On
 hea kodus vedeleda! Aga tean, et peab viitsima ennast ka liigutada. 
Pole vahet, et ma ei lähe pikki vahemaid käima, natukenegi on kasuks, 
värskest õhust rääkimata. Mõtlesingi, et lähen teen ühe sõide Raku 
kanti, sest selle koha viletsast bussiliiklusest räägiti FB-s.
Etteruttavalt
 võin öelda, et minu arvates saab seal raudselt asju paremaks muuta. 
Kuidas seda teha, on iseasi.  Muidugi ongi omajagu naljakas, et Viljandi
 maantee ääres võib olla üldse nii nadi bussiliiklus. Just ses mõttes, 
et bussidega saab vaid ühes suunas Tallinnas. Teisest küljest, on ju 
teada, et mõnedki kohalikud poliitikud, oma inimeste häälte esindajad, 
ihkavad 4-realisi maanteid ja sadade miljonite sinna uputamist, mitte 
aga ÜT parandada! Vahva oli lugeda sellestki, kuidas "kodukäijad" ehk 
siis ustele koputavad Vakra, Pevkur jt lubavad kohaliku elu parandada, 
aga tegusid pole näha, ei riigi ega kohaliku elu tasandil.
Sõidu
 planeerimisel panin veidi puusse, millegipärast jäi mulje, et peatus on
 kuskil peale Viljandi maanteelt ärapööramist. Nii ka mööda sõitsingi ja
 siis juba lõin käega - käin siis korraks Kiilis ära. Tulemus oligi 
huvitavam.
Mureks FB-s oli liiga hõre liini 57 sõiduplaan Rakust 
(sest edasiliikumised on inimestel nii Nõmme kui muudes suundades) kui 
ka see, et 116 on tasuline.
 
Ma
 pole piletisüsteemiga väga kursis, aga on vist ka võimalus kasutada 
perioodipiletit 1. ja 2. tsooni puhul, mis võimaldab ka 
linnatranspordiga tasuta sõita? Seegi maksab, aga siiski. Küll aga saab 
nõustuda sellega, et ka siin nagu ka Tallinnas peaks olema bussisõit 
kõigile TASUTA. On teada, et see kaasaegne piletisüsteem on ÜLIKALLIS 
riigil üleval pidada, aga seda paljud poliitikud tunnistada ei taha. 
Küllap on nende süsteemide pakkujatest ärimeestel oma "panused tehtud" 
ja tuntakse ennast kindlalt - leib on laual!
KOV-valimised aga tulekul ja ühe olulisima nõudena peaks valija ootama kadidaatidelt selget ütlust: JAH, MA POOLDAN 100% TASUTA BUSSILIIKLUST AVALIKEL LIINIDEL!
Sõltub
 ju see, millises maakonnas eeltasutud süsteem toimib, omavalitsustest. 
Ja kui sinna valitud inimesed, kes seda kuidagi ei poolda, ei saa ka 
eeltasutud busse olema!!!
Mida annaks teha? Kaaluma peaks maakonnaliini Haabersti - Valdeku Jaam - Raku - Sausti - Kiili - Vaela - Jüri - Peetri - Ülemiste Jaam.
 Praegu on 116 liini tihedus vägagi hea, seega pole ka põhjust sel juhul
 (kui on tasuta sõit) mingit põhjust liini 57 tihedust muuta? 
Maakonnaliin 116 on parem variant ükskõik millise peatuse piirkonna 
jaoks, kuigi peatusi on sellel vähem. Ja sellega on ka tagatud kesklinna
 suundumine, nüüd on vaja otse saada Tallinnas ka muudel suundadel. 
Ametnike arvamust, et "nende arvates sõidetakse enim kesklinna" ei maksa
 tõsiselt võtta.
Kui veel lisanduks uus maakonnaliin, oleks asi üpriski roosiline, isegi juhul kui see sõidaks esialgu ca 15 korda päevas?
OLULINE
 on ka, et 116 ja 116B sõiduplaan oleks sama, ses mõttes, et 
puhkepäevade väljumisajad ei tohiks tööpäeva omadest erineda ka harvema 
sõiduplaani puhul.
 
 
Pildid FB-st: Tegu siis tõenäoliselt linnapoolse vastusega, neid maakonnaliinid eriti ei puuduta. 
Teema FB grupis Eestimaa Transport & Turism ka üleval koos arvamustega.
 
 
Bussile minnes ukerdasin lumemügarike otsas, endiselt ootaks, et TLT huvituks ka ülekäikude puhastamisest! 
 
Nr 1 tramm sõidab nüüd ajutiselt Tondini, millegipärast kardetakse sellele panna õiget numbrit 6!? 
 
Bussegi äge pildistada, eriti kui "kirevust" on rohkem. 
 
Muidugi
 on omaette probleem maakonnaliikluses ka lõpp-ja algjaamade asukoht. Ei
 sobi paljudel juhtudel selleks ei Estonia, Viru terminal ega Balti 
Jaam. Maakonnaliinid peaks läbima võimalusel linna ja erinevatel teedel,
 nagu nüüd käivitud ekspress 180E, nii siis ka tavaliinid. 
Ümberistumised on loomulikud vaid kõrval-, mitte peasuundadel.
 
Nii
 ka ekspressi 180E taustal, kõigi peatustega muud Kallavere liinid peaks
 sõitma samuti Balti Jaama kaudu Haaberstini, otsemaid marsruute pidi 
läbi linna Harkuni ja mujale. Ehk et liinid tuleb KOKKU PANNA! 
 
Esimest korda nägin rohelist GoBusi. Ilus! 
 
Pilet
 rohelise kaardiga ostetud! Piletiteenust pakkuvad firmad küsivad vist 
reisija pealt rohkem kui 72 senti? Ma ei imestaks! Pealegi, niisuguse 
röövelliku hinnaga teenuse eest võiks ehk ka maksta midagi, kui sest 
süsteemist kasu oleks! Tsoonipõhine arvestus ei anna isegi statistikat, 
millisest millisesse peatusesse sõidetakse!
Muide,
 vaidlustes tasuta busside üle tuuakse sageli esile väide, et tasuta 
bussid võtavad ära sõitjaid kommertsliinidelt ja rongidelt. 
Millegipärast ei räägita sõnagi sellest, et tasuta linnaliinid muskil 
võtavad reisijaid ära maakonnaliinidelt?
 
116-l on linnas peatusi piisavalt tihedalt. Vaid Linnahalli kandis võiks peatus olla? 
 
Hea on ka see, et buss peatub suhteliselt lähedal nii edela- kui idasuuna rongipeatustele. 
 
Bussipeatustes sellist infot ei näe. Tutvuda saad alles siis kui astud bussi. 
 
Reisijate arvu koha pealt pole täna midagi kommenteerida, on koroonaaeg. 
 
Vaatasin
 ümbrust ja pildistasin. Ning et olin ekslikult mõelnud, nagu oleks Raku
 peatus Viljandi maanteelt kõrval, ei tabanudki õiget momenti ära. 
Seepärast lisangi siia alla pildi uuest bussipeatuste tähistamise 
variandist, mis siis teeks igal juhul jälgimise võõras piirkonnas 
lihtsamaks. Ka polnud bussis peatuste tablood, kallis piletisüsteem ei 
teavuta samuti juhti, et Raku peatusesse on sõitjaid jne. Loomulikult ei
 huvita see kedagi.
Muide, kus on kergteed?
 
 
Teid arendatakse kõvasti, igal juhul panustatakse sellele hoopis rohkem kui ühistransporti! 
 
Kiilile lähenedes torkas silma tore asi - istutatud allee! 
 
Ja ehitus, tähendab, piirkonda lisandub aina elanikke! 
 
Et
 mööda sõitsin, siis otsustasingi Kiilini sõita. Nii ka bussijuht 
näitas, et "siin on Kiili". Tegelikult oli ja ei olnud kah, aga sest 
pole midagi. Hea oli näha, et Kiilis on rohkem kui üks bussipeatus.
Kuid ka siin ei suudeta sõiduplaane ootekodadesse paigaldada, muus infost (nagu eespool pildil näha olev info bussis) rääkimata.
 
Kohati on olemas kergtee, nii et bussipeatusesse saamiseks ei pea sõiduteel ohtlike lumevallide vahel ukerdama. 
Ootekojad on aga siingi samasugused mõttetud käkid nagu mujal!
 
Ohoo, stend bussipeatuse ootekojas ju olemas? Pole luba sõiduplaani alust sinna kinnitada? 
 
Kiili
 ise aga jättis väga hea mulje. Ilusad majad, üksjagu haljastust - 
ühesõnaga tekitas igati sooja tunde! Kas see tundub nii, seda saate 
mõnede piltide järgi ise näha! 
 
Minu pilku tõmbavad puumajade kõrval alati ilusad tellistest või maakivist/paekivist hooned. 
 
 
Iga
 vaade tundus ilus! Kiili elanikud on tõenäoliselt oma piirkonnaga üsna 
rahul!? (muidugi ei pruugi mõni põhjus "lume alt" ja võõrale silmagi 
paista). Mulle igatahes tõesti see pisku nähtust väga meeldis!
 
Ootamatu
 oli näha ka juba veidi paremat ootekoda. Puuduseks siiski alt ja ülalt 
lahtised seinad, muus osas üpris hea! Isegi sõiduplaan olemas, muu info 
aga puudus. See aga juba PEÜTK viga. 
 
Loodetavasti käivitub kevadel ka Kohila Jaam - Kiili - Jüri - Peetri bussiliin. Esialgu plaanitakse küll vaid mingi 7x päevas. 
 
Seegi vaade mulle meeldis. Suuresti muidugi ka tänu lumele, sest talv on üle pika aja imeilus! 
 
Igatahes 116 liin on üpris hea tihedusega, vähemalt nii mulle tundus. 
 
Ainuke
 asi - L ja P käigus olevad bussid peaks väljuma samadel aegadel kui 
tööpäeviti. Miks muudetakse aegade meeldejätmine keerukamaks? Erinevad 
sõiduajad Tallinnas peatuste vahel tänu autodele? Ja mis siis? 
 
Hiljuti
 pakkus Toomas Paaver taas välja mõtte, et asulates ja linnades peaks 
kiirus olema 50 asemel 40 km/h. Mõnede arvates isegi 30. Bussi oodates 
oli päris huvitav jälgida autode kiirusi siin, kus lubatud 40. Paljude 
jaoks polnud mingi probleem tublisti aeglasemalt sõita, aga oli ka 
ületajaid. "Tublim" ületas tulemuse 10 km/h. 
 
Mnjah, ega see piletihind väga odav pole. Kui tahta ikka bussidega linna tööle sõita ja seal omakorda piletite eest maksta! 
 
 
Teel
 juhtus huvitav asi, mis ka aitab natukenegi mõista, miks on eeltasutud 
bussiliiklus oluline.  Inimesi kutsutakse terviseradadele ja eks peaks 
olema loomulik, et sinna saab ka ühistranspordiga. Üks seltskond teel 
sooviski bussile tulla. Kel polnud kaardil raha, sest ... pole ju 
Tallinnas vaja? Kel polnud kaartigi, keegi oli nõus ka teiste eest 
maksma, bussijuht pidi aga aega kulutama vastamiseks ja selgitamiseks, 
sest .... bussipeatustes pole ju infot jne jne. Lõpuks osa maha jäidki, 
tagasihoidlikkusest, sest bussijuht andis teada, et aeg jookseb ja buss 
jääb nii hiljaks. Õige küll! Eeltasutud bussiliikluse üks plusse ongi 
AJA KOKKUHOID! Ning keskkond (tervisesporti ei minda tegema autotossus) 
ja tervis (paremad võimalused kohale saada, et tervisjooksu jm teha).
 
Muide,
 matkaliste seltskonna järgi oli hästi näha, et maakonnaliinidel peab 
üksjagu peatusi olema - pundist oli väljujaid vähemalt 4 peatuses. 
 
Väljumiseks vajuta STOP-nuppu. Kus on bussis need nupud? Tõuse sõidu ajal püsti ja otsi? Ei ole parim lahendus! 
Sõit läks asja ette, et natuke paremat arusaama ka linnalähiliiklusest saada.
************************
 
 Mõnes kohas põikaks ringtee-liini buss ka asumisse sisse ning peatustega
 probleeme poleks. Krooni nimetas Sauet, võimalik oleks see ka Sakus, 
aga Kiili asub ringteest juba liiga kaugel.
„Ringtee-liini mõte oleks, et näiteks Keila inimesed saaksid Sauele, 
Saue inimesed Sakku ja nii edasi,“ ütles ta. „Paldiskist Maardusse ei 
hakka tõenäoliselt keegi sõitma, siin oleks vaja juba otseliini läbi 
Tallinna. Pigem on see selline liin, kus inimesed sisenevad ja väljuvad 
liini keskel. Põhieesmärk oleks ikkagi normaalaajal tööle ja koju 
saamine.“
 
Tõepoolest,
 Kiili jääks ringliinist kõrvale, sest nii kaugele kõrvale põikamine 
oleks teiste kohtade suhtes ebaõiglane. Seepärast ka selle asemel teist 
liini välja pakkusin, sest peamine oleks Kiili ühendus ikkagi Jüriga ja 
Peetri kaudu Ülemistega ning küllap oleks õigustatum ka Nõmme suund?
Üldse on artikli sisu üpris tõene ja ringliin on paras pähkel. Kahju vaid, et aastaid juba sellega venitatakse. 
 
Tere, olen see, kes siin 13. veebruar 2021 14:38 kommentaari lisas. Soovitan uuesti see sama reis ette võtta, kuna ümbrus on selle 3 aastakesega siinkandis tundmatuseni muutunud. Põllumajandus kui selline, tundub, et sureb siin varsti välja...
VastaKustutaSuur aitäh! Hea mõte! Ja võiks tõesti proovida osaliselt sama liini hoida. Maastikupilte üldiselt teeks rohkem küll, iseasi kui pikalt jala vantsida jalg kannatab.
Kustuta