ESTONIAN BLOG

Soovi korral võite kirjutada ka meilile

loodusemees@gmail.com

Kui avaldate arvamust blogis, tuleb raport postkasti Teie külastusest, nii et saan esimesel võimalusel Teile siinsamas vastata.

Olen tänulik nii toetavate kui kriitiliste arvamuste eest. Ka sarnastest teemadest välismaal. Tähtsaim on see, et arvamused olulised mulle kui ka neile, kellest sõltuvad paljud otsused.
Kommenteerige julgelt, see oodatud!

Päikest!

Vaadake ka EESTIMAA BLOGI 2
http://eestimaablogi2.blogspot.com/
ja Looduse Blogi
http://llooduseblogi.blogspot.com/
FACEBOOK
https://www.facebook.com/groups/685489471517376/?fref=ts

esmaspäev, 29. august 2011

EHITUSMEESTE MEELITAMISEKS KÕLBAB PRÄÄNIK.


Kuigi suitsupääsukesi meil tänavu vähem, siis vaevalt, et põhjuseks paremad olud-palgad Soomes. Ehitatakse siin ikka tavapärasel moel...

http://www.e24.ee/544350/oskustooliste-poud-raskendab-ehitustahtaegadest-kinni-pidamist/

Hea präänik maksab aga palju! Nii et saladus polegi nii lihtne. Küll aga on mureks seitsme astme alltöövõtjad. Kui suure hanke võidab Litsmetsa Mats & Pojad, siis tegelikkuses puuduvad tal üldse töötajad (oma küla mehed siis Soomes jm), tellitakse allhanked paljudelt firmadelt, kellest paljudel pole ka kindlalt ametimehed 100 %-liselt täidetud, kasutatakse omakorda alltöövõtjaid jne... Kohati on see mõistetav, eriti väga spetsiifiliste ametimeeste puhul.
Kui Litsmetsa Mats viitsik veidigi rohkem laiemalt spetsialiseeruda, siis peab ta ehituspauside puhul tagama töö meestele mingil muul alal. Loomulikult see ülimalt keeruline ja nõuab tõsist vaevanägemist!.
Maal põllumajandusega tegelenud mees oskas väga hästi jagada tööd, enamus traktoriste tegeles talvel lumetõrjega kaugemal oma tegutsemiskohast. Mastaabid muidugi erinevad, kuid kindluse tagamise näiteks kõlbab see küll.
Muidugi peaks ehk ehitusettevõtte mehed olema nn "laia profiiliga". Ehk leidma samuti mehhanismide juhtidele võimaluse tegeleda talvel lumetõrjega, kui ehitustöid vähem. Või metsatööstuses. Veel kord võin lisada, et loomulikult on selliste erinevate asjade ühildamine vägagi kerukas, kuid tõenäoliselt paremat võimalust pole.

Kui palga vahe on umbes kolmekordne, siis tuleks see vähendada kasvõi nui neljaks minimaalselt kahekordseks! Sel juhul paljudki head tegijad nii lihtsalt pere juurest minema ei läheks. Ning saavutatud taset peab lihtsalt hoidma, meil kipub olema pigem oskust mingi pisiasja puhul taas kokkuhoidu üritada, väikseimgi tunne töömehel, et tema pealt üritatakse kokku hoida, tähendab aga usalduse langust ja juttude levikut. Nii ei tulegi peale hiljem häid uusi mehi, vaid viinaveaga tühikargajaid.

Seitsme alltööettevõtja puhul kaobki puuduolev palganumber erinevate firmade kasumisse ära! Pole meil siin kerge kellelgi...

Õnneks on minul lihtsam, tean töömeest, kes teeb hea hinnaga ( hea hind tähendab, et rahul nii teme kui mina) vajalikud tööd ära. Ja kui mul tellimiseks raha vähevõitu, siis tellin vähem tööd. Nii ka riik peaks tagama pigem vähem objekte, kuid see eest kvaliteetselt ja õiglase hinnaga (maksumusega), mitte püüdma teha võimalikult palju.

Muide, seda suhtumist eriti hästi näha teedeehituses. Oleme küll sellel alal 20 aasta jooksul paljutki unarusse jätnud, kuid ei tohiks sellepärast veel uisapäisa tormata laial rindel rabama. Nii teeme küll kümnetel kilomeetritel teede remonti, jalgrattateid selle kõrval tehakse aga vaid küünemusta võrra.
Linnatänavatel on aga silma torganud üks nüanss. Tänava suurremondi puhul jääb enamasti kõik samaks, kui ennegi. Ometi on üks nõrk koht - kanalisatsiooniluugid! Need tihti hiljem kipuvad vajuma, uuesti asfalteerimisel aastate pärast vaja tõsta jne. Ehk oleks loogilisem veidigi rohkem kulutada ja võimaluse korral kanalisatsioonikaev viia tänavalt "välja"? On ju võimalik vihmavee äravool tänavalt kanalisatsiooni teha äärekivide "alt", seega oleks tänav ilma luukideta?
Seda on eriti märgata, sõites Lillekülast piki Tehnika tänavat. Kümned lääbakil kaevud teekattes, kusjuures eriti ohtlikud muidugi jalgratturitele!

Ka raudteel võib eeldada, et töödega venitamine läheb tunduvalt kallimaks. Balti jaams tehtav teede remont tänavu ja platvormide ehitus koos kontaktvõrgu tegemisega tuleval aastal tähendab eelkõige suuri ebamugavusi reisijatele. Ehk olnuks lihtsam kasvõi pool jaama kapitaalselt liikluseks sulgeda, teha mõne kuu jooksul kõik tööd, suve teises pooles siis teine pool? Ei tea, eks rolli mängib nii rahaeraldus kuimuud asjaolud.
Platvormide ehitus venib kohati. Üks firma võitnud kümmekonna platvormi hanke, kuid eri spetsialiste (elektrikuid, trepi ja käsipuude paigaldajaid jt) jätkub vist vaid korraga ühele platvormile. Või hoopis on tööriistu firmal vähe?

Enim kahju on sellest, et Ühispeatuste ehitamine nii hiljaks jäi. Nüüd tuleb kõike teha eraldi, aga teisest küljest see hea. Saab järgida vanasõna "Seitse korda mõõda, üks kord lõika".

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar