Keskerakond roobitsevat midagi, aga mulle tundub, et seda teeb hoopis Sulev Vedler? Sest kui jätta rumalus kõrvale (aastaks 2022 on kõigil olnud võimalus tarkust koguda sel teemal), siis selliste lugude puhul, mis üle jääb? Tellimime? Magedad lood pole Eesti Ekspressis midagi uut muidugi. Kui üldse, siis toimub vaid taandareng. Küll aga ma ei eita 100% Keskerakonna roobitsemist, valed, pettus ja ahnus on neilegi omased.
https://eestimaablogi.blogspot.com/2022/03/eesti-ekspressi-odav-paskvill-ja-veidi.html
Muidugi võiks küsida, kas tasulise bussisõidu korral ei läheks asi iga aastaga kallimaks? Väärakas arusaam, nagu hr Vedler ütleb! Aga peeglist avanevat pilti ta ei mõista? Kui rääkida kalliduse suhtes, siis Lääne-Virumaa näide sõltub suuresti ikkagi liinikorraldusest (Vedler ei kirjutanud kindlasti sõnagi äsjasest Kallaste liini 110 kadumisest ja asendusliini kulgemisest kaugel rongipeatusest ega selsetest memmedest, kel elu raskem) aga siinkohal saab nõus olla sellega, et MKM on nõrga tasemega. Aga miks ajakirjanik teema põhjaliku lahkamise asemel järjekordse paskvilli kirjutab? Miks ta ei uuri, milles põhjused? Tore oma ema muidugi mängu tuua, aga on siin ikka mure oma ja teiste emade pärast?
Tõepoolest väärakas demagoogia! Tasuta ja tasuline süsteem saavad väga hästi koos eksisteerida, nii et on häbematu valetada maksumaksjal ja oma emal suud-silmad täis! Küll aga eeldaks see liinivõrgu muutmist, et võimalikud mõjud oleks minimaalsed ning unustada ei tohi veel suuremat mõjutajat - koroonat. Muidugi on tore viidata nii prezhtiissele tegelasele nagu riigikontrolör, aga häbematu tema küsimused enda (loo tellija) kasuks ära kasutada. Ta vaeseke ju ei jaga asjast tegelikult ööd ega mütsi! Aga kahtlemata peabki küsima, kas suudame seda süsteemi üleval pidada. Veelgi rohkem, peame küsima, kuidas tekivad kulud, mida saaks muuta, et kulu per km või reisija oleks väiksem, kas autopõhine elustiil ei osutu hoopis hukutavamaks jne. Vedler ei oska küsidagi, veel vähem vastata. Palga saab ju teenida ka ajuvabasid lugusid kirjutades.
Et tasuta transport toimiks hästi, on vaja liinivõrk täielikult ümber teha (mis võimaldab ka miljoneid säästa elik efektiivselt kasutada) ning lisarahastus peab olema kaugelt suurem kui 5 miljonit. Näiteks mõne mittevajaliku tee-ehitusprojekti pealt saaks kümneid miljoneid! Muide, kui vedajad usuvad, et palju suurem lisarahastus on vajalik juba peagi, siis võiks ajakirjanik uurida, kui palju kulub erafirmade kasumiks, hangeteks, kohtuvaidlusteks ja paljuks muuks, mis riigifirma puhul jääks alles? Alles milleks? Liinivõrgu paremaks muutmiseks! Vedler armastab kõigele lisaks siin rääkida ka riigist, aga ta ei maini sõnagi, et riigi peaeesmärk on tuua rohkem reisijaid ühistransporti. Seega, auto või buss? Miks riik siin ununeb?
Neeme Tammise tsitaate on siin ka kasutatud. Tõsi, mitte selle kohta, kuidas ta kommertsliini tihedust Sakus vähendas ja kohalikud aktiivselt protestivad. Loomulikult ei räägita ka sõnagi sellest, et ka vedajad, sh Neeme Tammis, võiks rohkem tegeleda liinivõrgu muutmisega, sh kommertsliinidel. Ja ka tema puhul võiks öelda, et valetada ei ole ilus! Harjumaa kolm kommertsliini tasuta busside kõrval kaovad? Kus need tasuta liinid Harjumaal on? Millise tasuta liini kõrval kulgeb liin 206?
Ingmar Roos pole ka kahjuks just eriti särav helkur, kommenteerimaks ajastuga kaasnevaid probleeme, sest juba eelmisest töökohast saadik on just tema koos teistega Maanteeametis olnud liinivõrku halvendamise mootoriks. Ja selge seegi, et ettevõtja huvides ei saagi ta tegelikke asjaolusid välja öelda. Näiteks seesama lugu siin, kus Roos muretseb selle pärast, et praegu toimuv ei ole abiks kommertsvedajale. Teda ei huvita reisija ja ammugi keskkond vaid ikka ettevõtja rahakott? Loome siis riigifirma ja jätame kommertsvedajad oma kulude-tulude maailma ja ärme doteeri neid maksumaksja arvelt?
Tagajärg, eraettevõtjate äri on pankroti äärel? Kamoon, ärge ajage jama! Põhjused on palju keerulisemad, miks äri ei õitse enam nagu lill, seega, enne pankrotti ostku endale peegel! Vedler mainib siin, et tegu väärakate asjadega. Ongi. Vaja on väärtajakirjandust, mitte väärakat!
Neeme Tammis nimetab olukorda skisofreeniliseks – „lõpuks maksavad vedajad „tasuta“ reisijatele oma raha eest peale. Pikka aega peale maksta ei ole aga vedajatel (eriti pärast rahaliselt kurnavat koroonat) ei tahtmist ega võimalust.“
See lõik on aga tähelepanuväärne! Kui makstakse peale, siis on viimane aeg ja kiirkorras alustada riigifirma loomist! Sest ettevõtjaid peab riik hoidma pankrotti minemast. Hoidma nagu sitta pilpa peal, kuigi ettevõtjad ise pole piisavalt püütud tööd teha! Muidugi peaks selle käigus püüdma ettevõtjate busse ära osta ja nii, et need saaks oma "kahjud" tasa.
Riik polnud seni nõus juurde maksma ehk kulusid õiglaselt hüvitama. Ühistranspordikeskused said eelmise aasta lõpus hoopis käsu vähendada tasuta liinide mahtusid, mis tähendanuks vähem väljumisi ja liinide sulgemist ehk inimeste liikumisvõimaluste piiramist. Ja samal ajal räägivad poliitikud valjult väiksemast rohelisest jalajäljest, ääremaastumise vältimisest, regionaalpoliitika olulisusest.
Õnneks leidis riik lisaraha ja kärped jäid ära.
Siingi võib olla üks tõetera. Riik ei olnud? Ehk on täpsem öelda, et Reformierakond polnud? Kas see on seesama, kes artikli tellija?
Tammis usub, et praegusi hädasid põhjustab poliitika. Põhjamaades ei ole nii palju populistlikke erakondi ja poliitikuid, kes maksumaksja raha tuima näoga oma häälte saamiseks rakendavad. Meil aga ostab üks erakond maksumaksja raha eest valijate hääli ja ajab ühistranspordi täiesti uppi.
Kõige lihtsam oleks taastada tasuline transport üle riigi, sealhulgas Tallinnas.
Aga parimaid lahendusi suudab anda siis mitte valdkonna asjatundja, vaid oma leiva-või-singi pärast muretsev ettevõtja? Nii lolli propagandat ei lubaks oma meediasse ükski meediaettevõtja. On ka mujal Euroopas ühistranspordis puudusi, seal võidaks ka lihtsalt tühjad bussid kinni maksta ja ometi ei püüta hääli. Sest raha on nagu raba. Muidugi, Tallinnas on Keskerakond tõesti sigadusi kokku keeranud, eriti kui arvestada, et oma lubadustega on nad kõiki petnud. Lubadustega tasuta transport kõigile, mille asemel nüüd hoopis kühveldatakse raha uue piletisüsteemi eest eraettevõtjale. Kas mureks see, et see pole see ettevõtja, kes loo tellis?
Üks euro nädalas minu rahakotist tasuta ühistranspordi jaoks on palju??? Kas Vedleri rahakott, hoolimata priskusest, peaks olema veel priskem? Ma olen nõus maksma ka 3 või 5 eurot tasuta transpordi heaks, peaasi, et see oleks hea, ma saaks sellega normaalselt sõita sinna, kuhu tahan ja et Vedleri ema saaks tasuta oma maakoju. Päevavalges ja tihedamalt kui täna. Sest tee või tina, (tasuliseks), ei Tammis ega keegi teine hakka teda pimedal ajal sel kolgata teel kodu ukse ette viima!
Seni aga saan tänu oma maksudele tasuta sõita ja tänu sellele ka singi võileivale. Vahel. Saavad ka väga paljud teised, mitte ainult kesikute valijad. Ja saavad palju rohkemat, näiteks lapsed sealt vanaema juurest sõita kuhugi jäätist ostma, sest külapood on kinni pandud. Või väikesepalgalised tööle töökohale, kus ... palk on väike. Väiksem kui Vedleril, aga ka neil tuleb emal aidata kuhugi sõita, elada, olla. Mida iganes!
Aga kes on ahne, sellele on alati vähe! Siis tuleb pöörduda Eesti Ekspressi, et ehk õnnestuks järjekordne paskvill kirja panna? Tegelikult tahaks, et ajakirjanikud oleks eetika musternäidis! Kes süveneks igasse teemasse, sooviks ihust ja hingest aidata kaasa oma kodukandi paremaks muutmisel ja sõeluks pigem välja neid, kes püüavad kõike halvemaks pöörata.
**************************************************
Olete ehk tähele pannud, et peale aastat 2012 on siin olnud vaikus ja 2021 on järsult kasvanud postituste arv?
Teatud
asjaolude kokkulangemise tõttu otsustasin siia üle tuua nii blogi 2. ja
3. osa kui ka Eestimaa Looduse Blogi postitused. Segadust see tekitab,
aga paremaks orienteerumiseks on kaks võimalust.
Muidugi on ka otsingumootor, mis võib vahel aidata.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar