Reede on tööpäev. Muidu. Mul täna mitte. Kuigi trammipeatustes pole ka lõunaks ei infot sadamatrammi käivitamise kohta, ei ammugi sõiduplaane, siis ometi pole see saladus. Nii seadsingi sammud pidusööki-jooki nautima! Tegelikult sõitsin peagi juba endise Linnahalli peatuse juurde trammiga ja sealt siis seadsin sammud uue Linnahalli peatuse suunas.
Kas TLT paneb sõiduplaani nädalavahetusel üles? Oleks ju kena kui ikka esimesel päeval teaks ka, millal, millega ja kuhu sõita saab?
See tramm veel ära ei pööranud! Ja kui aus olla,. siis kuigi mulle linnas meeldib tramm esimese valikuna, siis jään ka täna endise seisukoha juurde - hoopis suurema osa Tallinnast ja ka Harjumaast ühendada sadamaga saanuks busside toel. Ja oluliselt odavamalt!
Muide, kuuleme ju pidevalt tegematajätmise põhjusena "linnal ei ole raha, see ei tule seinast ja kotiga toodav ehk euroraha ei jaksa me ära kulutada, seega peame tegema hästi kalleid lahendusi...", siis ikkagi võinuks selle raha panna Pelgulinn - Kristiine lõigule trammitee jaoks. Sinna ju ... raha ei jätku!? Nii tulebki lähiaastatel tramm küll Liivalaia ja Pelguranda, aga vahepealt kõige olulisem lõik jääb puudu! Jälle! Meil on poliitikud nagu Tootsid, kes loodavad poole rehkendusega ajalukku minna!
Kiitma peab ikka ka. Kasvõi selle eest, et üksjagu pinke on linna juurde tekkinud! Edasi marssisin aga mööda rohelise transpordi trassi.
Ja ka pinkide puhul ei saa negatiivsest mööda minna - meil on pingi- ja puudeosakond linnavalitsuses vist erinevates majades. Igatahes ei suuda nad kuidagi jõuda selleni, et mõnes kohas oleks pink puude all! Ehk siis istutada puid just sinna. Orasheinast ja maltsast pole ju palavuse käes kõngedes kasu. Mis kõnedes öeldigi? Et ehituse käigus istutati 170 puud ja 20 000 kõrt? Ossaa, kui palju need kõrred ja puhmad maksma lähevad? 20 000 puhmast ehk 100 000 eurot? No ma nii piltlikult!
Tegelikult on igasugune mullapind väga ja rohkem kui väga oluline! Ja ma ei tea, kuhu need tuhanded istutati, kivi ja asfalti nägin ikka palju rohkem. Majandust kindlasti ergutati, sest istikute müüjad said kindlasti käsi hõõruda. Trammitee on tõsi küll, suures osas "pinnasteena". Midagigi, kuigi alt betoon.
Aga rohelust ja/või mullapinda on iga kell rohkem vaja, ainuüksi juba seepärast, et ei peaks kanalisatsioonitorusid aina jämmumaks vahetama!
Linnahall jäi püsima aga peale esimest ja ka teist trammi. Kahju muidugi, et siin ei saanud trammitee vanade postide koopiaid. Visuaalselt on need, mis varem Kopli liinijupile said, osa linnadisainist ja neid hinnatakse pildistajate poolt väga.
Loodetavasti need betoonpaneelid ei ole kohe-kohe mõranemas. Eks ma põhimõtteliselt lõõbin, aga ega nendega ka nalja tegelikult pole. On ju aeg ja korrosioon oma töö teinud, kuid kahtlemata neid ka igatepidi kontrolliti. Aga hea, et korra ka katuse alla tramm sõidab, saavad oma rahuldude kübekese ehk needki, kes aina maa alla tahaks minna. Metroo! Hea oli, et nii mõnigi kord sai kohalolnud poliituikute suust kuulda, et inimeste koht on ikka maa peal. On selge, et maa-alused rajatised on meile liig kallid ehk ülejõukäivad. Ehk mõttetud ja mittevajalikud takkaperra. Nii et ei saa sugugi arvata, nagu ei taipaks poliitikud üldse mitte midagi. Peaasi, et mõni aferist-ärimees lobbitööd ei hakkaks kuskil tegema. Nagu Energiasalve puhul, kus asjalikku nägu tehes (kuni suurte konverentsideni välje) valetatakse suud-silmad täis! Või nagu poliitik E. S. arvas, et mis probleemi ikka on kui lennujaama ümber 10-milline maantee maa alla viia ja maksta 100 milli! Loodusvarad pidavat olema KÕIK HINNA SEES!......
Tule taevas appi!
Tule taevas appi!
Praegu saab sügisese oleku järgi ülevaate, kuidas lahendatud läbipääsud, ohutus jm, talve lumekoristus toob uued "nähud" ja suvine kohatine rohelus annab oma vaate. Näis.
Uued peatused. Kiitust väärib taas see, et pinke jätkub ka väljaspoole ootepaviljoni. Tegelikult, kui täpne olla, ei ole need OOTEpaviljonid vaid reklaamalused.
Parem on see lahendus mõnevõrra siiski vanadega võrreldes, kuid arusaamatu on, miks katus ja tagasein ei võinud pikemalt jätkuda? Nii et ka sõiduplaane saanuks katuse all vaadata? Eriti lihtne oleks see ju seal, kus kaks katusealust? Muidugi on seegi parem lahendus, kui senine, kus mitte mingil juhul ei lubatud aastakümnete jooksul mingit sõidinfot panna ootekoja seinale! Üks ajaloo müstilisemaid saladusi, mida mitte kunagi ei kommenteeritud. Vaid ootekoja taga salaja öeldi, et see on ootekodade haldaja ehk reklaamipakkuja ehk maksumaksja taskust raha võtvate reklaamärimeeste käsk!
Kui hästi aga need sõiduplaanid pimedas saava nähtavad olema?
Nothing!
Väga ilusad klaaspiirded! Ja siin on ka tõepoolest puid istutatud!
Mitteroheline Tallinn on aga see, kui on taas sõiduteede valgustamisele keskendutud. Kui ma ei eksi sai siinsele teele paigaldatud 510 tonni rööpaid, aga kui palju terast kulus rohepealinna mittevajalike suurte postide jaoks? 1500 tonni? 5000? Rääkimata nende võimsamate lampide suuremast elektrikulust.
Alumisel pildil aga vist on puudu üks madalam koht tee ületamiseks. Muidugi on see taamal olemas ja ka seljataga, perrooni teises otsas.
Tegelikult võinuks kaaluda siin trammipeatuste katuse alla viimist. Talvel tuul toob ikka lund, aga ehk olnuks siiski ka sel ajal siin vähem lume- ja libedaprobleeme?
Väga lahedad on aga nostalgilised piirdepostid! Ja veel kord, ka puud!
Üks huvitav asi torkas veel silma. Majad siin juba enne olemas ja ega ma teagi, mis maja mingi on. Kuid igatahes töötaja või klient, kes trammiga tuleb, peab sissepääsuks tegema hiigelringi ümber majade ja aedade!
Mida aga veel oodata? Kahtlemata suurt nurinat sel teemal, kuidas paljudest KOHTADEST TALLINNAS ei saa ilma ühe või rohkema ümberistumiseta sadamasse. Mida me siis nüüd õigupoolest võitsime? Ühes grupis juba teema üleval ja kommisin nii:
Üsna koomiline on siinset kohatist targutamist jälgida. Trammiga on aga tõesti nii, et sellel sadamalõigul on nii plusse kui miinuseid. Eesmärk oli muidugi näiliselt tegus eesmärk - ühendada transpordi sõlmpunktid. Mure ainult selles, et lennukeid meil ju na harva? Ehk et üks ümberistumisvõimalus muutub marginaalseks/mõttetuks.
Kaugbussid võinuks vabalt Ülemistelt sadamasse suunduda, Pärnu maanteed pidi saabuvad bussid samamoodi läbi Viru väljaku, sest bussijaama asukoht on üsna halb - KESKLINNAST KAUGEL!
Samamoodi saab Nõmmelt linnaliin 36 sõita sadamani. Ilma 510 tonni rööbasteta ehk ilma, et pidanuks maksma üle 50 miljoni. Ja kui vaadata Tallinna busside liinivõrku, siis kordades odavamalt saanuks KOGU linnast suunata sadamasse 10 või rohkemgi bussiliini? Või kuidas? Tõsi, ka bussiliinide pikendamine ja uued bussid maksavad, aga maksavad ka trammid. Nii et bussiliinide pikendamine on nagunii nüüd käimas ja need, erinevalt trammist, tekitavad tõepoolest suure sammu kogu linna ÜT parandamiseks.
Vähe sellest, sinna saanuks suunata ka suure osa maakonnaliinidest? Veelgi enam, õigel ajal asju planeerides saanuks sinna suunata Balti jaamast isegi osa ronge!
Unustada ei tohi sedagi, et nüüd plaanitakse oluliselt vajalikumat trammiliini (kui eelistada üldse trammi, mulle tõesti nendega sõita meeldib) Pelguranda ja Liivalaia, aga Sõle kaudu nende ühendamiseks ... POLE RAHA . Pakun, et puudu jääb nii 50+ miljonit?
Kaugbussid võinuks vabalt Ülemistelt sadamasse suunduda, Pärnu maanteed pidi saabuvad bussid samamoodi läbi Viru väljaku, sest bussijaama asukoht on üsna halb - KESKLINNAST KAUGEL!
Samamoodi saab Nõmmelt linnaliin 36 sõita sadamani. Ilma 510 tonni rööbasteta ehk ilma, et pidanuks maksma üle 50 miljoni. Ja kui vaadata Tallinna busside liinivõrku, siis kordades odavamalt saanuks KOGU linnast suunata sadamasse 10 või rohkemgi bussiliini? Või kuidas? Tõsi, ka bussiliinide pikendamine ja uued bussid maksavad, aga maksavad ka trammid. Nii et bussiliinide pikendamine on nagunii nüüd käimas ja need, erinevalt trammist, tekitavad tõepoolest suure sammu kogu linna ÜT parandamiseks.
Vähe sellest, sinna saanuks suunata ka suure osa maakonnaliinidest? Veelgi enam, õigel ajal asju planeerides saanuks sinna suunata Balti jaamast isegi osa ronge!
Unustada ei tohi sedagi, et nüüd plaanitakse oluliselt vajalikumat trammiliini (kui eelistada üldse trammi, mulle tõesti nendega sõita meeldib) Pelguranda ja Liivalaia, aga Sõle kaudu nende ühendamiseks ... POLE RAHA . Pakun, et puudu jääb nii 50+ miljonit?
A-terminalile saab nüüd trammiga üsna lähedale, D-terminali kasutajatel nii ei vedanud. Kuulda sai Ossinovskilt, et seda küll planeeriti, vist kuskilt Ahtri kaudu, aga et too tehti ammu ära, siis ei saanud jälle.... midagi!
Sadamaala on meil kohati juba üsna kaasaegne ja võib öelda, lausa modernne. Ja kohati mulle täiesti meeldib, kuigi näen erinevalt paljudest ka seda, kui meeletult siia terast ja tsementi kulub. Kõik see tähendab karjääre ja hävitatud loodust nii et alati tuleb asju vaadata kriitilise pilguga. Muidugi, ma ei eitagi muutusi, sest küll saab mõnede hoonete eluiga läbi, küll on mõne lageda koha täisehitamine mõttekas jms. Ärikat muidugi keskkond ega tulevased põlved ei huvita, tema armastab ehitada. Ja raha andke nüüd ning kohe!
Täna avati Tallinnas pidulikult uhiuus Vanasadama trammiliin, millega saab sõita alates 1. detsembrist. Uus trammiliin aitab muuta Tallinna keskkonnasõbralikumaks ning ühendab linna olulised transpordisõlmed - lennujaama, Rail Balticu terminali, Tallinna sadama ja Balti jaama. Trammiliini ehitamist toetas EL taasterahastust 36,5 miljoni euroga.
Mis mul üle jäi:
Eks tramm on parim sõiduvahend, aga sama trammitee puhul peab nõustuma Pärtel-Peeter Pere kunagise ütlusega - suuresti raharaiskamine. Ja kuna teise poliitiku sõnul "raha ei tule seinast ja linnal seda jätkub vaid poole tee tegemiseks" jääb just see summa puudu Pelguranna - Kristiine lõigu ehitamiseks...
Kristiine/Lilleküla ühistransporditerminal on järgmine koht, kus tehakse jälle POOL "koolitükki" ehk et asjadega venitatakse nii kuidas jaksab. ja mis kõige olulisem, linn ei taha teha tagasihoidlikult vaid ikka maksta 2-miljonilise töö eest 20 miljonit!
Eks arusaam ELU EDENEB mõistest on erinev. Kui muidu vaatan sadamatrammile sellise fifty-fifty "saldoga", siis valelik propaganda paneb vihastama. Ma ei tea, kelle elu see enim edeneb? Vaadates seda, kuidas EK vaikib või hoopis kiidab meie röögatut tuleviku võlakoormat Rail Balticat ja ei piiksatagi selle peale, kuidas Kallase-Siim selle meile poomisnööriks kaela tõmbas....
Maserati ostusoovi korral saab küll trammiga kohale. Aga portofranco varemed jäävad vist kauaks, kuni vesi ja külm need tümaks teeb ja siis taas kord lammutatakse?
Siin mingil põhjusel ei saanud vist rohelust kasutada, ka murukivi mitte? Trammitee aga jätkub sinka-vonka, nii et kiire ühistranspordiga siin tegemist kindlasti pole. Harva sõites see mind muidugi ei häiri, sest enamasti pole kiire kuhugi. Igapäevasele sõitjale on lood teised. Aga eks suundumus olegi ju tasapisi "aeglasema elukeskkonna" poole. Plaanitakse ju aina rohkem autodegi piirkiirust alla tuua ja see on mõistlik. Töölesõidud muidugi võtavad paljudel inimestel ära osa vabast ajast, seda enam oleks vaja 4-päevast töönädalat, see justkui kompenseeriks.
Vahvad majad ju?
Väidetavalt peaks busside seisuplatsi asemele loodama linnapark. Loodan väga, et sellest osagi saab kujundatud tihedama puistuga varjupakkuva alana. Ja vaja seda bussidele tõepoolest pole, sest minu väga ammune mõte linna LÄBIVATEST bussiliinidest saab aina enam teoks. Paraku aga võim maakonnaliinidega seoses venitab taas nii mis kole!
Huvitav, mitu joogiveekraani linn siia sadamaalale on loonud?
Väga lahe, kui ka need sillutisekivid aastakümneid vastu peaks.
Ka selline äravoolu "luuk" on see, mida olen tänavatele ammuilma soovinud. Tore! Turvalisem kui vanamoodsad ning teekatte uuendamise, eriti asfaldi puhul, ei nõua kapitaalset tänavatööd.
Korra olen siinkandis spetsell ka vaatamas käinud, huvitav on see, et suurte hoonete ehitajad ei kuluta mitte vattigi kõnnitee valgustamiseks, isegi ukseesistel!
Ja ennäe, tramm juba ootabki A.Laikmaa peatuses.
Liin 2 hakkab siis siitkaudu sõitma, sõiduaeg pikeneb 4 min võrra. Mõjutabki see eelkõige Kopli suunalt Ülemistele sõitjaid ja vastupidi, kui ka liin 5 sõidaks siitkaudu, siis sellel oleks mõju teoreetiliselt väiksem, sest vaevalt, et Tondilt tulijad väga Balti jaamani sõidaks.
Aega kaotab trammisõidul üldiselt aga liiga kõvasti, eelkõige just fooride taga seismise tõttu. Hea, et trammidel on olemas vähemalt valmidus hakata mõjutama fooride tööd, kas, kuidas ja millal see toimima võiks hakata, ei tea. Mõne foori puhul oleks seda väga vaja küll.
Tore olnuks kui mõnis austatud kultuuriinimene oleks "õhtut juhtinud". Poliitikutele vahelduseks.
Valisin pildistamiseks, kuulamiseks ja nägemiseks head kohta. Küll oli hea, et post oli kõrval, sellele nõjatumine oli puhas lust.
F: Andres Putting (Päevaleht)
Läks aega, mis läks, igatahes vähem kui trammitee ehituseks kulus ja hakati ka kõnesid pidama. Ja kuigi ma ei ole sadama trammitee ehitamise pooldaja, siis töö on tehtud ja loodetavasti tublisti! Nii et eks õnne valmimise puhul peab ikka soovima.
Elektri-Jevgeni! See on heatahtlik hüüdnimi selle pildi puhul, pahatahtlikkust ju minus polegi.
Vahepeal aga hõljus keegi hoopis õhus, ilma elektrita...
Isegi daamid pöörasid häbelikkusest või hirmutundest pilgu ära!
Ja oligi lindilõikamise aeg käes. Iga lõikaja vast sai ikka oma lindijupi!
Ja kui sõiduks läks, valideerisid ausamad kodanikud muidugi oma kaardid!
Et aga ministrid jt liiga ülevoolavaks ei muutuks, tuleb nende silme ees pidevalt virvendada...
Ega te ei pääse, kulla poliitikud! Tahate positiivset imagot, käituge nagu mehed!
(Tänaseks on vaid sotsid viimasel ajal aralt kuskil pbisenud mõne korra Rohuküla raudteest, kahjuks aga on ka Svet, kuigi HR pooldaja, ehe erakonna juhistele alluv poliitik. Petiste erakonnast pole mõtet rääkida, seal vaid P-P. Pere midagi jagab keskkonnast.
Rahva ehk valija hääl on aga kahetsusväärselt ära vajunud)
(Tänaseks on vaid sotsid viimasel ajal aralt kuskil pbisenud mõne korra Rohuküla raudteest, kahjuks aga on ka Svet, kuigi HR pooldaja, ehe erakonna juhistele alluv poliitik. Petiste erakonnast pole mõtet rääkida, seal vaid P-P. Pere midagi jagab keskkonnast.
Rahva ehk valija hääl on aga kahetsusväärselt ära vajunud)
F: Rene Mitt.
Korraks uurisin ka Kristiine tausta ja nagu loo algul kirjutasin, vajadus euroraha kulutada on suur! Ehk ei mingit säästlikkust, rongiliiklus tuleb mõneks ajaks seisma panna ja perroonid kas viaduktile või selle kõrvale ehitada. Ei sest pole midagi, et teisele poole minajatel vahemaa suureneb või et lahendus on kümneid kordi kallim, ümberistumisprotsessist on vaimustus nii suur!? Huvitav, mis "eksperdid" küll neile nõu annavad?
Hannes Luts on meil üks väheseid targemaid päid ekspertide hulgas, aga kui ei saada aru ei minu ega ka tema jutust, siis on lood pahasti! Ajafaktorit tähtsustatakse sageli liiast üle, sest mis probleem saab olla sellest, kui bussile-trollile tuleb rongilt, või vastupidi, minna mõnisada meetrit? D-Terminali minek võtab trammipeatusest ju veelgi rohkem aega? Kui Tartu ja Narva raudteedel maksab 1 minutiline ajavõit 10 miljonit, siis kas Tallinnas jalaliikumiseks peab sama tegema?
Ei tohi unustada, mida Kristjan Järvan bussiliini muudatuste ajal korduvalt ütles: "RAHA EI TULE SEINAST"! Pidanuks alati ka lisama, et maavarad ei tule kuu pealt! Sealt, kuhu oleks paras vastutustundetud poliitikud saata! Las siis kaevandavad, kurat!
(Nali kõlab hästi, eks?)
(Nali kõlab hästi, eks?)
Mina läksin oma trammile, teised teisele, kolmandad... sinna, kuhu Hobujaamast ikka minnakse. Nagu mindi juba hallidel aegadel ka bussiliini nr 8 pealt.....
Ja oligi vupsti sõit tehtud! Tõsi, mingil ristmikul kadus fooridel vist vool ära nii et pidime pikemalt seisma. Aga muidu laabus kõik kenasti (ahjaa, kuskil ka mikrofonid jukerdasid).
Üks asi on taas ajalooks saanud. Küll aga tõsiselt tahaks südamele panna, ka valijatele - küsige alati, et miks linnal raha ei jätku, aga seda kulutatakse kümneid kordi rohkem vajalikust. Või teistpidi, kas raha ei jätku sellepärast, et ... tahaks kiiresti ja rohkem huugama panna? Kui palju saaks rohkem inimeste ja ka keskkonna heaks teha, kui mõistus kaine hoida?
Sadama trammiliin? Vist Svet ütles, et selliseid asju tehakse 100 aastaks. Järelikult, kui see on ka tehtud, peab muu ümberringi minema kaasa. Mitte sunniviisiliselt, nagu näiteks ehitatakse tänapäeval majade esimestele korrustele äripindu, liigagi palju kohati, ja need ei pruugi toimida. Sest ümbritsev ei aita kaasa. Kõik peavad mõtlema, mida saab teisiti teha. Sadamaturust Tallink spaani. Ja ei maksa unustada ka seda, et Kadriorgu tullakse pargi ehk looduse pärast, kus on SADAMAPIIRKONNA LOODUS?
Tarkust ja kainust!
Millal Turbas linti lõikame?