Blogiarhiiv

neljapäev, 10. november 2022

Mirko Ojakivi, võta asi tõsisemalt ette!

 

 
 Mirko Ojakivi pikem saade Vikerraadios.

 
Saates osales ka Ingmar Roos, mees, kel peaks olema kõva kogemus ühistranspordis. Aga paraku on tema taga rahakott ja see sunnib vaatama asju kommertsvedajate vaatenurgast. Seega pole ka ime, et ta vingub "dotatsioonisõltuva" ühistranspordi üle. Ja jutt, et riigi rahakott on õhuke, on üsna haige jutt! Tegelikult raha on üpriski küll ja veel, aga seda lihtsalt raisatakse asjadele, mis ei tohiks sentigi saada. Mirko mainib ka maakonnaliine, mis läbib mitut maakonda ja mis võimalused on siis tasulistel? Liinide kadumine on seotud eelkõige hoopis hõreda liiklusega, ka mainitud Lõuna-Eestis. Küll aga saaks liinivõrgu kaasajastamisega asju muuta, eelkõige tõmbekeskustepõhise süsteemi ümberkorraldamisega.

Roosi jutt, et tasuta liinid viisid hingusele mitmed kommerstliinid, on vaid osaline tõde. Jah, riigil on tekkinud vajadus mahtu kasvatada, aga see ongi põhimõte - seda peabki tagama! Edasi võttis ta käsile võimaliku tasuta rongiliikluse ja räägib sellest võrdluses kommertsliiklusega. Tõsi, kaugrongid ei peaks olema tasuta, tänase elektrirongide areaalis aga isegi võiks kaaluda. Ja mis on Roosil pistmist riigi rahakotiga? Mees ei saanud varem oma tööga hakkama Majandusministeeriumis, miks nüüd ärbelda?

Reisijate arv ongi muutlik! Seda enam pidanuks muidugi riik mõtlema ka mõne vana rongi renoveerimisele, et need oleks võimelised tipphetkel kaasa lööma. Aga demagoogia, et tühje ronge on veel rohkem, poleks vaja ajada. See on loomulik ja sama asi on ka bussides! Piisavalt palju reisijaid? Probleem on selles, et siiani pole riik hakkama saanud juurdeveoliinide korrastamisega ehk et kui need toimiks, poleks ka tühje ronge, ehk vaid osaliselt pooltühje.

Professor Dago Antov räägib aga pooltõdesid. Jah, Kagu-Eestis ei saa ega peagi pakkuma kõigile ühistransporti, küll aga rohkem mõelda P&S süsteemile. Kiisler peaks aga endale tuhka pähe raputama, sest omal ajal ei saanud ka tema ministrina hakkama. Tema suvekodu Valga lähedal meenutab Heimar Lenki, kes kunagi vingus, et peab sinnakanti sõitma taksoga. Jah, reisija sihtmärk on sageli Tartu jaam, aga miks siis Kiisler sellega ei tegelenud oma töö ajal? Maksumaksjalt palk laekus, aga ...?

Mitu maakonnaliini täna väljub Tartu Jaam bussipeatusest, Mirko Ojakivi? Selliste ametnike tühi möla ei vii meid edasi! Ära hakka googeldama, mitte ühtegi bussi, pole isegi sellist bussipeatust!
Jah, mingit jõukust viiakse Harjumaalt välja, aga võinuks hoopis rohkem. Juba Kiisler ja Roos pidanuks istuma ministeeriumis kuskil Kiltsis ehk Kesk-Eestis!

Antov mainib õigesti ühe põhjusena AEGA! Kui omaaegne Elroni juht Ossip ütles, et rongid kaotaks sõitjaid, kui peatuks Tabiveres, siis see ajas naerma. Samal ajal ei peeta maakonnaliinide kui juurdeveo puhul aega üldse oluliseks ja see on olnud teadlik tegevus ehk tegevusetus?

Ojakivi ütleb, et Tartus ei mahu autosid parkima? Aga kes segab tegemast Tiksoja ühispeatust? Sinna plaanitava viadukti asemel peaks olema suur parkla ja rongidel ning bussidel peatus lähestikku. Sama teema on Taru bussijaamaga, Roos muidugi ei mainigi, et bussijaam peaks olema Taru jaamas, kaubateede asemel. Ojakivi mainib Aegviitu, kus muide, pidin sõdima selle eest, et parkla üldse tehtaks! Sest Eesti Raudtee ehk riik ei pidanud seda vajalikuks!

Kiisler, kui sa ei saanud pähkliga hakkama, miks olid siis sellel töökohal? Jutt, et kõik pole täna enam nii väga hinnatundlikud, on pullikaka. Ja asi ei olegi niivõrd selles, kuivõrd selles, et peabki süsinikuheidet vähendama ja suunama ühiskonda sellele, et autosid oleks vähem. Keelata pole vaja, vaid tööd on vaja teha.

Antov aga eksib, eestlane on autolemb. Muidugi on ka Tallinnas väga palju puudusi ja ma ei saa aru, kas Antov ei jaga matsu, on eluvõõras või ...? Lahendused? Linna läbivad maakonnaliinid ja linnaliinidel liinide kokkusidumine. Tööstusaladega on asi üsna lihtne, väga palju saab sellesama süsteemi raames muuta. Sealhulgas ka tasuta süsteemile üleminekuga, Roos pidagu siin mokk maas! Seda enam, et ma ei tea ühtegi kommertsliini, mis arvestaks ka RONGI SAABUMISAJAGA!  Kui selline tegelane oli varem ÜT osakonna boss ministeeriumis, siis saab vaid jumalat tänada, et ta seal töölt ära läks! Ma sain talt korduvalt asjatundmatuid kirjavastuseid, mis näitas ära, mis tasemega on tegu.
 
Kohalikest liinidest rääkides ei saa unustada sedagi, et omavalitsused lükkasid heameelega bussiliikluse ÜTK kaela ja nüüd saavad rohkem mune sügada. Kiisler mingu aga koos Kiisleriga kuskile maakonnakeskustesse ja ma näitan seal neile, milleni nende asjatundmatus on viinud. Roosi ei maksa kaasa võtta...
 
Jah, Ruusalt Põlvasse sõitmine on probleem, sunnitakse valima vaid ühte rongi! On ka busse loomulikult, aga miks ikkagi siiani seisab rong Koidulas, selle asemel, et sõita 5-6 korda päevas? Ruusal ehk vaid 3 korda, aga suuremates kohtades tekib mitu KORDA paremad võimalused?
 
Edasi kiputi Ojakivi küsimustele vastama juba puhtakujulise mölaga. Paraku püüab ka Ojakivi ise kaarte segada, öeldes näiteks, et piletiraha maksmist ei pea kartma.  Peab küll, sest suur osa sellest rahast lähebki piletisüsteemi ülalpidamiseks. Nii nagu üks kultuuritegelane arvas, et "natuke võiks maksta ka raamatu laenutamisel" jne. Äkki peaks ka riigikogulane maksma pileti eest, et majja tööle saada? Siinkohal viskas mul juba lihtsalt üle seda idootsust kuulates...

Kas aga Ojakivi saaks midagi muuta? Ei, sest ta on oma viletsate teadmistega arvamusel, et ÜT ei toimi. Seega pole ka midagi tarka loota!






Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar