Seekord saates siis regmin Madis Kallas, Hanne luts ja Sebe juht Mart Raamat.
Esmalt Mirko Ojakivi natuke puterdas, 2013 aasta on siiski juba möödas, aga Eesti on tõepoolest võtnud omale kohustuse vähendada süsnikuheidet ja kasvatada ÜT kasutajate osakaalu. Raamat on varem olnud keskkonnaministeeriumis ja alustab kohe sellest, et "kui raske on sellist eesmärki täita, et nii palju püüti ja pingutati..." Ütlen ausalt - tühjagi! Meil ei ole tehtud olulisemaid ja samas ka lihtsamaid ning vähese rahakuluga asju puhtalt laiskusest, viitsimatusest ja asjatundmatusest.
Ma ei tahaks siin pikalt kirjutada, aga neist asjust olen korduvalt rääkinud 10 ja 20 aastat tagasi. Koos LAHENDUSTEGA!. Korduvalt. Ja olgem ausad, väga vähe on olnud neid KOV-e, kes tõesti õhinaga kaasa tahtsi lüüa, enamasti aga oli huvi null! Muide, ka KM pole olnud milleski targim, kasvõi nt teemal, miks raudtee remondi ajal Türi - Käru vahel loomatunnelit ei ehitatud. Aga see selleks.
Ojakivi nali autode konfiskeerimisest ja (vist) Raamatu ütlus, et meil justkui keegi püüakski inimesi hobuse selga tagasi upitada - no kuulge? Olete siinkohal nagu FB madalaim tase! Luts siiski mainib, et vaja on präänikut ehk paremat ühistransporti ja ei saa loota vaid piitsale ehk automaksule vms. Püüan siiski järjest märkusi teha. Ojakivi ütleb, et ega me ei saakski ju vaba aja veetmise puhul soovitada autost loobuda, et ärge minge metsa! Siinkohal mulle meenus kohe Taevaskoda. Populaarne vaba aja veetmiskoht ja sealsamas on veel Kiidjärve, Ilumetsa, Piusa! Ja ometi, mis on suurimateks põhjusteks, miks näiteks ka Tartus valitakse sageli auto? Ikka see, et 5-6x asemel sõidab rong sinna vaid 2x päevas! No mis eriline kulu oleks see, kui päev läbi seisev rong hoopis sõidaks? Raudtee on ju olemas? Ning ei ole siin jutt muidugi ainult metsaminejates.
Sama lugu on üle Eesti mujalgi, Jägala joale ja veel sadadesse kohtadesse puhkepäevadel on bussiliiklus hõre nagu ... ma ei teagi mis! Aga nali naljaks, kelleghi arvates on võluvits sõidujagamine!? Osaliselt muidugi on, aga küllap madis Kallas jõuab ka nõudebussideni varsti jutu käigus...
Hannes Luts teatud määral mainib aga õigesti, et mingis mõttes me peamegi ÜT arendamisel keskenduma potentsiaalsimatele suundadele. Raamat arvab aga, et ei suudeta ehk üles leida õigeid liikumiskoridore? Kah osaliselt õige! Kuid siinkohal ma kohe rõhutan: "sina, sebe mees, toodud näide Tartumaalt ON NATUKE VILDAKAS. SEST TE ISE HANKEVÕITJANA SIISKI EI SÕIDA ÕIGEL AJAL SINNA KUHU VAJA! Jah, ÜTK on süüdi, aga siinkohal ja täna peaksite ausalt välja ütlema, et nendesse ettevõtetesse tahetakse kahtlemata sõita tööle ka TEISELT POOLT taru bussijaama. Ehk et rõhuma peab sellest, et kasu on vähe, kui buss väljub bussijaamast, mitte enamiku potentsiaalsete sõitjate kodu lähedalt! Iga linnas jaa asulas ongi kõige OLULISEM see, et bussiliinid läbiks linna, olgu selleks siis Lähte - Ülenurme, Alatskivi - Elva vm. Või teeks Tartu bussijaama P&S PARKLA??? Ma kardan, et meie amatnikud oleks isegi selle peale mihkli, kui kellelegi mingi ... pähe lööb!
Ja otse loomulikult jõuab ärimehe esindaja selleni, et vaja oleks tasulisi kommertsliine. (Muidugi soovitavalt nii, et kõrvalt pandaks avalikud liinid sealsamas kinni). Hannes Luts räägib naelapeast ning mh ka headest ümberistumisvõimalustest. Veel kord, ümberistumised saavad olla mõistlikud vaid peasuunalt kõrvalsuundadesse!
Ohoh, Madis Kallas kritiseerib teede suuremaks ja laiemaks ehitamist! Aga kohe ütleb, et eeskujuks võib olla mõni teine riik, kuid samas ei ole meie piirkonnad ühesugused ja ühe mudeli järgi kujundatavad. Mirko Ojakivi mainib ka pendelrännet, nt Tallinna ja Jüri vahel. Ja ohoo, Hannes Luts räägib nn põikiliinidest! See on muidugi üks asi, millega ei ole meil keegi tahtnud tegeleda, sest pole lihtsalt asjadest aru saanud. Aga mis puutub siia hinnastamine? Süsteem peaks olema tasuta, seega poleks ka ühte sõitu aeglustavat ja kasutamist peletavat faktorit. (Muide, Luts on püüdnud küll väita, et sel aastal loodetakse 7 milj piletitest juurde teenida, kuid kahjuks natuke juba nagu poliitik - ehk et JUURDE saame 5 miljonile 2 milj. See on tegelikkus ja selles peab ka ülitäpne olema).
Meenutati Simsonit ja Kallas mainib siin Elroni tagasisidet milles piletihind olla "radarilt väljas". Tule taevas appi! Tuua võrdluseks Elron? Ja miks reisijad seda probleemiks ei pidanud? Sest kõlapinda tekitabki ENIM sõidud SEISTES jm.
Ah et üks probleem on PERE autos või ühistranspordis? Kus on Elroni PEREPILET, millest olen rääkinud 10+ aastat??? Ehk et tuleb välja nagu asjaosalised ikkagi teavad mõningaid puudusi, aga mitte keegi ei taha tunnistada ja seda muuta?
Taktsõiduplaan. Madis Kallas arvab, et see oleks tohutult oluline! Ojakivi toob aga heaks näiteks, et mida siis see võiks tähendada nt Jõgeval. Luts: taktsõiduplaan oleks kasutatav, aga igal pool seda tegema ei peaks. Raamat räägib, et siis sõitku kasvõi iga kahe tunni tagant või harvemini, aga näe, see kõik tähendaks, et bussid tuleks samal ajal kui on rong... Kulla mehed? Kas teil natuke ikka aimu on asjadest? Jõgeval peaks siis ka ka rongid sõitma ühtlase intervalliga? Kuidas teha sõiduplaani nii, et kiir- ja tavarongide sõiduaega oleks ühesugune??? Et oleksid intervallid ühesugused Tartus, Jõgeval, Tapal jm? Lisaks tähendaks lausaline taktsõiduplaan ka maakonnabusside puhul seda, et tekiksid lõpp-peatustes erinevad seisuajad, liinid ju pealegi kulgevad läbi erinevate asulate (Torma, Kuremaa, jne), seega on ka liiniajad väga erinevad? Ma mõistan, et Kallas ei jaga asjast midagi, aga kui juba bussifirma juht ajab soga suust välja, siis kamoon!??
Seos kellaajaga aga ei ole nii oluline, hr Luts!
Raamat räägib siiski ka "teisest taktist" ehk et näiteks jõudmine töö juurde 25 min enne töö algust ei sobi kohe mitte. Kuid seegi on pigem millegi tagaajamine, mis alati pole võimalik. Kui ikka Jõgeval väljub rong 7.45, siis pole midagi parata, sest arvestama peab erinevate sõiduvajadustega. Ja siingi on kasvõi sessamas Jõgeval mitmeid erinevaid peatusi ja jalgsiminekut erinevate vahemaadena, seega, kes ütleb, et 7.35 või 9.35 saabuv buss ei sobi kohe mitte? Ning 7.35 ühispeatusesse saabuv buss võib ju teha veel ringi, nt läbida Aia ja Pae või Kesklinn, Piiri, ja Tähe tänavaid ning neisse jõutaksegi juba 5 või rohkemgi minutit hiljem? Ahjaa, Jõgeval ju polegi pooli nendest peatustest ning näiteks Sordiaretusjaama minekuks tuleb minna peatusest paar kilomeetrit, kuigi buss ukse alt lausa mööda sõitis? Saage ikka aru, mis on oluline, mis on täielik sogaajamine!
Asi läheb aga veelgi huvitavamaks. Kallases ärkab "spetsialist" ja hakkab rääkima Saaremaast. Muidugi, õige ta on, et kõike ei saa kaotada ja kõikjale ei saa ka busse panna. Küll aga saavat ettevõtjatega koostööd tegema jms. Ja ise? Ei suutnud arugi saada, et tasuta buss läbi Laimjala Kuivastusse (ikka "taktis" ehk tegelikult praami ajal) ja Virtsust omakorda edasiviimas - kus need on?
Mirko Ojakivil aga õigus, vaja on juurde ressurssi ehk raha ja transpordivahendeid. Aga võinuks ju tõstatada teema, et aeg on hanked lõpetada ja riigifirma peale üle minna? Jah, täna on tõesti raske süsteemi elus hoida, kuid rõhutan, osa muudatusi hoopis säästaks ehk et vaja on ikka süsteem üle vaadata ka ses osas. Arvatavasti on vaja siiski raha ka just automaksust. Ning unustada ei tohi, et me raiskame täna igal aastal RB-le sadu miljoneid ja me ei saa leida 10 lisamiljonit?
Aga näe, Kallas ütleb lausa, et hetkel puuduolevad 35 miljonitki leitakse! Leiaks küll, kui oleks MÕISTLIK automaks! Peame liinivõrku ümber vaatama - krt, ma olen lahendusi ligi 10 aasta jooksul pakkunud? Aga vaatame, mida lisab Luts? Taristu ümbertegemiseks kuluks lähiaastatel lausa 260 miljonit. Ah et Läänemaal on mõttekas vaid NÕUDEPÕHINE transport ja ilmselt saaks midagi kokku hoida, kuid pole aimugi, kui palju kuluks nõudepõhisele süsteemile! Ojakivi küsimus, kas 20-30 miljoniga oleks eesmärk saavutatav - Luts arvab, et paljutki saaks. jah, nõus. Aga nõudepõhise kohta oskab ju Kallas põhjalikult rääkida, koos erakonnakaaslase Tanel Talvega ju "köeti" seal ehk Saaremaal rahaga eraomanike katlaid?
Ojakivi õnneks mainib õigesti Saatse saabast ja sealset autoomamise paratamatust, siis erinevad on ju sissetulekud? Kallas ütleb, et tänu teadmisele Saaremaast vaatame ka kogu Eesti piirkondi eraldi. Ja samas põrutab, et eesmärkide saavutamiseks paisata kogu ressurss vaid kahte maakonda, kuid see ei olevat eesmärk. Kahtlemata ei saa ta aga mõhkagi aru maakonnapiiride ülesest liinivõrgust jm...
Ah, ei paista olevat suurt lootust, seda enam, et Luts on kahjuks ka mingites oma dogmades kinni - ümberistumised, takt, piletitulu (mida sisuliselt pole) jne. Nii et mis siin ikka pikemalt heietada, saate lõpu lasin suuresti kõrvust mööda. Kui ei alustyata ikka peaagu tasuta muudatustest, mis ongi kõige olulisemad, siis loomulikult tuleb miljonitega edasi kütta. Ainuke probleem on, et tulemus jääb nadiks ja tagumik jääb naks ja naks....
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar