Pühapäev, 31. mai 2020
Viljandi
Seekord siis plaan Viljandis veidi puhata. Omal ajal sai seal sageli 
oldud töö tõttu, hiljem juba rattamatkad, aga siis ma enamasti 
(suur)linnades ei "resideerunud". Nii on ka Viljandis puhkamine jäänud 
kuidagi kõrvale. Ometi on tegu ju ilusa linnaga! Seekord aga otsustasin 
siis niipidi ja üksiti muidugi ka bussiliiklust vaadata. Iga kogemus 
Viljandis ja Viljandimaal ju kõige parem pole olnud, sest ei saa ka 
Viljandi ÜTK oma tööga paremini hakkama, kui kuidagimoodi. Või natuke 
paremini siiski. Aus peab olema ja laitma ja kiitma vaid põhjusega!?
Kiita saab selle eest, et mõningad maakonnaliinid on toodud raudteejaama
 ja lisaks on mõningad liinid sellised, mis arvestavad töökohtadega ehk 
siis saabuvad linna justkui "ringiga". Kohati on see hea lahendus, 
kohati siiski mitte. Kõik oleneb ajast, suunast, töökohtadest, 
võimalikest töölesõitjate arvust jne.
Oleneb muidugi ka koolidest ja õpilastest. Et koole maal aina vähemaks 
jääb, peab arvestama ka maalt tulevate õpilastega. Nt Tänassilma suunal 
sõidetakse ka Männimäele? Viljandisse, Jakobsoni Kooli? Kas bussid seda 
teevad, otse, ümberistumiseta? Kardan, et mitte, sest Viljandimaal ei 
ole bussiliiklus jõudnud 21. sajandisse. Ja asi polegi ühes koolis või 
ühes bussipeatuses, vaid süsteemis. Naljakas on muidugi jupiliine 
vaadata. Nii Vana-Võidu - Jakobsoni isegi mingi liin on, aga enamasti 
tuiab mingi buss niisama bussijaama vahet. Ehk siis sellega saab sealt 
linna vaid mõnda peatusesse, suurem osa linnast jääb katmata. Ehk peaks 
ikka sõitma Vana-Võidu - Ramsi, Heimtali  või mingitki pikemat liini? 
Või Mõisaküla - Vana-Võidu? Viiratsini hoopis? Milleks on liinid, 
millega saab sõita vaid tilluke osa elanikest?
Ja kommertsvedajad nurisevad, et sõitjaid vähe? Kui Viljandist Valka 
saab vaid 3 korda päevas, siis kas see kutsub sõitma? Reisijad tulevad 
eelkõige siis kui on head valikud.
Muidugi on kõik suunad ja situatsioonid erinevad, aga põhimõtted peaks 
olemas olema? Muide, eelmises postituses kirjutasin selsamal teemal ja 
liiklemine vähegi pikemal distantsil on üks paras nuhtlus, kuid 
ühistranspordikeskuses seda ei mõisteta vist üldse. Ja nagu teada, siis 
ka kommertsliinidel on pidevalt muudatusi, rohkem kadumise kui uute 
liinide suunas. Kus on riigi poolt asemele pakutavad võimalused? Kus on 
liinid Viljandi - Mustla - Palupera Jaam - Otepää - Võru? Teate ikka, et
 isegi Otepää ja Võru vahel pole bussiliiklust? Ja Paluperast ei saa 
rongilt ei Otepääle ega isegi mitte Rõngu, Mustlast rääkimata? Aga 
sellest juba järgmises teemas.
Muidugi on ka Viljandis maju, mis lagunemas või mida pole jõutud 
remontida ja loomulikult ka mitmeid maju müügis. Jääb vaid loota, et 
samamoodi tasapisi kõik paremaks muutub.
Aga siin palju ka ilusaid ja kordatehtud maju. Väga ilusaid! Ja ilu on 
palju rohkem kui siin kirjutan. Sõnade asemel jutustavad pildid palju 
rohkemat! Tänud kõigile, kes selle nimel vaeva näevad. Omavalitsusest ja
 tegijatest kuni aedade jm omanikeni välja!
Ja on rohelust. On suuri, sisuliselt põlispuidki.
Ja tööd käivadki.
Mulle meeldivad aga just sellised, väiksemate majadega tänavad. Tõsi, ka
 siin raisatakse kalli tänavavalgustuse variantide peale. Saaks kordi 
odavamalt.
Talutoidu aidas jäi seekord siiski käimata.
Kesklinnas liikudes jäi silma suurem teeremont ja tundub, et tegu 
millegi sarnasega nagu enamuses linnades. Keskväljaku remondiga või 
loomisega. Nagu nägin, siis siingi kõvasti siht kividele jm võetud? 
Kuskilt jäi meelde ka mingi silt, "kaasajastamine" või midagi sellist? 
Nagu ütlesin, tänavavalgustus saab siin olema küll uus, aga mitte 
kaasaegne. Ja silma ei jäänud mitte ühtegi joogivee kaevu/kraani. Nagu 
enamasti mujalgi Eestis. Ometi - siingi linnaisad räägivad 
keskkonnahoiust? Hügieenist ja puhtusest, eriti koroonaga seoses? Aga ka
 siin ei saada aru, mida peaks tegema?
Viljandis on mingil eripära minu jaoks see, et väga erinevaid hooneid on väga palju. Paljudel neist kõigil oma võlu!
Ja sellistel tänavatel on super jalutada. Ei mingit kiirustamist. Ja 
kusjuures, ei juhtunud ka ühtegi kiirustavat juhti seekord nägema.
Võeh, jube tänavavalgustus siingi! Suumiga pildistades aimab seda paremini.
Et siis kutsume inimesi autodest ühistransporti? Vähe sellest, 
tulevikust rääkides sageli hõigume, kuidas EESMÄRGIKS on protsente 
kasvatada! Ja pakume neile möödunud sajandisse sobivaid sõiduplaane? Kas
 oleme rumalad või hoopis mängime lolli?
Aga aeg on apartemendi võtmed kätte saada! Tuba igati mõnus ja mulle meeldis seal.
Telekas parajalt suur. Ja kanaleid natuke oli.
Siis võtsin ette jalutuskäigu Lossimägedesse. Alla järve äärde ehk teinekord. Kõrguste vahe ju üksjagu ja kaua ma ei marsi....
Aga ilus, ilus, ilus!
Vaated on üpris piisavad, kuigi mõnes kohas peaks ehk mõne puu 
mahavõtmisele mõtlema? Just paremat kätt järve "lõppu" tahaks ka näha.
Rohevindid jt armastavad ka võililleseemneid.
Ilusas jalutuskäigu lõpupoole jõudsin aga ühe koledaima hooneni 
Viljandis. All pildil paremale jääv pruun maja veidike leevendab muljet,
 aga see "tornikesega" on kohutav!
Hommikul ootas aga ees pikk bussidega sõit Võrru! Hoidku taevas ÜTK ametnikke selliste sõitude eest!
Lifetime Traveller
*****************************************
Olen alates oktoobrikuust kopeerinud postitusi Eestimaa Blogi 2. ja 3. osast siia, seepärast vabandan, et neid nii palju.
Kuidas midagi leida?
1.
 Blogi avalehel on paremal pool SILDID ja nendega seotus postituste arv.
 Klikates vajalikule, näete neid seotud postitusi järjest, kerides 
allaserva välja ja vajutades "vanemad postitused".
2.
 Alates 2021 oktoobrist leiab esimese postitusena (ajaliselt see siis 
iga kuu viimane postitus) vastava kuu postituste pealkirjad linkidena. 
Piisab sobivale pealkirjale klikkamisest, mis viibki otse postituseni. 
Need nimekirjas postitusaja järgi reastatud.
3. Paremal olemas ka otsingumootor, aga suure mahu tõttu ei pruugi üldsõnaline otsing head tulemust anda. 
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar