Ülimalt raske! Bussiliinide kokkupanek ja planeerimine seda ongi.
Varasemalt on sellest ka korduvalt kirjutanud ja hea meel, et lõpuks on midagi ära tehtud. Ainult, et aega lastakse palju raisku ja see positiivselt liinide käivitamisel reisijate arvule ei mõju.
Muidugi, inimesi mugavustsoonist välja tirida ehk autost bussi on ka ülimalt raske. Peale mugavuse ja (sageli ületähtsustatud) ajavõidu on ju ka muid aspekte ehk olulisem neist vast võimalus valida sõiduaegu. Loomulikult ei taha kaotada nii bussile minnes kui tulles kümnetes minutites aega, päeva lõikes tähendab see väga palju, eriti kui igapäevaselt sõita, seega, liin peab olema tiheda graafikuga.
Minu varasemalt pakutud variandis oligi kaks võimalust - üks kiirliin mööda maanteid ja teine, aeglasem, sissepõigetega asulatesse.
Esimene pilt aga kajastab seda, kuidas tippaegadel sõidavad pea kõik reisijad Tallinna suunas ja vastassuunas reisijaid vahel peaaegu polegi. Suuresti on see paratamatus, sest kogu infra on kujundatudki selliselt. Ringliini põhimõte on õnneks veidi teistsugune.
Sauele sõitsin kiirrongiga, sest kuigi hommikune liiklus väga tihe, siis 3 minutit ümberistumiseks tekitas tunde, et sellest ei pruugi piisata. Kuigi seekord kohapeal nägin, et kõik oli nagu kellavärk ja oleks jõudnud.
Et kiirrong aga Padulas peatub, on käkk! Kui üldse Laagri ja Saue vahel peatuda, siis ikka Urdas? Sest Padulas ei ole pea üldse sõitjaid ja veel vähem sõidavad nad siis, kui juba järgmises peatuses peaks ümber istuma, et saada nt Hiiule.
Sauekate jaoks on aga tihe rongiliiklus taeva kingitus ja sõitjaid alati väga palju.
Peatuse juures suured ehitustööd, aga tulemuse kohta raske midagi ennustada. Eelmisel korral vallavalitsus midagi kuulda ei võtnud ja käkke kuhjus. Nüüd ka neid ei huvita, milline saab olema tulemus? Aga eks näis.
Kui tööpäevadel bussiliiklust on, siis puhkepäevadel istu rongi või võta auto.
Olen kuulnud arvamust, et kuna ka Saue siseselt on mõningaid sõitjaid, siis see, et 191 ja 199 sõidavad sisuliselt üksteise sabas, pole see just kõige parem variant. Hea pole seegi, et 191 sõidab vaid kesklinnani, see peaks sõitu jätkama kuhugi edasi. Kas Viimsisse vm, on omaette teema.
FB-s saab küsida ja ajuti ka sisukat arutelu, aga nagu ikka ilmub sageli tosinate viisi mõttetuid kommenteerijaid, kelle eesmärk ei ole arutelu, vaid poosetamine ja irisemine.
Selle tõestuseks võiks vast sadu näiteid tuua. Vaadake või liiklusteemalisi postitusi. Ka mõnes väikses grupis, kui öelda, et milleks peaks maanteel sõitma selga, ehk mitte pikivahet hoidma", ilmub sageli kohe uusi liikmeid. Nende eesmärk pole ka arutleda vaid liiklusviha õigustada. Mind ajas parajalt naerma, kui ühes loodusgrupis oli teemaks kivim, tume ja känkras ning kümnete viisi tuli neid inimesi gruppi, kelle arvamus oli, et "see on dinosauruse kivistunud s...junn". Vaat selline ongi sageli kõige aktiivsemate kommenteerijate tase....
Sauel vist on rattaga sõitjaid rohkemgi kui Tallinnas? Vähemalt elanike arvu suhtes.
Aga reisijatest. Vahetult enne 199 peatus tühi 191. See näitab, et endiselt on midagi selle liiniga väga valesti, sest sõitjaid ei ole. Ka 199 on kuuldavasti ikka tühjavõitu olnud, viisakalt öeldes ja nii oli ka täna hommikul. Koos minuga tuli bussi 1 inimene ja kogu liini peale tilkus neid kokku alla 10. Muidugi, sellise liini toimima hakkamise aeg on väga pikk ja iseenesest mõista, ei saa ka ühe sõidu järgi adekvaatset otsust teha. Kuuldused vähestest sõitjatest aga jäävad.
AJAKULU ehk sõiduaeg liinil reisijate jaoks ei ole eriti suur kogu liini lõikes, kuigi tõenäoliselt sõidetakse pigem naaberasulani. Muide, osaliselt mõjutab seda ka pidev keerutamine ringteede ja ühendusteede puhul, sõit oleks justkui üksainus keerutamine, mille vahel on üksikud sõidulõigud. Aga nii see Tallinna ümbruse teedevõrk on - ükskõik kuhu saamiseks peab kuhugi ära pöörama, mööda rampe viaduktidele ja alla sõitma jne. Igal juhul soigumist, et "autoga võrreldes on bussiliin ja raha raiskamine mõttetu", kuulata ei tasu.
Kahtlemata on liini mõte eelkõige selles, et kahe kõrvutiasuva asula puhul oleks sõitjaid rohkem, kui pikematel otstel, väga oluline on aga siiski, et bussiga saab sisuliselt KOGU asula piires väljuda ja siseneda. Nt Saku kesklinna järel õlletehase juures jne. Just sellise põhimõttega peaks olema kogu maakonnaliinide võrk ning kui keegi kavatseb vastu vaielda, siis tasub vaadata linnaliinide kokkupaneku väga positiivset tulemust.
Ja mõnevõrra võiks eeldada, et neid "jupitisõitjaid" olekski Saue - Saku ja Saku - Jüri lõigul eelkõige. Aga ei ole. Miks? Kas ajad ei sobi kuidagi töölkäijatele? Õpilased ei käigi nii väga naaberkoolides ega ka huviringides? Et igas asulas on ka üleliia palju poode, pole ka mingit põhjust mõnesse suuremasse kaubanduskeskusesse sõita?
Piirkonnad asulate vahel ja kõikvõimalike ettevõtete puhul on aga sisuliselt inimtühjad ja nii on mõnedki pikemad lõigu peatusi tegemata täiesti õigustatud.
Mida inimesed liinist arvavad, on ka küsitud (IIL), kuid konkreetset info selle kohta pole. Keegi siiski arvanud, et peaks ka Kiilit läbi või IKEA eest läbi sõitma - ma ei tea! Kindlasti mõni sõitja IKEA-sse oleks, aga miks peaks sinna sõitma massid? Eriti kui Vaelas pole peatust? Kuigi katsetada tasuks.
Kiilil aga on niigi üsna head ühendused ja pole aimugi, kuivõrd peaks ühendust olema ka Sakuga? Oskate öelda? Ajaliselt see lisaks üksjagu ning keerutamist ja tiirutamist on niigi küll.
Liini pikendada Keilani? Nagu oleks mõte, aga nagu ei ole ka. Jah, Keilast läbi Tutermaa Saueni ei liigu tõesti busse. Ja kui Keila, siis kuhu? "Lillepõllule" ehk Kullerkupu tänava suunas? Või ikkagi Rõõmu kaubamajani?
Küll aga peaks kaaluma hoopis Lagedi Jaam peatuse kaudu sõitmist? Seda peatust pole kohalikud võimurid siiani suutnud küll teha. Eriti kui siin suunal rongiliiklus tiheneb, saaks ju ehk ka siin ümber istuda ja Lagedilt (Aegviidu suunalt tulijatele) pole Jürisse siiani bussiliini? Muidugi, kui liin on Sakus juba rongidega seotud, on keeruline sama tagada ajaliselt Lagedil. Kuni peatust vahetult rongipeatuse kõrval pole, tuleb kasutada Lagedi Kaupluse peatust.
Või hoopis Viimsi? Lasnamäelt peale esimest peatust (või peale Mustakivi) suunduda sinna Pärnamäe teed pidi?
Mis võiks neist valikutest olla potentsiaalseim? Seda võin küll öelda, et raha kulutamine erinevatele uuringutele on vast kõige mõttetum. Sest meil ju armastatakse ka mobiilpositsioneeringutest rääkida, aga mida ja kus see siiani on andnud? Kuskilgi? Nii ei anna midagi ka läbimõtlematult tehtavad Ainuke, mis aitab, on loogika, asjatundlike bussijuhtide arvamused (sh ka nende töötingimused olulised) ning katse-eksituse meetodid.
Kindlasti mängib rolli ka raha. Reisijate taskust. Väga paljud ei tule ÜT, sest kohati on, just mitmekesi sõites, autoga (näiliselt?) odavam. Seda siis kui auto ju nagunii olemas ja ei jäeta seda ka nii palju kui reaalsuses võiks rongijaamadessegi, ammugi siis bussipeatustesse, kus pole isegi P&S parkimiskohti. Tasuta sõitu suure (poliitiliste) vastaste tõttu õigeks ei peeta, aga pole ka ca 25-eurost kogu süsteemi hõlmavat kuupiletit kogu Harjumaa ja Tallinna ulatuses olemas, 50 või 80 eurot on aga juba suur väljaminek, veel suurem kui see korrutada pereliikmete arvuga.
Üks oluline nüanss puudutab ka liinikirjeldust Mustakivi - Jüri - Saku - Saue puhul on oluline, et Saku asemel oleks kirjas Saku Jaam, sest see annaks aimu, et tegu võimaliku ümberistumiskohaga ja loogiline oleks, et Saku vallavalitsus saaks selle peatusenime ükskord lühendatud.
Ning kahtlemata peaks ka Kohilas, Raplas ja mujalgi olema jaamades info liini 199 kohta, koos selgitusega, et kohati saab seal ümber istuda.
***********************************
Lisan 25.10 leitud infot:
IIL-i lehel on siiski ka olemas mingi kokkuvõte, kuigi tekst on ikka nii propagandistlik, et anna olla! Eriti iseloomulik on see viimasel ajal ja viitab sellele, kuidas ettepankutesse suhtutakse. Korduvalt on ju kirjavastuseid olnud "liinivõrku koostavad ikkagi spetsialistid, aga mitte suvalised aktivistid", mis sest, et mu ettepanekud ja lahendused osutuvad järjest õigeks üle kogu Eesti.
Septembris käivitatud ringtee bussiliin 199 on saanud elanikkonnalt palju positiivset tagasisidet. Kuni 15. oktoobrini kogus IIL uue liini kohta ligi 200 ettepanekut ja kommentaari, mis näitab inimeste suurt huvi ja ootust teenuse suhtes.
Tagasiside analüüsist selgub, et bussiliin 199 on elanike jaoks väga oodatud ning hinnatud ühendusvõimalus. Paljud ettepanekud puudutavad liini teenindusala laiendamist, et buss jõuaks rohkemate sihtkohtadeni ning teenindaks laiemat piirkonda.
Rohke tagasiside ja ettepanekute hulk näitab, et uuel ringtee bussiliinil on oluline roll kohaliku liikuvuse parandamisel ning elanike igapäevaste sõiduvajaduste täitmisel.
Tsitaadid:
” Väga meeldib, et saab otse Jürist Sakku ja tagasi. Enne ei saanud ilm autota sugulastel külas käia. Lasnamäele sõidab ka väga kiiresti. Väga mugav.”
” Buss 199, igavesti tore ja minule vajalik liin Jüri-Saku. Sõida nagu taksoga 22 min. Tunnen esimest korda elus, et liin on tehtud minule! Kahju ainult, et nädalavahetusel ei sõida.“
„Mõned sõiduajad vajavad kohandamist kooliaegadega.“
„Peatuse juures puudub ohutu ligipääs kergliiklusteele“
Tagasiside põhjal joonistus välja viis enim mainitud ettepanekut bussiliini 199 arendamiseks:
45% vastajatest soovib liinile peatust Lagedil
32% soovib peatust IKEA/Kurna piirkonnas
16% soovib, et liin läbiks Kiilit
13% soovib liini pikendamist Keilani
8% soovib, et liin sõidaks ka nädalavahetustel.
Kiili läbimist ma siiski pigem ei poolda, kui üldse, siis esmalt võiks kaaluda peatust Vaelas. Üldse, nagu juba varemalt olen kirjutanud, peaks sel juhul olema kaks liinivarianti ja Kiili, IKEA-sse vm põikama vaid osa neist.
Sageli tuuakse välja, et praegustest suurem osa sõitjatest nagunii sõidavad tasutash pensionärid. Ehk võiks olla selline kogu piirkonna ÜT või lausa kogu Eesti bussiliikluse jaoks kuupilet pensionäridele tõesti olemas olla? Viskad bussijuhile 25 ja vormistab selle kohe kaardile?
Tallinna lähiümbrus on aga tõesti täis kõikvõimalikke ettevõtteid ja ladusid. Sulaslge, et see on läinud üle igasuguste piiride, sest pooli neid hooneid pole kindlasti vajagi ja omaette kiratsevaid sama valdkonna "putkasid" üksteise kõrval samuti mitte. Siin sõites saab igal juhul aimu, et linnastumine koos mõttetu "kräpiga" on läinud üle võlli!
Eriti suur on kulu maksumaksjale aga siinse teevõrgustiku tõttu, sõlmi ja viadukte on kõik kohad täis.
Jüri on elukeskkonnana ikka väga kirev ja tundub, et ülehinnatud. Nii tööstust ja maanteid täistopitud asula ei kutsu elama. Seda enam, et tegu pole ju isegi mitte linnaga, ammugi mitte maakohaga. Poliitikutele aga sellised vallad meeldivad, seda oli näha ka valimistel ja eriti need elanikud, kes ÜT ei nõuagi. Sest nii on loota korralikku palka ning sooje kohti.
Kerge vastuolu siin igatahes on - maanteed kõikjal on autosid täis, aga buss tühi. Selge, et autod tulevad ka kaugemalt ja "kõrvalt", aga kahtlemata sõidetakse ka nende asulate vahet.
Pole ka karta, et siin võiks loodus oma saada, ehitusi aina lisandub.
Aga linn juba paistabki! Tõsi, see ringliin siis toob reisijad Tallinna, kuigi tegu on vaid killukesega Lasnamäest. Edasi, kuhu iganes sõitmiseks, peab ümberistuma. Nii et tekibki küsimus, miks lõpp-peatus ikkagi siin on? Ühendused Mustakivi peatusest on muidugi päris kobedad, aga kas lasnamäelane hakkab sedapidi sõitma Jürisse või kaugemale? Paljud neist üldse teavad, et selline liin on?
Bussiliikluse tihedus sel liinil on praegu aga üsna hea. Või arvavad Saku, Jüri jt kohtade elanikud teisiti?
Kas ja kustkaudu liin võiks edasi Viimsi suunas minna, sõltub muidugi ka teedeõrgust. Rauna peatuses nii häid ümberistumisi pole, kui Lasnamäe olulises sõlmes Mustakivis.
Vastukaja.
Kahjuks Ülemistele selle bussiga ei saa. Lisaks võiks see olla vähemate peatustega = kiirem. Miks Sauel on vaja iga tänava nurgal peatuda?
Selle kohta on minul endal täiesti isiklik arvamus - kiiremini ei ole alati kõige tähtsam. Ka sellepärast, et ei mõne peatuse ärajätmine ega ka mitte sõiduplaani viimase vindini keeramine ei too reisijaid juurde. Peatuste vähesus pigem vähendab nende arvu, sest pikki vahemaid jala käia ei soovita. Ning tegelikkuses ei anna peatuste ärajätmine mingit efekti, võidad ehk mõne minuti kogu liini ulatuses. Kas see paneks sõitma? Ei iial!
Kui selle bussiga saaks ka Ikeale ja sama kandi muudele kauplustele- firmadele lähemale, oleks kindlasti rohkem sõitjaid.... buss küll vist peatub seal kiirtee ääres, aga üle või ümbert jala ei saa mitte kuidagi sinna
Praegu isegi sinna tööle või tööampsudele pole võimalik Sakust saada.
Vastasin:
see on tänu sellele, et kõiki neid teid planeerides ei mõeldud ei bussisõitjatele, ratturitele ega jalakäijatele. Ning eks suur osa firmasid polegi "ostjatele" mõeldud ning töötajate arv väike. Seega ei saa ka ega pole mõtetki iga ukse ees peatuda
Küsiti ka Saku - Keila ühenduste kohta. Saab aga.... ei tasu unistada, et sama kehtib ka Kiisa ja nt Kohila kohta.
On olemas ka liin 113 Vana-Pääskülast (maakonnaliinide peatusest) Saku jaama, ka vaid TÖÖPÄEVITI. Varem oli see pigem õpilasliin, talvel 5, suvel vist 3x päevas ja Sakus oli see rongidega seotud vaid juhuslikult. Aga igal juhul sakukatele otseim ühendus Keilaga.
Nüüdseks peaks olema paremaks muudetud, vist 7x päevas, aga hommikul need Sakus rongidega Rapla poole sõitmiseks ei sobi. Alates lõunastest bussidest kuni õhtuni jõuavad need Vana-Pääskplast Saku jaama parajalt enne ronge.
Saku jaamast Vana-Pääskülla sõitmiseks sobivad aga vaid hommikust kuni lõunani bussid.
(Kahjuks on ÜTK ja riigi tase selline! Pakutud kiirem variant Kiisalt/Kasemetsast Vana-Pääskülla on laual juba aastast 2011, sealt edasi võiks see sõita kas Saue - Keila või hoopis Nõmme kaudu kuhugi. Aga poliitikuid ei huvita, parem kui ei sõidagi)
On ka mingid Saue vallaliinid, Sauelt Kiisa jaama, aga neid niisama ei leia otsinguga peatus.ee, tuleb minna maakonnaliinid ja kerida kuni leiad S10. Tööpäeviti, nt Kiisa Kauplus peatusest 7.40 ja 15.27. Kiisa Jaam peatusest 13.15.
Tagasi Kiisa jaama jõuab 13.17 ja 17.11 (ehk et rong läheb ära 1 min varem), Kiisa Kaupluse juurde 15.16. Üldiselt täiesti mõttetu, ainult äärmise häda pärast.



Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar