Blogiarhiiv

laupäev, 11. jaanuar 2025

Haapsallu puhkama. Rongi ja bussiga.

 

 
Haapsalus puhkamise võlu on väikelinna vaikus ja rahu. Enamasti. Ja osa oleks ka rongiga sinnasaamise võlu, aga seda paraku polle meie poliitikute rumaluse, asjatundmatuse ja ka poliitilise aferistlikkuse tõttu. Kuidas on need kõik nüansid omavahel seotud? Olen sellest muidugi ammu ja korduvalt kirjutanud, siingi panen neid mõtteid kokku. 
Esimeseks pildiks panin meelega Balti jaamas oleva bussiliinide platsi. On ju viimasel ajal jälle räägitud vajadusest tagada ka kaugliinidel peatus kesklinnas ning sellega seondub ka parem bussijaama asukoht. See parem ongi siin, seda enam, et normaalse liinivõrgu puhul suurem enamus maakonnaliine sõidaks siit läbi, mitte ei pööraks platsile nii et ka ruumipuuduses ei saa muret olema. Ummikud kesklinnas, mida tuuakse sageli põhjuseks, miks bussijaam peaks hoopis Ülemistel olema, ei ole adekvaatsed põhjendused. Siis viige bussijaam juba Luigele? 

Muidugi igasugused ummikud võivad hilinemisi põhjustada ja täpsus on ÜT puhul väga oluline. Mitte ainult ümberistumiste tõttu muidugi. Sama oluline peaks olema kommertsvedajate jaoks ka sõiduplaan, mida tänapäeval on viimase vindini keeratud ja nii iga väiksemgi takistus mõjutab. Sealhulgas pannakse reisijad ohtu ja bussijuhid suurema pinge alla. aga RAHA see ei kõneta!
 



 
Muidugi on kahju, et rongid ikka veel ei sõida Haapsalu ja Rohukülani. Aga samamoodi on halvim praegune variant, sest need ei sõida ka Ristini. Ometi oleks just siin tohutu säästuvõimalus, nii rahalises kui keskkonnahoiu ja liiklusohutuse mõttes. On ju teada, et kaugbussid siinkandis siuliselt saavad viimased reisijad Turbas ja kuni Vana-Pääskülani need lihtsalt uhavad. Miks peaks aga sõitma bussid ja rongid, mõlemad pooltühjad? Ning kas tõesti ka Lihula suunal ei taheta ühendust Keila, Saue, Nõmme jt kohtadega ning nii ka nendes kohtades sõiduvõimalusi Saaremaale jm? Tahetakse, aga paraku ei saa otsustajad sellest aru ja RAHA jäled ilmnevad siin mitmes seoses.

 
uus bussijaama hoone tehti siia, kuigi selle mõttekus rongiliikluse puhul on üsna kahtlane, sest olgu vahemaa perroonini või paarsada meetrit, on see olulise tähtsusega - bussid peaks peatuma ühises peatuses rongidega ehk perrooni juures.


Kõik need mured, mis on Läänemaal jm tööhõivega, elanike ehk maksujõulise "publiku", puhkajate arvu jm vähenemise ning ääremaa hääbumisega, paistavad siin hästi vä'lja tänu eelkõige rongiliikluse puudumisele. Muidugi ka  raudteevaenulik valitsus ja erakonnad on selles süüdi.

 
Ka Lääne Elu kirjutas taas sel teemal. Olgu need võltspoliitikud enesekiitmisega kui tahes "targad ja hoolivad" välja paistmas, tegelikkuses on nad hävitajad! Vaadake või ainuüksi Eestis puhkamise teemat, kus majutuse hinnad on sageli ebanormaalselt kõrged. Selle asemel, et vähemalt talveperioodil leppida väiksema tuluga (just ühe puhkaja/pere pealt), mõjutab see tulemata jätmine ka kõikide teiste käibele, spaadest toidukohtadeni.
Ning ei ole kahtlustki, et kui 2013 võeti vastu toetusotsus rongiliikluse taastamisele, ning rongid võinuks sõita juba mõni aasta hiljem, poleks siin ka juttugi elanike arvu vähenemisest. Vastupidi, kasvanud oleks kinnisvaraturg ehk ka uute majade ehitus! Küllap lisandunuks Lääne-Eestisse kui ka Hiiumaale oluliselt rohkem puhkamisvõimalusi ehk -asutusi.


 
Maaelu ehk maainimesed on aga isegi täna visad ja ei sure nii lihtsalt välja. Tuleb uusi elanikke, kohati on lapsigi rohkem ja loomulikkus eluviisides on aferistidest poliitikutele väga kõva pähkel!
Paliveres oli hea näha, et ka Pärnu bussile saab vajadusel ümber istuda Kiire sõiduvõimalus see pole, aga nagu ka "uue rongiliini Tallinn - Vilnius" puhul, ei ole asi sugugi Balti jaamast Pärnusse sõitmisel vaid ikka vajadus anda mingeidki võimalusi teelejäävates "maa"kohtades. Loomulik maaelu osa.





 
Haapsalusse jõudes oli taevas hetkeks selgemaks tõmmanud, aga seda pidu ei jätkunud kauaks. Ja kuigi pildid siin võivad tunduda üsnagi hallid ja ilmetud, siis ilusad majad ja muud vaated olid tegelikult vägagi hingekosutavad. Muidugi peaksin tõsiselt kaaluma uue aparaadi soetamist, sest ka pimedal ajal tehtud piltidest suurem osa rändavad prügikasti. Et saaks paremaid, peaks vist statiiviga ringi käima ja kulutama rohkem aega säriaja jm sättimisele. Samas on aga apraadil hea zoom.

Autode rohkus on muidugi ka Haapsalus probleem, pole siis ime, et parkimiskorraldust on tahetud mitut pidi katsetada ja muuta. Aga eks ka Läänemaa enda bussiliiklust on üldiselt ikka üsnagi halb, heal juhul sobib see vaid pensionäridele, töölesaamiseks enamasti ei kõlba.  Näiliselt "priske" sõiduplaan (hiljem piltidel) osutub tegelikkuses üsna lünklikuks. Ja siin pole küsimus kaugeltki vaid selles, et Risti/Palivere suunas sõitvad bussid ei seo piirkonda Turbas rongidega, samamoodi on ka mujalt Läänemaalt Uuemõisa saamine ilma ümberistumisteta problemaatiline.

 
Hilisema suure lumesaju puhul tegutsesid teehooldajad vägagi usinalt ja tundide möödudes suutsid isegi kõnniteed korralikult ära sahatada (osaliselt linnas), kuid libedusetõrje väga nigel olukord ei soodusta inimeste jalgsi liikumist. Mind hoiatati juba ette, kui ettevaatlik pean olema ja tõepoolest, parem oli valida kõndimine sõiduteel. Seda ma muidugi tegingi.

 
Õnneks on siinkandis ka hoolimata vägagi nigelatest tulevikuväljavaadetest, arenguid kinnisvara vallas. Kuid see võiks olla kordades suurem ja mitte ainult linnas vaid ka maakohtades, eelkõige Noarootsis, Taeblas, Paliveres ja Ristil.

 
Sättisin oma asjad korda ka majutuskohas.
Hea vaikne, hoovipoolses küljes, kuigi ega müramuret pole ka tänavapool.




 
Aina rohkem maju Haapsalus saavad uue kuue ja eks ka sisu.

 
On ka uusi söögikohti (ettevõtjaid) ja nii mõnigi võib üllatada. Tõsi, enamus on pigem sellist kallimat laadi kohvikud/restoranid, aga on ka igapäevast lõunasööki hea hinnaga pakkujaid. Kui majutus õnnestub saada soodsamalt, saab ehk ka söögi peale mõnveõrra rohkem ju kulutada ning Haapsalus söögikohtade taseme kohta küll pole põhjust nuriseda!

 
Hea rongiühendus (sh õhtul hilisem Tallinna tagasiviiv) kiirrong annaks võimaluse ka heaks külastajate arvu kasvuks ürituste puhul. Ja muidugi mitte ainult Põhja-Tallinna arvelt, vaid ikka kogu Tallinna ja Harjumaa suures osas saaks sellest mõnusalt osa. Tule sa siis siis mõnes peatuses peatuva ekspressiga, Balti jaamast tunniga või kiirrongiga, mis peatuks kõigis olulistes peatustes. Ja neile pääseb mistahes peatusest ka väikese ümberistumise toel, olgu selleks siis Rahumäe, Laitse vm.
Seniks aga vindub siiski ka paljude ürituste, etenduste jm külastajate arv.

 
Hoolimata ilmastikust siin vast on hoopis vähem virinat ka rattasõidu teemadel. See nähtud rattur ei jäänud ainsaks.

 

 
Posti tänaval on nüüd kõnniteed laiemad, aga mitte ainult libedus polnud see, mis sundis sõiduteel kõndima.









 
Madalseisu näitab seegi, et turismiinfokeskust enam pole ja kõik huvitatud "suunatakse" netimaailma. Kuigi vaksalis peaks see teenus siiski olemas olema, kahtlemata, kos mitme muu olulise asjaga. Koostoimes.








 
Aeg esimesele söögipausile mõelda. Olen ka kunagi varem seenepüreesuppi krõbepeekoniga proovinud ja sessamas headuses oli see nüüdik. Ehk peekonit ja seeni võiks tummises supis olla ka tummisemalt.


 
Kuigi olen üsna püsimatu, siis tegelikult siin ongi alati mõnus aega kulutada ka istmisele, nii et kui ksukil isegi ooteaeg võib tunduda pikk, siis siin linnas on see pigem nagu väärtaeg. Mõtete mõlgutamiseks jastressi maandamiseks. Ostsin ka paar allahinnatud raamatut Apollost ning suure osa puhkekoas veedetud ajast kuluski lugemisele.





 
























 
























 



















 
























 



 

 

 

 

 

 

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar