Blogiarhiiv

pühapäev, 3. aprill 2011

ALGUSEST LÕPUNI OSA VAHELE JÄTTES...

Üritasin otsida uudistest lõike, kus valvefraas on: Me ehitame eurofinantseeringute toel uusi rongide ooteplatvorme, millised teevad rongidega sõitmise mugavamaks, kaasaegsemaks ja kiiremaks...
Või midagi taolist!

Prooviks hinnata, panna plusse ja miinuseid? Alustame Lõ-Eestist, sest ega Eesti pole ainult Tallinn. See ei tähenda, et ma alustaksin Tallinnast kõige kaugemalt, et seal ehk kõige rohkem puudusi. Ei! Püüan objektiivseks jääda.

Valga.
Uued platvormid valmis. Jaama ehitus jätkub.
Päris hea lahendus. Olemas istumisvõimalus. Prügikastid. Valgustus hea.
1. tee platvormil istumisvõimalus siiski vaid ühekaupa lampide alusel. Pere puhul istuvad vanemad-lapsed ühekaupa u paarikümne meetriste vahedega sel juhul ja hõiguvad üksteist. Puudub trepp ja kaldtee sama platvormi Tartu poolses otsas, seega otsepääas ümberistumisel puudub ja kompsudega võib see olla ebamugav.
Lisaks hommikusel Riia rongil uksed avatud ühelt poolt, aega vähevõitu ja ümberistumiseks tuleb ümber rongi joosta.
Hinnang uute olude kohta võrreldes vanadega: Pigem paranenud.



Sangaste.
Jaamahoone kaugel. Ootepaviljon  puudub. Paari auto parkimise võimalus.
H: Pigem halvenenud.
Asukoht võimaldab ehitada juurdepääsutee bussidele ja bussipeatuse toomise suhteliselt lähedale. Mõlemaid pooli rahuldavat asukohta ootepaviljonile raske leida, kuid mitte võimatu. Ala võimaldab suure parkla ehitust koos müügikohtadega.

Sangaste.Ülesõidust kaugemale jääv ala võimaldab läbimõeldud lahenduse korral tagada korraliku Ühispeatuse, kus  olemas nii paviljon, taluturg, bussipeatus kui parkla.
Puka. Jaamahoone (võimalik ootesaal) kaugel, ei sobi kasutamiseks rongi ootamisel ja p araku ootesaali avamisest pole ka keegi huvitatud. Ootepaviljon puudub.
H: Pigem halvenenud.
Ala võimaldab juurdepääsuteede, parkla ja müügikohtade ehitust.

Mägiste.
Peatus säilinud vaid tänu kohalike aktiivsele tegutsemisele. Hea kaugus maanteest. Ala võimaldab parklat, bussipeatust, müügikohti.Puudub ootepaviljon.
H: Kindlalt paranenud.

Palupera.

Kaugel maanteest. Puudub ootepaviljon.
H: Pigem halvenenud.
Ala siiski võimaldab busside ligipääsu (ringteena?), parkla ja müügikohtade tegemist. Miinuseks, et müügikohad jäävad visuaalselt teest liiga kaugele. Siiski perspektiivikas.
Parkla ja müügikohtade ehitus eeldab koostööd Eesti Raudteega trepi ja ülekäigu tegemiseks platvormi Valgapoolsesse otsa. Vastasel juhul kaugus maanteest veelgi suurem (edasi-tagasi pea 200 m).

Elva.
Veidi kaugeml jaamahoonest. Parkla ja busiidele ümberistumine olemas.
H: Pigem paranenud.

Peedu. Asukoht hea. Parkla laiendamise võimalus. Kohalikud väga rahul säilinud vana laudadest ootepaviljoni üle. Omapäraselt sobivus platvormiga. Kõrval samas stiilis "vabaajakeskus", talvisel perioodil lume tõttu ei kasutata.
H: Pigem paranenud.

Tõravere.
Puudub ootepaviljon ja parkla. Platvorm väliskõveral.
H: Pigem paranenud.

Nõo.
Kaugel jaamahoonest. Puudub ootepaviljon.

Perspektiivis võimalikud täiendused.
H: Pigem halvenenud.

Ropka.

Alles vana katusealune. Ootepaviljon puudub. Ligipääs maanteelt mitte kõige parem.
H: Põhimõtteliselt ei muna ega kana.

Tartu-Valga vahel seega pigem paranenud olud. Kuid vale spetsialistide arvamused, et rongipeatus pole ajaviitmis paik. Kui nõustuda EVR tegelase väitega, et inimene tuleb peatusesse paar minutit enne rongi, siis kus eksleb vanainimene u 45 enne rongi, kuna buss tuli niisugusel ajal? Pukas? Kas ootesaal avatud ja unustatud sellest reisijaid teavitamata?
Mägiste säilitamise eest kohalikud väga tänuliku. 02. märts hommikul rongile 2, õhtul 4 inimest. Piisav tõestus, et sellises piirkonnas peatus äärmiselt vajalik.
Kuidas jääb Pikaantsu, Uderna, Vapramäe... peatustega? Kas keegi analüüsib nende taasatmise vajadust? Või pigem vaikselt oodatakse, et keegi seda küsimust ei esitaks?

2 . platvorm äärmiselt halva lahendusega. Puudub ülekäik Valga poolses otsas ja ka Tallinna poolt ligipääs lihtsalt takistatud. ". märts kümned inimesed ukerdasid üle teede ja seadsid end ohtu. Kui nii printsipiaalselt seistakse vaid "tunneli eest" ja plakatite järgi raudteel käimine karistatav, siis millal tagatakse seaduse täitmine ja kontroll selle üle? Millisel põhjusel on ülekäigu ehitamine ohtlik Eesti riigile?



















Vägeva.
Projekteerimisel. Sarnane vanaga. Ootesaal puudub.
H:Rahuldav.

Pedja.
Projekteerimisel. Väga kulukas ja halb lahendus. Ligipääs läbi kohalike elanike hoovide. Ootetingimused halvad..
H: Kindlalt halvenenud.
Vajalik viia teisele poole ülekäiku jaama piiridest välja.

Jõgeva.
Projekteerimisel. Bussijaamast kaugemale 50 m kui praegu. Ebamugavad ümberistumisvõimalused.
H: Pigem halvenenud.

Kiltsi.
Projekteerimisel. Asukoht halb. Kohalike elanike soovidega pole arvestatud. Ümberistumisvõimalused ebamugavad ja aeganõudvad. Eeldab bussidel sissesõitu.
H:kindlalt halvenenud.
Vajalik viia teisel poole ülesõitu. Võimaldab bussipeatuste vahetut lähedust ja parklat

Taevaskoja, Valgemetsa, Kiidjärve. Rahuldav.
Vajalik vähemalt üks 65 m platvorm ühte nendest peatustes.
Vajalik maalähedaste ootepaviljonide, parklate ja puhkevõimaluste tagamine.

Orava.
Projekt valmis. Halb asukoht. Nõuab busside sissesõitu, tee remonti ja kõrvaltee äärsena ei ole põhjendatud. Lisandub kütuse- ja ajakulu. Puudub ootetingimused.
H: Kindlalt halvenev.
Vajalik viia teiselepoole ülesõitu. Parkla ehituseks (ka mujal) pinnase täitmine väidetavalt kulukas. Samas võimalik kasutada vanade platvormide lammutamisest tekkivaid jäätmeid (Tekib suur kogus alates Tallinnast). Kuhu need viiakse?


Kogu ooteplatvormide asukohtade otsustamisprotsess koostatud valesti. Väidetav tähtis KOV-i nõusolek on viidud pahupidi: nendega ei arvestata ja seda näitab juba seegi, et projektid tehakse valmis ENNE kui KOV-iga suhtlema hakatakse. Miks keegi MKM-is süsteemi ümber ei tee? Näidake ühte inimest, kes ehitaks kinnistule maja ENNE asukoha otsustamist ja elanikega arutamist????
Sellisele äärmisele hoolimatusele on tähelepanu juhitud juba ÜLE AASTA ja mitte keegi pole teemaga tegelenud!

Pöördudes tagasi (enese)kiitlemiste juurde, millest alguses kirjutasin, siis milline oleks hinnang kogu tegemistele?
Minu poolt: Ükskõiksus. Hoolimatus. Vastutustundetus.

******************************************************

Aitäh, Kardinal!

Tõepoolest! Ehk on see mälu blokeering, mis ei taha lubada talletuda suurimatel pettumustel? Keeni, tõepoolest!
Aga Keeni ongi parim näide. Hoolimatusest! Suhtlesin mingi periood kohalikega telefoni teel. Keda leidsin, need kõik arvasid, et asukoht teiselpool ülesõitu oleks parem. Info edastasin ka Ametnikele. Ka KOV ütles, et loomulikult oleks parem, aga vaevalt et riigil raha...  Tulemus on näha ja selgelt ere näide, kuhu ei tohiks ooteplatvormi ehitada! Aga sama eiratakse ka Pedja, Oru jt puhul.

Keeni. Transpordiga ligipääs läbi hoovide. maanteest kaugel, bussiliiklusega ühildamine problemaatiline ja lisakuludega.
Kui olin põlvepikku poisike, rääkis vanaisa mulle kuidas tema vanaisa tahtis suure pere jaoks uut maja ehitada. Kutsus pere kokku ja uuris, kes kuidas sooviks. Igaüks näitas oma, arutelu kees õhtani. Isegi vana krantsi käest küsiti, too läinud kuskile ja tõstnud seal jalga.
Siis kutsutud naabervalla suure suuga ehitusmees, kelle vaarisa olnud maju ehitanud juba Lehola Lembitule ja lätlaste Kaupole. Ajas teine rinna kummi ja küsinud, mis vaja. Vanaisa vanaisa siis rääkinud. Ehitaja läind siis minema ja ükspäev tulnud uhke söejoonisega. Kõik ajanud silmad punni ja kiitnud uhket pilti ja kooskõlastand teise ära. Hakanud siis unistama, mis kõik sinna teeks ja kuhu ohvrikivi jääb ja kus siga küpsetada ja kuhu tuhlid maha panna.
Saatnud siis ehitaja mõne aja pärast sõna, et rehielamu püsti ja kõik, vana krants kõige ees, kihutanud tuhatnelja kohale vaatama. Mitte midagi polnud. Siis tulnudki välja, et maja hoopis naaberkihelkonda ehitatud ja natuke väiksem kui söeprojektil ja soo olnud põhjata teedega ümberringi...
Loll saab ka kirikus peksa!
Aga ehitaja mees kiitnud pühapäeva õhtul kõrtsis kui hea asja ta ikka teinud ja nüüd teistel kohe hea elu ja...

Ega ma täpselt mäleta, rääkis seda vanaisa või lugesin seda muinasjuttu kuskilt või lihtsalt unenägu. Aga selliseid ehitajaid praegugi leiduvat...

Vabandan veel kord, et Keeni unus kirja panemast ja tänulik meeldetuletuse est. Eest! Welcome to Estonia!Ja Keenis mälestuskivi juurde on küll hea nüüd rongiga sõita. Mälestuskivi neile tublidele vanaisadele-vanaemadele, kes maal tublisti tööd teinud ja edendanud kohalikku elu ja selle eest külmale maale saadetud.
Nemad juba teadsid, kuhu, mida ja kuidas ehitada...

Ahjaa, vanaisa vanaisa olla olnud kaua pahane, et ehitaja taskus seda va kõlisevat olla ikka olnud ja veel tulemustasugi kuskilt ordurahade arvelt saanud...

04. apr. 10224

*********************************************

Meenus kirjutis ka Põhjarannikust. Kohalikud aktiivsed tegelased rahulolematud, et "tõmmati koomale" tunneli rahasid ja inimesed peaksid leppima vaid viaduktiga. Noh mutikest kottidega kõrgele trepist üles ronimas... Tuletasin meelde ka platvormi ühendamist promenaadi ja tunneli teemaga. Tore, et vallavanem tõsiselt teemast huvitatud ja mõtleb oma inimestele. Selline suhtumine teeb hinge soojaks...

04. apr. 10224

1 kommentaar: