Blogiarhiiv

pühapäev, 6. märts 2022

Kohila Jaam - Kiili - Tallinn. Apr 2021.

 

Reede, 30. aprill 2021

Kohila Jaam - Kiili - Balti Jaam

 

 
Hea võimalus tekkis! Nii sain sõita uue liiniga, mille tekkes mikroskoopiliselt osalesin. Parim võimalus näha ära osagi nüansse (kõike ühe korraga ei jõuakski haarata), millest sõltub liini ellujäämine.

Ühes võib olla kindel - kui põhieesmärk on inimeste toomine autodest ühistransporti, ei saa küsida piletiraha! Küsiks natukenegi, nagu vahel "poliitilised eksperdid" soovitavad? Ei, piletisüsteemi OLEMASOLU eest ei peaks maksma mitte sentigi! Vaja on ainult loendureid statistika jaoks ning bussijuhile sõiduplaani jm näitavat seadet.
Bussi sõiduplaan oli üpris kiire ja teadaolevalt ei meelita inimesi sõitma nii lihtsalt, kui sõiduaeg pikemaks venib. Kui aga seda lühendada ei anna ja vajadusel tuleb ehk Kohilast Tallinnani, kuni 10 min mõne peatuse lisandumise arvelt ja ka mõeldes sellele, kuidas talvel plaanis püsida, siis mõjutab see taas mõnevõrra atraktiivsust. Kiilikate jaoks on asi loomulikult vaadeldav hoopis teise nurga alt, nende jaoks tegu üsna kiire ja hea lahendusega, kuid seda vaid Jüri suhtes. Kui kiilikate jaoks käivitada aga liine Mustamäe kaudu kaugemale või hoopis saue-Keila suunal, tekivad samad nüansid. Jutt ongi siin ühistranspordist üldiselt, Tallinna ja Suur-Harjumaa võrgustikus, kus on paratamatult vaja vedada inimesi laias laastus tunnise sõidu kaugusele.

 
Küll aga nägin kohe ka ära möödalaskmise, mille eest ma ometi hoiatasin. Nii palju kui võimalik, pidanuks bussid siduma Kohilas rongidega ja see tõepoolest ka võimalik. Miks seda ei tehtud? Kaks põhjust - esiteks ei saa asjapulgad aru asja olulisusest ja teiseks, see tähendaks, et kui rongide sõiduplaane muudetakse, tuleks vahel muuta ka busside sõiduplaane. See aga ajab ÜTK ametnikud tigedaks, sest nende sõnul "krt, see Elron ju muudkui muudab, mitmeid kordi aastas". Tõetera sees, kuid mitte nii oluliselt.
Asi ei olegi ilmtingimata arvamuses, nagu oleks rongidelt oodata massiliselt Jürisse jm töölesõitjaid, küll aga on tegu liiniga, mille puhul on lõpupoolne osa kindlasti tühjem kui olla võiks. See aga tähendabki, et liini selles lõpuosas tuleb vaadata KÕIKE, mis võiks sõitjaid juurde tuua. isegi see, et Kiilist võidaks hoopis Kohilasse tööle sõita, nt Vineerivabrikusse. ja kindlasti, kui kiilikad tabavad ära, et neil on nii kiireim võimalus sõita Türile, Viljandisse vm omi sõite tegema, kasutaksid nad seda kindlasti. Iga reisija on tähtis!

 
Väljas oodates jalutasid memmekesed mööda ja kommentaarid olid: "Oi, see on see uus liin. Misasja, Kiili? See siis veel Jürisse ja ei sõidagi "otse Tallinna"! Sellest pole küll kasu"... Umbes samamoodi saavad vahel aru mõned "eksperdidki. Sellele põhineb ju isegi laias laastus praegune tõmbekeskustepõhine liinivõrk. Ei suudeta aru saada, et kui näiliselt alguspunktist lõpp-punkti kulub palju aega ja sõidetakse ringiga, siis ei olegi eesmärk ju vaid sellest lähtuv. Lihtne näide, oletame, et Kohilast on vaja Tartusse sõita. Hetkel polegi paremat lahendust, tuleb sõita Tallinna. Aga valikuid on nüüd 2, kas bussiga Ülemistele või rongiga Balti jaama. Enamasti valitakse rong, eriti kui ka edasi sõidetakse rongiga. Aga Kiilist? Kui valida rong, siis on kiirem sõita Lindakivi peatuseni, eriti kui Baltisse sõites ajad ei sobitu. Tartu bussile minekuks on aga mõlemast kohast kiirem tee liiniga 164?
Just see ongi oluline, et me ei tea, milliseid vajadusi inimestel on, isegi riigikontroll ja Transpordiameti juht Padar on öelnud NÜÜD, et me teame nende vajadusi, kes ÜT sõidavad, mitte nende, kes ei ole tulnud sõitma.

Ja kohe mainin ka ära, et juba täna, aga eriti tulevikus on Jüri, Assaku jm kohad niivõrd töökohti täis, et sinnasõitmine ühistranspordiga muutub aina mõttekamaks. Kuid veel kord, eelkõige siis, kui sõit on tasuta! Ja ärme unusta, praegu on ka Tallinnast Jürisse suur osa bussitransporti ettevõtte tellimisel, töötajale tasuta! Kas nad tahaks nii väga valida sinna töökohta, kui ka see oleks tasuline?


 
Urgel omamoodi lahendus. Kõrvalteelt tulels bussipeatusesse sõitmiseks peaks Tallinna poole pöörama ja siis tegema tagasipöörde.

 
Hea näide bussipeatusest. Valdavalt on selline asukoht mõttekam, sest asub teest veidi kaugemal, kuid pimedas on ootavat reisijate keerulisem märgata bussijuhil. Küll aga ehe näide suhtumisest reisijasse a la Eesti - pole piisavalt sügavat ootekoda, mis oleks pööratud sõidusuunda, pole valgustust, pole normaalset peatuse silti!
Kusjuures ootekoja vundament nagu oleks, kuid on selge, et siin pole aru saadud, kuidas asju peaks tegema.

 
Mulle meeldib, et Eesti muutub aina värvilisemaks.

 
Ja nüüdseks siis juba kurikuulus radadevaheline teetõke Viljandi maanteel. Tegelikkuses on kisa taevani põhjendatud vaid osaliselt. Kuna eestlastest ca kolmandik (roolis mobiilikasutamise põhjal protsendi üle otsustades) ei tea, kuidas liikluses käituda, on see lisakulu tõenäoliselt paratamatu. Kisavad aga eelkõige need, kel närvid läbi ja suudavad oma iku taseme tõttu mõelda AINULT möödasõitudele.

Kuid on ka põhjendatud kriitikat. Kuna Transpordiamet tahabki tõenäoliselt selle jätta, mitte pole tegu katseprojektiga, siis on vaja teepeenart mõnevõrra laiendada, et nt seiskuud liiklusvahendi puhul saaks mööda sõita, ka avarii puhul.

 
Teiseks tuleb teedevahelin tõke teha selline, et vastutulevate autode tuled kuidagi ei saaks teist juhti pimestada.

 
Kolmandaks tuleb soss-tasku teha mitu korda pikemaks, nii et peatuma mahuks ka rekad (ka lühikeseks puhkepausiks) ja ükskõik mis muul põhjusel peatumiseks mitu autot. Vähe selelst, tasku peab võimaldama selgelt aeglasemalt sõitjal tõmmata kõrvale mõistlikul kiirusel, mitte tõmmata nulli kogu kolonni kiirus!
Muide, pildil on näha eriti "änksa" teekene metsa, see on vist tõuksidele? Muu sealt pöörama ei mahu!

 
Ja neljandaks, sellist lahendust nii suurel teel võib teha vaid siis, kui olemas on ka kergtee.

 
Või ongi need vaid kuni 50 km/h sõitvate rollerite peatumiseks? Auto, rääkimata traktorist siia küll ei mahu! See ju poole väiksem kui Transpordiameti ametnike autoparkimiskoht?



