Thursday, January 29, 2015
Kuidas Parts valijatega kohtus ja kuidas ma sellest üle olin.
Eile
sain kirja, kus kutsuti mind Turbasse. Kohtuma Juhan Partsiga. Et
siililegi selge, et Turba jaoks on kõige olulisem raudtee, siis pidasin
minekut väga oluliseks. Seda enam, et Parts on üks kolmest vaalast, kes
lubanud rongiliikluse taastada, Savisaare ja Helme kõrval. Ja nii siis
istusingi hommikul rongi. Riisiperesse jõudes tõusin püsti ja nägin....
Aususe
huvides pean mainima, et siiski kaks reisijat oli veel! Ning kohe
mainin ära, et Parts kiitis ennast, et üldse Riisipere lõik alles jäi ja
remonditi. Kiidame siis ka.
Aga
laita saan kohe ka. Ei tule muidugi Parts mingeid teadete tahvleid
panema, aga paremate nõunike ja abimeeste olemasolul ei oleks pandud
sõiduplaani perroonile vaid siia (pildil näha olev tahvel). Et näiteks
igasugust infot muudatuste jm kohta, näeks ikka ka seal, kuhu tullakse
autoga! Ei pea minema otsima seda ju perroonile!? Selliste asjade
olulisust mõistavad vaid need, kes piisavalt süvenevad...
Ootekojal
mulluse kontserdi reklaam (üles panna, kontserdid tühistada jm jõuavad,
maha võtta mitte...) sõiduplaan vaid GoBus busside kohta (Tublid!) ja
rohkem ei midagi. Peatuse sildil Nissi tee asemel Nissi.
Turbasse läheb ka lita, aga pilet muidugi kallim kui bussil ja näiteks Riisiperest Turbasse tööle sõitmiseks kallivõitu.
Venemaa
piirangud, kütusehindade ja piimahinna langus jm toonud kaasa
hulganisti soodushindu. Kauplus suur, selge, et pole tegu väikese
kohaga. Natuke siis uurisin ka siin kohalikku elu ja jätsin endast maha
EKRE voldiku.
Mjäu....
Firma,
mis toodab maju. Kas on ikka kindel, et kaubavedudele pole mingit
perspektiivi? Kui infratasu langetamisel langevad tariifid ja väheneks
veoste dokumentatsiooni bürokraatia?
Nüüdseks vanas raudteemajas postkontor, muusikaruumid jm. Ellamaa elektrijaamas aga tegeldakse muuseumi loomisega.
Kui Parts abilisega kultuurimajja jõudis, oli HRT juba kohal ja koosolek alanud....
Millest alustada?
Kuidas
eksminister ja saadikukandidaat (pürib peaministriks) hakkama sai?
3----. Bravuurselt alustades, kohati kõnelejaid katkestades (muidugi,
ka inimesed ise rääkisid vahele ja eks ka mina), veidi liiga üleolevalt,
ülevoolavalt ja enesekindlalt. Esimese asjana tulid jutuks
isamaalisusest lähtuv. IRL pidigi olema (endiselt) isamaaline! Seejärel
"kodukulud alla"! Parts vaigistas mõnevõrra ärritunud ehk siis
tegelikult emotsionaalsed pensionärid osavalt maha, öeldes, et ta kohe
selgitab. Muide, jagan ta arvamust, et tõepoolest, lubadus ei jäänud
täitmata. Sest Kredexi abil majade soojustamine ja kõik muu aitas
tõepoolest kulusid vähendada. Kahjuks oli aga nagu ikka, kogu värk
algusest peale vale. Lubada sel ajal, kui kõrvalkabinetis arutatakse
pidevalt tõusvate hindade üle, midagi ALLA viia, on juba vale. Pigem
võinuks olla "Soojus tuppa"! Või mõni muu inimlik ja hingele soe
lubadus! Sest kui lubadus kõlas justkui kõigile, siis loomulikult ei
jõuagi selle aja jooksul rohkem maju soojustada kui murdosa. Seega
pidanuks poliitik koheselt tunnistama oma "vigu"! Ehk ütlema, et kahjuks
ei jõudnud täita KOGU LUBADUST, vaid osa ja et püüame anda endast ka
edaspidi parima. Seda Juhan tegigi, jättes vahele ainult "vabandamise
koos patukahetsusega"! Inimestele aga see jätab natuke halva mulje.
Eriti kui HRT kohal... Sest olgu mis on, mina tunnistan vigade
tunnistamise olulisust. Seda enam, et mulle korduvalt öeldud, et oskan
vigu tunnistada. Ei häbene seda. Jah, sellepärast peangi seda oskust
oluliseks. Ja eriti oluline on see valijatega kohtudes. Jääd ausaks
iseenese vastu ja sind usutakse.
Sest
kõigele lisaks kordas Parts mitu korda, et kõik lubadused said
täidetud. Et aga mina tean vastupidist, siis seda ka ütlesin. Tõsi,
tuhapilv ja sellele järgnenud lubadus käivitada Riia rong, jäi ju
täitmata, kuigi see just valimislubadus polnud. Aga lubadus ikka.! Sest
täitmiseks ei saa pidada 8-tunnist piimarongi vaid ikka ehtsat, päris
rongi. Muidugi kiitsin ka, porgandite toomise eest. Ja siis Parts
kiitiski ennast Riisipereni tee remondi eest. Kuigi tee enne Riisiperet
remonditud kehvalt ja kõrvalteed üldsegi remontimata. Mitte küll väga
suur asi, aga siiski. Ja siis tegi Parts teise saatusliku vea. Ootasingi
momenti, et öelda talle: VALIMISLUBADUS, MIS LAUSA VALITSEMISPROGRAMMI
JÕUDIS, oli Lilleküla Ühispeatuse tegemine! TÄITMATA!!! Muidugi vaidles
ta raginal vastu, süüdistades selles Tallinna linna, aga mind sellega ei
püüa. Lilleküla PERROONID olid puhtalt riigi ehk riigiettevõtte Eesti
Raudtee asi. Linna asi vaid ehk niipalju, et raudtee ja staadioni vahele
vaja kõnniteed ja linlased käivad samas oma koeri situtamas. Ja see oli
punkt lubadustes, mida mitte grammigi ei täidetud ja mille kohta IRL ei
suvatse siiani oma FB lehel vastata. MINA oleks vabandanud, et näete,
jah, kahjuks juhtus nii, et lükkus edasi, bla-bla... Aga Parts küsis
hoopis, mis perroonid? Ja arvas, et ehk pidanuks järgmise peatuse
(Kitseküla, minu märkus) perrooni "liikuva" tegema. Nalja ma ma mõistan,
aga ei mõista, kuidas minister ei huvitugi PÕHJUSTEST! Siis pole
muidugi ime, et MKM jt ametnikud EI NÄE kunagi probleeme ja oma vigu!
Ja
kuigi Tallinna Linnavalitsus ongi äpu ja paljudes asjades, sh seesama
kõnnitee ja Balti jaam ja väga palju muud, ei vähenda see selle
valitsuse ja ametnike süüd tegematajätmiste pärast! Mis ikka on
tegemata, see on. Ülekäikudest ja ohutusega tegelemise asmel
komejantimisest ei hakanud ma muidugi rääkimagi. See polnud see koht ega
see aeg.
Hiljem
ta siiski julges mõista anda, et mõnigi lubadus veel täitmata. Kui tuli
jutuks, et Turbas pole meditsiinilist teenindust ja inimesed peavad
sõitma Keilasse (pole rongi!) ja Haapsallu (pole rongi!), sest seal
lühemad järjekorrad. Kuidas Nissis suletud apteek ja tuleb sõita
Keilasse (pole rongi) ja Ristile (pole rongi!). Ja kui siis ütlesin, et
IRL lubas apteegibusse....siis Parts ütles, et Jah, murekoht,
Lõuna-Eestiski samad mured (mina pidanuks lisama, et lisaks veel pole
rongi!). Nii et ei maksa bravuuriga tulla ja et lubadused kõik täidetud.
Kindlasti veelgi neid, mis täitmata.
Küsiti
busside kohta. Mina ütlesin, et ma tean lahendusi ja Maanteeamet ja
Harju ÜTK jt pole suutnud neid täita. Ja kui jutuks Keila buss, siis
ütlesin, et buss olemas, aga sõidab valet teed. Ja et juba pea kaks
aastat lubatakse Haapsalu rongbussi ja ikka tegemata ja et see juhtus
juba ka Partsi ajal. Ja et...ma ei mäletagi, mis veel, aga lahendused
tihti olemas. Turba-Riisipere bussi käivitamise asemel, mis maksaks ca
50 000 eurot (sellest rääkis vist valla volikogu esimees - kiitus
muidugi) peaks ikkagi 5-7 bussi olemasolevatest vajalikel aegadel
pöörama sisse Riisipere raudteejaama, mis ei nõua mingeid kulusid, vaid
kasvatab nii rongi kui bussi sõitjate arvu. Sest Haapsaluni pole rongi.
Ja Tõnis Paltsil veel palju selgitada. Sest Parts arvas, et Rohuküla
pole oluline. See koera saba. Mille võiks teha küll jupiti. Küsisin, et
milla siis raudtee valmib? Parts: Kui on olemas otsus, siis kolme-nelja
aastaga. Vale. Nii ütlesingi. Võtku omale paremad nõunikud ja saab
valmis kahe aastaga. Ja kui küsiti sõiduplaanide kohta, et Riisiperes
esimene rong liiga hilja ja päeval vahe ja õhtul ei klapi, siis
ennetasin Partsi ja ütlesin, et mina tean,. et Elron polegi väga süüdi,
sest seal nüüd natuke rohkem kui natuke asjallikum juhtkond. Ja et MKM
on see, kes ei lasegi Elronil vabalt möllata. Ja et selle muutmiseks on
vaja veel paremaid asjatundjaid.
Enne
lõppu jõudis üks härra kurjustada väga kurjasti Partsiga, kui too ütles
sõnu Kremli mõjuagentide, Shveitsi pangakontode jm kohta. Sest küsiti,
kes oleks Riigikogus liitlane või kes toetaks IRL-i, et asjad saaks
liikuma. Kolmas Partsi suur viga. Ta ütles hoopis, et keegi ei toetaks!
Et IRL peab ise teenima 51 kohta. Täielik apsakas. Mina tema asemel
oleks öelnud (ja hiljem ütlesingi), et raudtee küsimuses on vaid kolm
erakonda selgelt välja öelnud selle lubaduse. ja ülejäänud keerutavad
või ütlevad, et see jääb ära või lükkub edasi. Kindlalt edasi! Kaugele
tulevikku. Nii kaugele, et selleks ajaks on meie põlvkonnad kadunud....
Ohjah.
Poliitiline kogemus ei õpeta veel inimestega suhtlema! Ning kuigi
Partsil oli mõnevõrra oskusi ja härra teda tooliga ei visanud, vaid
ütles veel kord, et ei ole kena teisi halvustada, vaid et tuleb ikka
rääkida endast, millega suudetakse hakkama saada. Väga õige. Mina ei
halvustanud hiljem Savisaart vaid ütlesin, et tema hiilgeajad jäid
Rahvarinde aega, ei halvustanud Kutserit, et tolle arvates kõik on
lollid ja küündimatud, vaid ütlesin, et KE-s on inimesi, kellega
populaarsuse kasvu pole oodata. Ja et nõus kohalikega, et Ratas jt
võivad KE-d edasi viia. Kõik on võimalik. Kui tahta. Ei halvustanud
RE-d ega Kallemetsa, vaid ütlesin, et andkem neile andeks, sest nad ei
tea, mida vajavad inimesed (Turbas). Kiitsin Suklest ja Suurt jt, aga
ütlesin, et neil ei ole lootust. Kuna peakontorid ei võta neid kuulda.
ja et hääled lähevad siis tühja. Ja lähevadki ju. Kiitsin Paltsi, et too
vähemalt võtab inimesi kohati (ka mind) kuulda. Ja jagab asju juba
rohkem ja koolitas ka Juhanit. Tore ju. Nii peabki! Aga halvustada
(vähemalt avalikult) küll ei tohi. Iseasi, kui saunas istuda ja õllekapa
manu ilmaelu ja loodreid kiruda.
Nii
et vale, hr Parts. EKRE ja KE oleks kindlasti selles küsimuses toeks.
Või et IRL võiks olla neile toeks. Osav poliitik peaks oskama seda
öelda. Mitte kiitma ega ka kartma sellest hääli kaotada. Vaid hoopis
võita ehk. Sest see näitab tugevust!
Ja
ega siis kohtumine ju paha olnudki. Mina sain palju teadmisi kohaliku
elu kohta. Ja Juhangi ehk sai targemaks. Sest üldiselt ta ju ikkagi
kuulas. Ja süvenes. Ja imestas. Et pensionäridel siin polegi uuriketti.
Ehk siis arvuteid. Räägiti siis hindadest ja muust ja ehk leitaksegi
keegi, kes vanad arvutid äraviskamise asemel inimestele annetab. Et
pensionärid saaks klikata IRL kodulehele.
Kuna
aga siis Parts kadus kui tuul, jäin ma inimestega veel suhtlema. Et
tutvustada neile ka EKRE kodulehele klikkamise võimalust.
Ja
uskuge või mitte, Minu kutsuja kiitis muidugi mind, aga see vist polnud
oluline. Rääkisime lihtsalt rahulikumates oludes, ilma toole loopimata,
raudteest ja arstidest ja apteekidest ja bussidest ja valikutest ja
muredest ja muidugi inimestest. Ning üksiti jagasin siis ära oma (EKRE)
viimased voldikud. Ning ime, mis ime, inimesed naeratasid! Ei olnud õhus
pinget ega ärevust. Nojah, ma ei pidanud ju ka ütlema, et EKRE kõik
lubadused täitnud! Aga ütlesin , et usun inimestesse ja et usun, et
lubadused pole laest võetud. Ja et (kuigi EKRE-gi kinnitanud, et ei tee
koostööd selle või tollega), mina teeksin koostööd kasvõi kuradi endaga.
Kuid enne murraksin sarved (kremliihaluse või ükskõik mis äärmuse
puhul). Et Eestimaa peab olema oluline! Ja kui ükskõik kes suudab üle
olla ignorantsusest, arrogantsusest ja muust, mis elul inimese moodi
edasi minna ei lase ja mis segab inimese moodi koostööd tegemast! Ning
et kui teised osapooled ei soovi sellest aru saada, siis tulebki neile
selgeks teha, mismoodi elu käib ja millised on tõelised väärtused!
Ahjaa,
küsisin, kus on Juhani Haapsalu raudtee särk!? Pidi olemas olema ja
käib sellega isegi sportimas. Kutsus vaatama. Aga mina ütlesin, et usun
teda....ainult siis kui hose päeva jooksul näen tema pilti selle särgiga
FB-s!
Ehk
tulenes rõõm sellest, et inimesed hakkasid uskuma!? Ehk lootma? Et kõik
pole veel lõplikult kadunud? Ma ei mäletagi, mille kohta keegi ütles
midagi minemisest, siis ütlesin ka mina. Kui näen, et Haapsalu raudtee
on tagasi, siis võin ka mina minna!
Pean
kindlasti tunnistama, et kõikidest nendest inimestest oli suur abi. Et
sain teada päris palju pisiasju erinevate seoste kohta. Asjades, millest
mul aimu polnud. Ja tänud Viivele, et kutsus ja pärast natuke ka
Turbast rääkis ja näitas. Ja et inimesed mind vastlapeole kutsusid, on
mul muidugi ka hea meel. Nii et igati kasud sees! Need teadmised mööda
külge maha ei jookse aitavad NÄHA ümbritsevat ja loomulikult kõike
paremini mõista!
Majaühistud
kohati toimivad hästi, palju tehtud ilma Partsi ja Kredexita. Oma
laenudega. Võõramaiste pankade kaudu. Kuigi riiklik kommertspank saaks
olla inimlikum ja kasum jääks järgmiste lubaduste täitmiseks. Aga seda
panka lubavad vaid EKRE ja üksik hunt sotside hulgas, Järvelill.
Vähemalt õigeks ta seda peab.
Ka
lillepoeke olemas. Ja vaja veel vatsvat reklaami maantee äärde. Ja
lillepoe juurde ehk veel midagi, mis meelitaks möödasõitjat peatuma,
vaatama ja ostma.
Bussi
pistisin Partsi shokolaadi pintslisse. Ega ma siis nänni halvustanud ja
shokolaadil polnud viga. Ja lisaks oli mul õigus see pinstlisse pista.
Sest ma jäin peale! Vähemalt tunnen nii. Ja pealegi, olen ju Partsile ka
kingituse teinud. Sellesama särgi, mille pilti homme näha loodan!
Bussiga taas Laagrisse. Ja nagu näha, ka päevaseid ronge on vaja. Sest lapsed sõidavad väga erinevatel aegadel.
Ja rongid on ootel.....
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar