Blogiarhiiv

teisipäev, 16. september 2025

3 päeva bussisõitu, otse ja ausalt - ei hoolita inimestest ega keskkonnast 2.

 


Kui arvata, et asi enam hullemaks minna ei saa, siis tänu meie valelikele poliitikutele ja ametnikele, saab küll! Aeg siis oli mul käes, et minna tagasi Pärnusse. Selleks, et minna edasi. Kablis käimata jätta ei taha mingi hinna eest!
Vaatan peatus.ee. Näitab hommikul Haapsalu - Pärnu võimalusi läbi Vana-Pääsküla. See portaal on üldse ehe näide Eesti ametnike käpardlikkusest. Hunnikute viisi mõttetuid "punkte" bussipeatuste kõrval. Milleks? FB-s aga näed, kuis Terras keksib ringi, ühelt jalalt teisele ja karjub midagi. Miks sa tööd ei tee?

  • Aadress Haapsalu Maantee 3 Pärnu linn, Pärnu linn, Pärnu maakond

  • Aadress Haapsalu Maantee 4 Pärnu linn, Pärnu linn, Pärnu maakond

  • Aadress Haapsalu Maantee 5 Pärnu linn, Pärnu linn, Pärnu maakond

  • Aadress Haapsalu Maantee 6 Pärnu linn, Pärnu linn, Pärnu maakond

  • Aadress Haapsalu Maantee 7 Pärnu linn, Pärnu linn, Pärnu maakond


See vaid üks näide mõttetustest.
LÄBI Lihula ei näita üldse varahommikust varianti. Milleks on vaja näidata mõttetusi, kui otseimaid variante isegi ei näidata? Kui soomlastelt ülevõetud süsteem ei tööta või ei osata tööle panna, siis tuleb vana ja lihtsama peale tagasi minna. Aastaid olen kõiges toonud välja puudused ja lahendused, aga vastuseks on tühmad pilgud ja tühjade peakolude kõmin! 

Kohutavalt häirib ka loosungite pildumine - "väga oluline on tagada liikumisvõimalused", "Haapsalu vajab muutust" jne, aga tegelikkuses ollakse vaid küüntega soojast toolist ja maksumaksja rahas kinni!

Aga mis siis ikka, õppige seda ogarat portaali kasutama. Toksige otsinguid külade kaupa võiks selle kohta öelda. Haapsalu - Lihula, buss väljub 6.50, Lihulasse saabumine 7.40. Teeks suitsupausi ja sõidaks edasi?

Haapsalu ja Pärnu linnavalitsuste senine täispohhuism on igatahes marruajav! Mis tähendab, et midagi ei saa teha? Olete proovinud? Ei ole, aga hea on mängida kannatanut, kes nii õnnetukene justkui, tegelikkuses aga saatnud lihtsalt töötegemise ja inimestest hoolimise kukele! Otsebussiliini asemel pole proovitud isegi mitmel korral päevas ümberistumisi tagada? Põhja-Eesti ja Pärnumaa ÜTK tasemest ei taha aga isegi mitte rääkida. Ega minister Terrasest, läbikukkujate erakonnast.





Vihma tibutab ja tuulega puhub selle käkerdise katuse alla. Käkerdis, mida nimetatakse OOTEkojaks. Peaks ametnikud sellistesse tööle panema, las ootavad seal maksumaksjaid? Imekombel on siiski Lihulas olemas pisuke kinnine ooteruum, aga seal nurgas pudelid ja "kimp" haisubukette.
Oodata järgmist bussi, mis edasi viiks, pole vaja kaua muidugi. Juba 110 minuti pärast! Jah, ei ole siin null kogemata lõpus.

Ning siinkohal ma ei väsi kordamast - Haapsalu ja Pärnu linnavalitsuselt peaks ära võtma igasuguse autokasutamise õiguse! Kõik asjaajamised tuleb teha jalgsi, rattaga või ühistranspordiga. Trahvid autosse istumise eest peaks olema kümnekordsed võrreldes kiiruse ületamise või purjuspäi sõitmisega!

Tõsieluminister Terras aga tuleks ehk kuhugi küüditada? Ehk Kesk-Aafrikasse? Ma ei hakka eelnevaid ministreid väljagi tooma, kui aga iga järgnev on veel mõttetum, kui eelmised, siis kuhu läheb Eesti? Ma hoian siin seda reisi meenutades ennast vägisi tagasi, et jääda viisakaks. Kuigi väga räigelt tahaks öelda, nende lapsministrite ja - poliitikute kohta, kes on argpüksid ega julge riigifirmat teha! Maksumaksja raha najal lastakse häbematult liugu!



Valikuid palju ei ole. Kohvik avatakse kl 8, olgu nad tänatud, aga pea kaks tundi kohvikus ka istuda ei tahaks. Kuna juba lapsepõlvest saadik olen sageli bussides kaasa sõitnud mingeid otsi, siis tegin seda ka nüüd - otsustasin sõita Virtsu, sest Pärnusse minev liin ju sealt algabki.
Ja tegelikult, kui tobe selline ühistransport ka pole, siis bussi istudes tekib ikkagi mingis mõttes hea tunne. Reisimine. Istud kulgevas bussis ja tunned, et elad! Ja näed elu Eestimaal. "Joogid autosse" jm variandid seda ei võimalda. Kuigi näe, mõni kandideerib kohalikel valimistel ja tuleb Brüsselist ära? Oh ei, see on puhas pettus!




Lihula on küll justkui maha jäänud ajast ehk et aeg on justkui peatunud kohati, aga siin on siiski ilus ringi vaadata. Tõsi, mõelda ei tohi Lääneranna vallavalitsusele, sest need panevad veel teistele pika puuga ära. Olgu siis koolide sulgemisega või muude sigadustega.



Seekord sattusin siia seetõttu, et tahtsin näha, kuidas Haapsalu ja Pärnu inimesed saavad ühistranspordiga liigelda. Olukord on tegelikult absurdne! Busse on mõlemalt suunalt, aga ümberistumiseks kulub meeletu aeg!
Omavalitsused ei ole vaevunud ühel ega teisel pool tampima bussiliikluse vajadust ja avalikke liine vähemalt 4 x päevas. Ah et erinevad vedajad? No ja mis siis? Ühe vedaja buss sõidab (Rohukülast) Haapsalust Pärnusse ja tagasi, teise vedaja oma vastupidi?

Haapsalust buss
s 7.40, Pärnusse väljub 9.30
s 12.00, Pärnusse v 13.17
s 14.50, edasi Pärnusse ei sõida miskit
s 17.30, 2 bussi väljuvad lühikese aja möödudes. Ainuke normaalne ühendus.
s 19.00, Pärnusse ei välju.

Pärnust:
s 8.20, edasi 8.25
s 11.30, väljub Haapsallu 13.40
s 15.10, v 16.55
s 17.28, v 19.55

Nädalavahetusel asjad veel hullemad. FB-s igasuguste postituste puhul  on see üks teema, kui poliitikud hoiduvad kommentaaridest nagu katkust!

Mida teha?

Kiiremate bussiliinide variant
Üks variant:
Pärnu - Lihula - Rohuküla.
8. 05 - 9.00 - 9.40
11.00 - 11.55 - 12.40
15.35 - 16.25 - 17.10
18.35 - 19.20 - 20.05
Rohuküla - Lihula - Pärnu
10.10 - 10-50 - 11.45
13.05 - 13.50 - 14.45
14.40 - 15.25 -16.20
20.35 - 21.20 - 22.15

Lähtuma peab Hiiumaa praamiühendusest.





Kordan küll ennast, aga reisida mööda Eestimaad on mõnus. Hommikul Rõudes alustades mõtlesin mõningase õudusega sellisele rändamisele, aga istudes bussi, miski nagu muutub. Sõidad ja vaatad ringi ning tunned, et vabal ajal nii ringi sõites aeg väga olulist rolli nagu ei mängikski. Muidugi magaks kauem või hoopis kohale jõudes naudiks olemist pikemalt. Kel aga vaat et igapäevaselt oleks vaja sõita või vähemalt sageli, selle jaoks on ainus valik auto. Eesti võttis eesmärgiks autostumist vähendada?

Omaette teema on muidugi maksumaksja raha ja ka kütuse raiskamine, sest bussid, mis peaks reisijaid vedama, on sisuliselt tühjad! Aga siin elada, üldse maal elada oleks ju väga tore, isegi siis kui pead poodi sõitmiseks bussi kasutama. Ja kui bussiliikluse paremaks muutmiseks ei jätku raha, siis kuidas mõjutab asju see, et piletitulu pärast ka ei muretseta? Piletiraha saab laekuda ju ainult siis kui on sõitjaid? Ning muu hulgas sõltub reisijate arv just sellest, et liinid kulgeks läbi mitmete asulate.








Virtsus on ilus allee. Ja kohati lausa tunnel!


Aga tulevikku ei ole. Lapsi ei ole, kuigi koolid on. Võib küll arvata, et laevaga kooli sõitmine on vahva ja tormise ilmaga saab ehk poppigi teha. Kuid elu kaob.













Pärnust või Haapsalust Saaremaale loomulikult massid ei sõida ega ka vastupidi. Aga keegi siiski ja otse loomulik oleks, et seda tehtaks sageli bussiga. Aga mida sa sõidad, kui ka Saaremaal tead, et normaalset bussiühendust ei ole? Ehk et meil polegi omavalitsusi, kes tahaks muuta midagi paremaks?

(Nüüd, veidi hiljem lisan veel:
On kuidagi kurb lugeda, kui keegi, kes arugi ei saa, aga kuskil kommenteerib "miks peaks pärnakad Haapsalu inimeste liikumisi doteerima"? Tule taevas appi! Mina ei teadvat mitte midagi ei Pärnumaast ega bussiliiklusest, aga ise ei tea, et Läänemaa ÜTK-d pole olemaski?
Keegi ei pea TEISTE liikumisi kinni maksma! Bussiliinid ei ole samuti vaid ühe piirkonna elanike jaoks, vastupidi, need mõjutavad ka palju rohkem kui kahe linna inimeste elu-olu! Selle asemel hakatakse rääkima, kui tore on kuskil ümber istuda, sest see seal klapib. Aga siin ei klapi! Ja kõiki maksumaksjad maksavad selleks, et sõidaks tühjad bussid?).
















Siinkandis võib näha ka mõnevõrra paremaid ootekodasid, aga needki on väga valed. Ootekoda ei pea olema sageli ainult ootamiseks vaid midagi hoopis rohkemat. Ja meil on küllaga puidufirmasid, kes n.ö. puidust aiamajakesi teevad ja need sobiks läbimõeldud lahendustena vägagi bussipeatusteks. Väga oluline, sageli ka matkajatele puhkepeatusteks oma laiade pinkide ja muuga. Aga neid võib heal juhu vaid Hiiumaal näha.
Muide, mitte kuskil ei ole siiani ka uusi bussipeatuste silte paigaldama asutud. Ja bussijuhil ei ole lihtne märgata ootajaid. Sain teada sedagi, et vist Rootsis või kuskil on sõidukaardidki tehtud selliselt, et üks külg on helkur ja seda saad pimedal ajal hoida käes, nii et bussijuht võib tänu sellele sind varem märgata. Ja ärge arvake, et sedagi pole ma aastaid ametnikele selgitanud, kuidas ootekodasid projekteerida ja paigaldada. Neil peab olema tagasein, kujundatud nii, et ootaja saaks olla ka katuse all, aga ometi olla märgatud. Kasvõi paigaldada katusealused, avatuna nurga all või täies ulatuses nähtav bussijuhile.


Helkurpinnaga ja ere märk tooks ootajad nähtavale nii vihmas kui pimeduses. Milles jällegi probleem?


Eestlaste liikluskultuur.


















Vihma jätkuvalt kallas, aga bussis see ei morjendanud. On veidi raskem see muidugi bussijuhi jaoks, sest ilmastiku halvenedes peab kasvama tähelepanelikkus, sh selleks, et "maskeeritud" reisijaid peatustes märgata. Ja siin oleks abiks nii uued sildid kui ka targalt planeeritud ning paigaldatud ootekojad. Miks mitte ka sõidukaardid, mille tagumine külg ongi helkurmaterjalist?










Teeäärsete söögikohtade puhul kasutatakse ka vanu busse jm. Kindlasti võinuks kasutada (bussi- ja rongipeatustes) vanade rongide vaguneid, aga taaskord, pea mitte ühtegi poliitikut ei huvitanud see võimalus. Ometi olnuks asjast nii kasu kui ka mingil määral tõmbenumbrit turistide jaoks! Hea tahtmise juures isegi mõnes piirkonnas omalaadse silla ületamiseks üle mõne väiksema oja. Milles jäänuks ruumi isegi matkajatele peatuse tegemiseks. Lahendusi palju, huvi null!



Selle asemel on sadade viis ootamiseks mittesobivaid ja ka reisijaid "peitvad" putkad. Ja jällegi, kui hea on märgata siin ootajaid kiirusel kuni 90 km/h? Küsiks poliitikutelt ja ametnikelt? Küsitud, vaikus. Ükskõiksus. Hoolimatus.
Tore on aga see, kui mõnigi asub vähemalt varjus, mis kaitseb ehk päikesekuuma eestki.




Mõnel pool siiski on väikseid edusamme, tõsi, puudub omanäolisus ja on ka mõned puudused. Muide, ka ootajate seljatagune on siingi tume! 








Ja kui siin pilte edasi vaadata, siis näete neid "elu edendajaid". Muide, eelmiste valimiste ajal Isamaa hõiskas "bussiliiklus selliseks, mida tegelikult inimesed vajavad". See tähendas, et võimalusel tuleb liine panna kinni nii palju kui võimalik!

Paraku ei neid ega teisigi ei huvitagi muu kui raha ja soe koht? Näidake mulle, et keegigi Haapsalu või Pärnu poliitikutest oleks rääkinud plaanidest kuidas ühistransporti muuta? Kui, siis sinult RB paskprojekti kiidetakse ja sedagi näoga, mis annab aimu, et reaalsest logistikast ei taipa nad ise  s....gi!


Ning jälle ootavad suurt raha maksnud plakatid. Muutust, millises suunas? Paneks peale Metsküla ja Ruusa kooli veel palju kinni? Likvideeriks mõned bussiliinid või korraldaks neid nii nagu teeb isamaalasest Viljandimaa ÜTK juht?



Nii Haapsalu kui Pärnus ei saada aru sellestki, et maakonnaliinid peavad linna läbima. Ei ole vahet, kui hea on linnaliiklus, bussisõit peab tähendama maksimaalset reisija viimist TEMA algsest asukohast sihtpunkti, mitte bussist välja kupatamist, ka kesklinnas. Tallinna maantee peatus on ehe näide sellest, et siia peaks saama pea iga maakonnaliiniga, mis saabub Uulu või Paikuse poolt.  ILMA ümberistumiseta!

Aga Kärpuk Pärnumaa ÜTK-s ootab "omadelt" auhindasid ja vimpleid, mitte ei tegele bussiliikluse tegeliku ja karmi parandamisega. Läänemaa omavalitsused on aga andnud korraldamise käparditest koosnevale Põhja-Eesti ÜTK-le, nüüdse nimega IIL. Mis näitab, kuidas tuul nende "ekspertide" peas iiliti ulub...


Pikk sõit ja isutus varahommikul pani ootama Pärnu bussijaama puhvetisse jõudmist. Metsaseene-peekoni supp ja sealiha valge soustiga - ärge hakake Pärnus aega ega raha kulutama kallites restoranides!



Varane lõuna söödud, läks sõit Kabli poole. siin on minu arust busse vähemakski jäänud, aga veel on bussiliiklus enam-vähem normaalne. Küll aga Kablis kohal olles ja ka liinil sõites saab aimu täie rauaga, kui ajuvaba on RB. Selle asemel, et normaalne raudtee kulgeks maantee lähedal (ja paenduks ehk veidi ka Jõulumäele lähemale, Lottemaast rääkimata), tagades võimaluse paljudel soovi korral jõuda kohtades, mida kasutavad massid, ka Lätist, on RB nügitud kuhugi päraperse, inimestest eemale! Mis sest, et maantee äär on puhas turismimagnet ja meeletu potentsiaaliga turismipiirkond. Vaadake või uue kohviku-puhkemaja pilti allpool - keegi püüab puhketingimusi paremaks muuta, aga potentsiaalsed kliendid visatakse parimal juhul rongist välja kuskil kaugel eemal!




Siingi näha kohati väga korralikku rohelust. Ja nii ongi, sõidad ning kohati rõõmustad, siis jälle kurvastad...









Siin oli ja oleks ka rongipeatus. Muide, normaalse raudtee puhul saaks alles jätta nii Papiniidu kui Raeküla peatused.



Linnast väljas, 2+1 või 2+2 maanteedel, nagu näha, saab siiski ka bussipeatused tagada enam-vähem normaalsetena. Kuigi ootekojad on ka siin pigem inimeste üle irvitamiseks. Pole Pärnumaal enam korralikke puidufirmasid?
Väga vähe näeb aga isegi siin rekade ja P&S parkimiskohti. On aga kaugeltki mitte piisavalt.








Peatuv buss tõmbab kogu kollonnil "hinge kinni", sest ei jätkunud enam jaksu pikema aeglustusraja ehitamiseks?
 


Kindlasti saaks aga ka mõningat laadi vanu ootekodasid veidi täiendada ja muuta asjalikumaks?








Süidu ajal ja vihmaga pole lihtne midagi pildile saada, aga siiski, mingit aimu saab, et on ka sögikohtade "kogumikke" ja nii on see tulusam kõigile neist. Eriti kui on ka teeäärseid külaturgusid või müügikohti.







Rannametsa-Tolkuse matkarada ja vaatetorn on kohad, kus väga sageli peatutakse. See on ka igat veedetud ajahetke väärt.





Rannatee ehk vana maantee aga toob esile suure osa selle kandi võlust. Isegi autoga sõites, aga jalgrattaga seda paremini. Kus kulgeb enne suurelt maanteelt ärapööramiskohta ja Pärnu vahel kergliiklustee?













Häädemeestes on uus kauplusehoone, aga vanaga võrreldes kolemaja. Millegipärast väga paljude kellegi otsustaja arvates need sobivad? Külaturu lett aga tühi....










Ja sõit tagasi Pärnusse...





Seekord bussijaama Pagaripoistes (üllatav, et neil nii koduste toitude koht?) ei söönud ja astusin Luxi pardale. On ka teisi bussiliine. Isegi Soome ja Poola vahel. Kas suudaks ka sellise sõidu vastu pidada? Kahtlen, selliseid pikki sõite saab vaid rongiga teha.








Lavassaare ja Tootsi vahelise endise kitsarööpmelise raudtee tamm ja viadukt.



Omal ajal püüti väita, et ka siin, Märjamaa teeristis ei saa peatust teha. Aga näed, sai küll. Pidin ka pikka aega pressima.






Nibin-nabin jõudsin Laagris ka rongile.




*************************************

Nagu alati, leidub FB-s neid, kes ei suuda rääkida asja sisust vaid ainult halvustavad, esitavad valefakte ja püüavad eirata seni kellegi halvasti tehtud tööd. Aga miski sellest ei muutu ses mõttes, et tegemata tööd, halvad lahendused ning hoolimatus ja ükskõiksus ei muutu sellest olematuks. Sama käib viletsa taseme kohta suures osas ametnikest. Kangesti meenus mulle lugu, kuis nende endi poolt ennast kõrgeltharitud spetsialistiks tituleeritud "ekspert" näiteks Kohila - Juuru - Rapla bussiliini muudatuse kohta (mis tagaks etteveo Raplas ka rongile) arvas, et "vaevalt, et nüüd Kohila inimestest keegi sedapidi Tallinna sõidaks". Selliseid näiteid kirjavastustest ja ka kohtumistelt on küll ja veel.

Nagu mitmel pool mujalgi, on Pärnu - Lihula - Haapsalu (Rohuküla) bussiliiklus ebanormaalne, maksumaksja raha halvasti kasutav ning maaelu halvav. Sama käib ka Virtsu suunalise ja sellega seotud Saaremaa bussiliikluse kohta. Nii et ärge uskuge sellise taseme inimesi, eriti kui pole kindelgi, kas konto tõene on. Loodan igatahes väga, et bussiliinid võetakse käsile ja saavad normaalselt liigelda nii Haapsalu, Pärnu kui teiste kohtade inimesed (ka üks huupi väidetest sobib tuua - ma ei ole Haapsalust) ning valimistega seost pole minul vaid ikka nende piirkondade poliitikutel. Kes ei tee tööd, ei vääri ka oma kodukandi inimesi esindama!

Ja nagu õpetaja Lauri  ning Tootsi puhul võib tõdeda: Tee pool, aga tee hästi! Esmalt on kõva sõna juba liinide sobitamine.

*****************************************

Vahel tuleb aga vaadata ka Haapsalust teisele poole, nt Lääne-Nigula maakonda. Mida on vaja ja kuidas annaks muuta bussiliiklust?

NÕVA.
Tõsiselt tuleb kaaluda Nõva bussiliikluse tihendamist. Kuna "raha ei ole" nagu alati öeldakse, peaks osaliselt või täielikult lõpetama Nõva - Tallinn bussiliinid ja keskenduma 2x tihedamalt sõitmist Nõvalt Vasalemma jaama või Keila jaama. Mis on piirkonna jaoks olulisem, kas tihedat sõiduvõimalused, mis pakuvad valikuid või hõre sõiduplaan?
Võimalus on isegi mõelda variandile, kus 5x4x päevas sõidaksid bussid sinna ja 2-3x päevas Nõva - Kuijõe - Risti - Turba jaam. Kuna paar bussi on olemas ka Haapsalu - Risti - Kuijõe, siis ehk saaks neil hoopis Risti - Kuijõe lõigu ära jätta? Nii saaks Haapsalu - Risti bussid suunata Turba jaamani?

RISTI.
Morni tunde tekitab kui vaadata IIL kodulehte - rõõmsa näoga räägitakse uuest bussiliinist 193, mis tuhandetele reisijatele uusi sõiduvõimalusi pakub, aga see isegi ei alusta Ristilt! Tean, mis tase on ÜTK-s ja et käib tugev vastuseis mitmetelt osapooltelt sellistele muudatustele, aga siin tuleb need tegelased ära unustada ja luua lahendusi, mis vajalikud inimestele.
Õhtul on ka bussiliin 26 Haapsalu - Risti - Ellamaa (Risti ja Ellamaa nõudeliin), ka see ei sõida Turba Jaamani, kuigi jäänud on loetud kilomeetrid?

PALIVERE.
Ka siin on vähe bussiliine, kuid nt 36 sõidab ainult Palivereni. Miks ka neid ei saa pikendada või isegi liita millegagi, nt suunduks läbi Lehetu Turba Jaama või isegi läbi Nissi Riisipere jaama? Selle asemel, et liinid muuta tervikuks, pannakse käiku täispuhutud 193?

KULLAMAA - Virtsu suund
L32 sõidab hommikul jällegi vaid Ristini, kuigi Turbani pole enam midagi sõita jäänud. Veel on liinid 39 jt, mis ka on ainult pooltühjalt sõitmiseks plaanitud. Tegelikult oleks vaja Kullamaalt esialgu 3-4 korda päevas sõiduvõimalust Turba Jaamani.

LINNAMÄE. kui ajad sobivad, peaks osagi Rohukõla - Turba Jaam suunama läbi Linnamäe.







2 kommentaari:

  1. Pärnakate grupis vaadake postitajaid. Vähemalt ühe puhul tundub tegu olema valekontoga, selle nimega inimest pole Eestis rohkem, kui üks noor neiu. Ja Facebook konto koosneb mõnest udusest pildist?

    VastaKustuta
  2. Tänan!
    Mind isegi ei morjenda sellise taseme kommenteerijad, minu jaoks on tegu olulise, lahendamist vajava probleemiga. Head reisimise naudingut!

    VastaKustuta