 
Ka ristmike puhul on vaja aeglustus- ja kiirendusradasid.

Ka vasakpööre nii lühikese rajaga ei kõlba isegi mitte Partsu Miihu saba alla! Millal selle kassi vaim Transpordiametist ära kaob?

 
sama lugu ka bussipeatustega, kus lisaks vaja ka parkimiskohti. Eriti kui hakatakse bussiliiklust edendama, on neid kohti seda enam vaja. Mitte ehk nii palju kui rongipeatustes, aga siiski rohkem kui 1-2.

 
Hm, siin, kus nähtavust pole on lubatud möödasõit?




 
Mille suhtes ma kahevahel olin, oli liini marsruut Urgelt Kiilini. Pakkusin kaalumiseks ühe variandina Prillimäe - Tuhala - Nabalat, nii saanuks ühenduse Tallinnaga piirkonnad, kus ühendust üldse ei ole. Muidugi pole seal elanike arv eriti suur ja mõnevõrra olnuks ka sõiduaeg pikem. teine võimalus olnuks pöörata Traanist Paekna - Nabala peale, sealt on ühendused ainult Viljandi maanteed pidi. Kiili vallavalitsus arvas, et "küll ÜTK teab", aga nad ei tea kõike teps mitte. ja nii on "võitjaks" osutunud sisuliselt vaid Saustimõisa peatuse piirkond. Eks näis, võib olla see ongi õigem, aga kahtlused jäävad. Eks oma särk ole ihule ikka lähemal!
Urgelt Luigeni sisuliselt aga reisijaid oodata ei ole. Teisalt on sellest üks pluss Kohila inimestele - buss läbib suure osa teest sisuliselt peatusteta ja seega kiiresti!


 
Eesti tase, alla Kroonlinna nulli! Aga palk jookseb...

 
Siin oleks igatahes TA-l võimalus teha sama, aga läbimõeldult. Muidugi oleks parem kui vastassuunaradu ei eraldaks tõke vaid lai eraldusriba (kruusast, mis võimaldab ka hädajuhtudel möödasõite tagada). Ka ja kus aga rajad üksteisest piisavalt kaugele saab viia....

Kõigele lisaks oleks see ohutum teelejooksvate loomade puhul, niivõrd-kuivõrd.


 
Taas bussipeatus, kus uut tüüpi peatuse nimesilt oleks igati kasuks ootava reisija märkamisel. 90-ne pealt pole see naljaasi ja seda näeb igapäevaselt. See, kes näeb, Kaido Padar oma töötajatele siin vist õppesõite ei korralda...
Ja ka siin on putka mõttetu ja valesti paigaldatud.


 
Autodevool on siin ajuti aga märkimisväärne. Kui isamaalane, eksvallavanemast riigikogulane Heiki Hepner otse loomulikult näeb võimalust ainult 4-realises, siis tegelikult on võtmeküsimuseks väga tasemel ühistransport. Muidugi ka veo- ja logistuikaettevõtete koolitused, et ükskord hakataks aru saama, kuidas tuleb protsessi juhtida.
Muide, 4-realistega võib arsti probleeme tekkida, nagu Männiku kandis, kus autod isegi teeveerde peatuma ei mahu, Nõmme-Männiku puhkealal. Ja kui aina uusi karjääre avatakse, ei mahu 4-realised veesilmade vahele äragi, kugu Põhja-Harjumaa saab olema üks AUKLIK puhkeala! Nii paraku näevad asju teedefanaatikud!

Tegelikkuses peaks kardinaalselt tõmbama suurte teede ehitust koomale ja eriti peab piirama kahetasandiliste, röögatult maavarasid ja energiat nõudvate rajatiste loomist. Kõigele lisaks aitaks see sunnimeetod ehk kaasa mingilgi määrasl autodest loobumisele. Dago Antov räägib juba jälle automaksu vm loomisest, sest ei jätkuvat raha nende monstrumite ehitamiseks. Kusjuures, osa inimesi sõimavad selle peale ükskõik keda, mitte ei vaata peeglisse!




 
Lahe!

 
Ajutine Raiesmiku bussipeatus. 

 
Ilus allee!

 
Ja kiviaed. Muidugi vabandan, mulle meeldib proovida palju tabamusi sõidul saada, aga segavad nii peegeldused kui see, et alati ei suuda fotokat (suumiga) piisavalt tasakaalus hoida! Küll aga on nii, et mida rohkem pilte, seda rohkem aimu piirkonnast. Ka ilust muidugi.



 
Ohoo, isegi munakiviteejupp.

 
Ja isegi tee, peatuste, reisijate, ootekodade ja kõige muu kõrval tahan ma ikka vaadata ka midagi sellist! Ehk vaadet! Sel sõidul oli eriti hea näha, tänu nauditavale ilmale.



 
Eesti looduse jaoks on hea seegi, et meil on maju, mida ümbritsevad puud ja suhteliselt looduslikult "laigud", kuni võsa ja kivihunnikuteni välja. See on üks võimalus natukenegi looduse mitmekesisust hoida.

 
Kuid muidugi on ümberringi ka kaduvaid asju. Muide, ka ses suhtes halveneb looduse olukord mingis mõttes, näiteks pääsukesi jääb aina vähemaks, kaasaegsed laudakompleksid neid ei soosi.

 
Tee peal oli näha tee ääres metsa maha võtmist. Kas laiendatakse maanteed või saab loota, et Luigelt alates ka rattatee tehakse? Ei peagi tegema täies ulatuses asfaldiga, piisab kohati ka Tervisetee tüüpi lahendusest, asustusest eemal.

 
Aga mida edasi, seda rohkem sai aimu, et käib meeletu ehitamine, kõikjal!

 
Tore, et siin kergtee juba olemas.



 
Ohoo!


 
Tore näha ilusaid maju ja puhtust! Ka haljastust, mida pole kunagi liiga palju.

 
116-ga mul juba sõidetud. Siinkohal paslik mainida, et ka 164 liini puhul tehtud seesama viga, mis pea tervel Harjumaal - pea ükski sõiduplaani aeg ei ole sama puhkepäevadel, mis on tööpäevadel. Põhjendamatu, kui just põhjuseks pole "käki keeramine"! On väga ebamugav, kui tuleb nii palju aegu jälgida ja teiseks, nii on ka eriti keeruline tagada mingeidki ümberistumisvõimalusi. Loomulikult ei põhjenda ka ükski sm. Ütkin, miks nende arvates ükski reisija ei taha sõita puhkepäevadel samal kellaajal kui tööpäeval.
Tööpäeval jõuad Ülemistel rongile, puhkepäeval ei jõua või vastupidi? 
Ning ka töökohti on, kus L ja P töötatakse. Ühel päeval jõuad tööle, teisel jääd hiljaks või mine pikalt varem? Kes peaks nii tahtma tööl ÜHISTRANSPORDIGA käia???



 
Lagedal taas putka, mis sobiks ehk vallavanema koduõue? Mõistetamatu, miks kõikjal sellise jama peale raha raisatakse? Kas tõesti ikka on nii, et paigaldatakse ja siis käiakse kõht kummis, et kui kõva mees ja kui palju ikka inimeste HEAKS tehakse?
Tegu siis 16 ümberpööramiskohaga, sest asulas sees selleks ruumi pole. Ehk ongi hea, küllap laienevad ehitused ka siia?

 
Kergteed on vajalikud nii asula sees, kui kaugel sellest.



 
Tõesti jube!
Kusjuures ka siin ei leita putkas võimalust infostendi paigaldada, sõiduplaan posti küljes. ja selline post, nagu öeldud, ei ole sobiv bussipeatuseks! Siinkandis saab sest eriti aru! Minu pakutud lahendus tagaks igal juhul ootava reisija parema nähtavuse bussijuhi jaoks, aga ega bussiroolis pole ju Padari seltsimehed! Neil ükskõik!
Ja ei tohi unustada sedagi, et vahel on sõiduplaan nii kibe ja liikluski tihe, et bussijuhil on tööd kõriauguni, nägemaks kõike olulist!

Sõitjaid seekord muidugi palju polnud, koroona aeg ikkagi. Küll aga oli üks väga rahulolev töötaja, kelle sõit Kohilast Kiili. Nii et on isegi selliste kohtade vahel sõite.

Igal juhul suurimad võitjad asja juures hetkel on Kiili elanikud ja mul on hea meel selle üle, et keegigi saanud juurde ühe väga olulise liini.

Kuid ka KOHILA jaoks tegu olulise tulemusega. Ülemistele ei sõidagi Rail Balticust palju kauem ning peatusi on palju rohkem! Kasuteguri poolest igatahes alla ei jää ja kulud on sadu kordi väiksemad! Kahju loodusele samuti.


 
Ja siingi hea näha istutatud puid.

 
Ja kergtee olulisust! Isegi pingid mõnel pool olemas. Tõsi, varjulises kohas pinke pea ei näegi ja ühegi juures ei arvestata sellega ka puude istutamisel. Kuigi peaks.




 

 
Uus elanik on hekki pidanud üheks olulisemaks asjaks. Tore!



 
Ohjah.... Ruumi ju oleks normaalse ootekoja jaoks? Kindlasti ka ettevõtjaid siinkandis, kes suudaks teha?




 
Igal juhul on aga selge, et Jüri on piirkond, kuhu on Kohilast üpris hea tööle sõita bussiga. Eeltasutud bussiga. Ma ei tunne Jüri asetust eriti, kuid peab tunnistama, et vähemalt esmapilgul oli ka bussi marsruut üpris hästi paika pandud. Skeemi järgi vaadates mõnes kohas tundub, et mõni peatus peaks rohkem olema. See tunne eriti seetõttu, et ma ei tundud ka kuidagi jalakäija jaoks läbimõeldud teede olemasolu, lihtsalt ei jõudnud seda üldse jälgida. Kui töökohani peatusest ikka kilomeetreid....




 
Kõikjal näha uusi ettevõtteid.



















 
 
Kas rekamehed sõidavad kõik peale tööd veokaga koju? Kui palju on teedel veokaid, mis ei tee töösõitu vaid hoopis n.ö. isiklikku sõitu?


 
Kui üldse teid laiemaks ehitada, siis ainult ühistranspordiradade jaoks.










 
Ja kuigi siia bussidega tööle ka veetakse, võib kohati näha, et autosid on ometi palju! Loomulikult, bussidega ei suudakski kõikjalt ju vedada! Aga iga auto, mis oleks siin vähem, oleks võit! Iga päev, aastast aastasse.









 
Me vajame põlevkivi elektrijaamu? Ehk peaks ikka mõtlema, kuhu me elektrit kulutame?


 
Lindakivis peatub, aga Ajutises peatuses?


 
Igal juhul selge, et ka rongile pääs peab olema võimalikult lühike, ka ajaliselt (foorid jm). T1 Malli vist enam tööle ei minda?





 
Et buss sõidab vaid estoniani, siis mina kasutasin siin võimalust plagama panna ja kohe oli ka tramm.
Ses mõttes ka siin õige valik peatuse suhtes tehtud. Üldiselt tundubki, et valitud on kõige tähtsamad peatused.












 
Ja kohal! Nüüd midagi head kaema....


2 kommentaari:

  1. Tere.
    Aitäh uue ülevaate eest, oli huvitav lugemine! Olen see, kes siin mõni kuu tagasi 116 bussiliini postituse alla kommentaari jättis. Sisu oli umbes selline "Kõik, mis lage, tehakse kiiresti maju täis kahjuks."

    Vasta
  2. Tänud!

    Noh, loodetavasti jääb ka avatud alasid ja nii siis ka loodust!
    Aga eks täisehitamisel ole ka mõni pluss. Tullakse linnast ära, mida rohkem elanikke, seda paremaks saab muutuda ühistransport jne. Peaasi, et ka vallaisad sooviks eeltasutus süsteemile üle minna.

    Ja peaasi seekord ongi see, et uus bussiliin olemas. Edu ja kena kevade jätku kiilikatele!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar