Blogiarhiiv

neljapäev, 11. juuli 2024

Veel kord PEATUS.ee vigadest.

 

 
Käisin paar aastat tagasi Transpordiametis puust ja punaseks tegema portaali peatus.ee probleemidest. Nothing! Peaaegu mitte midagi pole muutunud! Portaal on keeruline, vigane, ülimalt suurte puudustega, eksitav ja... võib loetlema jäädagi. Nüüd püüan uuesti põhivead kokku koondada, kuigi lootust, et ametnikele midagi kohale jõuab, et neil tahet ja oskusi on, see on üliväike.
 
Punkt 1. ASUKOHA SISESTAMISEL PEAKS ETTE TULEMA AINULT OLULISED KOHAD! 
 
Ja peatus.ee on REISI-  MITTE TEVISEKÕNNI PORTAAL!
 
 
Piltidel näha osa tulemusi otsinguga TALLINN. Tegelikult peaks ilmuma vaid ÜKS ja see ongi Tallinn (Tallinn-Väike  on erand) Äärmisel juhul võib ilmneda ka Tallinna linna ÜT sõlmpunktid ehk Balti Jaam, Estonia, Tallinna Bussijaam, kuid needki on pigem segavad. Täpsem juhend peaks aga ilmnema alles järgmises etapis, kui valitud on ka SIHTKOHT!
 
 

 

Seda pilti võib nüüd pidada eriti oluliseks! Nimelt:

Peale sihtkoha sisestamist peabki ilmuma umbes selline tabel ehk et pakutakse välja erinevate transpordiliikidega ehk rong, buss ja rong+buss tulemused. Kõige olulisem, et seda ei näidata eksitava nimega TALLINN, vaid just nimelt Estonia, Balti Jaam, Tallinna bussijaam, Viru Terminal.
 
Punkt 2 SEE EI OLE KÕNNI ehk TERVISEPORTAAL!

Küll aga peab olema kirjas sellisena algPEATUS ehk siis terminal kui selline, kaduma peab aga konkreetse punkti määrang ehk mitte mingisugust märget KÕNNI! Iga inimene peab ise muul moel leidma ja teadvustama asukoha kus ta asub ja mõistma, et alguspunktiks on ÜT terminal. Ükskõik milline ülalmääratlutest. Kas sinna peab minema jala, trammi, trolli, bussi või rikshaga, on juba täiesti teise lahenduse küsimus ja see ei pea olema peatus.ee põhiportaali avalehel!

Unustada ei tohi sedagi, et seesama KÕNNI on äärmiselt eksitav ja seda nii väljumis- kui saabumisaja aga ka reisi PIKKUSE seisukohalt Reisija vajab infot just nimelt aja kohta, millal väljub transpordivahend ning millal see saabub sihtkohta! Teave, et mingi müütiline sihtkoht asub veel mingist teadmata bussipeatusest vm nii ja nii pika jalgsikäigu kaugusel, jätab otsijale mulje, et SÕIT on ajaliselt normaalsest rohkem või vähem pikem.

 
Võtsin detailideks eelmisel fotol esimesel real oleva näite. Osa 1. SÕIDU algusaeg ei ole ju 13.35 vaid 13.41? Portaal annab aga kogu reisi ajaks 1 h 21 min. Mida SEE SISALDAB? Esmalt bussipeatusesse minekut, mis ei tohi arvestusse minna ja kõige lõpuks veel suurt lisaaega, mis kulub Kohilas "kuhugi" minnes. Just seepärast, et ka sihtkoha kohta on hunnik pakkumisi portaali poolt, aga nagu algpeatuse puhul peaks seal olema ainult üks, ehk KOHILA! 

Tegelik REISIAEG on koos ümberistumisega 0h 56 min. mitte 25 min pikem!? Ainuüksi ÜT valimise koha pealt on selline täpsus otsustav, sest kui otsija näeb, et kuhugi jõudmine kestab lausa KORDI kauem kui autosõit, siis sulgeb ta otsingu ja loobub!



Kui Transpordiamet või nüüd siis Regionaalministeerium on nii tervislik ametkond (täna koos põllumajandusministeerimiga ehk krõmps-krõmps taimetoiduga, nali!), siis tuleb ehk tõesti jätta portaali ERALDI osa, kuhu minnes näeb kaarte, kulgemisKÕNNIteekonda Kohila jaamast Kohilasse ehk KUHUGI. See ei tohi aga olla kuidagigi seotud REISIOTSINGUGA!

Punkt 3 SIHTKOHT!

Kõik otsingud peavad näitama ALGPUNKTI nime ehk seda, millisest kohast transpordivahend VÄLJUB. Ehk juba mainitud Balti Jaam, Estonia jt, sama lugu on sihtkohaga ja selle nimi peab olema ka samal real kirjas. Nagu "väljubpeatusest Vabaduse Väljak" ehk lühendatult ainult peatuse nimi ja rea paremal pool peab olema "saabub peatusesse Kohila Jaam" ehk siis samuti lühendatult vaid Kohila Jaam. Kuhu reisija sealt edasi kõnnib (või liigub autoga, jalgrattaga õhupalliga jm) on tema asi.
Väga sageli pakub portaal kõndimist lausa TUNDE ehk siis tekitab reisijates valearusaama, ehk eksitab KOHAGA kuhu reisivahend sõidab.
 
Näiteid on tuhandeid, toon loomulikuld vaid ühe, Tartu - Annikvere (Jõgevamaa, Põltsamaa vald)
 
 
Reisijale jätab portaal mulje, et korra ümber istudes saabki ta bussiliiniga 160 Anikverre, aga see on VALE Reisiotsingu LÕPPSIHTKOHT on hoopis PUHU RIST! Ühe võimalusena võib ju see pakkumine reisijale tõesti pakutud olla, aga selge viitega lõpp-peatuse kohta, kus tuleb väljuda. Võib ju isegi näidata skeemi lõpus andmestikku ehk  nime Annikvere koos VAHEMAAGA  peatusest PUHU RIST, aga mitte kõnniteekonda kaardil ning taaskord ei tohi selleni kulgev aeg olla reisiteekonna arvestuses ajaliselt sees.

 
Eksitav on ka peatuse nimi Raudteejaam, aga see pigem omavalitsuste probleem, tegu on algpeatusena TARTU JAAM (nimemuutusega venitatakse muide aastaid), reisi pikkus aga koos ümberistumisega on 1 h 16 min, mitte 1 h 59 min. Marsruudiks on aga Tartu Jaam - Puhu Rist! 

Punkt 4 EBAMÕISTLIKUD MARSRUUDID JA AJAKULU!

 
Pakkuda valikutes sõitmist Tartust Viljandisse läbi Tallinna või hoopis teavitada ööbimisest (pakkujal puuduvad igasugused hotelliteenused!) Paide bussijaamas vm on ebanormaalne! Või on ametnikud proovinud sellised sõiduvõimalused läbi ja peavad neid igati normaalseks? Kes maksab hotellikulu?

Mida omal ajal reisiplaneerija uuendamise kohta ametnikud vastasid?

KKK – kuidas toimib uus reisiplaneerija
8. juuli 2020 - 9:34
Miks otsustati uuele reisiplaneerijale üle minna?
Vanad rakendused peatus.ee ja m.peatus.ee oli ajale jalgu jäänud. Rakendustes esinesid vead ja tagasiside näitas, et kasutajatel ei olnud mugav seda kasutada. Rakenduse keerulise ülesehituse tõttu ei olnud mõistlik seda ka parandada ega arendada. Samas oli vaja toimivat reisiplaneerijat, sest peatus.ee kasutajate arv kasvab pidevalt.
Kas reisiplaneerijat arendatakse edasi?
Reisiplaneerijat arendatakse pidevalt. Tegeleme praegu tagasiside kogumisega ja esmaste probleemide lahendamisega.
Miks on uus reisiplaneerija parem kui varem?
Uut portaali saab kasutada nii arvutis kui telefonis – lehe paigutus muutub vastavalt kasutatava seadme ekraani suurusele.
Vanas portaalis sai reisi planeerida ainult kindlate peatuste vahel, ent uues saab reisi kavandada asukohtade vahel ja portaal pakub mõistlikumaid ümberistumistega reise.
varem oli kasutuses kolm lehekülge: www.peatus.ee, Tartu linnaliinide leht tartu.peatus.ee ja mobiilivaade m.peatus.ee. Nüüd koondub kogu info ühte portaali https://peatus.ee/.
Kaardirakendust kasutades on võimalik kergesti leida peatusest väljuvate liinide info klikkides valitud peatuse mummule.
Kuidas planeerida reisi peatus.ee lehel?
Kui olete oma arvutis või nutitelefonis lubanud asukoha tuvastuse, saate parimate liikumisvõimaluste leidmiseks kasutada oma asukohta. Aken "Lähedal" näitab järgmisi väljumisi teile kõige lähedamal asuvatest peatustest.
Teekonda otsides sisestage alg- ja sihtpunkt, milleks võib olla nii asukoht, aadress kui peatus. Asukoht ja aadress on tähistatud asukoha ikooniga, peatused on tähistatud peatuse sildi ehk lipukese ikooniga.
Tehes otsingut asukoha või aadresside vahel algavad ja lõppevad pakutud teekonnad alati kõndimisega algpunktist alg-peatusesse ja lõpp-peatusest sihtpunkti.
Täpse teekonna ja väljumiste kellaaegade info saamiseks tuleb pakutud teekond noolest avada.
Kuidas otsida kindla liini sõiduplaani?
Otsingu reale saab sisestada liini numbri ja valida pakutud variantidest sobiv. Peale seda avanev vaade kuvab liinil olevad peatused ja järgmised väljumised. Valida saab ka vaate "Sõiduplaan", kust leiab terve päeva väljumised.
Kuidas otsida kindlast peatusest väljuvate liinide infot?
Peatust saab otsida kahte moodi: kaardilt ja otsingust. Leides peatuse kaardilt, saab peatuse mummule vajutada ja näha järgmisi väljumisi, vajutades edasi peatuse nimele saab näha vaateid:
"Kohe" - pikem vaade järgmisena väljuvatest reisidest.
"Sõiduplaan" – kõik peatusest väljuvad reisid koos kellaajaga valitud päeva ulatuses.
"Liinid" – peatusest väljuvate liinide nimekiri.
Kuidas lisada asukohti, peatusi ja liine lemmikutesse?
Reisiplaneerija esilehel on leitav eraldi aken "Lemmikud", kuhu saab lisada tihti kasutatavaid asukohti ja peatusi, et need hiljem kiiresti üles leida. Arvuti vaates on "Lemmikud" leitavad paremas ääres, telefonis lehe all ääres.
Liine saab lisada lemmikutesse liini sõiduplaani vaates näha olevale tähekese ikoonile vajutades.
Kuidas eristada erinevat liiki transporditeenust?
Erinevatel liinidel on erinevat värvi liini numbrid ja ikoonid.
Kuidas on tähistatud madalapõhjaliste väljumiste info?
Madalapõhjaliste väljumiste info on leitav liini sõiduplaani vaates. Madalapõhjalise bussiga väljumiste kellaajad on ära märgitud tumesinise alakriipsuga.
Kas reisiplaneerijas on näha ka piletihindu?
Praegu ei ole reisiplaneerijas võimalik piletihindu näha. Aga tulevikus on plaan koondada ka kogu piletiinfo reisiplaneerija lehele.


Punkt 5 - NÕUDELIINID JA -PEATUSED

Portaalis puudub sisuliselt info nende kohta ehk selle leidmiseks peaks minema mitme klikkamise järel LIINI INFOSSE, aga see jääb enamusel otsijatest avastamata. Mis võib juhtuda?

Näit liin 641 Õngu - Kärdla. Liini infosse minnes näen, et buss sõidab üldjuhul vaid Nursteni. Kuigi suund on minu otsingul VASTUPIDINE, ei ole infos sõnagi sellest, et tegu nõudeliiniga,  kuidas ette tellida, mis telefonil jne?

 Oluline seegi, et kui on tegu nõudeliinilõigu või -peatusega, siis ENNE sinna sõitmist (sõitu planeerides) peaks ju kuidagi jõudma reisijani info, et tagasi saab vaid ettetellimisega? Ka siis kui see võimalus vaid ühe või mõne sealse bussiliini puhul. Ei kujuta küll selle mahtu ette ja kuidas seda teha....
Hoolimata oma rohketest kogemustest, sõites näiteks Elistvere Mõisa, ei osanud ma aimatagi, et vanas versioonis tookord osalise nõudeliini puhul peaksin uurima, kas mulle sobiv buss sealt tagasi kuidagi nõudeteenusega seotud. Vist peatuses selgus isegi, et ette tellima peaksin 48 tundi ehk ööbima seal loomapargis karu kaisus kaks ööpäeva?  Lõbus lugu oli.

 
Punkt 6. Portaal peab homse ja hilIsemate otsingukuupäevade puhul pakkuma võimalusi päeva algusest!
 
Kui reisija mingi päeva ajahetkel soovib otsida infot mingi ühenduse kohta teistel päevadel tulevikus, siis portaal alustab pakkumistest tolle päeva puhul just otsingu kellahetkest, mitte hommikust, esimesest väljumisest! Miks?  Kui inimesel on plaan vaadata esmaspäeval sõiduvõimalusi laupäeval vaba aja veetmiseks või mis iganes põhjusel, s siis teda huvitab kogu päeva võimalused ja seega peaks iga asi saama alguse ikka algusest?

Tuleb süsteemi peksta võimalikult palju raha, tarkust ja innovatsiooni, selle asemel, et midagi lihtsat ja mõistlikku ehk mõistusepärast kasutusele võtta?

🚦 Liikluse sujuvamaks ja ohutumaks muutmine nõuab üha nutikamaid lahendusi.

Hea meel on tõdeda, et targa taristu ja digiteenuste põhimõtted said hiljuti kirja arengukavasse ℹ, kus lähiaastate tegevused on jagatud laias laastus kolmeks:

✅ maanteeliikluse sujuvuse ja ohutuse jätkuv parandamine;
✅ parem ühistranspordiinfo kättesaadavus, sh eri transpordiliike kombineeriva reisiplaneerija ja ühtse piletisüsteemi arendamine;
✅ tee- ja liiklusinfo kvaliteedi tõstmine ja reaalajas enam kättesaadavamaks tegemine.

👆 Konkreetsema plaani ja selle elluviimiseks vajalike tegevustega saate lähemalt tutvuda selle lingi kaudu: http://bit.ly/tarktee

Vaatan vanu märkusi. Kohti nimega Võhma on Eestis mitu, aga portaal suudab pakkud neid korduvalt ja lisaks täiesti mõttetuid ridu nagu "Võhma kooli palliväljakud, Võhma kooli võimla ja jaõusaal, Võhma tankla laadimispunkt, Võhma uisuvälöjak, Võhma discgolgi park, Võhma lõkkekoht jne". Milleks? Millise Võhma?


Lõin sisse otsingu Kunda - Kunda rand. Homseks. Näitab: KÕMBI JALA!. Toksan VAREM, näitab: KÕMBI JALA 3 MIN VAREM!? Ja nii järjepidevalt, pakub kõmpimist!, ikka varem ja varem....

Geopeitus? Milleks KOODID nimede juures, mitte selgesõnalised ÜT peatuste nimed ainult?

Otsingusse Viljandi. Näitab rohkemat kui üks. Vanasti oli Viljandi ja siis lisaks teised sama nime sisaldusega. KOOD nime juures on mõttetu!
Mis segab selgelt kirjutamast Viljandi Jaam, Viljandi Bussijaam jm?
Muidugi on ka peatuste nimed kõikjal korrastamata. Kui buss peatub Viljandi Gümnaasiumi vm peatuses, siis seda Viljandi nime alt ju ei leia.


Portaal on PUUDULIK.

Mul pole õrna aimugi, miks Regionaalministeerium/Transpordiamet on nii äpud, et ei suuda Soomest üle võetud peatus.ee lahendust parandada. Mõttetud kohad (lisaks peatustele suvalised tänavad/majanumbrid ja staadionid, poed ning muud), ja absurdsed reisimarsruudid. Näiteks Kallaste - Tallinn on olemas Estonian Line otseliin, kuid see koosneb kahest numbrist 593/390. Ja selle asemel, et siinsamas otsingus näidata Tallinnani kulgevat liini, suunatakse reisija hoopis kohaliku liiniga Rakverest Tapa Raudteejaama ja rongile? Kuidas edasi? Vt kommentaarides pilte


Ja alles siis jõuate mingisse portaali taganurka, kus on kiri LIINI INFO. Vaadake, mis tekst ilmub, kui sinna klikata?


See pole veel kõik, aga kui miskit meelde tuleb, jätkan. Ja ametnikud ei ole siiani saanud kõige lihtsamasti asjast aru: KUI MÕISTUS OTSAS JA ARU EI SAA, SIIS KÜSI!






Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar