veel toredamat olla, kui lõpuks hoogsalt arenev kant? On ju Eestis hakatud natuke rohkem mõtlema ilule ja iga arenev ettevõtluse killuke on ju ka vaid kasuks!


Tunnistan, et olen ka vahel ninapidi telefonis rongiga sõites, aga seda enamasti ikka asja pärast. Ametnikud on aga ninapidi ei tea kus, sest alati siin sõites tunnen, kuidas Kitseküla peatus on ehitatud valesse kohta. Liini 16 bussile rongilt ei saa, Lillekülas aga ümber istuda läänesuunale ega edelasuunale samuti  mitte. Millega mõeldakse? Või on lootust?




Ometi oleks loogiline, et Kitseküla peatus oleks Veerennis ülekäigu juures! Kas keegi teeks selle nüüd veel ümber? Kulud oleks küll, aga peaks tegema, seda enam, et Lillekülas tuleb nagunii ümber teha teed ja pöörangud. Eesti Raudtee on aga juba teada andunud, et ei kavatse mitte midagi vajalikku teha! Üks nõukogu kutsuti tagasi, teises pole ka ühtegi targemat pead?


Lagedi ühispeatus LAGEDI JAAM peaks aga olema sõlmpunktiks kus idasuuna rongidelt saaks istuda bussidele, mis sõidaks nii Jüri kaudu Tallinna (liin 125) kui ka Saku ja Saue kaudu näiteks Keilasse. Sisuliselt iga maasuunalt peatuva rongi ajal ning vastupidi kui ehk varahommikune ja hilisõhtune välja arvata. Muide, on teada, et isegi Ülemistele sõidetakse ka teisest suunast ehk Balti jaama poolt rongiga väga sageli. Ehk sõidetaks isegi Lagedil bussile ümber istudes Jürisse? Ometi, pole ju tänaseni siin isegi bussipeatust! Õigemini on, aga nurga taga asuv Lagedi Kauplus nimega, mis ei tekita kelleski tunnetki, et võimalik ümberistumine! Ja PEÜTK ka nagu alati, on oma tegevustes uimane, sisuliselt tänasedki vähesed bussid ei ole rongidega seotud. Peale ühe, seegi vast kogemata. Eks siin ole ka majandusministri meeskonna süüd ja mitte vähe. Taavi Aas on ikka häbematult nõrk....



Rõõm aga näha, et Arukülas käsitöö-kohvik endiselt elus!


Kehraski on  nii autodega jaama tulijaid kui ka rattureid.


Ja ongi nagu naksti, Aegviidu!


Ja juba esimesed vaated on rõõmustavad!


Pole ammu näinud Aegviidus nii palju inimesi liikumas!


Tõsi, parklat vaadates tuli meelde ikka seesama matkarada. Mille eesmärk on muidugi tervitatav, sest tervis ongi kõikse kallim vara! Kuid tegelikult reisijat - külalist jooksutatakse ringi nagu tola! Kelle asi see on, kas valla asi? Ei, valla, RMK, Elroni, Eesti Raudtee, PEÜTK jpt. Mitte keegi neist ei ole siiani alustanud info koondamist ühte kohta!
Nali naljaks!

Info, koos KAHEPOOLSETE ekraanidega peaks asuma parkla ja ülekäigu vahel ja koos normaalse ootekojaga! Ja nii et ekraan oleks selgelt möödujatele nähtav. Samasse tuleks koondada piirkonna kaart ja mu info, mis erinevatel stendidel laiali loobitud. Vajalikud ka viidad, mis näitavad olulisi objekte. Loomulikult vajalik ka joogivee võimalus!
Miks on palgalistel ametnikel nii raske millestki aru saada?


See maja siiski pole restoran. Aga isegi mõnigi aegunäinud hoone on "fotogeeniline" ja et neist ajalugu igal juhul õhkub, tasub neidki pildistada!


Vaadake või sedagi maja! Ei ole Eestis enam palju hooneid, millel näha omaaegset soojustusmaterjali, mida nimetati TEP-plaadiks


Kui aga Aegviitu satute, võite ju ka kõndida ringi ja vaadata ära kogu info!? Kui seda rahulikult ja põhjalikult teha võib kuluda ehk isegi tund! Tervis tuleb mühinal!


Aegviidu peatuse ümbruse üks suur võlu on seegi, et erinevaid, äratuntavaid raudteehooneid on siin rohkem  kui vast kuskil mujal. Ja see, kui elanikud-omanikud näevad palju vaeva ka ümbritsevaga, on vaid uskumatult tubli ja kena pluss! Siin mõistabki, et kümned ja kümned erinevad pisidetailid joonistavad välja ansambli! Selle, mis paneb pead pöörama, et vähe pole!


Ahaa! Olen ikka ja jälle rääkinud laiade pinkide olulisusest! Ja selge, et matkajale on võimalus pikali visata ning selga sirutada väga oluline!  Ning see käib ka ootekodade kohta, eriti kui matkaja paduka kätte satub.


Aegviidu on tuntud kui (tali)spordi piirkond, aga pakutakse ka muid võimalusi. Rattarent on asi, mis meil siiski veel üksjagu vast harjumatu, selle sissetöötamine võtab aega ja väga paljud pisiasjad mängivad rolli. Näiteks hind? Googeldades ma infot kuskilt rattalaenutuse hindade kohta siiski ei leidnud. Kohapeal näha, et tõuks 15, suurte kummidega ratas aga 20  eurot päevaks. Pole paha? Iseasi on pere puhul, nelja-viiekesi on see hind juba üpris mõtlemapanev!? Ja vahel ju sõidakski vast 2-3 tundi vaid? Parem küsida perelt vähem, aga ikkagi saada? Kui hoopis ilma jääda?

Potentsiaali peaks siin aga siiski olema. Niisama lihtsalt ju Nelijärvele ei saa, bussiliiklus vilets ja ronge peatub seal vähe. Nagu Jänedalgi. Igal juhul on aga Kõrvemaa Puhkekeskuse tehtu igati kiitust väärt!



Hea on ju ka võimalus otse perrooni lähedal jäätistki osta?





Mida ma aga ei leidnud, oli joogivee kraanid! Ja kuigi mul nüüd spetsiaalsed pudelid kaasas, pole vett kuskilt võtta! No ei lähe ju söögikohtadesse pidevalt tülitama? Kujutage ette, et sajad inimesed päevas sellistes piirkondades küsimas käiks? Joogivee võimalus sellises piirkonnas peaks aga olema üliheal tasemel, kui Nelijärvet ja Jänedat ka arvestada, siis vaat et kuni 10-st kohast alles piisaks!


Lihtsalt nauditav!





Ohoh, huvitav, et maasikate jm müümiseks parem koht ikkagi kaupluseesine Kuigi siin lausa kaks kauplust, osa kliente ju siia ei satu? Ehk oleks hoopis parem tulemus bussipeatuse juures parklas? Aga mine sa tea, võib olla on ka möödasõitjad enda auto juba täis pakkinud ja keegi ei hakka peatumagi, eriti kui ruumi vähe ja ebamugav sisse pöörata. Ehk peaks seal olema rohkem midagi turutaolist? Möödasõitjaid ju väga palju, seega oleks ka potentsiaali?




Vau!



Sellele võrdset leida on Eestis vist võimatu! Supertöö ära tehtud!



Aga söögiga selgus, et on jama. Lauad olid broneeritud ja selline hulk rahvast ei võimaldanud ka kuidagi "vahele võtta". Nii pidigi siin puhkepäevadel olema, nii et, kes minemas, broneerige parem ette! Aga eks pean siis seega millalgi uuesti minema! Miks mitte, kant on ju ilus ja puhata siin üpris mõnus!






Aga mis siis ikka! Aegviidus on suveperioodil täna veel kaks söögikohta! Ja see on ainult tervitatav uudis!




(Korda tehtud) veetornid, olgu need nii võimsad või väiksemadki, tuletavad mulle alati meelde, et vahel mõne inimese arvates ei ole iga hoone oluline. Suhteline. Et olla täiuslik ansambel, on selleks sageli aga iga hoone oluline! Isegi kui neil pole muud otstarvet kui olla vaatamisväärsus, väliselt! Ja hea, et enamuses meil siiski neid laguneda ei lasta. Mis sest, et kulutusi nõuavad!


Huvitav seegi, kui värav on omapärane ja aed samuti!



Üldse jättis Aegviidu muidu väga hea mulje!


Kes teadis, et Aegviidus sellinegi asi - Loodus- ja Loomateraapia Keskus?

Eesti Loodus – ja Loomateraapiakeskuse eesmärgiks on pakkuda kõrge tasemega loodus - ja loomateraapia teemalisi koolitusi ning pakkuda Eesti lastele ja noortele psühholoogilist tuge neile kõige loomulikumas keskkonnas - looduses koos loomadega.







Mesi pidi olema siin, Piibe Kohvikus, eriliselt hea. Meekook oli seda tõesti! Usun, et ka teised koogid!





Möödasõitjatele peaks see lõunapakkumise uudis küll hea olema?


Kali ja õlled siin aga Raasiku Õlletehasest! Super tegu! Ei ole vaja kõikjal seda Saku laket pakkuda!




Head hinnad ja hea maitse! Värskekapsasupp.


Pelmeenid olid küll veidi magedad, aga soola lisades sai aru, et needki väga head! Ega alati saagi keetes kindel olla, kui hästi soola lisamine õnnestub. Parem tiba magedam kui tulisoolane ju!



Muidugi on hea seegi, et lauad on õues kesk rohelust!




Liiklust siin aga üpris palju, seepärast käed lahtisõitmine väga kena vaatepilt küll ei olnud!




Üpris roheline transport?







Omal ajal Eesti Raudtee ei tahtnud parklaid üldse ehitada!


Bussiliiklus on aga siin tõesti häbematult vilets. Koeru - Järva-Jaani suund on kommertsliinide poolt pea hüljatud, avalikke liine on aga vähe ja neid ei suudeta kuidagi efektiivsemaks muuta. Kuigi variante korduvalt välja pakkunud.
Eriti hull on olukord puhkepäevadel! Muidugi on omaaegne taandareng ühistranspordis oma  hoobi andnud ja midagi tagasi pöörata ei ole kerge. See aga ei tähenda, et ei peaks proovima. Eks omajagu ole see ka keeruline, sest suve- ja talveperiood erinevad siin üpris kõvasti. Aga püüdma ju peaks? Ning kui teha asju paremaks, siis ka võimalikult hästi inimesi teavitada! Samas on nt PEÜTK-l oma FB lehtki olemas, aga värisedes blokeeritakse seal igasugune arutelu ja ettepanekud.


Vana raudteelasena rõõmustasin muidugi ka kaubarongi pildistamise võimaluse üle, kuigi väga häid pilte bussipeatusest ei saanud.





Aegviidus on muidugi veel üks tore koht, RMK keskus.




Stende leiab aga ka siinpool raudteed.


See maja endiselt müügis ja kahtlane, kas ostjat leiab. Alumisel pildil paistab aga kaugemal üks suur maja, millel katus vahetatud ja aknadki. Kas tõesti saab sellest midagi?


Aegviidu kolmas söögikoht.







Üks suur murekoht ongi siin infoga, igas mõttes. Peamine, et ekraanid ei ole parkla juures koos muu infoga. Selleks, et teada saada, mis kell rong väljub, tuleb perroonile minna. Halvim selle asja juures on aga see, et elektrirongide lõpp-peatuse tõttu seisab neid vahel kahel pool ja et ka kaugemalt tulevatest rongidest osa siin peatub, siis on vähem teadval inimesel raske kindlaks teha, millisele perroonile minna! Seega on ka see kallis ekraan täiesti mõttetu! Eriti kui selle ekraani järgi peaks arvama, et ka Tartu ja Narva suunas rongid siit väljuvad?
Tegu pole väikese probleemiga, aga loomulikult ei huvita see ei Elronit ega Eesti Raudteed. Kuigi neile sai juba ENNE perroonide ehitamist kõik puust ja punaseks tehtud!


Aga aru ju ei saada, kui teisel korrusel kipub kõmisema!? Parkla tuletab seda jälle meelde!



Natuke on abiks see, kui seisval rongil tabloo töötab, sest see kuvab ka väljumisaja! Kui seda tähele panna, siis ehk on see ka natuke abiks.
Abiks olnuks ka see, kui peatuse sildil oleks suunad kirjas, nagu kohati välismaal kombeks! Kuigi taas see segadus, et ka nähtav elektrirong, mis seisab Tartu - Narva peatee perrooni kõrvalteel sõidab ju Tallinna!


Vahepeal lendavad aga mööda kiirrongid. Ja sellest, et Aegviidus peaks neist osagi peatuma, ei saada Elronis samuti aru. Ei ole Eestis vaid Tallinn! Ka Tartu, Jõgeva, Narva jt kohtadega on vaja siin paremaid ühendusi, sest ei tule kõik külalised vaid Tallinnast!
Ja Narvast just kõige sobivamal ajal (Rakvere jt jaoks) sõitev rong siin ka ei peatu! Tartust võib veel aru saada, et tipptunni rong tõesti ei peaks peatuma, teised aga küll!



Mõni seltskond aga teab, millisele perroonile minna. Ju siis ei tuldud siia Tapa suunalt esimest korda!




Narva - Tallinn rongile minekust aga loobusin! Ei olnud tahtmist terve tee püsti seista! Vähemalt on siin varuvariant olemas, elektrirong väljumas vaid 20 min hiljem!






Paras siis jalutada teisele rongile.






Ja enne väljumist sai siis näha, kuidas Tartu - Tallinna kiirrong siit täiega sajaga läbi kihutas! Aga ehk mõtleks natuke Kehra, Raasiku ja Aruküla peale? Hommikupoolsel ajal sinna sõitmiseks Tartu suunalt ca 7-tunnine, pealelõunat 4-tunnine vahe!
Tartusse tahaks kümnete miljonite eest saada 10 min kiiremini, aga väiksemate kohtade jaoks pole halvad sõiduvõimalused mingi küsimus?










Siin on raudtee teeninustee nii hea, et saab rattaga sõita jm. Saue vald ja Eesti Raudtee aga ei tahtnud samasugusest võimalusest Riisipere ja Turba vahel kuuldagi: Taas tüüpiline näide! Mis sest, et inimesed seda võimalust väga ootavad.




Kas uus depoo tuleb siis hoopis Ülemistele? Igal juhul mõttekam oleks kui Pääsküla, kuigi Lagedi oleks ehk veel parem. Seal aga pole vist väga ruumi.




Mnjaa, päris paljud ütlesid, et siia seda küll pole mõtet ehitada, aga ....





Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar