Esmaspäev, 25. jaanuar 2021
Kaasamine on probleem ka Rohuküla raudtee planeerimisel.
Esiteks, rongide sõiduplaan sõltub eelkõige jaamade olemasolust ja asukohtadest. Jaamade all peetakse raudteel silmas kahe või enama rööpapaariga peatuseid, kus siis rongid saavad üksteisest mööduda, nii "sabas sõites" kui ka kohtumistel vastassuundadest.
Enne lisan veel ühe täiendava võimaluse. Läänesuunal Keilani toimib täna juba ammustest aegades, automaatblokeeringuga süsteem. See tähendab, et jaamavahed on fooridega jagatud lõikudeks, seega saavad rongid sõita suhteliselt väikeste vahedega üksteise järel. Kas seda pikendatakse Riisipereni vm jaamani, on teadmata. Mida see võimaldab ja miks see oluline?
Automaatblokeering võimaldab aga eelkõige varianti, kus näit kiirrong Haapsalust väljuks Riisiperest vm peatusest, tema järel saab loetud minutite järel väljuda tavarong. Seega saab väiksematesse peatustesse nagu Laitse, Rahumäe vm sõita ka need, kelle jaoks kiirrong või ekspress ei peatu. Ning vastupidi, neist peatustest saaks sõita ka Haapsalu suunas. Väljumisaegade vahe ei tohi olla pikk, piirduma peaks võimalusel kuni 10 minutiga. Siit tuleneb aga siiski vajadus jaamade järele, mille vahemaad on lühikesed, 10 - 15 kilomeetrit. Sest ei tohi unustada, et ka vastassuunas peavad rongid sõitma, seega mõjutab kogu süsteem ka nende sagedust.
MILLISED JAAMAD SAAVAD OLEMA VASALEMMAST HAAPSALUNI?
Hoopis olulisemaks osutub Keila - Turba vaheline raudtee. Hetkel on pikim Vasalemma - Riisipere jaamavahe, kus on ka kolm peatust - Kibuna, Laitse ja Jaanika. Esimesed on n.ö. endiste daatshade peatused, nüüdseks on tegu suure elamurajooniga, kus tegu siis eramajadega. Jaanika on seni väga väikese kasutatavusega peatus. Laitse ja Kibuna puhul tuleb aga tõsiselt arvestada tänase ja homsega (mitte nii nagu Elron "vaatab" Tabiveret, Põlvat, Taevaskoja, Raasikut vm peatusi). Sõiduaeg seal täna, olenevalt peatumistest 13-14 min.. Kui automaatblokeeringut ei ole, ei saa järgnev rong "sabas" väljuda ning vastutuleva rongi puhul (Vasalemmast) väljuda Riisiperest enne kui too kohale jõudnud, ehk et ümberistumisvõimalused Turba - Vasalemma piirkonnas jääb ära. Ei saa ju pidada normaalseks, et Haapsalust jm Rahumäele vm sõitmiseks peaks viitma Riisiperes ligi pool tundi aega! Viies ümberistumise üle Keilasse tähendaks see aga, et pea kõik kiirrongid peaks peatuma Laitses ja Kibunas, mis lisab aga sõiduaega. Ka on oma mõju sellele, millises jaamas vastutulevad rongid saavad peatuda, et siis kaks vastutulevat "järgnevat" rongi mööda lasta näiteks Keilas ja Vasalemmas.
Kuna ka Laitse ehk täpsemalt Kaasiku asula "venib" pikalt raudteed pidi, on kaugemate majade elanikel rongile üpris pikk maa. Seega on üks võimalus kaaluda uue peatuse ehitamist JAAMANA ca 2 km praegusest Laitse peatusest Riisipere poole, mis võimaldaks ka ilma automaatblokeeringuta tagada sujuva ja aega vähe kulutava ümberistumise ning paindlikuma "mänguvõimaluse" sõiduplaani kujundamiseks.
Olukorda võib võrrelda praeguse edelasuunaga, kus pikka aega plaanitud Hagudi ja Saku (Männiku) jaamade taastamist, sest praegune olukord kammitseb sealseid võimalusi. Siingi pidanuks asjad läbi analüüsima juba ENNE läänesuuna raudtee remonti, sest ehk olnukski jaamadena õigem välja ehitada Riisipere asemel Turba või seesama Kaasiku peatus, mis ühtlustanuks jaamade vahemaid.
Reede, 12. veebruar 2021
PISA-s esimesed, tegelikkuses viimased?
Ma ei
tea kui täpsed need numbrid on, aga arvatavasti üsna tõesed. Igatahes
kõik kaubanduses on läinud ammu üle võlli ning kaasa on see toonud
hirmkõrged hinnad! Ometi, meie haridus on tekitanud inimesi, kes ei oska
leida lihtsamaidki seoseid käibe ja hindade vahel, palkadest rääkimata.
On see meie haridussüsteemi tahtlik juhtimine või on juhid olnud ise
"viimaste hulgas"!?
Eks teema ole laiemgi, ei tunta keskkonda, sh
suurimad raiemahuga jätkamise toetajad. Ei suudeta aru saada, mida
tähendab mõttetu ehitamine, olgu siis tegu Põlva vallamaja, 4-realiste
maanteedega või Rail Balticuga. Ei saada aru võõrliikide ohtlikkusest,
seda ka inimfaktorina.
Mulle meeldisid Lembit Tuuri kommentaarid.
Ehitamine
on au sees ! Kui vaadata Eesti majandusvaldkondi siis ka jaekaubandus
on suutnud eestimaalased EL-s ostuvõimelt viimase 5 hulka suruda ja
Baltikumis viimaseks. Aga iga telliskivi, betooni tonni või teekeha on
kulu ehitamisel ja järjekordne kulu igal edasisel päeval ja paarikümne
aasta pärast taas taastamise kulu. Ja seda väheneva või muutumatu
rahvaarvu juures. Selles mõttes on see miljard eurot nagu tuulde lastud
võimalus. Eesti eduks saab olla vaid meie inimeste kaasasündinud ande
ja õpetatud mõistuse edukam kaasamine majandusse. Eestimaalased peavad
õppima looma ja müüma globaalsel turul tualettpaberi ( Majandusunistus
Eestis) asemel õpetatud mõistuse loodut.
---------------
Meil
on Tähesajus kolm suurt kauplust järjest ja kõrvuti nagu A1000,
Selver, valminud Lidl. Kilomeetri raadiuses on täiendavalt Selver,
Maxima (2tk), Prisma, Rimi, Coop, Grossi pood, Realiseerimiskeskus !
Enamikus poodides ka apteek.
Ei oska ma vahel ise
kaugeltki nii hästi sõnastada. Muide, samas ekspeaminister (ehk ongi
hea, et eks, sest ega päris eluvõõras ei tohikski midagi juhtida)
postitab uhkesti eurorahastuse teemasid. Raha on tore asi, aga selle
laristamine on nõrkus.
1 kommentaar:
Kui panga kaudu pesemine läheb keeruliseks, siis tuleb keerutada raha muudes sfäärides.