pühapäev, 8. jaanuar 2023

Haapsallu.

 

 
Turba - Haapsalu raudteele peaaegu piisava raha 72 MILJONIT, eest saab valmis (läheb tegelikult kallimaks) 9,4 km muldkeha ja viadukte RB-l! kõigest, mitte raudtee ei saa valmis.
Trassi, mis kulutab kohutavalt loodusvarasid viaduktide jm jaoks. Kui mõelda veel pealisrajatistele, siis lisandub alla 10 km lõigu jaoks veel 200 miljonit? 400?
'''''''''''
Rail Balticu raudtee põhitrassi ehitamist alustatakse Kohila vallast. Harju maakonna ja Rapla maakonna piirist kuni Sihi teeni kulgev ehituslõik on 9,4 km pikk. Rajatava muldkeha laius on kuni 14 meetrit ning hanke õnnestumise korral plaanitakse ehitustöödega alustada 2023. aasta sügisel.
Lisaks raudtee põhitrassi muldkeha rajamisele kuuluvad lõigul ehitamisele ka erinevad rajatised. Nende hulgas Kohila ökodukt, Sihi tee kergliiklustunnel, hooldus- ja juurdepääsuteed, samuti üle 4 kilomeetri müratõkkeseinu. Vastavalt põhiprojektile tuleb raudteemuldesse antud lõigul ehitada ka 11 läbipääsu väikeloomadele.
Suurima seotud projektina lisandub lõigus Kohila liiklussõlm, mis tähendab ehitajale 5 viadukti rajamist. Põhitrassi ehitamisega alustatakse ettevalmistusi ka Rail Balticu Kohila kohaliku peatuse rajamiseks. Harju-Rapla maakonna piirist Kohila vallas asuva Sihi teeni ulatuva raudteelõigu ehitamiseks välja kuulutatud hankele oodatakse pakkumisi 2023. aasta 9. märtsini. Eeldatav maksumus on 72 miljonit eurot.
 
 
 Kuidas siis on? Poliitikud, sh praegused riigikogulased peaks olema süüdi kuriteole kaasaaitamises, aga selle asemel nad hoopis kandideerivad tulevastel valimistel, et veel kord aidata nööri ümber eestlaste kõride pingule tõmmata? Samal ajal vaikides vaadatakse pealt, kuis maal suletakse raamatukogusid ja seltsimaju, sest raha ei jätkuvat?
 

Mida aeg edasi, seda rohkem ja ÕIGUSTATULT võin ma kiruda poliitikuid ja ametnikke. On tegelikult ääretu sigadus, et Turbasse rongi jõudmise järel loorberitele puhkama jäädi ja veel suurem sigadus on Kaja Kallase valitsuse poolt pandud pidur! Juba täna pidanuks rongiga vähemalt Ristile saama ja edasi käima kiire töö. Pöörased summad makstakse Euroopa ettevõtetele, kes valestiprojekteritud RB-d ehitavad. Kuigi tegu on lausa kuritegeliku raiskamisega, tehakse nägu nagu oleks see igati õnnestunud, Euroopa mõistes lausa hiilgav projekt!

Pean ootama veel Raplamaa Sõnumite loo teksti, aga kui õigeks osutub see info, siis pole midagi muud öelda, et pangaröövid ei tasugi ära, tuleb vaid kohapeal kambajõmmid leida, kes sulle väikese töö eest pataka garanteerivad. Tekstis olev number komakohaga tundub siiski kahtlane?

Nüüd on selgunud ka RB muldkeha maksumus. Raplamaale rajatava muldkeha, mille pikkus on 9,4 km, eeldatav maksumus on 72 miljonit. Arvata on, et tegelik maksumus on kõrgrm.

