Kolmapäev, 28. november 2018
Sõiduaeg on ühistranspordis tähtsaim kriteerium?
Võib olla kindel, et "kiireimad" vastavadki kooris: "JAH"!
Aga see on õige vaid osaliselt! Sõitjate arvu saab (oluliselt) mõjutada 
vaid suur aja kokkuhoid, mitte tilluke. Viimase mõju on tegelikult pea 
olematu. Kuigi väga paljud vaidlevad siin vastu vaidlemise pärast. 
Vaatame või Elroni edelasuuna uut sõiduplaani.
Algatuseks võib korra kaeda ka idasuunda. Elron on hurraaentusiasmiga 
korduvalt kiitnud reisijate arvu suurt kasvu, isegi vist kuni 300 % ja 
põhjendab seda rongide lisandumisega ning eriti kiirete rongide 
lisandumisega. Jällegi on siin õigus vaid osaliselt. Reisijate arvu 
kasvu suurimaks põhjuseks oli just rongide lisandumine. Kui kunagi oli 
vaid üks (+ Rakvere), siis nüüd 4 rongi päevas + Rakvere. Viimane peaks 
küll Kiviõlini sõitma, aga see teine teema. Nüüd on aga kohati hoopis 
mure selles, et nv rongid puupüsti täis....
Tartu. Aina lisatakse ronge ja see on igati kiiduväärt! Kuigi neid oleks
 veel rohkemgi vaja, sest jällegi kohati puupüsti täis ja töölttulijad 
peavad 2 tundi püsti seisma! Mugav?
Nn ekspress Tallinnast Tartusse sõidab paar minutit alla kahe tunni. Kui
 lisada (mõmele) Tabivere peatus, ei peaks isegi sisuliselt sõiduaega 
lisama. Kui ka (mõnele) Aegviidu, siis ehk oleks sõiduaeg kokku mõlema 
peatuse puhul 2 h ja 5 min.
Kiirrong sõidab veidi üle 2.20. Seda siis juhul kui on 10 peatust rohkem.
Kui peatuks kõikides peatustes, oleks sõiduaeg 2.30 - 2.35 maksimum.
Kuidas need vahed tunduvad? Ei ole suured, eriti võrreldes vanade 
aegadega, kui sõideti tunduvalt kauem. Kui võrrelda ekspressi ja 
piimarongi, on vahe üle poole tunni ja SEE on tõesti juba tuntav. Just 
nimeliselt ajaliseltki. Visuaalne tunnetus on aga kordades olulisem! Nii
 et kui ka 1-2 peatust oleks ekspressil juures, ei märkaks seda keegi. 
Jutt (mida ka Elroni juhid jt rääkinid), etsiis inimesed ei tuleks 
rongidesse, on sisuliselt nljanumber. On lihtsalt neid, kes ei kannata 
pidevat sebimist või mutikesi suvilast peale trühimas jms. Need on 
peamised põhjused.
Edelasuund.
Äsja avaldas Elron ühe postituse ja seal oli kaks erinevat kommentaari. 
Keegi rõõmustas, et "lõpuks ometi on vahelt ära võetud (paaril Viljandi 
rongil) kohaliku tähtsusega suvilapeatused". Teine oli õnnetu, et 
Kasemetsas ei peatu enam hommikune üks rong ja nüüd ei sobi ajaliselt 
töölesõitmiseks. Kummal õigus? Ikka sellele Kasemetsa inimesel.
Mis muutus? Viljandi rongid peatuvad nüüd (peale ühe ekspressi) kõikides
 peatustes Rapla ja Viljandi vahel kõikides peatuste, kuid Rapla ja 
Tallinna vahel 12 asemel 5 peatuses. Vahemärkusena: SEE ON SUURIM 
KIITUSTVÄÄRIV TEGU ELRONI POOLT!  Sest minimaalne rongide sagedus Türi 
ja Viljandi vahelistes väiksemates peatustes ongi just see - 4 rongi 
päevas! 
 Mure polegi siin päevases osas, kui väikestes peatustes nüüd vahed 2 - 
2,5 tundi. Vaid hommikusel töölesõitmisel linna ja kogu õhtusel ajal 
linnast tagasi on nüüdne sõiduplaan veelgi halvem kui enne väiksemate 
peatuste inimeste jaoks. Just varahommikuses osas. Tunnine vahe rongidel
 tähendab paljude jaoks mitukümmend minutit "kaotatud" aega. Ja seda 
Kasemetsa inimenegi kurtis. Märkuseks  "rõõmustajale" - vahepeatused 
pole enam ammu "kohaliku tähtsusega suvilapeatused", vaid 
väljakujunevate elamurajoonidega ja arengutõukeid vajavate 
väikeasulatega!
Õhtusel ajal maasuunas oli üks veidi üle tunnine vahe, nüüd on kaks tunnist vahet! Jälle halvemuse poole! Siinkohal tuleb eriti meeles pidada, et ajad ei pruugi vahel sobida ka tööpäeva algusest või lõpust sõltuvalt, nii et keegi võib nii isegi kaotada ROHKEM KUI 2 TUNDI ühe sõidu pealt. Ehk siis kaotus 1 - 3 tundi PÄEVAS on ikka päris karm! Mida tehakse? Otsitakse muid võimalusi. Mida kaugemale Tallinnast, seda vähem neid on, ühistranspordis. Võrrelge Sakut, Kasemetsat, Hagudit ja eriti Viliveret! Viimases ei olegi muid võimalusi.
Palju aga võidavad siis need, kes saavad kiirrongiga võita? 10 minutit 
sõiduajas! Nii et kui peaks valima ühe või teise rongi, siis tegelikult 
vahet ju polegi! Autot ei hakka eelistama pea keegi, kuid "kohaliku 
tähtsusega suvilapeatustes võivad teha seda kümned, sajad ja isegi 
tuhanded sõitjad!
Riigi eesmärk on aga milline? Pidavat olema "suurendada ühistranspordi 
kasutajate arvu"! Jah, rongide lisamine seda teeks, 10 minuti 
"säästmine" aga kindlasti mitte.
Nii et vastus on:
ÜLDISES MÕTTES EI OLE SÕIDUAEG PEAMINE KRITEERIUM!
See selgitus ühistranspordi toimimise põhimõtete kohta on PUHTALT 
PRAGMAATILINE! Sest ma pole kuidagi kiiremate rongide vastu, vaid tean, 
et need on väga vajalikud ja mõttekad! See on lihtsalt teadmiste 
laiendamiseks. Kui Elronis oleks aga sellega kõik korras (ja muide ka 
bussi kommertsfirmades), siis ei oleks meil rongipeatusi, kus PEATUVATE 
rongide vahe on isegi kuni 8 TUNDI!.
Märkusena lisan, et ka tiheda sõiduplaani puhul õnnestuks isegi 
edelasuunal kiirronge päeva lõikes käigus hoida. Eriti kui Männiku 
(Saku) ja Hagudi jaam taastataks ja veelgi rohkem kui kunagi muutuks 
raudtee Raplani kaheteeliseks!! Kuid takistuseks on kahjuks hetkel 
hoopis veerevkoosseisu vähesus! Ja pikad seisuajad lõppjaamades.
Nii et põhitõed on need, et väikseimates peatustes peaks olema igal 
suunal peatuvaid ronge päeva jooksul neli! Ning mida lähemale 
Tallinnale, seda väiksemad peavad olema peatuvate rongide intervallid! 
Ca 50 km kauguseni siis 20-40 min, mitte rohkem!
2 kommentaari:


Tänud!
Et seda üldse loota, peaks olema taotlus Suure-Jaanilt ja üksiti ka buss jaamas ootamas reisijate edasiveoks.
Minul
 siiski natuke raske kommenteerida, sest pole kindel, et sel juhul oleks
 rohkem kui mõni reisja juures? Suure-Jaani peab siin selgelt 
initsiatiivi võtma, et "seda vajatakse". Kooli kui asula jaoks jne.
Kas päeva viimane Tallinn Viljandi rong peab ikka olema ekspress? Antud väljumisele oleks siiski vaja ka peatust Olustveres.
Vasta