Nii istusingi Turba rongile, kuigi ka Turbas ei ole ühelgi rongil vastas Rohuküla busse. Hiiumaal sõidavad bussid pea tühjalt Heltermaale, inimesed võiks ja saaks siis ju ka parvele istuda, aga paraku pole mandri pool sisuliselt pea midagi ootamas. On  mingi hädine 1A, aga sellega pole suurt midagi peale hakata, sest kuigi selle käivitamist kiideti (ennast kiideti), siis tegelikult pole see ju ka Haapsalus millegagi seotud. Nii tulin suvel Kärdlast mitmete ümberistumistega Tallinna 7 tunni ringis. Kas ka Jüri Ratas võtab "pudelid bussi" ja sõidab nii?

Kommenteerisin postitust koos ühe seonduva lingiga.

See ühildub hästi. Miks mul õigust kritiseerida? Sest tegelikult olen 10+ aasta jooksul andnud lahendused pea kõikidele olulistele küsimustele. Aga...
Teeksime? No miks te siis ei teinud? Lillekülagi oli RE ja Isamaa valitsemislepingus sees! Ja see oleks ka Haapsalu rongi juures oluline.
Ning kõik põhjendused raudtee mõttekuse kohta olen esitanud. Isegi rohkem ja täpsemalt kui analüüsis.


Tõenäoliselt ongi "tahaksime" poliitikud ja ametnikud eestimaise mahajäämuse suurim põhjus. Ja aeg-ajalt lisandub uusi eksperte. Näiteks tanel Kiik, kes oma endises ametiski hädavaevu hakkama sai, aga nüüd õpetussõnu jagab.

"Kui me räägime trammiliinide rajamisest, siis tuleb arvestada, et see (40 miljonit)kõlab suure summana, aga kui vaatame kolme erinevat trammitrassi, siis ende kogumaksumus võib ulatuda 150 – 200 miljoni euroni koos ümberistumiskeskustega," lausus Kiik.

Miks kolme? On ju selgelt välja öeldud, et Järveni pikendamisel puudub mõte, seal on rongid ja bussid. Samamoodi on tegelikult kahtlane sadamaliin, sest bussidega linnast (lõpp-peatus Balti jaama asemel sadam) saaks oluliselt rohkem ühendusi?
Lisaks on murekohaks see, et kui midagi tahetakse teha, siis ikka võimalikult kallilt. Mainitud Lilleküla, mis ka Haapsalu rongi jaoks oluline, ei pea olema terminal ehk ÜT Keskus vaid piisab just nimelt ümberistumiskeskusest. See tähendab aga taas miljoneid kokkuhoidu.

"Kui me räägime mitme erineva ühistranspordiliigi ümberistumiskeskustest, siis peame kokku leppima ka rahastusmudeli. Teatavasti rongiliiklust korraldab riik, tramme-busse-trolle Tallinna linn. Küsimus on, kes mis määral maksab, kui on vaja ehitada või nihutada peatusi. Loodan väga, et saame siin head kokkulepped. Rong on keskkonnasõbralik ja täna suhteliselt vähekasutatav ühistranspordiliik. Kui räägime Kristiine suunast, siis seal on potentsiaali kindlasti oluliselt rohkem," lausus Kiik.

Kui aegu tagasi perroone planeeriti, sai korduvalt öeldud, et Lillekülla vaja rohkem. Nüüdseks pea 10 aastat vett vedama läinud, täna hinnadki kallimad, aga Kiige erakond tollal oli kui munad maha võetud. Ka Juhan Parts süüdistas Tallinn linna, kuigi ütlesin talle Turbas otse näkku, et see tema enda süü!




 
Padula juures on hiigelala arendusteks ja hea võimalus tööl käimiseks. Seni on aga seal vaid uhiuus Makita ladu.



Sõitmiseks aga lustlikult talvine ilm. Mis sest, et lubas külmemaks minna, mul soojad riided.


Hea uudis on see, et peagi hakkab täielikult toimima Tallinn - Keila kaheteelise raudteena. Tahetakse ka Keila (Paldiski) kiirronge, aga ei ole ka sellega Eesti Raudtee arvestanud - näiteks  ülesõidud ei "tunne ära", kas läheneb kiir- või tavarong, seega ülesõitude kinnioleku aeg võib isegi pikeneda.
Ka peaks kindlasti ülekäikudel olema sarnaselt ülesõitudele füüsiline tõke, aga niisugust kulu juba tegema ei hakata. Mäletate küll, kui pikalt venitati isegi ülesõitude signa ja tõkkepuudega? Ja Veerennis pole tõket siiani...



 
Keilakad aga on ka vait?
Aa, kriitika ees värisev linnapea on ju ka Reformierakonnast! Pole mingi ime siis, et mitte miski ühistranspordis siin paremaks ei muutu.



Kibuna.


Nii Laitse elanike jaoks kui ka Haapsalu raudtee rongide möödasõiduvõimaluste parandamiseks ja ka tulevikus ekspress, kiir- ja tavarongide säästlikumaks toimimiseks oleks vaja siia uut peatust, tinglikult Laitse 2. Nii 2-3 km kaugusele praegusest Laitsest, kus siis osa ronge (tavarongid) peatuda saaks ja üksiti vajaduse puudumise korral siit Riisipere asemel tagasiteed Tallinna alustada. Kui mõni kiirekas peatub ka Riisiperes, siis tavarongid ju ei pea kõik sinnani sõitma, vahele jääb veel vaid Jaanika. 
Ning kohalikest igapäevaste sõitjate jaoks kilomeetreid vantsimist ei ole asi, mis kutsuks rongi autodele eelistama.
Loomulikult pole uduõrna aimugi sellest Eesti Raudteel, sest hoolimata lubadusest saada Euroopa parimaks, on nende maine pigem aina alla käinud.



 

Laitse. 
Bussipeatus Laitse Jaam on Saue vallal siiani välja ehitamata.


No ei ole ju mingitki töötegemist? Kuidas SAAB nii teha oma tööd, õigemini mitte teha, kasseerides samas paljudele tegelinskitele maksumaksja taskust üüratuid rahasid? See, et Reformierakonnas pole ühtegi poliitikut, kes saaks aru, et Rohuküla rongiliiklus ülimalt oluline ja tooks kordades rohkem SÕITJAID raudteele kui Rail Baltic, tähendab pigem seda, et see kamp ei tohiks mitte võimul olla vaid üldse kandideeridagi! Ma ei ole oma tööd mitte kunagi mitte kuskil niimoodi teinud. Tõenäoliselt õigustavad neid poliitikuid ja ametnikke vaid need, kes ise samamoodi oma töösse suhtuvad?

Aeg, mida tänu neile kaotatakse, ei saa kunagi tagasi. Vaadake ise Haapsalu pilte ja öelge, kas te tõesti ei sõidaks aeg-ajalt tunniekspressiga sinna, et jalutada, lõunatada, spaase sisse põigata jne?

Ma ei laseks neid isegi siia võsa maha võtma, sest vaevalt, et nad kirvestki käsitseda oskavad. Kahju vaid et sotsid ja isamaalased nende sabas sörgivad. Sotsidest pole muidugi midagi loota, aga isamaalastelt eeldaks mingitki selgroogu.

 
Kes vähegi ühistransporti jagab (ja turismi), saab aru, et olulisimad asjad on ühendused ja 4-päevane töönädal. Ja tegelikult pole lugu vaid Rohuküla raudtees, väga tõsiselt peab arvestama ka Võru raudtee perspektiive (isegi Venemaa tagant ära kukkumise puhul) ja mõelda ka Pärnu raudteele. Kordades odavamalt RB-st saaks selle teha ära VB ja Keila - Pärnu koostoimimises. Ei mingeid miljardite kulutamist vaid mõistlikus mahus maanteede edendamine ja üheteeline, esmalt kindlasti diiselveol rongidega, raudtee.



Kuniks pole raudteed valmis, peaks aga koheselt parandama siingi tegemata töö - tasuta bussiliinid Rohukülani vähemalt 6 x päevas. Ja kui see kommertsvedajatele ei meeldi, siis pole sellel ka tähtsust. Sest kas nad ise on oma bussiliinid suunanud Haapsalust Rohukülani, et tihedamini kui paar korda päevas saada parvele ja parvelt otse kaugliinile? Tuhkagi. Kas sauekate jaoks pakutakse võimalust vähemalt Kanamal bussile tulla? Kas Väike-Järve keskuse juurde on bussipeatust nõutud, et inimesed saaks kodule lähemalt bussile ja bussilt maha, mitte ei peaks valima üüratu vahemaaga sõitu linnaliinidega Vana-Pääskülla või bussijaama?
Nii palju võib mööndusi teha, et avalikud liinid võiks võimalusel suunata kas läbi Lehetu, Linnamäe ja/või Herjava, et need hoolimata tasuta sõidust oleks mõnevõrra ebamugavamad/aeglasemad. Samas pole vaja ka nii väga karta, et kõik neid valivad, sest lisanduvad sõitjad võivad sageli ühe otsa nii ja teise koomertsliiniga sõita.

Vahva on muidugi see, kui ilmuvad "ühiskondlikud eksperdid" ehk teadjadmehed rahva hulgast. Loomulikult kõik ei saagi näha seoseid Hiiumaa ja turba jaama vahel ja ega see ka suurt põdema ei pane, kuigi ka aastate jooksul mitte midagi ei õpita. Aga äkki meil omavalitsustegelased, ÜTK "kõrgeltharitud spetsid" jt ongi samal tasemel?

Aare Olander
Huvitav küll, miks peaks keegi tahtma Hiiumaalt või Haapsalust tulles Turbas rongile ümber istuda? Kiirbussid sõidavad Turbast Tallinna bussijaama 50 minutiga, rongil kulub Balti jaama jõudmiseks 80 minutit. Pluss ümberistumisele kuluv aeg.
  • Neeme Sihv
    Autor
    Aare Olander mitu bussi peatuvad päevas Keilas, Sauel, Pääskülas, Nõmmel, Järvel, Tondil, Lillekülas ja Balti jaamas?
    Mitu bussi võtavad otse parvelt Hiiumaa reisijaid Rohukülas peale päevas? Ehk mitmekt parvelt saab sinu kiirbussile?

    • Aare Olander
      Neeme Sihv Kõik Turbast tulevad bussid peatuvad Pääskülas. Edasi liigub linnatransport. Keilasse saab ka Pääsküla kaudu rongiga, kokkuvõttes on see ikka kiirem kui Turba kaudu.
      Hiiumaalt tuleb otse Tallinna täpselt nii palju kiirbusse, kui selleks nõudlust on. Suvel rohkem, talvel vähem. On üsna jabur arvata, et kui bussid Rohukülast Tallinna asemel Turbasse hakkaksid sõitma, oleks sõitjaid rohkem!?
      Kiirrong Turbast Tallinna max 45 minutiga, aga "rohkemate peatustega" on absoluutne bluff. Pole vaja fantaseerida. Ja tasuta ei sõida ükski rong.
    • Neeme Sihv
      Autor
      Aare, tead, kui sa isegi seda ei jaga, mis on ääsküla ja mis on Vana-Pääsküla, siis...
      Ja ära aja enam seda krd ümberistumiste jama, sest reisijatele see ei meeldi peasuundadel! Hiiumaa nõudlusest ei jaga sa ka midagi. Mis Tallinna asemel Turbasse? Mitte asemel vaid LISAKS, sest Rohukülast sa targu vaikid ehk ei taha isegi öelda, mitmelt parvelt otse bussile saab....
      Muide, kui Narva sõitis vähe ronge ja neid lisati, siis miks kõik ei jäänud vähestega sõitma, vaid valisid neile SOBIVAMAD ajad ja võimalused? Sellist jura ajada aastate viisi, peab ikka nupp olema!
      Ning blufist ei tea sa ka midagi 45 minutiga Turbast tallinna võib sõita vabalt 4-5 peatusega ehk kõige olulisematega.
  • Neeme Sihv
    Autor
    Aare Olander ja muide, oled kursis, et praegu on ajutine sõiduplaan? Kiirrongina saaks aga Tallinna isegi kiiremini kui bussiga ja ikkagi rohkemate peatustega.
    Ning et nt sauekas saab Turbast koju tasuta, kui ka buss on soodne, siis.... rahakott pole oluline?
Tule taevas appi, Eesti liba-Top 5 eksperdid...
Mitut peatust sa ikka nägid seal? No on tõeline klassika!







Bussini oli aega küll, sp aegamisi ka lonkisin ja teretasin inimesi. Sest nemad ju teretasid mindki.



On vaid üks tänav, pink ja puu... Ilus laul selline.


Aga mõne puu aeg on ümber, seega aeg need maha võtta ja poleks üldse paha, kui istutaks uusi juurde, lausa alleena?











 
Näe, mis kena ajahamba poolt puretud talu!


Pakid paneme vööri? Vist lendavad Hiiumaa parvelt? Üldiselt väga tihedat liiklust siin polnud, eks kütusehinnad panevad mõtlema. Ja tööleminejad selleks ajaks ammu möödas.


Ja kes ütles, et ülejäänud Eestil sellest raudteest kasu pole? Sõidetakse ka täna, isegi veokad tulevad Virumaalt. See näitab, et liikumisi on hoopis rohkem kui tukunuiad kuskil kabinetis aimatagi oskavad.

Kahjuks aga siin aeglustus-  ja kiirendusradu ei tehtud, pöörajad võtavad teiste kiiruse ikka üsna maha.




Ja isegi nüüd, aasta algul ja nädala sees on sõitjaid ning rohkem kui 1-2.
Kui bussijuht aga küsis, kas mulle täispilet, plahvatas mul alles nüüd esimest korda - ma saan ju soodustusega sõita! Pole lihtsalt nii väga sõitnudki ja ju siis rahale mõtlen liiga vähe.
 


Ahaam telefon paneb paika, kus pean esimese lõuna tegema. Lestakala ju!







Siin maantee ääres on palkootekodade aeg otsa saanud (halvasti hooldati), nende asemele on ilmunud ka siin tavalised käkerdised, vale nurga all ja paigaldatud valgustus bussijuhtidele siinootajaid nähtavamaks ei tee. Kuigi vallaametnikud on teadlikud, et sellist jama ei tohiks juhtuda!?



 



Kohal. Ja ütlen ette ära, et ei näinud linnas kordagi ühtegi poliitikut ka kampaaniat tegemas. Ega siia tulla ei julgeta. Isegi linnapea kandidaadiks ju RE n'iteks  seadis mullu üles noore bürokraadi, kes filmis ennast küll jaamas, aga rongi koha pealt oli suu vett täis. Ehk et ona aru saada, et rehvid siit midagi ei loodagi, aga polegi ju vaja! Küll saab it-maailmas nuppe keerata...?
Aga pole ka PÖV valitsuse sülekoeri, SDE-d ja Isamaad.

 

 

 

 

2 kommentaari:

  1. Head tähelepanekud ja aus jutt. Sellised meie parteid ja riigiametnikud ongi. Masendav seis!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tänud!
      Paraku see masendabki ja väga paljusid kohusetruusid ja ausaid inimesi. Keskkonda tähtsaks pidamisest rääkimata.
      Ja see, kuidas ikkagi raha põletatakse...

      Kustuta